Tien procent op lonen,
een minimum-inkomen
en aanpassing A.O.W.
Kroesjtsjew geeft
schuld van
V.S.
incident
Wet kan situaties
als in Vlaardingen
onmogelijk voorkomen
„Bij ons geen kans op herhaling Vlaardingen
ONDANKS „GEVAAR VAN FORSE VERHOGING
Gesel
De Gaulle geeft
toe aan stakers
Na doorlating konvooi
„Wij handhaven
ons standpunt"
I Vandaag...
yEouwvaklonen
moeten boven
Europees niveau
Minder belasting
voor overwerk
DrVeldkamp antwoordt Kamer
Meningen van
de F Azote en
Zuid-Chemie
Ambtenaren eisen
25 procent
Regering zal alle
regelingen onder
de loep nemen
206e jaargang no. 262
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Sporthal Goes
Ontsporing
Prijsaanpassing
Begrip voor Raad
Gasontploffing
in Aalten -
ernstig gewonde
Geen wijziging
Organisatie
Schade aan gewas
Rapporten
ZEEUWS-VLAAMSE CHEMISCHE BEDRIJVEN
Vrijwel nihil
Aandrang op
hervatting overleg
in Genève
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie: F. van de Velde, F. B. den^Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 67 cent per week, 8,70 per kw.franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 <b.g g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853. adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2 tel.
2911; Zierikzeered. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). ..Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Donderdag 7 nov. 1963
Pagina 2
SIR. STAAT ACHTER L00NAKK00RD
Het complex van maatregelen (een mogelijke loonsverhoging met
tien percent, de vaststelling van een minimum-inkomen en o.m.
de aanpassing van de A.O.W. en A.W.W.-uitkeringen) waartoe
de Stichting van den Arbeid heeft geconcludeerd, is naar de me
ning van de Sociaal-Economische Raad (S.E.R.) in overeen
stemming met de doelstelling: het herstel van de greep op de effec
tieve loonvorming en daarmee het veilig stellen van het loonbe-
leid als instrument van economische politiek.
In de statenzaal aan het Binnenhof in Den Haag heeft H.K.H. Prinses
Beatrix in haar functie van voorzitster van het Comité Nationale Herden
king 18131963 twee gedenkboeken in ontvangst genomen, die ter ge
legenheid, van de viering 150 jaar Koninkrijk zijn uitgegeven. De titels
van de boeken zijn „150 jaar Koninkrijk der Nederlanden" en „Wij samen
onder de Oranjes".
Op de foto v.l.n.r. bij het bekijken van de boeken: Drs. R. E. M. v. d.
Brink, directeur van de N.V. Uitgeversmij. Elsevier, de prinses, dr. T.
W. M. Y. van Dam van Isselt en de heer J. J. F. Aleva.
Dit blijkt uit het gisteren aan dr.
G. M. J. Veldkamp, minister van
sociale zaken en volksgezondheid
uitgebrachte 3e halfjaarlijks eco
nomisch S.E.R.-rapport. De raad
stelt zich achter de door de Stich
ting van den Arbeid voorgestelde
maatregel ten aanzien van de in
voering van een inkomensgrens, in
komensminimum voor loontrek-
kenden en de optrekking van enke
le sociale uitkeringen.
Uit het rapport blijkt evenwel, dat een
minderheid in de S.E.R. met zorjj ver
vuld is over de voorziene mogelijkheid
van een tien percent verhoging van het
loonniveau alsmede van beperkte on
dernemingsgewijze afwijkingen boven de
in de cao. overeengekomen arbeids
voorwaarden. Desondanks zou deze min
derheid toch de doorvoering van het ak
koord niet willen ontraden. Gesteld
wordt dat het, naar de mening van de
ze minderheid, van het grootste belang
zal zijn dat de' loonontwikkeling zich in
elk geval binnen de in het akkoord aan
gegeven grenzen blijft bewegen.
In het rapport staat o.m., dat het van
groot belang zal zijn dat alle bij het eco
nomisch proces betrokken partijen, te
weten de werkgevers en -nemers, en
ook de overheid zich bewust moeten
blijven van de noodzaak „maat" te hou
den. Dit geldt, aldus de S.E.R., temeer
omdat niet verwacht mag worden dat
de spanning op de arbeidsmarkt op zeer
korte termijn zal verdwijnen.
Het valt niet te ontkennen, dat de
noodzaak om over te gaan tot een
.betrekkelijk forse" loonsverhoging,
èen zeker gevaar inhoudt van het ont
staan van conjuncturele en wellicht
ook van structurele ontsporingen.
Naar de mening van de S.E.R. dient
de bereidheid aanwezig te zijn om.
indien blijkt dat men met de loons
verhoging te ver is gegaan, maatre
gelen te nemen die tot redressering
van de ontstane ongewenste situatie
leiden.
Op een in Mareanti gehouden vergade
ring van de afdeling Amsterdam van de
Algemene Bond van Ambtenaren heb
ben de 650 aanwezige leden met over
wegende meerderheid een motie aange
nomen waarin de eis wordt gesteld de
salarissen van het overheidspersoneel
met 25 procent te verhogen.
De Franse regering is tegemoet geko
men aan de eisen van de werknemers in
staatsdienst, die gisteren een staking
van 24 uur hielden uit protest tegen de
achterstand van de staatslonen ten op
zichte van die in de particuliere indus
trie.
Terwijl een groot deel van het land ver
stoken was van gas en elektriciteit, veel
fabrieken door stroomgebrek niet kon
den werken, scholen en verscheidene
overheidskantoren gesloten waren, be
sloot de regering tijdens een vergade
ring onder leiding van president de
Gaulle de staatslonen op te trekken met
vier procent in plaats van met de drie
procent die zij eerder had aangeboden.
Het is nog niet bekend, of de vier pro
cent voor de vakbonden die de staking
uitriepen voldoende is.
De staking in de gas- en elektriciteits
industrie, die duurde van acht uur in de
morgen tot vijf uur in de middag, was
nagenoeg algemeen. Metro en forensen
treinen vielen uit en op nationale lijnen
reden weer stoomlocomotieven. In de
avond was alles snel weer normaal.
Naar het oordeel van de raad is het rea
listisch ervan uit te gaan dat een be
langrijke verhoging van het effectieve
loonpeil die de trendmatige stijging van
de arbeidsproduktiviteit overtreft, in
een aantal bedrijfstakken prijsaanpas
singen onvermijdelijk zal maken, een
zekere mate van versoepeling van het
prijsbeleid lijkt de S.E.R., onder deze
omstandigheden, aangewezen. „Evenals
op het gebied van de lonen zal ook op
het gebied van de prijzen een aansluiten
aan de realiteit van de economische ver
houdingen moeten worden aanvaard",
aldus de S.E.R.
Over de ernstige overspanning op de ar
beidsmarkt zegt de raad o.m., dat een
van de oorzaken gelegen kan zijn in het
feit dat ook thans nog een onvoldoende
aanpassing van de Nederlandse prijs- en
kostenontwikkeling aan die in het bui
tenland bestaat. Een verdere aanpassing
wortd noodzakelijk genoemd. ..Hierin
kan een economische rechtvaardiging
worden gevonden voor het in 1964 toe
laten van een loonkostenstijging die uit
gaat boven die welke in de macro-econo
mische ramingen is verondersteld". Een
dergelijke aanpassing zal dan kunnen
bijdragen, aldus de S.E.R. tot een ver
mindering van de zuigkracht van de bui
tenlandse vraag en langs die weg tot
een ontspanning van de arbeidsmarkt.
In het rapport wordt betreurd, dat de
Stichting van den Arbeid, vooruitlopend
op het uit te brengen halfjaarlijkse eco
nomische rapport, besprekingen is be
gonnen over het te voeren sociaal-econo
mische beleid. Wel heeft de raad begrip
voor deze handelswijze.
Een ernstige gasontploffing heeft gis
termorgen vele bewoners van Aalten uit
hun slaap gewekt, een man ernstig ge
wond, een woning gedeeltelijk vernield,
evenals vele ruiten.
De heer G. Westerveld wilde gistermor
gen in zijn woning aan de Parallelweg
theezetten voor zijn gezin, dat nog sliep.
Toen hij een lucifer aanstak volgde een
daverende knal, werden de muren van
de keuken weggeblazen, stortte het dak
in en belandde de heer Westerveld ern
stig gewond op straat. Door de explosie
vatten zijn kleren vlam. Hij liep zware
brandwonden op. Zijn schoonmoeder,
mevrouw Hoftijzer, die in de andere
helft van de dubbele woning woont,
werd in haar bed getroffen door rond
vliegende delen van het dak en werd
licht gewond. De heer Westerveld is ter
verpleging in een ziekenhuis in Win
terswijk opgenomen.
Het Amerikaanse konvooi bij Ber
lijn is gisteren na 41 uur opont
houd, door de Russen doorgelaten,
zoals we reeds gisteren in een deel
van onze oplaag hebben vermeld.
„We zouden nooit hebben toegege
ven en zij zouden over onze lijken
hebben moeten gaan". Dit ver
klaarde de Russische eerste-minis-
ter, Kroesjtsjew, gisteren over de
ze zaak tegenover Amerikaanse za
kenlieden, die een bezoek aan Mos-
tou brengen.
Volgens Kroesjtsjew werd het incident
afgesloten toen de Amerikanen aan de
Russische eis toegaven en uit hun voer
tuigen stapten om de telling mogelijk te
maken. Hij vroeg zich af waarom het
nodig was de controleprocedure die al
vele jaren bestond te wijzigen. Daarom
hielden wij de konvooien vast tot zij toe
gaven, aldus de Russische leider. „De
uwen veroorzaakten de wrijving. Wij
willen een dergelijke wrijving niet. Onze
wens is goede en vriendschappelijke be-
liiiiiiiiiimiiiiiuuiiniiiiimiiiiiiiiiiNiiiiiiiuimiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu
I Op de foto passeert de laatste wa-
I gen van het Amerikaanse konvooi i
liet controlepunt Dreilinden in Ber-
I lijn. Op de achtergrond de vlaggen
1 van de geallieerden aan ie sector-
5 grens.
trekkingen te voeren en de economische
banden te ontwikkelen", zo zei hij.
Volgens de Russische regeringsleider
zal het tegenhouden van militaire
transporten bij de controleposten
worden voortgezet zolang de normale
gang van zaken niet wordt gevolgd.
Gezaghebbende kringen in Washington
hebben de
Kroesjtsjew,
vooi bij Mariënborn was doorgelaten
nadat men aan de Russische eis tct uit
stappen had toegegeven, tegengespro
ken. Men verklaarde onomwonden dat
de Verenigde Staten geen concessies
hebben gedaan met betrekking tot de
voorschriften voor militaire transporten
op de autowegen naar West-Berlijn.
99k
99
HlllllllllllllllllllllllllllilllllllllIilllliUllllIlillIlllllllllllUlllllllllllllliUUIl
...wordt in Rusland de verjaar-
dag van de Russische revolutie I
van 1917 gevierd.
UKlIlltliMlllllllllllllllllllllllIllillllliiiilfUUIIilHIIIIllllllUllllllllllilllillll
VOORZITTER RAAD VAN
BESTUUR BOUWBEDRIJF
De voorzitter van de „Stichting Raad
van Bestuur van het Bouwbedrijf", de
heer J. P. A. Nelissen, heeft gepleit voor
Nederlandse bouwvakionen, die uitstij
gen boven het Europees niveau en voor
uitbreiding van het aantal vakantieda-j
gen in de bouwsector, bij voorkeur op
te nemen in de winter.
Prijsstijgingen in de bouwsector achtte
hij in de nabije ':oekomst onvermijdelijk,
aanwending van nieuwe en moderne
bouwmethoden om economische redenen
noodzakelijk.
De heer Nelissen hield dit pleidooi bij de
opening van de tweede internationale
vakbeurs „Modern bouwen" gistermid
dag in Valkenburg.
De heer Nelissen bepleitte tot slot een
betere voorlichting omtrent de modern
ste bouwmethoden. „Op dit gebied is
Nederland beslist achter gebleven. Het
traditionele bouwen heeft in ons land
steeds op een hoog peil gestaan, het is
thans echter nodig door middel van
research steeds nieuwere en snellere
bouwsystemen te ontwikkelen en deze
toe te passen"
(Van onze parlementaire redacteur)
De concentratie van de giftige gas
sen die dinsdag vrij kwamen bij de
brand in de fabriek van kunstmest
stoffen in Vlaardingen was aan
vankelijk zo groot, dat bij een an
dere windrichting ernstig gevaar
voor de omwonenden zou hebben
bestaan, zo heeft de minister van
sociale zaken en volksgezondheid
dr. Veldkamp gisteren in de Twee
de Kamer geantwoord op monde
linge vragen van het antirevolu
tionaire lid de heer Elfferieh.
Vooral kinderen, bejaarden en
mensen lijdende aan ziekten van
de ademshalingsorganen werden
bedreigd.
Dergelijke hachelijke situaties zijn niet
altijd te voorkomen, zelfs niet als men
De staatssecretaris van financiën dr. over een perfect systeem van maatrege-
Van den Berge heeft gisteren tijdens de len ter voorkoming van zulke rampen
algemene financiële beschouwingen in i kan beschikken. En zo bijzonder perfect
de Tweede Kamer meegedeeld, dat hij is het systeem niet, moest de minister
(Van onze parlementaire redacteur)
regelen genomen worden tegen de
verspreiding van radioactieve stoffen.
Bovendien geeft de wet op de lucht
verontreiniging de overheid middelen
in handen om zoveel mogelijk geva
ren voor de bevolking te voorkomen.
Dat alles kan echter niet verhinderen,
dat hachelijke situaties ontstaan als
dinsdag in Vlaardingen. De oorzaak van
de brand is nog niet bekend. Zodra men
die heeft opgespoord zal worden nage
gaan, of misschien bepalingen van de
hinderwet niet nauwkeurig zijn nage
leefd. Er wordt een organisatie voorbe
reid van de volksgezondheidsdienst, die
bij rampen als de onderhavige kan op
treden, aldus de minister. Hij zegde toe,
dat hij de verwezenlijking ervan zou be
vorderen. Bovendien zal hij nagaan, of
de noodzakelijke wettelijke voorzienin
gen kunnen worden uitgebreid.
De minister van landbouw en visserij
mr. Biesheuvel was nog niet in staat om
al mee te delen of ernstige schade aan
de gewassen is aangericht. Er wordt een
onderzoek naar ingesteld. Voor het vee
in de weidestreek in de nabijheid van de
ramp behoeft geen bezorgdheid te be
staan. Er is tijdig overleg gepleegd over
de evacuatie van het vee, maar men be
hoefde er niet toe over te gaan. Men
gaat op het ogenblik ook na in hoeverre
het weidegras geleden heeft.
Wat doen we er aan Het is een
vraag, die iedere Nederlander zich
weer behoort te stellen na kennisneming
van net afschuwelijke ongeval deze
week in Borger, waarbij acht scholieren
werden gedood. Wat doen we aan de
toenemende verkeersonveiligheid, deze
gesel van onze dagen Onlangs heeft de
inmiddels afgetreden voorzitter van het
Verbond voor Veilig Verkeer, dr. G. van
der Wal, er op gewezen dat Nederland
in 1962 droeve records heeft gebroken:
meer dan 200.000 verkeersongevallen,
méér dan 2000 verkeersdoden en méér
dan 30.000 ernstig gewonden. Maar het
trieste is, dat we eigenlijk over deze cij
fers heenleven: we realiseren ons onvol
doende welk een verdriet, pijn en zorg
deze cijfers in feite betekenen. Ook daar
over zei de heer Van der Wal enkele
behartenswaardige dingen. Niet het
aantal verkeersongevallen, alswel de
meer of mindere graad van betrokken
heid bij het verkeersleed vermag ons te
imponeren. „Het moge banaal klinken,
maar het is de harde realiteit dat de be
nauwdheid van de verkeersramp ons
duidelijker wordt wanneer wij een vriend
of familielid als verkeersslachtoffer be
treuren, dan wanneer wij in de maan
dagkrant lezen dat een mooi zomerweek
end aan twintig weggebruikers het le
ven heeft gekost", aldus dr. Van der
Wal. En zo is het inderdaad. Bij het
kennisnemen van het geval-Borger voe
len we even die klemmende benauwdheid
van de verkeersramp. En dan juist
vraagt men zich af: kan dit zo door
gaan
We willen op deze plaats dr. Van der
Wal nog weer citeren, want in
zijn rede gaf hij een uitstekende bena
dering van dit probleem. Er is hier geen
sprake van ongeïnteresseerdheid of
kwaüe trouw bij de weggebruiker, zo
stelde hij vast, het blijkt namelijk, dat
de verkeersonveiligheid van alle heden
daagse problemen percentsgewijs de
grootste belangstelling van de bevolking
geniet. Maar men komt er niet alleen
met interesse: zij moet resulteren in een
bereidheid zich in
spanning en desnoods
offers te getroosten
om een grotere veilig
heid op de weg te
krijgen. De meeste
weggebruikers willen heus wel „goed",
maar ze weten alleen niet hoe- Dat komt
mede omdat over het ongeval als ver
schijnsel te weinig bekend is om een ant
woord ie kunnen geven op de vraag hoe
men het verkeersongeluk kan beperken
of voorkomen. Hier is namelijk nodig
een uitbreiding van het ongevalsonder-
zoek, zo stelde dr. Van der Wal: In een
dergelijk onderzoek worden alle facto
ren onderzocht en wetenschappelijk be
keken, teneinde het beeld van het onge
val te completeren, niet alleen verkeers
technisch, maar ook van psychologisch
standpunt uit. Wie was de veroorzaker
van het ongeval Wat deed hij en wat
dacht hij Wat deerde hem Ziehier
enkele vragen, waarvan het antwoord
mede een inzicht kan verschaffen in het
waarom van het ongeluk én van de ver
keersonveiligheid in het algemeen. Het
Centraal Bureau voor de Statistiek heeft
onlangs in een studie over deze aange
legenheid eveneens gepleit voor een uit
gebreide analyse van het verkeersonge
val, teneinde de factoren naar voren te
kunnen brengen, die er de werkelijke
oorzaak van vormen. In Oostenrijk is
daarmee enige jaren geleden een begin
gemaakt en men heeft er daar niet te
gen opgezien om daartoe voor de politie
een uitgebreid en gedetailleerd formulier
in gebruik te nemen. Er zijn niet minder
dan vierendertig aanstreepvragen over
de aard van de fatale verkeersmanoeu-
vre opgenomen en daarnaast een groot
aantal, die de betrokkenen zelf betreffen.
In Nederland hangt het voor een groot
deel van de activiteit en het inzicht van
de verbalisant af wat hij wel en niet
wil opgeven onder de twee vragen, die
„bijzonderheden over de overleden of de
gewonde personen" en „duidelijke om
schrijving van het ongeval" betreffen.
Er zal echter ook in Nederland naar een
betere kennis moeten worden gestreefd
van het verkeersongeval teneinde nieu
we wegen in te kunnen slaan. „Veel van
wat tot dusver is gedaan, lijkt niet meer
te zijn dan kwakzalverij", aldus dr. Van
der Wal.
beweringen van premier j binnenkort hoopt te komen met een
dat het Amerikaanse kon- wetsontwerp dat enige verbetering tot
stand brengt in de belastingheffing voor
overwerk. Hij zal daarbij echter moeten
blijven binnen het kader van de bestaan
de belastingwetgeving. Heel veel beteke
nis zal de verlichting dus niet hebben.
Voor het achterwege laten van de weder
invoering van de omzetbelasting op si
garen althans voorlopig - was de
staatssecretaris niet te vinden. Enkele
Pmtpct kamer'eclen hadden daarvoor gepleit en
1 I Ulcol anderen hadden gevraagd om een gelei
delijke wederinvoering. Als de omzetbe
lasting er op 1 januari 1964 weer op
komt zullen de sigaren drie a vier cent
duurder worden.
De drie westelijke geallieerden hebben
gisteravond in Moskou geprotesteerd te
gen de Russische blokkade.
toegeven. De hinderwet voorziet niet in!
dergelijke gebeurtenissen.
Voor de oprichting en in werking
houding van fabrieken als Delta-
Chemie in Vlaardingen is een vergun
ning nodig van het gemeentebestuur,
waaraan voorwaarden kunnen wor
den verbonden ter voorkoming van
schade of hinder aan anderen. Zo no
dig kunnen daaraan later nieuwe
voorwaarden worden toegevoegd. De
wet op de gevaarlijke stoffen bevat
bepalingen waaraan voldaan moet
worden bij het vervoer en de opslag
van gevaarlijke stoffen. Op grond
van de kernenergiewet kunnen maat-
Beide ministers zegden de Kamer toe.
dat zij haar de rapporten omtrent de
verschillende onderzoekingen, die thans
verricht worden zullen overleggen.
Op een nadere vraag deelde minister
Biesheuvel mee dat het produktie-
apparaat van de fabriek niet is aange
tast. De produktie en de aflevering wa
ren binnen vierentwintig uur weer op
gang, zodat geen stagnatie in de afleve
ring van kunstmest is te duchten.
Op twee chemische bedrijven in
de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone
kunnen, mede door de getroffen
voorzorgs- en veiligheidsmaat
regelen, calamiteiten zoals zich
dinsdag bij Delta-Cliemie in
Vlaardingen hebben voorge
daan, niet voorkomen. Dit ver-
li aarden ons woordvoerders
van de Compagnie Neerlandiase
de l'Azote te Sluiskil en van de
Zuid-Chemie te Sas van Gent,
toen wij hen gisteren de vraag
voorlegden of een ramp zoals
die Vlaardingen heeft bedreigd,
ook in de kanaalzone van
Zeeuwsch-Vlaanderen zou kun
nen ontstaan.
„Het is erg moeilijk om een ant
woord te geven op de vraag of bij ons
iets dergelijks ook zou kunnen ge
beuren", werd van de zijde van de
Zuid-Chemie gezegd. „Wij weten he
lemaal niet hoe de brand in Vlaar
dingen is ontstaan. Wij weten ook
niet hoe de produkten bij de concur
rentie zijn opgeslagen. Uiteraard heb
ben wij, toen wij van de brand hoor
den, onze aandacht nog eens over de
ze materie laten gaan. Wij zijn tot de
conclusie gekomen, dat dergelijke ri
sico's bij ons niet aanwezig zijn. Om
één punt te noemen: de zwavel lag in
Vlaardingen opgeslagen in een ge
bouw. Bij ons ligt deze stof in de
open lucht. Wanneer er eventueel
brand zou ontstaan in de zwavel, dan
is er nog praktisch geen risico. Het
vuur is makkelijk te bereiken. Boven
dien ligt het kanaal vlak bij", aldus
de woordvoerder van de Zuid-Chemie.
Hij merkte voorts op, dat de produk
ten stikstof, fosforzuur en kalie
afzonderlijk worden opgeslagen.
„Mocht er ooit eens iets gebeuren,
dan kunnen wij er bijzonder vlug bij
zijn. Het brandrisico en zeker de mo
gelijkheid voor het overslaan van
brand zo vrij klein". Deze waard -
voerder vroeg zich af of men van de
gaswolk in Vlaardingen niet een ge
weldige show heeft gemaakt. Een
dergelijke wolk moet al bijzonder ge
concentreerd zijn wil er gevaar be
staan voor de gezondheid van de
mens. De brand in Vlaardingen heeft
ons, nadat wij de zaak nog eens had
den overwogen, geen enkele aanlei
ding gegeven tot het treffen van ex
tra-maatregelen", zo verklaarde men
ons van de zijde van de Zuid-Chemie.
Ook bij de Compagnie Neerlandaisc
de l'Azote acht men de kans op een
voorval als in Vlaardingen vrijwel ni
hil. „W'ü hebben veel aandacht be
steed aan de bedrijfsveiligheid. Wij
hebben onder andere een goed uitge
ruste brandweer, die zowel met
schuim als met water kan blussen.
De brandweer is dag en nacht be
schikbaar, want de leden zijn gere-
cruteerd uit de ploegendiensten. Iede
re kiem van brand zou dus direct
kunnen worden bedwongen", aldus de
woordvoerder van de l'Azote, die ove
rigens zei niet te weten hoe er een
brand zou moeten ontstaan.
Wij werken met nitraat sulfaat en
ureum. De mogelijkheid van brand
bestaat soms als je onder bepaalde
voorwaarden werkt. Bij ons zijn die
voorwaarden niet aanwezig. Met an
dere woorden de concentratie is bij
ons niet zo hoog dat er iets zou kun
nen gebeuren. Ik heb staan kijken
van de brand in Vlaardingen. Ik heb
nog nooit gehoord van kunstmest die
uit zichzelf is gaan branden Bij ons
is dat in leder geval niet mogelijk,
omdat wij maar één produkt hebben.
Wanneer je twee verschillende stof
fen bij elkaar voegt, is er altijd kans
op een reactie. Maar bij ons liggen
nitraat, sulfaat en ureum in aparte
opslagruimtes. In dit geval is er dus
geen mogelijkheid voor een reactie
aanwezig", zo deelde men ons mede.
„Juist in de jaren na de oorlog is er
een tendens geweest om de veiligheid
heel serieus te bekijken. Het blijft
echter mensenwerk. Men kan iets
over het hoofd zien.
De stoffen waarmee wij echter wer
ken zijn praktisch ongevaarlijk. Al
leen bij het sulfaat zou er hoogstens
wat ammoniakdamp kunnen ont
staan, dat echter niet gevaarlijk voor
de gezondheid is. Het zijn meer de
chloordampen, die gevaar kunnen op
leveren, en met chloorstoffen werken
wij niet" aldus de woordvoerder van
de l'Azote.
De brand in Vlaardingen vestigt
voorts nog eens de aandacht op het
gevaar voor luchtverontreiniging.
Van de zijde van de Inspectie van de
(Zie slot pag. 2 kol. 2)
De rede van de Veilig-Verkeervoorzit-
ter was een ernstig betoog: in feite
werd er in gezegd, dat wij falen in de
bestrijding van een gesel van onze tijd.
Waarom falen wij Omdat wij zelfs nog
niet aan een scherpe diagnose toe zijn.
Wij kennen wel de bittere en rampzalige
uitwerking tweeduizend verkeersdo
den per jaar maar het hoe en het
waarom is ons nog niet in alle opzichten
duidelijk. Vandaér dat er nieuwe wegen
moeten worden ingeslagen. Het opvallen
de echter in deze tijd is, dat op allerlei
manieren de snelheid wordt opgevoerd,
men kan in luttele uren een oceaan over
vliegen. voorzien van alle comfort, maar
dat tegelijkertijd de voorbereidingen van
allerlei beleidsmaatregelen steeds lang
zamer gaan. Soms duurt het jaren en
jaren voordat een beslissing wordt ge
nomen, óók op het gebied van de ver
keersveiligheid. Maar helaas, de cijfers
en de aard van de ongevallen men
denke slechts aan Borger dwingen
tot haast en fit een forse aanpak. Toen
de ramp in 11*3 ruim tweeduizend doden
tot gevolg had, was het antwoord een
Deltaplan. De uitdaging van de verkeers
onveiligheid dwingt tot eenzelfde priori
teit: deze gesel móet bestreden worden.
En daarom behoren zoals dr. Van der
Wal onlangs met grote nadruk heeft op
gemerkt de bakens te worden verzet.
Er is wetenschappelijk onderzoek nodig,
research die niet goedkoop zal zijn. Maar
het geld daarvoor móet er komen.
Negenendertig landen, waaronder Oos-
tenrijk, Ierland, Zweden en Zuid-SIavië,
hebben in de algemene vergadering der
Verenigde Naties een ontwerp-resolutie
ingediend waarin zij de aehttienlanden-
ontwapeningscommissie in Genève ver
zoeken haar werk energiek en vastbe-
i sloten te hervatten. De landen, voorna
melijk bestaande uit kleine, niet-verbon-
den staten, drongen erop aan voorrang
te verlenen aan plannen die snel verwe
zenlijkt zouden kunnen worden.
De achttienlandencommissie, die in
maart 1962 door de Verenigde Naties in
het leven werd geroepen, is in augustus
op reces gegaan in afwachting van
nieuwe richtlijnen van de algemene ver
gadering. De ontwerp-resolutie zal wor
den behandeld door de politieke com
missie van de algemene vergadering, die
thans met ontwapeningsvraagstukken
bezig is.