MEER RUIMTE VOOR LOONSVERHOGINGEN
Sociale voorzieningen zullen
namelijk minder eisen dan nu
Mevrouw
Ngo naar
Amerika
Er komt schot in de 00STERSCHELDEBRUG
Defect
oorzaak
vliegramp
REGERING VERWACHT VOOR VOLGEND JAAR
AMERIKANEN ZOEK
MET VREEMDE KAPITEIN SVENS0N
Vandaag...
Wallace
sluit
weer 4
scholep
Mogelijk voor eind van jaar nog
plaatsing eerste overspanning
Zebra-aclie
NATTE MOESSON
DUURT VOORT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Boekje open over
jeugd en boek
Twee C.A.O.'s
onverbindend
verklaard
Goed gewerkt
Achterstand
Zwarte lonen
WASHINGTON VERRAST
Verwarring
Pogingen tot nu
toe mislukt
Overloper
Vrijgezel
P.C. HOOFTPRIJS
1962 VOOR
THEJJN DE VRIES
9 te verwachten, nu een rug van 9
9 de betoolking weer doen toene- 9
9 kracht toe, zodat na vijf weken 9
PROV. WATERSTAAT: „HET VALT NIET TEGEN...."
,jPassen en meten
Fabrikanten staken
bedrijf in brand
206e jaargang - no. 210
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853,, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: Arsenaalstraat 2, tel.
2911; Zierikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. 4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Zaterdag 7 september '63
Pagina 3
Van officiële zijde is gisteren in Den Haag verklaard, dat 1964 wellicht gunstiger zal zijn voor
verbetering van C.A.O.'s dan 1963. Op de ruimte voor loonsverhogingen die in 1963 volgens de
ramingen beschikbaar was, is n.l. voor een belangrijk deel beslag gelegd door verbetering van de
sociale voorzieningen. Voor 1964 staan geen grote dingen op dit gebied op stapel.
Dit werd verklaard in een toelichting op een besluit van minister Veldkamp om wijziging van een
tweetal collectieve arbeidsovereenkomsten (voor het Horecabedrijf en voor de wasserijen) on
verbindend te verklaren. Deze wijzigingen waren goedgekeurd door de Stichting van de Arbeid,
doch het college van rijksbemiddelaars had de minister in tegengestelde zin geadviseerd. Goed
keuring van deze C.A.O.'s zouden volgens de minister het voor 1963 vastgestelde globale per
centage van de loonstijgingen (2,7 procent) teveel hebben doen stijgen.
Het college van rijksbemiddelaars
had ook geadviseerd 'n nieuwe C.
A.O. voor de bereide verfindustrie
op dezelfde gronden te verwerpen,
doch dit advies heeft de bewinds
man niet gevolgd. In een toelich
ting op deze besluiten verklaarde
men van officiële zijde, dat het be
staan van een achterstand in de
horecabedrijven wordt erkend.
Men geloofde dat een poging om
die achterstand geleidelijk in te ha
len in plaats van in een keer (in de
nieuwe c.a.o. was hiervoor 20 pro
cent voorzien) wellicht meer kans
had gemaakt.
Ook wanneer de wenselijkheid van het
inhalen van achterstand niet in twijfel
wordt getrokken, moet van de C.A.O.
in haar geheel worden geëist dat haar
verwezenlijking past in de voor dit jaar
aan de loonkostenontwikkeling gestelde
grenzen, aldus deze toelichting.
Bij de wasserijen heeft men zich ook
beroepen op achterstand en op de nood
zaak van het optrekken der vrouwen-
Ionen, die slechts 63 procent van het
mannenloon bedragen. Op dit punt
merkte men van officiële zijde op. dat
het hier niet gaat om gemengde func
ties waarvoor de E.E.G. gelijke belo
ning van mannen en vrouwen eist.
Daarom acht de bewindsman zich in de
ze kwestie niet aan de E.E.G.-bepalin-
gen gebonden. Men merkte op dat hij
zich in het andere geval niet graag aan
een veto van de E.E.G.-commissie in
Brussel zou hebben blootgesteld.
Van officiële zijde is naar aanlei
ding van de ministeriële beschik
king voorts verklaard, dat men
hierin geen twijfel mag zien aan de
wijze waarop het nieuwe loonsy
steem in de praktijk wordt ge
bracht. Men heeft tot op heden een
globaal stijgingspercentage van 3,18
procent bereikt, iets hoger dan het
vastgestelde percentage van 2,7 pro-
...wordt koning Boudewijn van
België 33 jaar.
MORGEN
...is het twintig jaar geleden, dat
Italië onder maarschalk Badoglio
voor de geallieerden capituleerde
om zich vervolgens vanaf 13 ok
tober d.a.v. met hen tegen de
Duitsers te keren.
...is het 250 jaar geleden, dat
paus Clemens XI de bul „Unige-
nitus" uitvaardigde, welke de 101
stellingen uit het werk „Le Nou
veau Testament avec des reflexi
ons morales" van de Jansenist
Paschasius Quesnel veroordeelde
en oorzaak werd van een hevige
en langdurige strijd waaraan re
geerders, bisschoppen, theologen,
reguliere en seculiere geestelijken
deelnamen.
cent. Als men met de resterende C.
A.O's van dit jaar, waarbij een
350.000 arbeiders betrokken zijn, in
de buurt van het huidige percentage
kan blijven, kan men zeggen dat de
Stichting van de Arbeid goed heeft
gewerkt en binnen redelijke grenzen
is gebleven.
De Horeca-C.A.O. had betrekking op
een 40.000 werknemers van wie de helft
geen garantieloon en een grote achter
stand heeft. De ontworpen C.A.O. zou
echter het globale percentage met 0,3
procent hebben doen stijgen. Die van
de wasserijen, met 20.000 arbeiders, zou
nog eens een stijging van 0,2 procent
hebben opgeleverd. En als men dit had
aanvaard, had men in een aantal nog
komende gevallen waarin ook achter
stand erkend wordt, op eenzelfde wijze
moeten handelen.
Er is overigens geen sprake van, aldus
de toelichting, dat de C.A.O.'s die laat
in het jaar aan bod komen, aan het
kortste eind trekken.
Van bevoegde zijde is ten slotte ver
klaard, dat in het komende overleg tus
sen de regering en Stichting van de Ar
beid de kwestie van de zwarte lonen en
de koppelbazen afzonderlijk zal moeten
worden besproken.
Wel staat men op het standpunt, dat in
het kader van het huidige loonsysteem
het vraagstuk der zwarte lonen pri
mair een zaak van het bedrijfsleven is.
Met betrekking tot een eventuele wet
telijke regeling van het vraagstuk der
koppelbazen werd meegedeeld, dat deze
zaak in studie is, doch dat bedacht moet
worden, dat in een maatschappij, die
gelukkig geen politiestaat is, het vaak
moeilijk is de naleving van sommige
wettelijke voorschriften op economisch
gebied af te dwingen.
Gisteren is te Saigon van officiële
zijde vernomen dat mevrouw Ngo
Dinh-Noe, de invloedrijke schoon
zuster van de ongehuwde Zuidviet-
namese president Ngo Dinh Diem,
maandag a.s. aan het hoofd van
een vier man sterke Zuidvietname-
se afvaardiging naar New York
zal vertrekken, om aldaar de al
gemene vergadering der Verenigde
Naties bij te wonen.
De vier delegatieleden hebben zitting in
de Zuidvietnamese nationale vergade
ring. Afrikaanse en Aziatische V.N.-le-
den hebben de algemene vergadering
verzocht een debat te doen houden over
de maatregelen, die de Zuidvietnamese
regering kortgeleden tegen de boeddhis
ten in haar land heeft genomen.
De knappe, 38-jarige mevrouw Ngo
Dinh Noe en haar echtgenoot, die als
politiek raadgever van zijn broer, de
president, optreedt, worden verantwoor
delijk geacht voor de aanvallen op boed
dhistische pagodes, die Zuidvietnamese
militairen op 20 en 21 augustus jl. heb
ben uitgevoerd.
Het bericht, dat mevrouw Ngo van
plan is de algemene vergadering van
de V.N. bij te wonen heeft enige ver
warring gewekt in officiële Ameri
kaanse kringen. Het is ten slotte
voor niemand een geheim, dat de re
gering van president Kennedy graag
had gezien dat zij en haar man van
het politieke toneel in Zuid-Vietnam
zouden verdwijnen.
De aartsbisschop van Hue in Zuid-Viet
nam, mgr. Ngo Dinh Thoe, broer van
de omstreden president Ngo Dinh Diem
en diens invloedrijke en fanatieke poli
tieke adviseur en hoofd van de politie
Ngo Dinh Nhoe, is gisteravond aangeko
men in Rome, temidden van geruchten
omtrent de aard van zijn bezoek.
De Verenigde Staten hebben intussen
besloten de drie boeddhistische monni
ken die hun toevlucht hebben gezocht in
de Amerikaanse ambassade in Saigon,
niet aan de Zuidvietnamese autoriteiten
uit te leveren, zolang deze geen „bevre
digende verzekeringen" geven over hun
veiligheid.
In verband met het geval van pok-
ken, ontdekt bij een kamermeisje
van het hotel Royal in Boedapest,
I zijn in Hongarije een aantal veïlig-
heidsmaatregelen getroffen. Reizi-
gers, die naar het buitenland gaan,
moeten eerst worden ingeënt, even-
als buitenlanders, die Hongarije
binnenkomen. Voor de Hongaren
1 die in het land blijven is de inen-
ting niet verplicht.
Foto: Drukte van toeristen bij een
kliniek in Boedapest waar tegen
pokken wordt ingeënt. De dame op
de voorgrond kijkt bedenkelijk
naar haar arm (links).
Foto rechts: Bij het hotel Royal,
waar honderden mensen op kosten
van de Hongaarse regering in qua
rantaine worden gehouden, komt
voedsel aan onder controle van een
medisch team.
NIEUWSGIERIG NAAR RAADSELACHTIG GEDRAG
Het Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken heeft gisteren
meegedeeld dat rechtstreeks aan
de Russen om een onderhoud zal
worden gevraagd met de dertigja
rige kapitein Alfred Svenson van
het Amerikaanse leger, die naar
Oost-Berlijn uitweek en nu weer
terug naar het westen zou willen.
Amerikaanse militaire gezagdra
gers zijn er niet in geslaagd met
Svenson in contact te komen.
Amerikaanse autoriteiten in Berlijn heb
ben gisteren meegedeeld dat kapitein
Svenson voor een krijgsraad zal worden
gedaagd, als de Oostduitsers hem naar
het westen laten vertrekken.
Svenson is vier maanden geleden met
een jeep van het Amerikaanse leger
naar Oost-Duitsland uitgeweken. Hij
heeft gezegd dat de Oostduitse politie
hem drie keer heeft gegrepen en mis
handeld, toen hij evenzovele mislukte
pogingen ondernam om over de muur
weer naar West-Berlijn te vluchten.
Svenson, de in Litouwen is geboren,
is door het Amerikaanse leger ge
brandmerkt als overloper, al heeft hij
gezegd op de dag van zijn vlucht
naar het oosten onder invloed van
verdovende middelen te hebben ver
keerd. Drie dagen geleden verscheen
Svenson op het bureau in Oost-Ber-
lijn van het Britse persbureau Reu
ter, waar hij vroeg of men het Ame
rikaanse leger wilde laten weten dat
hij naar het westen wilde terugke
ren.
Svenson zei bij die gelegenheid dat hij
was vergezeld van een lid van de Oost
duitse geheime dienst. Hij had niet erg
samenhangend gesproken, behalve wan
neer hij het over terugkeer had. Identi
teitspapieren had hij niet op zich, al is
dat in Oost-Duitsland vereist.
Svenson heeft brieven geschreven aan
zijn moeder in Washington, die in het
Duits geschreven waren. Ze schenen
door iemand anders te zijn gedicteerd,
want moeder en zoon schreven elkaar
gewoonlijk in het Litouws.
Kapitein Svenson is een vrijgezel die
j acht talen, waaronder Russisch, spreekt.
Hij is genaturaliseerd Amerikaan en
was verbonden aan de inlichtingendienst
van zgn onderdeel tot januari van dit
jaar.
De minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen heeft de staatsprijs voor
letterkunde (P. C. Hooftprijs 1962) toe
gekend aan de letterkundige Theun de
Vries te Amsterdam voor zijn gehele
oeuvre.
De uitreiking van deze letterkundige
prijs zal plaatsvinden op het Muiderslot
op maandag 23 september.
De jury bestond uit mevrouw E. van
Lokhorst, lid en voorzitster, drs. G. Bor-
gers, de heren C. J. Kelk, J. Panhuysen
en B. Stroman, leden, en H. J. Michael,
secretaris.
s Van onze weerkundige
5 medewerker)
5 September blijft teleurstellen, 5
want ook deze eerste week heeft 9
5 tal van regendagen en een tekort 9
J van vijftien uur zon gebracht. Ook 5
het weekeinde blijft niet geheel s
9 droog. 9
5 Een buiengebied trok vrijdag naar 9
J het oosten weg met in Almelo nog 9
5 veel hagel en 38 mm regen. Van- 9
s daag zijn er enkele opklaringen s
hoge druk passeert.
J Het front van een volgende de- 9
5 pressie heeft inmiddels Engeland 9
s bereikt en dit zal tegen de avond s
9 men. Daarna valt opnieuw enige 9
9 regen en zondag plaatselijk een 9
9 btti. 9
9 De zuidwestenwind neemt in 9
9 met regenachtig weer nog niets 9
9 in de richting van een periode met 9
J na-zomerweèr wijst. s
Gouverneur Wallace van de Ameri
kaanse staat Alabama heeft vrijdag op
dracht gegeven tot de tijdelijke sluiting
van vier scholen in Huntsville die op
grond van een gerechtelijke uitspraak
negers moesten toelaten.
De onderwijsraad van de stad had eer
der een verzoek van de gouverneur om
het begin van de nieuwe cursus op te
schorten van de hand gewezen.
De leerlingen konden gistermorgen niet
naar school gaan doordat de staatspoli
tie de toegangen had afgesloten.
De gouverneur ging vier dagen geleden
tot soortgelijke actie over in Tuskegee
waar een school eveneens negers moest
toelaten.
De gemeenteraad had donderdagavond
een resolutie aanvaard waarin werd ge
steld dat de gouverneur zich buiten de
scholenkwestie moet houden. Een raads
lid zei van de gouverneur: „hij wordt de
dictator van Alabama".
In Washington verklaarde de republi
keinse senator Jacob Javits in de se
naat dat president Kennedy eventueel
militairen naar Alabama moet sturen.
„HET VALT ons in dit stadium niet tegen..." Dat zegt men heel
voorzichtig in het directiekantoor van Provinciale Waterstaat te
Rats over de vorderingen bij de bouw van de Oosterscheldebrug.
Intussen zijn negen holle palen voor de pijlers voor de wal van Co-
lijnsplaat de bodem ingedreven en is men op het grote werkterrein
rondom de veerhaven van Rats bezig met de assemblage van de
negentiende „poot". We schreven het enkele weken geleden al: er
komt tempo in! Welnu, het blijft niet bij de fabricage en het indrij
ven van palen. Er wordt ook gewerkt aan een serie nieuwe brug-
stukken, zoals die successsievelijk in „massa-produktie" zullen ko
men: de „manchetcaisson"' boven op de rijtjes van drie poten, de
hamerstukken daar weer bovenop en dan ten slotte de brugdelen
voor de overspanning. Wanneer het weer niet te veel tegenwerkt
zit er zelfs een kans in, dat nog voor het eind van dit jaar een en
kele toog van de in totaal vijftig tussen de betonnen pijlers boven
het water van de Oosterschelde hangt.
Op het ogenblik is het dus telkens
weer even experimenteren, wanneer
een nieuw onderdeel zijn intrede doet
op de „brugfabriek", het 6 >/2 hecta
re groot terrein achter de steiger
voor het veer naar Zierikzee. De
mannen van provinciale waterstaat
en van de grote aannemerscombina
tie moeten er hun personeel mee le
ren „spelen", want het zal bij zo'n
meer dan vijf kilometer lange brug
allemaal vele keren terugkomen. Zo'n
eerste keer kan het dan wel eens wat
stroef lopen, maar wanneer de man
nen de slag te pakken hebben, daar
voor Noord-Beveland, zijn ze niet zo
makkelijk van slag te brengen.
Het zetten van de „poten" met de gi-
gantenbok „Ir. J. G. Snip", de unie
ke paaldrijfinrichting te zien op
iedere dijk rondom de Oosterschelde
is er het voorbeeld van. Met het
plaatsen en induwen van de eerste
drie holle palen heeft men nogal wat
moete gehad. De graafmachine, die
in het binnenste van de poot de grond
moest wegmalen, weigerde. Men
kwam op stenen uit de gooiing te
recht. Kortom, het duurde zolang, dat
vele leken zich gingen afvragen: het
gaat toch wel goed, daar bij de bouw
van die Oosterscheldebrug? En nu
loopt het „gesmeerd" met het indrij
ven van die brugpoten. Sleepboten
met kantelbakken trekken de ene na
de andere de werkhaven uit. De bok
„Ir. J. G. Snip" zet ze rechtop en
negen uur later steekt er nog maar
een topje van zo'n betonzuil bij vloed
-oven de waterspiegel.
MEN ZAG hetzelfde bij de opbouw
en het storten van de „hoed" voor
deze betonnen putten. Ergens mid
den op het bouwterrein is een periode
van drie weken besteed aan de con
structie van deze honderd vierkante
meter in oppervlakte beslaande „man
chet". Het was een passen en meten
met deze „hoed", zoals een besluitelo
ze dame in een modezaak dat kan.
Er moest worden gemanoeuvreerd
met vijzels en stalen balken om de
„hoed' op de paalkoppen in de juiste
stand te brengen. Na drie weken lag
die 4,5 meter hoge caisson klaar voor
gebruik Inmiddels zijn er twee bijge-
(Zie slot pag. 2 kol. 4)
Schade bij de start aan het lan
dingsgestel opgelopen is waar
schijnlijk de oorzaak geweest van
de ramp met het Caravelle-straal-
verkeersvliegtuig van de „Swiss
air" dat woensdag met 80 mensen
bij Duerrenaesch verongelukte.
Dit heeft de luchtvaartmaatschap
pij gisteren bekendgemaakt.
Deskundigen die een onderzoek instellen
naar de oorzaak van de ramp hebben op
de startbaan van Ziirich delen van een
velg gevonden, die afkomstig zijn van
een der wielen van het toestel. Ook zijn
delen gevonden van het mechanisme
waarmee de wielen worden ingetrokken
en neergelaten, evenals delen van een
band en oliesporen. In een verklaring
van de luchtvaartmaatschappij wordt
gezegd dat de commissie tot de conclu
sie is gekomen, dat de schade aan het
landingsgestel de eerste was van een
reeks voorvallen, die uiteindelijk hebben
geleid tot het verongelukken van het
toestel. Uit het onderzoek was ook ge
bleken, dat de gezagvoerder voor de
start uit veiligheidsoverwegingen de
startbaan was afgereden, daar hij door
de toren was gewaarschuwd, dat het
zicht maar 180 meter was. Het minimum
zicht voor de start is 200 meter. Na der
tien minuten was hij echter gestart. Dit
leidt tot de conclusie, dat het zicht toen
volgens de gezagvoerder aan de mini
mumeisen voldewi, aldus de commissie
van onderzoek.
Twee fabrikanten van meubelen uit de
plaats Beneden-Leeuwen bij Nijmegen,
de gebroeders O., hebben bekend dat zij
in de nacht van 28 februari hun fabriek
opzettelijk in brand hebben gestoken.
Het gebouw, dat naar schatting
f 170.000 waard was, brandde tot de
grond toe af en ook een daarnaast gele
gen rijwielhandel ging in vlammen op.
De mannen hebben verklaard dat zij tot
deze daad waren gekomen door finan
ciële moeilijkheden. Het bedrijf verkeer
de in een slappe periode en de omzetten
liepen geleidelijk terug.
Het onderzoek was in handen van de
rijkspolitie in Beneden-Leeuwen en de
districtsrecherche. De beide fabrikanten
legden hun bekentenis af na hun arres
tatie.
Onder de hoge portaalkranen bij de
veerhaven van Kats volgt op het
ogenblik de ene pijlerpoort voor de
Oosterscheldebrug de andere op het
bouwterrein. Er gaan momenteel
drie palen per week de bodem van
de Oosterschelde in.
(Foto P.Z.C.)
De voetganger is (min of meer) het
onderwerp van een activiteit, die
den volke wordt gepresenteerd onder de
naam „Zebra-actie '63". Wat een voet
ganger precies is „Een automobilist,
die kans heeft gezien zijn auto ergens
te parkeren", aldus een nogal merk
waardige uitspraak. De directeur van
de Stichting Psychologisch Instituut
voor de verkeersveiligheid, dr. H. J.
Kolkman, heeft naar aanleiding van de
ze opgewekte definitie gezegd: „Zij be
wijst in ieder geval, dat iederéén voet
ganger is". Waarmee tevens is onder
streept, dat deze Zebra-actie iedereen
aangaat, menigeen zelfs in dubbele
kwaliteit, namelijk én als bestuurder én
als voetganger. Zij is bovendien aller
minst overbodig: wie de moeite neemt
de verrichtingen op en rond het zebra
pad van de diverse soorten weggebrui
kers eens een tijdje te bekijken, komt
onvermijdelijk tot de conclusie, dat er
I nogal wat „aangerommeld" wordt.
Nu bestaat er bij de voetgangers de
neiging onmiddellijk woedend de
I vinger te heffen in de richting van de
andere weggebruikers: daar zit -me
nen zij het kwaad. Maar men moet
eerlijk zijn: óók de voetgangers op de
zebra maken er soms een potje van.
Sommigen lopen zonder uit te kijken de
oversteekplaats op met de vastberaden
uitdrukking op het gezicht: „Dit is mijn
grondgebied en verder niemand er op".
Daarbij echter uit het oog verliezend,
dat een voertuig niet zo maar hup-twee-
drie tot stilstand kan komen: er is een
rem-weg nodig, maar bovendien moet
3e bestuurder van
iet voertuig rekening
louden met het ver
deer achter hem, met
ie toestand van het
vegdek (regen) en
zovoort. Maar de achteloze op het zebra
pad heeft blijkbaar lak aan deze over
wegingen. Dan zijn er voorts de wél-
uitkijkende voetgangers, die echter ten
onrechte menen dat ze over kunnen ste
ken op het moment, waarop van links
geen verkeer nadert. Pas als ze op de
helft van de weg zijn, gaan ze eens naar
de andere kant kijken en midden op de
rijweg blijven ze dan staan om het van
rechts komende verkeer door te laten.
Ook fout, want dat rijverkeer is ver
plicht plotseling te stoppen, ook al staat
de voetganger stil. Gevolg: vaak een
kop-staart-botsing, die vermeden had
kunnen worden. De voetganger kan het
beste oversteken als er géén verkeer na
dert dan wel het verkeer zoveel afstand
van de zebra heeft, dat zonder moeite
gestopt kan worden.
Nu we het toch over de voetganger
hebben: het is opvallend hoe weinig
beleefdheid ook er wordt getoond in het
gewone „voetgangersverkeer". We doe
len hier op de gewone passage bijvoor
beeld op trottoirs. In zulke gevallen is
het redelijk dat men elkaar rechts pas
seert, maar het aantal zondaars in dit
opzicht is ontelbaar. Twee naast elkaar
wandelende en bij elkaar horende voet
gangers zien er heus geen been in op
een smal trottoir een „tegenvoeter" een
voudig van de stoep te dringen, terwijl
toch de meest elementaire vorm van be
leefdheid met zich meebrengt dat men
even achter elkaar gaat lopen om pas
seren mogelijk te maken. Moeders met
kinderwagens, die kennissen met soort
gelijke voertuigen ontmoeten, blijven
dikwijls opgewekt met elkaar praten
zonder blijkbaar te beseffen, dat ze het
hele trottoir blokkeren. De andere voet
gangers moeten dan maar over de rij
weg, met het risico dat ze door een
brommer of een auto worden geschept.
Op het trottoir behoort men zich even
goed te realiseren, dat men niet alleen
op de wereld is.
Terug naar de zebra. De deze kolom-
lezende voetganger, op kookpunt
gekomen door de tot hem gerichte ver
wijten, willen we toegeven: ook tussen
de wieten bevindt zich menige zebra
overtreder. Een goed automobilist zal
bij het naderen van een oversteekplaats
zijn snelheid matigen om aldus de voet
gangers door zijn stijl van rijden als
het ware te laten merken, dat hij van
plan en in staat is tijdig te stoppen. Maar
er zijn helaas vele vervelende figuren,
die er aardigheid in hebben met een
flinke snelheid op een zebra aan te vlie
gen om dan vrij plots te stoppen: de
schrikreacties van de voetgangers zijn
voor deze intimidatierijders een bron
van voortdurende vreugde. Een kinder
achtig en gevaarlijk spelletje. Zoals het
ook gevaarlijk is -een overtreding,
waaraan fietsers en bromfietsers zich
vaak schuldig maken een voor een
zebra stilstaande auto te passeren. Hier
door zijn' reeds diverse ernstige ongeval
len veroorzaakt, gevolg van slordig en
onachtzaam rijden.
Het hele zebracomplex is met één
woord samen te vatten: samenspel.
De oversteekplaats immers is een weg
gedeelte, waarop diverse soorten verkeer
elkaar kruisen. Zulk een kruising eist
voortdurend aandacht van alle groepen,
die er gebruik van maken, teneinde in
volledig samenspel ongelukken te ver
mijden. Maar aan dat samenspel dat
een wederzijds begrip veronderstelt -
ontbreekt nog wél het een en ander.
Rond de zebra hoort men maar al te
vaak kwade en scherpe woorden ge
bruiken aan het adres van de „ander".
D.'e ander is dan een automobilist, een
brommer, een voetganger. De Zebra
actie '63 wil nu proberen tot meer sa
menspel te komen, tot minder „scherpe
woorden" en vooral tot minder onge
lukken. Dat streven gaat iedere zebra
gebruiker aan. mmm