PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DR. DE KORT GEEFT OPDRACHT TERUG
Toestel met 47 para's
stort neer bij Senne
Ook in Zeeland begint telefoonsituatie langzaam
moeilijk te worden
Koningin begint met
nieuwe consultaties
Kennedy veroverde West-Berlijn
en Dublin op één dag
KABINETSFORMATIE GESTRAND OP VERDEELDHEID VAN K.V.P.-FRACTIE
PLAN N.A.V.O.-
KERNMACHT
IN IJSKAST?
Negen man redden
zich door sprong
zonder parachute
Vragen over trage
aansluiting op
telefoonnet
Steen
Rode barricaden
benamen zicht
op Oostsector
Echec
Bezorgdheid
206e jaargang - no. 149
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: P. van de Velde, P. B. den BoerQ.
Walstraat 58-60, tel. 235S (b.g.g. red. 350B. adv. 3047/3643)Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078,
t.a «oi ojok „rim 2094. 0 Adv.pr. 30 ot. p.- -J- -
2911; Zlerlkzee: red. tel. 2425, adm. t
W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok 0 Abonnementsprijs 62 cent per week, 8,00 per kw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. 0 Bureaus: Vllsalngen:
'elburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213'
i. Min. p. adv. 4;50. Ingez. med. 3 tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). „Brieven bur.
Donderdag 27 juni 1963
Victor Depaepe
start avontuur
Pagina 3
(Van onze Haagse redactie)
De formatie-De Kort is mislukt. Wat algemeen werd verwacht,
gebeurde gisteravond toen een vermoeid uitziende kabinetsfor
mateur dr. W. L. P. M. de Kort tegen negen uur op Soestdijk
arriveerde om de koningin zijn opdracht terug te geven en eind
verslag uit te brengen over zijn (vergeefse) poging van de afge
lopen drie weken om een kabinet te vormen, dat zich, aldus zijn
opdracht, „verzekerd kan wezen van een ruime steun in het par
lement".
Duidelijk is dat dr. De Kort is ge
strand op de verdeeldheid in zijn
eigen K.V.P.-fractie; Een verdeeld
heid, die weer voortvloeide uit zijn
werkwijze, namelijk om het pro
gram centraal te stellen. Toen
bleek dat de P.v.d.A. het daarmee
vrijwel eens kon zijn, en de libera
len pertinent antwoord weigerden,
stond hij voor het probleem een
aanvaardbare reden te vinden om
de socialisten alsnog de deur te
wijzen.
Na het terugtrekken van dr. De Kort
zal de formatie opnieuw moeten begin
nen Nog gisteravond werd de fractie
van de K.V.P. telegrafisch voor een ver
gadering vanochtend bijeen geroepen.
De koningin zal vandaag achtereenvol-
fens voor een conferentie op Huis ten
osch ontvangen mr. J. A. Jonkman,
voorzitter van de Eerste Kamer, mr. F.
J. F. M. van Thiel, voorzitter van de
Tweede Kamer, prof, mr. L. J. M. Beel,
vice-president van de Raad van State,
de heer W. J. Andriessen, waarnemend
voorzitter van de Tweede-Kamerfractie
van de K.V.P., prof. dr. ir. A. Vondeling,
voorzitter van de Tweede-Kamerfractie
van de P.v.d.A., mr. E. H. Toxopeus,
voorzitter van de Tweede-Kamerfractie
van de V.V.D., de heer H. van Eysden,
voorzitter van de Tweede-Kamerfractie
van de A.R. Partij en mr. H. K. J. Beer-
nink, voorzitter van de Tweede-Kamer
fractie van de C.H.U.
Brief
Men hield gisteravond in Den Haag
rekening met de mogelijkheid dat dr.
De Kort alvorens zich terug te trek
ken een brief aan prof. Vondeling
heeft geschreven, waarin hn zyn af
wijzing van de P.v.d.A. nader heeft
gemotiveerd.
Opnieuw zal nu een kabinetsformateur
gevonden moeten worden. Meest waar-
schh'nlijk lijkt dat deze figuur uit de
K.V.P. zal komen. Dat deze formateur
zal uitgaan van een vier-partijen-kabi-
net op basis van K.V.P., V.V.D., C.H. en
A.R. lijkt vrijwel zeker, gezien de voor
keur van de protestants-christelijke
rfacties en die van de meerderheid bin
nen de K.V.P. Mogelijk zal de konin;
een beroep doen op de huidige premier
prof. De Quay. Deze mening viel glster-
j CJH.-kringen
Partij van de Arbeid buiten spel heeft
gezet. Mr. Beernink vond die wijze niet
correct.
Naar opvatting van mr. Beernink zal
opnieuw een K.V.P.-er met een forma
tie-opdracht worden belast. Hij deed we
ten zijn toezegging tot samenwerking
met de V.V.D. niet te zullen terugnemen.
„Niet correct"
Mr. H K. J. Beernink verklaarde niet
gelukkig met de situatie te zijn, nu dr.
Do Kort heeft opgegeven.
Mr. Beernink weet het mislukken van
de formatiepoging niet zozeer aan het
door dr. Dc Korf aan de fractieleiders
van A.R.P., C.H.U., K.V.P. en V.V.D.
voorgelegde programma.
Veeleer zocht hy het struikelblok van
dr. De Kort in de wtfze, waarop deze de
ders kijkt Kennedy door het ijze
ren gordijn hij het Amerikaanse
..Clickpnint Charlie".
DR. DE KORT
...niet geslaagd....
President Kennedy kijkt hier sa
men met zijn gastheren vcmaf een
speciaal platform (links) over de
muur naar de Brandenburger
Poort. Dinsdagnacht hebben de
communisten grote vlaggen ge
hangen tussen de zuilen van de
Brandenburger Poort. Ook waren
er grote borden met teksten be
stemd voor de Amerikaanse pre
sident neergezet.
Een woordvoerder van het Ame
rikaanse ministerie van buiten
landse zaken heeft gisteren beves
tigd, dat president Kennedy en
kanselier Adenauer overeengeko
men zijn, dat het nu niet de ge
schikte tijd is om onderhandelin
gen over de vorming van een mul
tilaterale N.A.V.O.-kernmacht te
forceren. Hij ontkende echter, dat
men zou kunnen spreken van een
uitdrukkelijke vertraging in deze
zaak.
„De onderhandelingen zyn alleen niet zo
snel gegaan als velen van ons graag ge
zien hadden", zei hij, „er heeft zich geen
plotselinge nieuwe ontwikkeling voorge
daan. Het is slechts zo, dat de tyd min
der gunstig is voor politieke onderhan
delingen op hoog niveau vanwege de bin
nenlandse politieke toestand in Italië en
Engeland".
De berichten uit Duitsland, dat Kennedy
en Adenauer overeengekomen waren de
zaak van de door hen gewenste N.A.
V.O.-kernmacht omwille van Engeland
en Italië niet te forceren, hebben de offi
ciële instanties in Washington klaarblij
kelijk verrast.
De woordvoerder zij echter nadrukkelijk
dat het enthousiasme voor een N.A.V.O.-
kernvloot met gemengde bemanningen
in Amerika en West-Duitsland niet af
genomen is. De voorbereidingen daar
voor op lager niveau, waarbij kwesties
van rechtskundige, organisatorische en
technische aard bestudeerd worden,
gaan door.
KROESJTSJEW MORGEN
AL IN OOST-BERLIJN
Premier Nikita Kroesjtsjew zal mor
gen om twee nur per vliegtuig aanko
men op het vliegveld Schoenefeld, even
buiten Oost-Berlijn, zo is gisteren be
richt door het Oostduitse persbureau
„A.D.N.".
Hij zal door Oost-Berlijn naar het Oost-
berlijnse stadhuis rijden, waar een re
ceptie zal worden gegeven, en zich ver
volgens begeven naar de zich in de Oost-
berlijnse wijk bevindende woning van de
leider van de Oostduitse communistische
party Walter Ulbricht.
0 Volgens een schatting van het Zwitserse bu
reau voor de statistiek heeft de typhusepldemie
in Zcrmatt van de afgelopen winter een daling
mot elf procent in buitenlands 'toeristenbezoek
in liet voorjaar tot- gevolg gehad.
Belgen op weg naar oefening
Een transportvliegtuig van het
Belgische leger met 47 parachu
tisten en bemanningsleden aan
boord is gistermorgen neergestort
in de omgeving van de Westduitse
stad Detmold. Slechts negen para
chutisten bleven in leven door uit
het toestel te springen vlak voor
dat het brandend neerkwam op een
heuvel. Twee van hen werden ge
wond in een Brits militair zieken
huis opgenomen. De zeven anderen
die de sprong, zonder parachute,
waagden bleven ongedeerd.
Dit ongeluk is de ergste vliegramp in
West-Duitsland sinds 28 maart 1961,
toen een Tsjechisch lijntoestel neerstort
te bij Forchheim in Beieren en 52 inzit
tenden het leven verloren.
Volgens een woordvoerder van het
Belgische legerhoofdkwartier in Keu
len was het vliegtuig volgens zijn in
lichtingen gisteren uit België ver
trokken om de parachutisten naar de
N.A.V.O.-oefenterreinen by
te brengen.
Het Tweede-Kamerlid, dr. W. H. Ver-
mooten (p.v.d.a.) heeft de minister van
verkeer en waterstaat schrifteiyke vra
gen gesteld over wyziging van P.T.T.-
orders aan metaal-elektrotechnische be
drijven o.m. te Delfzyi en te Coevorden,
in die zin dat deze orders vertraagd
dienden te worden uitgevoerd.
Is het gevolg van deze wijziging dat de
oplevering van het bestelde tweemaal
zo lang zal duren, aldus dr. Vermoo-
ten in zyn vragen. Hy vraagt voorts
o.m. naar de reden van die wijziging
en hoe dit te rijmen valt met de steeds
groeiende achterstand in telefoonaan
sluitingen.
0 Air France heeft een elektronische boe-
klngBmachine in gebruik genomen waarmee
in een twintigste seconde het antwoord kan
worden verkregen op de vraag hoeveel plaat
sen er neg beschikbaar zijn voor de vluchten
in de komende zes maanden.
Een ooggetuige vertelde, dat er toen het
vliegtuig boven de uitgestrekte oefen
terreinen van Senne, ongeveer 160 kilo
meter ten oosten van de Belgische grens
vloog, plotseling een meters lange steek
vlam uit de staart kwam en dat het toe
stel toen brandend neerstortte. Hij zag
de negen mannen vlak voor de inslag
naar buiten springen. Het toestel kwam
neer in de omgeving van het dorp
Augustdorf in een woest gebied beho
rend tot de militaire oefenterreinen van
Senne.
Munitie
Da Westduitse politie is van mening, dat
de steekvlam veroorzaakt werd door het
in brand raken van munitie aan boord.
„IK BEN EEN BERLIJN ER.
President Kennedy heeft gisteren
een bezoek van acht uur aan
West-Berlijn gebracht waar
meer dan een miljoen Westber-
lijners hem een ovationele ont
vangst bereidden. Volgens Pier
re Salinger, zijn perssecretaris,
was de ontvangst in de verdeel
de stad van alle reizen die Ken
nedy tot dusver heeft gemaakt,
de grootste. De Westberlijnse
politie schatte dat 1.300.000
mensen op de been waren.
Gisteravond vertrok Kennedy al weer
uit Berlijn naar het land van zijn
voorvaderen: Ierland, waar hij om
acht uur per vliegtuig arriveerde.
Honderdduizenden juichende, met
vlaggetjes zwaaiende, Ieren hadden
zich naar het vliegveld van Dublin
begeven of stonden langs de kant
van de bijna 10 kilometer lange weg
van de luchthaven naar de stad.
Het bezoek van Kennedy aan het land
dat zijn overgrootvader. Patrick, 113
jaar geleden wegens de toen ongun
stige levensomstandigheden had ver
laten werd toegejuicht in de Dublin-
se „Evening Herald". Kennedy werd
welkom geheten onder een kop die
een hele pagina in beslag nam.
Op borden langs de door de president
af te leggen route werd de bezoeker
in het Keltisch honderdduizend maal
welkom geheten: „cea<l unie failte".
Toen het vliegtuig landde en Kennedy
uitstapte, begon een orkest ran het
Ierse leger de liederen „Ruffles and
flourishes" en „Star-spangled ban
ner" te spelen.
Kennedy werd op Iers grondgebied
verwelkomd door president Eamon
de Valera, de 80-jarige held van de
Ierse revolutie.
muur
Kennedy kwam gisteren in West-Ber-
Ign tweemaal voor de muur te staan.
Eerst bq de Brandenburger Poort en
vervolgens bij de doorlaatpost Char
lie.
Hij bleef by beide plaatsen ongeveer
drie minuten en staarde naar Oost-
Berlijn vanaf speciaal daarvoor op
getrokken torehs. Hij kan niet meer
gezien hebben dan de met geweren
bewapende Vopo en een duizend
Oostberlijners.
By de Brandenburger Poort hadden de
Oostberlijnse autoriteiten over de
£ehele breedte van de Unter den
linden bijna drie meter hoge barri-
Twee landbouwers
werden door de
bliksem gedood
De ongeveer 40-jarige landbouwer M.
Brink uit Hooghalen is gistermorgen
door de bliksem op slag gedood. De heer
Brink was in de wei koeien aan het mel
ken, toen hy door de bliksem werd ge
troffen.
De 24-jarige ongehuwde landbouwer H.
Bakker uit Lieveren in de gemeente Ro
den is dinsdagavond door de bliksem ge
dood. De heer Bakker wandelde na de
koeien te hebben gemolken naar een
hooiland, toen hij tijdens een onweersbui
door de bliksem werd getroffen.
caden laten optrekken waarover de
een of andere stof van een rode
kleur was geworpen. De Oostberlij
ners konden er niet over heen zien.
Voor het Westberiynse stadhuis,
waar Kennedy zijn meest emotionele
rede van de dag uitsprak, stonden
400.000 Westberlijners op het grote
plein.
In een rede op de vrye universiteit
West-Berlijn verklaarde Kennedy
dat „de winden van verandering zo
wel door het yzeren gordijn als in
de rest van de wereld waaien". Zelfs
na 18 jaar van communistische over
heersing zyn de mensen van Oost-
Europa „niet immuun voor veran
deringen geworden".
„Ich bin eïn Berliner" (ik ben een Ber-
lijner), riep hij uit waarop de dui
zenden in luid gejuich losbarstten.
Vijf Nederlandse
studenten werden in
Berlijn aangehouden
De Westberiynse politie heeft dinsdag
avond vyf Nederlandse studenten en nog
zes andere mensen aangehouden, die be
zig waren met het uitdelen van commu
nistische vlugschriften.
Hierin stond: „Mijnheer de president
(Kennedy), West-Berlijn wenst normale
betrekkingen met de (Oost-) Duitse De
mocratische Republiek".
Andere, volgens de Westberlijnse politie
op verscheidene plaatsen verspreide
vlugschriften, bevatten de volgende tek
sten: „maak een eind aan de rassenter-
reur in de Verenigde Staten" en „wij
willen een vredesverdrag en een vrije
neutrale stad West-Beriyn".
De aangehoudenen werden vrijgelaten
nadat hun namen en adres1-" waren op
geschreven.
De niet genoemde Nederlandse studen
ten houden verblijf in het Westberlijnse
„huis van de toekomst". Zij verspreidden
hun blaadjes op de Kurfürstendamm.
Kamer van koophandel vergaderde
De Kamer van Koophandel voor
Midden- en Noord-Zeeland
maakt zich zorgen over even
tuele stagnaties in de ontwikke
ling van het telefoonverkeer in
Zeeland. Dit kwam vast te staan
tijdens een discussie over moei
lijkheden, die zich thans reeds
op het gebied van de telefonie
voordoen. Zo wees de heer J. P.
L. van Manen er op, dat in som
mige nieuwe wijken van bepaal
de Zeeuwse gemeenten geen te
lefoonaansluiting kan worden
aangebracht, omdat de nieuw-
aangelegde kabels onvoldoende
capaciteit hebben. De ontwikke
ling van het telefoonverkeer is
dus aanzienlijk groter dan men
bij do P.T.T. heeft voorzien,
meende hij.
De heer Van Manen wees er
bovendien op, dat de laatste tijd
de Zeeuwse bedrijven tijdens de
spitsuren voortdurend worden
geconfronteerd met de bezet-
toon, zodra een nul van een net
nummer wordt gedraaid. Daar
uit kan blijken dat het inter
lokale telefoonverkeer zo inten
sief wordt, dat de centrales
overbelast raken.
De vragen van de heer Van Manen
werden beantwoord door de tweede
voorzitter van de kamer, de heer K.
van Everdingen uit Vlissingen, die
tevens lid is van de P.T.T.-kamer. De
heer Van Everdingen erkende, dat de
door de heer Van Manen genoemde
bezwaren bestaan, zij het dat Zee
land nog niet een zó moeilijke situa-
i ie kent als bijvoorbeeld de Randstad.
„De moeiiykheden zijn in grote ly-
nen terug te brengen tot een ge
brek aan geld", aldus zette de heer
Van Everdingen uiteen. Nu al vier
jaar lang wordt de begroting van
net staatsbedrijf der P.T.l. be
knot door het ministerie van fi
nanciën, terwijl in feite véél meer
Seld nodig is in plaats van min
er. Deze houding van het depar
tement. is voor de P.T.T. byzonder
onplezierig, temeer omdat de te
lefoondienst het enige onderdeel
van het bedryf is dat winst ople
vert. Het enige lichtpuntje is, dat
dit jaar tien miljoen extra is toe
gestaan. Er zijn echter lange
wachtiysten met telefoonaanvra-
gen.
De voorzitter van de kamer, de heer
C. A. Kammeraad deed de toezeg
ging dat het dagelijks bestuur deze
zaak nog eens zal bekyken om zo no
dig stappen te ondernemen. Het pro
bleem van te weinig kabels in nieuwe
wyken zal door de heer Van Ever
dingen te bevoegder plaatse worden
besproken.
Er werd tijdens deze vergadering ook
nog een „postprobleem" besproken.
De heer Van Manen wees er op, dat
tijdens de zaterdag geen postpakket
ten meer aangeboden kunnen wor
den. Hij vroeg zich af waarom dit
niet mogelijk is, terwijl toch het loket
voor postzegels wel is geopend. „Men
zou haast zeggen: sluit dan liever het
hele kantoor op zaterdag", aldus deze
spreker. „Dat is op de duur de bedoe
ling" repliceerde de heer Van Ever
dingen, „P.T.T. is daartoe niet on
middellijk overgegaan, maar op de
duur zal het wel onvermydelijk zyn".
VEERDIENSTEN
De heer E. T. Oosterhuis bracht de
zondagsdienst van de Zeeuwse veer
diensten ter sprake. Hy constateerde
een merkwaardige tegenstelling tus
sen de uitvoering van de dienst op
zondag en de dienstregeling. De
dienstregeling schrijft een tweeuur-
dienst voor, maar in feite wordt er
veel frequenter gevaren. De heer
Oosterhuis bracht in dit verband hul
de aan het personeel van de veer
diensten, die alle mogelyke .moeite
doen om de achterstand op de voor
pleinen weg te werken, maar hy
vroeg zich toch af of het niet mogc-
lyk zou zyn de dienstregeling voor de
zomer aan te passen aan deze feite
lijke situatie. Er zyn nu altjjd nog
mensen, die niet naar Zeeland komen
vanuit België, omdat de dienstrege
ling suggereert dat zy vermoedelyk
moeten wachten.
Deze vraag lokte een levendige dis
cussie uit. maar daarbij bleek dat de
kamer bijzonder huiverig was deze
zaak aan te snyden. Liever liet men
de zaak maar zo als hij nu is, name
lijk een goede feiteiyke situatie: in
dien de 3taten eens nadrukkelijk zou
den gaan voorschrijven, dat de
dienstregeling volgens voorschrift
gehandhaafd moet blijven, dan is
men nog veel verder van huis... De
kamer zal dus geen stappen onderne
men.
KREEKRAKPLAN
Voorts herinnerde de heer J. H. Roo-
se eraan, dat het Kreekrakplan thans
in feite een Zeeuws plan is gewor
den. Hij vroeg de kamer toch vooral
diligent te willen zijn: de actuele his
torie met het Sloeplan leert dat met
name de beheersvorm moeilijk van de
grond komt. Het zal zaak zijn in dit
opzicht ten aanzien van dit nieuwe
plan deze kwestie op tijd aan de orde
te stellen.
De heer A. M. Zuydweg ten slotte
wees er op dat de eerste treinverbin
ding naar Rotterdam een knelpunt
oplevert in Dordrecht. De Zeeuwse
reizigers moeten hier overstappen sa
men met reizigers van allerlei andere
verbindingen. Het gevolg is dat velen
in Rotterdam verbindingen missen.
Hy drong er by het bestuur op aan,
dat over deze zaak met de N.S. zal
worden gesproken. Dit werd toege
zegd.
Bij de Zeeuwse kamers van koophan
del bestaat er soms een neiging
een steen in de vijver van de veer
diensten te gooien, is we ons eens een
gewrongen beeldspraak mogen permitte
ren. Gisteren is dat weer gebeurd tij
dens de vergadering van de kamer
voor Midden- en Noord-Zeeland door het
lid Oosterhuis, dat het merkwaardige
verschil aan de orde stelde tussen de
overigens voortreffelijke praktijk van
de zondagsdienst op het traject Vlis-
singen-Breskens en de officiële twee-
uurdienstregeling. En argeloos vroeg
de heer Oosterhuis of het nu niet beter
zou zijn de dienstregeling aan te pas
sen aan de praktijk. Er heerste een
schier angstige stilte toen de heer Oos
terhuis was uitgesproken en sommige
leden zaten elkaar wat ontsteld aan
te kijken. En op diverse gezichten zag
men de opvatting gebeiteld: „Over zo
iets spreekt men niet
Waarom die schrik? Omdat hier
weer een van die merkwaardige
toestanden aan de orde wera gesteld,
waarin vorm en inhoud met elkaar in
stryd zijn. Iedereen in Zeeland weet,
dat er op de zondagen een zodanig
groot aanbod is voor de veerdiensten
dat met man en macht moet worden
gewerkt om alle achterstand in te lo
pen en iedereen weet ook, dat er een
chaos en niets minder zou ont
staan als de provinciale stoomboot
diensten niet zo voortreffelijk zouden
aanpakken. Maar dat
komt er op neer, dat
er inderdaad veel in
tensiever wordt geva
ren dan de dienstre
geling veronderstelt,
een dienstregeling die in druk en op pa
pier echter zorgvuldig blijft gehand
haafd op een betrekkelijk summier aan
tal vaarten voor de zondag, zodat the
orie en praktijk in dit opzicht twee ge
scheiden zaken zijn. Wij weten het al
lemaal en men mag het nu dunkt
ons de heer Oosterhuis niet kwalijk
nemen als hg vraagt of niet in de
dienstregeling kan worden opgenomen
dat er op drukke zondagen meer vaar
ten zijn.
De kamer distancieeerde zich echter
van deze kwestie. Er doen zich im
mers in de praktijk weinig of geen
moeilijkheden voor en men bleek er nu
bevreesd voor te zyn, dat de gevolgen
van enige activiteit wel eens averechts
zouden kunnen uitpakken, namelijk
aanpassing van de praktijk aan de (on
voldoende) theorie, in plaats van omge
keerd. En dat zou een ramp beteke
nen. Van de Kamer van Koophandel
voor Midden- en Noord-Zeeland is dus
geen enkel initiatief te verwachten om
op papier een verbeterde dienstregeling
te krijgen voor de zondagen in het
toeristenseizoen. Wij vragen ons echter
af, of deze houding wel juist is.
Wat is namelijk het geval? De oor
zaak van het verschil tussen
praktgk en theorie ligt in deze zaak
niet zoals de kamer gisteren ken
nelijk meende op een principieel vlak,
maar is doodgewoon een zaak van zui
nigheid. Aan de dienstregeling van de
Westerscheideveren kan niets worden
veranderd zonder toestemming van de
minister van verkeer en waterstaat en
deze bewindsman nu heeft herhaaldelijk
verzoeken van Zeeuwse zijde om meer
„officiële" vaarten op zondag op finan
ciële gronden afgewezen. Hy redeneert
namelgk aldus: als er eens géén aan
bod is, behoeft geen vaart buiten het
boekje om te worden gemaakt hetgeen
dan kosten bespaart. Wij geloven, dat de
kamer van koophandel zonder veel
beswaar zowel aan G.S. als aan de
minister zou kunnen vragen om aan
passing van de dienstregeling aan de
praktgk van het toeristenseizoen. De
heer Oosterhuis had gelijk: het is in
derdaad een vreemde zaak, dat hier tus
sen de theorie van de dienstregeling en
de praktijk van de uitvoering zulk een
hemelsbreed verschil bestaat. Aanpas
sing lijkt ons een kwestie van fatsoen:
de gebruiker van de veren moet weten,
waarop hg kan rekenen.
De heer De Kort heeft zijn formatie
opdracht teruggegeven. Zijn mis
lukking is het gevolg van de door
hem gekozen procedure: hij heeft nu
kans gezien zelfs zijn eigen partijgeno
ten tegen zich in het harnas te jagen.
Immers, een behoorlijke motivering
voor afwijzing van de P.v.d.A., als re
geringspartner was op grond van het
door hemzelf opgestelde programma
niet wel te vinden. En dat nu is hem
vooral in eigen gelederen kwalijk geno
men met alle gevolgen vandien. Het
falen van de heer De Kort is zo
blykt uit de ontwikkeling van de laat
ste dagen vooral een persoonlijk
echec. In feite heeft de formateur zich
een brevet van politieke onhandigheid
uitgereikt. Het is te hopen, dat zijn
fractie in de nabije toekomst bekwa
mere figuren naar voren zal schuiven.
De A.N.W.B. verwacht in 1975 een
autodichtheid van één op zes inwo
ners (thans één op zeventien). In het
jaarverslag 1962 van deze instelling
wordt nu aangedrongen op een snelle
aanpassing van alle verkeersvoorzienin-
gen met deze cijfers als uitgangspunt.
Wordt dit niet gedaan, dan bestaat het
gevaar dat deze voorzieningen binnen
vgfentwintig jaar ontoereikend zullen
zijn. Het nare van dergelijke voorspel
lingen is, dat ze tot dusver méér dan
zijn uitgekomen: het was altyd nog
erger dan werd verwacht. Wanneer men
nu met deze prognoses van de A.N.W.B.
in het achterhoofd de Zeeuwse situatie
bekijkt, dan is er toch wel reden tot
enige bezorgdheid. De verkeersintensi
teit op de weg Vlissingen-Bergen op
Zoom neemt nu reeds voortdurend toe
en op zeer drukke dagen is het hier
voornamelijk colonne-rijden geworden.
Er wordt bovendien gewerkt aan de
Oosterscheldebrug en aan de vergroting
van de verencapaciteit op de Wester-
schelde. d.w.z. grotere vervoersmogelyk-
heden, die op hun beurt weer meer
verkeer zullen scheppen. En men vraagt
zich met schrik af: zal de wegenbouw
activiteit in Zeeland gelijke tred hou
den met deze ontwikkeling?
0 De Westduitse regering gaat na of het no
dig is nog langer overlegging van een „groene
kaart" betreffende W.A.-verzekering voor mo
torrijtuigen voor toelating in Duitsland te ver
langen, aldus heeft de minister van verkeer
Seebohm in de Bondsdag gezegd. Opheffing
van die verplichting zou echter alleen over
wogen kunnen worden voor landen wier ver
zekeringsinstanties met het Duitse verbond
van W.A.-verzekeringsmaatschappijen samen
werken.