KOMT DE STIER IN DISKREDIET....?
Klanken uit de ether
C
J
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
IN DE GREEP
VAN DE ANGST
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 7 MEI 1962
(*)ÖÖS<xxxxxx>c<mxm)Gxoc<xxx><xxxxxmxx^^
(Advertentie)
He'
et zonlicht laaide over de
intieme Plaza de Toros van
Palma. Ik had mijn schreden
daarheen gewend om proefon
dervindelijk aan de weet te ko
men, of de vechtstier het inder
daad tegen het voetbal in Span
je heeft moeten afleggen. Vrien
den hebben me al eens een
kaartje gestuurd, waarop in ca-
ricaturale lijnen wordt duidelijk
gemaakt, dat het gewijde stie
rengevecht zijn populariteit
goeddeels aan het virtuoze bal-
Met Pierre Huijskens
door de sport
VVVVW»AAA>\VVVWVV»AA»V
spel heeft verloren. De „ansicht"
toont een kolossale „toro", die
voor de poort van een arena tra
nen met tuiten stort en snikkend
uitroept: „Ik mag er niet meer in.
Ze kijken liever naar Di Stefano".
Wie zich ter plaatse in de kwes
tie verdiept, ervaart al gauw dat
jong Spanje door de roem van
Real Madrid en Barcelona, door
de meer dan onmenselijke span
ning in de eerste Spaanse divisie
en door het ontstaan van bijzon
der vechtlustige plaatselijke
teams, de grote torero's als de
kampioenen van een oude tra
ditie op een veelzeggende wijze
met rust laaf. Jong Spanje houdt
meer van Di Stefano, Gento,
Puskas, Kocsis, Czibor en Ramal-
lets. Het betaalt geen dure sol-
of sombraplaatsen meer in de
plaza.
(Dit is 'n reis-sportefeuille, ge
schreven in de blakende mid
daghitte van het door toeris
ten „afgekloven" droomeiland
Majorca hoofdbestanddeel
der Balearengroep, waar ge
neralissimo Franco zoveel goe
de deviezen vangt).
Het is een corrida saai gaan vin
den, niet modem genoeg en een
ritueel-voor-toeristen. Het meer
bedaagde Spanje verwenst deze
zienswijze, maar kan er weinig
tegen uitrichten. De ouderen heb
ben Manolete nog gekend, de on
sterfelijke held, wiens standbeeld
een soort van heiligdom is gewor
den. Hij was menen de „mid
delbaren" en grijsaards de
grootste matador aller tijden. Dui
zend stieren bevocht en overwon
hij. Hij moest slechts buigen voor
de duizend, en eerste, die hem in
de arena van Linares op de hoorns
nam en dodelijk verwondde. In de
personen van Dominguin en Or-
Advertentie)
donez kreeg hij waardige opvol
gers, die nochtans niet in staat
waren de klassieke dapperheid
van Manolete te evenaren en die
zich trouwens teveel inlieten met
filmgodinnen van Amerikaanse
bloede of een schrijver als Ernst
Hemingway. Wijlen deze auteur
is in Spanje toch niet zo getapt
als zijn „Death in the afternoon"
zou doen vermoeden. Hij heeft
tweespalt gezaaid in de kringen
der matadoren en hij werd op den
duur het land uitgekeken. Net als
die andere Angelsaksiër, de
scheidsrechter Leafe, die Real
Madrid met een slechte arbitrage
een poets bakte, waarover nog
gesproken wordt.
Nee, voetbal en stierengevecht
moeten zoveel mogelijk inheemse
zaken blijven. Het stierengevecht
zeker. Want daarvan snapt de
vreemdeling toch essentie niet,
wijl 't aan de volksaard als per
navelstreng verbonden is en wijl 't
de duistere tevens triomfantelijk-
vurige gang van het donkere
Spaanse bloed en het Iberische
temperament symboliseert. De
houding van de jeugd, die van een
corrida niet meer wakker ligt,
toont duidelijk de insluiping in het
hart van vreemde, de Spaanse ziel
niet toebehorende elementen. En
de oudere generatie betreurt dat.
Zg betreurt het ook, dat zovele
fiesta's vooral op Majorca
op 't toerisme zijn afgestemd; dat
de torero's zich lenen voor ge
vechten ten behoeve van buiten
landers en dat door deze propa
ganda op gezette tijden de dieren
beschermers aller landen tegen het
Spaanse volksgebruik in opstand
komen.
Ordonez trad dus op in Palma.
In de knusse, van Moorse
invloeden vergeven arena za
ten de Amerikanen en Engelsen
„sombra" in de schaduw. De
niet zo talrijke Spanjolen hadden
„sol" gekozen de zoveel goed
kopere plaatsen in de volle hitte
van de namiddag-zon. De toeristi
sche filmcamera's waren schie-
tensgereed. Daar zaten onder be
lachelijke strohoeden de als kreef
ten roodgebrande ladies, „wonde
ring" wat voor soort „party" ze
nu wel te aanschouwen kregen. Ze
werden geflankeerd door heren
navenant, dikbuikige toeristische
caricaturen, waarin Havanna's
staken en waarvan het bovendeel
gepavoiseerd was met die gillers
van-hemden, dewelke Amerikanen
ook buiten de nooit verbaasde
United States menen te kunnen
dragen.
Ordonez trad aan met zijn ge
hele tableau de la troupe: de ou
verture, een kleurig schouwspel te
gen het zuiver gele zand, trom
petten en applaus. „It's i'unny,
isn't it? ja, dat was het, vonden
de heren. Voor Spanjaarden is de
entree van bet gehele corrida-
corps helemaal niet „funny". Het
is een ernstige zaak. Het is een
gedistingeerde groet der artisten,
die opgesteld achter de mata
dor allen met diens lot zijn be
gaan.
Als later de capadores hun ris
kante ballet der plagerijen be
ginnen en de binnengedreun-
de, gevaarlijk-gehoornde kanjer
aan het ophitsen zijn tot hij zijn
strijdvaardigste humeur heeft be
reikt, snorren de camera's. De
ladies zijn stil geworden en reeds
een beetje angstig. Die stier is
niet mis. Glanzend en sterk staat
hij even roerloos in het arena
centrum. Dan buigt die meester
lijk mooie kop en in flitsende
vaart davert de kolos in de rich
ting van een felle cappa, die hem
bijzonder schijnt te hinderen. De
kwiekeling, die in letterlijke zin
het dier voor het lapje houdt,
vliegt lenig over de palisade en
de hoornpunten boren zich als
met de trillingen van een afbouw-
hamer in het zware hout.
Is het een wreed bedrijf? Is het
sport, zo'n corrida? Heeft de
Spaanse jeugd er zich af gekeerd
uit verlangen naar meer humane
sensatie, die in het voetbal te vin
den is? Ik hoop daar in een vol
gende sportfeuilleton op te ant
woorden.
.^>mXXXXXX»OCÖOOC<5aXX)(XXXXXXXXXXXXXX>0(XXXXXXXXXXXXXXXXXX>mXXXXXXXXXXXXXX
HOOG EN LAAG
WATER
8 mei
nap
nap
nap
nap
uur meter
uur meter
uur meter
uur meter
Vlissingen
4.40 2.22
17.03 1.98
11.05 2.00
23.31 2.04
Terneuzen
5.10 2.38
17.35 2.14
11.36 2.16»
Hansweert
5.47 2.44
18.10 2.25
12.11 2.30
Zierlkzee
6.07 1.70
18.20 1.50
11.49 1.66
Wemeldinge
6.28 1.98
18.51 1.76
12.09 1.86
DINSDAG 8 MEI
HILVERSUM I. 403 m. 746 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00
AVRO.
AVRO: 7.0U Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.).
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Programma-overzicht
en rechtdoor naar school en kantoor
(gr.) 9.00 Gymnastiek voor de vrouw
9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke
muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami
nen (gr.). 10.50 Voor de kleuters.
11.00 R.V.U.: Dolhuizen en heksen
processen, door dr. A. Everard uit
Gent. 11.30 Voor de zieken. 12.00 In
strumentaal trio: lichte muziek. 12.00
Regeringsuitzending: Uitzending
voor de landbouw. 12.30 Mededelin
gen ten behoeve van land- en tuin
bouw. 12.33 Zang en orgel: lichte
muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede
lingen en eventueel actueel. 13.25
Beursberichten. 13-00 Licht ensemble
en zangtrio. 14.00 Zang en piano: Is
raëlische en Jiddische volksliederen.
14.20 Kerkorgelconcert. 14.40 School
radio. 15.00 Met naald en schaar,
praatje voor de vrouw. 15.30 So
praan en piano: Klassieke muziek.
16.00 Feiten en meningen, lezing.
16.15 Muziek uit Chili (gr.) 16-30
Voor de jeugd. 17.30 Amateurspro
gramma. 17.55 New York calling,
praatje. 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel. 18.20 Pianospel. 18.30
R.V.U-: Achter de schermen V,
door G. J. de Voogd. 19.00 Voor de
kleuters. 19.05 Paris vous parle, ge
sproken brief uit Parijs. 19.10 Inlei=
ding tot muziekbegrip, muzikale le
zing. 19.30 Gitaarrecital. 20.00
Nieuws. 20.05 Kleurrijke klanken,
muziek-revue. 21.00 Hou je aan je
woord, spel met woorden. 22.00 Ka
merkoor: oude muziek. 22.30 Nieuws
en mededelingen. 22.40 Actualiteiten.
23.00 Strijkkwintet (gr.): klassieke
muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s.
7-00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke
muziek (gr.) 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Tulpenrally. 8.23 Pluk
de dag (gr.) 8.50 Voor de huisvrouw.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25
Operettemuziek (gr.). 11.00 Voor de
2089. „Nou, Baryl", merkte
1 piloot Storm droogjes op,
na het lange relaas dat Jeni
van hun avonturen op Gra-
nol had gedaan, „ik moet
ggen, dat ik nooit heb
geweten, dat je vrouw zo
spraakzaam was. Vroeger
leek zij me altijd zo stil!"
„Man, hou op!", lachte Ba
ryl. „Schijn bedriegt, hoor!
't Is hier bij ons al net zo
als bij jullie op Aarde. De
vrouwtjes zijn best van de
tongriem gesneden. Vooral'
wanneer ze ons iets uit het
hoofd willen praten!" Jeni
trok er zich niet veel van
aan en babbelde poeslief: „Je bedoelt natuur
lijk dat diepzee-tochtje, dat jullie morgen wilt
maken, hè? Nou, stel je gerust, schat. San
dra, Estra en ik zijn juist overeengékomen,
dat het wel eens rustig zou zijn als jullie een
poosje ophoepelden!" „Pak aan!", lachte
Mare. „Dus we gaan morgen bellen blazen
achter de vissen aan!". „Ikke ook mee met de
mannen!", verklaarde Dinky nadrukkelijk,
maar daar wilde zijn moeder niets van horen.
De volgende morgen vroeg voer er een zonder
ling vaartuig de kleine inham uit recht bene
den Senthors huis om met een breed kielzog
achter zich aan het ruime sop te kiezen.
vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmu-
ziek. 11.50 Volaan... vooruit, lezing.
12.00 Middagklok noodklok. 12.04
Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me
dedelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.33 Tulpenrally. 12.45
Grammofoonmuziek. 12.50 Oranje in
het zilver: reportage van het konink
lijk bezoek aan Middelburg. 13.00
Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30
Dansorkest en zangsolisten. 13.55
Moderne Franse orkestwerken (gr.)
14-35 Voor de plattelandsvrouwen.
14.45 Lichte grammofoonmuziek.
16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof.
17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Regeringsuitzending:
Nieuws uit de Nederlandse Antillen,
door Henk Dennert. 18.00 Voor de
jeugd. 18.20 Kaarten op tafel, ge
sprekken over actuele problemen,
18.30 Lichte grammofoonmuziek.
18.45 Oranje in het zilver, reportage
van het koninklijk bezoek aan Den
Bosch. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten met reportage Tulpenrally.
19.25 De halve maan(d), cabaret,
19.45 Pianorecital: Moderne muziek.
20.10 Omroeporkest, koor en solis
ten: operamuziek. 22.00 Pianorecital
(gr.) 22-15 Oranje in het zilver: re
portage van het koninklijk bezoek
aan Maastricht. 22.25 Boekbespx-e-
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Gehuwd en
ongehuwd, lezing. 22.55 Vreemd...,
woord, zang en dans van elders... en
anders. 23.25 Metropole orkest en so
list. 23.5524.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Zend
tijd politieke partijen: uitzending van
de Anti Revolutionaire Partij. 20.30
ODera-aria's. 20.45 Speelfilm. 22.40
22.50 Reportage van het koninklijk
bezoek aan Friesland, Groningen cu
Drente.
VLAAMS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S
19.00 De Socialistische gedachte en
actie. 19.30 Voor de jeugd. 20.00
Nieuws. 20.30 Speelfilm. 22.00 Pro
gramma over architectuur. 22.45
Nieuws.
FR A NS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S
18.30 Voor de jeugd. 19.00 Jazz. 19.20
Documentaire film. 20.00 Nieuws.
20.30 Toneelstuk. 21.30 Lectuur voor
allen. 22.20 Nieuws.
Exploitatiewinst „Kloos"
dertien pet. lager
De bedrijfsresultaten over 1961 van
F. Kloos en Zonens werkplaatsen te
Kinderdijk werden ongunstig beïn
vloed door belangrijke kostenverho
gende factoren, welke niet geheel
gecompenseerd konden worden door
een evenredige toeneming van de
omzet en stijging van de prijzen.
Hierdoor is de exploitatiewinst oveil
1961 ca. dertien procent gedaald ten
opzichte van I960. Voorgesteld wordt
eên onveranderd dividend van dertien
procent.
Advertentie)
EEUWIGE JEUGD
jong blijven is een kwestie van opti
misme. Maar verzuimt U vooral niet
om regelmatig de kleine groene
Knoflox-pastilles in te nemen. Knof-
lox (reukloos) voor het bloed en de
spieren, voor de spijsvertering en
een gave huid.
Verpakking 1,80 en 4,50.
Feuilleton
door Karl Unselt
28
Hij moest denken aan de
waarschuwingen van zijn vriend Cor
nelius Ramdohr, van juffrouw Maas
en van meneer Bohme. Ze benauw
den hem. Zijn begeleider begon in
eens hard te hoesten. Wantrouwig
geworden, kreeg Georg de indruk dat
het gemaakt en gekunsteld klonk.
Hij bleef onder de lantaren staan en
keek de man recht in de ogen.
Maar zegt U me eens, meneer
wij hebben elkaar toch onlangs
bij meneer Wucherpfennig gezien.
Inderdaad U hebt me dus her
kend, zei de man en lachte. Ik had
U eigenlijk pas in het café willen
verrassen. Kom.
Hij nam Georg zachtjes bij een arm
en wilde hem met zich mee trekken,
alsof hij het nodig vond, uit het
.schijnsel van de lantaren weg te
komen. Bovendien kreeg Georg de
indruk dat hij een beetje onrustig
en ongeduldig wei'd. Dus bleef hij
staan en merkte op, dat men eerst
even oppervlakkig over de zaak zou
kunnen praten, waarna men zien
kon of het nodig was nog naar dat
café toe te gaan.
Nou, zei de man gewillig, hier
onder deze lantaren voel ik me nu
niet bepaald erg op mijn gemak om
vrijuit te kunnen spreken. Tenslotte
gaat het toch over dingen die, hoe
zal ik zeggen, zeer delicaat zijn. Om
daarover te praten gaat men toch
niet uitgerekend onder het volle licht
van een lantaren staan, zonder te
weten of er in het donker niet iemand
staat te luisteren. Tegelijkertijd trad
hij uit het schijnsel en Georg volgde
hem met tegenstrijdige gevoelens.
Weer hoestte de man.
Wat is er töch? viel Georg uit.
Neemt U mij niet kwalijk, ik ben
verkouden, zei de man ;op veront
schuldigende toon, zijn hoofd een
beetje scheef houdend, alsof hij luis
terde. Dus, kom, meneer Ludecke.
Nog een paar passen en ik zal
U alle inlichtingen geven.
Neen!
Denk aan uw schoonvader en uw
verloofde, meneer Ludecke. Boven
dien
Georg Ludecke verstond niet meer
wat de man nog zeggen wilde, want
plotseling hoorde hij een schril ge
fluit. Uit de tuinen links en rechts
van de weg sprongen mensen te
voorschijn, die hem en de vreemde
ling omsingelden en meesleepten
naar een zijweg, waar een rij auto's
zonder licht stonden.
Laat me los, riep Georg woedend
en probeerde zich uit de greep van
een reusachtige man te bevrijden}
wat hem evenwel niet gelukte.
Later, zei de reus minzaam, duw
de hem in de wagen en stapte in.
Alles klaar, en toen zette de wa
gen zich in beweging.
Georg zat in de uiterste hoek van
een lange bank. Het was donker.
Toen even een koplamp reflecteerde,
zag hij dat de ramen getralied wa
ren en een hevige beklemming sneed
hem een ogenblik de adem af. Ver
doofd als hij was, door de onver
wachte en snelle gang der gebeur
tenissen, slaagde hij er niet in zich
te realiseren wat er gebeurde. Alles
was vaag en onwezenlijk voor hem.
De chauffeur van de wagen claxon
neerde luid en waarschuwend. Georg
sprong plotseling rechtop en riep:
De taxi?
Wat is er met de taxi vroeg
een stem, en tegelijkertijd werd het
helder licht in de schommelende
ruimte.
Eén seconde sloot Georg verblind de
ogen. Toen hij ze weer opende zag
hij de reus naast zich en aan de
overkant een kleinere man, die er net
als een jockey uitzag. Beiden waren
in uniform van de Westberlijnse po
litie gekleed. Dat stelde Georg even
gerust. Maar toch vroeg hij wan
trouwend:
U bent toch Westberlijnse politie?
Ja, natuurlijk, antwoordde de reus
en knikte hem op zijn vriendelijke
manier toe. Wat was er met die
taxi
Och, die wacht op me. Daar ben
ik mee gekomen.
Dat zal ze nu wel niet meer doen,
meende de reus nuchter.
Georg keek eens naar de bouten
wanden en de getraliede vensters.
Arrestantenwagen, hè Hij wacht
te de bevestiging van zijn vermoeden
niet af, maar begon plotseling te
lachen. De terugtocht is in alle geval
fratis. Dat had ik niet kunnen de--
en.
De jockey, met zijn samengetrokken
mond alsof hij op een citroen kauw
de, merkte zuur op, dat die terug
tocht meer kostte dan geld, namelijk
voor een tijdje de vrijheid.
Deze opmerking zette dc situatie wel
in een bijzonder helder licht en Georg
vond nu toch ook, dat de toestand
eigenlijk heel ernstig was en niet om
te lachen. Hij dacht dus na en pro
beerde er achter te komen, hoe alles
in zijn werk moest zijn gegaan. On
getwijfeld was de samenkomst aan
de politie verklikt. De voorbereidin
gen juist op de plaats van afspraak
sloten een toeval uit. Deze ontdek
king viel hem zwaai', want er volgde
uit, dat er alleen sprake kon zijn
van verraad. Maar voor de rol van
verrader kwam alleen juffrouw Maas
in aanmerking. Zij was de enige, die
iets van de afspraak wist. Hij kon
zich evenwel niet voorstellen, dat zij
hem zoiets zou aandoen. Misschien
waren er ook aan de overzijde lieden
die ingewijd waren en die de man
met de horrelvoet wilden dwarszit
ten. Ook was het mogelijk, dat een
van diens medeplichtigen hen bij de
politie aan de overkant had aange
bracht. Uitgesloten was dat niet. Zo
iets gebeurde in Berlijn om de ha-
verklap.
Hij keek de beide beambten eens aan,
maar vond het toch raadzaam, maar
niet ernaar te vragen, omdat een
dergelijke vraag kon beschouwd wor
den als een bekentenis van zake
lijke samenwerking met die man.
Bovendien schaamde hij zich nu voor
zichzelf over die relatie en de ge
dachte, in een openbare rechtszit
ting eventueel in één adem genoemd
te worden met een verdacht sujet
stemde hem allesbehalve prettig. Hoe
langer hij over de mogelijkheden en:
gevolgen van zijn daad nadacht, des
te groter afkeer kreeg hij ervan.
Maar die toestand duurde niet lang.
Er kwam een ander gevoel voor in
dc plaats, waar hij uitdrukking aan
gaf, door plotseling met een ruk het
hoofd op te steken en de twee poli
tieagenten uitdagend aan te kijken.
Tot zijn teleurstelling echter schon
ken zij daar geen aandacht aan,
hij kreeg veeleer de indruk, dat zij op
het punt stonden in te dutten.
Het maakte hem razend, dat mensen
in tegenwoordigheid van iemand, die
onschuldig zijn vrijheid dreigde te
verliezen, zouden indutten. Het be
langrijkste, zo dacht hij triomfante
lijk, is dat ik niet eens wat gedaan
heb.
Zeg eens, riep hij op een toon van
gekwetste onschuld uit: Waarom
heeft men mij eigenlijk gearresteerd
De politiemannen keken hem wre
velig aan. Misschien had hij hen ge
stoord in aangename herinneringen.
De reus echter merkte op:
Dat zult U wel beter weten dan
wij.
Nee, helemaal niet, stoof Georg
op. Ik ben van niets bewust, dat de
ze vrijheidsberoving kan rechtvaar
digen.
Nou, nou, kalm aan maar, zei
de kleine met het zure gezicht.
Vrijheidsberoving is een groot
woox'd. U kunt beter een beetje voor
zichtig zijn.
.(Wordt vervolgd),