HET BOEKJE
DAT U HELPT
SPAREN...
VARA zoekt talent en wil
jongeren een kans geven
Londens „Muizeval"
is onverwoestbaar
WOENSDAG 4 APRIL 1962
PBOVING1ALE ZEEUWSE COURANT
^pOSTSp^
Zangers en
zangeressen,
maar
geen amateurs
(Van onze radio- en
t.v.-medewerkster)
Een naam heeft de nieuwe rubriek
nog niet, die de VARA start op 26
mei 's avonds van zeven tot half
acht maar de bedoeling is wel
al heel precies omlijnd: microfoon-
debuut van jonge zangers en zan
geressen.
Om zeven uur zullen wellicht nog
niet zozeer de radioluisteraars ge
ïnteresseerd zijn, maar de debu
tant mag er wel op rekenen, dat
de mensen die het bij de VARA te
zeggen hebben als het om lichte
muziek gaat, aandachtig zullen
luisteren en dat er meteen de vol
gende dag al gesproken zal wor
den in de trant van: dat was wel
wat of: dat viel wel tegen.. Dit
keer is de VARA namelijk werke
lijk geïnteresseerd in jong talent:
de VARA heeft mensen nodig. En
omdat men aan mag nemen dat
ook de andere omroepen en zeker
ook de programmasamenstellers
van de t.v.-sectoren mensen nodig
hebben, biedt het optreden in de
nog naamloze rubriek de vocalist
of vocaliste werkelijk een reële
kans.
Och arme
Dit ter onderscheid van die hele
trits van programma'tjes die tot
dusver versierd werden met het
etiketje: jong talent. Och, arme,
de jongens en meisjes die zo graag
wilden, die Conny Froboess had
den horen zingen en dachten: dat
kan ik ook en die Willy Alberti op
een plaatje hadden en hem in de
badkamer of in de douchecel, waar
de stem zo lekker volume krijgt
binnen de tegelmuren, nazongen.
Daar stonden ze dan echt voor de
microfoon, helemaal los van pa en
moe en de vriendjes en vriendin
netjes die gezegd hadden: nou, jij
wordt nog eens beroemd, hoor
daar stonden ze dan, kapot van de
zenuwen en iedereen van de radio
of van de t.v. was heel vriendelijk
voor ze, maar eigenlijk voelden ze
zelf al wel: dat was een beetje
medelijden, omdat er wéér zo'n
weerloos meisje of zo'n sturm-
und-drang jongen voor de leeuwen
geworpen zou worden. Eigenlijk
was dat maar een wreed spelletje
van de grote verslinders, radio
en televisie.
Lastige muze
enigingen zangers en zangeressen
nodig, voor hun korte program
ma's, De omroepen zenden dage
lijks muziekjes uit van tien minu
ten, een kwartief; voor de omroe
pen treden dagelijks drie, vier or
kesten en orkestjes op en men
heeft vocalisten nodig: specialis
ten want wie een leuk cabaret-
tig liedje kan brengen zingt nog
niet zomaar een evergreen wie
een aardig stemmetje heeft voor
een rythmisch liefdesliedje zingt
nog maar niet een-twee-drie een
operettedeuntje wie een chan
son voordraagt heeft nog niet een
stem die geschikt is voor jazz.
Al die mensen zijn er wel, maar
ze komen zich zelden uit zichzelf
melden bij de radio.
Ze denken en daar wil niets
mee geïnsinueerd worden: bij de
radio moet je vriendjes hebben
zoals je overal elders vriendjes
moet hebben wil je een kans krij
gen. Bij de V.A.R.A. wil men dat
doorbreken: men heeft niet meer
een vriendje nodig maar een
briefje: een uitnodiging om te
komen proef zingen.
Audities
Bij de radio en bij de t.v.
heeft men er nooit tijd voor ge
nomen iemand het zingen of het
voordragen, het brengen van een
liedje te leren, maar dat gaat
men nu wel doen. Jonge vocalis
ten krijgen de gelegenheid door
repetities met het Theater-orkest
van Jan Cörduwener ervaring op
te d„en.
Ze krijgen de kans zelf eens hun
bandje te beluisteren en te horen
waar ze de microfoon mishande
len. Ze krijgen ook adviezen over
de keus van de liedjes, som
mige vocalisten zitten zonder het
te weten in het verkeerde genre.
En tenslotte wordt in de repetities
geschaafd aan de voordracht.
Echt talent is dun gezaaid, dat
wist men al bij de V.A.R.A. en
dat weet men nog beter sinds men
met het programma voor ama
teurs „Microfoon voor U"
eventjes meedeed aan de rage van
het jagen op jong talent dat
meestal wel jong maar geen ta
lent was. Is er mets uitgekomen?
voorlopig niets, maar het is
best mogelijk dat over een paar
jaar een beroemdheid vertelt: ik
ben ontdekt in „Microfoon voor
U" dat is dan niet waar. Wel
waar is dan dat de enthousiaste
amateur van destijds de allereer
ste teleurstelling dapper doorge
slikt heeft en is gaan ploeteren
om het succes te veroveren. Bij
dat ploeteren van jonge beroeps
mensen wil de V.A.R.A. gaan hel
pen. Men hoopt te beginnen op
26 mei elke veertien dagen twee
nieuwelingen die songs of ope
rette, schlagers of jazz of chan
sons zingen te introduceren bij
het radio-publiek.
Eu omdat men als vakmensen
onder elkaar eerlijk moet we
zen, zei de heer Robbe: iedereen
moet weten dat radio en t.v.
trouwens evenmin een vocalist
geen broodwinning te bieden
heeft. Optreden voor radio en t.v.
is soms bijverdienste of hooguit
een basis van inkomen. Wie zin
gend door het leven gaat moet
hard werken.
In de Corrie Brokken show", wei-
we onder regie van Jef de Groot
op 8 april a.s. op het beeldscherm
komt, zien we o.rn. dit beeld van
Corrie. - - - -
De heer B. Robbe, chef van de
afdeling lichte muziek van de
V.A.RA., heeft ons verzekerd
dit is een heel reële kans voor
jonge mensen van het vak
geen amateurs, alleen beroeps
mensen, die om welke reden dan
ook nog nooit eerder een kans
bij de radio hebben gehad maar
al wel terdege weten dat ook de
lichte muziek een lastige muze is
en dat ook zingen een vak is.
Om welke reden komen jonge
zangers en zangeressen niet zelf
al om een auditie vragen in Hil
versum? omdat ze denken
musici bij de radio vormen een
gesloten groep zoals musici bij
de opera of bij revue of
cabaret of in de business van
café chantant of in wat en
tertainment heet: bruiloften en
festijnen van visclubs en speel
tuinverenigingen. Allen in een ge
sloten groep, en overstapjes zijn
maar zeldzaam.
Specialisten
Zo was het ook, maar er is
wel wat veranderd de laatste tijd.
Er moest al heel lang iets ver
anderen: de radio en de televisie
hebben mensen nodig. Men bad
bijvoorbeeld mensen nodig voor
het songfestival en dat was
dan de kans voor de Spelbrekers:
doorgewinterde vakmensen, die al
zowat voor alle vïscolleges cn
klaverjasclubs van Nederland
zijn opgetreden op de feestavond.
Het was ook een kans voor Ella
Raya, die als serieus zangeresje
niet veel verder was gekomen
dan kleine rolletjes bij de Neder
landse Opera. Zo'n songfestival is
dan maar eens per jaar, maar
elke dag hebben de omroepver-
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
oven, yew ew..,.
scl\rijvcu
VMÖMG
T elevisie
De avond begint met het journaal
(8.00), Televizier (8.20), Sport
(8.30), gevolgd door de spannen
de thriller „Te veel koks", de vol
gende vier delen zullen worden
uitgezonden 8 en 14 april en op 17
april deel 4 en 5. Om tien voor tien
Mackintosh Cabaret, door het or
kest Max Woiski jr. en dansers
Cliff Telesford, Mia Braaf en Wal-
di Beudeker. Om tien over tien
Harriet Freezer, Gab Smit, G. K.
van het Reve en gastheer H. A.
Gomperts met hun-gedachtenwis-
seling over artistieke zaken.
De Vlaamse televisie presenteert
om half negen quiz over Antwer-
pens gouden eeuw. Om negen uur
een documentaire over het echt
paar Curie en om tien over negen
Antwerpens blijspel Slissen en Ce-
sar, door Jos Gevers en Jeroom
Verten.
Radio
Hilversum I: de hele avond mu
ziek: om acht uur het Radio Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Jean
Fournet m.m.v. Jo Juda, viool. Om
negen uur Passiestonde in de ka
pel van de Nederlandse strijd
krachten te Huis ter Heide. Om
21.40 concerteert organist Hollan
der op het orgel in de Grote Kerk
te Wapeningen, partita's van Ja
cob Bijster. .Om vijf voor elf pla-
tennieuws en nieuwe platen.
Hilversum II: om vijf over half
negen haalt dr. W. Drees herinne
ringen op uit de jaren na de twee
de wereldoorlog. Twintig minuten
saxofoonmuziek door het Quator
de Saxophones de l'Air de Paris.
Om tien over negen is het tijd voor
de psychologische thriller van
Nick Funke-Bordewijk: „Mist".
Om tien uur de gouden stemmen
van deze eeuw waarin o.a. Joan
Sutherland uit „La Sonnambula"
en Maria Callas uit „La Vestale"
van Spontini aria's zingen. Om
vijf over half elf hebben Henk van
Stipriaan en Koos Postema het
hart op de tong. Om tien voor half
twaalf jazzmagazine.
Onder de titel Mackintoshzendt
de A.V.R.O.-t.v. vanavond een vro
lijk muzikaal programma uit met
onder meer het orkest Max Woiski
jr.
„Voorbeeldige" zoon schoot
zijn ouders dood
De 14-jarige William Joanni, een
jonge student in Plüladelphiu, heeft
maandag zijn vader en moeder niet
een pistool doodgeschoten, „omdat ik
slechte cijfers had gehaald op
school".
De jongen begaf zich na de dubbele
moord regelrecht naar zijn biechtva
der, aan wie hij alles vertelde. De
geestelijke ging onmiddellijk naar de
woning van de 50-jarige William
Joanni, De deur bleek op slot en
slechts met behulp van de politie
slaagde hij er in de woning binnen te
dringen.
De politieofficieren vertelde later,
dat de geestelijke de moord bij hen
had aangegeven. Zij zeiden voorts,
dat de jonge student bekend stond
als een zoon die zeer vriendschappe
lijk met zijn vader omging en dik
wijls grote vistochten met hem
maakte.
Nederlandse firma bouwt in
Duitsland koophuizen
In Bad Homburg in het Taunus-ge-
bergte zullen nog dit jaar door een
Nederlandse firma 44 koophuizen
worden gebouwd. De kosten van het
project zijn op drie miljoen mark ge
raamd. De firma neemt de arbeids
krachten en bouwmaterialen uit Ne
derland mee.
De burgemeester van Bad Homburg
verklaarde dat de bouw aan de Ne
derlandse onderneming is gegund
omdat deze sneller, beter en niet
duurder dan de Duitse ondernemin
gen werkt. De huizen zullen in zes
-maanden voor bewoning gereed zijn.
Rusland zou beschikken over
zes atoomduikboten
-Volgens de „Wyer" zakalnianalc
voor de scheepvaart, die in Hamburg
is verschenen is het mogelijk, dat
Rusland zes atoomduikboten heeft,
die of reeds in dienst zijn gesteld of
thans nog afgebouwd worden.
Volgens de almanak hadden deze
schepen een waterverplaatsing van
3000 ton en een lengte van honderd
meter. De schepen zouden slechts
gebruikt worden in de wateren vani
de Poolzee.
GESCHIKT VOOR IEDEREEN
Agatha Christie's
grootste mysterie
Stalin koesterde zich in de volle zon
van de persoonsverheerlijking.
Churchill had juist een nieuw kabinet
gevormd, in Bagdad waren op straat
relletjes uitgebroken en in de Ver
enigde Staten weerklonk YVisjinsIty's
stereotype „njet" als antwoord op
eeh voorstel van India, om op Korea
dev vrede tot stand te brengen, toen
op een voehtigkoude novemberavond
de premièrebezoekers het Ambassa
dor Theater m Londen binnenstroom
den. Dit alles is intussen al bijna his
torie geworden alleen het toen
voor het eerst opgevoerde stuk bleek
onverwoestbaar en elke avond op
nieuw een verrassing. Het was Aga
tha Christie'^ „Muizeval", het raad-
N.A.S.A. beproeft
super-brandstof
Eerst gebruikt in,,Centaur"
De Amerikaanse dienst voor lucht
en ruimtevaart (N.A.S.A.) zal bin
nenkort een Centaur-raket lanceren
waarvan de tweede trap vloeibare
waterstof als brandstof zal hebben.
Deze nieuwe brandstof die in de. laat
ste trap van de „Centaur" zal worden
gebruikt, wordt hierbij voor het eerst
toegepast. De stuwdruk die deze trap
hierdoor krijgt, is veertig procent ho
ger dan by de thans gebruikelyke
brandstoffen.
De „Centaur" zal ongeveer 1880 kilo
meter afleggen en een hoogte van 480
km bereiken. Functionarissen van de
N.A.S.A. zeiden, dat men de „Cen
taur" binnen enkele dagen zal lance
ren op de basis bij Cape Canaveral en
dat de laatste trap in de Sargasso-
zee zal neerkomen.
De N.A.S.A. overweegt een overeen
komst met de Aerojet General Corp.
aan te gaan voor de bouw van een
reuzenraketmotor met een stuwdruk
van 500.000 kilogram.
sel van de Londense theaterwereld,
dat nog steeds in het Ambassador
Theater wordt opgevoerd.
Fabelachtige dingen weet de sta
tistiek te vertellen van dit stuk:
Zij vertelt van de tonnen zout, die
tot nu toe gebruikt werden voor
een sneeuwdecor, ■fran de eindeloze
ketting van sigaren, die op de
planken in blauwe damp opgin
gen, van de meer dan een mil
joen bezoekers, die het stuk tot nu
tee hebben gezien. Maar het
grootste wonder is toch, dat de
„Muizeval" nu al meer dan negen
jaar lang avond aan avond een
volle zaal trekt.
Niemand raadde de dader
Agatha Christie zelf, de regisseur
Peter Saunders, acteurs en actrices
en niet in de laatste plaats de chef-
garderobejuffrouw, die het stuk wel
iswaar nooit gezien heeft, maar die
het nu al negen jaar lang elke dag
opnieuw hoort via de luidspreker
achter de coulissen, kunnen het won
der nauwelijks vatten. „Het is nu
eenmaal een stuk voor iedereen",
probeert Agatha Christie het te ver
klaren. „Het is niet echt huivering
wekkend, niet echt verschrikkelijk,
geen echt blijspel, maar het heeft van
alles wat en spreekt daarom de meest
uiteenlopende mensen aan".
Mysie Monte, de hoofdrolspeelster
verklaart het succes kort en bondig
met de opmerking, dat het stuk
„goede, goed gemaakte en gezonde
toneelkost" is met een schizofrene
moordenaar en een homosexueel er
in! „Maar", haast zij zich er aan toe
te voegen, „men kan toch onbezorgd
zijn grootmoeder en zijn kinderen
meenemen wat trouwens de enor
me kaartverkoop tijdens de school
vakanties duidelijk bewijst. Tot het
einde blijft men in de grootste span
ning en ik heb nog geens mens ont
moet. die geraden heeft, wie de da
der was. Winston Churchill heeft
weliswaar beweerd, dat hij het er bij
iemand uitgekregen heeft maar ik
geloof daar eigenlijk niets van!"
Niet beste stuk
„Intussen is het helemaal niet Aga
tha's beste stuk' zei Peter Saunders.
„Maar het bevat alle ingrediënten
van een goede televisiequiz: raadsels,
dramatiek, komische momenten. Ve
len komen het stuk zelfs meerdere
malen zien. Ze komen terug om in
alle rust na te gaan, hoe de zaak
in elkaar zit en hoe de toeschouwer
tot het laatste moment op een vals
spoor wordt gezet".
Voor Amerikaanse toeristen behoort
„Muizeval" tot Londens bezienswaar
digheden met de Tower, de West
minster Abdy en het aflossen van de
wacht voor Buckingham Palace. „Mij
heeft het tenminste een goede nacht
rust gebracht" zegt Peter Saunders
grijnzend, ..en het nodige geld om
die stukken te kunnen financieren,
die ik beslist brengen wil. Waarom
het nu al negen jaar lang loopt
dat kan ik met de beste wil niet
zeggen!".