PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SLACHTOFFERS TREINRAMP HERDACHT
Nieuw-Guinea-macht
wordt niet versterkt
Realisering Vlissings plan Paauwenburg kan
lijdensweg worden...
Aantal doden tot
91 opgelopen
Muur
INTERKERKELIJKE
GEBEDSSAMENKOMST
IN UTRECHTSE DOMKERK
Spoorwegongevallenraad
volgende week bijeen
Va ndaag...
KONINGIN JULIANA
ONDERBRAK VAKANTIE
Rijksgoedkeuringen
komen niet los....
205e jaargang - no. 8
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: P. van de Velde en P. B.
don Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteuren:
W. Leertouwer cn G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7,00 p. kw.j fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 10 jan. 1962
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent p«r
m.m. Minlm. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (mat 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1.25. „Brieven bureau
van dit blad' 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.O.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. I
tel 2355 (b.g.g. red 3508/3516, adv. S647/3643; Middelburg, Markt 51. tel. 3811 (b.g.g. red. 2078/3169. adv 2375); Goes Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg. tel. 7295. Ter neuzen, tel. 2116. Zierlkzee. red tel 2425. adm tel 2094.
Duizenden bezochten bijeenkomsten in Utrecht
Dinsdagochtend was het bergings-
en opruimingswerk op het baanvak
bij Harmeien, zover gevorderd, dat
de rails vrij waren. Aan de kant
staan de vernielde rijtuigen nog op
transport te wachten, op de achter
grond wordt aan de bovenleiding ge
werkt. In de loop van de dag werd
het treinverkeer hervat.
Enkele duizenden hebben gisteravond in Utrecht in sobere
bijeenkomsten de 91 doden van de treinramp bij Harmeien
herdacht. Zij hebben, ieder op zijn eigen manier, gebeden voor
en gédacht aan hen, die op de vroege maandagochtend door de
dood werden overvallen. Onder hen waren ministers, bisschop
pen, burgemeesters en militaire autoriteiten, maar ook gewone
mensen die de behoefte gevoelden, te getuigen van hun diep
medeleven.
In Utrecht, waar de Spoorwegen gevestigd zijn en in de Buurt
kerk de doden liggen opgebaard, werden de slachtoffers in drie
bijeenkomsten herdacht.
Ia dc Domkerk woonden bijna vijf
tienhonderd mensen een interkerke
lijke gebedssamenkomst bij. Velen
moesten genoegen nemen met een
staanplaats. Hare majesteit de ko
ningin liet zich vertegenwoordigden
door haar kamerheer in buitenge
wone dienst, J. II. E. baron van Na-
geil. Minister drs. H. A. Korthals was
er namens de regering, terwijl de
directeur van de Nederlandsehe
Spoorwegen drs. D. J. Wansink,
eveneens aanwezig was. Daarnaast
waren er tal van burgerlijke en mi
litaire autoriteiten.
Massaal klonk in deze kerk liet ge
bed. Men smeekte om troost voor de
nabestaanden, om bijstand voor de
gewonden, maar ook voor de ont
snapten, die naar ziel en geest ge
kwetst zijn. Men bad voor hen, die
dagelijks aan de gevaren van het
snelverkeer blootstaan en in het
bijzonder voor de machinisten.
Uit honderden kelen klonk ten slotte
het zesde vers van Psalm 48: „Want
deze God is onze God, Hij is ons deel,
ons zalig lot. door tgd noch eeuwig
heid te scheiden: ter dood toe zal'
Hij ons geleiden".
R.-k. plechtigheid
Zelfs tot buiten op de straat
stonden zij die in de rooms-katho-
lieke St.-Willibrordkerk een plech
tige mis van requiem bijwoon
den. Een plechtigheid, waarbij on
der meer aanwezig waren kardi
naal B. J. Alfrink, minister M, A.
M. Klompé, de president van de
Nederlandsehe Spoorwegen, ir. J.
Lohman, de president van de
raad van commissarissen van de
N.S., prof. dr. ir. H. C. J. Gelis-
sen, alsook de burgemeester van
Harmeien, drs. Jos. G. C. J. Tim
mermans.
Het was een indrukwekkend gebeu
ren, dat geaccentueerd werd door de
requiemgezangen van het parochiële
koor. De mis werd opgedragen door
de pastoor van de parochie; H. Th.
Mets.
Ongeveer honderd personen woonden
een herdenkingsplechtigheid bij, die
het Humanistisch Verbond in het
Erasmushuis organiseerde. Onder hen
bevonden zich mr. P. R. Leopold,
secretaris van de N.V. Nederlandsehe
Spoorwegen en de heren B. J. Max
en Th. O. W. Polet, hoofdbestuurs
leden van het Humanistisch Ver
bond. Prof. dr. J. C. Brandt Corstius,
hoogleraar aan de rijksuniversiteit in
Utrecht, sprak een 'korte herden-
kingsrede ïut.
De procureur-generaal, tevens voor
zitter van de spoorwegongevallen
raad, mr. H. R. de Zaaijer heeft me
degedeeld dat de spoorwegongeval
lenraad volgende week reeds bijeen
zal komen in verband met de trein
ramp bij Harmeien.
Men zal zich dan beraden over de
verdere stappen die moeten worden
ondernomen. Mr. De Zaaijer zei dat
men de zaak zoveel mogelijk zal be
spoedigen. Hij verwacht dat vrij snel
begonnen kan wórden met het open
baar onderzoek.
Den Haag verklaart
Achter reis van
Karei Doorman
schuilt niets
(Van onze Haagse redactie).
De woordvoerder van liet minis
terie van defensie heeft giste
ren met grote nadruk verklaard,
dat de sterkte van de Neder
landse strijdkrachten op Nieuw-
Guinea volgens de huidige
plannen niet zal worden opge
voerd.
Een maritieme zegsman deelde voorts
met klem mee, dat het thans beslist
niet in de bedoeling ligt het vlieg
kampschip „Karei Doorman" naar
de wateren rond Nieuw-Guinea te
zenden. De woordvoerder van het
ministerie van defensie zei desge
vraagd over het vliegkampschip: „Er
is mij niets bekend over een wijzi
ging in het reeds een jaar geleden
opgestelde vaarplan van de Doorman
naar de Caraïbische eilanden". Of er
spoedig of na enige tijd een wijziging)
in de militaire plannen voor Nieuw-
Guinea zal komen, kon men in de
fensiekringen niet voorzien.
Door bevoegde marine-functiona
rissen in Hollandia is onlangs
meegedeeld „dat de Nederlandse
strijdkrachten worden aangepast
aan de noodzaak van het mo
ment".
Over dit antwoord is in Den Haag
de nodige verwondering gerezen.
Men heeft derhalve nu uitdrukke
lijk meegedeeld, dat er geen plan
nen voor versterking zijn.
Dat er zeer recent een groter aantal
luchtmachtofficieren, dan gebruike
lijk naai* Nieuw-Guinea is gegaan,
heeft met opvoeren van de sterkte
niets te maken. Men gaf toe dat het
aantal Hawker-Hunterstraaljagers in
Biak, dat geruime tijd 12 bedroeg,
met „enkele" was uitgebreid. „Dit
was echter niets nieuws, het wat de
uitvoering van een reeds lang be
staand schema.
Defensiekringen ontkennen overigens
ijiet dat er uitgebreide plannen zijn
gemaakt in verband met eventuele
ontwikkelingen in Nieuw-Guinea.
Maar, het is geen gewoonte om op
deze plannen vooruit te lopen en bo
vendien zou het politiek even onge
wenst zyn als het verhogen van de
sterkte van de strijdkrachten in het
omstreden gebied op dit moment, zo
gaf men te kennen.
Elders in deze krant is een uit
voerige beschouwing van een
onzer redacteuren opgenomen
over een zaak, die in Goes sterk de
aandacht heeft getrokken: de keuze
van een spoorwegtracé naar een
industrieterrein. Over deze kwestie
heeft onlangs de raad een besluit
genomen en het gevolg daarvan is
geweest, dat er nogal wat oppositie
tegen deze beslissing ontstond. In on
ze hierboven genoemde beschouwing
is de voorgeschiedenis van het be
wuste project uiteengezet en wordt
tevens getracht de vraag te beant
woorden waarom de raad een tracé
koos, waarover eigenlijk niemand
geestdriftig was. Voor zover het ons
mogelijk is geweest kennis te nemen
van de achtergronden van deze aan
gelegenheid, moet het antwoord lui
den: de raad handelde uit tijdnood,
omdat hij bevreesd was door uitstel
een zeer belangrijke rijkssubsidie
voor het bewuste werk te verspelen.
Indien dit antwoord juist blijkt,
dan moet toch worden erkend dat
oppositie tegen het raadsbesluit
begrijpelijk is. Immers, bij het zoeken
naar een oplossing voor de inderdaad
véle problemen rond het bewuste
spoorwegtracé heeft men zich uit
sluitend laten leiden door overwe
gingen van financiële zekerheid cn
snelle uitvoering. Uiterst gewichtige
zaken, toegegeven, maar niet de eni
ge factoren die tot een v/ijs beleid
voeren. Er moet in kwesties als deze
toch ook rekening mee worden ge
houden, dat het stadsbeeld niet te
veel in verdrukking komt en dat niet
alléén het liniaal kan worden ge
hanteerd. Nederland heeft al genoeg
steden, die planologisch allerminst
fraai zijn omdat
men destijds bij in
dustrievestiging
uitsluitend over
wegingen van eco
nomie een rol liet
spelen. Het gevolg daarvan is, dat
nien nu alsnog moet proberen mis
lukte stedebouwkundige oplossingen
uit dat verleden recht te trekken:
men denke in dit verband bijvoor
beeld aan het centrum van een stad
als Eindhoven. Ter vermijding van
dergelijke misstanden zijn er welis
waar in onze tijd allerlei voorschrif
ten gecreëerd en diensten opgericht,
maar toch blijkt het mogelijk concep
ties voor te stellen en ze zelfs
aanvaard te krijgen waartegen
veel is in te brengen. En men vraagt
zich in dit geval af: was deze snelle
beslissing van de Goese raad nu heus
w Zou het niet beter zjjn ge
weest, wanneer dit college zijn defi
nitief besluit zou hebben opgeschort
tot precies bekend was wat het mi
nisterie van economische zaken pre
cies denkt over een eventueel uitstel
voor de uitwerking van een ander,
acceptabeler tracé? Want het zou
wel eens kunnen, dat Goes in de toe
komst' spijt krijgt als haren op de
hoofden van de raadsleden, dat het
thans gekozen tracé werd aanvaard.
Een tracé, dat een muur kan wor
den in Goes-Noord.
ftantllln
...is het 100 jaar geleden, dat
de Amerikaan Samuel Colt,
die als vijftienjarige scheeps
jongen de eerste bruikbare re
volver uitvond, te Hartford
overleed.
In lange rijen staan in dc Buurtkerk
de kisten met de stoffelijke over
schotten van dc slachtoffers van de
treinramp opgesteld. Onder de kisten
liggen wit-linnen zakken, waarin de
bezittingen, welke op de stoffelijke
overschotten gevonden werden, zijn
opgeborgen.
Koningin Juliana is gisteravond op
de vliegbasis Soesterberg aangeko
men on vandaar naar Paleis Soest-
dijk vertrokken. De vorstin lieeft in
verblind met de treinramp baar va
kantie in Lech (Oostenrijk) onder
broken. Terstond na terugkeer in
paleis Soestdijk heeft zij zich op
<le hoogte gesteld van het laatste
nieuws omtrent de treinramp.
Prinses Wilhelmina heeft de directie,
van de Nederlandsehe Spoorwegen
een telegram gezonden.
Bij de aanvang van do Tweede-Ka
merzitting gistermiddag sprak de
voorzitter, dr. Kortenhorst een korte
"••■denkingsrede uit. De minister
president prof. De Quay sloot zich
namens de regering bij deze woorden
aan. Daarna werd een ogenblik stilte
in acht genomen. Ook uit het buiten
land wérden bewijzen van deelne
ming" ontvangen, o.m. van het Bel
gisch vorstenpaar en.van de paus.
Wordt het een
lijdensweg
DE REALISERING van liet
plan Paauwenburg de
nieuwe Vlissingse woonwijk
op hel grondgebied van Kou-
dekerke dreigt een lange,
lange lijdensweg te worden.
Natuurlijk: belangstelling is
er genoeg! Een vloedgolf van
gegadigden voor de bouw
grond heeft zich al gemeld.
Zo is de bouwgrond voor de
52 bungalows, die in het plan-
eerste-iase kunnen worden
gebouwd, reeds volledig aan
de man gebracht. En omdat
de grond in dit plan-eerste-
fase vrijwel volledig bouw
rijp is gemaakt, zou men zeg
gen: en nu maar aan de slag!
Zo eenvoudig is het echter
beslist niet. Want voor ieder
huis, dat gebouwd wordt,
moet een rijksgoedkeuring
komen. En het rijksgoedkeu-
ringsbeleid werkt voor de re
alisering van het plan Paau
wenburg bijzonder belem
merend. In dit plan kunnen
2100 woningen gebouwd wor
den, maar voor welgeteld één
bungalow is een rijksgoed
keuring ontvangen
In het plan-eerste-fase (het zuide-
lïjkste deel van het gehele plan
Paauwenburg) is de grond dus
reeds vrijwel geheel bouwrijp ge
maakt. „We zijn in ieder géval zo
ver, dat als er gebouwd mag wor
den. we onmiddellijk aan cie slag
kunnen", vertelde ons de heer D.
Stam, directeui van gemeentewer
ken in Vlissingen. De riolering is
reeds aangebracht en nu is men
begonnen aan de wegenaanleg en
bestrating. Voor dit volkomen
nieuwe rioleringsstelsel wordt ten
noorden van Lammerenburjj een
pompstation gebouwd. Bovendien
zal er een niéuw pompstation bij
de watertoren in Vlissingen ko
men.
Dank zij liet nog beschikbaar zijn
van een woningcontingent liit
I96J zullen dit jaar toch wonin
gen gereedkomen in het plan
Paauwenburg. De woningbouw
vereniging „Goed Wonen" is na
melijk begonnen met de bouw van
84 flatwoningen. Ongetwijfeld zul
len ze eenzaam ten westen van
Lammerenburg staan, want voor
ile rest is er zoals gezegd
nog maar één rjjksgi'edkeurjng.
Voor de gemeente Vlissingen is
dit ongetwijfeld een wrange si
tuatie. Want animo om te bouwen
is er voldoende! Niet alleen is er
reeds grond uitgegeven voor 52
bungalows, bovendien is er ook
voor ruim 100 eengezinswonin
gen al grond aan de man ge
bracht. Deze belangstelling komt
niet aleen van individuele particu
lieren, maar ook van bedrijven en
instellingen, die voor hun perso
neel of hun leden willen bouwen.
Zo is er voor flatbouw, maar ook
voor de bouw van eengezinswo
ningen gjrote belangstelling ge
toond van de zijde van grote pen
sioenfondsen, beleggingsmaat
schappijen enzovoort. Deze laatste
instellingen wensen echter pas te
(Zie slot pag. 2 kol. 4)
MillilllllllllllllllllilllllllllllillillllllliiwH
I VERKLARING I
DIRECTIE N.S. 1
De directie van de Neder- j
landsche Spoorwegen heeft §f
gisteren de volgende ver- 1
1 klaring afgelegd: g
1 Een bezinning op de dag van §f
gisteren, die het ergste spoor-
wegongeluk bracht, dat het be-
s drijf ooit trof, doet ons in de
eerste plaats eerbiedig hen ge-
denken, die in deze ramp hun
ee leven verloren. Daarbij willen
wij tevens uiting geven aan
i ons diep medeleven met allen,
die hierdoor direct of indirect
in hun persoonlijk leven wer- If
den getroffen.
Moge hun de innerlijke kracht
gegeven worden om dit leed l|
te verwerken. Ook gaan onze f|
meelevende gedachten uit naar
e hen, die gewond werden. Wij p
j wensen hen alle sterkte toe. m
Dank, zeer grote dank, brengten m
H wij aan allen, die spontaan hulp
boden onder onbeschrijfelijk M
moeilijke omstandigheden. In
H een opsomming van alle open-
bare instanties, particulieren, H
bedrijven, instellingen en per-
p sonen die zich aan de zijde van
jp ons personeel schaarden om s
I hulp te verlenen, zouden wij l§
I op dit moment waarin wij j§
I nog leven onder de verdovende
uitwerking van de slag mo-
i gelijk te kort schieten,
ff Daarom volstaan wij thans met
ff deze dank aan allen voor de
hulp aan de getroffenen, voor ff
de geestelijke bijstand, voor de ff
verzorging en de communica-
H tie, kortom voor alles wat bij- H
droeg om de nood te lenigen en
H het reddingswerk mogelijk te
maken.
Voor het medeleven, dat ook s
s naar ons bedrijf uitging en dat
H ons in velerlei vorm gewerd.
zijn wij erkentelijk. Het "zal ons 1
steun geven bij de voortzetting
I M van onze taak.
jliifliiiiiiuiiiiiiiuiiiiiilliiiiiiiniiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiniiifiiiiiiiiI
Ken Oostberlijnse kleermaker is tot
drie jaar gevangenisstraf veroordeeld we
gens zijn „fascistische houding"'. Zijn
vrouw, die hem daarin zou hebben ge
steund, kreeg een straf van een jaar. De
kleermaker was destijds in West-Berlijn
werkzaam, doch weigerde na de sluiting
van de sectorgrens in Oost-Berlijn aan
het werk te gaan.