PROVINCIALE ZEEUWSE COUBANT
NEDERLAND ZOU VAN EISEN AFZIEN
Den Haag zwijgt over
Nieuw-Guineapolitiek
Britse vloot paraat
in omgeving Koeweit
Ontwerp bijdragewet Deltawerken verlaat
spoedig departement
w
Vandaag...
Leuterpraat
Brug
204e jaargang - no. 305
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteuren
W. Leertouwer en G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 28 dec. '61
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
rnjn. Mlnlra. p. advertentie
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kielna advertenties (max. 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1.25. JBrleven bureau
van dit blad" 23 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.O. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red 3508/3546, adv. 3647/3843; Middelburg. Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg, tel 2395. Terneusen, tel. 2116; Ziertkzee. red tel 2425. adm tel 2094.
VOLGENS BERICHTEN UIT WASHINGTON
(Van onze Haagse redactie)'
Volgens berichten uit Washington heeft Nederland zijn eisen
in de kwestie-Nieuw-Guinea ook die van zelfbeschikking voor
de Papoea's laten vallen. Washington zou hiermee zijn in
stemming hebben betuigd.
Volgens welingelichte zegslieden zou minister Luns evenwel
onverkort aan zijn standpunt zelfbeschikkingsrecht voor de
Papoea's, zowel intern als extern trouw zijn gebleven, maar
de reactie van de woordvoerder van het departement van bui
tenlandse zaken daarentegen roept hierover weer de nodige
twijfel op. Op de berichten uit Washington wenste de woord
voerder van buitenlandse zaken gisteravond namelijk geen
commentaar te geven.
RUIMTE VOOR
DEELNAME DERDE
PARTNER AAN GESPREK
Grote omzet in schaatsen
Bij een sportzaak i» Amsterdam
stonden de ijsliefhebbers woensdag in
de rij teneinde schaatsen te kunnen
bemachtigen. Door de vorstperiode is
er plotseling een enorme vraag naar
deze artikelen.
Volgens politieke waarnemers wijst
deze weigering van commentaar er
op dat de Nederlandse regering zo
veel mogelijk ruimte wil houden, voor
het doen deelnemen van een „derde
partij" aan de hopelijk tot stand te
brengen besprekingen met Indonesië.
Vaagheid over het al of niet hand
haven van de zelfbeschikkingsrecht-
voorwaarde en over de betekenis die
Nederland aan het begrip zelfbeschik
king hecht, past volgens deze zegs
lieden geheel in het kader van de
internationale oriëntatie, waarmee
Nederlandse diplomaten zich op het
ogenblik druk bezighouden.
KONINKLIJKE FAMILIE
NAAR OOSTENRIJK
De koninklijke familie is gistermiddag
in twee Friendships van het. vliegveld
Soesterberg voor de wintervakantie
vertrokken naar Lech in Oostenrijk.
Zjj hoopl daar op 7 januari in de
strikte beslotenheid van het gezin de
dag van het zilveren huwelijksfeest te
herdenken.
Zoals bekend, vindt de viering van
het zilveren huwelijksfeest officieel
in aansluiting aan de verjaardag van
de koningin plaats.
De koninklijke familie zal het zeer op
prijs stellen, indien op de intimiteit en
de rust waarin zij de dag zelf wil her
denken generlei inbreuk wordt ge
maakt, zoals bijvoorbeeld door het
zenden van telegrammen, brieven,
bloemen en dergelijke.
Voor de gelukwensen die de koningin
en de prins thans reeds ontvangen,
hopen zij na de officiële viering te be
danken. te zamen met de felicitaties,
die hun dan nog zullen bereiken.
België verlaagt
disconto
Het officiële Belgische disconto is
gisteren verlaagd van 4', tot 4VJ
procent. Het nieuwe tarief geldt met
ingang van vandaag.
De rentevoet is op 24 augustus ver
laagd van vijf tot vier-driekwart pro
cent. De nieuwe maatregel werd al
enige tijd verwacht. In vakkringen
had men er al zijn verwondering over
uitgesproken dat de jongste verla
ging nog niet een feit geworden was.
aangezien het algemeen gevoelen
heerste dat de geldmiddelen op de
Belgische kapitaalmarkt ruim wa-
De Birmaanse premier Oe Noe is in
Egypte uangelcomen voor een offici
eel bezoek van rijf dagen. Op het
vliegveld van Cairo waren premier
Oe Noe CbnksJ, en president Nasser.
jowl fiMiwsAi
Bemiddeling
Blijkens een bericht van het Ame
rikaanse persbureau „United
Press International" zou van Ne
derlandse zijde nog geen verzoek
zijn gedaan aan de regering van
de Verenigde Staten om als derde
partij in het gesprek met Indone
sië op te treden. Ontkend werd
daarentegen niet dat aan de
Verenigde Staten is verzocht te
bemiddelen in het tot stand doen
komen van het gesprek. Dit te
realiseren heeft de V.S.-regering
zich tot taak gesteld en volgens
diplomatieke kringen in Washing
ton wordt deze taak nu verge
makkelijkt door het feit dat Ne
derland zijn zelfbeschikkingsrecht-
voorwaarde heeft laten vallen.
Vaagheid
Parlementaire kringen in Den
Haag noemen de huidige situatie
er een van „onbehaaglijke vaag
heid". Verwacht wordt dan ook
dat in de vaste commissie voor
buitenlandse'zaken van de Tweede
Kamer, die vandaag in de loop
van de ochtend bijeen komt, wel
de nodige aandrang om meer dui
delijkheid op minister Luns zal
worden uitgeoefend.
Debat
l)e politieke partyen zijn, zo is ons
van verschillende politieke zijden
meegedeeld, afhanbelyk van de in
formaties in de commissievergade
ring. Aan de hand daarvan zullen
zij hun standpunt kunnen bepalen ten
aanzien van de politiek, die de rege
ring thans voert en zullen zy kunnen
vaststellen of het nuttig is, het debat
over Nïeuw-Guinea in de Tweede Ka
mer op 2 januari te houden of dit uit
te stellen.
i is het tien jaar geleden, B
dat het Amerikaanse vracht-
schip „Flying Enterprise" van
H de Isbrandtsen Line tijdens
zware stormen in het westelijk ee
deel van het Kanaal slagzij 4
maakte, waardoor het schip
p tenslotte op 10 januari d.a.v.
zonk. Ondanks de helfdhaftige p
reddingspogingen van de Deen-
p se. tot Amerikaan genaturali-
seerde gezagvoerder kapitein
Kurt Carlsen, die tot het laat-
ste moment op zijn schip bleef.
Het Italiaanse bergingsvaar- p
tuig „Rostro" haalde in 1953 p
p een deel van de lading, be-
staande uit zirconium, ijzer,
s Volkswagens, koffie en post- p
p zakken met grote sommen p
p gelds, uit zee op.
il!lllll!l!!!lll!limi!!lllinillllllllllllllll!llllllllinillllllllllllllll!llllllll
Na dreigende taal van Kassem
Troepen naar
Midden-Oosten
vertrokken
Engeland heelt gisteren zijn
vloot- en luchtmacht in het Mid
den-Oosten in verscherpte staat
van paraatheid moeten brengen,
omdat aanwijzigingen waren
ontvangen dat een gespannen
toestand tot uitbarsting dreigde
te komen.
Zes schepen van de koninklijke ma
rine, waaronder een vliegdekschip,
waren bij de manoeuvre betrokken.
In een duistere mededeling van het
ministerie van defensie in Londen
stond, dat de toestand geen verdere
maatregelen „in dit stadium behoef
de. en dat genoeg was gedaan om de
staat van paraatheid van het com
mando in het Midden-Oosten zodanig
op te voeren, dat aan een noodtoe
stand het hoofd kon worden geboden.
Het Britse ministerie van buitenland
se zaken hield zich bestudeerd stil
over de ongewone militaire activiteit,
maar deze houdt vermoedelijk ver
band met nieuwe bedreigingen van de
zijde van Irak aan het adres van
het oliestaatje Koeweit.
Op de vooravond van Kerstmis
heeft de sterke man van Irak,
generaal Karem Kassim opnieuw
dreigende taal laten horen, en ge
zegd dat zijn troepen „delen van
ons land" zouden gaan „bevrijden"
die „van ons afgenomen zijn".
De vlooteenheden die in beweging ge
komen zijn, vermoedelijk in de rich
ting van Aden aan de Perzische
Golf, bestaan uit het vliegdeksclpp
Centaur van 22.000 ton en een be
manning en militair personeel van
tussen de 1300 en 1400 man, de fre
gatten Plymouth en Loch Alvie van
2150 en 1575 ton, het landingsschip
Striker van 2140 ton en twee hulp
schepen. Honderdzeventig man van
de R-A.F. en dertig technici van het
leger zijn vanuit Engeland met on
bekende bestemming vertrokken.
Men meent te weten dat Engeland
de Verenigde Staten op de hoogte
houdt van de genomen en nog te
nemen stappen.
0 Drie jongelieden, twee Duitsers en een
Zwitser, zijn door een Oostberlijnse recht
bank tot gevangenisstraffen variërend
van twee jaar en negen maanden tot
vier jaar veroordeeld omdat zij hadden
getracht Oostduitsers naar West-Berlijn
te smokkelen, met behulp van Zwitserse
passen. De activiteit der beklaagden werd
slavenhandel genoemd.
Ijlllllllllllllllllpijlllllllilll
Empire State
Building levert
65 miljoen op j
1 NEW YORKS hoogste wolken-
krabber, het „Empire State
§2 Building", is van eigenaar ver- m
wisseld na een gecompliceerde H
transactie.
5= De verkoop van het reusachti-
ge gebouw aan een speciaal
syndicaat, voor het lieve be- s
drag van 65 miljoen dollar,
hield een groep zakenlieden
urenlang bezig. Zij hielden §5
zich bezig met liet tekenen van
-T- cheques en andere papieren en
schoven die door naar anderen
die aan een grote ovale tafel §f
op de 24ste verdieping van de m
„Prudential Plaza Building" te
Newark waren gezeten.
De Chicagose bankier, kolonel
Henry J. Crown, het hoofd van
het syndicaat dat het 102 ver-
diepingen hoge gebouw als
eigendom had, zei dat hij het
niet had willen verkopen.
H Harry B. Helmsley, de voor-
naamste makelaar in de ge-
compliceerde transactie, inde M
§r een commissie van ongeveer
500.000 dollar voor zijn aandeel
in de onderhandelingen. s
111)11
Jongen door ijs
gezakt en verdronken
Op het Zuïdlaardermeer bij Hooge-
zand zijn gistermiddag twee jongens
die daar aan het schaatsen waren,
door het ijs gezakt. Omstanders wis
ten hen op het droge te halen, maar
één van hen, de tienjarige J. Buis
kool uit Sappemeer, die onder het ijs
was geraakt, bleek al te zijn overle
den.
Wachten blijft op
„schaderegeling"
VOOR ZEELAND belangrijke
zaken worden ook ditmaal weer
aangesneden in de memorie van
antwoord op de begroting van
verkeer en waterstaat voor
1962. Daarbij springen met
name de volgende opmerkingen
van minister drs. H. A. Kort
hals naar voren:
0 Over de technische opzet
van liet plan voor een brug
over de Oosterschelde is thans
©v©Efi«ssteoii3aiïi«; bereikt* Spoe
dig kan nu het standpunt, dat
de regering inneemt ten aan
zien van dit plan, tegemoet wor
den gezien.
0 Ondanks „Zeeuwse tegen
argumenten" handhaaft de
minister het standpunt, dat de
Oosterschelde in hel kader
der Deltawerken als laatste
der zeearmen zal worden afge
sloten.
0 Het ontwerp bijdragenwet
Deltawerken zal binnenkort
het departement kannen verla
ten. De „schaderegeling", die
door artikel 8 van de Deltawet-
wordt geëist». noemt ds wlnifttes
echter „zo gecompliceerd", dat
onmogelijk kan worden aange
geven wanneer het desbetref
fende wetsontwerp kan worden
ingediend.
0 Mede door verbetering van
het kanaal Terneuzen-Gent
en de uitvoering van het Sloe-
plan wordt de havenaccommo
datie in het Westerscheldebek-
ken ten opzichte van de haven
activiteit van dien aard, dat liet
niet juist lijkt nu reeds beslis
singen over de verdere projec
ten van het Kreekrakplan te
nemen.
0 Over de toekomstige be
heersvorm van het haven
en indnstriegebied in het Zuïd-
Sloe kan nu het overleg zo
ver gevorderd is een begïn-
standjjuni worden gevormd»
Oosterscheliebrug
Het overleg tussen de verschillende
instanties over de plannen van het
provinciaal bestuur van Zeeland voor
een brug over de Oosterschelde heeft
zeer veel tijd gevergd. De aard, het
te verwachten gebruik en de fin an -
ciële opzet van het project maakten
dit begrijpelijk, aldus de minister, die
echter verwacht, dat het regerings
standpunt nu spoedig tegemoet kan
worden gezien. Oorspronkelijk wierp
de technische opzet van het plan wel
bedenkingen op, maar hierover is
thans overeenstemïng verkregen.
„De financiële opzet vereist nog
wel enige aandacht", zo merkte
de minister op. Hij noemt deze op
zet „in hoge maté afhankelijk van
de omvang van het verkeer over
deze brug en van de hoogte van de
te heffen tol".
Voor de periode van 1964 tot 1978
(het jaar waarin de afsluiting van de
Oosterschelde gereed zal komen) Is
deze brug inderdaad van belang voor
de verbinding van Midden-Zeeland
(Zie tlat 5 hol. Ij
Minister Korthals is in zijn gis
teren verschenen memorie van
antwoord ingegaan op een pu-
blikatie in onze krant van 2 septem
ber j.l. over de volgorde van de af
sluiting zeegaten. Wij hebben destijds
de vraag gesteld of het wel logisch is
te beginnen met de afsluiting van
het Brouwershavense Gat, terwijl
vrijwel alle voordelen en het gaat
om geen gering aantal van het
Deltaplan eerder zouden zijn gereali
seerd wanneer eerst de Oosterschelde
zou worden afgesloten. Rijkswater
staat geeft er echter de voorkeur aan
om het Brouwershavense Gat als
nummer één onderhanden te nemen,
omdat men van klein naar groot wil
werken. Wij hebben toen echter be
toogd, dat dit ervaringselement
slechts één van de vele argumenten
is, die in deze delta-discussie worden
gebruikt en dat op zijn minst van
rijkswaterstaat mag worden ver
wacht, dat deze dienst uitvoerig uit
eenzet wéérom aan de ervaring prio
riteit moet worden verleend. Dit was
ook daarom nodig, omdat aanvanke
lijk de zeer deskundige Deltacommis
sie het ervaringsargument kennelijk
niet zo belangrijk vond en dus advi
seerde eerst de Oosterschelde af te
sluiten. Pas later is deze commissie
naar uit de stukken bleek
schoorvoetend omgegaan. Daarbij
deed zich overigens nog weer een
mysterieuze zaak voor: vóórdat het
eindverslag in druk verscheen, werd
uit de oorspronkelijke versie in een
passage, die op de volgorde van de af
sluiting betrekking had, een woord
geschrapt, name
lijk „vermoedelijk"
In het gelichtdruk-
te eindrapport, dat
bij verschillende
rijkswaterstaats
diensten heeft gecirculeerd, stond (en
staat) het er nog in, doch bij het
drukken op de pers is het kennelijk
in de Landsdrukkerij zoek geraakt.
Men zou haast concluderen, dat men
de aarzeling van de Deltacommissie
op dit essentiële punt maar liever wil
verdoezelen. Minister Korthals is nu
op deze kwestie van de volgorde in
gegaan, maar helaas: men wordt er
niet veel wijzer van.
aar het in deze kwestie om
gaat is: waarom krijgt dat er
varingselement prioriteit boven
vele andere gewichtige zaken? En
wat zegt nu de minister? „Alleen bij
het werken van klein naar groot
kunnen voldoende gegevens worden
verzameld, die nodig zijn voor de af
sluiting van de Oosterschelde". Dat
Is echter gelet op de aarzeling van
de Deltacommissie een onbevredi
gend antwoord. Het is bovendien een
gemakkelijk antwoord, want het
maakt alle discussie overbodig: het
ervaringselement is het belangrijkste.
Punt.
Iedereen, kamerlid of gewoon burger,
moet dat nu maar gelovig aanvaar
den. We beginnen te begrijpen,
waarom destijds excellentie Algera
bij de behandeling van de Deltawet
in de Tweede Kamer zo categorisch
heeft geweigerd de vaststelling van
de tracés van de afsluitdammen bij
wet te doen geschieden. Dat kon wel
bij K.B. gebeuren. De minister heeft
toen zijn zin gekregen en de gevolgen
zijn duidelijk: discussie niet gewenst,
et ervaringselement is dus het
belangrijkste. Het zij zo. Maar
wij hebben toen de vraag gesteld:
ftttitlijn
H
is in dit verband een secundaire dam
wellicht een oplossing? Nee, zegt de
minister nu, een dergelijke dam
brengt geen geringere problemen met
zich mee. Ook op dit punt moet de
leek deemoedig het hoofd buigen,
maar het moet ons van het hart dat
deze deemoed wordt overheerst door
een knagende twijfel. Wij hebben na
melijk op dit stuk van zaken van héél
deskundige zijde wel eens totaal an
dere opvattingen horen verkondigen.
Maar die zullen inmiddels wel inge
slikt zijn, net als dat woordje „ver
moedelijk" in het eindrapport van de
Deltacommissie. Trouwens, wat wil
len wij, wat wil de kamer met deze
lekenpraat? Dergelijk geleuter hoort
immers niet thuis in de Technocra
tie der Nederlanden.
Minister Korthals gaat in zijn
memorie ook in op de Ooster
schelde. Hij doet daarbij vrijwel
dezelfde mededelingen als vorige
week de commissaris der koningin in
de Staten van Zeeland. Toch is er
een belangrijk verschil: de commis
saris sprak vanuit een positieve ge
zindheid, in de geest van: „Eindelijk
gaat men in Den Haag eens iets aan
onze brug doen". De minister daar
entegen zo menen we te moeten
concluderen spreekt vanuit een
heel andere sfeer. Wat moeten die
Zeeuwen eigenlijk met een brug, die
nog geen twintig jaar waarde zai
hebben, schijnt hij te denken. Want
in antwoord op een vraag van één
der kamerleden over de hoge inves
teringen (ca. dertig miljoen) nodig
voor verbeteringen aan het veer De
Val-Kats in het geval dat er geen
brug zou komen, zegt de bewinds
man: „De vraag rijst of de capaciteit
van dit veer voor die betrekkelijk
korte periode niet met een belangrijk
lager bedrag kan worden opgevoerd".
Misschien zijn we een beetje voor
ingenomen. maar als we het goed
zien. dan is het maar goed dat minis
ter Korthals het niet alleen voor het
zeggen heeft als er een beslissing ge
nomen moet worden over de brug.
Wat die vooringenomenheid betreft:
die is niet helemaal vanzelf gekomen.
Men denke maar eens aan Kruinin-
gen-Perkpolder, aan de Bijdragenwet
aan de vervanging van de wet op de
Calamiteuze polders. Dat zijn geen
zaken, die om het voorzichtig te
zeggen van een leien dakje lopen.
Ze schuiven zo'n beetje van heel
«troef aefalt^MB