Chevalier du Tastevin
Jubilaris
INTERNATIONALE SNELWEG
DWARS DOOR VLAANDEREN
AOSRAM
NeJÜÏÏAMPÖ
VAN NELLE
„Afternoon"
theebuiltjes
Twee verhalen uit Retranchement
CADZAND 3
DONDERDAG 9 NOVEMBER 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
WEDSTRIJD OVER VERBINDING
Brug over tunnel over
Antwerpse Westerschei de
(Van een Belgische medewerker)
Binnen enkele jaren zal een nieuwe
internationale autosnelweg dwars
door Vlaanderen lopen, waardoor
de havens van Antwerpen en Gent
rechtstreeks zullen worden ver
bonden met het noorden van
Frankrijk. Deze nieuwe verkeers
ader, die ook een degelyker ver
binding met Nederland zal ver
wezenlijken, zal in totaal 5 mil
jard fr. kosten. De werken zullen
beginnen te Antwerpen, waar de
autostrada de Westerschelde zal
kruisen door middel van een brug
of een tunnel. Het verste punt
wordt dan Rysel (Lille).
Daar de Belgische regering in de
eerstvolgende jaren niet de nodige
fondsen ter beschikking kan stel
len voor de verwezenlijking van
dit .project, hebben talrijke ge
meentebesturen in Vlaanderen sa
men met de provinciale besturen
'de handen ineengeslagen. Er is
een intercommunale financierings
maatschappij opgericht, waarvan
de statuten voor het einde van het
jaar moeten worden goedgekeurd
door het parlement. Men heeft
uitgerekend dat de Europa 3, of
kortweg E 3, zoals de nieuwe
autosnelweg wordt genoemd, vol
ledig kan worden aangelegd in
vijf jaar, zodat men er mee hoopt
klaar te komen tegen 1967.
Afgezien van de openbare besturen
zullen ook privé personen en ven
nootschappen deel kunnen uitma
ken van de financieringsmaat
schappij, mits na goedkeuring van
het parlement. Er zullen aande
len worden uitgeschreven met een
nominale waarde van 10.000 fr.
Schelde-oevers
Een fel omstreden kwestie is de keu
ze tussen het aanleggen van een
brug of een tunnel ter verbinding
van do Scheldeoevers te Antwer-
Sen. De knoop is nog niet doorge-
akt, maar de voorkeur van de
Belgische regering schijnt voor't
ogenblik uit te gaan naar een
tunnel, vooral omdat de minister
van verkeerswezen, Bertrand, van
oordeel is dat er een spoorweglijn
over de Schelde dient te worden
aangelegd. Een brug met lichte
helling voor de oprit van de trein
zou inderdaad heel lang uitvallen,
wat zeker in Antwerpen heel wat
vraagstukken zou doen rijzen.
Men is echter van plan een wedstrijd
uit te schrijven betreffende dit
twistpunt. Op die manier hoopt
men waardevolle gegevens en
plannen te verkrygen van de deel
nemende ingenieurs. Inmiddels
tonen belangrijke buitenlandse
firma's grote belangstelling voor
het project.
Brug in 18 maanden klaar
Een bekende Duitse Firma heeft zelfs
aangeboden een brug over de
Westerschelde te bouwen in een
periode van achttien maanden.
Hierby zou ook een spoorlijn wor
den voorzien.
Dit buitenlandse bedrijf haaide ver
schillende argumenten aan, die
pleiten voor het bouwen van een
brug in plaats van een tunnel. De
moderne bouwconstructies met
spanbeton laten toe werkelijk
wonderen te verrichten. Een van
de voornaamste argumenten te
gen een brug is, zoals gezegd, de
lange oprit. De Duitse ingenieurs
toonden echter aan, dat een met
moderne middelen opgerichte brug
zo weinig ondersteuning vergt,
dat de enkele pijlers nauwelijks
plaats vragen en op geen enkele
wijze het verkeer zouden hinde-
Advertentie i
ren, noch het uitzicht van de stad
schaden. Volgens deze methode
wordt het mogelijk de overbrug
ging van de Schelde over 520 me
ter te maken zonder één enkele
stut. Te Düsseldorf kan men zelfs
een brug bewonderen waarvan het
middenvak een afstand van maar
eventjes 1200 meter overspant.
De Duitse firma deed ook een oplos
sing aan de hand voor het aan
leggen van de spoorweg. Er werd
een minimumhoogte van 56 meter
geëist om doorgang te verlenen
aan de zeeschepen. De construc
teurs voorzien echter een hoogte
van 80 meter. Onder het wegdek
van de brug zou dan een nieuwe
verdieping worden aangelegd voor
het treinverkeer. De spoorweg zou
aldus worden verwezenlijkt in een
grote betonnen holte, als een tun
nel. Het grote middenstuk ran
520 m zou te Düsseldorf worden
vervaardigd en dau in zijn geheel
naar Antwerpen worden gesleept.
Tot daar het voorstel van de
Duitse firma, dat natuurlijk met
aandacht wordt onderzocht.
Wellicht komen echter dank zij de
wedstrijd nog andere vooruitstre
vende ideeën uit de bus, die mis
schien even doorslaggevende ar
gumenten zullen aanwijzen, plei
tend voor het aanleggen van een
tunnel.
(Advertentie)
^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllüllllllllljlil
Eén baan meer
om de aarde I
§j Kapitein-luitenant Walter M.
M Schirra van de Amerikaanse
marine, die behoort tot de H
groep van geselecteerde Ame-
rikaanse ruimtevaarders, heeft
in Perth verklaard, dat de Ver-
cnigde Staten voornemens zijn
M een ruimtevaarder in de lucht
te brengen, die achttien maal
een baan rond de aarde zal ma-
ken, d.w.z. één maal meer dan
de Russische ruimtevaarder Ti- m
M tov in augustus heeft gedaan.
Kapitein-luitenant Schirra is in
Perth aangekomen ter voorbe-
p reiding van de lancering van
een ruimtevaartuig met een
chimpansee aan boord, die drie
p| maal rond de aarde zal moeten
gaan. De lancering zal binnen-
kort plaatshebben vanaf het n
H ruimtevaartstation Muchea, ten
H noorden van Perth.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliü
Lottums kerkkoor
in staking
(Van onze correspondent)
In het Noordlimburgse rozendorp
Lottuin moeten de parochianen in
de Sint-Gertrudiskerk tijdens de
hoogmissen het zonder koorzang
doen, want het kerkkoor is in sta
king gegaan. De oorzaak hiervan
ligt in een meningsverschil tussen de
pastoor van de kerk en het koor.
De pastoor heeft namelijk kortgele
den de deur van het zangerskoor
voor de „stille missen" afgesloten
teneinde te beletten dat tijdens deze
stille kerkdiensten iemand op het
koor plaatsneemt, aangezien tijdens
deze diensten ook onbevoegden op
het zangerskoor gingen zitten en er
teveel werd gekletst.
Dit nu nemen de koorzangers niet,
omdat zij gewend waren ook tijdens
de stille kerkdiensten hun vaste
plaats in het zangerskoor in te ne
men. Nu de koorzangers blyven
zwygen in de kerk. heeft de pastoor
maatregelen getroffen, zodat de ge
lovigen onder leiding van een orga
nist gezamelijk misgezangen zullen
uitvoeren.
j ID VAN „La Confrérie des Chevaliers du Tastevin", lid
van de broederschap der ridders van de wijnproeverij.
Een hele mondvol en dat is het voor deze mensen ook. Uit
hun „tastevin", een proefschaaltje nemen ze telkens een
mondje. Enkele seconden later laten ze het mondje zo discreet
mogelijk in een bak zaagsel verdwijnen.
Vergeeflijk: het proeven alleen is niet belangrijk, men moet
zich ook staande houden. Bij het horen van titels als „wijn
kenner" of „wijnproever" gaan de gedachten zo gemakkelijk
een andere richting uit. Bandeloos is de fantasie, als het over
mensen gaat, die er zelfs een ridderschap uitslepen.
(Advertentie)
Het enige wat wij van
wijn weten is dat een dro
ge zomer een goed wijn
jaar belooft. M eneer
Leendert H. Rippe uit
Goes heeft dat bevestigd.
Regent het veel dan
wordt het alcoholpercen
tage lager" verklaarde hij
en de zaak is daarmee
duidelijk. Gewoon een
kwestie van verdunning.
Als het héél lang zou re
genenzou het wel eens
allemaal water kunnen
worden. Een trieste affai
re, ook voor meneer Rip
pe. Hij werd nog maar
onlangs
In een geëxalteerde fantasie zou
men zo'n man doortrokken van
wijn kunnen oproepen, een kenner,
die in 't jargon der beatniks, „maar
heel weinig bloed in z'n alcohol
heeft." In die sfeer zou een che
valier du tastevin direct na het
ontwaken een mild landwyntje
ontkurken om 's avonds in een
branding van bruisende champag
ne in bed te spoelen.
Meneer Rippe begint 's morgens
met een kopje thee. En de
verdere dag veel koffie. Als
het zo eens uitkomt een goede
Bourgogne bij het middagmaal.
Voor het overige heeft de heer Rip
pe het als restaurateur erg druk
met zyn zo tg voor het Goese hotel
„Ockenburgh." De dagelijkse zorg
voor de gasten, de zorg rond een
verbouwing.
„Net als een normaal mens" zegt
de heer Rippe bijna verontschuldi
gend als we over de goed-vader-
landse hang naar het Kopje thee
met het ronde biskwietje spreken.
En tot de dienstdoende ober
„Twee koffie graag."
Hij beziet het effect als een vuur
werkmaker, die het eerste licht
spoor uit het voorprogramma heeft
afgestoken. Het ontbreekt er maar
aan, dat hij zegt„Een hele ont
nuchtering zeker
't ZIET cr wei erg Belgisch
uit, op deze wegwijzer in
Retranchement. Zoute,
Kitocke, Heijst, liet ligt alle
maal voor het grypen. Toch
ligt Retranchement in Zee
land, is liet een Nederland
se gemeente. Maar een in
woner, die „Den Haag" eens
een rekest zond, zou ten
antwoord hebben gekregen:
„U moet zich tol uw eigen
regering wenden 1"
Deze anekdote is de laatste
jaren in tal van periodieken
verschenen. Onlangs nog in
„De Linie" haalde een me
neer Weve uit Rotterdam
het geschiedenisje op. Nim
mer werd echter onthuld,
wié toch wel die inwoner
was.
Wc hebben liet eens uitge
zocht. Hot was geen inwo
ner, maar het gemeentebe
stuur, dat in de dertiger
jaren het moet tussen
1933 en 1939 zijn geweest
een dergelijk antwoord
kreeg van een departe
ment - wélk departement
het officiële briefhoofd
„Gemeente Retranchement"
als zijnde Belgisch terzijde
(egde is niet meer te achter-
aaien. De brief is tot 1944
Dp liet gemeentehuis be-
.vaard gebleven. Toen richt
ten de Canadezen er hun
stafkwartier in en sinds
dien is de brief zoek. Kort
na de bevrijding, toen
Zeeuwsch-Vlaanderen zich
door „Den Haag" stiefmoe
derlijk bedeeld voelde, is
de geschiedenis weer eens
opgehaald. En 'met dit op
halen is men blijkbaar nog
altijd doende.
IN Retranchement heeft
men er destijds maar eens
om gelachen. Te ver gaat
liet de inwoners echter, dat
de .Evenementenlyst', opge
geven door de V.V.V.'s in
westelijk Zeeuwsch-Vlaan
deren dit jaar liet natuur
reservaat „Het Zwin" tot de
gemeente Cadzand rekende.
„Dat is van ons", zei men
in Retranchement, „mogen
wij dan niets van onszelf
hebben?" En verbolgen
verscheurde men de evene-
mcntslijst, hopend dat die
van 1962 het Zwin zal ver
melden waar het hoort, in
de gemeente Retranche
ment.
Klapstuk is het inhuldigingsfeest
op het befaamde chateau van
da confrérie, het Chateau du
Clos de Vougeot," waar hij met
nog zeventien anderen de ridder
slag van liet genootschap kreeg.
Een temidden van wijngaarden
gelegen ch&teau in de Bourgogne
streek tussen Djjon en Beaune.
Daar ontving de heer Rippe in
tegenwoordigheid van een slordige
vijfhonderd andere ridders het met
een rood-geel lint versierde taste
vin, het proefschaaltje, ereteken
van het genootschap. De „grand-
maitre," een soort opper-proever
dus, soeg hem met een wijnrank tot
ridder. Nog wat Frans getortel en
de zaak was rond. Dat ging daar in
„La grande salie d'Honneur" van
het kasteel kleurig toe. Herauten
in het traditionele jachtkostuum
van de streek, met rode jakken en
groene kousen verwelkomden de
nieuwe ridders met klaroenstoten,
als de grand-maitre de namen af
riep.
Die kleurige figuren waren ook
by het luisterrijke diner, dat op
de „Cérémonie d'Intronisation des
Chavclicrs" volgde.
Zij waakten er voor, dat geen en
kel geledigd glas ongevuld bleef.
Wijn, wijn, wijn, acht soorten en
uiterst bedrijvige mensen in folklo
ristische kostuums. Niet meneer
Rippe. Dit is zijn klapstuk „Je
moet je hand wel eens op je glas
houden
Het zou ook wel wat dwaas zijn
Foto boven: de lieer Rippe met de
„tastevin", het hem uitgereikte
proefbohaa.ltje, onderscheidingste
ken van ,gia Confrérie des Che
valiers du Tastevin". Links boven
de bijbehorende oorkonde en ge
heel boven het temidden van de
wijngaarden liggende Chateau du
Clos de Vougeot, eigendom van
„La Confrérie".
geweest, als de nieuwe ridders
rumoerig waren geworden. Er was
geen zaagsel, maar ze hadden hun
handen.
Zo is de Goese restaurateur op
correcte wijze wijn-ridder ge
worden. Voor zover bekend
het derde Zeeuwse lid van de broe
derschap, waartoe men op voor
dracht van twee andere leden kan
worden toegelaten. Weet meneer
Rippe nu alles over wijn „Ben
je mal" is zijn eigen antwoord, „er
zijn duizenden en nog eens duizen
den soorten, alleen al in Bourgog
ne."
Maar men kan hem uit een ouge-
etiketteerde fles een glas inschen
ken hij kan feilloos het type en
liet karakter vaststellen. Een ken
nis, die op liefhebberij en ervaring
stoelt. Ervaring, destijds opgedaan
in een Haags hotel en in Frankrijk,
waar hij enige tyd woonde. Maar
meneer Rippe drinkt gewoon zijn
koffie en zijn thee. Werkelijk, hij
ként de wyn.
ZATERDAG telt Kruiningen
een jubilaris, die de sympa
thie van het hele dorp heeft:
„opper" A. Maner van de rijks
politie De heer Mauer is zaterdag
25 jaar in overheidsdienst.
Geen 25 „politiejaren": lot de
meidagen van 191,0 was de in
Domburg geboren heer Mauer on
derofficier bij het korps „ponton
niers cn torpedisten". Ka de capi
tulatie kwam hij bij het korps
marechaussees, dat hij tot 194',
heeft gediend. In dat jaar werd
hij door de S.D. gearresteerd we
gens ondergrondse activiteit. Hij
overleefde Vnght cn Saksenhan-
sen, keerde ziek en verzwakt in
Nederland terug, maar diende
eind '//6 alweer bij het. korps rijks
politie. In 1956 kwam de heer
Mauer in 1955 was hij bevor
derd tot opperwachtmeester als
plaatsvervangend groepscomman
dant naar Kruiningen. De heer
Mauer is ook buiten Domburg en
Kruiningen in Zeeland geen onbe
kende; in de oorlogsjaren deed hij
onder meer dienst in Breslcens cn
Zuamslag.
De gehele bevolking van Kruinin
gen is in de gelegenheid gestéld de
jubilerende politieman te felici
teren: zaterdagmiddag is er bij
hem thuis tussen drie en zes uur
een receptie. In de morgenuren
komen de burgemeester van Krui
ningen en het districtscommando
van de rijkspolitie in Zeeland fe
liciteren.