PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BONN BEREIDDE EISENHOWER
UITBUNDIGE BEGROETING
„V.S. staan achter het
volk van West-Berlijn"
Gescheiden rijbanen in gehele
VKssingse Paul Krugerstraat
Nieuwe C.A.0.-metaal
werd goedgekeurd
BILT
Tocht van 30 km. duurde twee uur
JONGETJE SLAAPWANDELDE
ZONDER LETSEL UIT RAAM
VERWACHT.
202e jaargang - no. 201
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: P. v. d. Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W- de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7-25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 27 aug. '59
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p. advertentie 4.—.
Jng- mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertentie# (max 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van f Lr-„Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z C Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr, 58-60. tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9. tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee. red, tel. 2435. adm. tel. 2094.
Bonn heeft Amerika's president Eisenhower gisteren een triom
fale ontvangst bezorgd. Op het vliegveld Wahn, waar de Boeïng
707 landde, werd hij door een grote menigte uitbundig verwel
komd en ook op de weg naar de Westduitse hoofdstad en van
daar naar Bad Godesberg waar de president zou logeren ten hui
ze van de Amerikaanse ambassadeur stonden vele juichende
mensen.
Op het vliegveld, waar 21 saluutschoten weerklonken, waren de Westduitse
bondskanselier dr. Adenauer en de Westduitse ministers ter verwelkoming
aanwezig. Hartelijk waren de begroetingstoespraken. Eisenhower zei onder
meen „De naam Adenauer is in Amerika het symbool geworden van de
vastbeslotenheid van het Duitse volk, sterk en vrij te blijven. Het Ame
rikaanse volle staat aan uw kant. Het Amerikaanse volk staat ook achter
het trouwe en vrije volk van West-Berlijn en hoopt dat het immer van
zijn vrijheid zal kunnen blijven genieten".
Tot het gezelschap van de Ameri.
kaanse president behoorde de Ameri
kaanse minister van buitenlandse za
ken, Herter, de onderministers Ei-
Zuivel
Het bedrijfschap voor detailhandel
melk enz. heeft al enige malen
bloot gestaan aan intensieve kri
tiek van de zijde der zuivelconsumen-
ten. En dat ondanks het bestaan van
een consumentencommissie, die moet
trachten de heren van het bedrijf
schap in het rechte spoor te houden.
Met dat rechte spoor heeft de com
missie bijster weinig succes en men
moet daaruit afleiden, dat die com
missie voornamelijk dienst doet als
rookscherm, waarachter de heren
van het bedrijfschap hun eigen be
langen met intense hevigheid dienen.
Zo werd deze week bekend ge
maakt, dat het bedrijfschap alle
boter voor de consument in kar
ton wil verpakken en daarvoor aan
die consument de kosten in rekening
wil brengen.
Geen enkele consument in Nederland
heeft om kartonverpakking voor
roomboter gevraagd, maar er is her
rie in de kringen van de boterfabri-
kanten. En om die herrie gaat het!
Een boter fabrikant is begonnen zijn
roomboter in karton te verpakken
omdat hij daarin een mooi concur
rentiemiddel ziet.
Om nu die concurrentie de kop in te
drukken wil het bedrijfschap de
karton-verpakking verplicht stellen
en de consument de kosten een
cent per pakje laten betalen.
De consument moet dus betalen voor
de concurrentievrede in de zuivelwe-
reld.
Dat dit onzinnig is begrijpt iedereen
behalve de mannen van het bedrijf
schap, want die zien vermoedelijk de
consument aan voor een individu,
waarmee men naar willekeur kan
sollen om er zoveel mogelijk voor
deel uit te kloppen.
Er is nog een ander onzindelijk ge
val in dit bedrijfschap. Dat gaat
over de flessemelk, welke de
melkslijters overhouden, nadat ze
hun ochtendrit langs de cliëntèle heb
ben gemaakt.
Die slijters menen, dat ze deze melk
wanneer ze koel wordt bewaard
ook een dag later nog wel als verse
melk kunnen verkopen.
Het bedrijfschap voelt voor deze
overweging, want zo zeggen de
heren op de capsule staat een dag
aanduiding en dat geeft het publiek
voldoende mogelijkheid tot controle.
Dit nu is volkomen fout. Vooral in
deze warme zomerdagen is de
flessemelk nauwelijks houdbaar
op de dag zelf, dat ze van de fabriek
komt.
Een leukigheid is voorts, dat men in
vele melkfabrieken de capsule al
voorzien heeft van een latere datum
dan de dag van fabricage. De melk,
die bijvoorbeeld op maandagmiddag
de fabriek uitgaat heeft in bepaalde
fabrieken op de capsule de dinsdag
als verkoopdag.
Met de controlemogelijkheid voor het
publiek is het- dus al direct wonder
lijk gesteld.
Het bedrijfschap zou er zeer ver
keerd aan doen, indien het de
consumenten dwong overschot-
melk van de melkslijters te kopen,
met de kans, dat deze melk spoedig
tot bederf overgaat of misschien
reeds op weg is naar bederf.
De melkhandel moet dat risico van
overschot zelf dragen en het niet af
wentelen op het publiek.
Er zijn vele levensmiddelenbedrijven,
waar men overschotten heeft, maar
'.vftr men er niot over denkt aan het
publiek oudbakken levensmiddelen
toe te schuiven.
Dat risico zit in de prijzen gecalcu
leerd, ook in de prijzen van de melk!
En daarom mist het bedrijfschap
eenvoudig het recht om dat oudbak
ken produkt tóch te laten yerkopenl
vingstone Merchant en Thomas Gates
perschef Hagerty en Eisenhowers
zoon .John. Vier straaljagers van de
Westduitse luchtmacht, welke liet
straalvliegtuig van de president van
de grens af hadden geëscorteerd, vlo
gen nog een keer over toen het pu
bliek de hoge gast begroette.
De erewacht werd geïnspecteerd
en vervolgens klonken de beide
volksliederen. Adenauer noemde
Eisenhower in zijn welkomst
woord, zinspelend op het New-
Yorkse vrijheidsbeeld, „de vaan-
Zonnig, maar minder warm
(Van onze weerkundige
medewerker.)
H In het gehele kustgebied H
kwam de temperatuur giste-
H ren niet hoger dan 22-24 gra-
den C., terwijl in het oosten
nog 26 graden werd gemeten.
H Een kleine depressie is van de i§
Noordzee naar de Oostzee ge-
trokken en bracht tijdelijk
meer wind en bewolking. Het
bleef overal droog en ook in
de komende dagen zijn de re-
genkansen opnieuw klein ge- M
worden. Via de Britse eilan- f|
den breidt zich weer een sterk
hogedrukgebied naar de Noord-
zee uit. Daarbij draait de wind m
iets meer naar het noorden en
H wordt wat koelere lucht aan-
H gevoerd. Voorlopig komen da
H middagtemperaturen hierin
s niet ver boven 20 graden C.
Wel is de aangevoerde lucht
vrij droog, zodat het weer een m
zonnig karakter houdt,
p Na 1947 heeft de augustus- m
3= maand zich niet meer zo zo-
se mers gedragen.
llllllllllllllllllllllllllllll!ll||||ll!llllllllll!llllllll!llllllllllllllllllllllllllllll
deldrager van de vrijheid in de
wereld". „Ik geloof dat uw uit
wisseling van besprekingen met
wereldleiders de vrede in de we
reld zal waarborgen".
Dertig wagens
De stoet bestond uit dertig wagens,
aan het hoofd waarvan 24 in het wit
geklede motoragenten reden. Eisen
hower en Adenauer zaten in een open
wagen, de ministers van buitenlandse
zaken Herter en Von Brentano in een
andere. De grote politiemacht die op
de been was gebracht kon niet ver
hinderen dat de stoet in Bonn stap
voets moest rijden omdat de enthou
siaste menigte de rijweg op kwam.
De tocht van het vliegveld naar de
woning van de Amerikaanse ambas
sadeur (30 km.) duurde twee uur
Bij de ambassade stonden schutters
niet brandende fakkels. Een kinder
koor brak uit in gezang, dat echter
door het gejoel van een ruim driedui-
zendkoppige menigte werd overstemd.
Eisenhower straalde van genoegen en
was naar het scheen ontroerd door de
hartelijke ontvangst. Hij hief beide
handen boven het hoofd als om te
danken voor de begroeting. Adenauer
stond op de achtergrond, glimlachend
als een trotse oom
Boeing „trok*
Op het vliegveld deed zich kort na het
vertrek van Adenauer en Eisenhower
een incident voor. Het publiek drong
op in de richting van de Boeing 707,
waarmee de president en zijn gevolg
naar West-Duitsland waren gekomen.
Men wilde blijkbaar het toestel van
dichtbij bekijken. Maar de autoritei
ten van het vliegveld namen direct
maatregelen en lieten brandslangen
richten op de mensen, die het toestel
tot op enkele meters waren genaderd.
Via luidsprekers werd het publiek te
vens verzocht, uit de buurt van het
straalvliegtuig te blijven. Later trok
de politie een kordon om het toestel.
De strijd tegen de persoonsverheer
lijking vindt onverminderd voortgang ln de
U.S.S.R. Zo is onlangs de tartarenburcht
„Mikojan" herdoopt in „Mitsjoerin" naar
een Russische bioloog. Dit blijkt uit de
Russische staatskrant „annalen van de
opperste Sowjet", die evenwel geen nadere
uitleg geelt.
Met een chartervliegtuig van de K.
L.M. uit Singapore zijn woensdag
op Schiphol gearriveerd 5k leden van
de bemanning van het m.s. „Sibajak"
van de Rotterdamsche Lloyd. De
,J5ibajak" vertrok op 23 juni uit Ne
derland met emigranten voor Nieuw-
Zeeland en Australië. Na in Mel
bourne de iaatste passagiers te heb
ben afgeleverd, vertrok het schip
leeg naar Singapore, waar vandaan
het op 21 augustus doorvoer naar
Hongkong waar de „JSibajak" na vele
jaren trouwe dienst zal ivorden ver
kocht. Voor de sloop. De opvarenden
zagen daardoor hun taak beëindigd
en konden per vliegtuig naar Neder
land terugkeren.
Hotelgasten voor f 11.000
aan sieraden beroofd
Twee Nederlandse hotelgasten, die in
een groot hotel te Scheveningen ver
blijven, zijn dinsdag in het hotel be
stolen. Er werden sieraden ont
vreemd ter waarde van in totaal
ruim elfduizend gulden.
Aangenomen wordt dat onbevoegden
zich met een valse sleutel toegang
tot de afgesloten hotelkamer van de
twee gasten hebben verschaft.
Van een der gasten worden een pla
tina dameshorloge en een gouden
halsketting vermist, samen ter waar
de van ongeveer zevenentwintighon
derd gulden, en van de andere gast
een parelcollier benevens een platina
broche bezet met briljanten, ter ge
zamenlijke waarde van circa vijfen
tachtighonderd gulden.
(Van onze
correspondent).
Een negenjarige jon
gen te Stadskanaal
heeft midden in de
nacht zijn ouders uit
bed gebeld. Lang heeft
hij bij de voordeur
moeten staan, voordat
zijn slapende familie er
achter kwam wat er
precies aan de hand
was.
De vader van de jongen
was niet weinig ver
baasd toen zijn eigen
zoon naar binnen stap
te. Even tevoren was de
jongen n.l. uit zijn bed
geklommen slaap
wandelend en zonder
dat zijn ouders het
merkten had hij een
raam, dat zich vier me
ter boven de begane
grond bevond, geopend
en was naar beneden
gesprongen. Hij kwam
op het gazon terecht en
bezeerde zich helemaal
niet. Wel was hij echter
van de „plof" wakker
geworden. Vandaar dus
het bellen aan de voor
deur.
Om voortaan nachtelij
ke escapades te voorko
men heeft men thans
het raam zodanig be
veiligd dat ontsnappen
langs die weg niet meer
mogelijk is.
ADVIES A.N.W.B.:
B. en W. voelen voor één patroon van
Keersluisbrug tot Badhuisstraat
Het kruispunt Paul KrugerstraatScheldestraat te Vlissingen is voor
het gemeentebestuur al jaren een bron van zorg, evenals trouwens de
andere kruisingen van de Paul Krugerstraat dit zijn. Nuchtere cijfers
tonen bijvoorbeeld aan, dat het aantal verkeersongevallen op het eerst
genoemde kruispunt regelmatig stijgt. En hoewel deze stijging lager
ligt dan de landelijke stijging, blijft zij onrustbarend.
Werd in vroeger jaren voor de beveiliging van dit drukke kruispunt
reeds advies ingewonnen bij de AJV.W.B., enige maanden terug is deze
instantie weer door het Vlissingse gemeentebestuur benaderd met het
verzoek, haar licht nog eens over de verkeersperikelen rond de gehele
Paul Krugerstraat te laten schijnen.
Wanneer dit advies wordt gevolgd
B. en W. en politiecommissaris
C. van der Mark kunnen de gedach-
tengang van de A.N.W.B. delen - dan
betekent dit, dat het wegprofiel van
de Paul Krugerstraat, van Keersluis
brug tot Badhuisstraat, zal worden
gewijzigd, c.q. zal worden aangepast
aan de toenemende verkeersstroom.
Waarmee dus de verschillende kruis
punten en met name het punt Paul
Krugerstraat-Scheldestraat eiliger
zulle worden.
Een van de belangrijkste verbete
ringen zal daarbij zijn, dat de ge
hele weg één patroon krijgt:
twee gescheiden rijbanen, van
Badhuisstraat tot Keersluisbrug
en niet, zoals thans een deel mot
gescheiden rijbanen voor het snel
verkeer en een deel met niet ge
scheiden snelverkeer, waarbij wél
het langzame verkeer is gesepa
reerd.
Een kostbare geschiedenis, waarvan
de uitvoering, zo de gemeenteraad
hieraan zijn goedkeuring hecht,
waarschijnlijk „getemporiseerd" zal
moeten geschieden.
Intussen buigt de verkeerscommissie
uit de raad zich over het AN.W.B.-
advies. Hierin wordt, over de gehele
lengte van deze belangrijke Vlissing
se verkeersader, een drie meter bre
de middenberm of „groenstrook'
aangeraden.
Bij de kruispunten wordt deze mid
denberm uiteraard onderbroken.
Maar tevens versmald, zodat voor
het links afslaande verkeer een
strook wordt verkregen om bij het
voorsorteren tijdig de rijbanen te
kunnen ontlasten.
De vernieuwing van het gedeelte, dat
thans reeds geschieden rijbanen telt
van Keersluisbrug tot de kruising
met de Singel is op papier reeds
uitgewerkt. De middenberm is hier
dus op drie meter breedte gehouden,
de beide rijbanen, waarvan ook de
wielrijders gebruik zullen moeten
maken, op zeseneenhalve meter.
Op deze rijbanen zullen geen gepar
keerde auto's meer worden geduld;
in de trottoirs is een groot aantal
twee meter brede parkeerhavens uit
gespaard. Waar deze zijn geprojec
teerd, heeft het trottoir een breedte
van tweeëneenhalve meter, de mi
nimum-breedte dus.
Waarschijnlijk is, dat de verandering
aan dit gedeelte, de minst kostbare,
het eerst zullen worden uitgevoerd.
Ingrijpender zijn de geadviseerde
wijzigingen voor het gedeelte
kruising Singel tot Badhuisstraat,
waar immers een middengedeelte
voor het snelverkeer en twee zij
stroken voor het langzame ver
keer gescheiden door stroken,
waarin bomen en lichtmasten
staan zal moeten worden ge
transformeerd tot twee rijbanen,
gescheiden door een groenstrook.
(Zie slot pag. 3 kol. 4)
Na langdurige onderhandelingen:
Per 1 augustus 5 pet. loonsverhoging;
over drie jaar 45-urige werkweek
n ppn snpp.ia.lp vprslavffever) de geleidelijke verkorting v
(Van een speciale verslaggever)
Het College van Rijksbemïdde-
laars heeft gisteravond meege
deeld, dat het in nauw overleg
met de Stichting van de Arbeid
overeenstemming met de vak-
raad voor de metaalindustrie
heeft kunnen bereiken over de
C.A.O.-A voor de handarbeiders,
welke onder meer de overeenge
komen loonsverhoging mogelijk
maakt. Bij zijn beslissing heeft
het college ook enkele punten in
verband met de voorgenomen in
voering van de arbeidstijdver
korting betrokken. Over deze
punten is eveneens overeenstem
ming bereikt, aldus het college.
De nieuwe C.A.O. (die een loonsver
hoging van vijf procent inhoudt)
loopt tot 30 september 1962. Reeds
eerder echter op papier per 1
januari 1962, in de praktijk vermoe
delijk echter al per 1 juli 1961
kunnen de thans overeengekomen lo
nen opnieuw, volgens de spelregels
van de vrije loonvorming, worden
verhoogd wanneer daartoe op dat
moment in de grote metaalbedrijven
economisch voldoende ruimte is.
Ook over de arbeidstijdverkorting
is een akkoord bereikt. Het colle
ge en de vakraad voor de metaal
industrie zijn overeengekomen,
dat per onderneming op 1 april
1960 kan worden begonnen met
Mannen van het eerste bataljon van
de befaamde Engelse Coldstream
Guards staan hier op het exercitie
terrein bij de Chelsea-kazerne te
Londen „op de plaats rust". Zij zijn
uitgerust met een nieuw ,#elfladend"
geweer, de Engelse versie van het
nieuwste. Belgische FJN*gmc*ert
de geleidelijke verkorting van de
arbeidstijd met één uur per week,
of met een verkorting van drie uur
ineens met ingang van 1 januari
1961. Bij afloop van de C.A.O. op
30 september 1962 moet in de hele
bedrijfstak een arbeidstijdverkor
ting van drie uur per week zijn
ingevoerd, behoudens in bedrijven
waar de invoering van de 45-urige
werkweek tot ernstige moeilijk
heden zou leiden.
De heer I. Baart, voorzitter van de
bij het N.V.V. aangesloten Algemene
Nederlandse Metaalbedrijfsbond, kon
van dit alles mededeling doen aan de
honderden kaderleden uit het' hele
land, die ingevolge de oproep van het
bondsbestuur de in gebouw Bellevue
(Zie slot pag. 3 kol2)
Het weer in Europa
Volgens de weerrapporten
7 uur:
Den Helder, halfbewolkt,
Ypenburg, halfbewolkt,
Vlissingen, zwaarbewolkt,
Eelde, lichtbewolkt,
De Bilt, halfbewolkt,
Twente, zwaarbewolkt,
Eindhoven, zwaarbewolkt,
Zuid-Limburg, halfbewolkt.
Helsinki, regen.
Stockholm, onbewolkt,
Oslo, lichtbewolkt,
Kopenhagen, halfbewolkt,
Aberdeen, zwaarbewolkt,
Londen, onbewolkt,
Amsterdam, onbewolkt,
Brussel, onbewolkt,
Luxemburg, onbewolkt.
Parijs, onbewolkt,
Bordeaux, zwaarbewolkt.
Grenoble, lichtbewolkt,
Nice, onbewolkt,
Berlijn, halfbewolkt.
Frankfort, onbewolkt,
München, onbewolkt,
Zürich onbewolkt,
Genève, onbewolkt,
Locamo, onbewolkt,
Wenen, onbewolkt,
Innsbruck, onbewolkt,
Athene, onbewolkt,
Rome, onbewolkt,
Ajaccio, lichtbewolkt,
Madrid, lichtbewolkt,
Mallorca, lichtbewolkt,
Lissabon, lichtbewolkt.
van gisteravond
22 gr.
23 gT.
24 gr.
24 gr.
25 gr.
27 gr.
26 gr.
26 gr.
18 gr.
22 gr.
22 gr.
22 gr.
18 gr.
28 gr.
24 gr.
26 gr.
27 gr.
30 gr.
30 gr.
29 gr.
27 gr.
25 gr.
30 gr.
28 gr.
28 gr.
27 gr.
28 gr.
28 gr.
30 gr.
34 gr.
33 gr.
29 gr.
30 gr.
28 gr.
34 gr.
Geldig tot hedenavond
Droog weer met zonnige perioden.
Matige wind tussen noordwest en
noord. Koeler dan gisteren.
VERWACHTING VOOR DE
ZEEUWSE STRANDEN.
(Van onze weerkundige medewerker)
Vandaag iets koeler, maar goed
strandweer en een middagtempera-
tuur van ruim 20 graden C. Zeewa
ter 19% gr. Goed zicht. Matige wind
tussen noordwest en west.
Vooruitzichten: droog en zonnig
strandweer met gematigde tempera
turen.
ZON EN MAAN
28 augustus
Zon op 5.43 onder 19.39
Maan op 0.06 onder; 15.54