ftf uej'1^
Tekko Taks duikt in het verleden
Waar zijn onze schepen?
MASSEY-FERGUSON
Noodlanding
in de winternacht
20
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 13 MAART 1939
3 ZATERDAG ÊP^^K Co/ofogvt
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Markt was aan de vaste kant
BEURSOVERZICHT.
Voor de 4% procent converteerbare obli
gaties K.L.M. werd' een notering per ad
vertentie toegestaan. De obligaties wer
den druk in een open hoek verhandeld
op circa 112 procent. De uitgifteprijs be
droeg 100 procent. Aandelen walvisvaart
zullen, tot nader order, eenmaal per dag
officieel worden genoteerd.
De taxatiekoers was 100 a 110 procent.
In de morgenuren werden deze papie
ren verhandeld op 120 tot 125 procent.
Hiervan werd geen notering opgegeven.
Het was donderdagmiddag in de hoek
van de walvisvaart, in tegenstelling tot
woensdag, zeer rustig.
De handel in de internationale waarden
droeg een eigenaardig karakter. De al-
faire was, behoudens voor de Philips-
waarden, geringer vergeleken bij die
van de vorige dagen. De tendentie Was
merendeels aan de vaste kant. Aandelen
Philips openden op 543 tegen de vorige
slotprijs 539',i. Op aanbod van zekere
zijde liep de koers van de aandelen te
rug tot 53314. De converteerbare obli
gaties Philips waren een punt hoger.
Unilevers, waarvoor belangstelling be
stond van Amerikaanse zijde, lagen vast
in de markt en boekten op' 467% een
koerswinst van circa 3 punten. Ook
A.K.U.'s deden het goed met een winst
van circa 2 procent. Kon. Olies liepen
terug van 1G5.20 tot f 16450 en noteer
den circa een gulden beneden de vorige
slotprijs, doch bleven nog een paar dub
beltjes boven pariteit New York. K.L.M.
werd, op de vaste slotprijs van New
York, een gulden hoger geadviseerd.
Van de scheepvaarten noteerden Hol-
land-Amerika Lijn op 144 vier punten bo
ven woensdag. Er was publieke belang
stelling voor deze aandelen in een klei
ne markt. De overige scheepvaartwaar
den ondergingen niet veel verandering.
Certificaten Dell werden ex f 10 slotdi-
vldend genoteerd op een mlddenprijs van
f 148. De koers van woensdag bedroeg
f 157.60 cum dividend.
Senembah's liepen terug van 178 tot
17314, waarna een herstel intrad tot 175-
Het koersverlies beliep derhalve circa
3 punten. Staatsfondsen prijshoudend
zonder meer. Na Jaren, werden donder
dagmiddag in een open hoek verhandeld
certificaten Tide Water in de Ameri-
kaanse sector op 25% tegen woensdag
21%. Deze certificaten kwamen vier dol
lar hoger uit New York.
Voor de inschrijving op f 20 min. pre
mie-obligaties Amsterdam tot de koers
van loo procent bestond ter beune een
behoorlijke belangstelling. Certificaten
Eurunlon werden wederom hoger gead
viseerd. De advieskoers voor aandelen
Nederlands-Amerikaanse Fitting was
eveneens hoger op het gunstige Jaarver
slag. Vromen Papier 2 punten hoger op
240.
Prolongatie 3 procent.
11 mrt 12 mrt.
AAVVVWVVV\A»VvVVVVWVW>
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sliedrecht (derde predi
kantsplaats) T. Langerak te Vinken
veen. Aangenomen naar St. Antonie-
polder (Z.-H.) J. Tigchelaar, kand. te
veenendaal; naar Kortenhcef (toez.)
D. H. Bosma, vie. oud-Loosdrecht, die
bedankte voor Uitwijk. Bedankt voor
Weaterveld G. Messie te Beuningen.
Benoemd tot bijstand in het pasto
raat te Apeldoorn mevr. H. H. C.
Wartenaar-Bos, kand. te Winters
wijk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Ermelo B. Bijleveld te
Noordeloos en N. de Jong te Katwijk
aan Zee.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Moerkapelle G. A. Zij-
derveld te Paterson (U.SA.)
Mej. ds. Brugman legt
ambtsbediening neer
In verband met haar aanstaand hu
welijk met ds. G. J. W. den Herder uit
Amsterdam zal mej. as. C. W. Brug
man uit Amsterdam haar ambtsbe
diening als predikante bij de Algeme
ne Doopsgezinde Sociëteit neerleggen.
Mej. ds. Brugman was in 1939 drie
maanden waarnemend predikante te
Aardenburg.
(Advertentie)
Nederland 1951 (3%)
95',4 95% b.
Nederland 1948 (3%)
80% b.
88'/»
Nederland 1955 (3%)
89
89%
Nederland 1947 (3%) 3
92%
Nederland 1937 3
90
90
Dollarlening 1947 J
93
93%
Investeringscert 3
97H
97%
Nederland 1962-64 3
97A
97
Ned. Indië 1937 3
93
6 pet. Woningbouwlening '57 111%
111%
Nat. Handelsbank
140
138%
Ned. HandelmiJ.
208
210
Alg. Kunstzijde Unie
271%
271%
Berghs' en Jurgens
276%
276%
Calvé-Delft
450
453
Hoogovens n-r.
368%
368%
Ned. Kabelfabriek
335
339
Philips
539%
539
Unilever
464
467%
Wllton-Feijenoord
205
204
Kon. Petroleum Mij.
164.50
165.50
Amsterdam Rubber
85%
84%
Holland Amerika Lijn
139%
144%
Kon. Paketvaart
127%
130
Rotterdamse Lloyd
141
142
Scheepvaart Unie
130
130%
Stv. Mij. Nederland
149
153
H.V.A.
"2%
132%
Dell Mij.
157,65
147%
Bank van Ned. gem. 4
98%
98%
Van Berkels Patent
226
Centrale Suiker
254%
254%
Kon. Mij. De Schelde N.B.
215
218
Intern. Nickel
9G%
96%
American Motors
31%
31to
Anaconda
73%
72%
Baltimore en Ohio-
43B
Bethlehem Steel
51%
51%
General Motors
46%
46%
Kennecott
116%
115%
Missouri K.T.
6%
Pennsylvania
16%
Republic Steel
69%
69%
Shell Oil Comp.
85
86%
Tide Water
21%
25A
U.S. Steel
34%
34%
Nat. Can. Corp.
34%
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.61%—10.61»/», New Yont
3.77',4—3.77%, Montreal 7.08A3.881-3
Parijs 76.97',477.07%, Brussel 7.54%
—755%, Frankfort! S5).1990|.24,
Stockholm 72.94',472.99'A Zürich
87.24—87.29, Milaan 60.83',4—60.88',4,
Kopenhagen 54.75—54.80, Oslo 52.95
—53.00, Wenen 14.56'/«—l4-57Vi.An
kara 3-76%—3.77%, Praag 52.84-
52.94, Lissabon 13.23'/»—13.25.
Amsterdam 1951
89
89
Breda 1954
82
81%
Eindhoven 1954
82
81%
Enschede 1954
ri-.
83%
Den Haag 1952 I
90
89
Den Haag 1952 II
93%
89
Rotterdam 1952 I
90
Rotterdam 1952 II
93 1.
90
Utrecht 1952
92%
92%
Amsterdam 1956 I
85%
85%
Amsterdam 1956 II
97
Amsterdam 1956 III
97%
Amsterdam '33 (C.
en A.)
99 b.
59
Dordrecht 1956
81
81%
Alkmaar 1956
84%
-
A.N.P.-C.B.S.
BEURSINDICES.
10-3
11-3
12-3
Intern, concerns
369.66
372.49
371.78
Industrie
181.76
182.63
183.85
Scheepvaart
13851
139.60
140.90
Banken
150.95
151.77
152.42
Indon. fondsen
115.82
116.00
115.55
Algemeen
255 58
259.29
257.35
Veevervoer naar kfiuringen
en tentoonstellingen
Daar in de praktijk nogal eens twij
fel ontstaat over het gebrnik van de
kosteloze belastingkaart voor het
vervoer van vee naar keuringen en
tentoonstellingen, heeft de commissie
Wegenverkeersvraagstukken van het
Landbouwschap zich hierover tot het
ministerie van Financiën gewend.
Van die zijde is nu bekend geworden,
dat zowel het vervoer van vee van
een landbouwbedrijf naar een keu
ring, als naar een tentoonstelling, als
weggebruik ten dienste van het land
bouwbedrijf kan worden beschouwd,
zodat van een kosteloze belasting-
kaart gebruik mag worden gemaakt.
Ingevolge het Uitvoeringsbesluit
Autovervoer Goederen is het slechts
toegestaan vee van eigen bedrijf te
vervoeren. De commissie wil er te
vens aan helpen herinneren, dat de
aanhangwagen, waarin het vee wordt
vervoerd, aan bepaalde voorschriften
moet voldoen, ingevolge voorschrif
ten van de Rijksdienst voor het Weg
verkeer.
Het Vaticaan heeft de plannen goed
gekeurd voor de bouw van een 48 meter j
hoge kerk van de Annunciatie te Naza- i
reth, in het Heilige Land. De bouwkosten
zullen omstreeks 740.000 gulden bedragen.
Ook crisis m Amerikaanse
kolenmarkt
De Amerikaanse regering lieeft de
aandacht van de zes landen der Euro
pese Gemeenschap voor Kolen en
Staal (EGKS) en van haar Hoge Au
toriteit gevestigd op de ernstige te
rugslagen, die de reeds genomen of
overwogen maatregelen tot beperking
van de invoer vanuit de Verenigde
Staten afkomstige kolen kunnen heb
ben, zo wordt van welingelichte zijde
vernomen.
De Verenigde Staten wijzen erop, dat
de Amerikaanse kolenmarkt zelf ook
een crisis doormaakt, welke ernstiger
is dan die van de E.G.K.S. Beperken
de maatregelen op de invoer van ko
len uit de Verenigde Staten zullen vol
gens de Amerikaanse regering onder
deze omstandigheden ernstige gevol
gen hebben voor de Amerikaanse ko-
lenindustrie en de Amerikaanse spoor
wegen. Verder waarschuwt de Ameri
kaanse regering de belanghebbende
landen voor ongunstige reacties, wel
ke de Amerikaanse openbare mening
zeker ten aanzien van dergelijke
maatregelen zal tonen.
De Amerikaanse kolenleveranties aan
de landen der E.G.KS, die in 1957 on
geveer 38 miljoen ton beliepen bij een
totale 'invoer van die landen van 44
miljoen ton, zijn verleden jaar tot 26
miljoen ton gedaald bij een totale
invoer van 32 miljoen. De mogelijk
heid bestaat, dat zij in 1959 zullen af
nemen tot minder dan 15 miljoen ton.
0 Een ingenieur van de raketbasis van
Cape Canaveral in de Amerikaanse staat
Florida heeft meegedeeld dat bij het
volgen van raketten over de Atlantische
Oceaan gebruik wordt gemaakt van
fakkels waarvan het schijnsel tot op een
afstand van bijna 10.000 kilometer kan
worden gefotografeerd. De fakkels wor
den door de raket afgeschoten en ont
branden daarna. Met het blote oog is
het licht waargenomen tot een afstand
van 500 kilometer.
Aagtedijk 12 Belra.
Aalsdijk 10 180 m. o. van Azoren.
Aardijk 10 van Singapore.
Akkrumdijk 10 Cristobal.
Alblasserdijk p. 11 Vlissingen.
Alcor 10 260 m. zw. van Lissabon.
Aldabl 10 dw. van St. Paul Rocks.
Alioth 10 van Las Palmas.
Almdijk 10 150 m. w. van Brest.
Alnati 11 van Rotterdam n. Buenos Aires.
Alphacca 10 Norfolk.
Amerskerk 10 Amsterdam.
Amstelkroon 10 220 m. ot.z. van Kaap
Guardafui.
Astrld Naess 10 150 m. n.w. van Puerto
Rlco.
Attls 10 Curacao.
Axeldijk 10 300 m. zzw. van Santos.
Abida 10 van Curajao n. Maracaibo.
Aegis 11 van Matanzas n. Mobile.
Barentsz Zee 7 van Falmouth.
Caltex Delft 11 Rotterdam.
Caltex Eindhoven p. 11 Bougie n. Port
Said.
Caltex the Hague 10 v. L. Marques
n. East London.
Caltex Leiden 10 85 m. zo. van Little
Quoin.
Caltex Rotterdam 11 van R'dam n. Sidon.
Capricormus 10 dw. van Dover.
Carillo 9 Libertador.
Cartago 11 Puerto Cortes.
Castor 10 10 m. w. van Kaap San Antonio
Celebes 12 Beira.
Charis 10 v. Amsterdam n. Port of Spain.
Colytto 12 San Francisco.
Crania 10 540 m. zto. v. Mauritius.
Daphnis 8 100 m. wnw. van Azoren.
Delfshaven 8 Antwerpen.
Diemerdijk 11 Londen.
Dordrecht 10 230 m. zo. van Kaap
Hatteras.
Duivendrecht 11 van Calabar n. Port
Harcourt.
Eenhoorn 11 Rotterdam.
Ena 9 Punta Cardon.
Esso Amsterdam 9 Aruba.
Esso Nederland io 180 m. n. van Benghazi
Gaasterkerk 10 Antwerpen.
Giessenkerk 10 608 m. w- van Manilla.
Groote Beer 11 van Rotterdam n. Hallfax.
Advertentie
VRIJDAG 13 MAART 1959
Introductie op de Amsterdamse beurs van
De voornaamste producent van landbouwmachines in de Euromarkt
en het Britse Gemenebest Omzetten en winsten vertonen een
sterk stijgende tendentie Sedert 1946 werd ononderbroken divi
dend betaald. Winst 1958 1.25 per aandeel. Getaxeerde winst 1959
1.70 per aandeel. Verwachte koers: ca 16% of 617,50 P®r
certificaat van 10 aandelen.
LABOUCHERE CO. N.V. - AMSTERDAM
HOOG EN LAAG
WATER
nap
nap
nap
nap
uur
meier
uur
meter
uur
meter
14 maart
Vlissingen
4.45
2.02
17.08
2.00
11.13
2.10
23.13 1.87
Terneuzen
5.15
2.18
17.36
2.16
11.42
2.26
23.42 2.03
Hansweert
4.46
2.30
18.11
2.33
12.15
2.40
Zierikzee
6.05
1.38
18.26
1.39
11.54
1.77
Wemeldinge
6.32
1.64
18.52
1.61
12.06
2.02
42. Eén oogopslag was voor
onze vriend voldoende om
te zien, dat die soldaat niet
één, twee drie weer op zou
staan. Dankbaar maakte hij
van deze gelegenheid ge
bruik om naar zijn vriend
Foxius te hollen, die nog
steeds aan de andere kant
van het standbeeld stond.
„Jij moet blijven staan, an
ders verdenken ze jou ook!"
fluisterde Tekko gejaagd.
„Maar waar moet ik nu
naar toe?"
„Deze kant uit!" wees Fox
ius, „je gaat dan langs de
arena waar je gevochten
hebt en ziet dan vanzelf de
heuvels. Na de tweede heu-
velrij kom je bij de ingang
van onze catacomben, maar
dan zie je wel een wacht
post Vlug! Ga nu! Tot
straks!"
Zo snel zijn korte beentjes hem dragen kon
den ging onze vriend er vandoor. „Zo, nu
krijgsman Pllnius!" grinnikte Foxius die de
danig verfrommelde soldaat weer op de benen
ging helpen. „Gij eh... gij hebt in groot ge
vaar verkeerd, heer Foxius" bracht de krijger
moeizaam uit terwijl hij- nog duizelig heen
en weer zwaaide. „Dat was Taksius, de groot
ste zwaardvechter van Rome. Gelukkig maar,
dat ik hem op de vlucht gejaagd heb!"
Groote Kerk 12 Marseille.
Greta 8 Londen.
Harold 10 dw. van Bardsey eil.
Heemskerk 11 van Yokohama n.
Hsingliang.
Hera 10 1250 m. zw. van Azoren.
Hoogkerk p. H Blzerta n. Port Said.
Houtman 10 van Melbourne n. Auckland
Hydra 10 370 m wnw. van Finlsterre.
Ivoorkust 10 van Freetown n. A'dam.
Heelsum 12 te Hamilton.
Iberia 10 25 m. zo. van Wight.
Jacob Verolme 10 90 m. w. van Guayaquil
Jagersfontein 10 van Las Palmas.
Jason 12 Las Piedras.
Johanca p. 10 Lundy eil.
Java 10 294 m. zzo. van Bermuda.
Japara 11 van Barcelona n. Le Havre.
Kalinga 11 Port Said.
Kenia 10 100 m. nnw. van Rio Grande.
Khasiella 9 Stanlow.
Kinderdijk 10 340 m. zw. van Bermuda.
Kloosterdak 11 Rotterdam.
Kopionella 10 Hha do Sol.
Kosicia 11 Rotterdam.
Krebsia 10 60 m. wzw van Kaap Finisterre
Kreeft 10 110 m. nno. van Trondheim.
Korovina 10 Thameshaven.
Lombok 10 500 m zzo van Suez-
Lutterkerk 11 van Bremen n. Hamburg.
Maetsuycker 10 v. Singapore n. Port
Swettenham.
Maron 10 Philadelphia.
Marcella 10 op de Theems.
Marietje Bohmer 8 te Huil.
Marnelloyd 11 v» Singapore n. Belawan.
Molenkerk 10 van Kaapstad.
Montferland 10 van Las Palmas.
Moordrecht 10 120 m. o. v. Malta.
Mussilloyd 9 Sorong.
Meerkerk 10 200 m. w. v. Minllcoi.
Mississippi Lloyd 12 Savannah.
Naess Commander 10 dw. v. Cadiz.
Naess Lion 10 180 m w. v. Kreta.
Nestor 11 v. Port of Spain n. Carupano.
Nieuw Amsterdam 10 v. New York n. P.
au Prince.
Noordwijk p. 11 Kaap St.-Vlncent n.
IJmuiden.
Oldekerk 9 Dairen.
Ommenkerk 12 Penang.
Oostkerk 10 v. Rotterdam n. Genua.
Oranje 12 Melbourne.
Ossendrecht 10 390 m. n. van Azoren.
Ouwerkerk 10 Kaapstad.
Plancius 8 Waterford.
Perna 10 40 m. z.z.o. v. Ras al Hadd.
Pr. Willem van Oranje 10 400 o.z.o. van
Kaap Race.
Polyphemus 10 v. Balboa n. Manila.
Pr. der Nederlanden 10 v. Kingston Ja
naar Santiago de Cuba.
Ridderkerk 10 van Aden.
Rijndam 10 330 m. z.o. v. Sable Eil.
Rijnkerk 11 Marseille.
Ruys 11 van Singapore n. Hongkong.
Samarinda 8 New York-
Schelpwijk 10 275 m. w.z.w. v. Bombay.
Schouten 11 v. Mombasa n. Kaapstad.
Schie 10 Alexandrië.
Schledijk 11 v. Baltimore n. New York.
Scherpendrecht 10 650 m. w. van Azoren.
Sigll 8 Sandakan.
Slamat 9 90 m. z. van Kreta.
Sloterdijk 10 v. Rotterdam n. New York.
Sliedrecht 10 Schiedam.
Sommeisdljk 10 Antwerpen.
Stad Arnhem 11 Vlaardlngen.
Stad Rotterdam 10 210 m. z. v. Tenerife.
Stad Schiedam 10 v. Gent n. Narvik.
Statue of Liberty 10 450 m. v. St. Pauls
Rock.
Straat-Bali .10 Kure.
Straat Cook 8 Sydney.
Sumatra 10 150 m. o. v. Sicilië.
Stad Leiden 10 dw. v. Kaap Trafalgar.
Telamon 10 50 m. n. v. Monica.
Tegelberg 23 Yokohama.
Tide 10 v. Londen n. Gent.
Tjlluwah 10 238 m. o.n.o. v. Saigon.
Tjimenteng 9 Hongkong.
Tjinegara 10 v. Hongkong n. Singapore.
Tibia 10 Rio de Janeiro.
Titus 11 Puerto Plata-
Twin (kustv.) 9 Algiers.
Temate 11 v. Bornclay n. Colombo.
Theobaldlus 10 120 m. z.w. v. Vitoria.
Talisse 10 dw. van Kaap Nao.
Utrecht 10 Alexandrië.
Van Heemskerk 12 Kaapstad.
Vlist 10 660 m. w. v. Land End.
Waal 11 van Eleusis n. Alexandrië.
Waterman 11 van Port Said n. Suez.
Weltevreden 11 Semarang.
Westland p. 11 Abrolhos n. Las Palmas.
Wieldrecht 10 v. Norfolk n. Amuav Bay.
Willem Ruys p. 10 Gibraltar.
Willemstad 10 v. Madeira.
Witmarsum 10 v. Savannah n. A'dam.
Woensdrecht 12 Puerto la Cruz.
Wonosari 11 New York.
Wonogirl 11 Cochin.
Zeeland 11 v. Singapore n. Kohsichang.
Zuiderkerk 10 860 m. o.z.o. v. Kaap
Leeuwin.
Zuiderkruis 10 van Aden.
FEUILLETON
DOOB
LAWRENCE EARL
28
Hij verbaasde zich een ogenblik over
haar klaarblijkelijke bekendheid met
Noël Coward, een schrijver die men
niet in de bibliotheek van een pool-
zendeling zou verwachten. Zijn sche
ren onderbrekend schilderde hij haar
toen kleine taferelen van het Londen-
se leven, dat nu zó ver weg leek
alles wat hem in de gedachten
kwamde kroeg, vlakbij Trafal
gar Square, waar de Canadese offi
cieren regelmatig kwamén gedurende
de lange perioden van afwachten tij
dens de oorlogde aan de drank
verslaafde straatzanger die om een
aalmoes voor de rijen bioscoopgan-
gers met een paar, als slaginstrument
dienende lepels, tegen zijn lichaam
de maat sloegde knappe blonde
artiste, die „I'm going to get lit up
when the lights go on in Londen"
(Ik ga me bezatten als de lichten in
Londen aangaan) zong voor de ont
zaglijke menigte die 's avonds in Pic
cadilly Circus de overwinning in Eu
ropa vierdede redenaars in Hy
de Park, die alles openlijk veroordeel
den, van de Amerikaanse buitenland
se politiek tot „Zijne Majesteits Com
munistische regering" toe! (De ko
ning leefde toen nog)Gualdi,
met zijn ronde, rose gezicht die hem
naar een tafel in .Monseigneur"
bracht, zich zijn naam herinnerde en
hem behandelde zoals hij iedereen
behandelde als een bezoekende
vorstNaarmate hij zich de on
belangrijke bijna vergeten fragmen
ten herinnerde, kwamen stukjes van
Londen weer tot leven in deze hut in
de wildernis.
„Ik wist niet dat een grote stad er
zo uitzag", zuchtte Alison. „Dat een
stad helemaal uit betoverende kleine
stukken bestond." Toen zei ze: „Dus
daar hoorde je hen over Canada pra
ten. Daar hoorde ie dus de dingen
die je deden besluiten om naar Ca
nada te emigreren?"
„Hè? Wat bedoel je?"
„The Coach and Horses; ik geloof
dat je het zo noemde."
Hij was voldaan over haar begrip
en een beetje gevleid.
„Ach, natuurlijk; ik vermoed dat ik
het daar voor het eerst te pakken
kreeg."
Zijn geest was terug in Londen, een
eeuwigheid weg. Automatisch begon
hij zijn snor bij te knippen met net
speciale, smalle schaartje. Ze liep om
hem heen om beter te kunnen kijken.
Ze fronste: „Waarom doe je al die
moeite?"
„Eh?"
„Ik bedoel, waarom laat je zo'n reus
achtige snor staan?"
Haar manier om van onderwerp te
veranderen verraste hem weer. Lon
den viel terug in zijn verre mist. Sur
rey liet zijn schaartje zakken en
dacht na over haar nieuwe vraag. Hij
haalde zijn schouders op.
„Een mannelijke ijdelheid denk ik."
Hij zou er de voorkeur aan gegeven
hebben om het hierbij te laten. Hij
kon het evenwel niet van zich af
zetten, want het maakte dat hij zich
afvroeg hoeveel of hoe weinig hij
over zichzelf wist. Misschien was zijn
snor een beetje opzichtig. Hij vroeg
zich af of hij in al die jaren dat hij
hem zo zorgvuldig verzorgd had, zich
misschien had schuldig gemaakt 'aan
een beetje ordinaire overdrijving.
Ja: het was een soort opschepperij,
besloot hij met een gewaarwording
die hem lang ontgaan was. Het was
een opzettlijk vragen om aandacht.
En hij had zich altijd voorgehouden,
omdat hij zichzelf als een bescheiden
mens beschouwde, dat bescheidenheid
niet een van de mindere deugden
was! Hij voelde een kleur van ver-.
legenheid opkomen en om dat te ver
bergen voor Alison, die er de oor
zaak van was, trok hij zich dieper
in de schaduw terug.
„Het kietelt", zei ze ernstig.
Ze was een jonge vrouw die je van
streek, bracht; op veel verschillende
manieren van streek bracht.
Om onverklaarbare redenen schoot
hem het volgende in de gedachte:
Nu de dertig dagen va nafwachten
voorbij zijn, zullen de vliegtuigen op
gehouden zijn met zoeken.
HOOFDSTUK IX.
Toen de eerste sneeuw van de
sneeuwstorm begon te vallen, strom
pelde Burd naar het westen, bijna
versuft. Reeds gedurende enige tijd
was hij maar af en toe geheel bij be
wustzijn zoals bijvoorbeeld toen
hij over een verborgen obstakel zijn
evenwicht verloor en tegen de ruwe
frond sloeg, zonder in staat te zijn
e val met zijn armen te breken. Dit
gebeurde vaker en vaker en toen hij
aldus ruw was opgeschrikt, kregen
zijn zorgen vat op hem. Hij was zich
meer dan ooit bewust van zijn kna
gende honger. Hij moest met terug
kerende bezorgdheid denken aan die
keer toen hij stil was blijven staan
om zijn richting met het kompas te
controleren, alleen om te zien dat de
naald wild heen en weei; bewoog,
aangetrokken door een verborgen
ertslaag. Hoe vaak was hij reeds van
zijn koers afgeraakt door te veel ver
trouwen in het instrument te stellen
Vechtend tegen een steeds dieper wor
dende wanhoop, kon hij, in optimisti
sche buien slechts hopen dat hij nog
steeds in de richting van de veronge
lukte Norseman liep. Wat hem soms
dicht bij paniek bracht en zelfs in tra
nen, was de mogelijkheid dat hij, na
tien dagen op de terugweg te zijn, er
misschien reeds voorbijgelopen was.
Als hij dat zou hebben gedaan, dan
was hij natuurlijk onherroepelijk ver
loren. Hij was reeds zo goed als
dood.
Hij voelde een dodelijke vermoeidheid
in zich, een traagheid in zijn geest en
in zijn hele lichaam en een loodzware
pijn in zijn benen, waardoor ze hem
moeilijk gehoorzaamden. Er kwam
bovendien nog een andere pijn bij in
de vorm van maagkrampen, die hem
nooit lang met rust'lieten. Hij zou
deze laatste pijn misschien minder
gevoeld hebben als hij helemaal niets
te eten had gehad, in plaats van af
en toe een kwellende mondvol, die zijn
knagende honger levend hield. Als hij
niets had gehad, zou een meer volle
dige loomheid hem beslopen hebben
een barmhartig iets en hem
zachtjes in een eeuwige slaap gevoerd
hebben. Hij had evenwel zijn laatste,
kleine blikje met worstjes dagen
geleden geopend en hij had in de week
ervoor nooit voldoende gegeten. Gis
teren was hij nog zo gelukkig ge
weest een sneeuwhoen te schieten.
Vandaag kauwde hij de botjes tot
vochtig poeder, slikte 't in en tracht
te de leegte van de honger te vullen
door veel water te drinken en de wei
nige overblijvende bramen in het
voorbijgaan van de struiken te pluk
ken. Op de laatste heuvel, juist voor
het begon te sneeuwen, had hij een
hoopje bleekrose paddestoelen gevon
den en ze rauw opgegeten, hopende
dat ze niet giftig zouden zijn. Hij be
gon bijna direct te kokhalzen, maar
er kwam niets uit en dit kostte hem
weer een gedeelte van zijn afnemende
krachten.
Zijn kleren, gescheurd door het val
len en het zoeken naar dode takken,
hingen slobberig om hem heen. Zijn
nem ging vier gaatjes verder dicht
dan drie weken geleden. Met een
soort kwellende betovering voelde hij
nu en dan door een scheur in zijn
windjekker naar zijn ribben, die bol
uitstaken tegen een strak gespannen
huid, iedere rib scherp afgetekend.
Zelfs als hij tamelijk goed zicht had,
begon iedere heuvelrug en iedere val
lei eruit te zien als een rug en een
vallei die hij al vroeger gepasseerd
was. Toen de eerste, matige sneeuw
viel en het landschap bedekte, weiger
de hij zijn kompas verder te vertrou
wen. De sneeuw die tegen zijn wan
gen smolt, vormde kille straaltjes in
zijn nek en onder zijn kleren. Als het
kouder werd en hij verder liep zou
den de straaltjes bevriezen. Dat was
in dit seizoen geen gering gevaar
want hierdoor zou dé temperatuur
van zijn lichaam, dat geen warmte
kon missen, verlaagd worden.
(Wordt vervolgd.)