O
,,'t Kieuterhuis van zuster Dop"
DE A VONDEN WORDEN LANGER...
MARILYN MONROE
KLEDING voor a.s. MOEDERS
FILIUS
„VISITE IN HET BOS",
ir zei de jarige
D
r
krijgt „nog maar" duizend brieven per week
11
lil
li
Ml
BS7
ZATERDAG 18 OKTOBER 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Kunstlicht moet goed èn gezellig zijn!
EEN BEGRIP VOOR VELE ZEEUWSE MOEDERS
In Middelburg werd een jeugddroom
tot springlevende realiteit
(Van onze redactrice)
Niet iedere mens slaagt erin, de idealen van zijn of haar jeugd tot wer
kelijkheid te brengen. Dikwijls blijken jeugdidealen in de praktijk niet
levensvatbaar te zijn, vaak ook gaat het leven totaal andere wegen
dan die waarvan men in de prille jaren gedroomd heeft.
Maar zuster II. H. Dop de „zuster Dop" van het Kleuterhuis aan
de Koudekerkseweg te Middelburg heeft haar jeugddroom tot wer
kelijkheid zien worden! Haar meisjes-ideaal was dit: verpleegster
worden en een kindertehuis stichten, en dat ideaal is verwezenlijkt,
zij het misschien ook langs enkele kleine omwegen. Sedert 1950 heeft
zuster Dop haar eigen kindertehuis, sinds het begin van dit jaar is
zij met „haar" kinderen bovendien gehuisvest in een gebouw dat in
elk opzicht de naam „Kleuterhuis" waardig is.
„Verpleegster worden en een kinder
tehuis stichten": het is een plan
waarvan de eerste helft beslist ge
makkelijker uitvoerbaar is dan de
tweede helft, en dat heeft zuster Dop
dan ook wel ondervonden. Zij be
haalde haar diploma's verpleging en
kraamverpleging, had in 1939 korte
tijd een kindertehuisje in Loenen en
Eerbeek, maar pas de oorlogsjaren
van 1940-1945 brachten haar de ge
legenheid om zich volledig te wijden
aan het werk dat zij als "een levens
taak zag.
In het kader van evacuatie-wevk-
zaamheden welke ze in dienst van de
gelneente Vlissingen verrichtte, be
gon zuster Dop in november 1942
aan die taak door in een jeugdge-
bouw in Oud-Gastel ruim zestig kin
deren onder haar hoede te nemen.
Later zette zij deze werkzaamheden
voort in een gebouw te Yerseke, tot
dat ze de kans kreeg om dit werk
„over te nemen" en zelfstandig voort
te zetten: vanaf december 1950 in
„Vijvervreugd" te Middelburg, vanaf
januari van dit jaar in de nieuwe
woonstee aan de Koudekerkseweg
114.
„Levenstaak": het is misschien
een té groot woord met betrek
king tot zuster Dop, omdat zij
een vrouw is die helemaal niet
van grote woorden houdt. Niet
van grote woorden, en niet van
uitgebreid praten over moeilijk
heden die zich toch ongetwijfeld
in dit werk ook wel eens zullen
voordoen. Wél van enthousiast
praten over de ideale huisvesting
die zij nu gevonden heeft, en na
tuurlijk in de eerste plaats over
„haar" kinderen die haar bijzon
der na aan het hart liggen: zowel
de „gewone" logeetjes als de kin
dertjes die voor langere tijd on
der haar hoede zijn (een enkele
zelfs al gedurende zes jaar) om
dat zij thuis „moeilijk opvoed
baar" bleken te zijn.
Zesentwintig kleuters, babies mee
gerekend. kunnen onderdak vinden
in het kleuterhuis. Een leeftijds
grens? „Die is er eigenlijk niet",
zegt zuster Dop, „het tehuis is be
doeld voor baby's en kleuters, maar
soms zijn er wel eens kinderen van
zeven a acht jaar bij".
Etenstijd in het Kleuterhuis: zuster
Dop voert een van haar jongste lo
geetjes, en een ander logeetje een
al wat ouder meisje helpt haar
daarbij met grote ernst en aandacht...
De jongetjes op de voorgrond kijken
lichtelijk verstoord naar de fotograaf,
die hun maaltijd komt onderbreken!
(Foto P.Z.C.)
Tien kindertjes bevolkten op -de mid
dag van ons bezoek het kleuterhuis.
Drie kleine peuters die kraaiend in
hun boxen zitten: vier kleuters, in
de eetkamer aandachtig bezig met
het bouwen van torentjes, en drie ba
by's waarbij een zéér jeugdige van
nog geen twee maanden. En men
kan haast spreken van een „interna
tionaal gezelschap", want de „box-
kindertjes" zijn respectievelijk van
Belgische nationaliteit, van Ambone-
sen en van West-Indischen bloede,
één van de baby's is een Indisch jon
getje, het jongste wiegekïndje is ook
een BelgischeDat is niets bij
zonders in het tehuis van zuster Dop,
want in de loop der tijden heeft ze
wel vaker kleine logés uit Engeland,
Duitsland, Frankrijk of zelfs uit In
donesië gehad.
De redenen waarom deze tien in het
kleuterhuis verblijven, lopen uiteen.
De moeder van één der kleintjes ligt
in een ziekenhuis; de moeder van een
andere kleuter raakte overspannen
toen bij uitbreiding van haar toch
al vrij groot gezin het dienstmeisje
haar dienst opzeieen van de kinder
tjes is een „verwaarlozingsgeval".
Om zulke minder prettige redenen,
voortspruitend uit kleine huiselijke
drama's, kan dus soms liet kleuter
huis van zuster Dop worden inge
schakeld.
Maar daarnaast zijn er logeetjes die
komen, wanneer vader en moeder op
vakantie gaan dit is uiteraard
dikwijls het geval iii de zomer, wan
neer het tehuis meestal permanent
is volgeboekt of de kindertjes die
voor een enkele dag, voor een avond
of soms zelfs voor een enkel uurtje,
bij zuster Dop „geparkeerd" worden.
Als ze nog erg klein zijn, voorzien
van zuigfles en andere accessoires...
Over al deze vogeltjes-van-diverse
-pluimage praat zuster Dop met
grote liefde en toewijding, en met
evenveel toewijding gaat ze met
ze om. In die omgang bespeurt
men onmiddellijk het ondefinieer
bare talent van sommige mensen,
om de omgang met kinderen tot
een succes te maken; dat van
zelfsprekende contact tussen kind
en volwassene waarvan slechts
weinigen het geheim bezitten.
Zuster Dop is een van die weini
gen, al kan ze dit harmonische,
vanzelfsprekende contact zelf
niet verklaren.
„Het is altijd zo geweest, kinderen
willen graag bij mij zijn", zegt ze.
Misschien is het de Iclank van haar
stem, op het horen waarvan de
kleintjes in hun boxen met drie paar
ernstige donkere ogen luisteren, als
.(Het kieuterhuis van zuster Dop"
aan de Koudekerkseweg te Middel
burg: zonnig en modern ziet de bui
tenkant eruit, van binnen is het
even aantrekkelijk! (Foto P.Z.C.)
begrijpen ze wat daar boven hun
kleine hoofden besproken wordt. Mis
schien is het haar gezicht, zijn het
haar ogen, jong en tot lachen ge
neigd en daardoor in opvallende te
genstelling tot het grijzende haar
Helaas gaat hét probleem van deze
tijd: gebrek aan huishoudelijke hulp,
ook aan haar kleuterhuis niet voor
bij. Voor het „omgaan met kinderen'
is animo genoeg, voor de huishoude
lijke bezigheden die in een kinderte
huis hiermee onvermijdelijk samen
gaan is die animo er niet,'al zijn de
bezigheden nog zo licht. Slechts één
assistente staat zuster Dop in haar
dagelijkse taak terzijde. Een oplos
sing is er gelukkig toch: meisjes van
de huishoudscholen die werken voor
haar diploma K. en O., komen in het
kleuterhuis de onmisbare praktijk
opdoen, en eenmaal per week kan
zuster Dop rekenen op de hulp van
twee padvindstertjes die voor een
clubhuis aan het sparen zijn. En
eigenlijk is zij wel tevreden over de
ze regeling. Op deze manier blijft
zij dé centrale figuur voor de kinde
ren, blijft zij, voor hen dé vrouw die
hun dagelijks leventje leidt en in
richt, zoals thuis hun moeder de ver
trouwde centrale figuur voor hen is.
Dit kindertehuis met zijn praktische
indeling en moderne inrichting, met
zijn sfeervolle en harmonische kleu
rencombinaties moet wel een para
dijsje zijn, vergeleken bij het oude
„Vijvervreugd" waar zuster Dop tot
betrekkelijk kort met „haar" kin
dertjes woonde. Maar wie haar heeft
Ieren kennen, is ervan overtuigd dat
zij in dat oude „Vij1vervreugd" met
evenveel toewijding werkte als nu
in haar nieuwe kleuterhuis!
Jakjes - Rokken en Pakjes
in echte gezellige najaarsstoffen
en kleuren.
heeft het voor U.
Scheldestraat 20-23 - Tel. 39E
Hulp voor twaalfhonderd
(Griekse) kindertjes
Mevrouw A. de Vries-Zweede van de
N.O.V.I.B. (Nederlandse Organisatie
voor Internationale Bijstand) is vast
van plan, 1200 behoeftige Griekse
kinderen in het stadje Chrysoupolis
te helpen vóór 1 november. In Chry
soupolis wonen kinderen zonder
schoenen, kinderen zonder jasje,
dervoede kinderen, kinderen, die nog
nooit een stukje speelgoed hebben ge
had.
Al een paar maanden lang Is de
N.O.V.I.B. geld aan het inzamelen om
die 1200 kleine, noodlijdende mensen
te helpen.
Als ze allemaal een pakje krijgen
van nog maar 25.is er al
'30.000.nodig. Eind augustus was
er rond drieduizend gulden binnen. In
het septembernummer van het N.O.
V.T.B.-blad „Onze Wereld" werden
tientallen giften met dankbaarheid
vermeld: „Het aantal giften groeit,
en ook het bedrag per gift".
Intussen blijft het dan toch maar een
feit, dat verreweg het grootste deel
van het benodigde bedrag er nog moet
komen, en bij net lezen van dat feit
steeg ons eigenlijk het schaamrood
naar de kaken. Want die 1200 kinde
ren In Chrysoupolis zijn nog maar
een heel klein deel van de miljoenen
kinderen, over tal van landen ver
spreid. die alles missen wat wij ons
rechtmatig bezit noemen: kleding,
schoeisel, voedsel, recht op onderwijs.
Maar elk van die 1200. zal, als meer
Nederlanders willen helpen, voor 1
november iets minder arm zijn, het
iets minder koud hebben. De N.O.V.I.
B:-actie heet „Aankleden geblazen";
het gironummer is 64.53.00, N.O.V.I.
B., Den Haag.
Er gaat een pak naar Griekenland.
Lijkt het U geen prettig idee daar
aan te hebben meegewerkt, hetzij
met een gulden, hétzij met een brief
je van wat-U-maar-kunt-missen
De avonden worden langer, „het grote
licht gaat alweer vroeg uit", zegt
grootvader, en we zijn vele uren op
kunstlicht aangewezen. Gezellig moet
het kunstlicht zijn, maar even be
langrijk is, dat we niet te veel en
niet te weinig van het goede krijgen
opdat we onze ogen niet bederven,
en dat de lichtpunten op de goede
plaats zitten. Die eis geldt in de
eerste plaats voor de huiskamer,
waar we lezen, kousen stoppen, brie
ven schrijven, huiswerk maken, en
waar bovendien de sfeer belangrijk
is. Er zijn plafonniers, hangende ar
maturen in zijde, perkament en plas
tic, en met houten armen vol na-
maak-kaarsen, compleet met na-
maak-kaarsvet. Er zijn eenvoudige
wandlampen, als een kokertje tegen
het behang, en kappen in alle ma
terialen, die uit de wand een eindje
de kamer inkomen en, naar de be
hoefte van het ogenblik, de kamer
ingedraaid kunnen worden.
Boven de grote huiskamertafel, het
centrum van de bezigheden, die goed
zicht vragen, is een hanglamp meest
al aan te bevelen. Staat de tafel in
het midden, dan komt die lamp uit
het plafond, staat de tafel tegen een
wand, dan kan de lamp ook aan die
wand „ontspruiten". Belangrijk is
altijd dat hij zo diep is, dat we nooit
en te nimmer in het licht kijken. De
bodemopening moet echter groot ge
noeg zijn om het licht over het hele
tafelblad te verspreiden. Kappen
moeten met wit gevoerd zijn, willen
ze ons zoveel mogelijk profijt van
het licht geven.
Bij de aankoop van deze lamp
in vele gezinnen de belangrijkste
moeten we er bovendien aan
denken, dat donkere meubels en
stoffering veel meer licht opslok
ken dan bv. een interieur in pas
teltinten. Aandacht moeten we
ook schenken aan de vraag, of de
lamp geen lelijke schaduwen en
donkere hoeken veroorzaakt.
Maar we mogen van die ene lamp
niet alles eisen. Een gezellige huis
kamer heeft op meer plaatsen licht
nodig en die lichtpunten kunnen ook
heel' wat ongewenste schaduwen ver
bannen.
Smaken verschillen: de één zal een
verlichting kiezen die het daglicht
nabij komt. Voor hem is er de fluo
rescerende verlichting, de buizen,
ui at zullen we nu eens doen op je verjaardag?" vroeg
YY een moeder aan haar zoon, die tien zou worden. In
stilte hoopte ze namelijk, dat hij iets zou wensen,
waartoe haar nogal kleine flat voldoende ruimte zou bieden:
een toneelstuk door alle klasgenoten, compleet met verkleed
partij en decors, zou haar voor een onmogelijke opgaaf plaat
sen De zoon zei: „Visite in het Bos". Hij loste met die
vier woorden een probleem op, vmarmee honderden moeders
niet goed raad weten. Want kinderen eten wel graag een
lekker taartje, maar ze willen ook graag iets doen, ergens
mee bezig zijn.
e moeder van deze jarige besprpk de teens van de zoon
eerst met haar man, daarna met vrienden, die een va
kantiehuisje ergens buiten bezaten. Het resultaat was
tenslotte een verjaarsvisite, waar niet alleen haar eigen kind,
maar ook zijn talrijke vrienden en vriendinnen nog weken
over spraken.
Het feest werd niet duur en de goedkoopste programmapun
ten hadden het meeste succes. Zo was er een voetbalwedstrijd
in het bos, waarbij de ouders van de jarige als keepers op
traden, er was een wedstrijd in het bomenklimmen, de kin
deren deden verstoppertje en het besluit was een, van te
voren goed uitgestippelde speurtocht naar paddestoelen en
een bosje veterdrop
n het zomerhuisje kon gerust en wat gedronken worden.
De kinderen kwamen daar tenslotte moe, vuil en hongerig
nog eenmaal bijeen, aten een stapel boterhammen op, dron
ken mellc en werden vervolgens thuisbezorgd. De moeder had
de meeste blauwe plekken, vanwege haar pogingen een echte
keeper natuurgetrouw na te bootsen. En de jarige, „die had
mogen helpen organiseren en inkopen doen, praatte 's avonds
met trots en voldoening na over ,jzijn" feest, tot hij in zijn
stoel in slaap viel
Jn hot Bel-Air Hotel to Los Angeles
brak een wild tumult los van storm
achtige vereerders, toen Marilyn
Monroe na twee jaar in Hollywood
terugkeerde om daar voor het eerst
weer een Amerikaanse film op te
luisteren met haar figuur en haar
temperament. Maar geen mens weet,
of aeze „come-back" in de droomfa-
briek van Californië zal lukken.
Want er waait een andere wind in de
Amerikaanse filmwereld.
Terwijl Marilyn zich in Engeland aan
een rustig huwelijksleven wijdde mei
echtgenoot-schrijver Arthur Miller en
voor eigen rekening en risico een film
„The Prince and the Showgirl"
maakte, waarvan het zakelijk succes
maar matig was, kwamen te Holly
wood andere sterren aan het firma
ment. Het leek er op, of de hoogcor-
junctuur van welgeproportioneerce
dames als Marillyn ging verlopen.
Men vroeg weer naar acteurs, die in
staat zijn. de rollen van de scenario
schrijver tot leven te brengen en die
niet alleen maar hun eigen rol willen
spelen.
In de enquêtes van de filmtijd
schriften komt men Marilyn nau
welijks meer tegen. Joanne Wood
ward, Natalie Wood en Debbie
Reynolds komen op de eerste plaat
sen, actrices, die zo zegt hun
publiciteitsagent in een zelfge
maakte japon een Oscar in ont
vangst nemen, die rustig haar
MARILYN MONROE
weer in Hollywood
eigen leven leiden en niet door
avontuurtjes in het nieuws staan
en die bovendien tevreden zijn met
honoraria, die redelijk kunnen wor
den genoemd.
Onder dit gesternte is Marilyn Mon
roe nu dus in Hollywood terugge
keerd. Zelfs haar vereerderspost,
haar „fan-mail", is aanzienlijk terug
gelopen. Ze krijgt „nog maar" dui
zend brieven per week. En die brie
ven liegen er niet om: de vereerders
wachten op nieuwe films. Het is niet
voldoende, vinden ze, dat Marilyn zich
elk jaar even in Hollywood laat zien.
En deze mening wordt gedeeld door
de producenten. Maar Marilyn is
vastbesloten maar één film per jaar
te maken.
Hollywood heeft haar een nieuwe
kans gegeven. Billy Wilder en de ge
broeders Mirisch hebben haar twee
miljoen dollar geboden voor de hoofd
rol in „Some like it hot" dat is
het drievoudige van wat Joanne
Woodward zou kunnen verdienen en
het twintigvoudige van wat Millie
Perkins krijgt voor „Het dagboek
van Anne Frank".
Marilyn probeert zich zo onopvallend
mogelijk te gedragen in Hollywood.
Maar in de studio's zelf is het nog
steeds als van ouds: Marilyn is het
middelpunt en tegelijkertijd vreest
iedereen voortdurend dat haar over
gevoeligheid zal leiden tot een grote
ruzie.
Ze wordt in de watten gelegd, en de
filmfabriek houdt rekening met haar
ster-allures. Maar het is zeer de
vraag, of het publiek dat straks ook
zal doen, of de Marilyn Monroe ver
ering niet voorgoed van de baan is.
vaak vóór indirect licht te gebrui
ken. Hij zal ook, om het verschil
met de dag zo klein mogelijk te ma
ken, lichtpunten aanbrengen in de
buurt van de ramen, zodat de licht
val ongeveer gelijk blijft.
Die dagiichtwensen koestert echter
lang niet iedereen. Wèl voor iedereen
moet gelden, dat het bederven van
de ogen narigheid voor het gehele
leven kan geven, èn dat ieder gezins
lid de vrijheid moet hebben, daar te
gaan zitten waar liij zich het pret
tigst voelt. Dat houdt in, dat ver
plaatsbare lampen van onschatbaar
nut zijn. Een eenvoudige staande
lamp die nooit een sta-in-de-weg
mag worden kan goede diensten
bewijzen.
Hebben de kinderen een eigen ka
mertje. waar ze hun huiswerk ma
ken, dan is de verlichting van dat
kamertje van even groot belang als
die van de huiskamer. Het licht van
een afdankertje uit de woonkamer, is
lag niet altijd voldoende! Een een
voudige bureaulamp, óp de tafel
waaraan gewerkt wordt, is hier
meestal het meest geschikt.
Slaapkamers kunnen het wel doen
met wat minder licht dan woon-
en studeervertrekken. Een plafonnier
is er voldoende, maar wie wel eens
leest in bed, moet er bepaald een
leeslampje bijnemen. Ganger hebben
niet veel licht nodig, maar de entree
van het huis kan gerust wat vriende
lijkheid, dus een aardige armatuur,
verdragen. Van veel belang is de
keuken. Hoezeer de onbeschermde
peer-aan-de-zolder ook aan het uit
sterven is, in keukens vinden we hem
toch nog. wel eens, waarschijnlijk
omdat de huisvrouw zichzelf niet be
langrijk genoeg vindt voor een lam
pekapje, of niet beseft, dat ze heel
wat uren in haar keuken aan het
werk is.
Gun TTzelf licht in uw keuken! Een
plafonnier en een „pottekijker" bo
ven aanrecht en kookhoek zijn al het
minimum. Eet U ook in de keuken,
dan is er juist met aardige lampen
een mooie, duidelijk van liet werk-
gedeelle gescheiden eethoek te ma
ken.
Vrouwelijke politie
agenten trouwen
of niet
De internationale politie-organisatie
„Interpol" heeft onlangs tijdens
een congres in Londen de kwestie be
handeld of vrouwen, die in dienst van
de politie zijn, getrouwd mogen zijn
of beter ongetrouwd kunnen blijven.
De voornaamste spreekster over dit
onderwerp was de enige vrouwelijke
gedelegeerde ter conferentie, mrs.
Barbara Denise de Vitre, inspecteur
van politie in Engeland. Miss De Vi
tre, 57 jaar oud, vertelde dat zowel
getrouwde als ongetrouwde vrouwen
een belangrijk aandeel hebben in het
werk van de politie in Engeland. Zij
raakte hierover in discussie met een
gedelegeerde uit Brazilië, pastor De
Olivera. In diens land moeten vrouwe
lijke leden van de politie zich terug
trekken, als zij trouwen. De reden:
in Brazilië vindt men het gezinsleven
belangrijker dan wat dan ook.
Commissaris Richard Jackson van
Scotland Yard zei over dit onderwerp:
„De vrouwen die, bij ons werkzaam
zijn, doen vrijwel al het werk, dat de
mannen doen en soms doen zij dat be
ter dan de mannen".
Advertentie)
Wat krijgen we het toch gemakkelijk:
nu hoeft fluweel en welke andere stof
met een opstaande pool dan ook al
niet meer op de hand te worden gestre
ken, niet dus met het Ijzer onderstebo
ven tegen de gespannen ach terlcanvan
de stof. Er zijn rechthoeken van zeer
fijn metaalglas in de handel, die we
eenvoudig bovenop de stof, op de pool
dus, leggen. Dan maar strijken, en van
pletten geen sprake. Dat U ook de stof
met de pool naar onderen op een mar
meren plaat kunt leggen en dan de ach
terkant strijken, wist U waarschJjalijk al.