<^^3 FLITSEN van „de nieuwe mode"0^^ Rood is een van de kleuren die thuishoren in de moder ne wintergarderobe voor komend seizoen. Het modehuis Carvetl koos deze tint dan ook voor bovenstaand tailleur, ■waarin de door enkele Parijse ontwerpers gepropageer de „X-Ujn" te herkennen valt. Drie knopen vormen de sluiting van het kostuum, waarvoor een wollen stof is gebruikt. Een aantrekkelijken heel acceptabél voor beeld van de nieuwe mode! (Van onze redactrice) De woorden „nieuwe najaarsmode" hebben alweer veel van hun magische aantrekkingskracht verloren. Het nieuws uit de Parijse modesalons waar nu bijna 'n maand geleden de najaarscolIecties-1958 getoond zijn, is dusdanig „in den brede" uitgesponnen, dat haast elke vrouw zich in haar hoofd wel een beeld heeft kunnen vormen van al hetgene, dat deze herfst als „dernier cri" zal gelden. Of dit beeld over eenkomt met de werkelijkheid Vandaag kunt TJ de proef op de som nemen, want vandaag mogen de foto's van de vorige maand gelanceer de collecties worden gepubliceerd. Hier is een bloemlezing uit het be schikbare fotomateriaal; beelden uit het Parijse arsenaal van mode scheppingen waaruit straks, zij het dan na veel „aanpassen" en „ver talen", uw garderobe voor de komende wintermaanden zal voortko men! Is deze „mode van de verhoogde taille" levensvatbaar? Ongetwij feld evenals dit indertijd het geval was met de sterk verlaagde taillelijn waarvan alle vrouwen aanvankelijk bijzonder geschrokken zijn. Men zal deze hoge taille echter moeten beschouwen als een mode detail dat zoals alle nieuwe modelijnen! met voorzichtigheid en goede smaak gehanteerd dient te worden. In combinatie met een te lange rok dreigt het evenwicht van het silhouet verstoord te worden in combinattie met een te korte rok daarentegen onstaat een kleding stuk dat onvermijdelijk gedachten oproept aan een japon waar men uit gegroeid is.... De voetangels en klemmen ontbreken ook ditmaal niet op het modieuze pad, dat wij deze winter zullen begaan. Het nieuwe Parijse modebeeld wordt niet door een bepaalde kleur beheerst. Rood. zwart en beige zijn in elk geval tinten, die in bij na elke collectie voorkomen naast de min of meer traditionele herfst kleuren als bijvoorbeeld groen, bruin of roestkleur. De materialen moeten soepel zijn, want niet alleen dient de stof vanuit de hoge taille, op natuurlijke wijze te kunnen neervallen, maar er wordt ook nogai eens wat gerimpeld, geplooid en gedrapeerd in de nieuwe mode. De- stoffen voor de mantels (vaak met hoge grote kragen) zijn zwaar en soms ruw. En wat de accessoires betreft: U wist al dat de hoeden vaak randloos zijn, het haar grotendeels bedekken en dikwijls tamelijk hoog ka- chelpypachtig! zijn uitgevallen. De schoentjes op de illustraties spreken voor zichzelf: ze blijven sierlijk en spits van leest en op dit gebied is er dus weinig nieuws onder de zon, evenals op het terrein van de tassenmode, waar het vrij grote model zich voorlopig nog wel zal handhaven. De naam Claude St.-Cyr heeft een bekende klank in de wereld van de hoe- denmode. Uit dit modehuis komt bovenstaand hoofddeksel: een hoedje van bleekgroene zijden schubben, gegarneerd met een zwart koordje. De „om- hoogstrevendelijn, kenmerkend voor het komende modeseizoen, valt op dit plaatje duidelijk te onderscheiden. Op onderstaande foto een wintermantel, vervaardigd door Pierre Cardin, wiens ideeën op het gebied der mantelmode gedurende de laatste seizoenen nogal navolging hébben gevonden. Deze jas is van blauwe wollen stof, en werd van de losse afstaande kraag tot aan de heupen geplisseerd. Guy Laroche is de ontwerper van de jas met de brede ceintuur, die de mo dieuze hoge taille suggereert (foto links). Het materiaal is ruwe wollen stof in een groene tint. De bizarre cocktailjapon hierboven is van het. modehuis Lanvin Castillo en- draagt de toepasselijke naam ,Jfightclub". Paarse taffetas is het materiaal de gedrapeerde rok sluit nauw om het lichaam van knieën tot heupen, om daarboven abrupt over te gaan in een wijd-uitstaand middenstuk. De draagster van dit modél moet wel hel gevoel hébben, per parachute voort te zweven Een fotopagina van de nieuwste mode is niet compleet zonder modéllen van het modehuis dat over de gehele we reld een bijzondere vermaardheid ge niet: maison Dior. Al is de naam van Dior dan ook niet meer verbonden aan de creaties die tegenwoordig door dit modehuis gelanceerd worden De ontwerper die nu verantwoorde lijk is voor de nieuwe lijnen van dit huis, is Yves St.-Laurent, van wiens hand drie van de vier modéllen op nevenstaande fotocombinatie zijn. Van links naar rechts zien we van deze ontwerper de mantel ,J2cole Buissonière", gemaakt uit zachtbeige duvetine met een afneembare sjaal-, kraag van beverbont; de japon ,Eon-' den" van zwarte wollen stof, met driekwart mouw en met een hoge taillelijn; een korte avondjapon van fluwelen bloempatronen op een zil vergrijze ondergrond. Het kapsel van de derde mannequin is versierd met struisvogelveren; het maskertje is een van die volmaakt-nuttéloze acces soires die in bijna elke grote mode show de revue passeren als „grappi ge noot Van Guy Laroche is het jurkje op de vierde foto: een lief en eenvoudig cocktailjaponnetje, gemaakt uit voorn- en goudkleurig brokaatt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 11