<^^3 FLITSEN van „de nieuwe mode"0^^
Rood is een van de kleuren die thuishoren in de moder
ne wintergarderobe voor komend seizoen. Het modehuis
Carvetl koos deze tint dan ook voor bovenstaand tailleur,
■waarin de door enkele Parijse ontwerpers gepropageer
de „X-Ujn" te herkennen valt. Drie knopen vormen de
sluiting van het kostuum, waarvoor een wollen stof is
gebruikt. Een aantrekkelijken heel acceptabél voor
beeld van de nieuwe mode!
(Van onze redactrice)
De woorden „nieuwe najaarsmode" hebben alweer veel van hun
magische aantrekkingskracht verloren. Het nieuws uit de Parijse
modesalons waar nu bijna 'n maand geleden de najaarscolIecties-1958
getoond zijn, is dusdanig „in den brede" uitgesponnen, dat haast elke
vrouw zich in haar hoofd wel een beeld heeft kunnen vormen van al
hetgene, dat deze herfst als „dernier cri" zal gelden. Of dit beeld over
eenkomt met de werkelijkheid Vandaag kunt TJ de proef op de som
nemen, want vandaag mogen de foto's van de vorige maand gelanceer
de collecties worden gepubliceerd. Hier is een bloemlezing uit het be
schikbare fotomateriaal; beelden uit het Parijse arsenaal van mode
scheppingen waaruit straks, zij het dan na veel „aanpassen" en „ver
talen", uw garderobe voor de komende wintermaanden zal voortko
men!
Is deze „mode van de verhoogde taille" levensvatbaar? Ongetwij
feld evenals dit indertijd het geval was met de sterk verlaagde
taillelijn waarvan alle vrouwen aanvankelijk bijzonder geschrokken
zijn. Men zal deze hoge taille echter moeten beschouwen als een mode
detail dat zoals alle nieuwe modelijnen! met voorzichtigheid en
goede smaak gehanteerd dient te worden. In combinatie met een te
lange rok dreigt het evenwicht van het silhouet verstoord te worden
in combinattie met een te korte rok daarentegen onstaat een kleding
stuk dat onvermijdelijk gedachten oproept aan een japon waar men uit
gegroeid is.... De voetangels en klemmen ontbreken ook ditmaal niet op
het modieuze pad, dat wij deze winter zullen begaan.
Het nieuwe Parijse modebeeld wordt niet door een bepaalde kleur
beheerst. Rood. zwart en beige zijn in elk geval tinten, die in bij
na elke collectie voorkomen naast de min of meer traditionele herfst
kleuren als bijvoorbeeld groen, bruin of roestkleur. De materialen
moeten soepel zijn, want niet alleen dient de stof vanuit de hoge taille,
op natuurlijke wijze te kunnen neervallen, maar er wordt ook nogai
eens wat gerimpeld, geplooid en gedrapeerd in de nieuwe mode. De-
stoffen voor de mantels (vaak met hoge grote kragen) zijn zwaar en
soms ruw.
En wat de accessoires betreft: U wist al dat de hoeden vaak randloos
zijn, het haar grotendeels bedekken en dikwijls tamelijk hoog ka-
chelpypachtig! zijn uitgevallen. De schoentjes op de illustraties
spreken voor zichzelf: ze blijven sierlijk en spits van leest en op dit
gebied is er dus weinig nieuws onder de zon, evenals op het terrein van
de tassenmode, waar het vrij grote model zich voorlopig nog wel zal
handhaven.
De naam Claude St.-Cyr heeft een bekende klank in de wereld van de hoe-
denmode. Uit dit modehuis komt bovenstaand hoofddeksel: een hoedje van
bleekgroene zijden schubben, gegarneerd met een zwart koordje. De „om-
hoogstrevendelijn, kenmerkend voor het komende modeseizoen, valt op
dit plaatje duidelijk te onderscheiden.
Op onderstaande foto een wintermantel, vervaardigd door Pierre Cardin,
wiens ideeën op het gebied der mantelmode gedurende de laatste seizoenen
nogal navolging hébben gevonden. Deze jas is van blauwe wollen stof, en
werd van de losse afstaande kraag tot aan de heupen geplisseerd.
Guy Laroche is de ontwerper van de jas met de brede ceintuur, die de mo
dieuze hoge taille suggereert (foto links). Het materiaal is ruwe wollen
stof in een groene tint.
De bizarre cocktailjapon hierboven is van het. modehuis Lanvin Castillo en-
draagt de toepasselijke naam ,Jfightclub". Paarse taffetas is het materiaal
de gedrapeerde rok sluit nauw om het lichaam van knieën tot heupen, om
daarboven abrupt over te gaan in een wijd-uitstaand middenstuk. De
draagster van dit modél moet wel hel gevoel hébben, per parachute voort
te zweven
Een fotopagina van de nieuwste mode
is niet compleet zonder modéllen van
het modehuis dat over de gehele we
reld een bijzondere vermaardheid ge
niet: maison Dior. Al is de naam van
Dior dan ook niet meer verbonden
aan de creaties die tegenwoordig door
dit modehuis gelanceerd worden
De ontwerper die nu verantwoorde
lijk is voor de nieuwe lijnen van dit
huis, is Yves St.-Laurent, van wiens
hand drie van de vier modéllen op
nevenstaande fotocombinatie zijn.
Van links naar rechts zien we van
deze ontwerper de mantel ,J2cole
Buissonière", gemaakt uit zachtbeige
duvetine met een afneembare sjaal-,
kraag van beverbont; de japon ,Eon-'
den" van zwarte wollen stof, met
driekwart mouw en met een hoge
taillelijn; een korte avondjapon van
fluwelen bloempatronen op een zil
vergrijze ondergrond. Het kapsel van
de derde mannequin is versierd met
struisvogelveren; het maskertje is
een van die volmaakt-nuttéloze acces
soires die in bijna elke grote mode
show de revue passeren als „grappi
ge noot
Van Guy Laroche is het jurkje op de
vierde foto: een lief en eenvoudig
cocktailjaponnetje, gemaakt uit
voorn- en goudkleurig brokaatt