PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Berechting verkeersovertreding
wordt sneller en doelmatiger
Mata Hari op Cyprus
Wegen op Schouwen-Duiveland
worden onderhanden genomen
de BILT
MINISTER W. J.
IN UTRECHT
A. KERNKAMP
OVERLEDEN
199e jaargang - no. 169
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: w. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5,85 p. kw.; fr. p. p. 6.10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 19 juli 1956
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm Minimum p. advertentie, 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent per regel met een minimum
van 1,—..Brieven of adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vllsslngen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 548 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228): Oostburg. Nteuwstraat 43. telef. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zlertkzee. N. BogercLstraat 24. telef. 20.
WETSONTWERP VAN MINISTER VAN OVEN
Bij aanhouding meteen een oproep
om voor kantongerecht te komen
Er is een wetsontwerp ingediend, dat het mogelijk zal maken ver
keersovertredingen sneller en doelmatiger te berechten. Het wetsont
werp voorziet in de wijziging van een artikel van het wetboek van
strafrecht en eén aantal wijzigingen in het wetboek van strafverorde
ning, waarbij in de eerste plaats aan de opsporingsambtenaren be
voegdheid wordt gegeven, de overtreding te regelen door betaling
van een bepaalde geldsom door de overtreder. Voorts zullen de opspo
ringsambtenaren niet alleen direct na de overtreding een oproeping
kunnen uitreiken aan de overtreder om ter gerechtszitting te ver
schijnen, maar ook zullen zij de overtreders kunnen meedelen, dat bin
nen drie dagen per post een dergelijke oproeping zal worden gezonden.
De wijziging in het wetboek van strafrecht zal onder meer ook
inhouden, ctat de overtreder wordt opgeroepen tegen de eerste gewone
terechtzitting van het kantongerecht nadat twintig dagen sinds de
overtreding (of de ontdekking daarvan) zijn verstreken.
Als de verdache is aangehouden kan hij zelfs een oproep ontvangen
om nog dezelfde dag voor het kantongerecht te verschijnen.
In de memorie van toelichting
merkt de minister van justitie bij
dit ontwerpi op, dat het jaarlijks
groeiende aantal verkeersovertre
dingen in toenemende mate een be
lasting op de politie, de parketten
van het openbaar ministerie en
mede op de kantonrechter legt.
Daardoor wordt het voor de met
handhaving van de wet belaste or
ganen steeds moeilijker om temid
den van de stroom van zaken van
eenvoudige aard de noodzakelijke
aandacht te geven aan de zaken,
waarbij groter belangen zijn be
trokken.
Thoolse zorgen
Enige maanden geleden verscheen
een herdruk van een klein,
maar voortreffelijk boekje:
„Mijn dorp in Frankrijk", geschre
ven door Henri Baudet. Deze schrij
ver, die onlangs tot hoogleraar in
Groningen werd benoemd en nu ei
genlijk als prof. dr. E. H. P. Baudet
moet worden aangeduid, heeft een
boeiende en knappe beschrijving ge
geven van een plattelandssamenle
ving in Frankrijk, een beschrijving
die tevens een openhartige en verhel
derende analyse inhoudt van de he
dendaagse situatie in dit Europese
land. Baudet was onder meer getrof
fen door de honkvastheid van de
Franse arbeiders, ook in de industrie.
Wat hier domineert, zo schryft hij, is
de gehechtheid aan dorp en streek,
aan de kleine commune, vanwaar men
stamt. Men prefereert soms werk
loosheid thuis boven werk op té grote
afstand van „huis"; de grootste af
stand, die men vul verwerken is te
vens de uiterste, die toestaat
's avonds steeds weer thuis te kunnen
komen.
Wanneer men bij het lezen van
deze opmerkingen denkt aan
Zeeland, dan rijst onwillekeu
rig het beeld op'van Tholen, waar da
gelijks tientallen arbeiders per bus
naar Brabantse industrieën worden
gebracht. Toch is de mentaliteit op
ait eiland heel anders: toen enige
maanden geleden enkele redacteuren
van ons blad aan enige van deze „bus
arbeiders" de vraag stelden of zij
zich gebonden voelden aan hun woon-
f(laats op Tholen, was het ppmerke-
ijk, dat verreweg de meerderheid
liefst direct een woning in de plaats
van het werk wilde hebben. De honk
vastheid was blijkbaar op dit deel
van het Zeeuwse platteland niet erg
groot en men zou daaruit kunnen af
leiden dat deze bevolking zich mak
kelijk aanpast, vooral de jongeren.
Zonder twijfel een gelukkig verschijn
sel! Maar voor de streek zelf kan de
ze vlotheid wel eens minder prettige
gevolgen hebben
Op deze gevolgen werd onlangs ge
wezen tijdens de discussiebij
eenkomst met een aantal voor
aanstaande Tholenaren, van welke
bijeenkomst het Zeeuws Tijdschrift
in zijn laatst verschenen nummer een
verslag publiceerde. „De huidige si
tuatie, waarin velen werkzaam zijn
in de industrie elders, houdt het ge
vaar van definitief vertrek in", zo
schreef het biad. „Dit laatste acht
men niet wenselijk voor de opbouw
van het eiland en evenmin voor het
winkel- en ambachtsapparaat. Men
moet echter voor een goede accommo
datie (industrieterreinen, technische
scholing e.d.) zorg dragen, want
aütdmatisch komt er niets tot stand".
Op dit ogenblik is met name deze
laatste zin actueel: gisteren moest
ons blad melden, dat er moeilijkheden
waren gerezen rond de aanwijzing
van de gemeente Sint Maartensdijk
als ontwikkelingskern en aangeno
men mag worden; dat deze aanwijzing
voorlopig van de baan is. Met ande
re woorden, géén rijkssteun bij in
dustrievestigingen op het eiland
En dat zou wel eens kunnen bete
kenen. dat een auteur a la Baudet, die
„Mijn dorp op Tholen" zou schrijven
zonder veel moeite een aantal zinnen
uit Baudets werk in negatieve zin
zou kunnen gebruiken: „Wat hier
domineert is de .geringe verbonden
heid aan dorp en streek, aan de klei
ne commune, vanwaar men stamt..."
De eigen streek immers biedt onvol
doende werkgelegenheid, die daaren
tegen elders volop is te vinden. Dat
betekent ook. dat de exodus naar het
beloofde industrie-land aan gene
zijde van de Eendracht onverminderd
verder zal gaan.
Dat is jammer. En dit moet te
meer worden betreurd, omdat
men zich niet helemaal aan de
indruk kan onttrekken, dat er in Zee
land iets gehaperd heeft aan de voort
varendheid, waarmee deze zaak rond
de ontwikkelingskem is aangepakt.
Men zal zich wellicht herinneren, dat
het gemeentebestuur van Tholen wei
nig ingenomen was met het voorstel
om St. Maartensdijk als een dergelij
ke kern aan te wijzen en mede tenge
volge daarvan heeft men in Zeeuwse
(Vervolg pagina 3, eerste kolom)
Voorts worden aan de perso
neelsbezetting zware eisen gesteld,
waarbij voor de parketten komt,
dat men, om de zaken van eenvou
diger aard snel te kunnen verwer
ken, het openbaar ministerie zou
moeten versterken, met veer het
gevolg, dat de toch al moeilijke
doorstroming bij dit onderdeel van
de rechterlijke macht nog verder
zou worden verzwaard.
In de derde plaats remt de mas
saliteit van het aantal verkeers
overtredingen het tempo van de
afdoening van de zaken, zulks ter
wijl het met name op dit gebied
van belang is, dat de reactie snel
op het onjuiste gedrag zal volgen.
Bij dit alles dient nog in het oog
te worden gehouden, dat het be
lang van de verkeersveiligheid
voortdurend diligentie van de op
sporingsambtenaren vraagt.
Vooralsnog moet rekening wor
den gehouden met de noodzaak
van scherp toezicht en met de
daaraan verbonden gevolgen.
Personeelsprobleem
De bijzondere problemen, verband
houdende met de personeelsbezetting
van het openbaar ministerie, zouden
ten dele kunnen worden opgelost door
het treffen van organisatorische
maatregelen ten aanzien van de par
ketten van het openbaar ministerie,
b.v. door inschakeling van gekwalifi
ceerde assistenten van de leden van
het. openbaar ministerie als hoeda
nig bekwame administratieve ambte
naren van de parketten kunnen fun
geren. In deze richting wordt dan
ook reeds het nodige voorbereid.
Een meer afdoende oplossing wordt
hierdoor evenwel niet bereikt, te
meer daar het hier slechts een deel
van het personeelsprobleem geldt.
Verder blijven de bezwaren bestaan,
dat bij de opsporing, de vervolging en
de berechting onvoldoende aandacht
kan worden besteed aan de belangrij
ke zaken en dat bet tempo van de af
doening geremd wordt. Om deze be
zwaren te ondervangen zullen wette
lijke maatregelen noodzakelijk zijn.
In Washington is bekend gemaakt, dat
de atoomonderzeeboot „Nautilus" op 20
juni reeds 50.000 mijl had afgelegd zonder
nieuwe brandstof in te nemen.
De „Nautilus" Is de eerste onderzee
boot ter wereld die door atoomkracht
wordt voortbewogen.
Plannen voor een
„vrije regering"
Cyprus heeft thans een bloedig my
sterie gekregen, waarbij de naam van
Mata Hari gemompeld wordt. Teil
huize van de jonge Cypriotische dan
seres Nitsa Hadji Geoyhiou werd het
lijk van een 25-jarige sergeant van de
Royal Air Force gevonden. De naam
van bet slachtoffer is nog geheim. Hy
was door een kogel genood. Op de
schoorsteen van het vertrek stond een
foto van Nitsa in Grieks legeruni
form. Pas een half uur na de dood van
de R.A.F.-man had Nitsa de politie
gewaarschuwd, ofschoon deze prak
tisch tegenover haar huis in de Cle-
mensstraat gevestigd is.
Grondig werd het vervuilde, ten de
le uit kleiwanden bestaande huis door
zocht. Dé 25-jarige Nitsa werd gevan
gen genomen. Zij is een bekende actri
ce op Cyprus. Onlangs is zij in Grie
kenland geweest waar zij in het Griek
se leger bij de hulpdienst heeft ge
diend. Naar verluidt poogde de R.A.
F.-sergeant, van Nitsa inlichtingen te
krijgen over de E.O.K.A. Nitsa is
zeer bevriend met een leidende figuur
uit de extremistische organisatie. Zij
is bekend als een radicale nationalis-
te. Twee jaar geleden werd zij in
Athene als schoonheidskoningin ge
kozen.
Volgens een in Athene verschij
nend dagblad zijn de Cypriotische
nationalisten van plan. een onder
grondse regering te vormen om
President Eisenhower is weer terug
op het Witte Huis. Hier ziet men hem
breed lachend tijdens een ge
sprek met minister John Foster
Dulles.
het passieve verzet op het eiland
te leiden.
Volgens het blad, „Vradyni", dat Cy
priotische kringen in Alexandrië aan
haalde, kan spoedig de Vorming van
een „vrije Cypriotische berg-rege-
ring" verwacht worden. Deze regering
zal geleid worden door een zekere
„Dighenis" een legendarische guerilla
leider op Cyprus, van wie men aan
neemt dat hij de Griekse kolonel
George Grivas is.
De hotelkoks en de
herhalingsoefeningen
Dc A.N.W.B. heeft de minister
van oorlog gevraagd, hotclkoks ge
durende augustus en september niet
op te roepen voor militaire herha
lingsoefeningen en hem voorts ver
zocht op verzoeken om vrijstelling
of uitstel van herhalingsoefeningen
gunstig te beslissen.
De bond wijst er op. dat het in het
drukke seizoen uitgesloten is. voor
dit gespecialiseerde personeel ver
vangers te vinden. Verschillende ho
tels dreigden hierdoor in grote moei
lijkheden te komen.
Echtpaar bij verkeers
ongeval gedood
Woensdagavond is op de rijksweg
MeppelAssen een verkeersongeval
geschied, dat het bejaarde echtpaar J.
Meijer uit Meppel het leven heeft ge
kost. De heer Meijer, die met zijn
echtgenote in een auto was gezeten,
raakte bij het inhalen van een vracht
auto met oplegger de voorbumper
van de vrachtauto, waarop de auto
begon te slingeren en tegen een boom
terecht kwam. De personenauto werd
van voren geheel in elkaar gedrukt.
Het echtpaar Meijer werd op slag ge
dood.
Een aardige opname van de
H twee Britse koningskinderen..
prins Charles en prinses Anne, ii
bij het verlaten van het Scala-
H theater in Londen, waar zij in
gezelschap van hun tante, prin- p
ses Margareth, een middag- p
p voorstelling bijwoonden.
llllllllllll!!ll!lllllllllllllll!!llllllllll!llllllllllinillllllllinillllllllllll|llllll
Dr. Drees bij de Koningin
Dr.-Drees, die thans AYz week pro
beert Nederland een nieuw kabinet
te verschaffen, heeft woensdagmiddag
in Huis ten Bosch in Den Haag, aan
koningin Juliana een tussentijds rap
port over de stand van zaken aange
boden. Des morgens had hij een on
derhoud van een uur met mr. Burger,
de fractieleider van de Partij van de
Arbeid. Hedenmorgen om 10 uur zal
hij de heer Tilauus van de Christelijk
Historische Unie en om 11 uur prof.
Oud van de Volkspartij voor Vrijheid
en Democratie ontvangen.
Rijksbijdrage voor strijd
tegen kinderverlamming
Het Rijk wil 688.500,gulden ter
beschikking stellen van het Nationaal
Fonds voor de Bestrijding van Kinder
verlamming. In een wetsontwerp tot
wijziging van de begroting 1956 van
sociale zaken en volksgezondheid
wordt voorgesteld, dit bedrag uit te
trekken. Van het bedrag is 500.000
bestemd voor de aanschaffing van
het instrumentarium, 30.000 voor
aanvullende opleiding van personeel,
12.500 voor het bureau van het Na
tionale Fonds voor de Bestrijding van
de Kinderverlamming, 50.000 voor
subsidie in salarissen etc. van het ver
plegend personeel, almede 96.000
voor bijdragen in de kosten van be
handeling van patiënten. Hierdoor zal
met de revalidatie een begin worden
gemaakt.
Grondlegger van Statuut
voor het Koninkrijk
In zyn woning te Utrecht Is woens
dagochtend overleden de minister van
Overzeese Rijksdelen prof. mr. dr. W.
J. A. Kernkamp. De overledene was
reeds sinds het hegin van het jaar
ziek. Hij was juist op deze dag 57 jaar
geworden.
Prof. mr. dr. Willem Jan Arend
Kernkamp werd op 18 juli 1900 te
Edam geboren. Hy studeerde rechten
aan de Vrye Universiteit te Amster
dam, waar hy in 1926 het doctoraal
examen aflegde. In 1929 hervatte hy
zijn studie aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht in het Arabisch en Indisch
recht, In 1933 deed hy in deze vakken
aanvullend doctoraal examen Hy
maakte een studiereis door een aan
tal landen in het Midden-Oosten en
ER WORDT HARD GEWERKT
Gevolgen van de ramp zijn
hier lang merkbaar
De wachtplaatsen by het veer ZijpeAnna Jacobapolder vertonen 's za
terdags- en 's zondagsavonds weer sinds enkele weken het vertrouwde beeld
van elke zomer: ryen auto's waarbij de rode nummerborden van de Bel
gen domineren wachten op de volgende pont. Wie meeluistert naar de ge
sprekken van de weekeindgangers en de toeristen, die de Westhoek van
Schouwen als recreatie heben uitgekozen, hoort de gebruiltelyke klachten
over het veer („Waarom leggen ze hier toch geen brug?") en de wachttijden
die soms meer dan een uur zijn. Anderen hebben juist een tegenovergestelde
mening: hoe moeilijker de toegang naar het eiland blyft, zoveel te rustiger
blijft het op het strand en in de domeinen. Maar over één punt is men het
wel eens: over de slechte toestand van de wegen op het eiland.
Het wordt langzamerhand verve
lend om voor alle tegenslagen op
Schouwen-Duiveland te verklaren,
dat de ramp van alles de oorzaak is.
Maar wat de wegen betreft, moet er
wèl rekening mee worden gehouden,
dat op enkele plaatsen langer dan een
half jaar de zee over het wegdek
ipoelde, het zand ondermijnde en de
itenen meesleepte. Verzakkingen, die
normaal achterwege gebleven zouden
zijn, bleven nu niet uit. Daarbij komt
nog, dat het herstel vlug en proviso
risch gebeuren moest, waarbij dan
zware vrachtauto's en draglines, om
van nog zwaarder materieel niet te
spreken, een juist aangelegde weg
stukwalsten.
Ook stagneerde de aanleg van nieu
we wegen door de herverkaveling, die
ook een geheel nieuwe wegenindeling
voor hef eiland heeft. In 1956 is
Schouwen-Duiveland in een tussenfa
se van eerste herstel en definitieve
aanleg. Redenen dus, die de bewering
van het slechte Schouwse wegennet
weliswaar niet terugwijzen als on
juist, maar zeker niet billijken,
voornaamste verbinding)
zee en van de Westhoek naar Zierik-
zee. Wat de laatste weg betreft is de
situatie niet rooskleurig en zeker
niet zonder gevaar. Verschillende in
stanties, tot op de vergadering van
hoofdingelanden van het waterschap
Schouwen toe, hebben zich met de de~-
plorabele toestand van deze verkeers
ader-beziggehouden. Vooral het ge
deelte tussen Moriaanshoofd en Se-
rooskerke is beslist niet zonder ge
vaar in de avonduren voor autobe
stuurders, die niet dagelijks deze rou
te berijden. Verzakkingen aan de zij
kant en centimeters diepe kuilen mid
den op de weg, vereisen de nodige
voorzichtigheid.
Tot dusver is van efn diepgaand
herstel nog weinig te bemerken, hoe
wei enkele gedeelten zijn opgehaald.
Eerste eis voor een goed functione
rend verkeer van west naar oost zal
dus een herstelde rijksweg zijn! Ge
lukkig staat hier tegenover, dat de
nieuwe weg die direct vanaf de ge
mene geul naar Haamstede toeloopt,
snel vordert.
Een tweede belangrijke weg is die
van Zijpe naar Zierikzee. Een jaar
geleden begon ook hier bij Capelle de
ellende van bulten en gaten, wat tot
vlak voor Nieuwerkerk duurde Ge
zegd moet worden dat van Zijpe tot
Nieuwerkerk een mooie dubbelbaan-
se weg voor de automobilisten is
aangelegd, hoewel het daarnaast ge-
Legen fietspad veel te wensen over
laat; zo zelfs, dat onlangs een wiel
rijder, die maar op de grote weg was
gaan rijden en deswege bekeurd
was, door de kantonrechter werd
vrijgesproken.
Vanaf Capelle wordt nu gewerkt
aan de nieuwe weg. Hierbij wordt 'n
belangrijke tijdsbesparing 'toegepast
namelijk door het gebruik van nypro-
keien die heel gemakkelijk hanteer
baar zijn en zonder behulp van zand
en houweel door een arbeider gelegd
(Vervolg op pag. 2)
promoveerde vervolgens in 1935 met
lof op een proefschrift: „De islam en
de vrouw". Een jaar later aanvaardde
hij de benoeming tot bijzonder hoogle
raar in de Indologie aan de Rijksuni
versiteit te Utrecht. In 1946 werd hy
aan hetzelfde instituut hoogleraar in
het Nederlands staatsrecht.
Na de bevrijding had hij ook zitting
in de bijzondere raad van cassatie.
Tevens maakte hij deel uit van de Ne
derlandse delegatie naar de zesde al
gemene vergadering der Verenigde
Naties. In deze functie was hij voor
zitter van de speciale commissie voor
de onderontwikkelde gebieden. In
september 1952 werd hij benoemd tot
minister voor Overzeese Rijksdelen.
Minister Kernkamp kan beschouwd
worden als de grondlegger van de
nieuwe Rechtsorde voor het Konink
rijk, waarbij Suriname en de Neder
landse Antillen binnen die orde zelf
standige delen werden. Hij behoorde
tot degenen, die koningin Juliana en
prin3 Bernhard vergezelden bij hun
bezoek aan Suriname en de Antillen.
In totaal was minister Kernkamp
driemaal in de West voor ambtsbezig
heden.
De heer Kernkamp, die na een
een operatie in 1948 op één long
leefde, werd aan het begin van dit
jaar opnieuw ziek. Half april werd
(Vervolg op pag. 3)
Avondklok voor
Amerikaanse
soldaten in West-Duitsland
De bevelhebber van het Amerikaan
se leger in Europa heeft gisteren een
avondklok ingesteld voor de Ameri
kaanse troepen in Duitsland om het
toenemend aantal incidenten tussen
soldaten en burgers tegen te gaan. De
manschappen moeten nu voor midder
nacht op avonden die dienstdagen
voorafgaan, en voor één uur in de
morgen op vrije avonden voor vrije
dagen binnen zijn.
Sinds 1952 en 1953 is er geen avond
klok meer geweest. In 1952 werd de
zelfde maatregel om dezelfde redenen
getroffen. Deze werd toen gedurende
18 maanden gehandhaafd.
Het weer in Europa
avond 7 uur.
Stockholm, regen
24 gr.
Oslo, onbewolkt
27 gr.
Kpoenhagen, onbewolkt
20 gr.
Aberdeen, half bewolkt
21 gr.
Londen, onweer
22 gr.
Amsterdam, onweer
22 gr.
Luxemburg, zwaar bewolkt
23 gr.
Parijs, geheel bewolkt
20 gr.
Bordeaux, half bewolkt
21 gr.
Grenoble, zwaar bewolkt
30 gr.
Nice, half bewolkt
25 gr.
Berlijn, onbewolkt
23 gr.
Frankfort, geheel bewolkt
25 gr.
München, licht bewolkt
23 gr.
Zürich, zwaar bewolkt
26 gr.
Genève, onweer
24 gr.
Locarno, zwaar bewolkt
26 gr.
Wenen, licht bewolkt
25 gr.
Innsbruck, half bewolkt
27 gr.
Rome, onbewolkt
31 gr.
Ajaccio, onbewolkt
23 gr.
Mallorca, onbewolkt
32 gr.
VERWACHT...
ONSTANDVASTIG
Veranderlijke bewolking met op de
meeste plaatsen enkele regen- of on
weersbuien- Zwakke tot matige ver
anderlijke wind. Over het algemeen
iets lagere middagtemperaturen.
ZON EN MAAN
20 juli
Zon op 4.46 onder 20 50
Maan op 19.07 onder 2.33