KAPPIE EN DE JUWELENROOF
Psychologie van reiziger vraagt
thans de aandacht
Klanken uit de aether
PRIJSVERLAGING
STALEN PIJPEN
AGELINK VAN RENTERGEM
NED. HEIDE MIJ. GOES
A. VAN ROON
BALANS-OPRUIMING
Fa. A.M. HOFMAN
NIEUW
en griep
GRIEPASM
ca
ca
ca
ca
11
WOENSDAG 5 JANUARI 1955
PROVINCIALE Z E E W 8 E O O J R A N T
5
EVEN NAAR NEW YORK EN TERUG
Ook in het vliegtuig huiselijke
sfeer scheppen
(Van onze speciale verslaggever).
Men staat in het leven soms voor vreemde raadsels. Wat heeft bijvoor
beeld de dame bewogen, die in New York op een K.L.M.-toestel stapte,
naar Amsterdam vloog, onmiddellijk doorging naar Teheran, daar in de
late avonduren aankwam en de volgende morgen het retourvliegtuig naar
Amsterdam nam en van Schiphol meteen weer naar New York reisde?
Drie dagen en drie nachten was zij van huis. In het vliegtuig heeft zij
wat geslapen, maar overigens moet de reis toch buitengewoon vermoeiend
voor haar geweest zijnHet K.L.M.-personeel heeft haar de service
geboden, die elke passagier toekomt en haar verder met rust gelaten. Toch
staat men wel vreemd te kijken, als men van zulke wonderlijke reizen
hoort.
Waarvan men vroeger nooit ge
droomd heeft, is thans mogelijk ge
worden. Zo dacht bijvoorbeeld een Ne
derlander in Amerika, dat hij de voet
balwedstrijd Holland—België wel eens
kon gaan bijwonen. Zaterdagmiddag
stapte hij in het vliegtuig naar Am
sterdam. Hij kwam daar Zondagmor
gen aan, zat 's middags gespannen in
het stadion naar de verwoede strijd
van de oude voetbalrivalen te kijken,
liet zich na afloop naar Schiphol rij
den en lunchte des Maandags weer
in New York.
Dit is voor de Amerikaanse Neder
lander een pleziervluchtje geweest.
Ook zakenmensen reizen zo; de prac-
tijk heeft wel bewezen, dat in een per
soonlijk contact, dat niet lang be
hoeft te duren, veel en veel meer af
gehandeld en geregeld kan worden
dan in lange briefwisselingen, in tele
foongesprekken of in uitgebreide te
legrammen.
Niet vragen.
De luchtvaartmaatschappijen vra
gen niet; zij beijveren zich om hun
gasten een zo goed mogelijke service
te bieden. En toch zou het zo gek niet
zijn als het yliegtuig-personeel de
passagiers wat beter kende. De ge-
routineerden, zij die herhaaldelijk per
vliegtuig reizen om verre streken te
bezoeken, vinden hun weg wel. De
onwennigen daarentegen hebben
vaak een steuntje nodig.
Er is zich op het ogenblik een psy
chologie van de reiziger aan het ont
wikkelen. Ook bij de K.L.M. schenkt
men daaraan aandacht, al staat het
systematisch onderzoek nog in zjjn
kinderschoenen.
Wij hebben een praatje over de rei
ziger, over zijn gedragingen en over
zfin moeilijkheden gemaakt. En daar
bij bleek ons, dat het luchtverkeer,
omdat het zich wezenlijk onder
scheidt van het andere verkeer een
betrekkelijk gering aantal mensen, n
heterogeen gezelschap vormend, ver
blijft gedurende vrij lange tijd in een
beperkte ruimte ook bijzondere
eisen stelt aan het bedienend perso
neel.
Individuele reacties.
Op de Noord-Zuid-routes zijn er
weinig opvallende reacties van de
passagiers. Zij blijven in hun eigen
tijd en de verschillen tussen warmte
en kou worden doorgaans uitstekend
verdragen. Individuele verschillen
openbaren zich vooral in de graad van
vermoeidheid.
De Oost-West-route levert m
moeilijkheden op. Men heeft gecon
stateerd, dat talrijke Amerikanen, als
zij in Europa aankomen, vooral door
het tijdsverschil enige dagen „van
slag" zjjn.
De K.L.M. heeft het niet gemak
kelijk met het regelen van de maal
tijden, doordat het tijdsverschil het
schema van ontbijt, lunch en diner
met vaste tussentijden in de war
gooit. Zij geeft in het algemeen veel
té eten, ook al omdat op de lange
routes het eten een welkome tijdpas
sering is en de verveling verdrijft.
Zelft wanneer de steward met een
sherry of een borrel komt, leeft het
gezelschap op! En breekt dit geza
menlijk savoureren wellicht ook niet
een onbewuste angst, die nog bij som
mige luchtreizigers leeft?
Wanneer de K.L.M. eenmaal met
straalvliegtuigen over de Oceaan zal
snellen, wordt het probleem van de
service gemakkelijker, omdat dan in
het vliegtuig niet veel maaltijden
meer gebruikt behoeven te worden.
Moeilijk te verwerken.
Het loont de moeite, zo verzekerde
men ons, aandacht aan de psycholo
gie van de reiziger te wijden. In Ame
rika heeft thans 83 pet. van de werk
nemers een betaalde vacantie. Er
wordt veel gespaard om eenmaal
Europa te zien en de stroom van
Amerikanen naar Europa neemt toe.
Zij moeten reeds in het vliegtuig goed
ontvangen worden; zij moeten weg
wijs gemaakt worden, voor hun reis-
moeilijkheden dient een oplossing te
worden gevonden. Amerikanen op
rondreis door het oude werelddeel
zien te veel in korte tijd. De typische
merkwaardigheden, de natuurmonu
menten, de schone steden liggen te
dicht bij elkaar voor een Amerikaan
om alles te kunnen verwerken.
Er zgn echter ook nog andere pro
blemen, zoals die van de oudere reizi
gers. In de regel zien de oudjes heel
erg tegen het vliegen op, doch ook
hier heeft de ervaring al weer ge
leerd, dat onbekend onbemind maakt
en dat het eerste reisje meestal wordt
geëindigd met een „is dat nu alles?"
Het onbekende in het vliegtuig
tracht men te elimineren door een
huiselijke sfeer te scheppen en door de
passagiers op de hoogte te houden
van wat er gebeurt. Dat stelt de
meesten gerust.
Maatschappelijk verkeer zonder
luchtvaart is niet meer denkbaar.
Diplomaten en zakenmensen kunnen
zich er vlug door verplaatsen en kun.
stenaars zijn in de gelegenheid de ene
avond in Wenen en de andere in Lon
den op te treden. Materieel brengt dat
ook vele voordelen.
Waarom zou men zich bg deze on
vermijdelijke ontwikkeling niet de
moeite getroosten zich in het wel en
wee van de luchtreiziger te verdie
pen?
Franse trein rijdt meer dan
200 km per uur.
De locomotief 7113 van het zelfde
type als de 7621 c.c., die het snel
heidsrecord met 243 kilometer per
uur heeft geslagen, heeft in topsnel
heid proefgereaen op de lgn Bor
deauxDax tussen Morceux en La-
mothe, ter contröle van het spoorma
terieel en de spoorbanen. Bestond bij
het record van de 7621 c.c. het trein
stel maar uit drie wagons, tussen
Morceux en Lamothe liepen er 17
wagens achter de locomotief. Het
treinstel dat een gewicht van onge
veer 800 ton vertegenwoordigde,
heeft een snelheid van 200 kilometer
per uur kunnen halen.
Keuring autokoplampen.
Aangezien de K.N.A.C. is gebleken
dat er bij de automobilisten misver
stand is gerezen ten aanzien van het
feit dat de mogelijkheid van het ver
krijgen van een rgkskeurmerk is ver
lengd tot 1 Mei 1955, acht zij het no
dig er op te wijzen dat zulks alleen
geldt voor koplampen, welke tot een
reeds goedgekeurd!" merk en type be
horen, maar het keurmerk nog mis
sen.
Dit houdt echter tevens in, dat het
gebruiken van lampen, welke niet tot
een goedgekeurd merk en type beho
ren, met ingang van 1 Januari 1955
is verboden.
DONDERDAG 6 JANUARI
HILVERSUM L 402 m. 746 kc/s. 720—
24.00 AVRO. (7-50—8.00 /PRO.
AVRO: 7.00 Nws.-7.10 Gram. 7.15 Gym.
7.30 Gram. VPRO: 750 Dagopening. AV
RO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.30 Voor de
vrouw. 9.35 Waterst. 940 Morgenwijding.
10.00 Gram. 10:50 Voor de kleuters. 11.00
De Antwoordman. 11.15 Lichte muz. 11.45
„Moeder, voedt Uw zonen op tot echt
genoten!", caus. 12.00 Orgelspel. 12.25 In
't spionnetje. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Gram. 1250 Uit het bedrijfs
leven. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 1320 Me-
tropole-ork. 1355 Koersen. 14.00 „Cristo-
foro Colombo", hoorsp. 14.45 Kamermuz.
15.15 Voor de zieken. 1650 Gram. 18.10
Voordr. 1620 Am us. muz. 17.00 Voor de
jeugd. 17.45 Regeringsultz.Nederland en
de wereld". „Indrukken v. d. alg. confe
rentie v. d. Unesco te Montevideo", door
dr. F. Bender, lid v. d. uitvoerende raad
van de Unesco. 18.00 Nws. 18.15 Voor de
Jeugd. 18.30 Amus. muz. 19 00 Voor de
kmderen. 19.05 Gesproken brief uit Lon
den. 19.10 Cabaret. 19.30 Habanera-ork.
13.45 „Je zit er maar mee", caus. 20.00
Nws 20.05 Journ. 20.15 Mannenkoor. 20.50
..In de schaduw van de kathedraal", hoor
spel. 22.15 Radio Philharm. ork. 2240
Sportact. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 K-
RC. 10.00 NCRV. 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgen
gebed en lit. kal. 8.00 etws, weerber. en
Kath. nws. 820 Gram. 8.25 Hoogmis. NC
RV: 10.00 Gram. 1020 Morgenwijding.
KRO: 11.00 Voo, de zieken. 11.45 Kamer
koor 12.00 Angelus. .253 Lunchconc.
112201223 Land- en tuinb meded. 1223
—12.40 Voor de boeren.) 1255 Zonnewij
zer. 13.00 Nws cn Kath. nws. 1320 Zang
en piano. 13.35 Gram. NCRV: 1420 Gram.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 1520 In-
slr sextet. 16.00 Bijbeloverdenking. 1620
Gram. 1720 Voor de leugd. 1720 Lichte
r-uz. 1755 Pianospel. 18.10 Vocaal ens.
1320 Boekbespr. 18.45 Gram. 19.00 Nws.
(T> weerber. 19.10 Gram. 1920 Sociaal ge
sprek. 1925 Gram. 30.00 Rad.okrant. 2020
Gevar. progr. 22.00 Periodieken Parade.
27.10 Gram. 22-15 „Weihnachtsoratorium
<6c deel). 22.45 Avondoverdenking. 2320
Nws. 23.15—24.00 Gram.
TELEVISIE
KRO: 1720—1720 Jeugdullz. 20.15 Act.
20 25 Wereldnws. 20.30 Kookpraatje. 20.40
Weerber. 20.43 ..Er is een tijd van ko
men..", documentaire Ülm 21.10 Voor de
vrouw. 2125 „En het geschiedde in die
dagen..", film. 21.4021.45 Epiloog.
Advertentie, j
Handen en Li ppen
ruw?puiaaL
6. In somber gepeins en vol
zelfbeklag slenterde de Maat
door de winkelstraat van
Lutjewier. Had hij omge
keken, dan zou hij hebben
bemerkt, dat hij door twee
kerels werd gevolgd, met
wie hij vroeger al eens min
der prettige ervaringen had
opgedaan: de spitsbroeders
Bas de Kruik en Peukie.
„Het is de stuurman van
de Kraak, Peukie", fluister
de B'as de Kruik. „Die suf
fe dikzak kunnen we juist,
goed voor ons plannetje ge-'
bruiken. Let op, hij is nu
vlak bij de juwelierszaak.
Als ik Hoy zeg, pakken we
hem beet en
„Ja, ja", zei Peukie onge
duldig, „de rest weet ik
wel".
Onbewust van enig gevaar
liep de Maat voort. Juist
passeerde hij de deur van
een juwelierszaak, toen hij
opeens door een luid Hoyl
werd opgeschrikt. Meteen
werd hij links en rechts bij
de armen gegrepen en meegesleurd, de juweliers-
zaak In.
Sprakeloos van schrik en verbazing staarde hij naar
zijn aanranders. Eindelijk opende hij zijn mond om
te protesteren, maar zijn gepiep werd overstemd
door de ruwe basstem van Bas de Kruik.
„Deze meneer wil graag een verlovingsring en een
armbandhorloge kopen", zei hij tegen de juwelier,
die inmiddels in zijn winkel was verschenen.
Vlampijpen - Steunpjjpen - Gaspijpen
Zwart en gegalvaniseerd. Gelast en naadloos.
Sokken - Knieën - Fittingen
Tel. Middelburg K 1180—2679, 3191, 3320 en 3975
verzoekt alle belanghebbenden hun rekeningen,
welke betrekking hebben op 1 954, in te dienen
vóór 8 JANUAR11955. Niet tijdige indiening brengt
vertraging der betaling met zich mede.
jggF> NEEM VOOR BIJVERWARMING! =^£8
een ALADIN PETROLEUMKACHEL,
dan hebt U het beste!
Langeviele 62 Middelburg
Haarden en kachels voor kolen en oliestoken, Bed-
kruiken, Stoven, Wasmachines, Wringers, Kolenkitten.
Lange Noordstraat 25, Middelburg
Coupons:
LOPER, GORDIJNSTOFFEN
V1LTZEIL, L1NOFELT, ENZ.
Enige EXTRA KOOPJES in MEUBELEN
Een beste eiken slaapkamer voor 339,bestaande
uit: ledikant, losse kast, tafel, 2 stoelen en nachtkast.
Gothische huiskamer met groot dressoir, schuiftafel
met multiplex bladen, 4 stoelen en 2 armstoelen,
bekleed met wollen gobelin voor 435,
4 stoelen en 2 armstoelen met rood pluche voor 108,
4 stoelen en 2 armstoelen, prima eiken garnituur met
verende zittingen, goed gestoffeerd voor f 159,
Enige mooie
gebruikte haarden
te koop.
VAN ROON,
Langeviele 62, Middelburg
Gevraagd tegen 1 Maart:
eerste arbeider
Alle werk verstaande. Wo
ning beschikbaar.
G. M. GELUK
Neushoornweg 11
Ens (Noord-Oost Polder)
verkoudheid
niet meer nodig
Na een ophefmaken
de ontdekking werden
tabletten samenge
steld die onmiddellijk
en radicaal helpen bij
verkoudheid en griep.
95 cent per doosje.
Uw eigen apotheker en dro
gist hebben het voor U.
Te huur aangeboden:
goed renderend
hotel-café
restaurant
in grote plaats in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Eventueel brouwerjjsteun
aanwezig.
Br. No. 1642, Bur. P.Z.C.,
Middelburg
ca
o
o
£3
ca
a
ca
a
ca
£3
DE SUNLIGHTFABRIEKEN ANNONCEREN
BELANGRIJKE
Welk een nieuws in deze dagen van constant stijgende
kosten. SUNIL het nieuwste product van de Sunlight-
fabrieken, gaat in prijs omlaag! Hoe dit mogelijk werd?
Door Uzélf, Nederlandse Huisvrouw. Door U en Uw
honderdduizenden mede-huisvrouwen. Want SUNIL,
het wonderbaarlijke blauwe wasmiddel, wordt in steeds
meer gezinnen gebruikt. Het gevolg is:-grotere, steeds
grotere productie in de fabriek. Het gevolg daarvan is:
voordéliger productie.
Voordeliger productie. Geld besparende productie.
Die geldbesparing krijgt U. Vijl cent gaat er al
van elk pak SUNIL dat U voortaan koopt. De prijs
wordt dus 42 cent in plaats va'n 47 cent. En de kwali
teit, dat is logisch, blijft even subliem als tot nog :se.
ca
ca
ca
Cl
ca
o
ca
o
ca
B
CS
ca
ca
ca
ca
ca
ca
ca
ca
S3
ca
ca
ca
ca
c