Nederlandse huisvrouwen in het
zonnige Zuid-Afrika
nze
Dzouwenfiaqina
VAN VROUW T07 VROUW
CHARMANTE JURKJES VOOR
JONGE MEISJES
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 10 JULI 1954
c
c
EEN NIEUW LEVEN
Ook. daar eisen klimaat en levens
omstandigheden de nodige aanpassing
(Van een medewerker)
Iets, wat men bij een voorgenomen emigratie dikwijls vergeet, is dat niet
alleen de man, maar ook en vooral de vrouw by aankomst in bet immigra
tieland goed beslagen ten ijs dient te komen. Hoeveel ook de Zuidafrikaanse
taal op het Nederlands gelijkt, de huishoudmethoden daar verschillen van
die in Nederland. De Nederlandse huisvrouw zal van het ogenblik af, dat
ze in Zuid-Afrika voet aan wal of op liet vliegveld zet,, moeten wennen aan
een ander klimaat en andere levensomstandigheden.
Hoewel zij natuurlijk zal proberen (en hierin gedeeltelijk zal slagen)
haar efgen Nederlandse huiselijke sfeer in Zuid-Afrika te scheppen, enkele
Nederlandse gewoonten en gebruiken zal zy moeten laten varen. Het kli
maat speelt een belangrijke rol, terwijl de kosten van levensmiddelen en
kleding in hoge mate bepalen wat wèl en wat niet gegeten en gedragen
zal worden. Verder zullen ook de Zuid-Afrikaanse gewoonten niet nalaten
enige invloed op haar uit te oefenen. Hoezeer zij er misschien ook uit
een natuurlijke neiging tegen zal vechten, aan het assimilatieproces kan
en mèg ze niet ontkomen!
Vele Europese schrijvers hebben
de opgewektheid en levensbiyheid
van de Zuid-Afrikaners toegeschre
ven aan het drogere klimaat, de ho
gere ligging van hun land en niet te
vergeten aan de grote dosis zonne
schijn, die de bewoners van dit uitge
strekte land dagelijks te „slikken"
krijgen.
In Zuid-Afrika heeft men eigenlijk
slechts te maken met twee seizoenen:
zomer en winter. Herfst en lente du
ren dikwijls niet langer dan twee
weken. De Zuid-Afrikaanse winter
duurt slechts heel kort, en kan wat
de weerstoestand betreft het best ver
geleken worden met de Europese
erfst
Dit heeft tot gevolg, dat de Zuid-
Afrikaanse garderobe minder winter-
kleding bevat dan de Nederlandse.
De zomers zijn daarentegen zeer
warm. De Zuid-Afrikaner beschikt
dan ook over een grotere collectie zo
merkleren dan de Nederlander. De
hitte overdag is tamelijk vermoeiend
en drukkend, maar de nachten zijn ex-
koel, zodat de temperatuur vroeg in
Jonge meisjes zullen de hier af
gebeelde modelletjes zeker waarde
ren. Het zijn charmante jurkjes, maar
u kunt ze even goed (en met veel
meer mogelijkheden tot variatie!)
als rok en blouse maken. Aardig is
by het eerste japonnetje de doorge
stikte halsgarnering, die u op de wij
de klokrok terug vindt in de klep
jes van de leuke emmervormige zak
ken.
Neemt u rok en blouse, dan te
kent u het patroon als hier gegeven.
De bies knipt u los van het patroon.
Hij wordt van dubbele stof gemaakt.
In het rugpand is de figuurnaad
tot de taille ingestikt, daar boven
vormt hij een plooitje. Ook in het
voorpand de figuurnaad dichtstikken,
waarna u de schouder- en zijnaden
tot de tekentjes sluit. Het beleg
naar binnen vouwen en de knoops
gaten maken. De mouwtjes met
schuine repen afwerken. De halsrand
naait u tussen de dubbele stof van
de garneerbies. die enkele malen als
op de tekening doorgestikt wordt.
De zakkleppen van dubbele stof knipt
u eveneens apart. U verbindt de 4
rokbanen waarbij u in de linkerzij
naad een' 20 cm. lang split voor een
rits open laat. U stikt de zakken
op en naait de bovenkant van de
rok tussen de dubbele stof van een
tailleband (75 x 3 cm.)
Maakt u het jurkje, dan gebruikt
u de ingetekende taillelijn als on
derkant van voor- en rugpand. In
het laatste stikt u de met een stip
pellijn aangegeven figuurnaad. De
rok naait u aan het lijfje. U kunt
er een afstekende ceintuur bii dra
gen of een doorgestikte van dezelf
de stof.
Had u de rok m een randstof ge
dacht, dan is een aangerimpeld of
rondom geplooid model de oplossing.
U knipt dat als één rechte lap met
een lengte van ca. 2 V2 maal de
heupwijdte en even breed als de rok
lang moet worden. De neg vormt
de zoom, de bovenkant wordt Snge-
rimpeld of geplooid. U ziet dit by
het kleine figuurtje. Het lijfje of
bloesje vertoont hier ook een ander
beeld. De bies (met het stippellijn
tje als voorkant) is hier niet van
het patroon los geknipt en krijgt een
opgestikt beleg in dezelfde vorm.
Het lijfje heeft middenvoor een naad.
De bies sluit met knoop en knoops
gat en wordt evenals de zakkleppen
met knoopjes gegarneerd. Wilt u net
voorpand aan één stuk, dan moet u
de bies wel apart knippen net als
bij het andere model. U kunt hem
ook in de kleur van de rok nemen.
Bij een stofbreedte van 90 cm
heeft u voor de blouse 1,30 m nodig;
voor de rok, mits de stof zonder
klim of val is, zodat de middenna-
der langs de neg kunnen vallen, ca.
2.40 m, voor de jurk 3.50 m.
ELLA BEZEMER.
se s.
de ochtend in de namiddag en avond
zeer draaglijk is. De weinige regen
die er valt, valt in de zomer met net
gevolg, dat het land droger en stoffi
ger is dan Nederland.
„Vest" en „baadjie"
Klimaat staat altijd in zeer nauw
verband met kleding. Deze kleding
heeft echter in sommige gevallen
een andere benaming in het Zuid-
Afrikaans. Zo kan het gebeuren, dat
het winkelmeisje U een onderjurk ter
hand stelt, als U naar een vest ge
vraagd hebt. Dit is namelijk de Zuid-
Afrikaanse opvatting van „vest". Ge
breide vesten en verder alle andere
soorten gebreide bovenkleding ter
bedekking van het bovenlichaam
noemt de Zuid-Afrikaner „truie". Uw
Zuid-Afrikaanse buurvrouw zal mis
schien met onverholen bewondering
het „onderbaadje" van uw man prij
zen, en daarbij het vest van zijn col-
bert-costuum op het oog hebben! Het
colbert-jasje is namelijk een „baad
jie".
Als dezelfde buuxwrouw zidh even
later uitput in verheerlijkende be
woordingen over kleur en snit van
uw „romp", behoeft U niet te blozen;
met „romp" bedoelt ze namelijk uw
rok. Een Nederlandse jurk of japon
draagt in Zuid-Afrika de schone
naam tabberd of rok. Een mantel is
een „jas".
Grote warenhuizen van het type
als de Nederlandse „Byenkorf",
treft men in Zuid-Afrika in grote
getale aan: O.K., C.T.C., Dee Bee,
Woolworth's, Ackerman's, Grea-
terman's; dit zyn enkele namen
van de over geheel Zuid-Afrika
verspreide „bazaars" waar men
van alles kan kopen. Over het al
gemeen echter maakt de Zuid-
Afrikaanse huisvrouw haar eigen
„hnisrokke" en kinderkleren. Ook
aan brei- en handwerk wordt door
de Zuid-Afrikaanse vrouw veel ge
daan.
Daar vooral de kinderkleding er
niet goedkoop is, maakt moeder-de-
vrouw van een alpje stof van 1 of 2
yard een leuke jurk voor haar doch
tertje. In de meeste Zuid-Afrikaanse
scholen (lagere, zowel als middelba
re en hogere) dragen de kinderen een
"Schooluniform. De stof voor zo'n
schoolunifox-m wordt door de ouders
óf rechtstreeks van de school gekocht
óf betrokken van een door de school
Bril tot sieraad verheven.
De damesbril is in de laatste ja
ren meer en meer gemaakt tot een
voorwerp, dat de ogen op zo bekoor
lijk mogelijke wijze omlijst. Iedere
vrouw kan tegenwoordig wel een
brilmontuur vinden, dat bij haar ge-
laatsvorm past, en aan haar uiter-
lijke charme zo weinig mogelijk af
breuk doet, ja, deze zelfs in sommige
gevallen verhoogt! Op de Londense
jaarbeurs was dezer dagen het
nieuwste snufje op dit gebied te zien:
losse frame's voor damesbrillen in
maar liefstvijfhonderd verschil
lende kleuren Zodat de vrouw, die
een bril moet dragen, binnenkort bij
elke japon een passend montuur zal
kunnen kiezen
aangewezen winkel. Toekomstige
emigranten wordt aangeraden, hun
schoolgaande kinderen zo spoedig
mogelijk in de schooldracht te kleden.
Het onderwijs is in Zuid-Afrika een
provinciale aangelegenheid en tussen
de diverse provincies bestaan er eni
ge verschillen op onderwijsgebied.
De „sillabus" of het leerplan houdt
echter hetzelfde in.
Het onderwijs is in alle provincies
gratis maar in de Oranje Vrijstaat
en de Kaapprovincie moeten de kinde
ren wél de boeken, schryfbehoeften,
enz. betalen, indien de financiële toe
stand van de ouders dit toelaat.
In Transvaal is het ondex*wijs en
alles, wat er mee verband houdt gra
tis.
Op de lagere scholen van Trans
vaal wordt onderwijs gegeven in de
„moedertaal"; dit betekent, dat Afri-
kaanse kinderen de lessen bywonen
op een Afrikaanse school en de En
gelse kinderen een Engelse school
moeten bezoeken. Voor de middelbare
scholen geldt deze regeling niet. Wat
de lagere school betreft: in Trans
vaal kent men de bepaling, dat het
kind de dichtstbijzijnde lagere school
moet bezoeken. Vooral in de steden is
dit van veel belang. Voor dat doel
zijn de steden dan ook in wijken ver
deeld. Deze maatregel heeft men ge
nomen om te voorkomen, dat de ou
ders hun kinderen grote afstanden
per trein of bus laten reizen om een
zogenaamde „rijke" school te bezoe
ken. Leerlingen van de lagere school
krijgen gratis voeding, bestaande uit
kaas, melk soep of vruchten, al naar
gelang van het seizoen.
De schooluren verschillen met die
in Npderland. In de zomer begint de
school om acht uur en duurt, met een
paar korte onderbrekingen, tot één
uur of half twee. De school is dan af
gelopen. De namiddagen worden be
steed aan lichamelijke opvoeding,
's Winters begint en eindigt de school
gewoonlijk een half uur later.
Voor warme en.... voor koude dagen
Het is lang geleden dat een bad
pak alleen diende, om ermee in het
water te gaan. Tegenwoordig is het
badpak op de eerste plaats zonne-
costuum geworden en het is dan ook
belangrijk, dat kleur en snit aan de
hoogste eisen voldoen. Verschillende
stoffen worden voor de vervaardiging
van badpakken gebruikt, vaak mei
decoratieve motieven bedrukt, zoals
bij de drie pakjes op nevenstaande
plaat. Er zijn badpakken met en zon
der schouderbandjes, en sommige fa
brikanten brengen ook badcostuums
met een bijpassend badmanteltje, zo
als op de onderste afbeelding te zien
is. Het kleine, elegante strapless
badcostuum van de middenste teke
ning is een ontwerp van André Le-
doux, die op deze creatie bij wijze
van origineel detail twee rijen knopen
aanbracht.
Helaasde zomer brengt ons
dit jaar bitter weinig warme dagen,
en Vooral op het ogenblik denken we
liever aan een warm vestje, dan aan
een luchtig badcostuum. Zo'n j'asje in
klassiek „blazer"-model, zoals rechts-
Alhoewel uw toegenegen ko-
lomschrijfster er diep van
overtuigd is, dat er niets zo on-
vruchtbaar is ais nakaarten,
moet zy er zich werkelijk dit-
maal eens aan schuldig maken.
Vw belangstellingblijkende uit
vele brieven, voor de bonte ver.
schijncelen onzer dagen zal stel
lig billijken dat ik ook eens mijn
zegje zeg over het optreden van
een jongeman met een aanval
lige krui in het haar en een wei-
gesneden blauw pak aan, die
kortgeleden in het Amsterdam
se Stadion een soort reprise
meende te moeten geven van
het optreden van illustre voor
gangers als Johannes Brug
man, Franclscus van Assisi, Sa.
vonaröla, Maarten Luther,
Arend Vos, Menno Simons en
John Weélèy, om er voor de
vuist weg maar eens een paar
te noemen.
Mot hot noemen van deze na
men echter, valt reeds het al
lereerste pijnlijke verschil op
van deze Amerikaanse zende
ling-onder-de-blanke heidenen,
met zijn vermaarde voorgan
gers. Want zij allen waren niet
alleen revolutionnaire eenlin
gen, dappere peen-zeggers te
gen de geest hunner eeuw, een
zijdige maar daardoor dés te
feller naturen en meeslepende
meesters van het woord zij
waren ook volkomen wars van
alle materieel voordeel of uiter.
lijke verschijning.
De zachtmoedige Franciscus
moge dan de uiterste conse
quentie der vrijwillge armoede
hebben bereikt men kan
geen van hen een vanzelfspre
kend verzaken van de aange
naamheden des levens ont
zeggen. Waarschijnlijk niet zo
zeer omdat zij daarop neerza
gen als wel omdat zy er geen
tijd en geen aandacht voor had.
den. De boodschap ging voor,
het woord brandde hun op de
tong, zij moesten getuigen, nu
nog, het kon geen dag en geen
uur wachten. Zij hadden waar
achtig wel wat anders te doen
dan hun coiffure te arrangeren
of een keurig costuum aan te
trekken.
Het viel mij dus al wat
vreemd op het lijf, dat onberis-
pelije colbert en vooral: die uit-
£ekiende show. De apostel Pau
ls, die de Areopagus afhuurt
het klinkt een tikje onwaar
schijnlijk. En daarbij nog die
allerzonderlingste persbericht,
ten vooraf: ,,Billy Graham re
kent er op, in Amsterdam één
d tweeduizend bekeerlingen te
maken". Johannes de Doper,
rekenend met een batig saldo
van idem zoveel tollenaars en
soldaten
De wonderen zijn natuurlijk
de wereld nog niet uit ,maar er
moet in die bijbel van Bïlly toch
ook zoiets staan van dat ene
opgespoorde schaap op een kooi
van honderd. En de waarschu
wing, dat velen geroepen, maar
weinigen uitverkoren zijn
terwijl daarenboven het predi
ken van dit Evangelie nu niet
direct als een lucratieve bezig
heid wordt aangeprezen, Ge
smaad, vervolgd, belasterd wor
den, aangeklaagd, opgesloten,
uitgeworpen
Nee, dit is toch wezenlijk geen
kwestie van glad georganiseer
de bijeenkomsten, massale sa
menzang en onvermijdelijke be
kering bij duizenden tegelijk,
Ik hèb hem gehoord, zij het
dan niet in het stadion wat mis
schien wèl zo effectief was.
Want nu bleef er niets over van
het gigantisch decor, van de
hoedenzee tegenover die ene fi
guur op hei platform, nu legden
kuif en colbert geen favorable
accenten meer. Nu bleef er
niets meer over dan een stem,
die door de onomkoopbare mi
crofoon volkomen objectief
werd weergegeven. En wat die
stem, plezierig maar vlak, zon
der kleur of gevoel stond te ver.
tellen, was wel zó ontstellend
dat ik het luisteren met moeite
heb volgehouden.
Een kalme bangmakerij met
drie soorten van dood waar
het gehoor, zo het niet duchtig
op een ouderwetse cathechisatie
theologisch onderlegd was, geen
syllabe van begrepen heeft.
Daargelaten dat de eerste de
beste voorganger van een of an
dere ultra-orthodoxe seote dat
zelfde soort dreigementen met
veel meer somber vuur weet
voor te drag. n. Maar ts dat nu
de Blijde Boodschap, waarop
de geestelijk op drift geslagen
mens van onze dag, opgejaagd
door lawaai, voltelevensleegte
en doodsangst zit te wachten f
Een béétje mensenrnin, een
spóórtje bewogenheid met al
deze schapen zonder herder had
misschien ook de verstokte
atheïst wel even tot luisteren
verleid
En hoe kwam de heer Gra
ham zo ontactisch om dit mas-
sagehoor de geschiedenis van
de rijke jongeling als natuurlijk
afschrikwekkend, voorbeeld
voor te houden Dacht hij heus,
dat al die doodgewone mensen,
in regenjassen en alpinopetjes
de rijkdom in de weg zat? En
dat zij dat verhaal bij voorkeur
zouden slikken uit de mond van
een goed gekleed jongmens, dat
een organisatie met een budget
van negen millioen achter zich
heeft
Er staat mij toch zoiets van
voor, dat dezelfde monddie
deze rijke jongeling vermaande
ook bittere woorden heeft ge
sproken over de lieden, die de
mensen lasten opleggen, zwaar
om te dragen, maar die zelf met
geen vinger aanraken.
Nee, als ik de heer Billy Gra
ham een goede raad mocht ge
ven, dat. zou ik hem bescheide-
lijk willen attenderen op de
evangelische vermaning, met
alle zendingsacties allereerst te
beginnen „bij Jeruzalem". Er is,
dunkt my, in het Jeruzalem,
waaruit, hij afkomstig is, voor
lopig nog genoeg werk aan de
winkel, wat betreft het oprui
men van onchristelijke toestan
den, die wit hier in ons achter
lijk en helder Europa allang te
boven zijn.
Een neger mag hier zomaar
in een tram gaan zitten of een
restaurant binnenstappen; de
heksenmeesters hebben unj al
een paar honderd jaar voorgoed
afgeschcften als wij nog eens
sporadisch een kleine meid ont
voeren, stoppen wij haar ten
minste levend in een kloos
ter, maar niet als een lijkje in
een bosje, nadat wij het losgeld
hebben ingepikt. En radio-ac
tief besmette zwaluwtjes heb
ben toij hier ook nog niet ge
kweekt
Daarom zou het misschien
wel goed zijndat diezelfde me
neer Graham, alvorens zich
met zijn show in te schepen, nog
eens aan de praat probeerde
te komen met een paar Europe
anen. Met zo'n shkploeg van
Schouwen bijvoorbeeld, of met.
dat bescheiden zustertje uit
Dien Bien Phoe. Met die oude
man uit de Elzas met zyn ge
blutste handkoffertje en zijn
hangsnor, als hij toevallig op
een of ander kerkorgel Bach
zit te spelen.
En vooral met l' Abbê Pierre
uit Parijs, die de geschiedenis
van de rijke jongeling letterlijk
ter harte heeft genomen, een
parlementszetel en een comfor.
tabel appartement heeft opge
geven om met een voddenra-
persbedrijf de daklozen van Pa
rijs aan hulzen te helpen.
Wij mogen dan niet zó kerks
meer zijn in Europa, het ko
ninkrijk Gods bestaat voor ons
toch nog altijd niet in woorden
maar iv kracht. SASKIA.
boven afgebeeld, is altijd elegant,
vooral wanneer het, zoals hier, een
modelletje is van de Parrjse ontwerp
ster Madeleine de Rauch. Het onderste
jasje is bestemd voor jonge meisjes;
hêt is van zwart-wit gestreepte wol
len stof, met een rij zwarte knopen,
een opstaand kraagje en twee grap
pige. a-symmetisch geplaatste sier-
zakjes. Uitstekend geschikt om te
combineren met een effen zwarte (of
witte) rok of pantalon
Als we gaan
picknicken:
eieren mee!
Eieren en vacantle behoren byj
elkaar: eieren zijn gemakkelijk mee
te nemen op de piknik en als men
thuiskomt, Is een eiergerecht gauw
bereid.
Bovendien kunt u eieren in voor
raad nemen, zy het dan, dat een koele
bewaarplaats gewenst is. Neem ech
ter niet te veel eieren tegelijk in
huis: al gaat de voedingswaarde by
bewaren niet achteruit, een vers ei
smaakt toch altijd beter dan een oud!
Evenals melk is een ei goed voor
elk. Oud en jong hebben er behoefte
aan. Zo nodig neemt u voor de kin
deren kleine eitjes, die voor sommige
kleuters net de portie zijn, die zy
aan kunnen.
Neemt U gekookte eieren mee, ver
geet dan het zout niet en laat na het
verorberen van uw maal de eierschal-
len niet op de grond liggen.
Vindt u een koud, hard gekookt ei
wat droog om zo af té happen, kook
de eieren dan niet geheel hard of
maak gevulde eieren. U wryft daar
voor de hardgekookte dooier fijn,
maakt hem aan met wat slasaus of
olie en vult er de eiwitten mee. De
helften kunnen dan stevig op elkaar
gedrukt worden en de eieren in pa
pier gewikkeld.
Omelet als belegging voorkomt
uitdrogen van het brood. Leg de ome
let koud en wel tussen de sneden.
De omelet kan hartig zyn door toe
voeging van zout en peterselie, of
kaas of stukjes vlees aan het beslag;
of wel zoet aoor gebruik van suiker
en kaneel of citroenschil.
Als extra voedzame spijs, die vlug
klaar is, geven we:
Gebakken ei met kaas.
4 eieren, ongeveer 50 g (4 eet
lepels) gemalen kaas, boter of mar
garine, zout. De boter of margarine
smelten. De eieren er in breken en
bestrooien met een weinig zout en de
kaas. De eieren vlug bakken tot het
wilt gestold is.
Niet ongezien ermee
de keukenkast in!
Met simpelweg vragen om
MAÏZENA DU RYE A bent U
er niet. Soms niet. Want het
kan gebeuren dat U dan met
iets anders thuis komt, dwars
tegen Uw wensen in. En dan
liggen teleurstellingen op de
loer. Want 't welslagen van Uw
maaltijd valt of slaat met t
bindmiddel dat U voor Uw
groenten, soepen en sausen
gebruikt. Neem daarom nooit
met minder genoegen.
MAÏZENA D URYEA moet het
zyn. U moet echter 7iiet alleen
DURYEA vragen, maar ook
toezien dat U 't krijgt. En
waarom zoudt U met minder
tevreden zyn?