Geflatteerde zege van Zwaluwen
op Rode Duivels (3-1)
RANG
DE NIEUWE SITUATIE
TE TERNEUZEN
ZEEUWSE NIJVERHEIDSDAG
TERNEUZEN, DE SPOORWEG- EN
DE HAVENTARIEVEN
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 13 MEI 1954
BELGISCHE C- OF D-PLOEG
langdurig Belgisch over-
de Zwaluwen zich wat
maar het Belgische het meest, kwa
men nog in gevaar. Twee minuten
voor het einde passeerde Dillen met
een keihard schot van twintig meter
keeper Delhasse voor de derde maal.
Do eindstand werd dus 31, waar
mee de Zwaluwen ongetwijfeld meer
gekregen hebben dan hun toekwam.
Bleyenberg scoorde twee maal
Ten aanschouwe van 8000 toeschouwers heeft het Zwaluwenteam gister
avond in het Olympisch Stadion te Amsterdam de Rode Duivels met 81
verslagen. Bij de rust was de stand 10 voor de Nederlanders.
De Rode Duivels hadden geen enkele international in de gelederen, en
slechts één speler, de rechtsachter Gaston de Vries, van het B-elftal dat on
langs Luxemburg heeft verpletterd. Van onderschatting van de tegenstan
der was echter geen sprake. Maar in deze drukke periode van het seizoen
was het niet gemakkelijk een elftal op de been te brengen van goede spe
lers die volkomen fit waren.
Deze Belgische C- of D-ploeg was echter toch mans genoeg om het Zwa
luwen-elftal het vuur na aan de schenen te leggen. De score 31 was ge
flatteerd voor de Zwaluwen, zowel wat de krachtsverhouding en het spel-
verloop als wat de kwaliteit van het spel aangaat.
In de eerste twintig minuten deel
den de Belgen meestal de lakens uit.
Er zat onmiddellijk verband in hun
ploeg en de combinaties klopten.
Keeper Delhasse kreeg in deze perio
de bijna niets te doen, want met de
onsamenhangende en door slecht
plaatsen hortende Nederlandse offen
sieven wist de Belgische achterhoede
wel raad. Dufournee aan de overkant
daarentegen werd danig aan de tand
gevoeld en had al herhaaldelijk zijn
lenigheid en anticipatievermogen
moeten demonstreren op een- schot
van de Belgische linksbuiten Wou
ters, zuiver en oerhard in de linker
hoek, en op kanjers van de rechts
binnen Longdot waarvan hij er een
zwevend tol corner verwerkte.
In deze periode, en trouwens in de
hele wedstrjjd, deed Hendriks schit
terend werk en maakte lijj, afgezien
van een soms te fors ingrijpen, geen
enkele fout. In de voorhoede kon
Koenemann van SW de gewonde
Lenstra niet doen vergeten, was
Bleyenberg vaak hopeloos onhandig
en beviel de linksbuiten van P.S.V.
Vergouwen ons beter dan zijn club
genoot Dillen op de rechtervleugel.
Na een
wicht werkten
los en kregen hun onberekenbare
stormlopen een gevaarlijker karak
ter. Bleyenberg bezorgde na 20 minu
ten Delhasse grote moeite met een
hard en effectvol schot van grote af
stand en vjjf minuten later opende hij
de score met een absoluut onhoudba
re kogel in de linkerbovenhoek. (1
0). In het laatste kwartier kwamen
de Zwaluwen in de meerderheid en
moesten de Rode Duivels het van
doorbraken hebben. Hun rechtsbuiten
Vliers schoot eenmaal juist over, en
even later trof een kogel van de
linksbinnen Rongfils het been van
Dufournée.
Onverwachte aanvallen.
De tweede helft begon met een
Belgisch offensief, maar noch Vliers
noch Longfils hadden geluk met hun
schoten. De strijd ging daarna vrijwel
gelijk op en golfde van doel tot doel,
met vlotte Belgische combinaties in
het middenveld, die strandden op een
stugge verdediging, en Nederlandse
aanvallen die hachelijke situaties
schiepen omdat ze onverwacht kwa
men en in snel tempo over de vleu
gels werden uitgevoerd.
Aanvankelijk behielden de verdedi
gingen het laaste woord, maar nadat
het Belgische doel op miraculeuze
wijze aan doorboring was ontsnapt,
en een kanonskogel van de naar bin
nen gezwenkte Dillen door een der
Belgische backs tot corner was ver
werkt, was het weer Bleyenberg die,
ditmaal met een kopbal, in de 32e
minuut uit een voorzet van Van der
Gijp de stand op 20 bracht. Twee
minuten later kwam de Belgische
rechtsbinnen Longdot bij een aanval
vrij te staan voor ons doel en kon hij
Dufournée zonder moeite passeren
(2—1).
In het laatste kwartier werd bij
kunstlicht gespeeld, en beide doelen,
Reisdeviezenzorgen
roor automobilisten.
In een brief aan de Nederlandse
bank, afdeling deviezen, heelt de KN
AC er haar leedwezen over uitgespro
ken, dat, ofschoon de deviezenforma-
liteiten blijkens een bekendmaking m
de staatscourant aanmerkelijk zijn
vereenvoudigd, men daarbij nog niet
iets verder is gegaan en nog met de
laatste stap heeft gezet, door elke de-
viezenformaliteit voor het reizen
daadwerkelijk af te schaffen.
In het bijzonder vestigt de KNAC
daarbij de aandacht op de afwijkende
gang van zaken, welke nog is bepaald
voor reizigers, die zich per auto naar
het buitenland begeven.
Deze zijn namelijk gehouden hun
autodeviezen in een deviezenboekje
te laten noteren, (hetgeen voor de
overige deviezen niet meer noodzake
lijk is), waardoor zij gedwongen wor
den telkenmale dit boekje ter uit- en
instempeling aan te bieden in een kan
toor van de betreffende douanepost.
De KNAC vraagt thans ook de laat
ste formele deviezenbeperkingen aan
het reizen verbonden, af te schaffen.
MIDOENSLU1S
(Slot van pag. 1)
Combinatievorming.
De heer J. H. Biihrs, voorzitter van
een Zaanse combinatie van machine
fabrikanten (ZACOMA), hield als
eerste een causerie en wel over de
betekenis van combinatievorming
voor middelgrote en kleinere bedrij
ven. Uitvoerig schetste spreker de
ervaringen, opgedaan bij een combi-
Waar zon is. is ook schaduw
Waar RANG is. is ook namaak
U kiest natuurlijk de zonzijde.
Overtuigt 11 daarom, dat U
de zonnige RANG ontvangt
door te letten op de naam
RANG die op het bescher
mend omhulsel staat.
'Oe vewnapewtf. van t&msfe tanq.
Advertentie.
Zo'n brosse, goudbruine
beschuit van HILLE maakt
van het middag-kopje thee
het feestelijk hoogtepunt
van de hele dag
bakt n béste beschuit I
Spaar de prachtige plaatjes voor het fraaie album „Der Vaderen Erf"
Punten van
overeenstemming.
Bij de besprekingen over de verbe
tering van het kanaal Gent-Terneuzen
zijn diverse economische aangelegen
heden aan de orde gekomen Daarbij
kwam men met betrekking tot de
vraagstukken, voortvloeiende uit het
Nederlandse verlangen om Terneuzen
een bijzondere behandeling toe te ken
nen ten aanzien van het regime der
spoorwegtarieven, tot overeenstem
ming over de volgende voorstellen:
0 Een blijvende toepassing moet ge
waarborgd worden van de speciale spoor
wegtarieven voor de zeehavens ver-
naar het haver- e'-d van
Terneuzen. voor zover lading n lossing
dit gebied onder douanetoezi'-*- wordt
gesteld.
0 De Nederlandse en Belgische regerin
gen moeten hun spoorwegadministratie
uitnodigen om een regeling te onderzoe
ken inzake wijziging van de overeen
komst van 1947 met betrekking tot de
van de lijn Mechelen-Terneu-
met name ten aanzien van de ver
deling van de ontvangsten
0 De beide regeringen moeten eveneens
een regeling treffen over de voortzet
ting van deze gewijzigde overeenkomst
van 1947 De overeenkomst loopt name
lijk in 1961 af. Bij deze voortzetting moet
bereikt worden, dat de tariefpunten op
natie van zeven bedrijven en de door
..Zacoma" gevolgde werkwijze. Een
der belangrijkste voordelen achtte
spreker het aantrekken van meer en
grotere objecten. Op deze inleiding
volgde een levendige discussie, waar
bij o.m.de vraag naar voren kwam
of zulk een combinatie niet tot een
fusie moest leiden. Spreker zette
uiteen, dat het doel slechts individu
ele versterking was.
In de tweede causerie zette prof. ir.
D. Dresden, voorzitter van de Nijver
heidsorganisatie T.N.O. uiteen, hoe
middelgrote en kleinere bedrijven
kunnen profiteren van natuur-weten-
schappelijk onderzoek, van welk on
derzoek hg ook de betekenis besprak.
Samenwerking achtte hg ook op
dit gebied een vereiste en in dit ver
band wees prof. Dresden op de
Zeeuwse vlassers, die thans tezamen
werken aan een object, dat een N.V.
vraagt met een kapitaal van onge
veer anderhalf millioen gulden.
W erkverhoud ingen.
In de middagbijeenkomst voerde
de heer J. Fukken, bedrijfsorganisa-
tor der N.V. Zeeuwse Confectiefa
brieken te Middelburg, het woord
over het voordeel van goede werk
verhoudingen. In zijn betoog legde
spreker o.m. de nadruk op enige
principiële verschillen tussen men
sen en machines en zeide hij, dat de
bedrijfsleiders hebben te ijveren voor
goede menselijke verhoudingen in
hun bedrijf. De heer Fukken besloot
met het geven van een aantal advie
zen.
De heer J. van Schaik, directeur
van de Middenstandsbank te Zwolle,
sprak vervolgens over een goede ad
ministratie en credictwaardigheid, in
welke causerie hg uitvoerig de nood
zaak van een goede administratie
schetste, alsmede de voordelen, wel
ke hieraan zgn verbonden voor de
ondernemer.
Tenslotte behandelde de heer J. L.
Wage, verkoopconsulent te Rotter
dam, „de kunst van het verkopen".
Uit de discussies, welke telkenmale
na een causerie ontstonden bleek dui-
delgk, hoezeer het gesprokene op
prijs werd gesteld.
Woningen!
De heer K. van Wagtendonk, di-
stnetsbestuurder der Alg. Ned. Me
taal Bedrijfsbond en lid van de
Zeeuwse werkgroep voor de Nijver
heidsdag, vroeg tenslotte het woord
om onder de aandacht te brengen,
dat z.i. Zeeland niet slechts ramp
maar zelfs een rampzalig gebied ge
naamd moest worden. De bedrgven
zgn qua personeel onderbezet, zo be
toogde spreker, en de woningtoestand
is bedroevend. Op deze Nijverheids-
dag wilde hg er met nadruk op wg-
Grootse plannen voor
havens van Terneuzen.
(Slot van pag. 7)
Verder zijn voorzieningen nodig
om in de toekomst werken ter ver
ruiming van het kanaalcomplex mo
gelijk te maken.
Binnenvaartsluis.
Het doel van een nieuwe sluis voor
de binnenvaart is de verbetering van
de accommodatie voor dit verkeer,
benevens om de benodigde hoeveel
heid voedingswater te beperken door
een rationele vorm van deze sluis ten
opzichte van 0e bestaande Midden-
èn Oostsiuis, welke zij zal vervan
gen. Voorts zal deze nieuwe binnen
vaartsluis zonder schuttij-beperking
de gehele binnenscheepvaart, die Ter
neuzen' passeert, kunnen bedienen.
De Westsluis welke thans de groot
ste binnenscheepvaartschepen ver
werkt, kan dus geheel een. reserve
functie worden toebedeeld.
De afmetingen van de sluis zgn
gebaseerd op de lengte der slepen
en op het grootste binnenvaartscnip,
dat kan worden verwacht. De nutti
ge kolklengte is op 300 m. bepaald.
Er is een tussenhoofd geprojecteerd,
dat de sluis in twee kolken met nut
tige lengten van 120 m. en 145 m.
verdeelt. De bestaande sluizen te
Sas van Gent komen te vervallen.
De nieuwe zeevaartsluis is gepro
jecteerd ten Westen van de huidige
Westsluis, de nieuwe binnenvaartsluis
ten Oosten van die sluis.
Er is ook een verruiming van de
voorhaven ontworpen en wel zodanig
dat zeeschepen met 'n boog met 1500
m. straal kunnen doorlopen en de
binnenschepen met een boog met 750
straal.
Bruggen.
Ten behoeve van het wegverkeer
zgn beweegbare bruggen gepro
jecteerd te Sluiskil, Sas van Gent
en Zelzate, alsmede een spoorweg
brug te Sluiskil. Er worden voorts
bruggen voorzien op het binnen-
en buitenhoofd van de sluizen te
Terneuzen. Gezien de plaatselijke
omstandigheden te Sluisikl is het
nodig hier benevens een brug ook
een veerdienst in t© richten.
Langs de beide kanaaloevers wordt,
voor zover de bestaande weg niet in
tact blijft, op de kanaaldijken een
weg aangebracht ten behoeve van de
industrieën. De verbinding tussen
Gent en Terneuzen via Zelzate en
Sas van Gent (rijksweg 61) is op eni
ge afstand van het kanaal ontwor
pen, waardoor bij avond de scheep
vaart geen hinder meer ondervindt
van het licht van het wegverkeer.
De bestaande Oost-Westverbindin
gen worden op de nieuwe bruggen
aangesloten. Langs de industriële
zóne op de Oosteroever van het ka
naal (gedeelte Belgisch grondgebied)
is er een nieuwe rijksweg geprojec
teerd om de verbinding Gent-Terneu
zen op de rechteroever te verwezen
lijken. Deze nieuwe weg wordt aan
gesloten op de weg Axel-Terneuzen.
zen, dat opvoering van de producti
viteit in de eerste plaats veel wonin
gen eist. „Help ons daaraan", zo be
sloot de heer van Wagtendonk.
De heer Berdenis van Berlekom
sprak een slotwoord, waarin hii spre
kers en organisatoren dank bracht
en voorts o.m. zeide, dat productivi
teitsverhoging noodzakelijk is. Hij
wees er op dat in Zeeland ca. 4000
nieuwe arbeidsplaatsen geschapen
moeten worden, waarvoor een in
vestering nodig is van rond 110 mil
lioen gulden.
De voorzitter kondigde nog aan, dat
er na deze Nljverheidsdag gestreefd
zal worden naar het vormen van re
gionale of zo mogelijk plaatselijke
discussiegroepen van ondernemers uit
middelgrote en kleinere bedrgven, on
der het motto: .Praten met resulta
ten",, waarna deze geslaagde Nljver
heidsdag gesloten werd.
het Nederlands gedeelte van de spoorlijn
op Terneuzen blijvend als Belgische ta
riefpunten worden behandeld.
De bijzondere tarieven voor in- en
uitvoer via de Belgische zeehavens zou
den tot Zeeuwsch-Vlaanderen moeten
worden uitgebreid, zodat deze tarieven,
welke thans alleen gelden voor goederen,
die bestemd zijn voor of afkomstig zijn
uit het grondgebied der Benelux, ook
gelden voor goederen, die bestemd zijn
voor of afkomstig zijn uit Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Geen overeenstemming werd be
reikt over het speciaal tarief voor
vervoer van papierhout en kolen
tussen Terneuzen en Willebroek en
over het tijdstip van ingang van
het regime der spoorwegtarieven.
Volgens Nederlarid dient dit laatste
te gebeuren op het tijdstip, waarop
Nederland zich formeel verbindt
medewerking te verlenen aan de
uitvoering van de kanaalwerken;
volgens België echter op het tijd
stip* dat deze kanaalwerken zijn
voltooid.
HAVENGELDEN.
Over het regime der havengelden
te Terneuzen is men tot overeenstem
ming gekomen over de volgende voor.
stellen:
0 Aan Nederlandse zijde moeten de no
dige wettelijke voorzieningen getroffen
worden om te verzekeren, dat in het ha
vengebied van Terneuzen voor het lossen
en laden van zeeschepen havengelden
worden geheven.
0 Onder havengebied van Terneuzen
dient de haven met voorhaven te Ter
neuzen en het Nederlandse gedeelte van
het kanaal van Terneuzen naar Gent.
inclusief het bestaande kanaal van Axel,
begrepen te worden.
0 Indien België dat zou verzoeken,
dient Nederland onverwijld de nodige
maatregelen te treffen om te verzekeren,
dat de hierboven bedoelde havengelden
ook geheVfen worden op ladingen en los
singen, welke plaats vinden op de rede
van Terneuzen. waaronder het gebied
vestaan moet worden, dat zich uitstrekt
over twee zeemijl ten Oosten resp. ten
Westen van de havenmond te Terneuzen.
0 Aan Belgische zijde dienen de no
dige maatregelen getroffen te worden
ora te verzekeren, dat de toepassing van
havengelden op het laden en lossen van
zeeschepen wordt uitgebreid tot het ge
hele Belgische gedeelte van het kanaal
van Terneuzen naar Gent, ook buiten het
havengebied van Gent.
Over het tijdstip van ingang geldt
hetzelfde meningsverschil als ten aan
zien van de spoorwegtarieven, terwijl
voorts geen overeenstemming werd
bereikt over de hoogte van de haven
gelden van Terneuzen en de aanpas
sing daarvan aan "het Belgisch niveau.
„Roosendaal honderd jaar
Spoorstad".
Van 23 Juni tot en met 5 Juli a.s.
zullen er te Roosendaal jubileum
feesten worden georganiseerd onder
het motto „Roosendaal 100 jaar
Spoorstad". Op 23 Juni 1854 werd na
melijk de spoorweg van Antwerpen
naar Roosendaal in gebruik gesteld
en nu, na een eeuw, wil de gemeente
dit op luisterrijke wijze gaan vieren.
Roosendaal heeft aan de spoorlijn
zeer veel te danken gehad, want wan
neer de aanleg van de lijn niet via
Roosendaal was geschied, dan zou het
een klein dorp zijn gebleven. Nu ech
ter is het uitgegroeid tot een grote
stad en een centrum van het inter
nationale verkeer, dank zij de spoor
lijn, waaraan een 1200 inwoners hun
;elgks brood verdienen.
ian het eeuwfeest zullen ook de
Belgische spoorwegen hun medewer
king verlenen en in samenwerking
met de Nederlandse Spoorwegen een
tentoonstelling organiseren. Voorts
staan op het programma verschillen
de internationale gebeurtenissen op
het gebied van kunst, wetenschap en
sport, rallyes voor auto's en motoren,
een circus en tentoonstellingen op ve
lerlei gebied.
Ter gelegenheid van de feestelijkhe
den zullen de Nederlandse Spoorwe-
fen-op de lijnen van Vlissingen, Dor-
recht, Den Bosch en Eindhoven naar
Roosendaal reducties geven voor iede
re passagier, die „Roosendaal 100 jaar
Spoorstad" bezoekt.
Nieuwe sabotagepoging
op Belgisch vliegveld.
Ditmaal tijdig ontdekt.
Op bet Belgische militaire vliegveld
nabij Florennes heeft men bijtijds een
sabotagepoging ontdekt bij een jager
van het type Thunder jet. De sabotage
poging toont grote gelijkenis met de
sabotage, waardoor acht vliegtuigen
van hetzelfde type in October op de
grond werden vernield.
De stuurinrichting van het vliegtuig
was door een ijzeren staaf geblok
keerd.
Daar twee korporaals van de lucht
macht zich reeds op beschuldiging de
acht jagers vernield te hebben in
hechtenis bevonden, toen de nieuwe
sabotagedaad werd bedreven, zoeken
politie en militaire autoriteiten thans
naar een derde man.
De twee korporaals zeiden enkele
weken geleden sabotage gepleegd te
hebben, omdat huin kapitein „te
streng" was.
Nagekomen advertenties
Heden overleed on
verwacht, tot onze die
pe droefheid, nog tijdig
voorzien van de H.H.
Sacramenten der Ster
venden, onze geliefde
Man, Vader, Behuwd-
en Grootvader, Broer
en Oom,
CORNELIS
WILHELMUS
HEEREN
in de leeftijd van 50
jaar.
Namens de familie,
Mevrouw C. C. HEE
RENiSCHELLIN GS
Middelburg,
12 Mei 1954.
Augustijnenstraat 3.
De gezongen H. Mis
van Requiem zal wor
den opgedragen op Za
terdag 15 Mei a.s. om
9.30 uur in de Paro
chiekerk van de H.H.
Petrus en Paulus,
waarna de begrafenis
op het R.K. kerkhof.
Hierbij geven wij ken
nis van het plotseling
overlijden van onze
Chef-Monteur
C. W. HEEREN.
Gedurende 29 jaar
heeft hij de belangen
van onze zaak trouw
behartigd.
Zijn nagedachtenis zal
bij ons in ere blijven.
L. J. VAN 'T
WESTENDE
J. G. VAN 'T
WESTENDE—
VERVENNE.
Middelburg,
12 Mei 1954.
Markt 73.
Hierbg geven wij L ken
nis van het plotseling
overlijden van onze
geachte collega en
Chef-Monteur
C. W. HEEREN.
Door de prettige wij
ze waarop wij met hem
mochten samenwerken
zal zijn nagedachtenis
bij ons nog lang in ere
blijven.
Personeel Fa. L. J.
VAN 'T WESTENDE
Middelburg,
12 Mei 1954.
Heden nam God in
vrede tot Zich onze lie
ve, zorgzame Moeder
en Grootmoeder
CATHARINA
MARGARETHA
VAN DER VELDT
Wed. van
PIETER THEODORUS
BUNJES
in de ouderdom van 81
jaar.
Baarland:
E. M. BENEDER—
BUNJES
H. E. BENEDER
Almelo:
O. G BUNJES
D. W. BUNJES—
LEDEBOER
en Kleinkinderen.
Baarland, 12 Mei 1954.
Heden overleed zacht
en kalm onze geliefde
Moeder, Behuwd-,
Groot- en Overgroot
moeder, Mevrouw
LENA ROMIJN,
wed. van de Heer
P. W. C. STOLS,
in de ouderdom van
ruim 84 jaar.
Zierikzee, 12 Mei 1954.
't Vrije A 203.
J. J. STOLS
L. J. STOLS—
VAN PUTTEN
Tholen:
M. J. VAN WESTEN—
STOLS
B. J, VAN WESTEN
Steenbergen:
M. P. VAN NTEU-
WENHUIJZEN
M. R. VAN NIEU-
WENHUIJZEN
VAN PUTTEN
Kinderen en Klein
kinderen.