j-jet eerste orgelconcert te
Dirksland, door Besselaar
van Rotterdam
Vervolg Plaatselijk Nieuws.
In de Groote Kerk te Dirksland Werd op
je in uitzicht gestelden dag des avonds
18 September j.l. een zeldzame Orgelbe
speling gegeven door den in alle muzikale
opzichten welbekenden eersten Organist
van de Ned. Herv. Gem. te Rotterdam.
Het was niet de eerste maal met dit
concert dat hij ons eiland een bezoek kwam
brengen doch wel, dat hij op ons eiland voor
het eerst op verzoek wilde optreden een
orgelconcert te geven te Dirksland. Dit
mag terecht als een bijzondere gebeurtenis
worden beschouwd waarvoor we hem zeer
dankbaar zijn, omdat Orgelconcerten he
laas op ons eiland vreemd zijn en omdat
wij in de gelegenheid kwamen alhier een
Organist te kunnen hooren spelen van groot
formaat, wiens traditionele welbekende
uitvoeringen te Rotterdam in de St. Laurus
Kerk een gevestigde reputatie mochten
hebben, welke bij velen nog steeds in
een onvergetelijke dankbare herinnering
zal blijven voortleven. Maar den Heer
Besselaar was al eens meer op ons eiland
geweest. We kunnen spreken van ruim 40
jaar geleden, dat hij een vriendschappelijk
collegiaal bezoek bracht aan wijlen den zeer
bekwamen en hooggeachten vak-muziek
leeraar, den Heer M. M. J. Vletter te Middel-
harnis, die onder zijn collega's bekend en
vermaard stond als een goede musicus.
Op dit laatste willen wij gaarne de nadruk
leggen, want in de Fam. Vletter heeft
Middelharnis en Sommelsdijk een kunste
naar zonder weerga verloren. Wij, die het
voorrecht hadden hem van zeer nabij te
kennen, kunnen niet met genoeg dankbaar
heid aan dezen grooten man terugdenken.
Leerling van het Kon. Conservatorium was
hij, leerling van den welbekenden Nicolai
geweest, bezat verschillende diploma's.
Zijn techniek en muzikaliteit, zijn kennis
van muziek en instrumentatie, zijn lite
raire en historische kennis hebben ons vaak
n bewondering doen staan, wanneer hij den
zwaarste Piano- of Orgelwerken van Beet
hoven, Czerni, Bach, Franck enz. met het
grootste gemak vertolkte. We danken Hem
voor alles wat hij ons tot op heden nog in
den Heer Vletter heeft willen schenken.
De oorlog verstomde orgelklanken.
Het zwaarte verlies, dat den Heer Besse
laar en onze Kerkorgels in oorlogstijd heb
ben geleden, is ongetwijfeld de vernietiging
van het Orgel der Groote Kerk te Rotter
dam geweest, dat in de Meidagen van 1940
aan het vuur, gesticht door Duitsche brand
bommen, ten offer is gevallen. Dit in 1798
gebouwde orgel was niet alleen het aller
grootste van ons land, maar, nog pas in
1931 gerestaureerd. Dit ontzaggelijke Orgel
met bij de vijf duizend pijpen, dat een
oneindigheid aan geluiden en klankscha-
keeringen bezat, gelijk een wereldstad die
een verzamelplaats is van klanken in
eindelooze verscheidenheid, weergaf ook
den echo, en was een der heerlijkste schat
ten van Rotterdam en Besselaars geliefd-
koosd instrument. Hoeveel innige melo
dieën hebben daar niet uit weerklonken van
de Matthaus Passion, van Psalmen en
Gezangen, praeludia's, fuga's, sonates,
toccata's, koraalvoorspellen en wat niet al,
en wat was dan zijn spel vaak ongemeen
geboeid. Dit alles is geworden een smartelijk
verlies en nog slechts een herinnering!
Nogthans hoe treurig het verlies is heeft
Besselaar gelukkig zich over vele teleur
stelling heen gezet. Er bestaat reeds, een
uitgewerkt officieel plan weer vooreen nieuw
orgel dat in de nieuwe St. Laurus komen zal.
Het nieuwe orgel zal dan weer in dezelfde
hoedanigheid als het vorige worden opge
bouwd en teruggebracht, terwijl er nog
een aanzienlijke uitbreiding aan zal worden
gegeven. De uitvoering hiervan zal echter
nog wel eenige jaren op zich laten wachten.
Een vaardig organist, met bijzondere gaven
Veelal in de zomermaanden gaf de stads-
organist buiten de geregelde Kerkdiensten
om eenige malen per week Orgelconcert,
'•vaar het nimmer aanwaardige belangstel
ling ontbrak. Waar kon men ook beter
Wn fuga van Bach beluisteren dan in de
gewijde ruimte van de Groote Kerk als
'%i wist dat Besselaar speelde. Hoe schoon
'honken dan de orgeltoonen in dit gothische
bouwwerk, hoe indrukv^kkend en met
bijzondere vaardigheid werd er dan gecon
certeerd.» Dit alles biijve een herinnering!
Niettegenstaande is Besselaar nog steeds
hoofdorganist van Rotterdam en kan
men hem tegenwoordig veel hooren in de
Princekerk waar hij het overdruk heeft
met studielessen. Ook is het toezicht over
het algemeen van de orgels aan zijn ad
viezen toevertrouwd. Het meest typeerend
van hem is zijn groote gemakkelijkheid en
kalmte waarmede hij speelt, zijn buiten
gewone vaardigheid afzonderlijk van han
den en voeten, zijn rustige onbeweeglijkheid
en bewegingsvlugheid alsmede zijn door en
door technische kunst en fijne voordracht
zin en muzikaal gevoelvolle orrigineele
opvattingen, wat Rem geheel tot bijzonder
kunstenaar en virtioos stempelt.
Orgelbespeling te Dirksland
Wij verheugen ons dit te hebben kunnen
bijwonen vandaar dat wij er ook een uit
voerigvei slag van geven. Dit concert kwam
eigenlijk tot stand door tusschenkomst van
den Organist te Dirksland. Hoewel het
ongunstige weer van dien dag ongetwijfeld
schade deed aan de opkomst, was niettegen
staande het aantal bezoekers in de kerk,
die van wijd en zijd opgekomen waren om
dit concert te beluisteren, niet onbevre
digend. De belangstelling die er getoond
werd was niet gering. Een bewonderings-
waardig philantropische klokkenactie die
klinken zou als een klok. Rustig en kalm
werden de plaatsen in de Kerk bezet en
werd er afgewacht dat het spel een aanvang
nemen zou. Er heerschte in de kerk een
spanning, even een stilte,'die dadelijk zou
woiden vei broken. Men kon daar vele
muzikale luitjes zien die hun best wilden
doen, want men kon haast vooraf gewaar
worden, dat verschillende geintereseerde
luisteraars met inspanning van het mooie
orgelspel dat komen zou, intens wilden
genieten. Zonder inspanning genieten, gaat
in het algemeen slechts moeilijk wanneer
het werkelijk op muziek hooren opaan komt
Vooral wanneer er een uitvoering van wer
ken wordt gegeven zooals die op het pro
gramma stond vermeld en ten gehoore zou
worden gebracht. Wat er gespeeld zou
worden hep over meesterstukken van Bach-
Handel, Mendelssohn en Franck. Het laatste
moest van het programma worden afge
voerd en vervangen worden door een ander
nummer van Handel. De speelaard n.I.
van het mechanisme van het Orgel is n 1
van dien aard, dat er verschillende onde'r-
deelen zijn die een revisie noodig hebben.
Ook de Fransche stijl der muziek van Franck
verlangt een andere samenstelling van Orgel.
Daaraan kon men ook zien dat er een
meester op het Orgel zat, die wist wat hij
deed. 1
Psalm 146 1 en 3.
Onwillekeurig begon men den blik naar
boven te richten of men kon zien het
Oi gel front van dit schoone beteekenisvolle
istrument. Helaas dat viel tegen. De wijze
van verlichting ontnam het gezicht op het
Orgel. Het front stond in het donker.
Nadeehge hchtverrassingen waartegen men
aankeek en die het mooie interieur van deze
schoone Kerk ontsieren, waren daarvan de
oorzaak. Het voorhangsel van het Orgel
was bijna met te zien met zijn schitterende
verhalen van sijmboien en lofwerk welke
iTiff 7 ff !!'S ontleenen aan de Heilige
Schrift. Zelfs den glans als het ware van
zilver en goud van het tinnen front kon
men niet z.en blinken. Wij begrepen dat
het actieve kerkbestuur het daarbij „iet
wil laten zitten en dat zij die lampen willen
veranderen. Inmiddels begint men aan te
voelen dat het Orgel dra zal beginnen!
Het maximum aan muzikaal genot zal
aanstonds in een volmaakte uitvoering van
Psalm 146 1 en 3 met voor- en na-impro
visatie van den Heer Besselaar zelf, als
toepasselijke inleiding voor de bespeling
een aanvang nemen. Hoor, het Orgel begint.
,Tn>t ingezct' dat zich ont
wikkelt De Kerk loopt vol van geluid.
Een vloed, van klanken stroomt uit het
Orgel met een verbijsterende schoonheid
uit een bos van pijpen. Slechts door middel
van een enkele manupulatie van den scha
kelaar waren de blaasbalgen gevuld niet
wind en had het Orgel in beweging gebracht.
e Organist had zich neergezet voor de
speeltafel en was met zijn geest in een druk
vei keer. Links en rechts werden er register
knoppen uitgetrokken op dezelfde sleeplade-
manier als in de St. Laurus Kerk. Het spel
kwam m vollen gang. Men hoorde steeds
de melodie van de eerste regel „Prijs den
Heer met blijde galmen" als hoofdmotief
in de verschillende stemmengangen zich
opvolgen en voorthuppelen. Vliegensvlug
♦maar taai drukte de vingers de zwaar
vergeelde toetsen van het boven klavier.
De storm die door het Orgel voer moest
nog meer in gejuich toenemen. Daarvoor
moesten registers worden in- en uitgetrok
ken. De registreur was daarbij in volle
actie. Spelende niet de voeten en met de
handen, het was alles beweging om het
fortissimo en zinggeweld van het Orgel
te doen toenemen. Zijt vurig van geest,
alles Wat wel luid, bedenkt dat. Het volle
werk inclusief het rugpositief staat nu
intact, en hartstochtelijk ademt het Orgel
het praeludium uit in loven en prijzen.
De luisteraars worden vanzelf opgewekt
straks mede te zingen het eerste vers in
volle gemoedsstemming van Pslam 146.
Wanneer nog het laatste accoord als hoog
tepunt in een hooge slot cadans van juich-
toonen in hypo-dorisch een heele toon
hooger getransponeerd voor het oor is
vervloeid, zingen de bezoekers mede uit
volle borst.Prijs.
Prijs den Heer met blijde galmen!
Gij, mijn ziel, hebt rijke stof;
'k Zal-zoolang ik leef, mijn Psalmen
Vroolijk wijden aan Zijn lof
'k Zal, zoolang ik 't licht geniet
Hem verhoogen in mijn lied.
Niemand kon zich de religieuse gevoelens
onttrekken van de bekoring die -daarvan
uitging. Men gevoelde zich als het ware bij
de opening van het Psalmboek meegesleurd
worden door dit meesterlijke superieure
orgelspel. Welk een zielsbeweging zit daarin,
komt daarin uit en wordt daarin aange
voeld, van watjer achter de Psalmen zich
eigenlijk openbaart. Hoe kan men derge
lijke onvergetelijke momenten vergeten!
Ondertusschen is het tusschenspel in vollen
gang, en wordt er weer geluisterd naar de
ontembaarheid van het orgelspel. De muzi
kale voorverklanking van het mede te
zingen Psalmvers krijgt een andere vorm.
Daarvoor moeten weer registers in- en
uitgetrokken worden, verschillende gaan
weer terug in hun ruststand, en het instru
ment, hoewel nog vol van adem, moet
straks bedwongen worden voor het inzetten
van het derde vers van Psalm 146, dat moet
gezongen worden. Dergelijke muzikale sa
menkomsten, zoo zou men het kunnen
noemen, moesten meer in de Kerk gehouden
worden, daar zit bezieling en actieve werk
zaamheid in. Dergelijke Orgelbespelingen
voelen groots aan. Wanneer de dichter dan,
na den jubelzang van het eerste vers
aangeheven te hebben bij het derde vers
lied komt, dan begint ook het karakter van
het lied te veranderen in een meer besten
digen van juichtoon, want aller aandacht
wordt van den mensch afgewend, van wien
edel of niet, altijd geldt: „dat het zingen
van welgelukzaligheden alleen opgaat voor
wie... Jacobs God tot zijn hulpe heeft"
met welke zin en gedachten ieder voor zich
onder het tusschenspel inmiddels den
organist in zijne verklanking op de toetsen
kon beluisteren. Waarna de organist zich
andermaal, maar nu iets getempereerd,
het derde vers van bedoelde Psalm liet
uitkomen, welk vers eveneens door alle
aanwezigen werd meegezongen.Zalig.
Zalig hij, die in dit leven
Jacobs God ter hulpe heeft;
Hij die door den nood gedreven
Zich tot Hem om troost begeeft;
Die zijn hoop in 't hachelijkst lot
Vestigd op den Heer zijn God.
Daarop volgde een breed statig naspel
waarin zich nog voortdurend het eerste
en laatste motief vqfi het gezongen lied
naklonk en eindigde met een machtige
oplossing van een slotaccoord als rustpunt
in de tonale functie van den hypo-dorischen
toonaard. Een goede luisteraar kan da
nog naluisteren als hij zulk een schoon
eenvoudig muzikaal proces heeft onder-n
gaan. Met dezen Psalm liet Besselaar in
zijn spel uitkomen, dat hij ook organist was,
dat hij zijn leven heeft gewijd aan die
wondere wereld der tonen, waarin de
menschenziel jubelt en zingt of jammert en
klaagt en waarin door een schier oneindige
reeks van klankenvariatie's in de betreffen-
den toonaard, alle zielestemmingen zoozeer
tot uiting kunnen worden gebracht, dat
wie ze hoort als vanzelf daarin meeleeft en
de diepste snaren van eigen bestaan daar
door in trilling voelt gebracht. We zeggen
wijlen Vletter gaarne na, dat de Psalmen
de schoonste liederen zijn, die de mensch
tot ontroering kunnen brengen.
Wie de Psalmen met aandach leest en
wie de Psalmen ook met aandacht kan
zingen, met wetenschap en oefening en die
zingend kan uitspreken en sprekend kan
uitzingen, (en daar moeten velen nog een
lesje in nemen) die worden bij de wissel
werking van woord en toon, waarbij de
schepping van den Psalmdichter tegelijk-
tijdig samenwerkt met de schepping van
den toondicht, dit bij vocale en muzikale
verklanking, indien zij er recht bij bepaald
worden altijd weer getroffen. Hoe Israels
zangers de gave hebben gehad, om hun
zielstemmingen uit te drukken, zoodanig
schoon en in tal van beelden, ontleend aan
hun breed vertakte leven, dat zij nog steeds
aangewend en gebruikt worden bij alle
volken. Er is geen volk, of het zingt de
liederen van oud-Israels zangboek of zoekt
voor eigen levensstrijd troost en bemoedi
ging bij de Psalmen. Het muzikale gedeelte
van den Liturgischendienst is niet weg te
praktiseeren, het is geen gering deel van
den eeredienst, neen integendeel, het staat
bovenaan. De Liturgischendienst heeft
immer eeri geweldige beteekenis voor de
Gemeente als Kerk waarom het feit zich
niet Iaat loochenen, dat de liederenbundel
van Psalmen en Gezangen als tastbaar
en eenig actief gedeelte van den eeredienst
steeds een breeaen kring van waardering
heeft gevonden.
Wordt vervolg A. v. Zetten.
SOMMELSDIJK. Burgert. St. over de
maand September 1946. Geboren: Maria
Jacoba, d.v. J. Dubbeld en D. Rooij.;
Krijn Nicolaas, z.v. J. Grinwis en N.
Miezelmoe.; Adrianus, z.v. A. de Ruiter
en L. Visser.; Gozewijnus, z.v. L. van
Sliedrecht en A. P. Tieleman.; Aria
Jacoba, d.v. L. W. de Wachter en N. L.
Witvliet.; jacoba Aria, d.v. L. W. de
Wachter en N. L. Witvliet.
Gehuwd: B. J. v. Mierloo en H. J.
Wesdorp.; S. v. d. Siui en D. Le-Comte.;
D. v. d. Laan en J. Wielhouwerd.
Overleden: J. Volwerk 70 jaar.; Z.
Grootenboer 77 jaar.
NIEUWE TONGE.
De verleden week in onze Gem.
gehouden Emmabloemcollecte heeft op
gebracht de mooie som van 170.
Zaterdagmiddag zal de Voetbal
vereniging N.T.V.V. I op het Concor
dia terrein te M'-harnis een wedstrijd
spelen tegen Flakkee V.
DE KAASPRIJZEN
xJSvenals in vorige jaren is geschit.
zullen ook dit jaar de kaasprijzen worde
verhoogd in verband met de kosten aan
den opslag van de kaas verbonden.
De prijsverhooging gaat in op 6 Oct.
a.s. en bedraagt ƒ0,25 per kg. voor alle
soorten natuurkaas, terwijl de prijs van
smeer- en korstlooze kaas geen verande
ring ondergaat.
De maximum prijzen van natuurkaas
zullen dan voor den consument als
volgt zijn:
1. volvette kaas, 40 plus kaas 1,85
per kg.; Friesche N. gel- en Kanterkaas
ƒ2,— per kg.;
2. overige soorten 40 plus kaas 1,85
per kg.;
3. 20 plus fabrieks Leidsche- Frie
sche N. gel- en Kanterkaas 1,75 per kg.
4. overige soorten 20 plus kaas 1,60
per kg.;
5. boeren Leidsche- en Delftsche
kaas 1,95 per kg.
DE TAAL DER LIEFDE
Op het volle trambalcon werd ik telkens
weer tusschen het paartje ingeperst, dat
ondanks de drukte rondom het gesprek
ijverig voortzette-. Kennelijk waren zij niet
gehuwd, want hij was het die sprak. Anders
zou zij het wel zijn geweest.Hij knauwde
Engelsch in een afschuwelijk dialect, waar
bij hij zijn lippen haast niet vaneen deea
gaan. Maar het nu-isje scheen het best te
kunnen volgen, want telkens weer knikte ze
instemmend en dan lispelde ze een zangerig
,,Yes". Haar partner bleek dit als aan
moediging op te vatten, om nog meer
stroomen van klanken uit te brengen. ,,Yes"
zei het meisje weer en even later nog-eens
en nog eens. Toen stopte de tram, ae
conducteur riep: Park en het meisje schrok
op, uit haar discours. Ze gaf haar partner
een duwtje en riep: „Hier moesse wir
aussteigen". Het tweetal stapte van aen
wagen en wandelde stijfgearmd het Park
tegemoet. Juist toen de tram zich weer
ui beweging zette, hoorde ik nog lispelend
„Yes."
Alg. Handelsblad
Gedrukt ter Flakk. Drukkerij
J. M. Boomsma, Middelharnis.