VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE De onderwijsvernieuwing C MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J Plaatselijk Nieuws OPBOUW daarboven lOcent. Bij tmmun - wSW taffi» contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD VRIJDAG 4 OCT. 1946 Prijs per kwartaal f 1.50 Losse nummers t 0.15 Advertentieprijs 1—30 mm 14 cent per mm. Tweede jaargang - No. 41 Adres der redactie, en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag ii. IsnMoq U0 I!PI'I-P8M inaqsS |ez uoSuof ap •joq j'aa.w iai 3z JO Siupnoq uatrazaq IP 'U3A0[ uspjooq fiaSug aa 1U3A3 fiq IIEE Sou ■>3 opoo.vj ►o ap }aw puB[ qaiz JOA SJjn.lD IIlU 3p til >(0junpj tlBS>i3O0" osqasaStii M II3JBM 3A ui n.i q UO S33.I>) )UB|I3 }3l[ 1 ueeS 3A\ is^ijedqn Iann J3iy\ i usSioui •Sep 3p I-ITNM 30 3|3utlf 3pU93[OA SBA\ 3UIZ ?BUI ';aiu |S)0.g J311I U33 >(00 laqqojqas ClAV U3(Z uaSui uom laddsf op J3UI suo IJi 3M 31 p 1>( 3P UBB |0A U333Z 3J II3>(3M l33ipS}U0 UI 3}}0(S lp UI flM )0A }l|3BU ;q 3p ui UBp WO 10 J3 PJ3M oq U3 uag •IM3o LU [sS J0.I0M U3.I3p|3q geg uba s^fqOJA to JPJ0A\ (riM 'lUBq 330 3tps poy-zang J3i3lqBJV q >ü[quEE 3ZU0 UBB |-JBJIBJq!0 |3 |33q oz 'S'WH (aqopo U3 U30p !U ,,UUBW |>sog u3q )[J3ASSuid IiSI[B3pi [aup 3zuo qnq jbbu l}B(n)idB3 iBUBg }oq IbbIjooa si a; do 3Z gusssjd |U3UI0>( 3Z P33P IBP 3[3uieqos uopueq |l '|BB33||! 'SBBW ap 7^, J3JUIM '|[BJ 3A0 |}S U3 U31 [nfusgoiu uappuBj |Ul3ld3s S3IJ0UI3W De algetneene klacht over ons onderwijs iwas en is dus, gelijk we zagen, dat het te Intellectualistisch is, te veel gericht op de '.wikkeling van het verstand en het in-, Jnompen van veel parate kennis, met ver- Iwaarli'ozing van het moreele, «esthetische Kn sociale element. De drie zielsvermogens Jvan de mensch, verstand, wil en gevoel, I moe ten harmonisch ontwikkeld worden en 1 daaraan heeft in het verleden veel ont broken. Men ging uit van het standpunt van Lie moderne wijsgeer Opzoomer, die be- fweerde: ..Bouwt scholen, dan kunt ge de gevangenissul sluiten", m.a.w. maak de menschen knap, dan worden ze vanzelf ook .Ltigdzaam. Dit beginsel is echter niet alleen n et de Schrift in strijd, maar de praktijk leert, dat het niet opgaat. In vrijwel alle kringen, ook buiten het Chr. onderwijs,, is men daarvan thans wel doordrongen. Voorts moet geconstateerd worden, dat ons onderwijs veel te individualistisch is j d.w.z. dat cie hartelooze en onchristelijke j leuze ieder voor zich" al te veel beschouwd wordt als de hoogste wijsheid. Bij de kin deren moet reeds vroeg aandacht geschon ken worden aan een doeltreffende en krach tige bestrijding van egoïstische neigingen en mosten ze worden gestimuleerd tot hulp betoon aan hun naaste. In dit opzicht staat ook de Chr. school schuldig. Want wel heef zij in de dagelijksche behandeling der Bijbei sc'ne geschieütnis een onschatbaar middel I an naastenliefde en barmhartigheid aan te prijzen en ertoe' op te wekken, ook in het gemeenschappelijk gebed daartoe kracht te vragen, maar wanneer de onderwijzer een prachtige les over de barmhartige Samari taan gegeven heeft en daarin de kinderen de ócteekenis voorhoudt van dé tekst Draagt elkanders lasten en vervult alzoo de wet van Christus", maar vijf minuten latei- bij het begin van de reken- of teekenles met dreigende stem feitelijk zegt„Hebt het hart niet, dat je elkanders lasten draagt of elkaar in liefde aient", dan is de practijk toch wel in ernstige strijd met de leer. De Christelijke school moet een Christelijke gemeenschap zijn, waarin de geest van Christus heerschr, die ook daarin openbaar wordt, dat wij elkander zijn tot een hand en een voet. Verder moet als één der elementen van de onderwijsvernieuwing worden genoemd, dat ons onderwijs zich meer moet instellen op de practijk van het leven. Tot dusver staat het er in menig opzicht naast en bereidt het niet voldoende voor tot de taak, die het volle leven stelt. De Lagere school, heeft uiteraard in dit opzicht slechts be verschil in verstandelijke aanleg der leer lingen. Het klassikale stelsel, d.i. het systeem, waarbij eén geheele klas kinderen tegelijkertijd hetzelfde onderwijs ontvangt van "dezelfde moeilijkheid, heeft vanzelf sprekend hierbij niet geringe bezwaren. De vlugge leerlingen worden geremd en de minder met verstand begaafden kunnen niet mee. Het onderwijs moet altijd ingesteld zijn op de middelmatigen. Maar het is'nu eenmaal onmogelijk om het klassikale stelsel te vervangen door hoofdelijk onderwijs. Ons Lager onderwijs kost nu reeds ieder jaar vele tientallen millioenen, doch dan zou het onbetaalbaar worden eu bovendien zouden er (liet voldoende leerkrachten te krijgen zijn voor zulk een systeem. We moeten er dus mee rekenen, dat de gruote massa onzer volkskinderen aangewezen is en blijft op onderwijs in klassikaal verband met al de nadeelen, die daaraan verbonden zijn. Maar daarom moet alles in het werk gesteld wor den om deze bezwaren zooveel mogelijk tot de kleinste proporties terug te brengen. Waar de onderwijzer onmogelijk alle kinde ren hoofdelijk kan helpen, moet de onder linge steun toegestaan en aangewakkerd worden. Door aparte reken- en taalboekjes voor de vluggen moeten deze de kans krijgen zoo mogelijk een klas over te springen. En vooral zal ook op ons eiland geijverd moeten worden voor een aparte School voor Buiten gewoon Lager Onderwijs aan kinderen, die op de gewone school niet meekunnen, dat zijn zij, die twee of meer keeren in dezelfde klas blijven zitten. Deze kinderen hoor.en niet op een gewone Lagere School. Zoowel voor henzelf als voor de andere leerlingen werkt dit zeer onbevredigend. De> onder wijzer kan zich niet voldoende met hen bi moeien. Hij heeft daar geen tijd voor en bovendien ontbreken hem de leermiddelen die deze kinderen noodig hebben. Daarom is het beslist noodig, dat er hier op ons afgelegen eiland een aparte school voor der gelijke kinderen komt, niet alleen om hen veel leed te besparen en nog zopveel mogelijk hun geringe talenten te ontwikkelen, maar ook de andere leerlingen te ontlasten van een rem. Het blijven zitten kan dan beperkt worden en dit is hoog noodig. Weet men wel, dat ieder jaar van de ongeveer 1.200.000 leerlingen der Lagere Scholen er 150.000, dat is het achtste deel, blijven zitten, waar onder velen voor de tweede of derde keer. Deze leerlingen kunnen zich blijkbaar niet aanpassen aan het systeem. Daarbij kost elke leerling, die blijft zitten, aan het Rijk meer dan luO guldenHet is daarom beslist noodig, dat aile kinderen, die op de Lagere school niet meekunnen, deze verlaten en gelegenheid krijgen een school voor zwak zinnigen te bezoeken. Wat ook vernieuwd moet worden, is het NOCHTANS Nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij. Amos 4. Als een telkens terugkerend refrein lezen we in Amos 4 de woorden hierboven afgedrukt. Vooral willen we het woord nochtans in deze korte meditatie u voorhouden. Het woord nochtans wil wijzen op een onbegrijpelijk iets. Het onbegrijpelijke wat door Amos hier wordt voorgehouderr is het zich niet bekeeren tot den Heere. Als we in ons midden zouden vragen of we het met Amos eens zijn in dibsiochtans, wellicht zouden wij het veel beter begrijpen dan Amos. Laten we maar eerlijk zijn in de bekente nis, dat voor ons het zich niet bekeeren tot den Levende Ood een van zelfsprekende zaak is. Wij houden alleen maar rekening met het wonder des geloofs, terwijl het wonder van ons ongeloof geheel 'niet wordt gevonden Maar ais Amos hier spreekt met een nochtans zich niet bekeeren dan moet hij dit in verband met de rijkheid der open baring door den Heere Israel gegeven. "Als hij ziet op al Gods bemoeienis met Zijn volk Israel, dan is het hem een wonder, een onbegrijpelijk wonder, dat daarop een neen van de kant van Israel mogelijk is. Zoo wordt door dit Woord den Heere vrijgesproken van alle onrecht, maar a.cv-i'ia uc- verband van school en gezin. Wij weten, dat perkte mogelijkheden, daar ze de ^int^^ren J Christelijk onderwijs de nadriuk gelegci op het 13e of 14e jaar moet afstaan. Maaru--:... -J ook in de schoolleeftijd-kan bij de keuze van de leerstof en van de te onderwijzen vakken veel meer dan tot nu toe geschiedde, reke ning worden gehouden met wat het latere leven eischt. Gedeeltelijk-schijnt dit manco veroorzaakt te worden door het feit, dat onderwijzers over het algemeen zelf nogal eenzijdig zijn opgeleid en veelal ook een eenzijdig gerichte belangstelling hebben, zoooat ze als onpractische menschen te boek staan. Indien ait zoo is, moge erop gewezen woraen, dat dit euvel de laatste tijd wel minder wordt, daar vele onderwijzers uit hooide van hun werkzaamheden buiten de schooltijd, b.v. aan middenstandscursussen en in allerlei sociale arbeid, veel meer in het practische Jeven zijn komen te staan dan voorheenMaar een feit is het, dat met name het bedrijfsleven nogal klaagt over de een- 21i<hg theoretische instelling^van de Lagere scnoul, in het bijzonder over'het gebrek aan tehstanuigheiQ, veraniwuuruehjkheid en Pfactiscne zin, terwijl ook de persoonlijk- iieiosvorming niet voldoende wordt geacht. Hoewelaeze Klachten overdreven zijn, ntede jitiuat ae Lagere school slechts met kinoer- I "Ltcriaal werkt en na het 14e jaar, wanneer joist oe persoonlijkheid zich begint te vor- mu;>geui irivloea meer uitoefent, moet toch woriitii toegestemd, dat er een element van waarheid in scnuilt. Daarom zal ook in dit °P2ichtue school zich moeten heroriënteeren w' vooral in het 7e en 8e leerjaar, liefst op aparte seholen voor voortgezet gewoon 'ager onuerwijs, een flinke plaats 'moeten inruimen aan handenarbeid, huishoudkunde, fee kenen, land- en volkenkunde, handwer ken tn meer practische vakken. Er zal ook meer dan tot dusver rekening motten worden gehouden met het groote Israel aansprakelijk gesteld voor eigen verlorenheid en ondergang. Maar ook in ons midden is plaats, helaas plaats niet alleen voor het nochtans des geloofs, maar voor het nochtans des onge loof s. Als ook gezien mag worden op de rijkheid van Godsgoedertierenheid, zoowel in ver manend als troostend woord- Als wordt opgemerkt op het voordurend arbeiden Gods ook in ons midden door voorspoed en door tegenspoed in ons aller leven Zal dan ook niet gevonden worden plaats voor dit nochtans, voor de verwondering over de hardheid van ons hart. Een nochtans waardoor ook wij de- Heere vrijspreken en ons zelf alleen aanklagen en beschuldigen. Een nochtans waardoor de mensch gedre ven wordt op de eenige plaats, waar de Heere in gunst en genade nederziet, de plaats waar wij alle schuld naar ons toe- krijgen, maar van des Heeren wege ont vangen in en door het Woord Zijner genade dat nochtans des geloofs, dat de Heere alle onze zonden wil vergeven in het bloed Zijns Zoons. Arme mensch, die hier van geen nochtans des ongeloofs weet en weten wil, want de plaats der rampzaligheid zal zijn oogen ook doen openen voor Godsrijke genade bedeeiing, die tijdens zijns leven werd gegeven. Openen zoo, dat daar, maar dan te laat, plaats is voor een nochtans heb ik mij niet bekeerd, alhoewel het van Godszijde mij zoo dringend werd voorgehouden. Openen met een eeuwig berouw niet te hebben gewild. O.-Pl. S. wordt op het beginsel van de school aan de ouders, maar in üe practijk ontbreekt daar aan wel iets. De belangstelling van de ouders voor de school, waaraan ze hun kin deren hebben toevertrouwd, iaat over 't algemeen wel wat te wenschen over. Daar om moet deze aangewakkerd worden. Ouder avonden kunnen hier goed werk doen. Als de kinderen opdrachten mee naar huis krijgen, b.v. spreekwoorden opzoeken, kun nen alle gezinsleden helpen. Het Bijbellezen thuis geschiede in verband niet de Bijbel- lessen op school. Deze is het verlengstuk van net gezin en daarom zijn de ouders verplicht om met hun kinderen en hun school in alle opzichten mee te leven. DE NOOD STIJGT. Het loopt verkeerd in den landbouw op ons eiland. De vele regens hebben een grooten achterstand doen ontstaan in de werkzaamheden. Hier en daar staat nog koren. Vele hectaren aardappelen zijn niet gerooid. De suikerbieten moeten geleverd worden en de fabrieken kunnen vanwege den geringen aanvoer, slechts op halve kracht werken. Allerlei andere werkzaam heden liggen te wachten. Het arbeids krachtentekort is en wordt benauwend. Het .is ongetwijfeld de oorzaak van een loonstandaard, die n ie Mand verwacht heeft. Ondatiks alles neemt het vermoeden toe, dat aile veldvruchten niet tijdig zullen kunnen worden geborgen. Dit beteekent het waardeloos worden van kostbaar voedsel. Wanneer de vorst eens vroeg invalt is het ergste te vreezen. Het is onverantwoordelijk den toestand niet onder het oog te zien. Het inzetten van meerdere arbeidskrachten is onmogelijk. De arbeiders uit de stad kunnen dagelijks bezwaarlijk vervoerd worden. Onderbrengen in of bij particulieren levert groote moeilijk heden op. We zullen den noodzakelijken arbeid in het belang van ons volk met de hier aanwezige arbeidskrachten moeten ver richten. Derhalve is het plicht in den letter lijken zin van het woord te werken zoolang het dag is. Een jaar geleden snakten we om voedsel. Millioenen menschen snakken nog. Flakkee mag niet aanzien, dat voesel ver boren gaat. Niet de vraag, heb ik meerdere verdiensten noodig moet stimulans zijn, I doch het bergen van het voedsel. Door het tariefstelsel zullen door langere dagen de gezinsinkomsten immers vanzelf stijgen. We hebben gebeden om Gods zegen op het gewas. We willen ook danken voor de oogst. Laten we allen, werkgevers en werk nemers, werken wat we kunnen, te bergen wat God geeft. Laat er geen uur verloren gaan. Als allen per dag eenige uren langer werken en ge durende eenige weken ook Zaterdagsmid dags werken, kan de stijgende nood gelenigd worden. Het gaat niet om den boer, maar om ons volk. Niet praten, maar doen. Morgen reeds. Niet wachten op een ander, maar zelf een voorbeeld geven. NEURENBERG. Waar heel de wereld maandentang naar heeft uitgezien, heeft eindelijk plaats gehad. Een aantal leidende figuren van het voormalige Nazi-rijk hebben de uitspraak van een internationaal gerechtshof gehoord. Tegen aller „nicht schuldig" klonk bijna voor allen het „schuldig" en ontdaan van alle pracht en praal stonden daar de leiders vot een beweging, die de wereld bijna in bloed en tranen deed ondergaan. Velen hebben zich wel eens afgevraagd, waarom de lange weg der rechtspraak? De schuld was toch ieder duidelijk. Feller dan anders is thans na beschuldiging en ver dediging door de knapste juristen komen vast te staan dat zij schuldig waren aan misdaden van de ergste soort. Het leven benemen zonder rechtspraak is moord, thans is het beoefening van het recht. Tegenover de ..aanslagen vele jaren be dreven, past niet de wraak, doch het recht. Het uitvoeren der vonnissen mag dan ook geen gevoel van vreugde geven. We hebben, vooral ais Christenen, te erkennen de majesteit van het recht. God verordende de Overheid, ook internationaal, om het recht te handhaven. Rechtshandhaving behoort te zijn het straffen voor de schending van de door God verordende rechtsregels. Recht heft de barmhartigheid niet op en barmhartigheid mag het recht niet op heffen. Zoo mag bij den Christen het gebed niet ontbreken dat God bij de veroordeelden schenken wil, waarachtige belijdenis van zonden. Voor den grootsten zondaar is genaide mogelijk, zooals Christus den moor denaars aan het kruis bewees. Eenerzijds zij er een huivering bij het ptoces de hoogheid en heiligheid der God delijke gerechtigheid, anderzijds zij er waar achtige bewogenheid met hen, die zich zoo tegen Gods geboden verzet hebben. In Christus zijn gerechtigheid en barm hartigheid verzoend. MIDDELHARNIS. De aandacht wordt er op gevestigd dat bij K.B. de bepalingen ge bruik motorvervoermiddelen weer in wer king zijn getreden. In verband hiermede zal weer nauwkeurig worden toegezien op de naleving van de voorschriften dier besluiten, zooals het vervoeren van personen en goe deren, enz. Naar wij vernemen hebben zich voor de betrekking van gemeente-opzichter in deze gemeente ruim 20 sollicitanten aan gemeld. De heer Willeboordse, opzichter bij de Prov. Waterstaat alhier, is met ingang van 1, November benoehid tot gemeente-opzich ter te Alphen a/d Rijn.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1