Christelijk-Nationaal Streekblad voor
Goedereede en Overflakkee
ZATERDAG
12 MEI 1945
„Den Vaderlanfc Ghetrouwe".
DOODENLIJST.
mmmmamm
Prijs per kwartaal f 1,50
Advertentiën
van 1—5 regels f 1,—
Elke regel meer 0,25
Bij contract aanzienlijk korting.
OPBOUW
Dit blad verschijnt iederen
ZATERDAG
ADRES DER REDACTIE
EN ADMINISTRATIE:
Zandpad B 281, Middelharnis
Ie Jaargang - No. 1
Burgers van Nederland
De geallieerde legers rukken voorwaarts
op alle wegen, zij staan in Amsterdam,
de hoofdstad des lands en van het
Koninklijk Paleis op den Dam waait de
driekleur.
De onderdrukking is ten einde.
Nederland is vrij.
'Meer dan vier jaren hebben wij op
inze eigen wijze en met de middelen, die
ins daarbij ten dienste stonden, tezamen
net de mannen van onze koopvaardij,
infï-, zee en luchtmacht en met onze
'jenooten denzelfden vijand bestreden,
ekt door één roep, gedreven door één
en met eenzelfde doel, waarheen ons
ngen trekt: VRIJHEID.
'aarom verwelkomen wij deze soldaten
alle deelen van de wereld samen-
oomd, als onze kameraden en als de
bereiders van het wettig en rechtmatig
dat met hen is weergekeerd.
rij begroeten de vertegenwoordigers
onze regeering.
'ij zenden onze dankbare groet aan
igin Wilhelmina, in Wie, in de don-
jaren, die achter ons liggen, ons
ïstandig volksbestaan onbesmet bewaard
ef.
De strijd op het binnenlandsche front
ten einde.
De Nazi-tyrannie is gebroken, de rechts-
erheid weergekeerd,
like Nederlander is vrij in zijn geweten,
i geloof, in zijn eeredienst. Onze demo-
tische rechten en vrijheden worden
st^ld een vrij volk zal opnieuw spreken
een mondig volk zal beslissen, hoe het
egeerd wenscht te worden en het zal
bestuursbeleid controleeren.
Onze vereenigingen en instellingen her-
ri zen.
De vrijheid, die in deze gewesten groot
erd, herleeft.
Dus treedt de Nederlandsche onder-
grondsche verzetsbeweging thans openlijk
voor het Nederlandsche volk.
Het licht, dat wij in het verborgen
hoedden, schijnt weer over onze landen.
Een hard en moeilijk gevecht van meer
dan vier jaren is daarmede bekroond en
het geloof en de beginselen, die ons in
Ien strijd deden pal staan, zullen ook in
en komenden vrede onze wegwijzers zijn.
hun hulp en verbondenheid in de dagen
van 1940 en 1941.
Wij zweren niet te zullen rusten voor
de tyrannie ook uit hun gewesten ver
dreven is en zij in de vrijheid leven, die
heden opnieuw ons deel werd.
Landgenooten J De oorlog duurt voort
tot de totale vernietiging van de machten,
die de wereld in deze poel van leed en
geweld stortten, is bereikt.
Houdt U gereed tot dien strijd.
De ondergrondsche beweging in Neder
land echter heeft opgehouden te bestaan.
Wij nemen thans afscheid van U en
danken U voor alle hulp ons geboden.
Wij treden in het licht en schikken ons
met vreugde in de herstelde rechtsorde.
De wederopbouw neemt een aanvang.
Moge ons gansche volk eensgezind zijn
in den arbeid voor een beter en schooner
Nederland.
Wij hebben jaren verloren. Wij kunnen
een eeuw winnen.
NEDERLAND IS HERREZEN!
De gezamenlijke verzets-
bewegingen in Nederland
Met eerbied en dankbaarheid gedenken
wij de vele kameraden, die het geluk van
dit oogenblik, die de toekomst van ons en
onze kinderen met hun 'leven hebben
betaald.
Wij roepen het Nederlandsche volk op
hun gedachtenis in eere te houden, een
blijvende herinnering, dat onze vrijheid
met bloed is betaald, een waarschuwend
teeken, dat gerechtigheid verloren kan
gaan, tenzij een volk bereid is leven en
goed minder te achten.
In dit uur gedenken wij allen, die aan
onze her wonnen vrijheid geen deel hebben;
onze strijdmakkers en onze familieleden
in Duitsche concentratiekampen en ge
vangenissen, de door een wreede over
macht tegen hun wil weggevoerde arbei
ders, onze Joodsche landgenooten en alle
volken over wie de Teutoonsche woede
nog niet geheel verbroken is.
Onze gedachten gaan uit naar hen, die
leven in ons rijk in de tropen. Met ont
roering en dankbaarheid herdenken wij
Herdenking.
„Dit is de dag de roem der dagen.
Dien Isrel's God geheiligd heeft.
Laat ons verheugd van zorg ontslagen,
Hem roemen, die ons blijdschap geeft".
Psalm 118 12.
Onze vrijheidsdag is een vreugdedag.
Een dag van innige dankbaarheid tevens.
Maar onze blijdschap is niet onvermengd.
Naast vreugde is er ook rouw in ons hart,
rouw om hen die vielen.
Want onze vrijheid en onze vreugde
zijn duur gekocht. Zij zijn betaald met het
bloed van onze edelste zonen.
En terwijl de blijde tonen van ons aloude
volkslied weer klinken, welt in onze ziel
de weemoed op, als wij zien op de leege
plaatsen in onze rijen. In deze ure geden-
ken wij allen, die in en door den strijd
voor onze vrijheid, het leven hebben ge
laten.
In de eerste plaats gaan onze gedachten
uit naar hen, die reeds vielen in de Mei
dagen van '40, toen een wreede roofvogel
neerstreek op onze vredige landouwen.
Voor het eerst voelden wij toen den
moordenden greep van zijn meedoogen-
looze klauwen. Wij wisten toen nog niet,
wat het ging beteekenen om vijf jaar lang
aan zijn razend roof-instinct en zijn onge
breidelde moordlust te zijn blootgesteld.
Maar wij vergeten onze dappere jongens
niet, die met heldenmoed vochten aan de
Grebbe, in De Peel, aan den Wassenaar-
schen slag, op den Afsluitdijk.
Wij zijn nog trotsch op onze Mariniers,
„de zwarte duivels", die in Rotterdam te
water en te land den vijand onversaagd
te lijf gingen.
Wij herinneren ons de wakkere kerels
op de Zeeuwsche eilanden, die den onge-
lijken strijd tegen den overmachtigen vijand
met taaie verbetenheid nog trachtten vol
te houden.
Maar wat mochten zij allen tegen het
duivelsch verraad, dat ons in die eerste
oorlogsdagen reeds van alle kanten in de
ontstelde oogen loerde.
In deze eerste vrijheidsdagen buigen wij
eerbiedig het hoofd voor al deze mannen
en vrouwen, die als eersten ten offer vielen
aan het onrechtmatig geweld, dat ons
werd aangedaan.
Ook hun dood is niet te vergeefs ge
weest.
Zij vormden echter slechts het voorspel
van het bloedige drama, dat zich in ons
land ging afspelen.
Spoedig, heel spoedig sloten zich de rijen
aaneen der opgejaagden en gefolterden,
die den niets ontzienden vijand in handen
vielen.
Hoe ontstelden wij van de eerste dood
vonnissen, die ons troffen als bliksem
schichten. Deze eerste schoten werden
spoedig gevolgd door andere, tientallen,
honderdtallen, duizendtallen.
De dood greep met al wilder gebaar
om zich heen, de terreur nam toe, al
naarmate de krijgskans voor den vijand
keerde. Uit alle kringen van ons volk
werden onze mannen gesleept voor het
vuurpeleton van den vijand.
Soms waren het enkelingen, dan weer
heele groepen, die hun liefde voor vrijheid
en recht met den dood bezegelden.
In Mei '42 werden er bijna honderd
man tegelijk gevonnist, waarvan vele
officieren. De vonnissen waren hard en
wreed, vaak in geen enkele verhouding
tot het vergrijp, dat al of niet tegen de
verordeningen van de bezettingsmacht was
begaan. Velen, zeer velen gingen den
zelfden weg zonder dat hun namen gepu
bliceerd werden. Zij zijn alleen aan de
ingewijden bekend.
Vooral in de laatste maanden nam de
terreur toe. Honderden gevangenen wer
den als henden neergeschoten, zonder dat
hun zaak berecht was, of een doodvonnis
was uitgesproken. Dit begon reeds in de
stakingsdagen van Mei '43, toen honderden
ten offer vielen aan deze onverhoedsche
moordpartijen, welke de vijand met den
naam van „represailles" betitelde.
Wij herdenken ook de gijzelaars, die
om anderer vergrijp vielen voor de nati
onale zaak.
Mede gaan onze gedachten uit naar de
talloos vele mannen en vrouwen, die in
den vreemde, in de martelkampen en ge
vangenissen van den vijand bezweken zijn.
Hun aantal is bij lange na niet te schatten.
Rouw is er bij ons ook om onze Joodsche
landgenooten, die met satanisch raffinement
werden geplunderd en uitgemoord, waarbij
zelfs de kinderen niet gespaard bleven.
Wij zullen den gruwel van deze twintigste-
eeuwsche pogrom nooit kunnen vergeten.
Zoo zijn er op den dag van vandaag
duizenden, tienduizenden leege plaatsen.
Daar zijn er die tengevolge van de oor
logsverrichtingen in den iaatsten tijd of
vroeger het leven lieten en die van honger
en koude omkwamen.
Aan dezen langen doodenstoet is de
vijand schuldig. Hij is verantwoordelijk
voor al het leed, ons volk aangedaan.
Nog zijn de wonden, die ons geslagen
werden, niet geheeld.
Wij gevoelen innige deelneming met de
nabestaanden van hen, die vielen, wetend
dat het gemis vandaag het pijnlijkst ge
voeld zal worden.
Wij denken echter niet alleen aan onze
eigen verliezen. Met diepen eerbied en
innige dankbaarheid herdenken wij de
mannen uit de legers onzer bondgenooten
die voor onze gemeenschappelijke zaak
van vrijheid en recht op onzen vaderland-
schen bodem het leven lieten.
Tezamen met onze jongens van het
verzetsleger vormen zij een élite-corps van
vrijheidshelden, die gevallen zijn in den
rechtvaardigen strijd, die thans met zege
is bekroond.
Wij, die de vrijheid vandaag als een
geschenk Gods aanvaarden, brengen een
stille hulde aan hun nagedachtenis. Wij
hebben te veel geleden om onverdeeld
„blij" te zijn.
En toch zijn wij verheugd.
Omdat God ons heeft verlost uit de
hand onzer vijanden, omdat Hij ons van
zorg heeft ontslagen en omdat Hij ons
„blijdschap" geeft.
In eerbiedige herdenking volgen hier allereerst de namen van
hen, die afkomstig van ons eiland in de Meidagen van 1940
gevallen zijn in den strijd voor vrijheid en recht:
KLAAS AKERSHOEK Ouddorp
GERRIT BORN IzMiddelharnis
CHRISTOFFEL VAN DAM Stellendam
JACOB BREENOuddorp
MARC VAN 'T GELOOFOuddorp
JAN CORNELIS KRUIK Middelharnis
ABRAHAM VAN LENTE Dirksland
ABRAHAM STOUTJESDIJK Sommelsdijk
JAN TROOSTGoedereede
JAN VIJFHUIZENDirksland
Hoewel indertijd niet meer woonachtig op ons eiland ver
melden wij hier ook als twee der onzen
MARINUS BAREND SMITS 's-Gravenhage
JOHANNES SMITS 's-Gravenhage
die in Maart 1943 als ondergrondsch strijder gevallen zijn.
Meditatie.
VOOR DEN ZONDAG NA
HEMELVAARTSDAG.
Die van Boven komt, is boven allen.
Joh. 3 31a.
Dit is een geweldig woord! Wij hooren
hier niet een slagzin, die even onze aan
dacht opeischt en direct weer vergeten
kan worden. Neen, dit is een woord van
eeuwigblijvende beteekenis. Vergeet het
daarom nooit 1
Het is uitgesproken door niemand min
der dan Johannes den Dooper, een van
de krachtfiguren in het Koninkrijk Gods.
Hoe fier klonk zijn oproep tot bekeering
in die dagen van geestelijk en zedelijk1
verval. Hoe krachtig was ook zijn hou-j
ding tegenover de bezettende macht van
zijn tijd. Hij was een prediker, die geenj
blad voor den mond nam. Hij trad niet
bepaald „voorzichtig" op.
Diezelfde Johannes de Dooper is echter
tegenover Christus, Zijn Koning, een nie
tig mensch in eigen oog. Hij verbeeldde
zich dan ook allerminst, dat hijzelf boven
alle andere menschen stond. Hij wierp
zich niet op als leider van het Joodsche
volk, doch wenscht slechts dienaar, slaaf
van Christus te zijn. Zelf wil hij de minste
zijn in de oogen der menschen, als Jezus
de hoogste plaats maar inneemt.
Want Jezus moet boven allen staan,
omdat Hij ook van Boven is gekomen.
Zoo wijst Johannes telkens weer op dien
Koning, Wiens eer hij al maar grooter
wenscht te zien: Die van Boven komt.
is boven allen.
Johannes spreekt hier over de bijzondere
afkomst van den Heiland. Hij is niet van
beneden. Hij is niet opgeklommen uit de
onderste lagen der samenleving. Neen,
Hij is van hemelsche oorsprong. Meer
malen heeft Christus daar zelf op gewezen.
Sla uw Bijbel maar open, en lees bijv.
Joh. 8 23. Wel is Jezus in heel nederige
omstandigheden ter wereld gekomen als
de zoon van Maria van Nazareth, maar
tegelijk is Hij ook de Zoon des Vaders,
Die ook zelf God is, te prijzen tot in alle
eeuwigheid en Wiens naam ook (moge
het zijn tot in lengte van dagen) door
ons blad worde verbreid.
Hoe heeft de Zoon Gods echter tijdens
Zijn leven op aarde smaad en hoon moeten
verduren. Is dat nu de Koning, die boven
allen staat? Zie eens, Hij is door ieder
vernederd. Men beschouwde Hem als een
minderwaardige, zooals Jesaja het al pro
feteerde. Hij was veracht en de onwaar
digste onder de menschen. Tenslotte stierf
Hij als een uitgeworpene. „Weg met
Hem. Kruis Hem." Dat waren de uitroepen,
waarmee de wereld, ook de vrome wereld.
Hem uitbande en men rustte niet, voordat
Hij lag in het graf, meenend dat Hij daarin
voorgoed zou ondergaan.
Maar Jezus bleef niet in het graf. Hij
is opgestaan uit den dood. Hij, Die van
Boven gekomen is. staat ook boven de
macht van den dood. Wereldsche macht
hebbers moeten tenslotte voor den dood
zwichten, hoe groot hun macht op aarde
ook was. Jezus overwon den dood en het
graf en de hel. Hij staat werkelijk boven
allen, ook boven de machten der duis
ternis.
Het heerlijkst blijkt dit, wanneer Hij
op den Hemelvaartsdag naar den hemel
terugkeert, om Zijn plaats op den troon
der heerlijkheid aan 's Vaders rechterhand
in te nemen.
Aan dit feit schenken wij nu bijzondere
aandacht. Het is weer Hemelvaartsdag
geweest, 't Gevaar is niet denkbeeldig dat
door de geweldige nationale en inter
nationale gebeurtenissen van de laatste
weken dit groote feit van de Hemelvaart
des Heeren op den achtergrond in ons
gedachtenleven is gedrongen, 't Is daarom
goed er in onze meditatie bij stil te staan.
Want hoe beteekenisvol de feiten van
den dag ook zijn voor ons volk en voor
Europa van blijvende beteekenis voor
heel de menschheid is alleen het feit, dat
Jezus, die van Boven kwam, ook boven
allen is en boven allen blijft. Zijn troon
in den hemel is onwankelbaar. Zijn heer
schappij is beslist onaantastbaar. Zijn
koninkrijk is werkelijk een eeuwig Rijk.
Daarom kan Hij het eischen, dat aan
Hem zich allen onderwerpendat heel de
wereld Zijn naam eert en roemt.
Hij de Vorst der aard'/
Is die hulde waard.
Natuurlijk zullen er, zoolang de wereld
bestaat, menschen en machten zijn, die
er niet over denken om dezen Koning te
erkennen.
Openlijk wordt Jezus' naam telkens weer
door 't slijk gesleept.
Doet u daaraan ook mee? Zegt u ook
in uw hart„wij willen niet, dat Deze over
ons Koning zal zijn"? Weigert u voor
Hem de knieën te buigen? Dan bent u
den naam van Christen niet waard.
Wanneer ons Nederlandsche volk in de
toekomst voortgaat in de Christusverwer
ping, dan mogen wij geen Christelijke
natie meer heeten.
Daarom roepen wij u allen toeonder
werp u aan dezen Vorst der aarde en
smeek om Zijn genade. Wij gaan het
Pinksterfeest tegemoet. Richte dan ook Uw
aller oog zich naar Boven, waar Jezus is,
opdat uit den hemel op u neerdale de