4%%
99%
BERVpETS
Tandarts J. H. Bil IJS
dat zoovelen aan
Tzleedin^
de voorfeup geven
De soliede degelijke stoffen, de duurzame afwerking,
uitmuntende pasvorm en la$e ppys waarborgen dat
inderdaad „Meerwaarde voor minder$dd"ontvan$t
Ons streng door-^evoeid systeem
om voor lederen prus het beste
te leveren waf daarvoor geleverd
kan worden,heeft
zoo populair gemaakt
Fantasie Ulsters
f 7.90
tot58.
Ratiné Ulsters
f13.50
,ot62.
Motor Jekkers
f6.90
27:
Regenjassen
f7.50
^De WvtiZsA nadefif
Veel extra's is er noodig.
Zeere
Spenen
H'oeveel h'eht U zelf
op de
Spaarbank?
met het gelddoor „Bona" gespaard.
IH&t fiiM
JACHTRECHT.
PANDBRIEVEN
INSULAIRE HYPOTHEEKBANK
GIMBORN'S
flfANOL
WOENSDAG
17 OCTOBER 1928
Huidvc
ROSA MARINA
J
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 13™0CT0BER 1928
in prijzen
van
in prijzen
van
in prijzen
van
in prijzen
van
tot 48.
6G0EDK00PEA DAM BU ONZE CONGJUEMTED
Door aankoop onzer machine HOLLAND kunt U door
Uwe leegen tijd te benutten, zich een bijverdienste verschaffen
van 10 tot 13 gulden per week, bij een werktijd van 5 tot 6
uren per dag.
Wij garandeeren 5 jaar lang vast werk door een werkcontract
op zegel. Gedurende 3 jaar schriftelijk garantie op de machine.
Vraagt inlichtingen en inzage der tevredenheidsbetuigingen.
J. A. VOGEL - Snellestraat 5 DEN BOSCH
Spreekuren Dagelijks
van 87a tot 10 uur voorm. en van
1 tot 27a n.m. en volgens afspraak.
Telelooa No. >86.
bij melkvee, alsmede alle
bij de veestapel voor
komende huidschavingen
en huidverwondingen ge
neest men allerspoedigst
met Purol. Doos 60 en 90
cent. Bij alle Drogisten.
„Ziezoo I Alwéér een appeltje ooor den dorst in
veiligheid gebracht! Wat is dat spaarbankboekje
toch tn korten tijd gegroeid! Eigenlijk mag het
geen wonder heelen, want, wie verstandig huis
houdt, kan gemakkelijk ongemerkt iets overhouden."
Hoe vroolijk zou het zonnetje schijnen in
tal van gezinnen, als de huisvrouw op elk Kilo
oatuurboter minstens een gulden bespaarde
door in plaats daarvan de heerlijke, voedzame
lurgens Bona margarine (met Melk bereid) te
gebruiken! Men weet nooit wat er gebeuren
kan en dan is het eén geruststelling, als
men zichzelf in tijd van nood kan helpen
JURGENS'
MARGARINE
De Jachtcommlssie brengt ter alge-
meene kennis, dat van 13-27 Octo
ber 1928 op de Secretariën der ge
meenten:
Middelharnis
Sommelsdijk en
Stad aan 't Haringvliet
voor een ieder kosteloos ter inzage liggen
de uittreksels van een besluit der com
missie betreffende jachtrecht, welk tot
het in werking treden der Jachtwet 1923
heeft gerust op gronden in die gemeenten
gelegen, en door het in werking treden
dezer wet is ondergegaan.
De Jachtcommissie:
MR. P. M. J. E. BLOEMARTS,
Voorzitter,
MR. A. J. ROSMAN,
Secretaris,
TE ZIERIKZEE
Verkrijgbaar bij alle Boekhandelaren,
Prijs per kwartaal f 1,—
Losse nummers 0,075
ADVERTENTIËN
van 16 regels 1,20
Elke regel meer 0,20
Bij contract aanzienlijk korting.
Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen
f 1,per plaatsing tot een maximum
van 10 regels, elke regel meer 15 cent.
Rusland en het Bolsjewisme.
IX.
Misschien worden er onder de lezers gevon
den die zeggen, wat hebben nu al die treurige
toestanden in Rusland met de Bolsjewiki te
maken, die hebben aan dat alles toch immers
geen schuld? Nu, ik moet zeggen, dat de Rus
sische revolutie van de eerste dagen af naar
den afgrond rolde, omdat én de leiders én het
volk absoluut niet voor revolutie riip waren en
nog niet zijn. Ik zal de laatste zijn, om de
Bolsjewik een verwijt te maken, maar toch
verdienen zij een streng verwijt. Zij, de Bols
jewiki, hebben, toen de revolutie naar den af
grond rolde deze beweging nog verhaast, in
plaats van tegen te houden. In plaats van het
onbezonnen volk af te houden van de ver
keerde richting die het insloeg, hebben zij het
wijs gemaakt, dat juist in die richting een
hemelrijk te vinden was. Nog meer, zij las
terden hen, die het volk van den ondergang
wilden terug houden. Alles, wat het volk uit
lafheid, egoïsme of onverschilligheid deed,
steunden zij en keurden zij goed. Men zou haast
kunnen zeggen, dat zij het proces van anarchie
hebben georganiseerd.
Zonder twijfel dachten de Bolsjewiki dat zij
aan de verwezenlijking van het Socialisme ar
beidden, zelfs toen nog, toen zij overgingen het
leger te ontbinden en het geheele land aan
Duitschland prijs gaven. De beweegredenen
van de Bolsjwistische daden kunnen misschien
wel beschouwd worden als een vergissinghun
daden zelf zijn geen vergissingen, maar afschu
welijke misdaden. Hun daden immers bestaan
in geweld en bloedig terreur.
De burgeroorlog die de Bolsjewiki gevoerd
hebben en nog voeren is zoo vreeselijk, zoo
wreed, dat al de gruwelen van den laatsten
oorlog er nog niets tegen zijn.
Trotzki zelf heeft toch gezegd:„Bolsjewisme
is niets anders dan burgeroorlog". De laatste
wereldoorlog was een openbaring van het diep
verval en bederf van het imperialisme. En wat
zagen we en zien we nog in ERusland? Dat
juist de zoogenaamde radicale-socialisten door
het imperialisme besmet zijn. Zij, de Bolsje
wiki, zij hebben den Russischeri bodem ge
drenkt met broederbloed, zoodat bij het zien
van de Bolsjewistische roode vlag men niet
denkt aan het symbool van het morgenrood tot
een nieuw leven, maar aan bloed en het roode
hemd van Russische beulen.
Bij nadere beschouwing zou men toch zeg
gen, dat de Bolsjewistische vergissing en mis
daad een en denzelfden wortel hebben.
In de politiek zoowel als in den Godsdienst
speelt het geloof vaak een groote en beslissende
rol. De materiëele afhankelijkheid, de eerzucht
ook wel de geestdrift en drang tot zelfopoffering
van het volk en van de leiders, vervullen de
politieke atmosfeer met vele hartstochten en
vertroebelen het verstand. Politiek is geen
wetenschap die men kan leeren. Het verstand
moet de Politiek beheerschen. Maar,'hoe minder
de politiek door 't verstand wordt beheerseht
en hoe meer hartstochten en wenschen vrij
spel hebben, des te grooter is de rol die 't ge
loof er in speelt. Met het geloof zijn fanatisme
en onverdraagzaamheid broertje en zusje. Dat
zien we in den Godsdienst zoowel als in de
politiek, want, waar men weinig kan bewijzen
en men veel gelooven moet, daar zijn onze
wenschen maar alte zeer geneigd den vorm
aan te nemen van onomstootelijke dogma's.
En hoe meer we voor zulke dogma's voelen, en
hoe moeilijker men de waarheid ervan kan be
wijzen, des te
tegenover iederej
overtuigen kan,
gemakkelijk toe
Lenin, Lunat
jewistische leidt
geloofden aan
bereid waren. 1
goedkeurden en
toch oprechte m
te offeren, 't K
vreemd, maar to
eens terug aan
Onder de inquis
innig geloovend
blik aan twijfelt
heden God dienc
De ideologen
volmaakt op de
fanatiek dat zij
hoorden, en dat
bezaten, en dat
weg gingen. Er
gelooven vast, d
De inquisitoren
nenen allen dief
werden gemarte
dat doen ook d
dachtendaardo
hun oog al die
menschen „IcettQ
De Bolsjewiki g<
de zaak van In
iedereen, die 't i|
en neer te schi<|
Voor een ge\
wereld eenvoud
ook de Bolsjewi
Socialisme voor
geweld doorgev
het geloof aan
geeft hun moed
tot onvermoeid
INGEZON
In Uw wo
waschtale
Doos 30 en 60, tut
FEUILLETON.
DOOR
MELATI VAN JAVA.
13)
„Neen, nu gaat het niet meerl 't Spijt mij vreese
lijk, ik was juist zoo goed aan den gang!"
„Mij ook, maar ik zal voorzichtiger zijn; een
volgenden keer zal ik niet meer zoo echt denken,
dat ik al het andere vergeet."
Van 't poseeren kwam dien dag niets meer;
's middags ging zij naar den dokter om hem een
boek terug te brengen, dat hij haar geleend had;
hij was toevallig thuis en liep met de handen op
den rug zijn ruime kamer op en neer.
Als hij alleen was, toonde dokter Adrichem niet
het opgewekte, aangename gelaat, dat zijn pa-
tienten steeds goeddeed; het was of een masker
van zijn gezicht viel en hij nu onder zijn dikke
grijze haren bijna een oud man scheen; hij hield
het hoofd gebogen als onder een zwaren last, dien
hij alleen torschte, dien niemand hem hielp dragen.
Rose-Marie klopte aan de deur; hij hoorde het
niet en zij, denkende dat er niemand binnen was,
trad binnenzij had haar stroohoedje op, dat zij
zelf met eenige wilde rozen had versierd, en in
haar hand droeg zij een groot bouquet woudbloe
men. 's Middags, terwijl Jansje sliep, was zij naar
een boschje gegaan ergens tusschen de duinen om
ze te plukken.
De ware God
ling met blind
j dezen Godsdiei
ziet duidelijk 1:
I en een individu
Hem. Het obje<|
.alles; tegenove
leert hij zijn eu
op grond daarv
voorstellingen
om Hem te lee|
één woord: hij
De onverdre
verheerlijking e
het Wezen God:
tieve voorstelli
de ideologie var
omdat zij niet
God, maar zelf\
steunpunt in e
voorstelling. En
toepassing. Het
tiek geloof, ma;
den weg daarht
oprichters van
Dr. Adrichem
zij binnenkwam
lieve oogen aam
„Och, dokter,
„Neen, kind!
bloemen? Daar
„lk had niet g|
ben er zoo blij on
„Ik luister, R
Hij zag er nu v|
en opgeruimd;
vingertjes werke
werd in de vaasj'
juffrouw Bol va
en zoo dol goed
de anderen schik
en zette die op
„En nu ben i
Zij nam een V
kwam daarmede
luisterde gliinlac|
er dien morgen
„En nu," eini
mijnheer uw oei
het toch zoo las|
denk, dadelijk 0|
geheimen hebbel
zelf in de rede,
zijn dat ik ze
zeggen, dat ik
„Zeker, kind!
geduld hebben,
hun eigen; zij i
„Maar het "is
gauw kwaad, m
te toonen. Dat i