NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DE KLEINE BAZAR
Sola-Silver
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
Bericht
Complete Sorteering
(feat '[tij*t
1/MjnUacdt' s Jtoeder
DINSDAG 23 MEI 1933
FEUILLETON
HOOG SPEL.
f! BUITENLAND
BINNENLAND
UIT ZEELAND
MIDDELBURG
NUMMER 61
29ste JAARGANG
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES;
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Markt! en 2; Telefoon Ncu474^
Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
GROOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
In verband met het als Zondag if®
viel en feest van HEMELVAARTSDAG,
2>al ons blad Donderdag niet verschijnen.
Als vergoeding zullen ontzie abanmé te
Zaterdag een. uitgebreider nummer ont
vangen. I
DE DIRECTIE.
Saamhoorigheid op het terrein
van het Kerkelijke Gods
dienstige leven.
Op den Katholiekendag te P'elft heeft
rector Bots over - bovengenoemd onder
werp d© volgende belangrijke rede ge
houden.
Het 'was een smartelijke ontdekking, al
dus vangt Z.Eerw'. a,an, toen we uit de
dagbladen lazen, hoe het Bolschewismc
propaganda voerde met de materieel®
schatten der Russische Kerk. Maar veel
erger moeten Wte stahrikken, als we zien,
hoe de Kerk bestreden wordt met haai'
eigen geestelijke schatten, met haar tejigem
waarheden. En dat is1 te zien, door heel
de geschiedenis, ook in onz'en tjfd. De
gToote d'waalleieraai-g van dezen tijd z'ijln
de revolutionaire leiders, die voor de
miskende mensehen verschenen m:et do
leuzen van: vrijheid, gelijkheid en bro,e.-
dersbhap'.
Geen gedachten staan zoo stralend ver
vat in Christus' leer pis juist de gedach
ten der christelijke vrijheid, gelijkheid
en 'broederschap'. Heel het Christendom is
op de erkenning dier persoonlijkheid ge
baseerd en onzte verhoudingtot den ge-
xingsten mensch is 'door Christus gemaakt
tot den proefsteen, het kenmerk van on
zen trouw1 aan Hem.
Huist deze geringste mensch is aan
Kruis en Kerk 'en christelijke gemeen
schap ontvlucht, het is Wet schrikkelijk^
ste verlies, dat de Kerk' in de 19 eeuweln
van haar bestaan ooit galaden heeft. Die
geringste mensch vond geen beveiliging
meer in de liefde der gemeejnschap en toen
heeft hij zich tegen die gemeenschap mdt
rijm haat gekeerd. Het gevolg Was mate
rialistische klassenstrijd.
Christus en de geringste mensch z'ijn
zeer vereenzelvigd ook' in hun beider lot,
hetgeen Z.Eerw. nader uitwerkte. 'Zal
naast Christus de geringste mensch zijn
©ereplaats gaan terugwinnen in onze sa,-*
meuleving
Rector Bots komt dan na zijn inleiding,
waarin lnj' de christelijke verhouding van
mensch tot mensch tenminste op: kerkelijk
terrein belicht, tot de behandeling der éér,-
iste conclusieYoor God zïj'n alle men
schen gelijk'. f
In het maatschappelijk leven kennen en
erkennen we, aldus spr. ongelijkheid on
der de menschen, voortvloeiend uit Ver
schillende factoren. Ook' zijn sociale ge
aardheid brengt ongelijkheid mee. Djezie
'Ongelijkheid, voorZoover uit de natuur
voortvloeiend, gaf, onder den druk 'der
heidensche ongelijkheid, den menseSion leien
heimwee naar de absolute gelijkheid. On
gelijkheid is echter maar bijkomstig, do
gelijkheid is wezenlijk, omdat voor God
alle menschen volkomen gelijk' a,an elkaar
z'ijn. Opmerkelijk' is, dat de moderne st,a-
ten dat goddelijk' inzicht over den mensch
in hun grondwet overnamen.
Zoo stichtte Christus om het Rijk' Gods
pp aarde te vestigen een Kerk voor alle
menschen.
Z.EeTw. weidde uit over de wijiz'e, wa.a,r-
Pp dit gelijkheidsbeginsel in de jonge Kerk
werd 'begrepen; niet als abstract idee,
doch als levende Wterk'elfijkheid.
D'e Kerk' is krachtens haar wezen een
familie-gemeenschap, naar het wOord van
den Goddelijken Meester: „Gijf allen zijt
.broeders".
„Als iemand tot de Kerk komt pan
geestelijk voedsel, dan schrijft Ber-
dioefï houdt hijr op 'adelman te rijn
*>f plebejer, bourgeois of proletariëralle
ii
„Hè. hè! Als heit mijl gegeven was, om
unfjtn eigen levenspositie te kiezem, dan zPu
i - verlangen ojn eigenaar te z'ijin van een
bezitting ,als Pievamo."
„Het is een bescheiden wlemsch," zei de
zijl.
„Wlamneer meh meer bézit', bezit mlan
■tevens de macht om kw'aad te 'doien, en
als men kiwaad doelt, verlwekt uien vijan-
dan, en als mem vïjiajadem hele®, leeft, men
in anglst «n kem|t men niet het, reine gemot
van een xusitilg, tevreden leivlem."
„Mijn vader zpu dit mat u ééns rijm.
iZioo, redeneert hij' ook. Dab is ook de'fe-
dem, waarom hïjl.abtdij- hier is' hlïj'ven wo
nen, zonder zich da moeite tje> gëvten maar
meer te streven."
„Hij koos aaer z'eker de. Wijisitie- partij1,"
gaf Ser Pantaleone toe:. „Hij: jhetft genoeg
en hij' die genoeg heeft, is gelukkig."
„Ja,. ,ma:ar .wie vindt ooit ,da-t hij genoeg
Reeft i
ptllW vader vèimd het eta ik' zPu het ook
vinden. ials ik hear Was van Pietvlano.'Voor
iemand van u|W beteekenis cm met uiw1
vergankelijke ornamenten vervallen, want
voor Gpd bestaat geen klasse pf stand".
Daar is vooreerst in de Kerk éen ge,-
meienschappelijk' levensdoel, waaraan een
gemeenschappelijke vergelding beant
woordt.
De Kerk veronderstelt bïj' haar gelijke
wetgeving gelijke menschen. En ongelijk
heid in w'ijd-uitloppende functies en
sterknop'gébhuw'de hiërarchie is jnist in
gesteld om door die ongelijkheid 'de ge
lijkheid zooveel 'mogelijk te benaderen,
Want de roeping v.an de bestuurders der
Kerk is: te dienen. En Z.H. de Rajus
nam den titel aan van „dienstknecht der
dienstknechten Golds". Zoo, is de Kerk
de vervulling van de stoutste droomen
inzake democratische gelijkheid.
Is, zloo vraagt spr. zich af, juist niet
die gelijkheid het ideaal, wat aan de
Kerk die meeste zprgen brengt Want,
z|o,oals de vierde stelling opmerkt
Mag wel die persoonlijke heiliging,
•waartoe eenieder geroepen is', haar in,-
dividueelem aanleg verschillend z'ijn, maar,
z'e zal t,och altijd in harmonie moeten
blijven en in nauw contact met het le
ven der Kerk, d.i. der gemeenschap.
Eerst voor de Farizeeërs, aldus Zijn
'Eerw., later vrot andere groepen, is het
e,en groiote ergernis geweest, dat de| Kerk
eischt, dat ,elke enkeling zich zal' schik
ken, ten koste van offers desnoods, naai
de gemeenschap. Christus' Kerk is voor
allen, maar dat blsteekent niet, dat- de
Kerk allen zou willen kneeden tot een
doodellj'k© eenvormigheid; elk Heiligen
leven is daar een nieuwe pakkende illu
stratie va.n.
De Kerl: is' vóór alles een gemeen
schap, waarin gemeenschappelijk leven be
staat, waaraan de enkeling zich wa.t be
treft norm, leer, moraal, wet en eere.-
dienst moet onderwerpen. Al komen we
voor het typische ïeitte staan, <la,t de
Kerk tegenover de verschillende Men
oen verschillende houding aanneemt, dan
spruit dit voprt uit haar drang naar ge
lijkheid in dien zin, dat de Kerk "aan
elk har,er kinderen zonder onderscheid
wil geven, wat het noodig heeft. i
Komt dit gelijkheidsideaal in het leven
der Kerk ook voldoende tot uiting? Dezo
vraag behandelde Z.Eerw. in de stelling:
Het verderfelijke individualisme, dat
het individu tot gelding wil brengen ten
koste van de gemeenschap, heeft ook bij
vele Katholieken die gemeensehapsge|-
dachte verz'wiakt en vertroebeld.
Spr. wee® in dit verband op den nood,"
Jottigen invloed van het individualisme,
Welke ontaardde in een ovgrheersching
van den een bloven den anderen of' 'boven
vele anderen, wlaarbïj' 'de heiligste goede
ren gemakkelijk bedreigd raakten, do
piarsieonlijkheid van den evenmtensch in
het gedrang kw'am en de verantwoorde
lijkheid voor dien evenmensch verzwakte.
Uit die is'feer groeide de klassenstrijd,
door_ socialisme gepredikt en ''t liberalisme
dat in tegenstelling met het eerste, langs
duizend wegen in de ziel van het Ka.tb
volk binnendrong.
Zoo is de geest der Kerk 'onder invloed
van het onchristelijk individualisme ver
kild.
De gevolgen van dat individualisme zijn
niet alleen merkbaar .op. maatschappelijk,
maar 'ook ''in het godsdienstig leven. Veler
godsdienstig leven krijgt een louter per
soonlijk karakter, zonder verantwoorde
lijkheidsbesef voor anderen, Zonder sac
menhang. met 'anderen.
Met de pen en het woord hebben we
ons gewend tegen de bewering, der socia
listen, dat godsdienst priva.atzaak is, maar
maar praetisWh is dit wel het geval, waar
we de godsdienstig zedelijke beginselén
veel te weinig tot gelding hebben ge
bracht in ons' openbare leven en voorts
op kerkelijk terrein zelf'onzen godsdienst
plicht gaan beschouwen en vervullen als
een persoonlijke aangelegenheid. Dit ï'aat-
naam betieAfent het nieit veel, vergeleken
melt hetgeen gij haidt kunnen bereiken, is
heit maar belts zeer middelmatigs- Daarin
ligt heit geheim van iu|wl geluk'."
„U neemt maar Voor zieker aan, dat ik
gelukkig jb'sn," z'eide zijl."
Hij keek baar aan en eiem oogenbliki
liep hij gevaar van éten hoofdweg af te
dlw:alen in rijwtogen, die haai- aangelegen
heden betroffen. Ma,ar hij- ..overwon die
neiging.
„Ik zlom wei blind moeten zijn, om dait
nieit te zien," antwoordde hiji op: ofdoiein-
dan 'toon. „Maar tto'eai iik u dat aeade, be
dolelde- ik nieit alllleen u, maar ook jU'w va-
dier- En voor hem is er reden gtemoeg. Een
edele bezitting, ruim, maar toch alte dielrt
bijl elkaar, ginds in helt vlek hooriglem,
dalei belasting betelen ein lieonpjlichfig .rijta,
hef kasteel zelf mlet alle bijgebouwen,
dicht opeen gebo.u'wd onder de beeteher-
meinde vleugels b'ehailvte misiarii ion dat
paviljoen daarginds in flieln afgesloten
huiLn," merkte hij, er naar wijizehide op on
verschilligen toon, zooidait uit niet# bleek,
dait hij' Langzaam en .trap|sgie|wijizte gekomen
nVap, waar hij wieizlen wilde', helt doel, dat
hiji reeds1 voor opgan had gehad, toietn hij
naa-sit baar kw'am zitten. „Dat is een Zon
derling gieibouiwltje," vervolgde hiji jnadein-
kend. „Ik ka,n mij niet Voorstellen, met
ste wordt iederen Zondag, gedemonstreerd
door de velen, die bijl '"Jen aanvang der
H". Mis huh rozenkrans vatten en met
deze particuliere devotie hun aandeel bj-
veren in de gi-oote gemeenschappelijke
Gio'dsvereering van den Zondag. Zelfs de
TI. Communie kirecg voor velen een per.-
lsoonlljk karakter.
'Er bestaat dus inderdaad in de boven.-
uatuurlijke sociologie van de maatschapp
pij' der Kerk een Soprt sociale kwestie,
welker oplossing m'et die dpr burgerlijke
maatschappij samenhangt.
Z.Eefw. sprak d,an bveir 'Je miskenning
der Hoogmis als gemeensohapsdaad der
Kerk en de verzwakking v(an den pa,-
ro.chieband als een vers'chijhsel van die
zelfde verzWakking der gem'eenscbiaps-
gedaclite. Het is duidelijk, dat "de ver
zwakking van dit organisme (de parochie)
verband houdt met den individualistische!)
tijdgeest. 'Dlan ligt het echter voor do
hand, dat het herstel yan egn blopiend
parochieleven van buitengewone bateojke-
nis zal z'ij'n voor de ^loo vurig-jbr0g(een'da
toenadering der menschen.
In de nu volgende stelling behandelde
rector Bots enkele veirsehiijhselen van
meer practischen aaird, waarop de vol
gende stelling doelt, waar gezegd wordt:
Zelfs z'ijn er binnen dat kerkelijk ver
band enkele gebruiken ontstaan, die den
indruk maken, dat 'd« leden der Kerk op
uitei-lijke- materieele gronden verschil
lend Worden gewaardeerd. Hiermee wordt
vooreerst gedoeld op de bezetting der
verschillende leehen.-bestuiurslicham'en in
«me kerkelijk' leven, van de 'regenten-
colleges af tot" de besturen van maat.-
schap'pefijki-'ehiaritatieve vereenigingen toe.
Als regel komen arbeiders da^' niet in
voor. Reeds jaren wöirdt dit v'öbjrbijlzien
van den arbeider voor het bezetten deZef
functies als een ïpiskfenning gevoeld en
openlijk besproken in de arbeiderskringen
<eeTv«. .Waarom, aldus Z.EjerW., zouden
we noodeloios de onderlinge vervreemding
en verwijdering in de hand werken?, ter
wijl samenwerking "tusschen mensehen uit.-
verschillende groepen z'uik'e groote voor
deden biedt.
Z.Eerw. bepleitte als tweede punt van
practischen aard een „gelijke" plaatsgelidi-
regelen voor alle piLaiatsen in die kerken,
Waar men zoo iets zou kunnen fiskeeren.
Tenslotte w'ees spr. er op, dat in de
hedendaagsche mens'chhéid zeer sterk
herleeft de drang.naar gemeenschap, zooi-
dat elke inbreuk op die gemeensehapsgep
dachte thans zeer pijnlijk' Wordt gevoeld,
terwijl omgekeerd de consequente toiejposj-
sing van ons broederschapideaal, tenminste
'Op kerkelijk "terrein, aan de zoekende
mensebheid niet zal ontgaan. -
OOSTENRIJK
Vangiiin verklaart den nazi's den Oiorlog'.
Vaugoin ,de leider der Chrisbelijlk-sio-
oi'ale partij ein minister van pprloiga heeft
dien naitionaal-speialisten den oiorftog ver
klaard m'eit de Woorden-iwanneei' ops de
naf.-isioc. den sjtirijid aauaeiggen, a,a,nva,arden
wlji Wjj. zullen diejn isltrijld voeren
mie't jalle tem dienste slaande middejlletn. Dit
Oostenrijk' is een Duditseh land- Het zal
duw zelfet-andig1 te blij'ven misjslcibiem „tpit
eein toevlucht en besteherming twprden vooir
da overige Duifsphersj gelijk helt zpio vaak
in hat Verleden geweest is. Ik' zleg |da,t opk
wjuke besitemmiing dat gehpuVd is."
Er spkak uit die belwering .d,u.idelijk iaën
vraag -eu zij beantlwloiorddedieioinmiddeillïjik.
„Hiett is eien laiZareit," 'zjeide zijl. -
Viea-schrikt slehioiof Ser 'PiaintaleDne 'op
z'ijn -plaats been en Weier, ein de .zWarte
looigen die ha,ar nil laansltaardein:, -misten
hunne brutale uitdrukking. "Het wtord
had cian somberen klank, die..iem'and al
lerlei versöhr ikkingen voor opgen tfaoyjer de
„Een lazaret?" vroeg hiji_omf|s|teld.
Ziji legd© hem nu ujlt, „H;e|t. gebeurde
in de dagen, toen mijln vader nog maar
eau kleine jongem wlais. De pieslt hleersobife-
in Florence en Werd oiok hiefh©en gebracht,
naar het stadje. De mannen stierven als
ratten en muizen- Om hen te redden
hle-efit mijn grootvader dit lazaret laten
bou,Wen ,en ook nog lamdere, die na dien
Itójd afgebroken zijn, en hij, lief .Jiet door
muren omvatten. Er Was een heilige. 'Mi
noriet, eien zekere Era Clrisitofexo', die. de
pestlijders hier kjwam verpfogen en Zeüï
iopl Wonderbaarlijke wijizle 'bewaard is ge
bleven voor bleSmeltltiing-"
Uit Ser Pantuleioniei's gelaat spirak af-
kle,er.
„Eh be)w:aiarlt u het als' teen gedelnkteieken
ter eiere van zulk' eien vreteselijke ge-
'benrtenis?" vi-oeg hiji.
„Ach, neen. Zpoals ik u z'eide, waren
in het beiwjuisfciijin van mijn ver.aintwjo|orde-
lijkheid als leider va,n het katholi'-ke
volk van Oostenrijk. K.a-tlnoliejKe' dagbla
den worden in Duitschlalnld verboden,
priesters worden veryolgd. De katholieke
partijenw orden machteloos gemaakt. Dus
Zeg ik Wij' blijven liever klein, maar iriïj1.
Tijdens een andere beifotoging heeft de.piar-
tïjleider der Wisensiohe Christelijk-s!0,ciailleh
'zich op dergelijke wüjize uRgdatem.
RUSLAND
Hict Franscli-Kusriscli non-agressie pact.
LitWinoff heeft ®ian Paul Btenco|uir. aen
teleigram gezonden, waarin hij meedeielt,
dab de sovjetreigeering mpt gIO|0|te violdiole-
ning kemlnis geln'omen heeft Van do een
stemmige goedkieniring van het Frainsloh-
Rusisiisth npn-agreBsie-piact door de Frari-
sche; kamer. t
Na erop: geiweaen ,te hebben, dat dezle
geste de waarde van het pact ,nog fian-
Zienlijk verhoogt, Verklaart de 'Riuislsasiche
volkscommissaris: De heiele wiei-eld rnioiet
weten, dat dit poot een belangrijke Vredds-
faotox is nief voor heide landen, tmaar.Vpior
da géheele wereld.
is bestand tegen een
Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist
DE KABINETSCRISIS.
Candidaten Voiou- de
m i n ieitier z'©t ie 10.
Zoo als gejwoioinlijlk bij' Jen VporllMreideni-
den arbeid van een formateur; om zijln
ministerie «ponen te «Wlein, hebben de
laatste dagen alllerlei geruidhtan de ronde
gedaan van miniatrabeleln, die Voor de
een lol andea-e iplorbefeuille in aanmterking
komlen. Men hteeft daaxbif. in heit- oog te
houden, dait de fonmatelur zelfs olp Ket
laatste loogejiblik nog in de. mioiodzakellijlk-
h,eid kan verkeerien, uanvankielijkle voor
nemens ,om de batrojekenten tea' benoeming
aan do Koninigin voor te dragein, te wjj'-
'idgem..
Zaterdag scheen de stand van zakfein te
ziijn, dat dr. Colijn dei portefeuille van
binnemlaindiïche z'aken zal kiezen.
Ar:on.r 'Waterstaat kpmt ir. J. A. Kalf'f
(lib.), de voormalige -direidtlepg Her Ned.
Splovrwcgtem, in aanm-erkiing.
Verder zouidem er Jlwiee vrijlzinndg-demio-
cra ten in heltministerie W|0;rden ,opge;nio-
men en mei mr. P. J. Oud en mr. IT. P.
Merchant, aan wie .reep. de poyti^teilltea
van financiën en onderwijs zouden zfijln
totegedacht.
Vrij z'éker schijnt lie't opk te zlj'n, dait
koloniën aan dr. A. A. L. Rutgers (a.r.)
gouverneiur van Suiriname wordt toiegéw'e~
zen, a.1 is opk dha-, W'elter genoemd.
k oor een nieuw ministerie van sprite
zaken Wordt pirof'. df. J. R. Sloteima-keï
d'e Biruine (c.h.) genoemd.
Bij de volgende departementen mioleit
de kam®, dat de daarvoor genoemde persp-
nen .mét hét bestier daarvan belasit zullen
iWorden of daartoe bereid zullen Wlorden
bevonden, apg zeer omZakér zljln:
buitenlandsche z'aken: jhr. jnr. A. Wl,
L. Tjarda van St.arkenhorgh Staahouiwer
(politieke klepr onbekend)
landbopiw handel en hijfvettheid (het
voornalige, iweder in te stellen departe
ment van dien na,am): mr. T. J. Ver
schuur (r.k.), de tegeinlw'oprdiige minister
van /oeconomisehe z'aken en arbeid; i
defensie: mr. L. N. Deckers (r.-k.j,
de tegenwoordige minister va,n defensieen
justitie: mr. J. R. H. van Sohaik''(r.-k.)
voorzitter van de Tweede Kamer.
Onder Voorbehoud wlo/rden al deze na
mén medegedeeld. 1 i
er pok nog andere1 geboutwein, die n|ui
afgebroken izxjn. Dit 'is het e'etnigei, dat is
blijven Staan." 1
„Maar wia,ar.om'?" vroeg hij'. i
'"„Heit heeft zijn nutt." I 1 i
Hiji zag haar aan m'elfc opgétrokken
Wenkbrauwen, die ongeloof aanduidden.
„G'iji wilt mij tpdh nieit 'Zieggen, dait het
beWöoind is?" vroeg hiji pp licht schertsen
den toon. 1 i
„Neien, neem"
Heit viel hem oipi, dalfc zij' te snel sjjrak
en haar stem had geltrild, terwijl zij' haar
dileple^ eerlijke opgen schuldig yan hem
had aflgelwiend.
„Neen, neon," herhaalde zij. „Nu is het
naituiurlijk niet roteer beiwOoad."
Hij wendde langzaam zijin blik van haar
maar de plek. Hij w'as er reeds van over
tuigd, dat zij hem had Voorgelogen. Tioph
moést 'hij' eerst meer zekerheid hebben.
Eensklaps trok hij' zijn laingte beamen terug
en sprong i.mef eten ploteelimgien uitroepi
half overeind, tfemrijl z'ijn gelaat van kaar
afgekeerd en op: den oimimu(uirde|n: tujin
'gericht wiais.
Toen Voelde' hij:', haar hand pp fiiijin
impiuiW.
„Wa,t is ter'?." vrpieg zïj adeimlooiS.
„Maar gij', mpielt u: toch vergissién,"
zfeidte hij. „Hleit is .wel degelijik bëwlopnd.
De strijd tegen dc wieéMopshteid.
De direote;up* van de N.V. Sjtppmyho-
eiolade- en C.aoapf'abriek' Kwatitu ta Breda,,
da heer Alph. v. lersel, heeft Weisflbiten,,
wlaar mogelijk, in het hcdrijlf vfpufw'elijk:
personeel door miannelijk te vervangen.
Eén vijftiental afbeidlsters, bedi'enianid
pékspneel v!an boniboinlmiachiinieSi, iisi oiut-
'Slagen. Haar* plaatteen zljln ilnlgeitioimm
door Werklopize jongemiannien. H'et 'loon
dat de-ze verdienen is geregeld ma pvai'lejg
melt de vakbonden, ztoolwel R.-K., Chris-
•télijké als Mo'derne. Dezle 15 omtsffiagen.
meisjes ziullan nog 15 amdea-e wdr-
den gevolgd. Aan piog ,15 jolngeimanlicn
zal dus werk wprdian verschaft.
Daar in ötuiklopm zal Wtorden gewerkt,
hangt helt van dei jongelieden, léclf af. pif
een redelijk loon Zajl bereikt, kuinnien wor
den. Zoodna, voldoende vaardigheid Ver
kregen is, zal :een loop, vain f 18 bereikbaar
zijn.
Diccesan» 'HaarlcJuséjie Katholélije'idag.
De twaalfde Dioc. Haarlemisiche Katho
liekendag, twélke Z.ondaig ,fcj Dépfflt Wterd
geliOiuden, [wterd dpor ongeveer 1500 be-
zio.ek'ers bïjjgélwppmd, iwaarpnder mgr. J.
D. J. Aengememt, bis|sdhop van' H|aarlem,
minister Detekers, minisltér Verschri(U|T en
mgr. Taiskin, plreisjdieint Grop!t-Eieimdma(rie
te Wiartotomd.
De Kaltholiekéndag ving ,a.an met ^ean
H. Mis in de St-, Hiplpiolyt|Ulsk!ea*k, p|p|géicliria-
gein door mgr. Aengeneinit. Na, da H. Mi0
wals er een korte huldtebStaiRging ,aan'
OhriiStus-Koninig bij heit H, Hartntonpif
ment op hét kerkplein, ial)wa,ar piolf mgS'.
aamlwezig !w|as. Gra,alleiden zélgdten liier éen
spreekkoor, téifwljl 't volk het Cmido; alénig.
Op de afdrvtea-gadteiriingen iu Stads Doe
len 'Wend gteBlpirok'en over „Saanhoprighteid
op mautéchaplpbilijlk gebied"; Saamhoorig
heid pp kerkelijk gebied" en „Saandw-
riigheid in hef huisgezin".
Op.de slottivteilgadéring cm 4 u|ur in da
St. Hipplolytu|sik!erk stppak die bissclioip do
deelmeaneais itoe, 'ter-wljll do plfedhtiigheid
mét het „Aan U, o Koning der Eèutwén
besloten iwerd.
Hén biddag.
Zondag heeft de R.-K. .Vroujwteiihjni'd
afdeeling Middelburg, ©en afljgielmeeinian
biddag gehouden om dpor etend:r!a,(ti|t.ig
Gód om iiiitkoméfc te slmiseken in
tjjidem. De mee[slte leiden na
derden dep mjorgtens: tot de H;. Tafel en
bra,chfiem gedulrende den dag afwisselend
een bazoek bij heit Hl- Sapramienit om fce
bidden voor de voiO|rgeislch.révbn injfcemtia.
Des mapiididags kwam de R.-K. Vr;0|U-
.wtenband .afdeeling Ylisisangen mét 122
leden ite vioiet, biddend en vanaf de Lamge-
viele Bru|g mét .onitplopid vaandel en de
afdeeling Gpeis mét 70 leden per autobus
en fdeits ter bedevaaa-t naar .0- L. Yrju|wle
van den Poldea'. Dank rij.opk de 'offer
vaardigheid d'etr .Zulslterafdeelingen was het'
Maria-Altaar rijk mtelf bloemen véisderd,
teriwijl heit dopr een z'ele van kaaffisliohten
omstraiald wlas. Onder helt 'plechtig H°fi
cm zes uhir voior da geziamenlijlke afdteeJ
lingen 'gehouden, hield de ZeieneieriW. pas
toor een tneffende Aharia-plrcek1 en .eindigde
niet eene ppdriaieht der .leden aan de H,
Maagd.
De eans|t© badleVta,ar!t^gangsjberiS, heeft
Middelbiurig lonitvangeni, mpgc tialrijkén
maar dit genadeppird kblmlen om dopr Ma
ria's vpoirsplraak' af tei simeiekan wlait mlan
naar -ziel en lidhaam nppdig heeflt',j
.Ver. Ziekenhiiisverpileging.
In de vergadering van de Vereeniging
Ziekenhuisverpleging pip iWialcheren, is
bteslpten aan personen, die van den dag
van ppneming aï' gedurende een jaar on
afgebroken in een ziekenhuis hebben door-
Het kwam mij' Voor, dat ik daar in de
schadulw iemand of iets zag bewegen."
„O, meien, njeien, pnmpgelijlkl Gij .ver-
gisjt ui! Ëa' is da,ar nielmand!" Bij' iedérén
letttealgrieep va,n die ademtoos uiigestplrokien
ontkenning trilde' haar stepi ziemulw'achldg.
Hij had aam haar het antwoord ontlokt
pp dte vraag, die, hij' niet had gedaan. .Yol"
komen Voldaan, haaelBte hij. zich nu op
«luwte manier ,om haar geruft te steBen.
„Wielmeien," zteide hij! Jma,, z'ichzteif uit
lachende, „nji .z'iei ik', iwiait hét is de
schaduw van dien kinpielsltogein plijfb'oom
heeft mij'.parten geis|p|eield." Mét een glim-
la,eh op zijiii volllb 'liptpién kag hij, haar
aam. „Belaas," zeide hij, ,;gaj' hébt ieibs be-
zHvOren, da,t de geest had kuurnen Worden
Van Fra.... hop haat hij pok' Weer'?"
„Fna Criétpfc» z'eide 'zij', hem. in haar
verlichting vriende'lijk1 'tpelllaichiend. Maar
hij stond op/. „Kpm, mijnheer, igjij hebt hier
al te: lang geizie|t,en vqor ielmand in lulw top"
„Ja, lang genoeg", zeide Panttalteome,
mee,r ma,ar waajrheid, dan zij yeamioiedde
en hij1 ©tpnd gehpion^aiam. pp om heen 'be
gaan. ,1'
(Wordt vervolgd.)