NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
Krui*
Schoonmaak
,1, ill DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS -l- I sas8»/W^.^W»S«| lil
Tef°°or'"mIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474 j'l' DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS 'l'l Contr ictregelprijs, te beginnen bi| 500 regels, beduidend lager
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
klagen
COURANT
J alhier ,de situojti®-
Imtet meer overleg;
|(x beten- resultaat'
DONDERDAG 30 MAART 1933
sr's Pillen
elijkezor-
niei aan
naar Uwe
e verdrij-
Jit!
I VAN HET
Rechts of Links?
FEUILLETON
In twee werelddeelen.
n BUITENLAND
BINNENLAND
dienen nogniet
veel en serieus
Ilen 'n gebiedende
|-id laat bijl velen
en het feit, dat
lit dat' twee Spelers
1, bewijlsjt ook
alééi" met hun hein1
Iet publiek htoet1
n geen Spel is
het mloet - niet
eist twee tegen,11
I onzacht' aaurak'eu,
ju-Kschan de spelers
j geweest. Maar
één partij! winnen,
|tifd wint, die mén
|n, is) mi eenmaal
liet blïjfk' geven van
liuvinisuie is nit dent
lefcoekeii II 50.
Iiapipeliij[k.)
l'tal der' Koekoeken
lechtqhuiten en linkst*
I: het goede gedeelte
1 1
der Pat'riifzen imoefe
|den van den rechtz
aten, linksbinnen ea.
de rechtsbinnen dit
Quiver deed.
IV. B.
nieten, 1
llasse:
3—2"
3—2
2-3-
NUMMER 38
29STS JAARGANG
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
groote waarde
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Isse A:
1—B
2—1
2—2"
1—a
S"—
2—1'
1—1
6—0
8-0-
h
i.sse A:
india II
ringen II
lie Boys
isse Bi
n
wedstrijd tegen .Wil*
Jinen moet Middelburg
led-strijden uitkomen.
3N NIET WEET-
da zingen hccgstena-
per jaar.
neiica," werd het eerst
|iaal-Brazilië, naar den
Vespucci, i
eeland
I, slechte spijsver-
pnfiuenza, lusteloos-
enz., want door
!ela zijt ge binnen
j Probeer ze maar
ilzame uitwerking,
•nts. 13157-40
i
t wtliuifms!
De ^temming voo-r de Tweede Kamfer
komt weder; dagten achtereen komt nu
in gesprekken en dagbladen da strijjd voor
rechts; of links tot uiting.
.Wïji' leven tegenwoordig wel in dagen
van strij[d.
- Overal, in iederen kring,nog, zoo klem
van omVang, is) er verdeeldheid, min
mteer diepgaand versjchil. Verschil over
uitgangspunt over doel, over paiddelen',
verschil op ieder terrein vair het leven.
Iedereen heeft tegenwoordig, zlij^L eigen
meening. Zoo is) het alfijjd 'geweest, maar-
tegenwoordig tracht Anten bovendien an
deren voor rijjn ta'eening te winnen, om
Éjamen georganiseerd, eensgezind te sta>an
tegenover hen, die een andere overtuiging
voorstaan.
Méh ziet dat in- het geW'one dagelijjksch
leven, m'aar vooral bemerkt men dit op
politiek gebied, w'aar twee groepen tegen
over elkaar staan: Hechts en Link's.
Vooral in verkiezingsdagen stelt men vin
zelf de vraag, wiaft-roiml' kunnen, nu alle
ïntensphen in Nederland het niet eens rijn,
waarom moeten züjl nu in die tivee groo-ta
partijlen, links) en reohts verdeeld rijn?
Van beide zijden willen zijl "enkel het
goede voor ons volk', den bloéi en de wed
vaart van Nederland. Iedere 'partSji 'be
weert bij hoog en laag, dat het geen ander
doel heeft, maar dan vraagt Inen zich a!f,
oï het goede dat heide partijen willen of
do middelen, die zij daarvoor gebruiken,
wterkelijk' goed zijh.
Het is dus noodig, dat wïj wélen, wat
die twee partijen als goed beschouwen en
welke middelen zij aanvaarden om hun
doel te doen sjlagen.
Als 'wïj dat weten, dan m'oeten wij piartij
kiezen tusschen een van beiden, tusschen
rechts of link's.
Als wïj partijijl kiezten, en dit moeten wij
doen, dan moeten wij 'ons toch Wachten
voior een groote fout. Wïj! "mteeten wel
Jtërfij' kiezen, maar daarom n-óg, niet vijl-
sndig worden tegenover perspnen.
W ij m'oeten beginselen, dat is hun stre
ven, en personen streng uit 'elkander hou?
den. Wïj1 mOgen Wel het doel der link'sjcho
partij ver afschuwen, maar wij mogen ons
nooit afk'eerig toonen, van de personen zeil,
De strijd tusschen rechts en link's gaat
niet om1 personen, maar om doel en mid
delen.
jMenschen kunnen dwalen, ma,ar begin"
Kelen Zijn eeuwig en veranderen nooit.
AV elk zijn de beginselen van rechts,
■welke die van links!?, 1
De reehtsehe partij; 'heeft als beginsel
de söuvereiniteit van Gted, het gezag; van
God.
Ee partijen van links hebben als begin
sel niet God, in'aar den mensch.
Dtoior alle eeuwten heen heeft daarvoor
do s;trijd geweest. Vopr 0f tegen God.
(Wie zal regeerén: God oï do m'ensch, de
Schepper of het schepsel, i
Het antw'oiord op' deze vraag is' volgens
ïSfi1 u: ,God; ls «azte wetgever, want
Hij ia de Koning der l<o.ningen, de Heer
'der heeren. 1
Volgens links is de m'ensch het, dia
fnoet heerschen; hij zal mfoeten uitm'aklen
wat kwaad of goed is.
Zal de m'ensch koning zïj'n of z'al "God
souverein wezen, dat is de groote Vraa°-
die de m'enSchen in ons land in twee deer-
len splitst. D'e rechterzijde ondedwerpt
■zich aan Gods gelfag en belij'dt dus de soup
vereiniteit van God.
Links erkent Gods gezag niet pf bc-
perkt die zteo, dat feitelijk' de m'ensteh zich
zelf regeert.
Wanneer linkfei tegen Gods "bestuur is,
hoe. is het dan mjogelïjk', zullen somlmigen
■zich afvragen, dat in ons land, waar bij-na,
allen een godsdienst belijden, dus feitelijk
Gods oppergeZag.erkennen, toch nog Zoo
velen linkisch stemknen.
- 94 V i
In kaortsigem haart, bijgemd met zwpet
benekt. betreedt hiji alis het waue kreunend
de heerlijke plek.
'Een opein plaa,tjs, do,or ïeuz'einboiamdni
omringd, voor zijn voeten een! helderen
whterplas in een kban' van blbeimein) en'
groen gevat, blauw als een reuisadhtiglei
eaphier. Hfc»,giea-, liooger', moest hiji, hij!
vteeldc zich moede, maar den moed gaf hiil
mirt op.
Do schat der Kaïziken, des1 lboinings
stheimerde voor ziju oogern1 op zïjln' tocht,
6in de^cl hem! alle en be^'wiajreini
g^ïxng achten. 1
T0^..,eCTi®e «Aredem hiooigter ien hij blteeï
stokstijf staan. i
Wel had hiji reeds enkele spoaieu van
goud gezien, die steeds talrijker wareu
armate hij de helling beklbm, cok reeds,
laaaj" s önkelen. der gtoradkjorirete, zloo-
tang hip ae langs den oever van tbr Saur
't fTad&n' waarlijk,
gt was een schat, dat moert de rthak der
Kaaken zijn, de, schat der koningen, die
Scnde. f a:M 2ijn «S veri
Dlat komt oïn' twee redenen.
Ie. Nog steeds beseffen er velen niet,
dat links- hetztelfde is hls tegen God en
godsdienst te zijn.
2e. Omldat de mannen van link's nietjs
liever doen 'dan trachten de menschen
w'ij's te maken, dat z'ij' niet tegen God oE
godsdienst zïj'n,
'Het -gaat tusschen rechts en links. V.an
wi-en moeten wijl hn het heil verwachten
Ontelbare malen* k;an men In Bpcialis|tir
sche brochures en vlngschriften de btewej
ring ontmloeten, -dat ondankk .alle pogingen
tot -sociale hervorming de ineenstorting
van de tegeriwtoprdige- m|aajt)sohapp|elïj!ka
orde, niet mteer iq tegeni te houden. Alleleu
van de socialisten z|qui nog redding kun»-
nen w'orden verwacht, j
Kunnen wij' iets van liet socialism'e ver
wachten Z'ij, die iets te verliezten hebben
wil het socialisin'e niet helpen en zJijl dio
niets te verliezten hebbten kim het socialist-
me niet helpen.
Wat is het socialismte Het juist
schrijveu is niet gemfaiktelijk. Het sociar
lisrne is een staatshuishoudk'undig stelsel,
hetwelk alle p-roduetielmdddelten wil maf
ken tot gsmteeu^chapptelïjlk eigendom! der
mlaatschappïjl en dopr volk'sregeering wil
doen regelen, w:at en hoeveel gusproduoeierd
en hoe het pu-de-r de mlenrthen moet ver
deeld worden.
Op het ee-rsfte gezicht zteu m'en zeggen
dat z'oio iets eens te probeeren is.
In Rusland ncetatt men de proef.
Waar lqópt het op uit
liet sjoeialismte, rustend ,óp een valscha
grondrtag, kan niet da goeds weg zijn, tot
ware en duurz'amle verbetering. Het sq*
cialisjnte brengt vop|r niemand verbetering.
.Van degene, die iets» hebben, wil het
eocialismte niets Weten, vandaar hun ge-
qchreeuW dat ztjf opkjoïn'en voor de prole
tariër», de arbeiders. Zqo) sehreeuwltmen
uit het kamp der sjocialisten, maar van
uitvoeren "kjómt niefe.
Zelfs al zonden zie pok' werkelijk het
lot van den arbeider vepbsteren, da.n no'g
zouden w'iji het sjocialismb moeten veroiorj
deelen. Het «socialis'm'e is gegmndvest op
liet mlaterialfefme. Mftterialisimle is een stel-
■sel, dat het bestaan van het onslioffelijka
Iqoch-ent. Volgens) de aanhangers dezter
leer, da.t door het Fjocialisme wordt ge-
volgt, bestaat er dus geen z-iel. Dfe ge
dachte over godsdienst, Zedelijkheid, recht
enz!, k'omten derhalve niet vioort uit de ziel.
Volgens dte socialisten inbeten! God en
godsdienst als fantasieën, drcombcelden,
beschouwd warden.
D'eze bewering is natuurlijk goddeloos
en daaruit volgt, da.t het socialisme niet
toevallig maar noodzakelijk goddelfoo's. is.
tHet is dus ge-mhlik'elijlf te begrij'pn, w'aanï?
°'a geen enkel Katholiek socialist kan
zïjn. Volgens het socialismte bestaat er
niets buiten de stof, coik dus geen God,
geen Voorzienigheid, die alles regelt
hiernamaals Zou. &v geen straf iof loon
zijn. Socialist zïjln is derhalve hetzelfde
-ais God versteken!
Sominige^ Katholieke arbeiders zouden
socialist willen zïjïi en. tevens gloed lid
der Kerk. D|e ondervinding leert-, dat
dit on'm|o'geIijkr is; dc soeialisteaj-ztelf kun'-'
n-en geen enkel parffijfgenoiot opnoemten, die
goed Katholiek is. j 1
Kan een [Katholiek sioci.alist zij'n
Waarom verbieden de bisschoppen van
ons land, aan te sluiten bij''dc S. DIA.P,
of dezte partij! -op eenige wijte te rteumen
Omdat het s-jpcialisme de stof erkent
en geen God, en Van den m'ensteh verlangt
dat h£j zich m'et geen godsdienst p'pho-udt.
'Dte groiote - leider» der S-. D'. A. P. ver
klaren openlijk, dat zij geen g.ods^iensjt
■willen. Met zoo'n verklaring kunnen zïj'
Katholieken natuurlijk' geen suecès
hebben; vandaar hoort mten hun meosjtal
'beweren, dat godsdienst priva,atzia.ak: is
en dat Kerk' en 'Staat'moeten gesteheiden
Worden.
j"00 I731'® «ragcv,allen cu
Lu ;ne"en gotuimeld, -eu- daifc was het
i e Seweert, want, links en redbt^ ïvarem
,,„2Kire, Slt®11' roteóöhtdig, en toch Wteied-
umg be-dnoeid, maag van boven g-eheiel
heSelZen t V°Ue ^racM
wanen gloei k
mid'dfL,in hrt' water, dat als eenl
ÏÏS gS,:1™ «IwViï
Linli-s -en rechts lwemer, t..
go'udk'orrteljs, aligeiamdexd dóoii- den dï™11
langs en onder de, ietwat teWb Ju
Hi; had moeite fat fehSfr™'
«n toen hij eindelijk 'de bÜZ
die zJooIajiig? doar den g-la.ns' v-ain ïiet l
-waren verblind en gevangen gehmtdm
ted<Laten.em alS da°d' door allo
Daar sfamd op diei rofe, die- 'de CTot
overwelfde ,eu waaronder de kemingtschat
zich bevond, een Indiaan, in vollen, krite-
masdoe, eieu machtige gesfelte.,, als het
'standbeeld van een held, vart aau do
rotte geschroefd.
Be laatste der Kaziken..
H-teb was eeui ptachtige v-ersdhijning.
Het i» een hersenschim', te trachten
godsdienst en socialisme bijeen te brenj
gen. Christendom) en socialisme móéiteji
.elkaar bertrïjidenblijft het Chfistendo'm
bes-taan, dan kan het socdalislm'e geen vjoort
gang m'ak'enomgekeerd, als het sociar
liïlme opkjomt, dan verstikt het geloof
in de harten des| mtensohen. D|a.t leert
■de Kerk', mlaar zpo! leeren de Si D!. A. P.
Zelf ook.
'Wïji kannen dn» als goede Christenen
ons nooit aansluiten bij '"de socialisten,
o'm'dat zij jon»] eeulwig geluk' in den weg
»taanmlaar wij ''kunnen 'hetzelfs niet,
omdat -z'ij |0:ns hinderen in ons geluk' hier
op aarde.
Kan het socialismte ziorgen of Injdra-gen
tot nraatstehappelijk geluk en welvaart?,
Het (Socialisme npemt zich de sociaalb
democratische arbeiderspartij', alsof zij1 de
partij is die het lot van den w er-kïnan
wil verbeteren.
Het socialisme belooft aan de arbeiders
weinig arbteid, hoog loon en veel vrijheid.
Het is een belofte, m'aar geen enkel
denkend m'ensch verwacht er iets van.
Wacht Ui voor de valsche profeten,
die in siehaapskle-ederan tot u kómten
doch inwendig grijpende Wolven zijh.
Deze vermaning van onzen goddel'ijken
Zaligmaker is 0|ok van toepassing op de
socialistische redenaars, die door schoon
schijnende argum'enlen en hoogklinkendo
pakkende phraSen de lichtgeloo-vigen misf-
leiden. Hu"nne beloften zijn groot en
schoon, mlaar in -werkelijkheid doen za
o zloa Weinig voor den arbeider, ook al
-zWemm«n vela der S. D'. A. P. in het geld.
Welken Steun ontvangt de regeering
van de zijde der socialisten in deze
moeilijk'ö dagen? 1
Zeker Uan er in menig opzicht ver-
b'etering kom'en vjoor den arbeider, maar
is het socialisme daardoor 'Wel het aan
gewezen middel Wil de arbeider ge
lukkig leven, dan zbek'e hij pp 'de eerste
plaats hulp -en kiraXsht in het Gelpo.f;
hij; moet niet beginnen met dat te ver-
Werpen, zpoals .dc socialisten leeren.
Het Gelqof, ziedaar hetgeen overwint J
z.'egt de Heilige Schrift.
God 'wil het Mei dezle woorden trok
ken onzte vaderen eensf ,op naar het hei1
land ter kruisvaart.
Go-d Wil het Dat Zijl .ook onze leus.
Nï-eta geschiede zbnder den wil .of toe
lating van God. .Wïj kunnen in waarheid
bij allés| w'at ons oveilklom't zeggen: God
wil het. Zouden dezte wporden den ar
beider in zijn zfwtare o,ogenblikken niet
m'éér opbteuire-n, dan de sphponiklinkenda
Woorden dei- epcialistem
STEPH. LODEEiRS, O.Cirt.
DUITSCHLAND
Bronswijk in hci-orring.
H'let (nat. so-c.) Bi.ujnHwiikkJhe ministerie
va.n binnenliaindlstehe zaken deelt mede-: D'e
Stalen Helm, afdeelingl Brunswij'k, heeft
xteeds dagenlang nieuwe leden aangleno-
mien, afkomstig uit ontbonden en vernie
tigde organisaties. Dinsdag, Jj-ad deze be
woging groote, afïn'etingen aaugjanoinen.
Honderden oud-rijksbaniOTleden, s-oc. de
mocraten en co-mmunisten, trokkemi tea
deele in groote tr-oe-pen en o-ndelr bescher
ming van Stalen Helm-hulppclliti© .na,ar
het wachtlokaal van den Stalen Hellm. Er
word door elkaar Vrijheid, Fr-ontheil en
roo-dfr-ont geroepen. Vo-or het lokaal en in
den omtrek verzamelde zich eieu opge
wonden menigte ra-n communisten «u ao-
ciaal-deimocraiten1, uit wier midden, .drei
gende uitlatingen ta.gen Hitfcr en dte
N.S.D.A.P. klonken. Het kwam tot bot
singen met nationalistisch geizindeu 'en
politie, waarbij de Stalen Hellm zich' tegen:
de nationalisten lichtte. lenglgvtetge; vain
deze ongehoorde houding gleraakte de be-
Onbeweeglijk' stond rijf. daar, J
Geen buk® of! geweer te zien.
Üaj di-ocig den vvaptendos der Indianen
van vroegler jaren.
Een kortbaret mantel uit blonte en! rijke
veeren, als geweven, daald'ei v'a,n zijh
schouderen, een vederenk,rans uit eiein' gou
den diadeem oprijzend, kroonde het sclioio-
ne intelligente hoofd. Ui-b h-et gelaalj, dat
niet beschilderd was, blikten, oil beter
bliksemden twee Zwarte- oogen ^Is kar
bonkels, en een gomden- rijlze'nd'e zpn glim-
rt-erde o-p. z'ijln b'orsit.
©en pijlkoker had hij! a-am z'ijin zijld-a
e-n een bo-o-g droe-g hij in d-e linkerhand.
lh stilte verslo-ndten z-ijin joplgeu de-n-
koenen reiziger, die van ziju schrik be
komen, niet wist wat tet denken.
Do sag© der Kaziken, d-er k<mings!kin]do-
deren der zon, liet 'helmi Koud.
Toch had dazte versc'hijbin/g iets indruk1-
wekkends, iets koninklijks. j
Hun blikken ontmoetten elkander. I
De boog bewoog zich in de hand vqn
de-n Indiaan.
Meester Dorren® had de hand aan ziijin;
pistool.
O pi eens, Keerde ziteh de Kalzika tot hteku
en met een efcelm, z'aeht als muziejk, „waf
komt gij' hier doen, ongelukkige weeti gij
dan niet dat de schat der zjonneKoni-ngani
den dood breu-gt, hem', die heim zjcf en
volking der stad in gruote opgewonden
heid. Minister Klagges- zag zich genoopt,
in te grijpen. De Sehuipo werd naar liet
lokaal geizonde-n om den gang vain zaken
te cou-troleeren, terwijl S.A. en S.S-. de
straten in den omtrek afzetten. De Sfalein
Hielm-hulppolitie wei-d ontwapieud. Twin
tig persouem werden gewowd.
Blijkens latere berichtten over dleiz© slen-
sa-tioneele gehenrtenisslen wierdlen' in hef
plaatselijke ziek-enlbindslge'blouw, dat door
de. Stahlhelm--hulpipoCïtie als k-a;zernie wordt
gebruikt', nog ongeveer 1350 parSo-neu ki
arrest, gehouden, nadat talrijke piersioneini
eenige uren te vore-n daoir dte -politie warieu
Vrijgelaten. Tpit de getarteste-erdem bahotor-'
den 200. Sfaleu Helm-led'eu en ouigcv'eer
1150 marxisten. Allen worden verdaoht
een oomtra-revolu-tiomn-aire" artiie fe heb
ben voorbereid. Onder dia geanrestaerde
Stalen Helm-leden bevi-ndte-n zich talrijke
leiders.
Da Stalen Helm is dadelijk verboden.
'Een officieel riommuniqu-é,
H»t Brunswijkse-he staa-tsmimisterie heeft
de volgende mededeelimig yterstnekt ovler dte
onderhandelingen in-zlake bet ge'bcurd-a: Dte
rijksregeeriing waardeert: de m»a;ai!r«gtellen
van minister Klia.glges tegen dia gouw
B-runswijk van de-n Stia-le-n Helrn. Nui de
rijksminister van arbeid (Seldte), alsi lei
der van den Stalen He-kn! heeft toege
zegd de zaalf langs disciplinairen weg te
zullen regelen en het gievaar van. die vbte
ming eener marxistische oirganisaitie onder
valsche vlag uit den weg is geruimd, jzial
ministox Klagges het uitgevaardigde ver
bod van den Stalen Helm Voor Bumuswijk1
telgen 1 Aprjl' oph^flfen.
geeft m'enige hui-syrouiw en meisje ruwe
en roode Werkhanden. Dtezte worden wedejrH
om' is|p|oedig gaaf, zlaeht on blank' doorPurol
Dc anti-jcodsche actie iu Dmitschland.
Da natio-n-aal-siocialisiisclho „Korreispion-
den-a" publiceert el'tl progira-mlmaipiumten
voor de- aiWeercannpiaglne t-eigon d's in het
buitenland gevoerde actie in verband m'et
de yervolging Van J-oiden. ini Duitsdhlaind.
Hierin wordt o. a. verklaard, da-t' iedere
plaatselijke groep- en orga-nisaitie-gefalinigi
van de N. S. D. A. P. direct -actie-ooimité'-a
moet Vormen vo-or den boycot v'an (Tc.oid-
•sche zaken, artsen, advocaten eni Joodsioh©
I-roduct'en.
Zij moeten er echter zkwg yoor dragem
üat geen. omschuldigen hierdoor word-en
gefrofffen, waarbij zij er spocia.ajl nota
van moietein neim-en, da-t d-e-zte m-aia-trteigteilieu
uitsluitend telgen hef D-uitscha Jodendom
zijn gericht. -
De Cbmité's m-o-efen sch-erpl .Icja kranten
oontrol-eeren, teneinde' na ta gaian* in: hóe-
verre deiz© aan da „varduidtelijkinigavield-
to-c-ht" deelnelm-en. Doen krantelni dit niet
of nie-t v-old-oemdte jdan mlo-gen z'ulk'e krain-
t-e-n niet- door advertentie-® of. a,n-der-sizd,ni3
gesteund worden,
D-oor p-oet-en mpelfc 4e bevolkin-g overal
worden gewaiaaisclufwd niet in J.oodsch©
zaken te koopten, V-erder mOteten ar tien
duizenden mia,9s|arverigiaderinigen yro-rdein
bele-gd en door middel van plakkaten emi
strooibiljetten mO-e|f d-e bevolking wote
de-n opgewekt, aan den boycot deel to
nemen. Daarbij moeit ook' de -eisch gep'ro-
pugeerd worden, dat slechts een relatief
aantal Joden in alle beroepen vpi'dem
tewerk'gest-eld. Voorloo-pig wordt deze eisc-h
slecht® voor drie gebieden' gert-eld, n.l.
vooj het ber-o-epl van arts, dat van p-dVo-
ca-at en heit bezbek a,a,n Duits'ohe middel
bare e-n hoog© aoh-olen. i
De boy-opt begint des Z-aterd'a-gs 1 A-pril
o-m 10 u',ur v.m. e-n z'al worden gevoerd
tot de- partijleiding beveelt, de. acti-e fe
(stokten.
Tenslotte wordt er n-o-g op aan-gedlron-
rb-eflt! I
Hiji spi-ak da ta-al van- -don Senoir uit do
haciënda van Sarn José.
„Niet wil ik deu sdhait der ko-pin-g-aiK
der zon, prins, dat schijhf -gijl tel zijn,"
en hij wees oipl d-en ma-ohtigten blok
gp-ud die als een Zon s-trafllde door- het
«puttende water da-t er rtel®ds n'aprr
spno-ng en uiteen sip-aitte, ik hteb gtenioug
met de korrels die daa,r, liggen lain^ de
oevers, de kruimels zijn genoeg yoo,r uw
blank-en broeder."
„Ik' heb geen blroed-er," antwoordde hi]'
z'waarmoedig, „geen blanken van -bvetr
da zee, geein uit de zom'en deT ztn.
De- stam der zbnnekinder«n is dood, ik
ben d-e laatste va.n mijn sta-m, het laatste
kind dter zb-n. I
Wc© u, raak' nipt 'aan den echat der
zbn-, des dood® zult gij sterven, raakt -nw
hand den z-onnesehat, vlucht, ven-© Van
higr ,boo-z© geesten; houden dte wacht.
Nog eens, Vreemdteling, vlu,dht-, dat gtoud
brleingh den dood."
„Niet te vexigcefe ben ik hieirhë-ein geko
men, niet te verigeefls kteb ik' de-n schat
ontdekt ,het goud geizien. Bet goud waf
ik zie is mijln, dit goud Tri-hoont mij,.
zoo luiden d© wetten van da,t Jau-d- Niet
raken z'a-1 ik aan- de-n schat deer ztomijj.e-
kbniugen, ik ve-rMaaa- Ijet u, maar- vullen
wil ik mijn z'akkein me-t de gouden peipi-tia's
-gen, dat dë-z-e strijd in volkomen rust en-
met zeer gxoot-e dihbiplin-e moet worden
gevoerd, zoodat ook in het v-ervjolg geeu
Jood een haar meer zal woirde-n gekrenkt,
ITALIË
Een aanslag op- Mussalini.
Naar Reutel', uit Rom'e meldt, heeft da
politie in de huurt van het Palaz'zo Venei-
zia een verdacht individu gei-rre-sitewd,
dat een geladen revolve-r bij zich droeg,
D'e gearresteerde, zekere Poggi-o, die in
1895 te Alexandrië geboren is-, verklaarde
van plan te zïj'n een .a-ans-lag op- Müssolini
te 'plegen. Bijl het verhoor bleek, dat de
man niet normaal Was.
Eierste Kamer-
O v er zlic-ht,
In de zitting van Dinsdag wOs aan da
orde de wïjlziging van de D|rank'wet in
dien zin dat er zonder toestemming van
den burgembesjter niet meer gedanst mag
warden in Ijolk'alen wa-air sjterke drank
verkocht w|o-rdt. Dit naar aanleiding van
de moreele uitslpiattingen die vaak' als
gevolg van drankgebruik in de dansgeh
legenheden, plaats hebb'on.
Alleen de spcialisten kWam'en in debat.
D'e heer HeUmlan-si (-S. D'.) keurde het
niet goed, dat dit ontwerp aam het' in het
openbaar dansen- belemlmeringen in den
Weg legt. Ook' Spr. verfoeit het moderna
dansen, m'aar üls da rpgearing dit niet
wil, mbet rij' 'het geheel verbieden. Dia
alcohol -doet overal de remïnen der moj-aJ-'
liteit wegvallen, niet alleen in de dansfi
lokalen.
Spr. betreurde nog steeds, dat'deze rq-
geering de plaatselijke keuze heeft tegen
gewerkt, Het ontwerp heeft geen waarda
maar alq geheelonthouder Zal hij er niet
tegensteinknen.
JVfévrouW' P-óthuis-Smit (S.Di) verdedig-'
de het ontwerp-, Z'ij! is) v-oioi'standster van
dan'sen, m'aar acht de moderne- dans een
verschijnsel van den ondergang der heb
sehaving. Bij' "dit dansen speelt de -alcohol
een belangrijke rol. Arbeiderslmleisjes w|ou-»
den vo-or het mberendeel de .slachtoffers.
Die heer Moltm'akèr (Si.D.) z'ag in het
Wetsfontwerp- een verder aantasten van
de vrijheid der burgers) en Zal tegen!-
latemteen.
'Minisj» R'uys do Beerenbrouot' betcogp
de dat m'evroüwi pothuis)—Smit de kerq:
der Zaak ra-akte. Het doel isl bescherming
van arbeidersjmhisj es.
Met vrijheidsbelemïnering heeft het
ontwterp niets) te mlaken, wel met beteuge
ling der bandeloolsjheid eu het zedenbej-
derf.
Het wetje werd daarop- aangenomen,
Vïj'f socialisten - stem'den tegen, wat
Waarlijk -sehandalig genoem'd mag. w-o-rj-
den. - o i
Ook d-e beigr-opiti-ng van heit Zuiderze-e-1
fonds wea-d -gp-edgelfeurd.
-
Gisfer weird heit ee-n eigeina-a-rdige zit
ting, doo-rdait -a-a-n het licht k'waim', wa-t
reeds vermoe-d weïd, .dat de vooii'zi-t-tk-r,.
ba-ro n de Vo-s v. S-fee-nwijk', d-e beihaudelin-'g
van het weteomtwerp tot Wijziging dpr
Rieswe-t opzettelijk' wil vertragen, «m ta
voorkomen dat d-a komende verkieaingen!
er reeds doo-r behe-eirischt wnrden. Gelijk
men weet zijln de wijizigingeu- teni voor-
deele van de gïo-ote piajrtijbn.
Dhr. v., Lanscho-t heeft' ee-ji poging
gewaagd om de-zie sabo-tiage Van reigee-
'rin-gshedoeling en 2e Kam-eruitsiEWa-ak te
belemmeren, .ma-air de vóouzittelr miaak'te
gebruik van zijta b-ev-oegdbeden olm zijn'
wil do-o-r te drijlven. Zelde-n' zal eeb
Kamervocrzititcr zich zoo- vergeten- he'b-
be-n!
Ver-schillende bagrco-tinigeii, ,o. a. die va-n
hef Wegenfonds! werden daarnag-aiD/gieno-
mom.
dfei hier venstrioioid liggen in 't irond. Wat
deert het u, dat ik' ze hier apte-alpl
„Nog ecu®, en de zachte stetmi werd
vrteese-lijik dreugeud, ga heleu, vreemde
ling, en raa-k den heiligen! seh-at d-er aouha
niet aan H|a,! wij wisfce.n dat Voor da
blanken niets heiligs is, gezien! ha-ddeml
wj vo-or daige-n en weken, dat ©r hlia-nkeoi
zwierven in da omlste-ekbn van .deu.' heili-
g,ep. schat, en gekomen zijn wij', te waken,,
tc verdedigen dén schaf omzler va-deipein, d©
k'OT.ingen deir Zou-, wee ut"
„Zoo- goed vo-or mijl ails vl.o-on u -dat goluid
-eu niets zal mijl' beletten, di-e goudklon-
relis o-p ta rapten, niete!" I
„W-e-e u-I ongelukkige! dei wraak- .de®
Zon verslindt wie hapa* jjióont! Tetnig^
indien u nw leven diea'baa-r is."- v'
„Kom, ik heb er gemoeig van," afcief
Mleeet-er Dbnrenö uit m'et ©eu hal'fl omdtelri
örok'en vlo-ek, eu hij' deeid ©au schlred©
vo-oruit naar dein r-and' delr w^iterkloml, „hef
ia tijd, vo-or den aVomd vlallf beu ik weg,,
en is mijjn glo-ud in ïtekleiiheid
De Kazdkei strekt de hand a.fWetend
naar hem' uit. „W-e© ui, roeltetooiz©, jrampl-'
zaliglewe©, gij zij't des doods." i - I
I (Wordt vefvolgd.)