[oomen
Telef. 131, GOES
I
D. H, ROODHUYZEN Ge.
Aardappelen eo Appelen
;S
S
w
Tweede Blad
Bij het Zilveren Priesterfeest
van een Missie-Bisschop.
bh SPECERIJEN op terniijt
- Rotterdam
DE-VAN DEN DRIES
n likeuren.
""kerkÏÏÏeÜws^
■UWSCHE COURANT
ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1926
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
tandelssoorten.
JERKE (bij Goes).
caad voor uw orders
FEUILLETQN
De Poolsche Held.
Liturgische Dag te Goes.
i In 't kraaiennest.
IMÉHIIB
Voor onze vrouwen.
AM AMSTERDAM
leurs-Nis No. 2 Tel. 45103-46284
msterdamsche Beurs.
VALKIER, 's-HeerArendskarke
SCHESTRAAT 7
12355-20
roor expoit.
Iilheid en prijs worden gaarne ingewacht
lomgaarden en Fruittuineit
litgebreide collectie
|orten, ELZEN en POPULIEREN
LIGUSTRUM voor afrastering;
■STAM- en STRUIKROZEN in
•or weg-, laan- en dijkbeplanting
voor OLMEN en CANADA'S.
Catalogus op aanvraag,
vluggen, gezonden en krachtigen
foort-echtheid gegarandeerd
fl. f 0.62
0,62
0,62
Kersen Likeur
Citroen
Anisette
Curasao
Witte of Roode
Bessenwijn
Meiwijn
Pijne Likeuren
Boerenjongens per pot
Boerenmeisjes r
Halve potten, halve prijs,
Oud's Kinawijn f 1,80-1,6®
Limonade
Fosco
Vermouth tik
Sherry Wijn
Oud's Samos
Oud's Vlinderport
ik van Glaswerk,
'den teruggenomen,
rlijk berekend en aan denzelfde®
12365-78
koopt, ontvangt er ÉÉN CADEAU.
t
til.
SURINAME EN DE M'ELAAlSiCHRElï}
In het Boek Leviticus, XI1L Hoofdstuk',
staat geschreven: „En |de Heer «prak! tot
Moves en Aar,on, zeggc-nde: Wanneer in' 't
viel en 't'vleesch van ©ene® miansch: ©au
verschillende Msur opkomt of een© puist
of als iets blinkend.en 't yarklourdle v©I
lager is dan het andere vel,, zoo is'het. do
plaag 'der melaatschhéi'd m hij zal afge
zonderd wordien." Ce melaatschheid, waar
v.oor reeds wettm bestonden in fVIozes
tijd, 'is dus een oude ziekte. Die ;ken;-'
Jeekenen voor het vaststellen of het ver
moeden der ziekte zijn ook thans nog,
znoals zij in de H. Schrift to lezen staan.
De melaaitschheiid is een vreeselijke ziekt©.
Een oud kronijksoarijvter van onze koio
niën, Valentijn, schrijft: Lepra-melaatsch-
heid dit is een.? bedroevende en
ongeneeslijke ziekte, zijnde ,als oen on
zienlijk© kanfce", dia de mienschen tveii-
teert en all-engsikens opeet'. Zij zien er
afschuwelijk uit, vol bobbels en puisten!,
en ik heb «r gezien, dia de 'zliekte aan
dan voorsten vinger hebbende, alle Jagen
iets van dien vinger verloren,, djio nis
uitgedroogd inkromp en kleiner word,
zonder dat men het merkte., Zii zg«
zoo dik van nsas. alsof zij dr;,e neulzeri
hadden,; zij, hebben dikke lippen, uitp gil
lende oogen, hangende wangen, ja. krijgen
mettertijd ©en ingevallen nou,s, terwijl
haar en baard en Wenkbrauwen uit
vallen. Ook krimpen de vingers, en teenon
piettcrtijd weg. Pij sommigen geschiedt
dat door inkrimping, bij anderen weer
door verrotting of afv'alliiig. Jarenlang kan
dat duren."
Ofschoon Suriname 3 gestichten hoeft,
waarin, olm1. 400 melaa,t.schen worden, af
gezonderd en liefderijk verpleegd, zijn er
volgens een artikel in „De Wast" van lö
juni j.t. van, de 'hand van. Dn. Schuit©,
(milker, in d© stad Paramaribo, ant.it zijn
45000 inwoners meer dan 1000 ntó'aat,-
schen.
Men mag dus wel do .vraaa stallen:
la de hosmettinfismoge'.ijkheid groot'? De
volksopvatting is Suriname is, dat men
slechts leivra kan krijgen, w'annieai; men
iets eet of drinkt, waar 'heil bloed of
het lichaam niet tegen kun en zich <ijaja>-
om tegen de ziekte nieC in acht nieernit,
Daar 'de lepra em .echte besmettelijk*»
ziekte is zonder meer. werft. dei volksop,-
yatting de besmetting in de hand, omdat
inren juist door dje opvatting zeer otr-
versohilljg is tegenover de meiaalsohheid.
Zij zien er niets in leur zieke in huis te
laten Wonen, een ziek kind met airier©
te laten eten, spelen, ;slapön. Geilukkiz
dat de ziekte nisi zoo besmettelijk, is, alül
men vroeger wel meende, anders zou aal
aaata'l melaatscilien nog veel grooter zijn.
Alle gewone bloedzuigende insecten, waar.
onder de muskieten, hebben geen kans de
lepra over te brengen, omdat het' bloed
.van den lijder als regal geen bacillen be
vat. B.ezit het b'.oed bij uitzondering had-t
ien,, dan schijnt de lepra-bacili hui tam
het menscheljjk lichaam niet ta kunnien
leven, 'tenminste niet op gewone voor
werpen of levende dieren, wat wel 'het ge'-
val is miet de tuberkelbacil.
Maar als do lepra reen besmettelijk©
ziekte is, hoe besmet zijl dan?
Vooreerst schijnt. men tien bepaalde
voorbeschiktheid te moeten hebben voor
deze ziekte. Vervolgens is direct contact,
vooral intiem contact van invloed, zooal's
man en vrouw, broeders en zustersl ©n
verdere huisgenooten. Slechte behuizing,
armoede, onzindelijkheid wei-ken verier
de infectie in de hand. Noofzakeliilk is
het volk de overtuiging bijbrengen, d'at
lepra 'besmettelijk is waardoor bet. ook
betere voorzorgen zal nemen: beter©' be
huizing en grootere zindel ij kbeoil zullen, de
verspreiding der ziekte tegengaan.
Ds lichamelijke ©n geestelijke verzorging
der melaatschen was atscHs een voornam©
zorg der Katholieke Missis in Suriname.
Varna,f het begin der vorigs eeuw, het be
gin der Katholieke Missie, werdén de 'mie1
laatschem in hunne afzondering geregeld
door den aktholfeken priester bezocht. Een
Mgr. Grooff noemde de mélaatscihen-in-
richting zjjn „lusthof" en hij werd alge-
Tneen genoemd „de vriend der lijdend©
Itneu'sehheid." Wie heeft niet geihoord van
Idem Eerbiedwaardigen Petrus Donders,
'die zes en twintig volle jaren onder de
taelaatschen woonde zondter nioem'ens-
u
—00—
EEN WOORD TER INLEIDING.
Het was in de eerste jaren der tweede
helft van de zeventiende eenw. De alge-
heele andergang van Polen scheen, door
Diets meer te keeren. De Zweden onder
Karei Gnstaa f waren bijina in het geheele
land heer en meester. Eenige der Mach
tigste Poolsche magnaten heulden openlijk
"1 in het geheim met den Zweedschenj ho
ling, ten einde zich zeiven de opperheer
schappij te verschaffen, zijl het ook aan
vankelijk over de brokstukken van het
Verscheurde vaderland. Een groot gedeelte
van den landadel sloot zich bij, hen aa,n, of
zocht op eigen gelegenheid herstel van
zoogenaamde grieven bij den zegevierenden
Zweed. De koning Jan Casimir had ach
tereenvolgens zijhe beide hoofdsteden War
schau en Krakau in de macht van. den vij
and moeten laten en ten laatste zich ge
noodzaakt gezien uit zijhe staten te vluch
ten. En duizenden, op wie het stervende
vaderland nog een smeekenden blik om!
redding wierp, zagen werkeloos, zoo niet
onverschillig zijn laatste stuiptrekken aan.
waard yerpJégkigspetsonael. Hij schrok
,er niet voor terug mal ©igen handen «Ie
afzichtelijke won-den ta reinigen, en 'te
verbinden, hun 'tefcen aan dien. moord' to
brengen, heil ia zijn armen: t© dragen «rt
hunne armzalige .hutten ta vegen en rein-
'houden. Wel mag hij, de Apostel der miej,
Jaatschen in Suriname genoemd worden
Zonder tekort te d'oen aan w'aard'e.aringi
voor de liefdevolle verpleging der melaal*-
schon. in de inrichting der; Protestante® ein.
van. 'hef Gouvernement, mogen, hier Wel
bijzonder herdacht worden del Zusters
van 'Tilburg, 'die sinds 30 jaren im tte
Gerardus-jMajella-SHcbting miet groots zetf-
Verloochening ©n met eau zich zeil', weg
schenkende edelmoedige liefde al,s troos
tende engelen het lijden, der arm© melaat
schen 'verzachten.
Op den 18en Zondag na Piniksfereli.
Epistel I. v. d. H. Paulus tot die Corinlth1.
I. 4 8.
BroedersI ik dank' mijne® 'God altijd
voor n ten aanzie,n, van Gods geaiadia,
welke u bewezen is door Jezus Christus,
dat gij in alles door Hem zijt rijk gewor
den, iu alle woord em w'.etensch,ap, gelijk
de getuigenis van Christus iul u beiv'estigfct
is; zoo dat het u, 'Me de openbaring van
onzen Heer J.r-izus Christus verwacht, aan
gecne genade ontbreektHij zal u oo-k ten
einde bevestigen en voor zond© bewaren,
tot den dag der komst v,a,n onzen Hiepr Je
zus Christus.
Evangelie, Mattheus. IX. 1 8.
In dien tjjde klom Jezu6 i:h heit schip,
voer over en kwam in zij:nie stad. En ziet,
zij brachten Hem eenen, lamme, die op een
bed lag. En Jezus, hun geioof ziteade.
zoide tot den lammiebetrouw zoon, uwe
zonden wonde® u vergeven. En ziet, aenigc.
Schriftgeleerden zeiden bij zich zelveinHij
lastert. En Jezus, hunne gedachten ziende,
zeide: waarom denkt gij klwiaad in uwlo
harten.?, Wjait is lichter te zeggenuwe zan
den worden u vergeven, oï te zeggen: sta
op', en wandel? Opdlat gij danl zouidt w'eftdn,
dat de Zoon des mensehea' op .aardej m'aciliit-
heeft om de zond,en te vergeven', sta op,
zcide Hij toen tot ,den lamme, neem uw' be,d
op, en ga, naar uw1 huis. Edi hjjl stond op),
en ging :n'an,r zijn huis. Het volk dan dit
ziende, werd verbaasd en Verheerlijkte
God, die zoodanige macht aan de m«ni-
schen gegevan beeft.
Ecu laiig-vergctcli waarheid.
.llboor©tisch kan men i&is wleteu -en:
tocjh .praktisch er niet naar handelan. Ge
beurt dit, dan kan men zeggun, dat men
zich die waarheid niet goed bewust is.
Welnu, mag is: u eens zeggen, wat oinz'e
Katholieken sinds langen tijd veel te veel!
vergeten hc-bben
Dal do II. Mis ons offer is. Wij willen
Ihier nu niet er over uitwiejiden, dat het
olfcr de hoogte pun. van iederen gods-
idieinst is; dat het offer is| de hoogste en
heiligste daad. waardoor wij deGodbïid
eer&n kunnen. Maar alleen 'wililen Nvii
eens duidelijk maksn; wat ta lang ver
geten is:
„de H. Mis is: onft Offer."
Dat onze Heer Jezus Christus) zich; in
de II. Consecratie als 'offer, voor ons
aan 'Zijn Homelseben Vader aanbiedt,
WjcBt men theoretisch nog wet uit het
antwoord op die catechismus-vraag. Maar
dWt Jezus dat doen wil hiel ons, d'aC H.ij
dat dioet als Hoofd 'vder Heilige ICerk,
d.wtzj, in aansluiting (met ons, dat Hij iin (Ja
H- jMjis Zijn Offer \-ereenigt. 'mét het onze
pjm a'ldus aan onzé 'gering'©, offers eea
jbnteiindige waard© te geven, dat idles is
onder ons, Katholieken sen helaas m;aar
al te veel en at ta lang vergeten wia,ar
beid 1
N.og meer: Dat de II. Comlmlunia niet
alleen is „het kooien van Christus ,tot
iouks Im'aar ooknet nuttigen vani de offer-
ispijz'e, 'het zich -ztelYen, met Jejzlus: aan God
in den hemel ten offer brengen, ook' dat is
een veel 'te l'ang vergeten, waarhetiid.
Laat men het al in theorie weten, in In
praktijk welen velen bet niet.
Hoe Is het anders mogelijk, dat nien
Bunder de 11. Mis Ijtamiën zfit ie bidden, en
'ztich bezig houdt met allerijl narBictt-
li-ere deo'tjvtes? Het is, als' o-Rnen z-eg,
gén tw®: Nu, onz© ijev'e Heer,, draagt Gij
'M maar aan 'het altaar voor mij als offer
(op, 5fc doe in diien tijd wat andjens. Want
met uw offer heb ik eigenlijk gezegd, niets
te maken; mijn offer is het niet.
Ook de voornaamste en voornamere
Wel waren er nog helden van den ouden
stempel, onder wier harnas een warm1 hart
klopte voor godsdienst en vaderland, die
tot hun la-atsten ademtocht pal zouden
staan onder het Poolsche vaandel. ,Maar
het getal dezer „geeonfedereerden" en ook
hun legerinrichting was niet opgewassen
tegen den overmachtigen vijand, ep daar
enboven waren zijl nog overal' verspreid
en aan duizend gevaren blootgesteld. En
bij die machteloosheid voegde zich ihoe
langer hoe meer moedeloosheid, en won de
overtuiging veld, dat zonder tusschen1-
komst des hemels geen mogelijkheid im'eer
bestond, om een darn1 op te werpen tegen
den alles meesleependen stormvloed, die
Polen dreigde te verzwelgen.
Tot de plaatsen, die nog verschoond wa
ren gebleven van de Zweedsehc overweldi
ging, behoorde ook de slechts zwak ver
stel kte stad Czenstochau, waar op de
Jasna Gora, dat is „berg des lichts", zich
het beroemde heiligdom bevond met het
miraeuleuse beeld der allerheiligste Maagd
die daar als de eerste Patrones van Polen
een echt nationale vereering ontving. Zeer
vermoedelijk had de Zweedsehe koning tot
dan toe dit heiligdom gespaard, om1 het
nationaal gevoel der deels met hem' ver
bonden Polen niet te kwetsen, hoezeer hem
ook de schat van kostbaarheden moest aan
trekken, die hier sedert eeuwen was saarn-
«teeten der H. Mis stellijnt ro'en praktisch
uii'et te begrijpen.
Ho© aindens te Verklaren, Mat iwneft
schuifelt ©n niet dev'oot-stil i'3 "Oniieic
(du Consecratie van hlet brood en m.ej>
ten [speld kan hooren vallen onder de
lapbeffing der H- Hostie, wtelk© (daarop
oramjiddoidijk volgt? U© Consecratie is toch
'eindeloos voornam-er dan de ooiieffinigtl
Die Consecratie is het offer maan da op
heffing niet.
i Ho© komt hét, dat men so-mlmige vrotari,?
ziii'.en onder een niet-verplichle H. Mte
direct .na het „Domino non. su,m[ diignus1"
(de '"kerk hooit verlaten terwlijl een. pa it
seconden nog wachtten hen teg.enwoordur
zou doen zijn Dij did II. Comlmun'i.e vant
Hen priester, zonder welk© zij loeit niet
vol ledig d/a H. Mis hebben, bijgewoond
Bij iclai „Domtoe, non suint dignhis"
weer alles d© voor [stil, zed'fd gaat mén,
(nog wel ©ven knielen maar onmiddellijk
daarna, als de H.Comimiuniie van den'
priesterpiaats beeft, weer geroezemoes i«"
do kerk nood&loos hoesten en zitten, gaan.:
Bluideljjjk bew(j:s, dait velan du II. Mis
■ciigienJtijk niet begrijpen.
M«i moet rich in 'de praktisch© be
leving van zijn H. geloof wilden ont-
Wjktelen; dat is noodig want onbekand'
jnaakt. onbemind.
inderdaad, men moet den ©eredienst.
Wiefen '«ten God brengen wil, trachtte
(p 'begrijp,en en vooral gaan, beg'rijipent
hot groot© middenpunt ,va,n hsel onz'an
eerdienstd II. JA is, o n s a 11 r o f f e r
i,nv er© en iging m'et J ezus.
En Hot dat boter leeren begrijpen, wil
de Liturgisch© Vereeniging ons helpen,. He
den dus te over, daarvoor alles te doelen
.en'mee te doen.
1 Katholieken van Goes en omstreken-,
als dan Woensdag 29 September a.st da
Liturgische Vereeni^inig jn het Bisdouit
Haarlem, haren jaarlij,kschen dag in ons
midden komt houden, toont dan door over-
Wjticligend grooton opkomst, dat -Gij liet
)«icl die waarheid eens z-ijt. ylfX de kennis
yan de liefde voor Jczu.s in, d© H. Eucha
ristie bij ons kan ver,meerderen, en veidi©
pen, dat moet allen toch van harte welkom
zijn. Vindt gij, ook niet?
Be Kerkvcrvolgmg in Mexico.
F, i 1 m v e r b o d.
De burgemeester der stad Tampico in
Mexico heef't de vertooning van godsdien
stige films, namelijk die, welke het ïd Juni
plaats gevonden hebbende Eucharistisch
Congres te Chicago uitbeelden, ten streng
ste verboden.
Toen de bioscoop-eigenaren naar, de re
den van dit verbod vroegen, werd hen be
duidt, dat zulke films oen „religieuse pro
paganda" beteekenden en derhalve tegen
de wet waren.
Spionnage.
Nu de meeste kerken gesloten zijn, heb
ben eenige families in hunne eigen huazeh
geheime kapellen ingericht. He regeering
heeft nu een geheel leger van spionnen met
de taak belast deze kapellen op te sporen.
De mensohen, die zulke kapellen hebben
ingericht zullen met' gevangenis worden
gestraft.
De kerkroof.
Men is in Mexico, gelijk de regeerings-
bladen zelf berichten, tot de opname va»
de inventarissen der kerken en kerkelijke
gebouwen overgegaan, om ze voortaan als
staatseigendom te behandelen.
De regeeringsbladen schatten de geza
menlijke kerkgoederen in Mexico op zes
honderd millioen dollar.
Belgische geestelijken in China.
Te Scheut heeft men nieuws ontvangen
uit eenige der 130 residenties, van paters
van dit missiehuis, in Mongolië.
Te ,Teoe-Soe-Noe werd, naar reeds be
kend is, pater F. Lauwers, tezamen met
een groot aantal christenen, gedood eri
werden de missie en verscheidene dorpe®
geplunderd.
Sje-Pe-Soe-MoePlundering. Pater De-
ten werd van alles, tot zelfs zijn kleede-
ren, beroofd.
Ha-Eul-To-Lo-KaïResidentie en dorp
geplunderd.
Tsjoe-ffsjeng-EePlundering door de
soldaten. De kerk en het missiegebouw
platgebrand.
Sjeng-Kia-Ing-ZeTotaal geplunderd.
Kilao-Wen-Ko-Tsi: Granaten vielen in
de geheel met geloovigen gevulde kerk.
Er zijn echter geen dooden öf' gewonden,
Mei-Koie-Ing-EeMissiegebouwen ver
brand. A lies geplunderd. Een dozijn chris
tenen gedood.
Man-Hao-TsienBegin van plundering.
Men verdedigde zich tegen de plumd'erenlde
soldatenbendentien plunderaars gedood.
Oo-HaoDe pastoor, de Chineesche oude
gebracht door de godsvrucht van het ge
heele volk. Daar bracht op een avond een
ridder, Andrzej Kmicic, doch die om ver
schillende avonturen waarin hij, verwik
keld was geweest, den naam van Rlabinicz
had aangenomen, de ontzettende tijding
aan de kloosterlingen, met de bewaking
van het heiligdom belast, dat een leger-
afdeeling in aantocht was, om heilig
schennend de hand te leggen op de aan
Gods .Moeder toegewijde kostbaarheden:.!
Daags daarop, ofschoon de kloosterpoor
ten open waren en de godsdienstoefeningen
als gewoonlijk gehouden werden, begonnen
de toebereidselen voor de verdediging. D!e
prior, pater Kordecki, nam zelf, in gezel
schap van de hoeren Zamgski en Czarnipe-
ki de wallen in oogensehouw, schreef hier
en daar herstellingen voor, en tegen den
avond werkten reeds tweehonderd man
aan de muren. Kanonnen, twaalf in getal,
werden op nieuwe affuiten geplaatst en
doelmatig gericht, Uit de kloositer-mé.ga-
zij'nen haalden monniken en diehstk'hechts
kogels, die bij de vuurmonden op hoope»
werden gestapeld; kruitwagens werden te
voorschijn gebracht, bundels pieken en
musketten losgemaakt en onder het garni
zoen verdeeld. Op de torens werden wach
ten. geplaatst, die dag en nacht den omtrek
pater Thomas Tsjak, door soldaten wegge
voerd; plundering; residentie en dorp in
brand gestoken.
Kao-Ki-Kao-SanPater Prinsen onge
deerd. Geen brand, maar het dorp, do
residentie en de kerk geheel leeggeplun
derd door soldaten van Tsjang-tso-lim-
Rotterdamsche brieven.
De liberaal-Kath. of te w'el de nieuw'-
Katholieke kerk1, die zich tooien durft
met den naam „Sit.-Frainicdscuskei'k1, is dan
ingewijd, zooals hot door de „N. ROitteird.
Courant'' en andere vrijzinnige! bladen
werd genoem'd. Wij voor ons zeggen: het
kerkje" van de loge is in-gebruik genomen
en wij hebben van die, gebeur,tgnis weinig
of geen notitie genomen. Airti-roonïsche
kranten hebben Halt wel gedaan, daar .alles
wat maar zw'eemt naar afbreuk der R.-K.
kerk, met zekter leedvermaak wör.jt ge
volgd en met «te gewone comtnenjarein
wordit vernAld.
Wat voor soepje wordit in 'die liberale
Katk kerk toen wel gekookt? vraagt
iemand misschien. Het is kost, zoowat
door iedereen te genieten, en ook te verte
ren, behalve voor dien rechtzininigem
Roomsch-Kafholiek, die in zijn eigen door
Christus zel'f gestichte kerk alies vindt
Wat voor zijn zielehoil noodig is.
Wat die nieuwe secte leei't is te lezen
in het door haar uitgegeven boekje: „de
Liberaial-Kjatholieke Korft". Beginselver
klaring en saaneinivatting der leprstellin-
gen en tekst der apostolische sucCessi^.
Het heet o. a. „Do LiberaiaV-Kktiholiekel
kerk (besta,ait om het wierff van Ihaar Mees
ter, Christus, te bevorderen in de wereld1
en Zijn kudde te voetde®.?
V.sn wien ze die opdj'aeht. ontving en
wanneer, wordt natuurlijk niet gezegd,
want haar beginsel dateert eerst vaini ruim
jaar geleden.
„De kerk is oen onafhankelijk en auto
noom lichaam onafhankelijk' van den Pa.us
\an Rome of eeni.g andere autoriteit bui
ten ha.ax eigen administratie,", wordt ver
der gezegd'.
Zij is alzoo niet R.-Katholiek, niet Pro-
testantsch, niejb Israëlitisch, maar Katho
liek, mët welk' woord als beiteekenein|d'
„algemeen" ,a'l *oo raar wordt omge
sprongen. Algemeem beteekentoveral ver
spreid en nu durft d'at klei® kudd'eke met
baar miniatuur kerkje en allegaartje va®
aa-n-hangers, zich reedis Katholiek, d. i. „al-
groneeni" nöeimö'ii.
Het behoedt nauwelijks gezegd, dat het
zaakje niet werd opgezet cloor afvallige
It.-Katholieken. Blijkbaar is het 'n opzet
van de theosofiisten au loge-mamten, die
langs religieuzen wiejgi wille® trachten, le
den te vang&n. Dat zelfs bij de z.g. in
wijding van het kerkje inieit vla» 'ul Chris
tus werd gerept door dien zich noemcini-
den bisschop Wegwoad. die n.b. eem, vol
geling is van dam door Annie Biesant ver
heerlijkten nieuwen1 messias Chrislua,-
nurthïj, een Hinldoe uit Britsch-Indië, zeigt
genoeg. De' leden der lib1. ICath. kerk'
hebben zoo wat niets gelmCeiu met den door
hen gekozen paitroani St. Fr,a,noiscus, die
vooral uitmuntte in de d;eugd vla»; gehoor
zaamheid aan zijn oveihadeim.
De lib.-Ivatholieken behoeven ;aia,n! nie
mand te gehoorzamen, mlaar zijinl inzakei
geloof, geheel vrij en kunnien geloovetn
wat zij1 willen. Voorschriften of Kerke
lijke geboden kannen ze niet. Gemakkelij
ker kan het lal niet.
■Wel bootsen zij de H. Mis n,a 'eta gebrui
ken of beter gezegd misbruiken zij
eenige Liturgische gebruiken tel' opluis
tering huniner godsdienistpledhtiighedan, wal
wetend, dat op die wijze meer menschani te
vangen zijn dan door de ijzig koude toon-
looze gezangen an: kleur- en gla»sloo>ze
godsdienstoefeningen buiten de Roomsche
kerk1. Een nabootsing van onze II. Mis
niet 'n Credo heef in de nieuw- of liberaal-
Katholieke kbrk' plaats, wat evenwel niets
gelijkt op het Oredo in onze kbrk'. Het
heeft meer weg van de verzen en wijzen
van 't Leger des Hieils, wla.ar evenals in
de liberaal-katholieke kbrk, iedereen Wel
kom is, die zegt het goeid met God en z'n
«venmensch te mccnen.
Gelukkig zijn er voor ons, Rotterdam
mers, nog andere atrtaeties dan1 Kerk- en
fempelwijdingen door nieuwe seefen die
nog maar altijldi blïjVen opkomen,.
Ju den Circus-Sphouwburg van. Sp.ree
wordt sinds eenige wieken! het too-n©cl-
st-uk „De dochter van Ouwe J<afi.p" met
groot succes opgevoerd. Voor 'n Zeeuw
is dat stuk inderdaad een reuzen-genot,
da;ar het in Zeeland spoelt en wel in 't
jaar 1812 toen de Franschem hipr de lakens
uitdeelden. Op treffende wijze wteet Lys-
beth, de dochter van Ouwel Jaap, de
Franscken ia 't ootje te nemen. Verdjéjrj
opmerkzaam moesten gadeslaan. Bovendien
werden manschappen uitgezonden om na"
richten in te winnen en in de overigens
reeds rijk verzorgde provisiekamers wer
den voorraden aangevoerd uit de stad
Czenstochau en de aan het klooster onder-
hoorige dorpen.
Hot, gerucht sloeg in den ganschen om
trek als een bliksem in. Stedelingen en
boeren begonnen saam te scholen en te be
raadslagen. 's Namiddags omringden ge-
b'ele scharen woenend en jammerend de
kloostermuren.
Tegen zonsondergang ging pater Kor
decki tot heu naar buiten, en zich onder
de- menigte begevend, vroeg hij1; „Men-
tsilie;', wat wilt ge hier?"
„We willen in het klooster als bezetting
dienen, de Moeder Gods verdedigen rie
pen tie, mannen.
„We willen de allerheiligste Maagd voor
dp- laatste maal nog eens zien!" kermden
de vrouwen.
Pater Kordecki vatte post op een voor
uitspringende rotshoogte en begon aldus
te spreken„D-e p,oorten der hel zullen da
machten des hpmels niet bedwingen. Stelt
o. gerust en v at rriöed. Gij ziet onze Pa
trones niet voor de laatste maal, integen
deel, ge zult haar in nog grooteren roem
zien 'en nieuwe wonderen aanschouwen'.
Droogt uwe tranen en sterkt u in hef ge
Potemkin.
Rusland is het talud va® de Poitemkins.
Er is daar een veldmaarschalk Po
temkin geweest; de kruiser Potemkin be-
staat wellicht nog en de film Potieimkini.
nil., -die geeft genoeg -toekenien vain leven.
De eerste. Pote-mkin was de guustel-
ling van Ca.thariiM. II, een dapper soldaat
en bovendienl een duitandief eerste klas;
Hij ontving subat-iept v)ah do keizerin
om die te bestelden voor de volkswelvaart
van de K.rim; ma.ar Potemkin, die drom
mels goejl wist 'dat het hemd nader was
dan de rok, verzorgde eerst zij.n ccigjCü
welzijn vóór hij a.a,n da.t vaa: de lürilml
begon en wanneer Katrijlntje eens wild©
zien, waar haar goede roelbels gebtelven
waren, dan voerde hij haar ilp zijn drosehko
en in vliegenden ga.lop langs knusse dorp
jes die op, -bordpapieren coulissen ge
schilderd waren.
Het teebenit de» geest va® Ruslaipd,
dat dergelijke schelmerijte geen beletjtel
waren voor Potemkins ©ere. In Chcrson,
waar de gladjanus stierf, 'bouwde, mie® voor
hem een schoon monument e® bijna hon
derd jaren later achtte Niic'olaas II het
nog noodig, eem nieuwen pantserkruiser
naar hem te vernowme®'. De opstand op
dit schip leverde die stof voor de film
Potemkin, een product van! dat andere.
neen het sovjet-Rusland, want anders is
bet helaas biji de bolsjewisten niet ge
worden.
afc sf:
Het wereldwijde kabflial dat. tegen deze
fik® opgezet wérd snap ik niet.
Al dat geleuter over gevaarlijke stem
mingmakerij behoeft mlen ndet voor zoete
koék te consumeren.
De film „Potemkin ia dat v®oet
eerlijkheidshalve vla® 'de Sovjets gezegd
worden -geen tendentieus verhaal, maar
een bladzijde geïllustreerde geschiedenis en
w aarom zou men die, möehe» verscheuren,
terwij] anders de geschiedenis-bllaidzij'deln
een eervolle plaats en bëharaideting krij
gen in bibliotheken en scholen.?.
De liberale „Nieuwe Bobterdammer'i',
die anders de vrijheid in allerlei vormen
adoreert, stond nu op: haar achterste, po- u
ten. verweet het gezag, 'diait dit niet (durfde
optreden en conlcludleierdë ten laatste dat
het aanvaarden van. dergelijke films, do
verplichting oplag het korps marechausse®
en politie-troeple® uit te hreidem.
De „N. Rott." wil dus van NederLand
een tweede Potemki®-la®|d maken. Dom,
dom, grenzeloos dom'.
Al ziet een volk duizendmaial de Po.tem-
kin-film. dan slaia.t het nog niet tot revo
lutie over, wanneer er geenl reden Voor ia.
Niet met. sabel en mitrjailleur bovenldie®,
moet rebellie voorkomen worden, doch door
een eerlijk, op rechtvaardigheid gegrond'
(bewind.
UITKIJK.
geeft hier het circus „Amlar" voorstellin
gen in paarden-, leeuwen-, oliefanten- en
andere jdieremdkessuur, als hier in R'dam
nn Harnum em Bayly niet meer is gezien.
I» onze Raadszaal zorgt het Rapaljelid
Ooreanans door zich v,a.n tijd tot tijd buiten1
te laten zette® door de politie, voor de
noodigë variatie.
De R.-K'. Volksuniversiteit gaf' vierder
weer toeken van leVpnl door 't verschijnen
van haar winterprogram, terwijl Pateü
Hendricks S. J„ strakb weer zal aanvan
gen inet zij® conferenties voor niet-Katho-
lieben, ditmaal met bet veelbelovend on
derwerp: „Licht en Leven" in de St.-Eli-
sabethskerk1 MabhenJeBserfaan.
B.
MODEGRILLEN,?,
We praten altijd over mo;diegril'len, ©m
toch is Maidame la Mode zoo grillig) niet
als ze Wel lijkt.
Men zou zoo denkeu da.t de mode heit
er ten allen tijde op voorzie® had, om de
•bekoorlijkheden van die vrouw te doen uit
komen ma,ar in de meeste gevalle® is dat
niet zoo. Integendeel ontstaan dikwijls
de nieuwste modiegiiufjes door dat deze of
gene toon aangevende dame een- gebrek te
maskeeren hteeft.
Allen kenwen wie- de criinioline's, de miecs-
ten onder aüs van .aiflbeeldingen ©n som
migen misschien nog wel van dichterbij
want eerst tegen 1868 zijinl zo geheel
van 't tooneel .verdwenen nu, dieze
onpractische onlnlatuurlijke en on-liygiënf-
sc'he kleederdracht ward gelanceerd door
loof, want ik zeg u en niet ik zeg dit,
maar de Geest Gods spreekt door mij', dut
do Zweed deze muren niet betreden zal
hier ontspringt een stroom van genade en
de duisternis zal evenmin het licht uit-
dooven, als deze nacht, dio aanbreekt, niet
verhinderen zal, dat Gods zon morgen
weer opgaat".
De menschen knielden in het romd om
de muren neer, en .tegelijk kwam er ver
trouwen in hunne harten Ojjderfcusschew
begon men te luiden voor, het Angelus.
Pater Kordecki begon te zingen en de me
nigte volgde zijn v oorbeeld. De edelheden
en soldaten, die op de muren stonden,
vereenigden met hen hu®ne stelmlmQn. Men
zong voort tot laat in den avond; hen, die
heengingen, zagende pater Kordecki op
hun weg, doch te voren sprak hij: „Wie
van u in den oorlog gediend heeft, met
wapens weet om te gaan en een moedig
hart bezit, die gelieve morgen iu hef kloo
ster te komen".
„Ik heb gediend, ik was bij' het voetvolk,
ik zal komenriepen talrijk© steinfnen.
En de niensehenmenigt.e verliep langza
merhand.
(.Wordt vervolgd.)