L. ROOS - GOES
ROG
mi
SPAARBANK
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
RECHTSZAKEN
KERKNIEUWS
Ingezonden
ZATEROA6 15 MEI 1926
Zulke is San ook alom in den Lande ge-
ecliitS, on naar ik! hoop, ook int vrij'zinnig-
Semocratisekc kringen, zij het daar fluis
terend, vermits men' in die zich noemende
democratische partij geen leven .heeft,'wan-
meer men getuigd laatstelijk het geval-
'Limburg zich verstout iets ite doen,
dat den in haar midjdni tronend en (Relator
onw'elgevallig is; 'dat de sheer van pure
aanbidding en loutere vereering van dien
omnipotente,B heorscher zou kunnen sto
ren. Het moet daar! een en al beate» adora
tie, verafgoding blijven. Wee hem, die i[eu:
almachtigen leider niet hoorig is, hem
wederstaat. 11e terechtstelling, de sehrob-
beering, de tuchtiging', dej executie volgden
■Étanle pode. Hijl is isacrosarictus. Miissoliua I !M.en beweert, cla.t 'de
is er niets' bij' Van 'democratie gesproken' I king' in Engeland slechts
1 1 lm I t 1 i, rt ,,,4- IV.'l a, i", !d -
don, geoorloofd en effectief zijn:, d.w'.z.,'
Hat het te 'bereiken voordeel ruimschoots
oplw'eegt tegen het te berokkenen: naidieel,
Hun zal zoodanige steun verleend mogen
Worden.
Ook liier zal men fdlrs goed' hebben, te
onderscheiden.
Want tt t vergete men nooit; elke daad,
d.e tot doel heeft het Welslagen van eet»
slechte dirad te verzekeren, is zelve een
slechte daad,
Het goeld; Joel maakt een slecht middfol
nic.t goed' Maar een, -slecht doel maakt een:
goed middel slecht. („Centrum")
Modern it sputbme.
!Men beweert, dat d'e -algemeene sta-
,s een. economisch
Meer dan schijn is (d'atiniel. Omijat. men de
orde in jdm StaaJ; en, in dp majatsc-lii^plpij
reeds Idoor de? ilaajdl der algemeen? staking
'den ergsten stoot toebracht, d,ie haar ge
geven kon worden!.
LAN6E KERKSTRAAT 22 - TELEFOON 191
Men heeft er den m'ond wc! vol van,
.den hou'dt er 'wel tal van snorkende rede
voeringen over, men. vult er wel weekj eu
maandbladen mede, men] gaat er den boer
wel mee op. men. lokt er 'de argelooiztó kie
zers av'el mede, maar ze in praktijk, in toe
passing te brengen1, kom! er eens om.
D-c hoeveelheid cc'htra democratie, :die in
de Vrijzinnig-democratische partij Wordt
aangetroffen, kail men wel; op een dubbel
tje leggen, zelfs op een stuivertje, zoo
het nog bestond.
Een slechts weet hot; en den: andere
rest (1 keus tusschen hun mond to hou
den. koest te zijn, of Mahomed devoteldjk
na te prevelen, fertium non dilur.
Anlders klinkt het: „er uit!''
Van Raalle. Trcub. Pieyt*. Van Bere-
eteyn, Teenstra, v. d'. Pot, Molengraaf,'
ïiünburg.
Wie volgen'?
Niet precies de. minsten onder de broe
deren. Gold het niet een zoo bij uitstek an
ti-soldateske partij', dan zou ik van haar
zeggen een legertje zoewat zonder kader,
een generaal eui verder enkele zéér ge
JflJw'ceë luitenants mot\ evenj gedweeë solda
ten.
Want, getroffen 'door hel, a.natheem van
(den tyrau, is liet kader op enkelen! ,11a,
door hem uit do partij letterlijk w-egge-
schoMen. Charmante, beminnelijke soort
Idonmcratie
En nu ni'oge het niet in do bedoeling
hebben gelegen 0111! hot; parlementaire stel
sel te knauwen, te danken, zulks belet
niet, d'at:
„Wie zegt, dit parlementaire stelsel als
juist te erkennen! en. in zijn onkundig be
leid er een paskwil van maakt, het meer
schaadt dan de stelligste tegenstander
Ik hoor u reedt vragen. Mijnheer tie
Voorzitter, van Wien deze uitspraak Mijn
'-heer de Voorzitter, het 'is schier niet te
gelooven, van.... me. Mar chant zelf! Te
vinden iu „De Telegraaf van 13 Nov*.
1925."
De heer Markant kan .het er mee
doen. (De Zeeuw).
Te omDrschcideu.
Dm het in Engeland gerezen conflict
objectief te kunnen waardeeren, zal men
zeer streng moeten onderscheiden tualschen
de mjjnwerkersvtaking en- de algemeene
Werkstaking, die ter ondersteuning van d,e
mijn workerseisehen is geproclameerd.
Wat de mijiiwerkersstaking betreft, zul
len er niet, veléuj zijn, die nauwkeurig liet
verloop hebben nagegaan ,en die niet Ide
overtuiging in zich om dragen, dit d,e mijn
Werkers gelijk hebben.
Kort gezegd: er was# een Staatscommis
sie. Daze kwam tot de conclusie, 'dat het
bedrijf om rendabel te. kunnen zijn, ge
reorganiseepd moest word ui. Onderwijl
Was noodig' een loonsverlaging, of een ver
lenging van den arbeidsduur, die een
eenigszins verkapte loonsverlaging bel.ee
kende. Dr miju'werkers weigerden', daaraan
moe te werken, omdat -er geen enkele, waar
borg was, dat 1111 ook met grooten spoed
'de reorganisatie van het bedrijf voltrok
ken zou word ui. Bol gezien de mentaliteit
der Engelsche mijneigenaren en mijn-ex
ploitanten, kon men hen 'daarin geen -onge
lijk geven.
Maar geheel anders moeten 'wij staan
tegenover de geproclameerde aigemeené
jvi'ikstaking, ter ondersteuning van 'de
eischen der mijnwerkers.
Dit is een in 'zich absoluut ongeoorloofd
middel.
En het doel, hoe goeil ook, kan, een in
'zich verkeerd middel nooit goed maken
De algemeene werkstaking is een: com
munistisch avontuur, een revolutionnuire
dan'd, zelfs wanneet wijl aannemen, d,at de
leiders niet bedoelen een politeke, maar
slechts een economische, staking.. Ook deze
doelstelling verandert liet wezen der zaak
niet.
De algemeene werkstaking is een, aan
slag op de volksgemeenschap. Zij opent
mogelijkheden van ordeverstoring, va® al
gemeene calamiteiten, van oproer en ge
joeld, mogelijkheden, welke men. eon
maal met 'd - algemeene werkstaking aan
gevangen, niet meer in d'e hand, heeft, om
ze te voorkomen. Daarom! is de algemeene
Sterkstoking steetts in strijd! met het alge
meen belang, en, dus ook nteedjs ongeoor
loofd, zelfs als men cr een in alia opzich
ten goed en rechtvaardig doel mee tracht
te bereiken.
Elke rogecring, welke danpook, zelfs die
meest democratische, zal Jan. ook met alle
kracht cn macht, waarovep zij de beschik
king heeft, een dergelijke revolutionaire
Woeling moeten tegengaan. Dit cisclvt het
zelfbehoud dor gemeenschap. En alle wel
denkende burgers zullen haar daarbij moe
ten steunen.
W anneer dus van Engeland; uit, of door
internationale instanties gevraagd! wordt,
om door mej.ewerking en sympathie-istakinl
gen in anft ere la-n (e i steun te verleeYe?.
aan At revolutionair avontuur, dam Zal
liet antwoord op, djt verzoek een beslipt
neen beliooren te zijn. Mildl"werken aam
eeni n zich slechte Ida ad is zelve een' slecht
te lèaad. I
1 "Anders staat liet, wanneer gevraagd)
Iwbilèt met geoorloofde middjelen da zaak
ffier Engelsche mijnwerkers te steunen..
SPaainecr men, ervan overtuigd1 is, dat zij
«trjjld'en voor een veehtvardige zaak, en dat
Be middelen, .djie aangewend kunnen wor-
kar.akter draagt. Maar de feiten zijn an
ders, zegt de a.r. „Standaard":.
De mijnwerkersstaking had een: .econo
misch karakter. Over haar geoorloofdheid1
valt nader te spreken. Ook' hier rijstf de
'vraag of in een bedrijf, dat heb bedrijfe-"
leven voor een groot deel draagt, een, pla
king moreel geoorloofd is. Maar de mijn-
'werkers zagen in elk geval in,iet verder
'dan hun eigen: begeerten: handhaving va'n
hun positie. ill: 'f
De Algemeene Raad ldei\ valn'ereenigin-
gen echter ging de Regieeriwg, dje de, on-
derlianfielingen. tusschen de partijen in
'dit gadjng leidde, plaatsen onjder de be
dreiging van een' algemeene) staking), in de
'bedrijven, Idic bij stopzetting heel "hfob
maatschappelijk leven in wanorde zoude
ibrenge-n. f - |i
Men had door, zijn organisatie van alle
(werkkrachten een groote macht,
Men gebruikte die mxclit,. om d'e Over
heid te Id'wingen. - 1
En dit is niet anders da® een! aantas
ting van hel» gezag in den Staat.
Dr. Kuyper kenschetste in de Tweede
Kamer in 1903 zulk een algemeene sta
king aldus: „er is in het land een Ove.r,
beid Bij regeert niet absoluut, maar consti
tutioneel in overeenkomst met 'de historisch
verkregen rechten en vrijheden van ons
volk. Wiat ligt nu in de gedachte, dat er
een Overheid is?. Dit, dat er door jiie
Overheid langs constitutioncelcm weg) teene
wet, wordt gestald', en, dta,t elk goed, Nedler-
lander zich als er een wet tot stand! komt,
daaraan heeft te onderWCppen, Daarte
genover stelt zich' nui echter eemi macht in
den -staat, ecne macht, 'die absoluut, regeert
cn Waarbij elke constitutioneels waarborg
ontbreekt, een macht die gelijk onlangs
werd aangeduid, evenals een1 machinist, die
op» een locomotief staat, slechts even aan:
een schroef heeft te draaien 0111 dg ge-hoelé
Overheidsmachine te doen stilstaan! Door
die macht óf dg Overheid bedpeigd."
Ku Wordt de Engelsche Overheid, niet
direct bedreigd, maar toch wel aanstonds
indirect, doord,aleen andere] macht in dien
Staat heel het bedrijfsleven .stilzet, uit
eigen machtsbevoegdheid nog. toestaat,, dat
de voor heb 'behoud,' van het leven hoogst
noodzakelijke diensten: intact blijven, maar
voorts haar wil' met ,een enkel woord aan:
heel het volk oplegt en zegt:
Heel Jiet raderwlei-k staat stil,
zoo mijn machtige'arm! het wil.
Waar zij Wil, blijft het maatschappelijk
bedrijf in Werking; wair zij flat niet ver
kiest, wordt het machteloos gemaakt.
Dat men zulks tengevolge valu een
strenge organisatie kan doen, betecként
nog niet, dat man het mag 'doen. Het, bezit
van zulk een, geweldige macht stelt hooge
zedelijke eischen. Het besef! dat een revo-
lutionnaire .aanslag ongeoorloofd is, zou
een goede rem voor de uitoefening ,yan
die macht zijn geweest. Dat die rem, ont
brak en dat communistische geesten) hun
Wil wisten door te Idrij'ven, is eeni) sterk be
wijs voor het verdwijnen van, 'het gevoel
van verantwoordelij kheild
Men zegt nu wel; 'wij zullen] de levens
middelen'vér'z'orging niet storen, maar djt
kan uit eigenbelang zijn geschied.
En uit deze uitzondering blijkt nog dui
delïjker, d'at er zich nevens do Overheid
een macht in den- Staat heeft gevfestigkl,
die zal uitmaken, of het Engelsche volk al
dan niet het banoodigde voedsel zal ont
vangen.
Bericht wordt ,dat,: naar ons land werd
gemald, (dat er geen 'vervoer van visch
mocht plaats hebben. De Raad van Vak
vereenigingon- matigt zich dus het recht
aan, to b opalen welkpvoedsel het volk wel,
eu welk het niet zal gebruiken.
Bulk een macht zou het Engelsche volk
fctellig aan geen enkele, Regeeringt ,dio het
wettig gezag draagjt, willen; geven. Als er
ooit een Regeering1 ware geweest, die zich
dat recht had willen aanmatigen:, zij- zou
heel het volk tegenover ,zich hebben gekre
gen. Grooter tyrannic is toch niet denk
baar.
Hier Werpt zich een macht op, die be
paalt of er voedsel,- licht verkeer, Verzor
ging van zieken en zwakken ,enz. wezCin
zal.
Het pleit voor het gevoel van deze des
politieke macht, dal zij het voedsel nog
vrij laat, maar haar willekeur treedt er
nog door in een te helderder licht. En nu
zou men willen beweren, dat het optred'en
van zulk een: geweldige,- d'espotieke macht,
di.c zelfs beslist over het d'agelijigsch
brood, niet revolutionmiair zoude zijn en
slechts economische doeleinden, zoude na
streven'?
N iet het doel. maar de middelen om' fint
doel te bereiken, zijn hier in het geding.
En een Overheid, die zich niet tegen
over zulk een macht, stelde cn niet krach
tig optrad tot» bescherming van haar volk
tegen dit despotisme, zou haar roeping
Wel schromelijk verzaken, en elke zwak
heid zou in wezen abdicatie zïjin.
Het is niet slechts voor .Engeland, maar
voor heel de wereld: te hopen, dat- de
Engelsche Regeering haan .plicht kent.
Het is te, hopen,, ook voor de arbeidersj-
bevalking iu Engeland enj elders, die aller
eerst de dupe wor-.lt van een vakvlereeni-
gL.ngSdespolisme, dit elk despotisme in
de wereldgeschiedenis in willekeur en
Wreedheid overtreft.
Overtreft, ook al neem-tj men den schijn
fian, de orde niet te willek verbreken.,
mat rentevergoeding
van vier procent.
Correspondent te 's-Heerenhoek
J. M. JOOSEN, Dorpstraat, Tel. 12
Brutale oplichting door een' p.,eudir Anicri-
kaaiisc-h millionnair.
Het was in Jun,i 1925 dat een adelij'ko
dame, wonende op een kasteel in Over-
ijsel, bezoek kreeg van een antiquair dio
bij haai' eesnige voorwerpen wilde, koopen
en de mededeeling deed in September te
rug te zullen komen met een Amerikaan,
die ook hier to lande enkele sahildjerijon
wilde Itoopan.
Zoo geschiedde het dan, dat de anti
quair in September met den Amerikaaffi
op het kasteel arriveerde, -waar ).a.,ajtjat-
genoemde een schilderij" kocht voor de socn
van f 16.000, hetwelk later zou worden
gehaald, en ook eenige zilveren voorwor
pen, die onmiddellijk werden meegenomen,
en voor den spotprijs van f 25 werden
overgedaan.
Vervolgens begaven zij zich naar een
nabijgelegen kasteel, dat bewoond werd
door een familielid van de vorige personen.
Hier werden zij ontvangen door de douai
rière en haar zoon. De antiquair, die zijn
medebezoeker introduceerde, vertelde ter
loops, dat deze een schatrijk Amerikaan
Was, die ook nog van ouden .adel was,
waar ook do ring, dien hij' droeg e.n waar
op een familiewapen met een kroon voor-
kwam, op duidde. Hij bewoonde in New-
York een kasteel met 63 kaaners en zij-n
rijkdom was enorm. Zijn bezittingen be
stonden uit verschillende tin- en andere
mijnen, waar 20.000 arbeiders werk had
den, uit jachten en een deposito van vier
millioen op de Amsterdamsche Bank!
De antiquair vertelde de bemiddelaar
te z'ijai en provisie te ontvangen van do
gedane lcoopon.
Na ee:n gesprek, dat in de E-ngelsdhe
taal plaats liad, kocht de Amerikaan een
tweejjiA.i.schilderijen voor drie ton, ajsmedo
oen pabr antike meubelen voor #"($.000.
Een en ander zou kort daarna worden ge
haald, doch de antiquair kocht echter
voor zichzelf een prachtige, met dia-1
jnanten bezette speld, die de clouarièro
hen, op zijn verzoek, liet voor ±'50, ter
wijl de waarde f 1000 w-a,s. Deze speld
werd dan ook direct meegenomen.
Hierop vertrok het tweetal en toen de
kasthttbcwoners vergeefs wachtten èp den
auto, die de voorwerpen zou komen halen
begrepen zij, door twee geraffineerde op
lichters te zijn beetgenomen.
De politie werd van het geval in kennis
gesteld en deze gelukte het, het tweetal
te arresteeren. Door de rechtbank te Al
melo werden zij ter zake oplichting, t-wee
maal gepleegd, veroordeeld iéder tot een
jaar en drie maanden gevangenisstraf.
Na ingesteld appèl hadden zij zich nog
voor het gerechtshof t'o Arnhem te veï
antwoorden. Het waren de 48-jarige koop
man M. K. de V., uit Amsterdam, en de
40-jai'ige koopman H. G. T. J. S., geboren
te Amsterdam en wonende te Pafijs. Bei
den gedetineerd.
Als getuigen werden gehoord baronesse
1). E. N. B. B. v. B., geb. baronesse M. A
C. L., uit Borne; jhr. v. Roul-bnrge-
meester te Borne; douairière T. M. C. F.
v. B., geb. baronesse d. v. d. S. te Tub
bergen, en jhr. E. L. T. M. v. B., volon
tair ter secretarie uit Borne.
Hun verklaringen kwamen neer op bo
venvermeld verhaal.
Bekl. do Y. zeide, dat hem verzocht was
met een Amerikaan terug te komen, 'het
geen door get. werd ont-lkend. Bekl. S.
zeide, dat de zoon hem had inedegeicYeld,
dat de Rubens echt was. O
Ook dit werd tegengesproken.
De advocaatigeneraal, requisitoir ne
mend, achtte de feiten bewezen. Op de
zelfde wijze zipi gemoedelijke Nederlaai
ders door bekl. opgelicht. Vaststond, dat
zij getrachi hebben de voorwerpen door
listige kunstgrepen, zooals hef spreken
van een vreemde taal, de adellijke afkomst,
enz-., in liet bezit te krijgen. Wanneer de
verdedigers hun honorarium ontvangen en
zij hiervoor een stuk antiek moeten k'oo
pen, mogen zij wel oppassen, dat zij zich
niet late» beetnemen, gezien het vele on
eerlijke in dezen handel! De gepleegde op
lichting noemde spr. ergerlijk.
Spr. eischte bevestiging van het vonnis,
dezelfde straf' met aftrek der preventieve
hechtenis tot de uitspraak van het arrest,
De verdedigen van bekl. S., njr. Sybran
dy, vroeg een straf, gelijk aan de onder
gane preventieve hechtenis.
Uitspraak over veertien dagen.
Op den zesden Zondag na Paschen.
Epistel 1 v. d. H. Petrus. IV|. 711.
Allerlief'sten! woest voorzichtig en
waakzaam tot -hef gebed, maar hebt vooral
aanhoudend een-e onderlinge liefde tot el
kander; want de liefde bedekt menige
zonden. Zijt gij1 gastvrij jegens elkander,
zender ontevrodenheid. De een bodicnp
den anderen volgens de gave, w'elke hij
heeft ontvangen, als goede uitdeelers van
G-ods velerhande genade. Indien iemand
npreekt, 'liij spreke, als Gods woordenin-
dien iemand dient, hij doe dit, als uit- de
kracht, welke God verleentopdat' God
in alles verheerlijkt worde, door Jezus
Christus .onzen Heer.
Evangelie, Joannes. XV2627.
XVI. 1—4.
In dien tijde zeide Jezus aan Zijne Leer
lingen: Als gekomen zal zijn de Vertroos
ter, dien Ik u van den Vader zul zei^ leri[.
die de Geest der waarheid is, en van 'den
Vader voortkomt, die zal getuigenis van
Mij geven. En gij- zult getuigenis geven,
omdat, gij van het begin af van Mij' ge-
woest zijt. Dit: heb Ik u gezegd, opdat gij1
u niet zoudet ergeren. Zij- zullen u buiten
de Synagogen stooten; ja, het uur komt,
dat al diej u om het leven brengt',, zbl onee-
nen dienst aan God te doen. En dit zullen
zij u aandoen, omdat zij noch den Vader
noch Mij kennen. Edoch, ik heb het u ge
zegd, opdat, als het uur zal gekomen zijn.
gij gedenken zult, dat ik het u gezegd heb.
s-Heerenheek. Afsc heidspredii-atie vax
Pater van 't West eindt'.
Hieronder volgt de preek van den z'eer
eerw'. pater H. v. 't W-esteinde, gehouden
op 9 Mei in de parochiekerk van den H.
Willibrordus' te 's-Heerenhock.
Heden, christenen, op den dag. vóór
mijn vertrek naar de verre overzeesche ge
westen van Kaap de Goede Hoop. nu ik
voor de. laatste maal dezen kansel betreed
om tot u te spreken, nu is het mij een aan
genaine en meest dierbare taak, eenige oo
genhlikken uit te wijden over de heidenen
Vervolgens christenen rust op mij een
rechtmatige plicht, doch een plichi die -mij
zwaar en moeilijk valt, namelijk vaarwel
zëggen, aan u, mijne, dierbare familie, aaD
u mijne -beminde vrienden en u. allen, ge
achte pai'ocliiegenooten.
Op de eersto plaats dan, verlang ik eeni
ge oogenblikkcn te wijden aan het be
lang van die ongelukkige, ju diep-ongeluk-
kige menscihen, voor wie het licht der
waarheid nog niet is opgegaan, die nog
gezeten zijn in de schaduwen des doods,
menscihen, die zich overgeven aan de meest
afgrijselijke praktijken cn verfoeilijke ge
woonton van afgodendienst en van hei-
densch ongeloof en bijgeloof. Dat de hei-
den diep ongelukkig is, weet g'ij' allen cn
kunt gij beseffen als gi; nagaat hoedanig
het leven van den heiden is tijdens zijn
verblijf op deze wereld. Als het kiml vaD
den heiden geboren wordt, dan is de Ka
tholieke Kerk niet daar om de stoet der
erizonde, waarmede zijne ziel besmeurd
is, weg te wasscihen, om de ziel van dat
kind lot vriend te maken van God. Neen,
met de erfzonde op zijne ziel, groeit dat
kind op, totdat het komt tot de jaren des
enderscheids, dat is tot den leeftijd, waar
op het kind onderscheiden kan tusschen
goede en verkeerde handelingen. En het is
opmerkenswaardig, te zien, christenen, hóe
God zich ook onder de heidenen kennen
laat. Want als het kind van den heiden
gekomen is tol de jaren des verstands, dan
weet dat' ltind, ofschoon het nooit eenig
onderricht ontvangen heeft in eenige gods
dienstleer, zeer goed te onderscheiden tus
schen groote cn keine zonden. In het
binnenste, in de ziel van dat kind doet
zlich een stem hooren, die luide spreekt, cn
z'égt„Ik ben de Heer uw God, gij zult
geen vreemde goden voor onijn oog-en heb
ben, gij zult den naam des Hoeren -niet
misbruiken, gij zult niet stélen, gij' zult
niet doodslaan, gij zult geen overspel be
drijven.' Dat, christenen, is de stam van
liet geweten, of de natuurwet, welke God
heeft neergelegd iu het hart van iederen
mensch. En volgens deze wot zullen de
heidenen geoordeeld worden; als zij die
wet onderhouden, zullen zij niet verloren
gaan, ,als zij niet leven volgens die wet,
zullen zij veroordeeld worden. Welnu,
christenen, het heidensch kind kent deze
-wel en onderhoudt die wet, gedurende den
tijd zijner onschuld, als ik het zoo noemen
mag. Ja, christenen, ook het kind van den
heiden beleeft de dagen zijner onschuld.
Zulk een kind is spraakzaam, zachtmoedig
en vriendelijk jegens een ieder. De natuur
wet zelve, leert het om hetgeen deugdzaam
en beminnelijk is, hoog te achten en te
Waardeeren. Het is gehoorzaam aan zijne
overheden en bejegent hen mct eerbied,
vriendschap en liefde. Zonder heersch-
zuchtig te zijn is het tevreden inet den
toestand waarin de Voorzienigheid het ge
plaatst heeft, en wel te moede, gaat het
zijn leven in de wereld te gemoet, voor hef
oogenblik zich verheugend in de onschul
dige vermaken, welke de tijd aanbiedt.
Ook dat kind is trouw, oprecht, verbergt
de waarheid niet, in één woord christenen,
ook het kind van den heiden beleeft een
tijd, waarop het onbesmet is van hart, in
verlangens en in gedachten, en heeft nog
niet gehoord van die monsterachtige on
deugd, welke, wanneer zij zich eenmaal in
zijij'n binnenste heeft vaslgeworteld, hem
onweerstaanbaar medesleept in den gren
zeloozen 'afgrond.
Helaas, christenen, die staat van cn
schuld, als ik iiet zoo noemen mag, is
slechts van korten duur. Dat kiud leeft in
eene omgeving van ouders, dikwijls ook
van oudere broeders en zusters, en van an
dere menschen, die zich overgeven aan
zonden van zulk een af'grijzeli,ken aard
en omstandigheden, dat ik u daarvan geeD
-beschrijving geven mag. Ook aan dat kind
begint zich het kwaad verlokkelijk vooi
t« doen. Bekoringen van velerlei aard om
ringen het. In het begin wordt geen toe
stem-ming gegeven. Want ook dat kind-
christenen, is zich in zijn binnenste bew'usf
van een vreeselijk kwaad, het' kwaad van
eene doodzonde te bedrijven. En dan,
christenen, ontstaat er in het geweten van
dal kind een strijd, waarbij de duivel alles
in het werk stelt, om dat kind te doen Val
len. En dat geschiedt meestal. De eerste
Ronde 'wordt bedreven, een tweede en een
derde volgt. Weliswaar volgt een giewe
tenswroeging, maar christenen, daar
niemand die aan dat kind het kwaad
verbiedt, de stem van het geweten spreekt
a' zWakker en zwakker, totdat ten laatste
het geweten door de zonde gesmoord is.
En zoo gebeurt liet, zoo komt het dat de
kinderen der beidenen zich overgeven aan
de tueest walgelijke zonden, reeds voordat
z'ij' ten volta de kinderjaren ont wassen zijin.
In zulk een staat nu, gaal dat, kind den
mannelijke® leeftijd te gemoet-, de eenp
misdaad volgt de andere en de dood alleen
maakt een einde aan dat zondig leve®. E®
dan christenen, in zijn laatste levensuren,
ja dan 'herinnert zioli de heiden voer, da.t
hij een mensch is, en dat er een God 'be
staat, dat hij" alles gedaan heeft voor den
duivel cn niets voor God. Het is eene
vreoselijke gedachte, christenen, hel is crime
vreeselijke gedachte, te moeten denkfc-n
dat er nog 900.000.000 van zulka heide
nen op de wereld zijn Het is eene vree
selijke gedachte, te moeten denken, dat er
dagelijks 50.000 van zulke heidenen voor
Gods rechterstoel worden opgeroepen, om
rekenschap af te leggen van hunne zandige
levenswijze. 'En als gij vraagt., wat er
plaats grijpt na dit leven, met de heidenen,
die, toen zij kinderen waren, de wet Gods,
dc natuurwet zoo goed gekend hebben, dan
antwoordt u den H. Fra.ncisc.us Xaverius,
de man die zoovele jaren onder hén ge
werkt heeft, did zelf met eigen hand meer
dere honderd-duizenden bekeert heelt, en
het heilig Doopsel toegediend heeft, dan
antwoordt u den H. Franeisqus Xaverius,
dat dc hel dagelijks gevuld wordt met de
zielen der heidenen. En de H. Geest zelf
leert ons door den mond van don H. Pau-
lus, den Apostel der heidenen bij uitne
mendheid, '„qui sine lege vivunt, sine lege
peribunt", dat is, „zij, die zonder wet
leven, zullen zonder wet verloren gaan".
Christenen, het is in liet belang van zulke
menschen, dat ik tot u kom spreken, it
kom u vragen om -uwe liefde, uwe aalmoe
zen, uw' medelijden met den armen, ongle-
lukkigen heiden. Hef behoort niet aan ons,
hen io veroordeelcn, omdat zij vrijwillig
en wetens de natuurwet overtreden heb
ben. Neen christenen, dat mogen wij nim
mer doen, uit vreze dat God ook tot o.ns,
als weleer aan de Phariseën, toen Zij
Hem de veroordeeling van eene zon/dige
vrouw kwameu vragen, uit vreeze dat God
tot ons zou kunnen zeggen„Wie uw'er
zonder zonden is, werpe op hem den eer
stens teen Neen christenen, wij .moeten
geen oordeel uitspreken over den heiden
en ham niet aan zijn lot overlaten, -hij' dia
in zich eene ziel omdraagt, waarvoor een
prijs betaald is van oneindige waarde, do
prijs van het kostbaar bloed van Jezus
Christus, dat gevlooid heeft op Golgotha
voor alle menschen. Ja zeker, christenen,
de ziel van den neger, die rondzwerft door
de wildernissen van Afrika, de ziel van-
vernuftige® Chinees, zoowel als die van
Dajak van Borneo en van den Maori die
ronddoolt door de gebergten van Nieuw
Zeeland, hunne zielen hebben voor hot
oog van God dezelfde waarde als de zielen
der heiligen, die gestorven z'ij n in de Ka
tholieke Kerk. Daarom dan ook vraag ik
u christenen, met al den. ernst die in mij
is, om toch veel te bidden voor de bekjeci-
ring der heidenen. Hebt gij er wel ooit
aan gedacht, christenen, (lat Jezus Chris
tus zelf ons heeft leeren bidden voor de
heidenen? Dagelijks bidt gij' in -het gebed
des Heeren de beden: „geheiligd zij- Uw
naam, ,ons toekome Uw rijk". De zin, de
bcteekenis dier beden is, dal- de naam das
Hoeren geprezen en geloofd moge worden,
niet door een klein gedeelte van het men-
schclijk geslacht, ma,ar door alle menschen.
Toekome uw rijk, moge uw rijk aanbreken,
moge uw1 Kerk zich uitbreiden over do
gansehe wereld, moge z'ij alle volkeren,
alle natiën en alle stammen omvatten.
Bidt veel voor de bekeering der heidenen,
opdat zij niet leven als menschen die gieien
troost, geen hoop meer hebben, maar dat
ook Zij eens in een eerste H. Comjmunje
mogen smaken, boe zoet de Heer is, dat
ook zij toegerust met de laatste H. Sacra
menten, en geteekend met' de merktoei-
kenem v.an den Katholiek hunnen schep
per mogen tegemoet gaan.
Ik smeek u dan, christenen, bidt menig
gebed voor den heiden, wel bedjenlajnjd^
(lat het medelijdend hart van Jezus, dat i«
den hof van Olijven, zulke onbeschrijfe
lijke zielesmarten heeft geleden omdat cr
zoovele, zielen verloren gaan, stroomen van
genaden uitdeelt aan een ieder, die voor
He-in slechts één ziel aan de klauwen van
Satan ontrukt. In de H. Schrift lezen wij
dan ook 'dat Hij, die de bekeering van
ééncn zondaar veroorzaakt, zijne ziel zal
redden van -den dood en eene menigte van
zonden zal bedekken. Ja, christenen, blijd
schap en vreugde zal onze ziel overwel-
men, WanneeT het dankbaar Hart van Je
zus, in het laatste oordeel tot o-fis zal zeg
gen: „Zoolang als gij het gedaan hebt
aan de minste mijner kindereUj zoolang
liebt gij het aan 'Mijl gedaan".
Gaarnec hristenen, wenschte ik u daar
over uitvoeriger te spreken. Ik zou u nog
willen spreken over de vele zegeningen,
welke op u neerdalen, door de gahjcdlen,
-welke het dankbare hort van den bekeer
den heiden opricht tot God voor'hen, aan
wie hij zijne bekeering te danken heeft. Ik
zou u nog willen spreken over de troost
rijke gedachte, welke den Priester-Missio
naris bezielt als hij, in onbekende streken
vèr van zijne dierbaren rondzwervende,
om het zaad des Evangelies uit te strooi
en, denken mag, dat de christenen in
Europa bidden voor het welslagen van zijn
werk. Doch hiertoe ontbreekt mij de tijd,
ik moet u vaarwel zeggen. II. Gij weet
reeds dat ik morgen mijn geboorteplaats,
waaraan zoovele dierbare herinneringen
mij hechten, verlaten ga, om in Zuiij-
Afrika inct nieuwen moed en ijver te wer
ken voor de bekeering der heidenen en van
onze afgedwaalde broeders. Den algoe-
den God kan ik niet genoeg bedanken, dat
Hij mij- heeft willen uitkiezen qm in
Zuid-Afrika een nieuwe missiestatie op
te richten. En het is dan ook met een
van blijdschap en vreugde opgetogen hart
dat ik het leven in de missielanden tege
moet gu. Doch christenen, nu het oogen
blik van afscheid is aangebroken, nu
voel ik al de zwaarte van het offer, dat
van mij gevraagd wordt, en dat offer,
mijne vrienden bestaat hierin, dat ik wat
-mij het meest dierbaar is, op deze wereld-
moet achter laten, moet vaarwel zeggen.
Ik moet vaarwel zeggen aan mjjne dier
bare ouders, broeden
•veel verlangd liebben
dat ik langer dan. 25
iwcest. Dan moet ik
mijne- geheele familie
<n kennissen en aai
parochie beknoren, di
de vele bewijzen v:
echap «n voorkomer
liefde. Ook heb ik de
die het een en andei
repareerd hebben vo
«eredienst behoort en
van ganschcr harte
liefden vaartwel. Lee
nog vele jaren onder
[Wellicht zult ook gij
vinden, als God u o
■ongelukken u treffen,
hen niet- naar wensei
sterfgevallen zich v.oc
u dierbaar zijn. Doel
ten wij dan vooral ve
«jas in deze wereld ge
voor te bereiden voor
die ten slotte onze een
troost is. En als gij
ibouw verschijnt om
emeekeri, bid dan ooi
schoon vér van u ve
■zijne gebeden zal ge
Biet II. altaar'. Vraag
voorspoedige reis. V:
(Zijnen zegen moge 1:
Werk, dat ik nog ve!
Zijnen schaapstal mo<
altijd, tot aan mijnen
Mijven in Zijnen II. I
vrienden, laten wij alt
-werken en elkander d
dienen. Daar mijne
den troon vaüi. het Gc
wij elkander wederzie
«n beminnen, zonder
wen door.
Ik eindig met u n
veel voor de bekeering
den en ook hem niet
strak verlaten gaat.
minden, leeft allen no;
moogt gij rik worden
diensten en eens allen
nin-g ontvangen. Amen
Pa t er lle n dri
audiëntie bij'
Men schrijft aan „D(
Donderdag 6 Mei we
S. J. (van wien: wij een
tomben in dit blad pu
„N. Z. Ct.") in -particu
vangen door Z. H. den
legenheid zijn werk toe
verband te verklaren ti
ren tics voor andersdenk(
■gemis der Catacomben.
De H. A^ader verklao
dat werk 'te zegenen er
tefjm Breve van Novei
hrachtig opgekomen voo
harakler der Catacombe
der audiëntie zeide Z. I
werk en allen die u hel;
ningen, die u voor hen
Buiten verantwoordelijk]
Is de Hongaarse he kinï
noodig:
ln de afscheidsrede,
1.1. Dinsdagavond, pei; ra
heeft uitgesproken, Éwa
delijk uit, hoe vree-selil
Steeds zucht onder de
oorlog.
Het wreede verdrag" \J
2/3 van het vroegere H
onder naar land honger ei
is beroofd van zijn rijt
Jvan inkomsten van "wele
ivende armoe'de gisdpenn
Tedid.en.de hand niet wor
Sinds het verdrag* va
leven 'der Hongaren sit
^Villen zij hun vermager
kindertjes behouden, moe
trouwen aan vreemde u
üank, 'dat ook in Holianjc
öenf tzSLjin, /die zich berei
oen mede te helpen, het
slacht der Hongaren vo.
«paren.
°P ^en 'dag van
land daartoe mede. En j
I deze actie moeten Wondt
het Huisvestingscomité te
"terugtrekt,? Of k, het plo
noodig f
Neen, deze actie kan
IWorden stopgezet, want
aa misschien ®ug meer
land zijn liefdadigheid
tien. nu enkele ondankhar
landgenooten zoo ;n disoi
brengen.
I Het is op uitnoodigimj
ondergeteekende met tdi
ticken Stroomer van Amt
fianmoedigt voort te ffa;
kinderen op ta nemen,' ter
ligt in da bedoeling van
®en comité op te richten, -
•tieraetie voor Hongarije
wan worden voortgezet.