No. 6.
JDingsdag 24 Januari) 1871.
Zesde Jaargang.
Nieuwsblad voor TholenZuid- en Nóord-Beveland>
Dé Brug over dén Oceaan.
Dezfl Courant verwhijnt, uitgezonderd op Christelijke feestdagen, des
Maandags en PonderdagB avonds.
Prya kwartaal ƒ,1,—.fr.p. post/1,80. Afzonderlijke Hommers 5 ct.
Prys'der Advêrtentién 10 ct. per regel, groote letters en vignetten
naar plaatsruimte Geboorte-, huwelijks- en doodberigten van 15
regels 50 cent.
L SPOORWEG 60E8 - ROOSENDAAL.
y. Goes 6,£3 - 1,28 6,18 V Roosend. 8,65 4,40
Biozeliuge 6,31 1,86 6,26 -----
1.47 6,3
2,14
Wouw 9,7. 4,50 8,40
Bergen-op-Z.9;28 ,5,8 8,53
Woensdrecht 9,86/5,13 9,86
Rilland 9i63 5,26 9,12
Krabbendyke 10,1 v'5,82 6,22
Kruicingen .10,14 42.-9,37
yiake(^) 10,20 5,47 .9,84
•Bfewlibfce 10,29 5,54 9,43
G«;s A. 10,89 6,2 9.T.
Aan deze halten wordtcdléan-geétopt^'jwishnBur daar reizigers wor*
- ,_;-nen opSonomen <?f uitgelatende reizigers zijn yerpligt, vóór het ycrtrek.
vah d^n trein aan hei Voorafgaand station aan den conducteur tennis te géven
Vldke(*) 6,-_
Kruining. 6,48 1,54
K/Ibbend.' 6,58 2,7
tóllandO 6,59
Vfoensdr. 7,22
JBefg.-op-Z 7,22
6,48
6,54
7,7..
5,48 7A7-
Wouw 7,32 3,1 7,27
Botend. A.7.40 8.-1Q 7,85
Alle Stukken de redactie betreffende, gelieve men minstens éón dag vóór de uitgave franco toe té zenden aan den: Uitgever A. C. DEJONGE '8J*. te Goes;
Inzending der Advertentien. tot des namiddags 3 ure. j_ v
Advbetentibk en Abonnementen worden voor Duitechland, Oostenrijk en Zwitsèrland aangenomen door de BH. HAASENSTEEN YQGLER, te Hamburg, Lubeck,,
Frankfort a/M., Berlyn, Leipzig, Dresden, Breslau, Keulen* Stuttgarfct, Weeneh, Praag, Bazel, St. Gallen, Genè'vé en Lausanné.
BEKENDMAKINGEN
van liet gemeente-bestaur
OPENBAÈÉ VERGADERING
VAN PEN
GEMEENTERAAD TE GOES
op Donderdag den 26 January 1871,
des namidddags ten 7 ure.
punten van behandeling.
1. Onderzoek der geloofsbrieven van de benoemde raads
leden.
2. Mededeeling Ingekomen. Stukken.
8. Benoeming der Commissie van revisie voor het ont-
werp-kobier van den Hoofdelykeü: Omslag.
4. Idetn van een lid der gezondsheids commissie.
5. Berigt der Plaatselijke Schoolcommissie omtrent bet
.noockakeljjke der vergrooting van de bewaarschool.
6. Rapport en rekening der nieuwejaars-commiBsie.
KENNISGEVING.
DE GED'EPÜTÉERDE STATEN VAN ZEELAND.
Gezien art. 73; 2de lid van dé wet régelendé het
iiesregt en de benoeming van afgevaardigden ter Eer-,
ste en ter Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 4
JuHj .1850 (Staatsblad no: 37);,
Noódigèn de inwoners der provincie uit, zoo zyinde.
grondbelastingde personele belasting of het patentregt
op, de kohieren tot de loopehde dienst behoorende, eldebn
znn aangeslagen, daarvan, door toezending van de ver-
eischte bescheiden(aanslag-biljetten of uittreksels uit de;
kohieren, en eene berekening vah hetgeen in Hoofdsom
en in Rifks-opcentern afzonderlijk wordt betaald), vóór
óf uiterlijk op 1 April aanstaande, aan hen té .doen plykén.
Deze kennisgeving zal in de onderscheidene gemeen
ten van dit gewest Worden afgekondigd "én aangeplakt.
Middelburgden 20steh January 1871.
De Gedeputeerde Stalen voornoemd,
B. W. VAN LIJNDEN, Voorzitter.
BÜTEUX, Griffier.
IVationale JMCilitie.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS vas GOES,
maken bekend
dat het REGISTER van INSCHRIJVING met. de
daaruit opgemaakte ALPHABETISCHE NAAMLIJST
vóbB de NATIONALE MILITIE over 1Ó7Ó; "vbor de
ligting 'van 1871, Van heden tot 81 January e.k. ter
secretarie der gemeente voor een ieder,ter inzage-is
nedërgélegd; alsmede dat gedurende dién tyd tegen
register en ljjst bezwaren kunnen, worden ingebragt b^j
den beer commissaris dea konings in dit gewest, 'door
tusaobenkomnt van den burgemeester dezer gemeente,,
zulks op ongezegeld papier en door de noodige bowys-
stukken gestaafd.
Goes, den 23 January 1871.
en Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBEEN.
De Sectetarisy
hartman.
POSTERIJEN.
Vertrek-' der .«Hb^ëhtóftlèh hdAt 'ObölPIndiS
Yia Tri&t, -Woensdag 25 January,, per eerste trein.
Vin Brindiai Vrfldag 27 January, -
Hét is zéker eëh tfërblydmd tëekert, dat zdöh
ihöët Ga pape? stbmmWr doen nooren, (lie de
wenscbelykhoid aantoonen eener stoomvaart
maatschappij van Nederland op Noord-Amerika.
Wezen wij eenigen tijd geleden op het adres,
ter bevordering daarvan, yan den heer M. H.
Jansenaan de Tweede Kamer, te lang reeds
bewaarden wij het stilzwijgen op eene daarna
uitgekomen brochure, getiteld 1 tEene^eder-
landsck-A menkaansche stoomvaart en spoorweg-
verbinding-Maatschappij*geschreven door G.C.
'J)aum, den ganstig bekenden schrijver van dé.
«wenken voor. de deelnemers in de^ stoomvaart
maatschappij «Nederland».
Op uitnemende wijze betoogt de schryvër hoe
eene directe stoomvaart op Amerika, uit een der
Nederlandsche havens, gegronde vooruitzigten
geeft voor goede resultaten. Dat betoog berust
op cijfer8 en feilen. Het geeft een overzigt van
het aantal landverhuizers, dat in de laatste jaren
uit'de. naburige rijken naar Amerika gegaan
zijnde, verreweg het gemakkelijkst de reis had
den kunnen doen over Nederland...... indien
er een stoomvaart bestaan had. Evenzoo van
de uit Düitschlahd derwaarts vetzonden goede
ren. En met bét oog o)p die g.ètaïleri\ómï h®
tot de slótsom, 'dat,' wannéér"uit Rotterdam met
4 stoombooten reizen in het jaar gedaan
wordènj b. v. naar New- York, en wanneer slechts
'een tiende gedeelte der landverhuizers, die het
gemakkelijkst de reis^ over Nederland zoüdé
doen, werkelijk die reis langs dezen weg deed,
en wanneer slechts een klein gedeelte goederen
op deze wijze verzoóden wordt; de winStén
van zoodanige onderneming bij een aanvanke
lijk kapitaal vhh' f 2.25ÖfÓO0, niét' minder dan
f 495.000 zou'de bedragen of ongeveer 22 per?"
ceht:
.-By déze berekening ia op allés gedacht, als
afschryvihg van; kapitaal wegens waarde ver-'
.mindering der schepen, assurantie en onderhoud
van Séhip, hdven- én loodsgelden, kortom op-
alles;,.-
Zoo als de schtyver hërhhaldeljk: doet uit
komen, heeft hij isélfs een tiiaatstaf aangétid-
méïi, tv aarvan hjj voldoen dé mag verwachten,
dat de uitkomstén ae berekening nog zullen
overtreffen. De uitgaven heeft hy ruim, de
ontvangsten laaggeraamd. Natuur! yk zyn wjj
niet. genoeg op de hoogte, om, de juistheid van
al deze oyfers na te gaan, maar al nam; men
aan, dat de winst slechts de helft bedroeg van
het totaal; 'fvaaróp 2y door - dezen deskundigéi
geschat 3yn; dad hog zön die helft; öf 11 pCt.
•'S jhats; fcékéir ëéhë grdötè &ankh'óèdigmg hjjh; j
Q'élóbfeil wy 'duéinét jerii'étHëiH té' itfogep
betreféh, dkt dé Keèr 3aujn^dooi bét sbKi|jp
ven van dit werk, den daiik verdiend heeft yan
allop, die belang stéllen in déze voor Neder
land zoo hoogst belangrijke zaak, en mogen
wy, wat de hoofdzaak betxeft, zyn streven gaar
ne, met al- de kracht- die in ons is, stennen,
toch zyn wy wat uitvoering betreft niet in alle
opzigten met hem ëehadéükend. O
Volgens zyn meening toch is vo'br,
bet oogenblik de aangewezen plaats van, af-»
vaart. Dit kunnen wy niet toestemmen.
'tls waar, dat tot nogcn^é- Rotterdam de
plaats is, waar de meesje* hand^bötrekkihgën
metDüitscbland bestaan;
niet dat het hiér in hoofd2iaak,r:ti;anéifió-hnn-
del bétreft. Die zich nog bóyën'difeni .een^wég
moet banen, én die dus éveü goed kon geleld
worden op Vlissingen als óp Motterddm. En
wat heeft ftotterddmt van dit standpmat be-
schbnwd, hu voor op Vlissingen
het vervoerper spoor uit Duii»clftm3^ap^Rpt-
terdain iets óf wat korter zon n,aar
Vlissingen. Maar dezen karteren a^tand zal zich,
vooral wanneer de lyn Boxtel-Gepti^ Wezel ge^
opend zal zijn, tot weinige m^lénr hepulepu
Daarentegen zullen persbneu;'.eSó> goedérén,
éénmaal te VlisBihgen aéngékbtöen;; de< afiftarid
vah lEtottérdam övèr Bróuwershavëh ^ha&r- Zèb»
hiët meer behobvenaf tè léggen. Om' d^n
hoögstenë één tfur, als hèé weï zop teel
yéryöér per,_ épopr 'hit ïe wininepi, zullen,
h Uur pér jiopt yeirder -'moéién yarêh,
Daarby heeft Rotterdam dit nadeel ^kt het
aan een binnenwaterligt. en de vaart by .voi^t
spoedig gestremd, zal 'zyn. De geachte-Bohry-
ver schynt hier minder aan te hechtehq
«sloten water,» zegt hy; ^én ysga^,
«gedurende eëhigè wéinige: dagen ih feëf
«thag hiel: als éëiié .iredbh gplc^éii Wt-
«het tegenwoordigë bëóte ^unt ykh bitghh^ ^®r
«eene stoomvaart naar Amerika te verwerpen.»
Dat het echter geen. zaak van «wèinigq ]d^öjp^
is, bewyét deze winter, weder, na de.:,yaapt
verscheidene weken. géBlpten V
Ook w^st dé heer Daiim1 opBremen .ten
Hamburgdin verder van héb verWiy'déM
wat toch niet verhinderd hpeffc, dat het ver
voer over tiie plaatsen 'tót nÓg vibe. mët ^ejl
gevolg gëscïdédi..."Maar: metsals^t
dié steden tot nog toe de Wflie^gel^p^pid
aanboden en er geene beter gelegene waren, net
is echtereen bewys te;mem; hóe FZ^npen,,waar
zeldzaam zooveel ys komt dat het hindert,'veel
beter gólegenaB; hi t b-i
MaOr hët gróótste bezwaar tegen Rotterdam
is; dat er sléchts étookhsehëjpett ktlhhéh kö&eh
Vah hbbgètëiis 1000 tónhëü hótt'o 'drtefótSöfc
•fajniijaff. Eh tocti is hét ééhe ^w^erëjlhta|jïfe
waarheid; dat jhjst. dè
grootsté yereischten vooróë'i^ïj^ëu8tpp^boo^
is. Te Vlissingen hu kunnen de gróótste soort