NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
De droom van Japan
Boekhoudbureau voor Noord-Beveland
No. 2522
Zaterdag 7 April 1951
54e Jaargang
Inrichten, bijhouden en controleren
van boekhoudingen
Verzorgen van alle
belastingaangiften
voorkomende
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE
TELEFOON No 308
GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar. - Franco per post f 3.50. - Advertenties 5 cent per mm r 2100 betalende abonné's
Vormt China een bedreiging?
Maar nu: Engelse les voor keizerlijke beginnelingen.
Het schiereiland Korea is als een dolk gericht op een der belangrijkste
landen van Azië, het japanse keizerrijk. Zal het uitzicht op een van bloed
druipende dolk de japanners wakker schudden uit de schijnbare onver
schilligheid, waarmee het de Chinese mensenwals ziet naderen? Of is
Korea maar een altaar, waarop het bloed van vele volkeren wordt ge
offerd als een zoenoffer voor de vele moorden in het verleden op Chinese
bodem bedreven? Maar dan zouden wij ook japanners moeten aantreffen
in de worsteling om Azië. Jarenlang zijn zij ten nauwste betrokken ge
weest bij de verdeling van China in het verleden en zij hadden zichzelf
daarvan een flinke hap toebedacht, getuige de japans-chinese oorlog in
de dertiger jaren, waarbij grote delen van China in Nippon's handen vielen.
Vandaag liggen er amerikaanse
oorlogsbodems in de japanse ha
vens. Politiek heeft het weinig con
tact met de buitenwereld. Honderd
jaar geleden was de toestand niet
anders. Van 1603 tot 1853 was het
keizerrijk hermetisch gesloten voor
de niet-japanners. Ook toen sliep
Nippon een vredige slaap, waaruit
het in het laatstgenoemde jaar wreed
werd opgeschrikt door een engels-
anierikaanse vloot, die inschakeling
van het eilandenrijk eiste in de we
reldhandel.
Het was alsof er een wekker, die
eeuwenlang was opgedraaid, ging
aflopen. Met een oorverdovend la
waai ging de japanse machine wer
ken totdat een bloedige strijd en
een vreselijke atoombom het rader
werk deden exploderen. En sinds
dien is het krijgsrumoer verstomd,
de politieke activiteit geëindigd in
het land van de rijzende zon.
Bij het openbreken van Japan in
1853 had het 26 millioen inwoners.
Het land kon niet meer mensen voe
den. Import bestond er niet, want
men had geen contact met den
vreemde. Daarom waren er tal van
wetten om de bevolkingsuitbreiding
te voorkomen. Op emigratie stond
de doodstraf. Geboortebeperking,
kindermoord en abortus werden van
regeringswege toegelaten of aange
moedigd om het aantal inwoners
binnen bepaalde grenzen te houden.
Na de emancipatie van het rijk
steeg de bevolking zo snel, dat men
in 1940 reeds 73 millioen Japanners
telde. Veel van hen moesten wor
den gevoed met vreemd voedsel,
dat gedeeltelijk met de export werd
verdiend. De emigratie en expansie
van het keizerrijk moesten voor het
overige deel de oplossing brengen.
Belang bij China.
Na de jongste oorlog werd aan
de expansie een eind gemaakt. Ja
pan moest zichzelf weer voeden en
kleden. Niet meer dan 45 millioen
Japanners kunnen van eigen bodem
leven. De Amerikanen zorgen voor
Maak nu uw keuze uit onze
fraaie sortering
overhemden
in de prijzen f 7.30, f 8.f 8.25,
f 8.75 enz. Zie de etalage.
W. DINGEMANSE
Textielhandel, Colijnsplaat.
Tel. 255.
de rest. En er zijn nu al 83 millioen
onderdanen van keizer Hirohito
terwijl de bevolking jaarlijks met
ruim anderhalf millioen zielen toe
neemt. Hoe zal men hen voeden als
de nijvere gele mannetjes niet meer
kunnen uitvliegen naar elders, voor
al naar China?
Zal men het mensenpakhuis in
Oost-Azië met wapens in de hand
gaan leeggieten in Korea, op For
mosa of op het Chinese vasteland?
Het is de meest klemmende vraag
van het heden.
Belangrijk bij dit alles is wat de
moderne Japanner doet en vooral
wat hij denkt. Na de capitulatie is
Maximum prijzen.
Aan de grofste uitbuiting van de
kleine man is een eind gemaakt.
De grond is door de dichte bevol
king zeer duur en de boeren be
taalden voor de oorlog geweldige
pachten aan een zeer kleine groep
bezitters. Thans zijn er maximum
pachtprijzen en tal van bescher
mende maatregelen ingevoerd. Ook
behoeven de boeren hun dochters
niet meer voor een appel en een ei
te verkopen aan de fabrikanten om
in de fabrieken te werken.
Een groot aantal ronselaarsstroop-
ten vroeger het platteland af, waar
bij zij boeren, die voor het grootste
deel diep in de schulden zaten, een
voor die lieden aanlokkelijk bod
deden als zij hun dochters vijfjaar
afstonden voor arbeid in de stad.
Die boeren vonden zo'n aanbod een
rechtstreeks ingrijpen van God in
hun armzalig bestaan en accepteer
den het onvoorwaardelijk.
Naar de mening der opgroeiende
meisjes werd eenvoudig niet ge
vraagd, want de vrouw had voor
en in de oorlog in Japan geen enkel
recht.
Na acceptatie was zo'n meisje
practisch tot vijf jaar dwangarbeid
veroordeeld, want zij werd meege
nomen naar een fabriek, die zij nooit
mocht verlaten. De ongelukkigen
werkten overdag in weverijen en
N. Houterman, Nieuweweg A 1c, Colijnsplaat
Lid Ned. Coll. van Belastingconsulenten
er in de innerlijke en uiterlijke om
standigheden van de Japanner wel
een en ander veranderd. De arbei
ders waren voordien overgeleverd
aan hun werkgevers. Vakverenigin
gen waren verboden, vrije menings
uiting bestond niet en drukpers en
radio stonden onder strenge cen
suur. Door MacArthur's bestuur kon
den de arbeiders zich gaan orga
niseren.
Men kan nu zeggen en schrijven
wat men wil en u kunt zich inden
ken wat dit voor een revolutie te
weeg bracht in het denken en doen
van de voorheen in een geestelijke
dwangbuis levende japanners. Zelfs
de keizer ging mee doen aan de
democratisering. Vroeger mocht
men hem niet eens aankijken, om
dat hij als een godheid werd be
schouwd. Het rijk en de keizer wa
ren eeuwigTegenwoordig be
weegt hij zich onder het volk met
een gewone slappe hoed in de hand.
Hij is plotseling een gewoon mens
geworden. Zijn zoon laat hij op
voeden door een amerikaanse dame
die ook engelse les geeft aan de
keizerin.
spinnerijen en zaten 's avonds in de
voor hen bestemde zalen, waarvan
de ramen met ijzeren tralies waren
afgedekt. Vele stierven in het een
tonige en harde bestaan. De japanse
vrouw van heden heeft men uit haar
vernederende positie van weleer op
gericht.
Christus kwam.
Ook op godsdienstig terrein kan
men spreken van een omwenteling
ten gunste van het Westen. De af
valligheid van de vroegere staats
godsdienst, het Shintoïsme is groot.
Velen wenden zich tot het christen
dom. Zowel de rooms-katholieken
als de protestanten nemen dagelijks
met honderdtallen toe. De laatsten
zagen hun getal, dat voor de oor
log 30.000 bedroeg, in de loop der
laatste vijf jaren ongeveer verdrie
voudigd.
Hun leider, Kawaga reist het hele
land af, spreekt op de kleinste plaat
sen en ziet zich zo beloond voor
zijn jarenlange pioniersarbeid als
predikant in de achterbuurten van
de japanse grote steden. Hoewel hij
in Amerika werd opgevoed koos
DEZE WEEK
100 gram frou-frou
150 gram koekjes
100 gram drop (naar keuze)
samen voor slechts
87 cent
W. DINGEMANSE
Levensmidd.bedrijf, Colijnsplaat.
hij in de oorlog onvoorwaardelijk
de zijde van zijn vaderland en in
een preek in die jaren veroordeelde
hij onomwonden de „onchristelijke
afslachting" van de Japanners door
de goddeloze amerikaanse troepen.
Toch werd hij na de capitulatie
door MacArthur in vrijheid gelaten.
De generaal gaf hem zelfs alle steun
en thans reist hij met ongekend
succes het rijk door onder het mot
to: „Japan voor Christus".
Men zou kunnen verwachten dat
onder al deze westerse invloeden
de Japanners geheel uit de oosterse
sfeer werden gerukt. Niets is min
der waar. Overdag drinken de zo
nen van Hirohito met volle teugen
uit die beker der democratie, maar
's avonds gaat hun confectiepakje
uit en kleden zij zich weer in hun
kimono's. Dan eten zij hun natio
nale gerechten en verzorgen hun
huisaltaren.
Uiterlijk leeft de japanner als een
westerling maar innerlijk? Is
hier sprake van navolging van het
Westen of van imitatie?
Het nijvere volk met de rijzende
zon in zijn vlag werkt om het ra
derwerk van zijn bestaan weer op
gang te helpen. De veer van de
wekker wordt weer gespannen ter
wijl het land politiek en militair
nog droomt. Wat droomt het ach
ter de eeuwige glimlach en wat zal
dit volk van geboren soldaten gaan
doen bij het ontwaken?
mr A.G.
Stichting
Protestantse Dorpshogeschooi
Colijnsplaat
Het mooie werk van de Protes
tantse Dorpshogeschool vindt ge
rede voortgang. De week van 8 tot
en met 14 April zal een jeugd- en
opvoedingsweek zijn. Het program
ma daarvan is als volgt:
A. Zondagavond 8 April jeugd
dienst. Onderwerp: 'Jeugd in de
branding.
B. Maandagmiddag Fröbelschool
voor de kinderen en hun ouders:
sprookjesfilms. De gelaarsde kat,
Roodkapje, Klein Duimpje. Ds Van
Dalen leidt in: Het sprookje in het
leven van het kind.
C. Maandagavond C.J.M.V.-ver-
gadering om 7 uur. Heer Gordeau.
D. Woensdagmiddag 4 uur de
beroemde Nederlandse geluidsfilm,
geheel gespeeld door kinderen: Kees,
de zoon van de stroper.
E. 's Avonds deze zelfde film voor
ouderen, met voorprogramma. Aan
vang half acht. Beide voorstellingen
in de grote zaal. Toegang kinderen
's middags f 0.35. 's Avonds ouderen
f 0.60. Deze film moet door ieder
een gezien worden wil men inzicht
krijgen in het kinder- en jeugdle
ven. Inleiding en toelichting door
ds Hugo van Dalen. Deze film draait