^prouinciale .Zeettmsche
WEER EN WIND.
ZEEUWSCH PROFETENBROOD
No. 196.
Twee Bladen.
ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1 932.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
Program.
MIDDELBURG.
GOES.
Verwachting tot Morgenavond!
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
ST00MWASSCHERI) „ZEELAND"
Langevielesingel D 197 - Tel, 637
Tarief per kilo en per stuk.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
ƒ2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel voor ingezonden mededeélingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager..Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG.: N.V, DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 6 regels
opgenomen a 75 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra Bewijsnummers 5 cent.
Op grond van de aanvankelijk niet
bemoedigende gegevens, die wij van de
eerste resultaten der Zeeuwsche lucht
lijn ontvingen, waren we ten aanzien
van het nieuwe deel dezer verbinding,
pessimistisch gestemd.
Gelukkig is daarvoor thans geen re
den meer.
Het gaat beter, heel wat beter nu,
en op de luchtlijn is het succes zoo
groot, dat de heer Bouman Donderdag,
bij de huldiging van de 1000e passagie-
re, sprak van „het overtreffen van 't
meest verwoede optimisme". Goed zoo:
er is geen tijd zoo slecht, of durf en
ondernemingszin, door inzicht geleid,
zullen iets tot stand kunnen en moeten
brengen.
We hebben meer vernomen dien dag.
De week-end dienst 'zal vermoedelijk
dit jaar nog tot November worden voort
gezet; in ernstige overweging is, vol
gend jaar den dienst uit te breiden tot
Knocke-Le Zoute en/of Zeeuwsch-
Vlaanderen, en bovendien zal in ,het
hoogseizoen eiken dag tweemaal
heen en tweemaal terug gevlogen wor
den.
Dat ziet er dus goed uit. De dienst
gaat, zij wordt in stand gehouden, uit
gebreid en verbeterd.
Men weet, hoezeer onze belangstel
ling naar deze Zeeuwsche luchtlijn uit
gaat.
Een gelukkig toeval heeft gewild, dat
de eerste binnenlandsche vliegverbin
ding juist deze werd. Men had ook naar
Schiermonnikoog, naar Maastricht of
naar Arnhem kunnen beginnen. Maar
de onverwoestbare energie, aan heer
lijk optimisme gepaard, van den Zierik-
zeeër Cock bracht het lijntje op Haam
stede tot stand; het prachtige vliegveld
Vlissingen, zoo zeldzaam mooi tusschen
twee steden gelegen, lonkte uit de ver
te zoo kwam de interprovinciale
Zeeuwsch-Zuidhollandsche vliegverbin
ding er als eerste.
Voor een deel door een samenloop
van toevallig-gunstige omstandigheden,
anderdeels door ijverig menschenwerk.
Nadat we nu op Walcheren de kat
heelemaal uit den boom gekeken heb
ben, rijst de vraag: is er nu voor ons
ook werk aan den winkel? Of zullen we
maar laten vliegen, wat vliegt?
Ons dunkt, dat er inderdaad zoo een
en ander te doen is.
Want het is niet waar, dat alles wel
komt, zooals 't komt.
Met lust en ijver, met opgewektheid
en enthousiasme, is inderdaad invloed
uit te oefenen, valt zelfs heel wat te
bereiken.
Ziet eens naar onze buren over de
Ooster-Schelde! Heel het eiland vliegt
daar zoowat. Zaterdagmiddag is er een
gelefd uitje: naar 't vliegveld, aankomst
en vertrek der toestellen gadeslaan.
Hier: men gelooft het nog wel.
Maar dat moet en kan anders worden!
We hebben het reeds meermalen ge
zegd, maar herhalen het nog eens: een
mooier vliegveld dan we hier hebben
is ondenkbaar. Het ligt béter dan Schip
hol of Waalhaven, óók veel beter dan
Haamstede. Rakelings aan de electri-
sche tram, 'n kwartier buiten Middel
burg, vijf minuten buiten Vlissingen. Dat
vindt men nergens zoo.
Wat ontbreekt er dan?
Antwoord: de sfeer.
Er is weinig belangstelling, weinig
gezelligheid.
Het laat de menschen ietwat koud.
Maar dat is toch te veranderen!
Hoe tjokvol zat het niet op den dijk,
toen we hier de Nederlandsche rond
vlucht hadden! En hoevele belangstel
lenden waren niet present toen de Jucht-
"]n geopend werd!
-r ligt hier, dunkt ons, o.m. werk
voor de in statu nascendi verkeerende
i er®ei"fing tot bevordering /van het
tverkeer 0p Walcheren. Ziehier een
ontwerp program:
1. Vrije toegang voor de leden dier
vereeniging op vliegveld.
Een gezellig café-restaurant aan de
vliegloods, met een terras en een
aardig zitje buiten. Dat trekt als
mosterdpleister.
3. Voortdurende propaganda om naar
het, naar „o n s'vliegveld te gaan.
4. Reductie voor leden der vereeni-
ging op luchtdoopvluchten. IJveren
voor lage prijzen, allereerst van
deke doopvluchten, vervolgens en
weinig minder voor de vervoerprij-
zen op de luchtlijn zelf.
5, Streven zooveel mogelijk vliegtui
gen naar hier te trekken. Als er een
maal geregeld wat te zien is, dan
trekt dat belangstellenden, en zien
vliegen, doet vliegen.
6. Organiseeren van luchtvaart-dagen
en daagjes. Contact b.v. met de
Pandertjes-centrale in Rotterdam,
sportvliegers hierheen lokken, eens
wat bijzonders in elkaar zetten
(kunnen we de Do X b.v. niet eens,
op zulk een vliegdag, in Vlissingens
nieuwe haven doen neerstrijken?)
7Vult u zelf verder maar in.
Alles is samen te vatten onder
bet hoofd: in woord en daad bevor
deren van de vliegerij op Walche
ren! En van de belangstelling daar
voor.
Zij kwam, zij blijft: de luchtlijn.
Dat zij groeie en bloeie!
DE BRUG BIJ ZALTBOMMEL,
De brug oij Zaltbommel zal eind vol
gend jaar gereed zijn. De stukken van
den boog, die in pasvorm op schuiten
door „Werkspoor" zijn aangevoerd, zijn
op die schuiten in elkaar gezet. Daarop
zijn de stukken naar hun plaats ver
voerd, op hoogte geheschen en langzaam
neergezet. De beide stukken het stuk
dat Woensdag en dat gister geplaatst is
zijn tezamen pl.m. 60 m lang; de heele
boog wordt 110 m lang.
De vorm van deze nieuwe spoorbrug
zal precies uezelfde zijn als die van de
oude brug, die enkel spoor had en daar
om nu verdubbeld wordt.
Van het winterbed, waarvan de dee-
len door „De Schelde" gemaakt worden,
zijn twee stukken reeds op hun plaats
gezet, het derde wordt thans opgevijzeld
en het vierde is Woensdag in Zaltbom
mel aangekomen.
HET BEHEER BIJ DE K.L.M.
Op vragen van den heer Braat over
het beheer bij de K.L.M. heeft de mi
nister van Waterstaat geantwoord:
Blijkens bij de K.L.M. ingewonnen in
lichtingen zijn inderdaad bij de passage-
afdeeling van de K.L.M. personen in
dienst, die een salaris van 60 per
maand verdienen. Het aantal dier be
ambten bedraagt 5; de gemiddelde leef
tijd is 22 jaar. Aangezien het luchtvaart
bedrijf uiteraard een internationaal ka
rakter draagt, wordt bij voorkeur perso
neel in dienst genomen, hetwelk over
kennis van vreemde talen beschikt. De
werktijd van dit personeel bedraagt ge
middeld belangrijk minder dan 80 uren
per week.
Het is juist, dat bij de K.L.M. enkele
expeditieknechts in dienst zijn, die
17.50 per week verdienen.
Aan enkele leden van het personeel
met een maandgeld van 25 tot 60
is ontslag verleend wegens reorganisatie,
waardoor zij overbodig worden.
Het is juist, dat een gids in dienst is,
die 25 per week ontvangt en tevens
een marinepensioen geniet; dit pensioen
is lager dan het in de vraag vermelde be
drag.
De genoemde salarisbedragen van een
boekhouder ad 275 per maand en van
een sous-chef bij den technischen dienst
ad 275 per maand, die tevens pensi
oen genieten, zijn niet geheel juist. Zij
bedragen onderscheidenlijk 260 en
225 per maand.
Voor tafelbestekken is niet 5000,
doch 2,052,40 uitgegeven. Het betreft
hier bovendien geen zilver, maar z.g. ho
telzilver.
Voor verdere maatregelen bestaat,
geen aanleiding, te minder daar jaar
lijks van Rijkswege een nauwgezet ac
countantsonderzoek geschiedt ten aan
zien van het geldelijk beheer der K.L.M.
en nog zeer onlangs door het Centraal
Bureau van Voorbereiding voor Ambte
narenzaken een bijzonder onderzoek
naar de wenschelijkheid van bezuiniging
op de bezoldiging van het personeel is
ingesteld, waarbij is gebleken, dat tegen
het salarispeil van het personeel der K.
L.M. in het algemeen geen bezwaren
kunnen worden ingebracht.
Als gevolg van de voortdurende hitte
komen uit de kringen van het spoorweg
personeel ernstige klachten binnen over
de benauwende dienstkleeding, die zoo
geheel vloekt met de in de laatste da
gen heerschende temperatuur. Aangezien
Men versmade niet de weelde en de
genoegens van het leven, mits men er
maat bij Hkude en zich door wijsheid
leiden laat!
dit personeel niet de beschikking heeft
over zomerkleeding en de verstrekking
wel niet zoo tijdig zal kunnen geschie
den dat het personeel daar nog dezen zo
mer eenig nut van ^al kunnen hebben
heeft het hoofdbestuur van de Ned. Ver.
voor Spoor- en Tramwegpersoneel zich
telegrafisch tot de directie van de Ned.
Spoorwegen gewend, met het verzoek
aan dit personeel te willen toestaan en
zoolang dit gewenscht is, dienst te doen
in eigen kleeding met dienstpet en
distinctief.
De prinses van Esibach, zuster van
de Koningin-Moeder, en haar dochter,
prinses Hélène, worden Maandag voor
eenige dagen ten pa'teize Soestdijk ver
wacht.
De stad' Roermond viert haar
700-jarig bestaan met groote feesten.
HET ECHTE. M. PETERSE
ConfiseurPatissier Middelburg
(Ingez. Med.)
Zeeuwsch-Vlaanderen
Westelijk deel,
DE KUST.
Men schrijft ons uit Breskens:
Het heeft lang geduurd voordat aan
de Zeeuwsch-Vlaamsche kust van eenig
strandleven sprake was. Dit viel des te
meer op, indien men de geheele Noord
zeekust bezag en dan zoowel in Neder
land als in België, in alle plaatsen, in
meer of mindere mate een bloeiend
strand- en badleven gewaar werd. Al
leen de Zeeuwsch-Vlaamsche kust on
derbrak de rij der Noordzeebadplaatsen,
die zich uitstrekt van de N. Hollandsche
eilanden af tot aan Vlissingen en juist
over de grens bij De Zoute zich verlengt
tot aan Calais.
Een gelukkig verschijnsel is het dan
ook te noemen, dat Zeeuwsch-Vlaande
ren de laatste jaren meer aandacht voor
zijn kust vraagt. Langzamerhand begint
daar het besef levendig te worden, dat
een bloeiende kuststrook voor velen
nieuwe bronnen van bestaan openen
kan.
Begon de Vereeniging voor Vreemde
lingenverkeer te Breskens eenige jaren
geleden met de aandacht te vestigen op
het mooie en zoo gunstig gelegen
Zeeuwsch-Vlaanderen en in het bijzon
der te wijzen op haar gemeente als bad
plaats, deze poging heeft thans navol
ging gevonden. Cadzand met zijn mooie
en hooge duinen volgt Breskens voor
beeld, ook daar besloten de ingezetenen
door middel van een vereeniging voor
vreemdelingenverkeer met reclame voor
hun gemeente te maken. En met even
veel succes. Ook te Cadzand is het be
zoek aan het strand dit jaar enorm toe
genomen, ook daar verrezen seizoen
huisjes, ook daar werd een aanvang ge
maakt met den bouw van eenige hotel
letjes.
In Groede zijn de geesten nog slui
merend, doch verwacht mag worden, dat
eenmaal ook daar de meening post zal
vatten, dat de Groessche duinen en
strand productief te maken zijn.
Wil men echter aan de Zeeuwsch-
Vlaamsche kust iets goeds, iets nuttigs
tot stand kunnen brengen, dan moet
niet elke plaats op zich zelf aangewezen
blijven, doch moeten alle locale kracn-
ten in één orgaan verzameld en ver-
eenigd worden, opdat een intensieve
propaganda gevoeru kan worden voor
de geheele Zeeuwsch-Vlaamsche kust.
Een eerste stap in deze richting werd
reeds gedaan. Een gids voor West-
Zeeuwsch-Vlaanderen zag het levens
licht. De gemeentebesturen zagen het
nut hiervan in en verleenden hun finan-
cieele medewerking. Laten wij hopen,
dat dit stimuleerend werken zal op die
vereenigingen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
die beoogen aan deze streek meer be
kendheid te geven.
Een gewestelijke vereeniging voor
vreemdelingenverkeer lijkt ons het
orgaan, dat een ruim arbeidsveld en een
dankbare werkkring zich zou kunnen
scheppen. Wanneer zal deze er komen?
EEN TUSCHINSKY-THEATER IN
MIDDELBURG?
Naar wij vernemen is er eenig uit
zicht, dat de Verseput-quaestie thans
opgelost staat te worden al dient
voorzichtigheidshalve daaraan te wor
den toegevoegd, dat de zaak zich nog
in het stadium der eerste onderhande
lingen bevindt.
De heer D. Sluyser, directeur van het
Centraal-theater te Amsterdam, heeft
zich nl., mede namens den heer Tu-
schinsky aldaar, in verbinding gesteld
met de directie van het Grandhotel
Verseput alhier, teneinde de mogelijk
heid te overwegen van het bouwen en
voor gezamenlijke rekening exploiteeren
van een modern geluidsfilm
theater op de terreinen tusschen
den tegenwoordigen ingang van Verse
put en Wiener, Dit theater zou dan in
verbinding staan met het hotel.
De voorloopige plannen zullen wor
den gemaakt door den Architect J. D,
Boer te Groningen.
Als gezegd: de plannen zijn nog in
het allereerste stadium; indien er meer
teekening en vastheid in komt, dan zul
len we onzen lezers er wel nader over
berichten.
(Jnge*.. med
De Middelburgsche Vacantieschool.
Dat de tijd snel gaat, blijkt wel uit het
feit, dat de Middelburgsche Vacantie
school gisteren voor de laatste maal er
op uit is getrokken en ondanks de groo
te hitte alle kinderen weer zonder on
gelukken zijn thuis gekomen. Zij hebben
zich uitstekend vermaakt en naar ons
verzekerd werd, was het vooral dicht
bij het water goed uit te houden.
Toen deze laatste tocht te ruim kwart
over zes op de Loskade eindigde, stond
daar de signaalafdeeling van Achilles
gereed en ging het in optocht door een
deel der stad, waarbij de kinderen blijk
gaven niet vermoeid te zijn. Zij zongen
nog hun hoogste lied. Het eind punt was
de Markt, waar de voorzitter, de heer
P. Ph. Paul, de kinderen toesprak en
dank bracht aan de signaalafdeeling, aan
allen, die financieele of moreele mede
werking verleenden en een krachtig on
dersteund driewerf hoerah op de geleid
sters en geleiders instelde. Met een.
tot „volgend jaar" besloot spr. de vacan
tieschool 1932.
De commissie kan met groote vol
doening op haar arbeid terugzien, waar
van het groote nut blijkt uit de woor
den van een der ouders: „Mijnheer, de
kinderen hebben weer zoo genoten, de
vacantie is omgevlogen".
Bij Koninklijk besluit van 3 Aug.
1932 is aan A. Mulder, commies bij het
Rijksarchief in Zeeland, alhier wegens
verandering in de inrichting van het
dienstvak, waarbij hij werkzaam is, eer
vol ontslag als zoodanig verleend.
DE KERMIS.
Vrijdag.
Ook de Vrijdag, in het bijzonder de
avond, had ditmaal een levendiger ver
loop dan vorig jaar. Mogelijk dat mede
de warmte de menschen buiten hield,
want ook voor de café's zaten er velen
nog laat een luchtje te scheppen.
ïntusschen staat wel vast dat de ker
mis dit jaar over het algemeen aanmer
kelijk beter zal zijn dan vorig jaar wat
ook wel een gevolg zal wezen van het
feit, dat er thans zooveel meer verma
kelijkheden zijn.
De laatste Dinsdag is altijd min of
meer de hoofddag, maar zonder twijfel
zal ditmaal ook de Zaterdag een groote
drukte brengen, we verwachtten dit me
de, omdat zelfs uit Middelburg een ex
tra autobus zal rijden en de Bevelan
ders zeker in grooten getale naar Goes
zullen komen.
Middelburg 2Q-VIII-'32: Vrijdag hoog
ste luchttemperatuur 32 °C; (90 °F);
laagste 22 °C (72 °F). Heden 9 h: 23.6
°C; 12 h: 27 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand 767 mm
laagste 762 mm.
Hoogste barometerstand 768.6 mm te
Weenen; laagste 751.1 mm te Andanes,
Zwakke tot matige wind, meest uit O.
richtingen, aanvankelijk helder tot licht
bewolkt, droog weer, behoudens kans op
onweer, nog warm.
Zon op: 5 h 52; onder 20 h 14. Licht
op: 20 h 44. Maan op: 21 h 20; onder:
10 h 33.
Zondag 21 Augs. Zon op: 5 h 53; onder
20 h 12. Licht op: 20 h 42. Maan op 21 h
31, onder 11 h 46. L.K. 24 Aug.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later.
(S springtij).
Aug.
Za. 20
Zo. 21
Ma. 22
Hoogwater.
4.41 16.49
5.13 17.22
5.45 17.55
Laagwater.
11.00 23.31.
11.32
0.02 12.02
Aug.
Za. 20
Zo. 21
Ma. 22
Hoogwater.
6.34 18.47
7.06 19.17
7.35 19.45
Laagwater.
12.10 24.29
12.41
1.01 13.11
Middelburg.
(Ingez. Meid.)
Aanrijding.
Gisteravond, omstreeks acht uur is
de wielrijdster mej. V., Wilhelminastraat
nabij 't Sas aangereden door den mo
torrijder Van D. Mej. V. werd enkele
meters meegesleurd en bekwam een
hoofdwond en letsel aan het been.
Naar wij nader vernemen zijn de ver
wondingen van mej. V. niet van ernsti-
gen aard.
Meergelegenheid Buitenhaven
Vlissingen,
Aan den heer Hoofdingenier-Direc-
teur van den Rijkswaterstaat Directie
Zeeland verzond „Schuttevaer" het vol
gend schrijven:
Door leden van de Schippersvereeni-
ging „Schuttevaêr" werd op de laatste
algemeene vergadering der vereeniging
de aandacht gevestigd op de moeilijk
heden, die zich voordoen voor binnen
schepen, die, de Buitenhaven te Vlissin
gen binnenloopend, in de Kleine sluis
moeten schutten en dan geen gelegen
heid vinden te stoppen of te meren.
Opgemerkt werd, dat remmingwerk
niet wel geplaatst zou kunnen worden,
waarom werd aangeraden plaatsing van
ducdalven met bolders voor het beves
tigen van de stopdraden, en ook werd
gewezen op mogelijken uitleg van een
meerboei.
Waar. men eenstemmig van meening
was, dat de huidige toestand dringend
verbetering behoefde, nemen onderge-
teekenden, handelend in opdracht der
Vergadering voornoemd, beleefd de
vrijheid uwe welwillende aandacht op
een en ander te vestigen, in de hoop,
dat dit op eenigerlei wijze moge leiden
tot het door belanghebbenden gewensch-
te resultaat.
In de afgeloopen week werden ge
nomen 2114 heeren- en 2098 damesba-
den, in het volksbad resp. 1484 en 1471,
totaal 7167.
BRAND TE ARNEMUIDEN.
De Middelburgsche
Brandweer in actie.
ARNEMUIDEN. Hedennacht om
streeks kwart voor drie uur werden de