^Provinciale JSeeuutsdie
GEKA-KINDERRIJWIEL
BRANDSPIRITUS-
ZEEUWSCH PROFETENBROOD
No. 172.
Twee Bladen.
ZATERDAG 23 JULI 1932.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
EEN NIEUW FOKKER-
VLIEGTUIG VOOR DE ÏNDIE-
VLUCHTEN.
i/4 CENT PER UUR.
STATEN-GENERAAL.
BINNENLAND.
ZEELAND.
VAC ANTI E!
OVER?
GENIETEN
WEER EN WIND.
Verwachting tot Morgenavond s
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
MIDDELBURGSCHE COURA
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG,
N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 -:- Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen; van 17 regels 2.10'; elke regsj
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk*
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opgje*
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" o$
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent.
Vliegen in de F XVIII; de ver
binding met Indië in 9 dagen
gewaarborgd; vooralsnog geen
vrees voor concurrentie met
luchtschepen.
(Van onzen specialen verslaggever.)
De directie der K.L.M. die met de
pers regelmatig voeling houdt op een
wijze, welke andere Nederlandsche ver
voermaatschappijen tot voorbeeld kan
strekken, had gisteren een aantal jour
nalisten naar Schiphol genoodigd in ver
band met het in de „lucht" brengen van
een nieuw type toestel voor de Indië-
vluchten. Blijkens de mededeelingen, die
de directeur, de heer Plesman, op het
terras van het Schiphol-restaurant ver
strekte, is de nieuwste aanwinst weder
om een Fokker product. Het is gere
gistreerd als F XVIII, en de Fokkerfa
brieken zullen 5 van deze machines aan
de K.L.M. leveren. De F XVIII lijkt sterk
op de F XII, het 3-motorig vliegtuig, dat
thans regelmatig tusschen ons land en
Indië heen en weer vliegt; het is alleen
12 tot 15 km per uur sneller (de kruis
snelheid bedraagt 200 km) en het inte
rieur is beter afgestemd op de eischen,
waaraan, zooals de practijk geleerd
heeft, verkeerstoestellen op Indië moe
ten beantwoorden. Het geheel is iets
smaller geworden, doch de versmalling
beteekent behalve grootere snelheid,
vermeerdering van vervoergelegenheid
van 100 kg goederen plus 1 passagier.
Voordat de heer Plesman de journa
listen de jongste aanwinst van de K.L.M.
liet aanschouwen vertelde hij nog een
en ander over de resultaten van de
K.L.M.-diensten in het algemeen en
over die van de diensten op Indië in het
bijzonder. Hij zei, dat de K.L.M. geen
klagen heeft, want de daadwerkelijke
belangstelling beantwoordt vrijwel aan
de verwachtingen. In het binnenland
geeft vooral de lijn Amsterdam-Twenthe
reden tot vreugde. De diensten op Indië
zijn zelfs in den moesson-tijd zóó regel
matig verloopen, dat men zich thans ge-
gerechtigd acht een vaste verbinding in
9 dagen tijds te waarborgen. Het aantal
passagiers zet langzaam maar zeker in.
Een vliegreis naar Indië behoort niet
meer tot de avonturen en tot de uitzoh-
deringen, en de leiding der K.L.M. is niet
meer verwonderd als zij hoort, dat 3
passagiers voor hetzelfde toestel ge
boekt hebben. Een goed traject voor de
maatschappij ligt tusschen Bangkok en
Rangoon. Vele Engelschen verplaatsen
zich liever in 3% uur tijds van de eene
plaats naar de andere per K.L.M. dan in
5 Y« dag in trein en boot. Ook voor de
route Calcutta-Londen boeken vele En
gelschen, die 's Maandags te Calcutta in
stijgen en 's Zaterdags reeds in Londen
zijn.
De heer Plesman vestigde nog de aan
dacht op de gelegenheid om met de In-
dië-vliegtuigen naar Egypte te reizen,
Per vliegtuig doet men deze reis over
interessante streken en landen in
dag en ze kost 5 minder dan de reis
per trein en boot.
„We zijn niet ontevredqp", zoo be
sloot de leider der K.L.M. zijn mede
deelingen. „Alleen moeten we nog meer
post voor Indië krijgen".
Vervolgens leidde de heer Plesman
zijn gasten naar de hangar, waar de uit
Indië terug gekeerde toestellen geheel
uit elkaar worden genomen, en naar de
plaats waar twee fonkelnieuwe F XVIII's
voor de vlucht gereed stonden. In de
nieuwe Indië-toestellen trekken vooral
de mooie stroomlijn en de kunstzinnige
en tocht practische uitvoering van het
interieur de aandacht. Veel zorg is be
steed aan het comfort der passagiers,
die de beschikking hebben over ideale
zit-ligfauteuls, en aan werkmogelijkheid
voor den gezagvoerder.
Toen de heer Plesman een tweetal pi
loten opdracht gaf den journalisten te
toonen wat men zooal met de F XVIII
kan doen, hoe hij optrekt en hoe so-
liede hij zelfs in de scherpste bochten
ligt, konden we vliegend boven Amster
dam en boven de Zaanstreek ook de
goede vlieg-kwaliteiten van het nieuwste
Fokkertype aan den lijve voelen. Het
verschil tusschen de Fokkers van een
jaar of vier terug en de Fokker 1932 is
enorm groot. In de F.XVIII voelt men
zich zelfs bij waarlijk niet zoo zachtzin
nige demonstratie-vluchten als in een
schommelstoel wiegen. De K.L.M. is
terecht tevreden met dit Fokker-pro
duct. Maar voldaan niet. Want reeds nu
is men, zeer in het geheim, alweer een
nog beter en een nog grooter toestel,
aan het bouwen.
Na afloop der demonstratie hadden we
nog even een appartje met den heer
Plesman. We vroegen hem hoe het met
de K.L.M. gaan zal als de scheepvaart
maatschappijen heil vinden bij de ver
binding met luchtschepen, die al in stu
die is.
„Daarover maken we ons nog geen
zorg.'' zei de heer Plesman. „Dat men de
mogelijkheid bestudeert waardeeren we,
doch we zien er nog geen concurrentie
in. En mocht het inderdaad de kant van
de verbinding met luchtschepen uitgaan,
dan zal men de K.L.M. niet als een ach
terlijke dame aantreffen. U weet, we
blijven ons aan den vooruitgang van de
techniek aanpassen.
stoofje (haardmodel f 2.-1 warmt Uw
Thee voor
Spiritusverkocpkant, „Bergen op ioom-üeW,
(Ingez. Med.)
scheepvaartbe-
Steun varkens-
EERSTE KAMER.
Nationale
langen.
houderij.
Aan de orde is het wetsontwerp tot
behartiging van de nationale scheep-
vaartbelangen.
De heer -Sm e enge (lib.) drong aan
op spoedige hulp voor de binnenvaart.
De heer Wibaut (s.d.) zal voor het
ontwerp stemmen, omdat het beter is
dan andere steunregelingen. Hij wil aan
de op te richten naamlooze vennoot
schap de bevoegdheid geven, de obliga-
tieleeningen der scheepvaartmaatschap
pijen te brengen in trustverband
De heer Gelderman (lib.) bepleit
te verlaging van de bedrijfskosten en
wil de gelden, te verleenen aan die
naamlooze vennootschap, steeds doen
aanvragen bij suppletoire begrootingen.
Minister V erschuur betoogde, dat
de bedrijven, ook de scheepvaartbedrij
ven, zich op de nieuwe feiten moeten
instellen. Daartoe helpt dit wetsont
werp. Over steun aan de binnenvaart
door een betere beurtvaarregeling
wordt overleg gepleegd met de Kamer
van Koophandel.
Het wetsontwerp werd z.h.s. aange
nomen.
Aan de orde is het wetsontwerp in
zake den steun aan de varkenshouderij.
De heer S m e e n g e (lib.) heeft be
zwaren tegen het ontwerp; het brengt
geen eenzijdige bevoordeeling.
De heer W esterdijk (v.d.) heeft
het bezwaar, dat de binnenlandsche con
sumenten worden belast ook met een
bijslag voor den export. Echter moet
men over dit bezwaar heenstappen ter
wille van de hoofdzaak.
De heer Hermans (s.d.) critiserde
het afwentelen van de hoogere prijzen
op de consumenten.
Minister V erschuur zeide in zijn
verdediging, dat de steun aan den land
bouw, ingesteld op een karig bestaan,
geen verraad is tegen eenige andere
groep der bevolking. Hij betoogde, dat
de productiebeperking in de varkens
houderij noodzakelijk is.
Het wetsontwerp werd toen z. h. st.
aangenomen. De heer Hermans en zijn
fractie wenschten geacht te worden te
hebben tegengestemd.
Hierna ging ook de Eerste Kamer op
reces.
VERHOOGING TOELATINGSLEEF
TIJD O. L, SCHOLEN.
Op de schriftelijke vragen van het lid
der Tweede Kamer mej. Groeneweg in
zake het K. B. van 23 Juni, betreffende
verhooging van den minimum-leeftijd van
toelating tot scholen voor gewoon 1. 0.
tot zes jaren en de financieele gevolgen
van dat besluit, heeft de minister van
Onderwijs, K. en W. geantwoord, dat
deze verhooging inderdaad belangrijke
voordeelen zal bieden, waarom onder
wijsdeskundigen in en buiten de Staten
Spaar, zoo niets u tot anders ver
plicht, het fijnste gevoel van uw mede-
menschen. Eén ondoordacht woord
kan feller wonden dan zwaard of
degen.
Generaal dan ook herhaaldelijk op die
varhooging bij de regeering hebben aan
gedrongen. Bovendien heeft zij de
strekking een aanmerkelijke besparing
op 's rijks uitgaven te bevorderen.
Voor zoover hier en daar aan bebe-
paalde scholen eenige stoornis in den ge-
regelden gang van het onderwijs mocht
ontstaan, vertrouwt de minister, dat de
ze door aanpassing zal kunnen worden
opgeheven, terwijl z.i. de voordeelen
hiertegen ruimschoots opwegen.
Het voorschrift zou bij geheele inwer
kingtreding door vermindering van de
toegelaten leerlingen volgens de gege
vens voor het jaar 1931 ruim 1300 leer
krachten minder noodig maken
Het valt niet nauwkeurig aan te ge
ven, welke bezuiniging voor 's Rijks kas
hiervan het gevolg zal zijn, daar onbe
kend is, hoeveel van deze leerkrachten
wachtgeld zullen genieten, en hoe lang
zij dit zullen houden. Dit zelfde geldt
trouwens voor elke vermindering van
het getal verplichte leerkrachten.
In hoeverre de gemeenten financieel
voor- of nadeel van den getroffen maat
regel zullen hebben, hangt af van de
wijze, waarop zij zich bij den maatre
gel zullen aanpassen. Hieromtrent be
zit de minister nog geen gegevens.
Naar de N.R.C. verneemt was de
Eerste Kamer voornemens geweest een
maaltijd aan te bieden aan hare mede
leden, jhr. mr. Van Sasse van Ysselt en
mr. Smeenge, die onlangs den tachtigjari
gen leeftijd mochten bereiken. Aan dit
voornenfen is echter geen uitvoering ge
geven wegens de huidige crisis, die het
betrachten van soberheid op elk gebied
en door een ieder, noodzakelijk doet
zijn. De Kamer meende, ook anderen ten
voorbeeld, van het aanrichten van een
gastmaal te moeten afzien.
De Nederlandsche banketbakkers-
vereeniging heeft er in een adres bij
den minister van oeconomische zaken
en arbeid cp aangedrongen om of de
winkelsluitingswet tot gunstiger tijden
buiten werking te stellen, of de bepa
lingen betreffende den Zondagsverkoop
op te heffen; in elk geval een zoodanige
verruiming der verkoopuren op Zondag
toe te staan, dat aan hunne gerecht
vaardige wenschen wordt tegemoet ge
komen.
De gemeenteraad van Almelo
besloot den bouw van een nieuw stad
huis uit te stellen tot betere tijden.
De raad van Assen heeft over
wegend bezwaar te voldoen aan den
wensch van den minister van Binnen
landsche Zaken de heffing van 70 opcen
ten op de hoofdsom der Gemeentefonds-
belasting te verhoogen tot 80. Op den
dienst 1932 is reeds f 23.000 voor aflos
sing beschikbaar, welke som uit van de
provincie voor den Beilerstraatweg
terug te ontvangen gelden tot 45.000
kon worden verhoogd.
HET ECHTE. M. PETERSE
ConfiseurPatissier
(Ingez. Med.)
MIDDELBURG.
De regen van gisteren kan wellicht
voor het land goed zijn geweest, altijd
zijn er vooral in den vacantietijd velen,
die er door gedupeerd zijn. Ditmaal wa
ren dit ook de ongeveer 200 kinderen
der openbare scholen alhier, die met
hun onderwijzeressen en onderwijzers
in 5 touringcars en autobussen een
schoolreisje maakten. Het eerst ging het
door flinke regenbuien paar Antwer
pen, waar zij gelukkig bij droog weer
den Dierentuin bezochten en daarna
naar de L'Innovation wandelden om 'n
idee te krijgen van een groot warenhuis,
Toen stond op het programma een be
zoek aan het Steen en de Scheldekade,
maar pluvius liet zich met kracht gel
den en dit deel van het programma
moest vervallen; een tocht in goed ge
sloten wagens door de stad kon door
gaan en reed men nu naar de Wouw-
sche plantage, waar het verblijf door
de hevige regens, drassigen grond en
druipende boomen ook heel wat min
der aangenaam was, dan men gehoopt
had. Toch kwamen de kinderen des
avonds te kwart over 9 in vroolijke
stemming op de Markt terug.
Het was zeker jammer, mede om de
groote voorbereiding, dat de tocht voor
een groot deel in het water viel.
Waanclwiierl{ClflMaamó[ede-%l:l:mlam
(Jnyez.. med.
Gisterenmorgen vroeg kwam een
wielrijder van de richting Noordstraat
over de Markt rijden en wilde de Lange
Burg op draaien. Hij reed daarbij links
en zijn aandacht werd afgeleid door
eenige autobussen met schoolkinderen.
Hierdoor zag hij niet een bespannen wa
gen, die op den 'hoek was en reed hij
hiertegen aan, met het gevolg, dat het
paard het rijwiel deerlijk stuk trapte
en ook het lemoen van den wagen werd
beschadigd.
Persoonlijke ongelukken vielen er niet
bij voor,
Bij de politie alhier is aangifte ge
daan door enkele winkeliers, dat zij de
dupe zijn geworden van een onbekend
persoon, die verzocht vrij kostbare
voorwerpen op zicht te zenden en te
brengen aan een door hem opgegeven
adres. Hier had hij wel een kamer ge
huurd, maar deze niet betrokken, alleen
had hij daar een paar koffers laten bren
gen die later zijn. afgehaald en waarin
vermoedelijk de bedoelde voorwerpen
zijn vervoerd. De politie stelt een uit
gebreid onderzoek in.
Het is weer gebleken, dat sommige
winkeliers wel wat al te makkelijk ook
aan onbekende personen goederen af
staan, zonder zich nader te overtuigen
of hun geld veilig is.
De waarnemende Commissaris van po
litie verzoekt den man die Vrijdagmor
gen tusschen 11 en 12 uur een bruine
koffer heeft afgehaald bij de wed. Ver
meulen aan de Loskade, zich ten spoe
digste op het politiebureau aan te mel
den.
VLISSINGEN.
In de afgeloopen week zijn in het
gewone bad 2416 baden genomen, nml.
1176 door dames en 1240 door heeren;
in het Volksbad resp. 1572, 792 en 780.
WALCHEREN.
Gemeenteraad van Arnemuiden.
ARNEMUIDEN, Vrijdagmiddag kwam
de raad in een spoedeischende vergade
ring bijeen, onder leiding van den heer
B. Franse, wethouder.
Verbouwing privaten openbare
school.
De voorzitter zegt dat de laagste in
schrijvingssom voor de verbouwing van
de privaten der openbare lagere school,
het bedrag dat de raad een vorige ver
gadering hiervoor heeft toegestaan, nog
al aanmerkelijk te boven gaat.
De meerderheid van het dagelijksch
bestuur stelt evenwel voor, deze ver
bouwing voor de inschrijvingssom te
doen uitvoeren. Er is een opgaaf om de
vloeren der gangen in graniet uit te
voeren en een om deze gangen met hard
gebakken tegels te beleggen. Het prijs
verschil bedraagt 105. Persoonlijk
geeft spr. de voorkeur aan tegels, daar
van deskundige zijde niet kan worden
ingestaan, dat een granietvloer het hou
den zal.
De heer P. A, B a a ij e n s, wethou
der, zegt niets voor deze verbouwing te
gevoelen, door de onderwijzers is hier
nimmer om gevraagd en het komt niet
te pas om in dezen tijd een dergelijk
z. i. niet noodzakelijke uitgaaf te doen.
De voorzitter zegt dat het hoofd
der school al sinds jaren terug op het
verkeerde van den thans bestaanden
toestand heeft gewezen, en dat er ook
door de inspectie wel ter dege op verbe
tering is aangedrongen.
De heer A. Schuit vraagt inlichtin
gen waar 't verschil vandaan komt, tus
schen het geraamde cijfer en de inschrij
vingssom.
De Voorzitter zegt dat de be-
grootingssom het resultaat is van een
zeer nauwkeurige berekening van den
gemeentebouwopzichter en dat die niet
DAN OP EEN
Vraagt Uw rijwielhandelaar.
(Ingez. Med.)
23-VII-'32: Vrijdag hoogste lucht-
temperatuur 15.8 °C; (61 °F); laagste
14 °C (57 °F). Heden 9 h: 15.6 °C; 12
h: 17.2 °C. 6.4 mm regen. Hoogste baro
meterstand alhier 760 mm, laagste
757 mm.
Hoogste barometerstand 763.1 mm te
Andanes; laagste 745,0 mm te Westma-
noer.
Zwakke tot matige N.W. tot Z.W.
wind. Aanvankelijk opklarend. Later
toenemende bewolking. Aanvankelijk
weinig of geen regen. Iets warmer over
dag- l i
Zon op: 5 h 07; onder 21 h 04. Licht
op: 21 h 34. Maan op: 23 h 03; onder:
11 h 38.
Zondag 24 Juli. Zon op: 5 h 09; onder
21 h 02. Licht op: 21 h 32. Maan op 23
h 12; onder 12 h 51. L.K.: 25 Juli.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later,
(S springtij).
Juli.
Hoogwater.
Za. 23
Zo, 24
Ma. 25
Di. 26
5.54 18.04
6.31 18.43
7.13 19.26
7.59 20.16
Laagwater.
0.05 12.00
0.14 12,43
1.20 13.23
2.00 14.09
noemenswaard verschilt met de laagste
inschrijving.
De heer J. K. C r u c q zegt ook de
voorkeur te geven aan een tegelvloer.
Hij zegt van nabij te weten dat de be
grooting zorgvuldig is opgesteld.
Het voorstel van de meerderheid van
B. en W. wordt aangenomen met 6 voor
1 tegen, die van den heer Baayens.
De rekening van ontvangsten en uit
gaven dienst 1931, zal door een com
missie uit den raad worden onderzocht.
Lid schattingscommissie.
Tot lid der schattingscommissie wordt
de heer'H. Toussaint benoemd. -<
Benoembaarheid gemeenteveld
wachters.
Op verzoek van de Commissaris der
Koningin worden een paar veranderin
gen aangebracht in de regeling der be
noembaarheid van de gemeenteveld
wachters.
De directeur van den Rijksdienst der
arbeidsbemiddeling vindt het goed, de
jaarwedde van den agent op 25.
vast te stellen.
Aan een verzoek van Ged. Staten om
de zekerheidsstelling van den gemeente
ontvanger te bepalen op 1/5 van den
ontvang, dat is 4500.zal worden vol
daan.
Een verzoek van de Arnemuidsche
Sportclub om de beschikking over de
dokweide, wordt in handen van B. en
W. gesteld.
Een verzoek van den heer W. Ludik-
huize pachter van de grasetting van den
dijk aan het Arnekanaal, om vergoeding
der schade aan zijn grasetting door de
wegverbreeding aldaar aangebracht,
wordt ingewilligd. Verzoeker zal f 10.
schadevergoeding worden gegeven.
De begrooting 1933 zal bij de leden
worden rondgezonden.
Kondvraag.
De heer L. P u ij p e wijst nogmaals
op de mestvaalt alsmede op den toe
gangsweg naar het poldertje.
De voorzitter zal, na de reeds ge
troffen voorzieningen nogmaals trachten
verbetering te krijgen.
De heer J. K. Crucq heeft er be
zwaar tegen de aanwezige brik in het
tuindorp zoo fijn te kloppen en daar ter
plaatse te verwerken. Hij had deze liever
op den weg op 't Schorretje verwerkt,
Spr, geeft in overweging de uitkomende
brik en steenpuin van de school nu hier
voor te benutten.