^Provinciale
NTERNATI0N,
No. 143.
Twee Bladen.
MAANDAG 20 JUNI 1932.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
BINNENLAND.
f'
nende sfateT1 onderteeke"
GRATIS.
ZEELAND.
KUNST EN WETENSCHAP.
De Vrachtwagenfabriek
met de grootste ervaring
WEER EN WIND.
Verwachting tot Morgenavond!
Hoog- en Laagwater te VHssinges,
Kort Zeeuwsch Nieuws.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
12.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager, Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG.N.V, DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postcheque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke r«g«i
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk"
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel» opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent
?80!SSS£SHï™
m
orm
de
die
:um
ïlijk
70,
DE NATIONALE SCHEEPVAART-
BELANGEN.
Aan de Memorie van Antwoord aan
de Tweede Kamer inzake het wetsont
werp tot behartiging van de nationale
scheepvaartbelangen, is ontleend, dat
de regeering van meening is dat het
door haar voorgestelde plan uitsluitend
dienstbaar gemaakt kan worden aan
steun voor de zeescheepvaart. De pro
blemen, die daarmede verband houden,
zijn geheel andere dan waarmede de
Rijn- en binnenvaart te worstelen heb,-
ben.
Der regeering heeft een systeem voor
oogen gestaan, waarbij door onderlinge
samenwerking het bestaande tijdig ver
beterd en versterkt kon worden, ten
einde het voor toekomstigen en naar ge
vreesd moet worden langdurigen strijd
beter bestand te maken. Vandaar 't
voorstel tot oprichting van een finan-
cierings-maatschappij onder deskundige
leiding, waarin belanghebbende onderne
mingen als aandeelhouders worden bij
elkaar gebracht en die mogelijkheid
schept om de voorwaarden, waaraan
moet worden voldaan en die niemand a
priori kan bepalen, omdat zij wellicht
overal verschillend moeten zijn, in on
derling vast te stellen.
De door enkele leden gestelde vraag,
hoe de Regeering zich de samensmelting
c.p. nauwere aaneensluiting van bestaan
de reederijen denkt, kan bezwaarlijk in
détails beantwoord worden. Hier zal
vrijwel alles afhangen van de vraag, in
welke mate reederijen in de naaste toe
komst de medewerking van den Staat
zullen behoeven en op welke wijze die
medewerking in dit verband het grootst
mogelijke resultaat zal hebben.
De meest vérstrekkende vorm, t.w. fu
sie, zal vermoedelijk tot de uitzondering
behooren.
De regeering kan geen vrijheid vin
den mede te deelen, welke ondernemin
gen van de ontworpen steunmaatregelen
volgens haar oordeel kunnen profitee-
ren. Daartoe heeft zij het advies van het
bestuur der op te richten financierings
maatschappij noodig.
Indien de op te richten financierings
maatschappij aan de verleening van een
bepaald crediet voorschriften zou ver
binden over de arbeidsvoorwaarden van
net personeel, zou de Regeering er geen
bezwaar tegen hebben, dat de perso-
neels-organisaties daarover vooral ge
hoord werden. In ieder geval wil de Re-
geermg bevorderen, dat het bestuur der
op te richten maatschappij ook deze
vraag binnen haar gezichtkring betrekt.
VERLAGING DER ECONOMISCHE
SLAGBOOMEN.
Be vertegenwoordigers der Neder-
landsche, Belgische en Luxemburgsche
regeeringen hebben, naar het ministerie
van buitenl, zaken mededeelt, te Ouchy,
na overleg met de betrokken ministers
van buitenlandsche zaken, een conven
tie geparafeerd voor de wederkeerige en
geleidelijk voortgaande verlaging der
economische slagboomen, welke conven
tie zij onverwijld aan hun betrokken re
geeringen ter definitieve goedkeuring
zullen voorleggen. De conventie is ge
baseerd op beginselen, die bij verschil
lende gelegenheden door den Volken
bond zijn geformuleerd. De voordeelen
welke zij toekent blijven gereserveerd
voor de Staten, die er aan deelnemen.
conventie staat open voor alle sta
ten. Zij wordt voorafgegaan door een in-
jeiding, waarin de contracteerende Sta-
verklaren „overtuigd te zijn, dat de
geleidelijke verwezenlijking van een
grootere vrijheid in het ruilverkeer, één
der onmisbare voorwaarden is voor de
wereldwelvaart". Zij zeggen „in dezen
zin een gecentreerde actie te willen
ondernemen, waaraan alle Staten kun
nen deelen en hierdoor te willen bijdra
gen aan het herstel van den algemeenen
economischen toestand".
Zij verbonden zich in hun wederkee
rige Betrekkingen geen nieuwe rechten
m het leven te roepen en door een jaar-
tijksche vermindering van 10 pet. over te
gaan tot de verlaging der bestaande
rechten tot aan een zeker peil. Zij ver
binden zich bovendien onder elkander
&een enkele nieuwe maatregel van be
perking der in-of uitvoeren toe te pas-
vahen U^enS 'n specia'e bepaalde ge-
Elke derde Staat zal bevoegd zijn tot
toe te treden op voet van
ZIJ, DIE ZICH THANS PER KWAR
TAAL OP ONS BLAD ABONNEEREN,
ONTVANGEN DE TOT 1 JULI A.S,
VERSCHIJNENDE NUMMERS
DE LANDING VAN DE ZEPPELIN IN
ROTTERDAM.
Veel belangstelling op Waal
haven; een teleurstellend
voorprogramma; de Zeppelin
vlug verdwenen.
(Van onzen specialen verslaggever).
Het Westen en Zuiden van ons
land hebben op de komst van de Graf
Zeppelin Zaterdagmiddag in gelijke mate
gereageerd als des morgens het Noor
den en het Oosten hadden gedaan: on
telbare belangstellenden, naar schatting
ongeveer 100.000 waren eenige uren
voor de komst van den Duitschen lucht
reus boven de Maasstad op het uitge
strekte grasveld, dat Waalhaven heet,
bijeen. Over water en over land, waar
de Rotterdamsche politie een vrijwel
afdoende, zeer te waardeeren regeling
had getroffen voor het verwerken van
het ongewoon drukke verkeer, hadden
de meeste bezoekers op een tijdig uur
het vliegveld bereikt, en op en om het
terrein heerschte reeds vroeg een feest
stemming, die zelfs de voor den tijd van
het jaar vrij koude wind niet vermocht
te temperen. In de haven lagen de sche
pen getooid met vlaggen, in de lucht
ronkten jK.L.M.-vliegtuigen en sport-
toestellen, in het vliegrestaurant weer
klonk muziek, en op stoelen en in het
gras zaten de van heinde en ver toege
stroomde bezoekers op de groote ge
beurtenis te wachten. Blijkens de klee
derdrachten en de auto-nummer-borden
hadden vele provincies aan het drukke
bezoek bijgedragen; Limburg en Noord
Brabant lieten zich evenmin onbetuigd
als Zeeland en Marken.
Het wachten op de Zeppelin werd ge
kort door mededeelingen betreffende
de route van het luchtschip, met behulp
van groote luidsprekers, en door de
monstraties van de instructeurs der na
tionale luchtvaartschool, van welke ver
tooningen vooral de luchtacrobatiek
van Schmidt Crans met de 600 P.K.
Hawk de aandacht trok. Overigens was
het voorprogramma, waarin de toege
zegde demonstraties met het auto-giro
vliegtuig en met het toestel van de Bell
telephone jammer genoeg ontbraken,
vrij matigjes. Vrijwel iedereen heeft
langzamerhand toch genoeg van de vlie
gerij gezien om door de gebruikelijke
stunts als loopings, vrilles, tonneaux,
crazy flying en hoe ze verder heeten
mogen, eenige uren achtereen geboeid
te kunnen worden.
Doch.het voorprogramma was bij
zaak; men had de reis gemaakt om de
Zepp te zien!
Het werd bij vijven voordat onder de
bezoekers de typische beweging ont
stond, die alle met verwachting tege
moet geziene groote gebeurtenissen on
middellijk voor gaat, en voordat men el
kaar wijzend toeriep: „Daar is ie."
In den lichten nevel van wit-grijze wol
ken kwam plechtig en statig de zilveren
reus aandrijven.... hij zwenkte om de
stad verscheen dan boven het
vliegveld, waar de duizendkoppige me
nigte meer stil onder den indruk van
de grootsche verschijning dan wild en
thousiast, met handgewuif de passagiers
en bemanning begroette. Vervolgens
boog hij laag naar het Zuiden, en ver
dween.... De landingsmanschappen be
gaven zich naar hun plaatsen op het
terrein, de vlag werd op den grond ge
spreid, en even later zweefde het lucht
schip opnieuw, thans zeer laag en in
langzame vaart, boven het vliegveld.
Het daalde.... de touwen werden uit
geworpen.... als een goedmoedige luie
reus liet de Zeppelin zich langzaam
naar den bodem trekken....
Het groote moment was geschied.
Terwijl de passagiers van de rond
vaart, o.w. Prins Hendrik, de ministers
Deckers en Reymer, zich ontscheepten
en zich naar de officieele tribune be
gaven, waar men zich gereed maakte
den commandant van de Zeppelin, ka
pitein Lehmann, met een krans te hul
digen, hadden alle bezoekers de gele
genheid het luchtschip, dat op den be-
ganen grond liggend, door zijn gewel
dige afmetingen een imponeerenden
Waar raad niet wordt gehoord,
Waar raad niet wordt gevolgd,
Aldaar is héél geen raad,
De allerbeste raad!
indruk te weeg brengt, uit de verte ga
de te slaan. Niemand mocht het ter
rein betreden en ook de pers bleef van
een, destijds in uitzicht gesteld kijkje
dichtbij, gespeend, omciat de commis
saris van politie vcor een algemeene
doo:braak van het publiek vreesde.
Juist toen na veel heen en weer ge
praat aan enkele verslaggevers toe
stemming was verleend om, achter el
kaar loopend, naar het luchtschip (te
gaan, stak dit zijn neus in den wind,
verhief zich langzaam van den grond,
envertrok.
De commandant, zoo bleek later, had
het met het oog op den sterker worden
den wind beter geacht zoo spoedig mo
gelijk weer los te komen.
Op de officieele tribune bleef de krans
onuitgereikt staan, en elders voelden ve
len zich teleurgesteld, dat het luchtschip
inplaats van ruim een uur slechts een
goed kwartier in hun midden was ge
weest. Een gedeeltelijke vergoeding
kwam echter in den vorm van de af-
scheidscirkels, die de Zeppelin vlak bo
ven de hoofden der bezoekers beschreef
en in den vorm van de zijdelingsche ma
noeuvres met stil staande motoren, die
een imposant kijkspel opleverden. On
der het geloei der sirenen van de in de
haven liggende schepen, en hartelijk toe
gejuicht door de bezoekers van het vlieg
veld, zette de Zeppelin tenslotte, bege
leid door vliegtuigen, die als vlinders
in de nabijheid van zijn stoere lijf dar
telden, koers naar het Zuid-Oosten.
Waalhaven had de Zeppelin-landing
achter den rug, maar het duurde nog
uren voordat de daar voor een middag
te samen geschoolde menigte, verdwe
nen was.
Blijkens de mededeelingen van de
deelnemers is de rondvlucht boven Ne
derland een volkomen succes gewor
den. Allen zonder uitzondering waren
vol lof over het genotene. Prins Hen
drik noemde de vaart een groot moment
in zijn leven, en minister Reymer zei
enthousiast in het luchtschip toekomst
voor de verbinding met Indië te zien.
De burgemeester van Vlissingen, de
heer Van Woelderen, deelde ons mede,
dat de voorgenomen route niet geheel
gevolgd is, daar men tegenwind had
en omdat kapitein Lehmann op den af
gesproken tijd op Waalhaven wilde lan
den, kon o.m. de tocht over Zeeland niet
plaats vinden. Totaal hebben de passa
giers 900 km gevaren.
Overal waar de Zeppelin verscheen,
had hij de belangstelling der bevolking.
Het eenige, dat de passagiers gemist heb
ben, was de zon, die de vaart tot een
volkomen genot had kunnen maken.
Het reizen per luchtschip heeft boven
het reizen per vliegtuig voor, dat men
geen last heeft van het lawaai der mo
toren, en verder dat men zich in den
gondel gemakkelijk en ruim bewegen
kan. Aan schommeling is een luchtschip
echter niet minder onderhevig dan een
vliegtuig.
Of de duizenden, die voor de landing
van de Zeppelin naar Waalhaven waren
gekomen, over hun ervaringen even en
thousiast waren als de deelnemers aan
de rondvlucht, is moeilijk te controlee
ren. We hebben echter den indruk, dat
zulks wel eens niet het geval kon zijn.
De Zeppelin moge dichtbij een grootsch
effect geven, de landing moge even een
interessant schouwspel hebben gebracht
het is de vraag of deze momenten voor
allen de vergoeding van de soms lange
reis en het urenlang oponthoud op een
koud vliegveld hebben beteekend.
Tot een enthousiaste demonstratie
van innerlijke bewogenheid, zooals die
in het buitenland is voorgekomen, heeft
de landing van de Zeppelin op Waal
haven in ieder geval niet geleid.
Zaterdagmiddag had onder groote
belangstelling de officieele opening
plaats van het dierenpark op den Greb-
beberg nabij R h e e n e n.
De Bayreuther Festpiele.
Uit Berlijn wordt gemeld, dat dr. Wil
helm Furtwaengler is afgetreden als
muzikaal leider van de Bayreuther Fest
piele. De oorzaak ligt in een principieel
geschil met mevrouw Winifred Wagner.
GEEN ZEPPELIN.
t~) Dus niet.
De kans blééf een hoogst twijfel
achtige mogelijkheid. Maar tóch een
kans. Vandaar die uittocht Zaterdagmid
dag per tram, fiets, auto, naar Vlissin
gen; een heele file wagens, diverse mer
ken, den Boulevard Evertsen rondom;
een menschenvolte, als zelden. Ook ver
derop naar De Ruijter; westwaarts naar
den lichttoren, op de duinen, op alles
wat maar eenigszins hoog punt is. een
uitzicht biedt.
Als overal in Zeeland. Er was zeker
geen toren onbeklommen, of 't moest
zijn een ruïne met levensgevaar.
Onze Lange Jan torste talloozen, den
ganschen middag.
En we wachtten, gewapend met kij
kers en binocles van meer of minder ver-
grootingsvermogen. En we vroegen el
kaar om 3 uur, of hij nog zou komen, 4
uur, of hij n u nog zou komen; om 5
uur of hij nu heusch nog zou ko
men. En we tuurden in verre horizont
verten, en suggereerden ons zelfs en
elkaar, of dat „donkere lange ding daar
ginder", „hem" niet zou zijn. En we
hoorden, dat zoo juist aan die of die, die
't weten moest, zijn verschijning was
geseind. En weer wachtten we, en tuur
den. En bevroegen elkaar: „Wat denk
jij, zou hij nog. enz.; of veronderstel
den, „als hij om zoo laat daar is ge
weest, dan kan hijenz. Of wedden:
„och, wel neen, die komt niet, dat heb
ik direct al gezegd"; of: „ik heb zoo'n
idee, dat.... enz., al naar sceptische
dan wel optimistische geaardheid.
De „pers" was ditmaal ook een ver-
geefsch informatiebureau. Wij wisten
Vrijdag de mogelijkheid als conclusie van
informaties, Naders niets. Ook voor ons
was 't een kwestie van wachten, en af
wachten. En van turen en mogelijkhe
den opperen.
Tot goed half zes we wél wisten: om
half zes op Waalhaven gedaald. Tot met
de snelheid van een marathon-loopend
vuurtje, ieder ras begreep: we kunnen
wel naar huis gaan. En dat inderdaad
deed. Zoo, dat dra klimmers beneden
waren, auto's terug koersten.
Na vele geduldige uren, teleurgesteld,
maar niet verontwaardigd: Er was im
mers alleen maar een kans.
Maar jammer vonden we 't allen.
Wanneer nu wél?
MIDDELBURG.
Voor de geregelde bezoekers van
de openbare les der Volkszangschool der
Vereeniging Uit het VolkVoor het
Volk, zal het wel niet noodig zijn er aan
te herinneren, dat zij Woensdagavond
weder worden verwacht in de Concert
en Gehoorzaal en zij zullen komen ook,
want zij willen natuurlijk gaarne kennis
maken met den nieuwen directeur en
zijn prestaties. Maar speciaal willen wij
ons richten tot hen, die nog steeds wel
eens plan hadden er naar toe te gaan,
maar er nog steeds „niet toe kwamen".
Zij zullen, als zij eenmaal van de aardige
kinderstemmetjes genoten hebben, zeker
terug komen.
Het is gisteren weer zeer druk
geweest met vreemdelingen, zoowel uit
België als uit verschillende deelen van
provincie en vaderland kwamen velen
per bus, touringcar of auto Zeeland's
tuin bezoeken en de meesten staan ver
baasd, dat Middelburg waar men zoo
gaarne vreemdelingen ziet en hen veel
kan bieden, niet onder de plaatsen valt,
waar men althans een rokertje of een
prentbriefkaart kan koopen, men moet
nu door rijden naar Domburg, Veere of
het badplaats deel van Vlissingen om
zich het een of ander te verschaffen.
Het kan natuurlijk het bezoek aan of
verblijf in onze stad slechts schaden.
VLISSINGEN.
Toen Zaterdag de uitbetaling aan
de keet der werkverschaffing, die staat
onder leiding van de Ned. Heidemaat
schappij, zou plaats hebben, bleek het
daarvoor bestemde geld gestolen te zijn.
De politie stelt een onderzoek in.
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag zijn van een Deensch stoomschip
één en van een Duitsch stoomschip twee
verstekelingen aan wal gezet. De politie
heeft hen over de grens gevoerd.
Vracht
wagens
Omnibuisa*
KV. H. ENGLEBERT'S AUTOMOBIELHANDEL
OEN HAAO. THERESIASTRAAT U5, TELEFOON 77304»
AMSTERDAM. WETERINGSCHANS 130, TELEFOON3435*
MIDDELBURG. KORTE DELFT A83, TELEFOON 425
(Ingez. Med.)
20-VI-'32: Zaterdag en Zondag hoogste
luchttemperatuur 17.8 °C; (64 °F);
laagste 11.6 °C (53 °F). Heden 9 h: 14
°C; 12 h: 15,9 °C. Geen regen of neer
slag. Hoogste barometerstand alhier
766 mm, laagste 763 mm.
Hoogste barometerstand 768.1 mm te
Ingö; laagste 756.1 mm te Skagen,
Zwakke tot matige N.W. tot W. oï Z.W,
wind, zwaar bewolkt of betrokken,
waarschijnlijk eenige regen, weinig ver
andering in temperatuur.
Zon op: 4 h 39; onder 21 h 24. Licht
op: 21 h 54. Maan op: 23 h 44; onder: 6
h 00. L.K.: 25 Juni.
Westkapelie is 28 ram. eri Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min,
(S springtij).
ik Juni.
Hoogwater.
Ma. 20 S
Di. 21
Wo. 22
Do. 23
3.13 15.36
4.02 16.23
4.54 17.09
5.45 18.03
-y
Laagw&ter,
9.41 22.16
10.28 23.06
11.16 23.55
11.57
WALCHEREN.
ARNEMUIDEN. Zaterdagavond wer
den de bewoners van Kleverskerke (ge
meente Arnemuiden) vergast met een
bezoek van de muziekvereeniging „Ar-
nes Genoegen", welke aldaar eenige
nummertjes ten gehoore bracht.
ZUID-BEVELAND.
De brug te Vlake.
Op een desbetreffend verzoek ontving
het Hoofdbestuur der Schippersvereeni-
ging bericht, dat wegens de geringe
doorvaarthoogte en de sterke wisselingen
in den kanaalwaterstand het onder de
gesloten brug doorvaren van de spoor
brug te Vlake niet kan worden toege
staan.
NOORD-BEVELAND,
KORTGENE. De ijsclub „Tijdelijk Ge
not" alhier, gaat haar baan verleggen
vanaf den put in de weide van den heer
Jac. v. Maldegem naar het terrein on
der den dijk bij den heer Steveninck,
Bij de installatie van den burge
meester van Westkapelle hebben
ook de leerlingen der Chr. school mee
gezongen.
Bij Kon. besluit is benoemd in de
provincie Zeeland met ingang van 27
Juli, tot dijkgraaf van den Molenpolder
(Zuid-Beveland), G. Daane te Ierse-
k e; en met ingang van 28 Juni tot dijk
graaf van den Willempolder (Noord-
Beveland), P. J. de Regt, te Wisse-
kerke, uiterlijk tot het einde van het
zittingsjaar waarin hij 70 jaar zal zijn ge
worden.