r o ti in ci al e e eutu s che
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG.N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
No. 142.
Twee Bladen.
ZATERDAG 18 JUNI 1932.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
Het Lange Delft Probleem.
m
STATEN-GENERAAL.
BINNENLAND.
TRANSVALIA hielen
C. JONGEPIER, Langeviele.
WEER EN WIND.
Verwachting tot Morgenavond:
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
ZEELAND.
MIDDELBUR6SCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2-10 elke ragai
meer 30 cent, In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent.
De goedgemutste lezer, die zoo vrien
delijk is te onderstellen, dat wij ons
thans eens weer zullen bezig houden
met den nog steeds zoo machtig-fraaien
indruk van dat deel des Langen Delfts,
hetwelk door den historischen brand
van den 7en December 1929 geteisterd
werd, en waar thans slechts de flinke
panden van Wiener en De Jager blijk
van een te waardeeren herstelvermogen
geven, terwijl de rest er in treurigen
toestand, verlaten en leeg of erger
bijligt en staat, die lezer vergist zich.
Niet over die gaten en leelijke kiezen
in dat deel van het gebit, maar over
dien geheelen kaak wilden we het heb
ben ditmaal.
Want wie ook maar één drukke Don
derdag, één zomeravond door de Lan
ge Delft gekuierd heeft, die zag onmid
dellijk dat hier een probleem ligt, dat
om oplossing schreeuwt. Erger, er is
hier een put, waarin vele kalveren drei
gen te verdrinken lees: ernstige ver
keersongelukken ieder oogenblik kun
nen voorvallen. En wat er met derge
lijke verdrinkingsgevaar biedende put
ten dient te geschieden, dat weet men
wel zoo langzamerhand.
Het Langedelft-probleem is een ver-
keersvraagstuk met twee aspecten: een
stedebouwkundig en een verkeers-po-
litioneel.
Wlat het eerste betreft is de zaak
eenvoudiger dan zij lijkt. Er moet,
zoodra de gemeentefinanciën 'zulks
toelaten en wij zouden stellig niet
schromen de benoodigde géiden hier
voor te nemen van een post voor be
stratingen in verkeers-secundaire stads
gedeelten een trottoir komen
in de geheele Langedelft, van
de Markt tot en door de Kor-
tedelft tot aan den Dam. Dat
is een verkeerseisch, waaraan niet meer
te ontkomen valt; het is alleen maar een
quaestie van n u, of over een tiental
jaren. En dan is spoedige hulp o.i. dub
bele hulp.
Men zal zich herinneren, dat deze
quaestie enkele jaren geleden reeds aan
de orde is geweest. Er was toen van
gemeentewege een plan opgemaakt tot
trottoireering van de Lange- en Korte-
delft, met de er op uitkomende hoofd
verkeersstraten. In een toen met be
langstellenden en belanghebbenden be
legde vergadering hebben deze plannen
ernstige bestrijding ondervonden, aan
gezien men vreesde, dat het juiterlijk
van onze stad erdoor geschaad zou
worden.
Dat dit uiterlijk erdoor verandert,
geven wij grif toe; dat het schaadt
erkennen wij n i e t endat het ko
men van deze verkeerstechnische nood
zakelijkheid tegen te houden zou zijn,
ontkennen wij te eenenmale.
Met het uiterlijk schoon moet Middel
burg als stad van vreemdelingenbezoek
zonder twijfel rekening houden. Of het
bestaande rammelende gedoe van stoe
pen en stoepjes en kelderluiken en hek
jes nu zoo héél erg mooi is, dat wagen
we een beetje te betwijfelen. Waar het
werkelijk van belang is Prov. Biblio
theek b.v. daar zal niemand er aan
denken het te verwijderen. Maar overi
gens: vort met den rommel!
En mocht men nu, na gezette over
weging, tot het inzicht komen, dat een
modern tegeltrottoir dat ons als het
beste en het billijkste werd beschreven
detoneert in deze van boven oude,
maar beneden het middel toch reeds
moderne, straat, dan kan immers nog
altijd overwogen worden, ter verfraaiing
van dit aspect, om het trottoir b.v.
uit gele straatklinkers, uit geteerde
houtblokjes, of uit welk ander mogelijk
bruikbaar en betaalbaar materiaal, te
doen aanleggen!
Maar komen moet het trottoir er, en
hoe eerder hoe liever.
Vervolgens krijgen we de verkeers-
politie-kant van de zaak. Ook deze
heeft verschillende aspecten. Eén daar
van, hetwelk tegenwoordig nog al eens
naar voren komt, zij hier allereerst be
sproken, n.l. de vraag, of autos al dan
niet in de Langedelft mogen worden
neergezet, zgn. parkeeren.
Het is ons n.l. gebleken, dat den laat-
st- tijd de politie, wellicht na van hoo-
gerhand daaromtrent ontvangen wenken,
bestuurders van automobielen tracht te
bewegen hun wagens uit de Langedelft
te verwijderen, wijl zij daar niet zouden
mogen staan.
En dat, terwijl er hier in Middel-
urÊ géén parkeervoorschrif-
ScKefs voor €«n
ee n r i'chi i i ver ke< r
in de birmens+acl
ten e n/o f verboden in de ge
meentel ij ke verordeningen
te vinden zijn.
Dergelijke aanwijzingen van politie-
wege berusten dan ook, naar het ons
wil voorkomen, juridisch op uiterst
zwakken grond; in vele gevallen ontberen
zij dezen zelfs, dunkt ons, geheel en al.
Immers, een verzoek of bevel tot het
verwijderen van een parkeerende auto
kan slechts berusten op art. 31 bis on
zer politieverordening, welke zoodanig
voorschrift „in het belang der
openbare orde en vei
ligheid" kan doen geven, en op
art, 23 van de motor- en rijwielwet, dat
bevat de verplichting gevolg te geven
aan bevelen en aanwijzingen van poli-
tiewege, gegeven „in het be
lang van de vrijheid of
de veiligheid van het
v e r k e e r".
Het wil ons voorkomen, dat het arti
kel onzer politieverordening zeker
geen betrekking heeft op een in nor
male omstandigheden normaal parkee-
renden wagen, terwijl, indien de auto
zoo is opgesteld, dat zij de vrijheid of
veiligheid van het verkeer, redelijker
wijs gesproken, niet geacht kan worden
te belemmeren, ook dan de rechtsgrond
voor een verplaatsingsbevel op grond
van art. 23 Motor- en rijwielwet ons
zeer zwak voorkomt te zijn. Wij mee-
nen zelfs te weten, dat een proef-verbaal
in dezen niet tot een vervolging, dan
wel tot een vrijspraak van den automo
bilist, moet hebben geleid.
Evenwel, en als gezegd, dit is slechts
één, en een secundair, aspect van de
zaak, hetwelk we maar even belichtten,
omdat het tegenwoordig nogal, of eens
weer, de aandacht trekt. Wanneer het
Langedelft-probleem eens zal zijn aan
gevat en opgelost, dan is dit meteen van
de baan.
De verdere maatregelen, die wij dan
te dezen opzichte willen voorstellen, en
die we afdoende achten te zijn, vallen
kortweg samen te vatten aldus:
a. een stelsel van eenrichting-verkeer,
desnoods van des voormiddags 8 uur
tot middernacht, op de hoofdwegen der
binnenstad, als aangegeven in bijgaan
de schets;
b. fiets verbod op de drukke uren
in Lange- en Kortedelft;
c. inrichting van al dan niet be
waakte parkeergelegenheid op het
verhoogde middendeel van de Markt
(Donderdags eventueel op het Molen
water)
d. parkeeren op even en oneven da
gen aan linker- en rechterkant van alle
straten, of van die, waarvoor het één
richtingsverkeer is ingevoerd.
Het bezwaar, dat men tegen het één
richtingsverkeer wellicht zou willen in
voeren: dat automobielen, motorrijders
en fietsers (deze laatsten voor zoover
ze op de wegen, waarvoor geen abso
luut verbod geldt, beslist niet willen
afstappen) een eindje moeten omrijden,
zal niemand al te zwaar opnemen. Ons
dunkt, dat zij dit voor eigen veiligheid
en voor de vlotheid van het verkeer
gaarne over zullen, of althans dienen te,
hebben.
Indien de bestudeering van de ver
keerstechnische zijde van het vraagstuk,
op goede gronden, 'n anderen vorm van
éénrichtingsverkeer dan de door ons
voorgestelde, wenschelijker mocht doen
schijnen, dan is dat ons om 't even.
De Lange- en Kortedelft zijn samen
525 m lang, dat is zes minuten loopen;
wij zien er geen bezwaar in, normale en
gezonde menschen, wederom in het be
lang des verkeers, zoo nu en dan te
verplichten dezen marsch te maken.
Voor invaliden bv, is uitzondering of
ontheffing mogelijk.
Het is ons niet duidelijk, waarom op
het, juist door zijn verhooging, zoo vei
lige midden-Marktterrein niet reeds lang
parkeerterrein met opritten werd ge
schapen; dat zou aan het verkeer óm
de Markt bovendien tevens ruimte ge
ven!
Tenslotte is het in een straat om-en-
om-parkeeren een eisch van billijkheid
tegenover de bewoners en winkeliers
van een straat.
Het wil ons voorkomen, dat zoo on
geveer langs de in het vorenstaand aan
gegeven wegen het Langedelft-verkeers-
probleem kan worden opgelost.
De onder a, b en d genoemde maat
regelen zijn, bij wijze van spreken, met
een handomdraai in te voeren en zij
zouden stellig dadelijk reeds eenige ver
lichting van de kwaal geven; het trot
toir en het sub c genoemde kan dan in
voorbereiding genomen worden.
TWEEDE KAMER.
Interpellatie-Kupers
werkloosheid.
inzajke
Na het verwerpen van de gister ge
melde motie-Cramer heeft de heer Ku-
p e r s (s.d.) zijn interpellatie gehouden
inzake de werkloosheid.
Hij schetste den omvang en de gevol
gen der werkloosheid; er zijn hier te
lande 300.000 werkloozen, waarvan
50.0000 beneden 21 jaar. Hij betoogde
dat de aandacht van het Rijk in de eer
ste plaats op werk, niet op steun ge
richt moet zijn, en klaagde over de
rechteloosheid der arbeiders bij de
werkverschaffingen.
Hij dringt er op aan, de bouwvakar
beiders onder de steunregeling te bren
gen, en bepleitte de oprichting van een
Staatshypotheekbank.
Er zijn nog objecten voor productief
werk genoeg. Hij drong o.m. aan op
voortzetting der Zuiderzeewerken, Hij
vroeg hoe het staat met het onderzoek
inzake het oprichten van een crediet-
hulpbank, en wenschte sterke verkorting
van den arbeidstijd.
De minister van Binnenlandsche Za
ken, minister Ruys de Beeren-
b r o u c k betoogde, dat de regeering
den ernst der werkloosheid volkomen
beseft, maar de uiterste voorzichtigheid
moet betrachten, wegens de onzeker
heid der toekomst en den vermoedelijk
langen duur der nog in omvang toene
mende crisis.
Hij deelde mede dat in den loop van
Januari, Februari, Maart en April uit
gegeven is door de gemeenten aan
werkloozensteun (zonder aftrek van sub
sidies van staat c.q. provincies)
20.361.205, werkverschaffing 7.414.190
uitbetaald door werkloozenkassen
12.555.226 en door het Rijk is betaald
4.551.106, totaal 44.881.727. Spr.
heeft tot plicht voortdurend na te gaan,
of de normen der werkverschaffing de
vrije loonen niet schadelijk beinvloeden.
Alle aangelegenheden, de werkloos
heid betreffende, kunnen in de contact
commissie behandeld worden. Het ligt
niet in de bedoeling, thans de normen
bij de werkverschaffing over de gehee
le linie te verlagen; incidenteele beslis
singen moet de minister zich voorbe
houden. Het rouleeringsstelsel is onmis
baar voor het behouden van werkobjec-
ten voor de werkverschaffing.
De minister kan niet medewerken tot
wijziging van de verdeeling der crisis
uitgaven tusschen Rijk en gemeenten.
Dat de Rijksbijdrage aan het Nat. Crisis
comité onvoldoende zou zijn, is niet ge
bleken.
Hij is tot tegemoetkoming inzake de
werkloosheidkassen der bouwvakarbei
ders bereid, als men zich wil aanpassen
bij het tegenwoordig prijsniveau. Een
oprichting eener Staatshypotheekbank
kan hij niet aanbevelen. De regeering
kan niet medewerken tot een wettelijke
verkorting van den arbeidstijd; het be
drijf moet ten deze worden vrijgelaten.
De heer K u p e r s diende bij zijn re
pliek twee moties in.
De eerste wil de crisisuitgaven als re
gel voor 5/6 ten laste van het Rijk en
voor 1/6 van de gemeente brengen; de
tweede wil de crisisregeling ook uit
strekken tot de werkloosheidkassen der
bouwvakarbeiders.
De heer Van der Meys (r.-k.) wil
des noods de vermogens aantasten, om
de werkloosheidsuitkeeringen op peil te
houden.
De heer Slotemaker de Bruine
(c.-h.) gaf in overweging een 40-urige
werkweek met vermindering van uur
loon.
Dinsdag voortzetting.
DE „GRAF ZEPPELIN" BOVEN
ONS LAND
Het luchtschip Graf Zeppelin is Za
terdagochtend om 1 h 10 van Friedrichs-
hofen vertrokken voor de vastgestelde
vlucht naar Nederland, en te 8 h 10 op
het vliegterrein Twente geland. Om 8
h 50 steeg de Graf Zeppelin weer op
voor de voorgenomen rondvlucht met
als einddoel Rotterdam
Het luchtschip staat onder leiding
van kapitein Lehmann.
De belangstelling voor de landing was
niet alleen te Enschede, doch in geheel
Twente en in nog verdere omgeving
enorm.
Het weer dat in den zeer vroegen
ochtend, zeer mooi was geweest begon
tegen het tijdstip, waarop de landing zou
geschieden te betrekken. Donkere wol
ken kwamen aan den hemel, het bleef
echter vrij goed, zoodat geen moeilijk
heden bij de landing plaats hadden.
Een enthousiast gejuich ging op toen
het luchtschip vast lag.
Prins Hendrik, de ministers Reymer
en Deckers en een aantal autoriteiten,
benevens de passagiers voor de rond
vlucht waren inmiddels op het vlieg
veld aangekomen.
De commandant van het luchtschip en
de onder-commandanten waren, nadat de
douane-beambte vluchtig een kijkje in
het luchtschip hadden genomen, uitge
stegen. Het muziekkorps speelde het
Duitschland lied. Zij werden begroet
door den heer Edo Bergsma, die hen
welkom heette. Kapitein Lehmann dank
te hartelijk voor de ontvangst. Daarna
bood burgemeester Bergsma den kapi
tein de geschenken aan, die door de
leerlingen van de Hoogere Textielschool
waren vervaardigd
DE INVOER VAN KLOMPEN.
Op de vragen van den heer Locke-
feer betreffende het nemen van maat
regelen tot beperking of contingentee-
ring van den invoer van klompen heeft
minister Verschuur o.m. geantwoord,
dat hij niet kon toegeven, dat de voor
raden niet geruimd kunnen worden van
wege den grooten import uit het bui
tenland; immers de moeilijkheden in de
klompenindustrie zijn |een gevolg van
het mindere verbruik in verband met
de slechte toestanden, voornamelijk in
het landbouwbedrijf.
Zoolang niet aannemelijk is, dat toe
nemende invoer dreigt, is de minister,
in overeenstemming met het advies
der commissie van advies inzake de
Crisisinvoerwet van meening, dat niet
tot Contingenteering van dien invoer
moet worden overgegaan,
DE CRISIS-PACHTWET.
Naar de Maasbode verneemt, hebben
de Raad van State en de Regeering de
Koningin geadviseerd, haar sanctie te
verleenen aan de Crisis-pachtwet-Ebels.
Daar de wet eerst op 3 Juni j.l. werd
goedgekeurd door de Eerste Kamer, die
haar ook al zeer snel behandeld heeft,
is de onderstelling gewettigd, dat ook
de Koningin, de Raad van State en de
Minister van Justitie buitengewoon
Mooier, Sterker, Billijker!
AGENT
(Ingez. Med.)
18-VI-'32: Vrijdag hoogste lucht-
temperatuur 25.3 °C; (77 °F); laagste
13.4 °C (56 °F). Heden 9 h: 15.6 °C;
12 h: 15.7 °C. Geen regen of neerslag.
Hoogste barometerstand alhier 767
mm, laagste 765 mm.
Hoogste barometerstand 772.5 mm te
Thorshavn; laagste 758.7 mm te Ham
burg.
Zwakke tot matige N.W. tot N.O.
wind, half tot zwaar bewolkt, weinig of
geen regen, waarschijnlijk iets warmer.
Zon op: 4 h 39; onder 21 h 23. Licht
op; 21 h 53, Maan op: 22 h 24; onder:
3 h 34.
Zondag 19 Juni Zon op: 4 h 39; onder:
21 h 23. Licht op: 21 h 53. Maan op: 23
h 12; onder 4 h 39. L.K.: 25 Juni.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
Juni.
Hoogwater. Laagwater
Za.
Zo.
Ma.
Di.
18
19
20 S
21
1.27 13.56
2.19 14.45
3.13 15.36
4.02 16.23
8.03 20.30
8.51 21.24
9.41 22.16
10.28 23.06
spoed hebben gezet achter de afhande
ling van deze initiatiefwet, welke trou
wens met behulp van minister Donner
tot stand kwam.
De bedoeling der regeering is de wet,
zoo eenigszins mogelijk, reeds op 1 Juli
a.s. in werking te laten treden.
Weliswaar zullen dien datum nog niet
alle uitvoeringsmaatregelen hun beslag
hebben gekregen, zoo de samenstel
ling der Kamers voor crisispachtzaken
die in overeenstemming van justitie en
economische zaken moet plaats hebben
i maar de wet zal dan toch in zoover
effect hebben, dat beroep op den kan
tonrechter al tot schorsing van betaling
der pachtpenningen kan leiden en deze
in afwachting der Kamers voor pachtza
ken, zelf al kan probeeren partijen tot
overeenstemming te brengen.
HET SPOORWEGPERSONEEL AAN
VAARDT DE LOONSKORTING.
In een Vrijdagmiddag onder leiding
van den Personeelraad gehouden bijeen
komst van de vijf vakorganisaties bij de
spoorwegen is besloten het compromis
voorstel der directie (loonkorting van
5 pCt. per 1 Juli, en per 1 Oct. overwe
gen of met Januari 1933 ophieuw 5 pet.
korting noodzakelijk ^ou zijn) te aan
vaarden.
De tentoonstelling van werken van
de Koningin in De Korenbeurs te Arn
hem (de tentoonstellingszaal van de
vereeniging Artibus Sacrum) werd be
zocht door 2860 personen. De geheele
opbrengst met eenige giften bedraagt
1863.
De bruggenbouw van rijkswege.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
den heer Drop over het niet meer tot
inschrijving voor bruggenbouw van
Rijkswege toelaten van de N.V. Kon.
Maatschappij de Schelde te Vlissin
gen heeft de minister van economi
sche zaken en arbeid geantwoord.
Bruggenbouw is een bijzonder vak,
waarvoor een fabriek moet beschikken
over een constructiebureau met ervaring