^rouinciale JZeemuscfie
E. M. T. O.
T A XI.
No. 82.
Twee Bladen.
DONDERDAG 7 APRIL 193 2.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
Zeeland en België.
STATEN-GENERAAL,
BINNENLAND.
Tel. 298.
St. Janstraat.
ZEELAND.
WEER EN WIND.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10 elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent
iKBS
De „Gazette van Gent" wijdt een uit
voerige beschouwing aan de onderhan
delingen tusschen Nederland en België.
Daar ware wel zoo een en ander tegen
in te brengen veel zelfs wellicht, maar
we willen niet alles even zwaar nemen.
De stellig ernstige bezwaren, die er b.v.
voor ons land aan een gesloten, de
grens kruisend, Moerdijkkanaal verbon
den zouden zijn, kan men niet met een
grapje afdoen, alsof we bang zouden zijn
dat de (niet bestaande) „Belgische ma
rine, de booten van Sint-Anneke of de
vloot van Monaco" ons vrees zouden
inboezemen! Wanneer de „Gazette van
Gent" dan ook schrijft, dat in onze bla
den „ernstig en strak zulke stompzin
nigheden gedrukt worden", dan veroor
loven wij ons op te merken, dat deze,
en meer ons in de pen gegeven stomp
zinnigheden niet door ons, maar door
onzen opponent bedacht zijn! De ar
gumenten die de Nederlandsche
pers in haar beschouwingen over een
nieuw Nederlandsch-Belgisch verdrag
pleegt aan te voeren, zijn als regel van
ander en deugdelijker gehalte.
Evenwel, en als gezegd: we zullen der
gelijke grapjes en ontsporinkjes niet al
te zwaar nemen. En ons bepalen bij de
hoofdstrekking van het betoog.
Die is kort samengevat deze: Zee
land en West N.-Brabant hebben, eco
nomisch gesproken, véél van Gent en
van Antwerpen, daarentegen niets van
Rotterdam te verwachten. Aan Rotter
dam dienen Middelburg, Veere, Vlissin
gen, de steden en stadjes van Zeeuwsch-
Vlaanderen enzoovoorts, zelfs hun eco-
nomischen achteruitgang, (de Gazette
van Gent spreekt zelfs van „dood maar
zoo erg is het toch heusch niet!) te wij
ten.
Ergo: dat de Zeeuwen zich niet door
Rotterdams misbaar (dat „zich weert als
een duivel in een wijwatervat tegen het
kanaal AntwerpenMoerdijk") in de lu
ren laten leggen, maar, erkennende het
feit dat Zeeland binnen den economi-
schen cirkel van Gent en Antwerpen ligt,
zich op die twee Belgische steden oriën-
teeren en zich onthouden van meezingen
in het Rotterdamsche anti-Belgische
koor.
Aldus betoogt de Gazette van Gent.
Men zou zoo zeggen: dat is een vrien
delijke raad; hij is zeker wèlgemeend,
en dus volge men hem op.
Tot op zekere hoogte is dat reeds ge
schied, Zooals men uit ons blad heeft
kunnen vernemen, stelt het in oprich
ting zijnde Comité van waakzaamheid
zich op een zeer voorzichtig standpunt.
Het wenscht allereerst, en deugdelijk, te
weten of er, evenals bij het vorige ver
drag, specifiek Zeeuwsche belangen
aangetast staan te worden, alvorens het
zijn stem in het groote protestkoor zal
willen mengen.
Maar dat wil bij lange na niet zeggen,
dat onzerzijds het geheele betoog van
de „Gazette van Gent" als juist wordt
aanvaard!
Dat Rotterdam tot bloei kwam, een
machtige havenstad werd, was een ge
volg der vrije concurrentie binnen
onze grenzen, en indirect is Rot
terdams bloei den Zeeuwen als Neder
landsche staatsburgers natuurlijk mede
ten goede gekomen. Zelfs directe voor
deden zijn daarvan aan te wijzen men
denke b.v. aan den scheepsbouw in Zee
land, voor Rotterdamsche rekening.
Dat Zeeuwsche steden in bloei terug
liepen soms tot doode steden werden,
het is een gevolg van tal van factoren,
maar daarvan is Rotterdam, zelfs voor
zoover het van dien achteruitgang de
oorzaak is, toch geen verwijt te maken?
Dat Rotterdam vecht voor het behoud
van waar het een economisch, een his
torisch, een geografisch recht op heeft
dat is toch logisch?
Dat Rotterdam, als Nederland
sche havenstad voorzoover het betreft
den strijd tusschen haar en de concur-
reerende Belgische havenstad Ant
werpen, op den steun van de Nederland
sche regeering, en, des noodig, van het
g a n s c h e Nederlandsche volk rekent
dat is toch recht?
En Zeeland dan?
Hier gelden drie motieven. Een pro
vinciaal, een algemeen-economisch en
een nationaal.
In de eerste plaats het provinciale.
Wij gevoelen ons allerminst geroepen
ten koste van Zeeuwsche belangen
voor Rotterdam te pleiten! Integendeel:
het is niet meer dan natuurlijk, dat voo
ons Zeeuwsche belangen vóórgaan. Wan
neer wij, om een voorbeeld te nemen,
ten koste van Rotterdam een scheep
vaartlijn naar Vlissingen zouden kunnen
krijgen, zoodat de Vlissingsche haven
in welker toekomstige ontwikkeling en
bloei, hoezeer deze ons ook verheugen
zoude, wij vooralsnog een zwaar hoofd
hebben daar de voordeelen van zou
genieten, dan zij men er van verzekerd,
dat wij daarvoor met kracht zouden plei
ten.
Zeeland ziet zijn eigen belangen zeker
wel zóó goed in, dat het niet ten koste
daarvan zich voor Rotterdam zal uitslo
ven. Dat weten we zelf wel en de waar
schuwing van de Gazette van Gent is
op dit punt dan ook overbodig.
Wij kunnen zelfs nog iets verder gaan.
Van algemeen-economisch standpunt
staat de zaak zoo, dat Zeeland, dunkt
ons, met genoegen gevolg zou geven aan
de wenken, die de „Gazette van Gent"
ons geeft, wanneer het daardoor zijn
eigen economische ontwikkeling werke
lijk zou kunnen bevorderen, zonder in
conflict te komen met belangen van een
andere orde.
Maar tenslotte dienen locale eco
nomische voordeelen toch altijd be
schouwd te worden in nationaal-econo-
misch verband, en daarenboven is het
zelfs mogelijk, dat onder bepaalde om
standigheden van mogelijke locale eco
nomische voordeelen zal dienen te wor
den afgezien, omdat dan belangen van
hoogere, niet-economische, orde in het
gedrang zouden kunnen komen.
Wij zijn het tenslotte op dit punt eens
met onzen Gentschen collega: de zon
schijnt voor iedereen! Wij gunnen Ant
werpen zijn bloei, wij gunnen Gent een
rol als havenstad, maar: wanneer wij
de zon al in des buurmans water kunnen
zien schijnen, wij wenschen niet mee
te doen aan het opzetten van een zönne-
scherm, waardoor Nederland zelf in de
schaduw zou komen te liggen.
En de gouden bergen die voor Zee
land in een versterkte oriënteering op
Gent en Antwerpen gelegen zouden zijn,
zien wij voorloopig ook nog niet in dat
zonnetje blinken. Indien deze bergen al
zouden bestaan, dan zou vóór het be
reiken daarvan toch zeker de tolgrens
tusschen Nederland en België verdwenen
moeten zijn. En of dat er in de naaste
toekomst van zal komen?
We hebben ook daarin een zwaar
hoofd. p
EERSTE KAMER.
Defensiebegrooting,
De Kamer heeft gisteravond de defen
siebegrooting aangenomen met 29 tegen
14 stemmen. Tegen stemden de s.d. en
v.d.
Z. h. st. werd aangenomen de vesting-
begrooting 1931 en de begrooting van
het fonds tot verbetering der kustverde
diging voor 1932.
Evenzoo de begrooting der artillerie
inrichtingen 1932, nadat de minister van
defensie had medegedeeld reeds eenige
maanden geleden een doorgaand onder
zoek te hebben doen instellen n.a.v. de
aanwezigheid van communisti
sche cellen in de fabriek van de
Hembrug. Dit onderzoek is nog niet ge
ëindigd. Na afloop hiervan zullen maatre
gelen worden overwogen, naar aanlei
ding van de bereikte resultaten.
DE MOEILIJKHEDEN IN DE MIJNIN
DUSTRIE.
Het bestuur van de R.K. Mijnwer-
kersbond te Heerlen heeft zich telegra
fisch tot den Raad van ministers te Den
Haag gewend, om ingrijpen der Neder
landsche regeering te verkrijgen. Door
dat de regeeringen in de ons omringen
de landen steeds verder den weg opgaan
van de bescherming der eigen mijnin
dustrie wordt, de positie van de abso
luut onbeschermde Nederlandsche mijn
industrie steeds moeilijker. Naar verluidt
zal tengevolge van de verscherpte maat
regelen der Belgische regeering nog van
het geven van ontslag aan meer arbei
ders op de Nederlandsche mijnen moe-
De achting der braven is een hals
snoer dat men in één minuut geheel
kan verliezen en eerst na jaren, ko
raal voor koraal, kan terugvinden.
ten gorden overgegaan, terwijl het aan
tal verzuimdiensten inplaats van af zal
toenemen.
Hedenmorgen vertrok het Indië-
vlietuig de Uil met post en passagiers
(2 voor Rome en 2 rvoofr Athene) van
Schiphol naar Batavia.
Bij K. B. is bepaald dat gedurende
het tijdvak van 1 April 1932 tot 1 Octo
ber 1932 de invoer uit ieder land ver
boden is van leestklaar schoenwerk
voor zóóver deze meer bedraagt dan 100
van de gemiddelde hoeveelheid, die
van dat schoenwerk gedurende 't over
eenkomstige tijdvak der jaren 1930 en
1931 is ingevoerd.
Morgen zullen ongeveer 200 werk
lieden aan den arbeid gaan bij uitgebrei
de werken voor ontwatering der voor
malige waterschappen „Het Trippen-
poldertje" en „Goed van Ykel", deel uit
makende van het waterschap der Ge
combineerde Hoevensche Beemden, als
mede aanleg en verbeteringen van we
gen in het waterschap.
Totaal wordt voor dit werk in werk
verschaffing 90 pet. overheidssubsidie
toegestaan.
De Nederlandsche werkloosheids-
raad vergaderde dezer dagen. De voor
stellen tot reorganisatie door een. specia
le commissie ontworpen, werden in be
ginsel aanvaard. Besloten werd de com
missie te continueeren en haar (pp te
dragen gedetailleerde voorstellen uit te
werken en de uitvoering hiervan voor
te bereiden.
De werkplaats der Ned. Spoorwe
gen te B 1 e r i c k zal binnenkort een
aanzienlijke uitbreid'ng ondergaan. De
voorgenomen uitbreiding der bestaan
de gebouwen zal circa 120.000 kosten,
(Ingez. Med.)
DE RONDVLUCHT BOVEN
NEDERLAND.
Zaterdag 30 April komt de
luchtvloot boven Zeeland.
Zooals men reeds vernam, zal
er op 29 en 30 April a.s. een rond
vlucht over Nederland door de K. L. M.
georganiseerd worden, zulks om propa
ganda voor het vliegverkeer in het al
gemeen te maken,' en bovendien om, in
de toekomst, als aantrekkelijkheid voor
bet vreemdelingenverkeer te kunnen
gelden.
Uiteraard stellen wij 't meest prijs op
toeristen, die geruimen tijd binnen on
ze landspalen vertoeven, maar als het
tenslotte in één dag moet wel, dan
zullen ze tenslotte héél wat meer van
Nederland zien als ze een dag boven
ons land vliegen, dan wanneer ze aan
één hort met den trein bij Nieuweschans
binnenkomen en bij Roosendaal er weer
uitgaan. En toch hebben we al eens een
Amerikaansch reisgezelschap ontmoet
dat „did Holland in one day" op laatst-
vermelde wijze
Wij hebben ons tot het plaatselijk
agentschap der K. L, M. om bijzonder
heden gewend, voorzoover dit betreft
het Zeeuwsche deel van de vlucht. De
eerste dag is voor het N.-deel van Ne
derland: Soesterberg, Arnhem, Twen-
the, Meppel, Eelde, Afsluitdijk van de
Zuiderzee, De Kooy, Schiphol/Waalha
ven. Den tweeden dag gaat het over
Dordrecht, Gorcum, Den Bosch, Nijme
gen naar Venlo. Vandaar over Roer
mond, Maastricht, Heerlen, Sittard, Hel
mond, Eindhoven, Tilburg naar Breda,
waar wellicht bij Gilse-Rijen geland
wordt. Dan trekken we Zeeland in: over
Roosendaal vliegt de luchtvloot naar
Hulst-Axel, dan over Oost- en West-
Zeeuwsch-Vlaanderen naar Breskens,
alwaar de Schelde wordt overgestoken
(met nog grootere snelheid dan de „Prin
ses Juliana" dit kan) en dan landen we
na het passeeren van Vlissingen op het
vliegveld-Walcheren. Hier wordt ge
luncht en daarna kiest de vloot weer
lucht om over Middelburg en Veere,
langs N. Bevelands Westpunt naar West-
Schouwen te koersen. Als regelmatig
station van den aanstaanden geregel-
den luchtdienst ZeelandWaalhaven
vindt uiteraard ook nu een landing op
West-Schouwen plaats; ,daarvandaan
vertrekt de vloot huistoe d.w.z. naar
haar bases Waalhaven en Schiphol.
Er wordt gevlogen, zoo vernamen wij
verder, met F Vila en F VlII-toestellen,
die onderscheidenlijk voor 8 en 15 pas
sagiers ruimte bieden. Boven verschil
lende steden zal een rondje worden ge
maakt, En, zoo vernamen wij nog: het
ligt in de bedoeling alle passagiers, die
de geheele rondvlucht meemaken, een
gedenkpenning van de Kon. Vereeni-
ging voor Luchtvaart aan te bieden.
De aankomst op 30 April te Vlis
singen zal ongeveer 14 h 15 zijn, Bet
vertrek vandaar is bepaald op 15 h 45,
aankomst West-Schouwen 16 h, ver
trek 16 h 30 en aankomst Waalhaven
te 17 h.
En zoo vroegen wij tenslotte
kan men ook voor korte trajecten mee
vliegen, en wat kost een en ander?
Men kan op alle trajecten meevlie
gen, zoo luidde het antwoord. De heele
vlucht kost den eersten dag Schiphol
Schiphol 55; WaalhavenWaalhaven
65. En de tweede dag kost uit en
thuis Schiphol f 73.50; Waalhaven
63.50.
Gilze-RijenVlissingen kost 13.50;
VlissingenWest-Schouwen 4; West-
SchouwenWaalhaven 7; om maar
eens enkele losse prijzen' te noemen.
Maar.... wie voor vier gulden eens 'n
luchtritje van vliegveld-Walcheren naar
Schouwen-Duiveland zou willen maken,
die bedenke, dat op deze korte tra
jecten bij wijze van lucht-boemeltrein
slechts passagiers opgenomen zullen
kunen worden, voorzoover de Fokkers
niet vol zijn met volle rondvlucht-pas
sagiers.
En ons dunkt, dat voor de heele
rondvlucht wel veel animo zal bestaan!
MIDDELBURG.
Op een aanstaanden Woensdag van
wege de vereeniging „Handelsbelang" in
St. Joris" te houden bijeenkomst, zal de
heer S. Sellenraad der N.V. Philips Fa
brieken te Eindhoven een uiteenzetting
geven van de decoratieve etalagever-
lichting, die in staat stelt, met eenvou
dige middelen de aantrekkingskracht
van een etalage te verhoogen. Vreem
de, bekorende lichteffecten, die op de
verbeelding inwerken, spelen daarin
een groote rol en de kunst, die de licht
effecten met bijna geen onkosten te
verwezenlijken zal er uitvoerig worden
uitgelegd en gedemonstreerd.
Na de pauze zal worden vertoond een
film van het Philips Gloeilampenbedrijf.
De Minister van Financiën maakt
bekend, dat ten behoeve van 's Rijks
schatkist is ontvangen: wegens over vo
rige jaren te weinig betaalde belastin
gen naar inkomen en/of vermogen (ge-
wetensgeld) bij: den inspecteur der di
recte belastingen alhier 29.51, 27.20.
Gisteren hield de af deeling Wal
cheren van de Ned. Ver. van Spiritisten
„Harmonia" weder een openbare psy
chometrische seance in de bovenvoor-
zaal van St. Joris.
In de goed bezette bijeenkomst heeft
dit maal mevrouw A. Joost van Heinin
gen uit Nijmegen als medium met succes
een aantal voorwerpen psychometrisch
behandeld, d.w.z. zij gaf weer de ge
waarwordingen die zij bij het in handen
nemen ervan, kreeg. Dikwerf waren de
ze voorwerpen van afgestorvenen afkom
stig, Het medium heeft bovendien ver
schillende door haar geziene „ver
schijningen" van afgestorvenen in de zaal
beschreven; niet steeds echter werden
daarin heengegane nabestaanden of be
kenden door de betrokkenen herkend.
ZUID-BEVELAND.
Locaalspoorwegen op Zuid-Beveland,
GOES. Op 2 Februari j.l. heeft te
Goes een vergadering plaats gehad van
gemeente- en polderbesturen op Zuid
en Noord-Beveland ter bespreking van
7-IV-'32: Woensdag hoogste lucht-
temperatuur 8.6 °C; (47 °F); laagste 4,3
°C (40 °F). Heden 9 h: 8.8 °C; 12 h:
10.5 °C. 13,2 mm regen- Hoogste baro
meterstand alhier 755 mm, laagste
747 mm.
Hoogste barometerstand 770.3 mm te
La Coruna; laagste 727.0 mm te Lerwick.
Verwachting tot Morgenavond:
Matige tot krachtige, tijdelijk storm
achtige Z.W, tot N,W. wind, zwaar be
wolkt tot betrokken met tijdelijke op
klaringen, waarschijnlijk regen met ha
gelbuien, iets kouder.
Zon op: 5 h 22; onder 18 h 43. Licht
op: 19 h 13. Maan op: 5 h 32; onder: 20
h 43. E.K: 14 April.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
April.
Hoogwater. Laagwatcï
Do. 7 2.07 14.28 8.44 20.43
Vr. 8 S 2.34 14.52 9.10 21.11
Za. 9 3.02 15.22 9.37 21.41
Zo. 10 3.34 15.53 10.05 22.17
de geruchten over een eventueele op
heffing van de locaalspoorwegen op Zuid-
Beveland. Deze vergadering werd na
mens de Ned. Spoorwegen bijgewoond
door den heer Verschoor. Uit diens
woorden bleek wel, dat de N.S. gaarne
tot opheffing van den dienst op enkele
trajecten zou overgaan, indien zij niet
contractueel was verplicht, krachtens
de subs:die-voorwaarden met de ver
schillende gemeente- en polderbesturen,
tot het doen rijden van een zeker aan
tal treinen per dag. Kei was echter be
grijpelijk, dat de op die vergadering
aanwezige gemeente- en polderbestu
ren er nog niet voor te vinden waren
deze ontheffing te verleenen, tenzij de
N.S. afstand van de subsidie deed.
Thans schrijft de spoorwegdirectie
aan den burgemeester van Goes, die de
leiding der bedoelde vergadering had,
dat deze bijeenkomst niet tot bepaalde
conclusies heeft geleid. De direatie zou
gaarne in meer concreten vorm met de
denkbeelden die daaromtrent bij de
streekbelanghebbenden bestaan, in
kennis worden gesteld. Er moet vol
strekt niet worden verwacht, dat het
mogelijk zal zijn, algeheele vrijstelling
van de betaling der nog verschuldigde
subsidies te verleenen. Slechts zeer 'be
scheiden wenschen zouden in overwe
ging genomen kunnen worden.
Burg. en Weth. van Goes achten het
nu wenschelijk deze aangelegenheid op
nieuw te bespreken. Daarom zullen ge
meente- en polderbesturen a.s. Dinsdag
wederom te Goes bijeenkomen.
Zooals het zich laat aanzien, zal het
dus een kwestie van loven en bieden
worden.
HEINKENSZAND. Woensdagmiddag
kwam de gemeenteraad, onder voorzit
terschap van den burgemeester, in open
bare zitting bijeen. Afwezig met kennis
geving de heer Steketee. Een adres van
Oostwolde om adhaesiebetuiging op een
adres betreffende een spoedigen regee-
ringssteun aan land- en tuinbouw. De
voorzitter stelt namens B, en W.
voor, hoewel overtuigd van den ernst
in het land- en tuinbouwbedrijf, geen ad
haesiebetuiging aan dit adres te verlee
nen, doch de gemeente Oostwolde in
overweging te geven een gezamenlijk
adres te zenden aan de Regeering door
tusschenkomst van de Vereeniging van
Nederlandsche gemeenten.
Steun Tarwewet.
De heer Beaufort stelt voor om
langs deze vereeniging de Regeering ook
maatregelen te doen nemen ten opzichte
van den te verleenen steun aan de tarwe.
Zooals de toestand thans is, deugt vol
gens zijn meening de steun aan de tarwe
niet. Het is z. i. een feit, dat zeer veel
tarwe is gezaaid. In vele gevallen is zelfs
de helft van een bouwlandbedrijf met
tarwe bezaaid. Het ongeluk is dat aan
tarwe door den veldarbeider haast niets
wordt verdiend. Immers na den uitzaai
wordt in vele gevallen niet meer gewied.
Bij het oogsten komt de landbouwer met
den zelfbinder en daarna doet de dorsch-
machine de rest. Zoodat haast geen cent
door den veldarbeider wordt verdiend
aan tarwe. Juist omdat zooveel bouw
grond met tarwe is bezaaid, is er minder