Brouincicile .Zeemusche
WEgpyWIND
ÈEBË IftVKED
t. L
No. 61.
Drie Bladen.
ZATERDAG 12 MAART 193 2.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
Een coöperatief vermomd
gemeentelijk slachthuis.
Draagt Helder s Brillen.
IN ONZE
STATEN-GENERAAL.
BINNENLAND.
BMT3T 6? T9t T3T Y6T?9? £EB
it,
brae
lee-
sche
1268
lea.
ïes,
ilea
364,
en
fen-
Iter,
en
[ler
en
lge
ion
ion
en
COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone adverteOtiën
30 cent per regelvoor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG.
N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 -:- Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: ran 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertenliën" worden, mits uitdruk
kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge
nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent
^gijgg
Wanneer het openbaar slachthuis, dat
thans bij onze Zuider-buurstad in ge
bruik is, van den beginne af aan een uit
sluitend Vlissingsche aangelegenheid
ware geweest, dan zou er voor ons
waarschijnlijk weinig of geen aanleiding
geweest zijn, onze aandacht daarop te
richten. Dat wij zulks in het verleden
wel deden, en daartoe thans wederom
gedrongen worden, vindt zijn rechtvaar
diging in de onstaanswijze dier inrichting,
nl. als oppositie-abattoir tegenover het
overeengekomen gemeenschappelijke
openbare slachthuis, dat Midelburg en
Vlissingen aan den Zuidgrens onzer ge
meente gebouwd zouden hebben, en ver
der in het feit, dat, naar ons bekend is,
pogingen aangewend zijn geworden, en
wellicht in de toekomst nog herhaald
zullen worden, zoowel om te trachten
de Middelburgsche slagers alsnog te be
wegen hun slachtingen in Vlissingen te
verrichten, als wel om te beproeven,
hier ter stede stemming te maken voor
het oprichten van een tweede, zooge
naamd „coöperatief", abattoir.
Het wil ons voorkomen, dat weinig
woorden verspild behoeven te worden
aan het eerstgenoemde pogen, om onze
Middelburgsche slagers, na al wat er ge
beurd is, nog naar Vlissingen te lokken.
In de eerste plaats zijn er overwegende
redenen van economisclien aard, die dat
o.i. zullen beletten: het is toch moeilijk
denkbaar, een plaats te vinden, die voor
ons nog ongunstiger gelegen is, dan die
waar het Vlissingsche abattoir thans
staat; en bovendien is het te klein voor
dit verdere doel.
Maar al ware het een en het ander niet
het geval; al zou het uit te rekenen zijn,
dat het technisch en financieel niet ge
heel onmogelijk ware, dat de Middel
burgsche slagers in Vlissingen zouden
slachten, dan nóg kunnen wij ons moei
lijk voorstellen, dat zulks zou geschie
den.
Want daarmede zouden wij in deze on
verkwikkelijke slachthuisgeschiedenis
dan toch wel een heel smadelijke neder
laag aanvaarden!
Tenslotte werken, hoezeer een richtig
en zuinig financieel beheer te allen tijde
geboden is, in de gemeentelijke politiek
toch ook nog andere factoren mede.
Wij gaan dus uit van de onderstelling,
dat ons gemeentebestuur, onze slagers,
en onze burgers zullen zeggen: daar
denken we niet aan.
Anders staat het met de quaestie: ge
meentelijk of coöperatief slachthuis.
Wij hebben aan den vooravond van de
behandeling dezer zaak in den Middel-
burgschen gemeenteraad doen blijken
dat er, naar onze overtuiging, hier ter
stede een hygiënische centrale slacht
plaats moest komen. En wel nu
niet op hygiënische n, maar op
wettel ij ken grond zoo spoedig
mogelijk. Hadde die stok niet achter de
deur gestaan, wij zouden in dezen slech
ten tijd, hoewel vasthoudende aan het
principe, gepleit hebben voor enkele ja
ren uitstel. Dat is nu niet mogelijk ech
ter.
Omtrent den exploitatie-opzet en
-vorm was en is hiermede echter nog
niets gezegd. Er is niets, dat ons prin
cipieel voorstander moet doen zijn
van 'n gemeentel ij k slachthuis, en
wanneer men ons op redelijken grond
zou kunnen aantoonen, dat een andere
voim van exploitatie; een naamlooze
vennootschap bv., of een coöperatie, of
zelfs een geheel particuliere onderne
ming, financieel voordeeliger zou wezen
met behoud van dezelfde hygiënische
waarborgen er is geen enkele reden
om daar niet voor te zijn.
Evenwel, om bij ons punt van uitgang
terug te komen: men late het Vlissing
sche abattoir dan als voorbeeld en toets
steen achterwege, want dat i s in wezen
geen coöperatief slachthuis, maar, zoo
als wij reeds eerder schreven: een
openbaar gemeentelijk slachthuis, dat
slechts als coöperatie vermomd werd om
van de lastige overeenkomst met Mid
delburg ontslagen te worden.
Wij hebben wel eens den indruk ge
kregen, dat men bezuiden de keersluis
deze formuleering niet aangenaam-klin-
kend vond. Dat kan zijn; de vraag is
slechts, of zij juist is.
Die juistheid is echter met de stukken
gemakkelijk aan te toonen.
Onder no. 9325 verscheen als bijvoeg
sel tot de Ned. Staatscourant van 28
viii 1929 een afdruk van de oprichtings-
acte met statuten der Coöperatieve ver
eeniging tot exploitatie van een open
baar slachthuis in de gemeente Vlissin
gen U.A., verleden ten overstaan van
notaris J. C. Paap. 17 Vlissingsche sla
gers, 3 van Oost en West Souburg en
2 van Westkapelle worden daarin als
oprichters vermeld.
Wij ontleenen aan die acte en statu
ten in hoofdzaak datgene, wat de ver
houding tusschen de gemeente Vlissin
gen en de vereeniging, c.q. het door haar
te exploiteeren slachthuis, karakteri
seert.
Art. 4 zegt dan al dadelijk: „De ex
ploitatie van het slachthuis geschiedt op
nader door den gemeen
teraad van Vlissingen, na
overleg met de vereeniging, b ij regle
ment vast te stellen wij-
z e.
Art. 10, handelende over ontzetting uit
het lidmaatschap der vereeniging, zegt
dat door de algemeene vergadering ont
zette leden „recht van beroep op het
college van B, en W. van Vlissingen"
hebben.
In de afdeeling der statuten, die van
het bestuur handelt, wordt weliswaar
met eenig vertoon van souvereiniteit ge
zegd (Art. 19): „Het bestuur benoemt,
schorst en ontslaat het dienstpersoneel,
stelt zijn bezoldiging vast en regelt zijn
werkzaamheden bij reglement", maar
daarop volgen dan een aantal bepalin
gen, die deze bestuurs-souvereiniteit
dermate inperken, dat er al heel weinig
van overblijft:
„De benoeming van een bedrijfsleider
of leden van het abattoirbedrijf geschiedt
door het bestuur der vereeniging uit een
bindende voordracht van 2 personen,
welke voordracht de goed
keuring behoeft van B. en
W. van V i i s s i n g e n,"
De bezoldiging van den bedrijfsleider
wordt door het bestuur vastgesteld, b e-
houdens goedkeuring van
B. en W. van Vlissingen.
De rechten en verplichtingen van den
bedrijfsleider moeten vóór de benoeming
worden vastgesteld in een schriftelijke
instructie van de vereeniging, onder
goedkeuring van B. en W,
v an Vlissingen.
De bedrijfsleider moet zich gedragen
naar de bevelen van de ambtenaren van
den keuringsdienst en van B. en
W. van Vlissingen ten aanzien
van de naleving van de desbetreffende
wettelijke voorschriften betreffende de
vee- en vleeschkeuring en Hinderwet.
Ontslag van bedrijfsleider of leden van
het abattoir-bedrijf, anders dan op eigen
verzoek, en schorsing behoeven de
goedkeuring van B. en W.
van Vlissingen.
Art. 20. Het bestuur heeft de vooraf
gaande goedkeuring van de alge
meene vergadering en van Burgem.
en Wethouders van Vlis
singen noodig voor het eischende of
verwerende optreden in rechten, het
koopen, verkoopen, vervreemden of be
zwaren van onroerende goederen, het
oprichten van nieuwe of het verbou
wen van bestaande gebouwen en het
aangaan van geldleeningen, een bedrag
van 1000 te boven gaande.
Art. 21. Het bestuur stelt de tarieven
voor het gebruik van het slachthuis, i n
overleg met het college
van B. en W. van VI i s s i n-
g e n, telkens voor 1 jaar vast."....
„De tarieven moeten door den
raad der gemeente Vlis
singen bekrachtigd w o r-
d e n."
De artt. 23 e.v. handelen van de com
missarissen. De voorzitter van dit colle
ge kan volgens de statuten zijn de door
een eventueelen hypotheeknemer be
noemde.
„De wethouder van fi
nanciën der gemeente
Vlissingen is ambtshalve
gedelegeerde bij de ver
eeniging en heeft het recht alle ver
gaderingen van commissarissen bij te
wonen en heeft daar een adviseerende
stem, terwijl hij alle stukken en beschei
den der vereeniging mag inzien."
Wanneer wij, ten aanzien van de ver
houding tusschen gemeentebestuur en
„coöperatieve vereeniging" nu nog ver
melden, dat „wijziging der statuten
slechts kan geschieden na vooraf
verkregen goedkeuring
van B. en W. van Vlissin
gen, dan lijkt ons het karakter van in
wezen gemeentelijk openbaar slachthuis
hiermede wel zoo onomstootelijk vast
gesteld, dat het niet noodig is nog meer
ter adstructie onzer stelling aan te voe
ren. o
Een tweede belangrijke quaestie, die
nog overblijft, de formeele zijde van de
zaak afgedaan zijnde, is de materieele:
waar komt het geld vandaan?
Zooals men weet kost het Vlissingsche
abattoir zoo ongeveer 1V* ton. Zoowat
l/3 van dit bedrag is voor het koelhuis,
en voor dat 1/3 is de gemeente garant.
Het overige geld moet op de een of
andere wijze bijeengebracht zijn hoe,
dat is niet bekend. Wel staan er in de
statuten bepalingen, betrekking hebben
de op geldleenen onder hypothecair ver
band, en de rechten, welke zulk een hy
potheeknemer dan verkrijgt, maar een
zoodanige hypotheek is momenteel,
voorzoover ons bekend, te daarvoor be
stemder plaatse niet geregistreerd. Wan
neer we dus de 22 X 50 1100,
afkomstig uit de per lid verplichte deel
name (Art. 6) buiten beschouwing laten,
dan moet hier een vraagteeken gesteld
worden. Het waarschijnlijkst lijkt ons,
dat enkele der meergegoede slagers en
andere belangstellenden de gelden, wek
licht bij wijze van obligatieleening, ver
strekt hebben.
In elk geval, en hoe dit ook zij: wij
kunnen ons moeilijk voorstellen, dat nu
hierin het voordeel der zgn. „coöpera
tie" gelegen moet zijn.
Tenslotte vermelden we nog uit de sta
tuten den slachtplicht; art. 13 luidt nl.
„Het is den leden verboden, behoudens
voorafgaande schriftelijke toestemming
van het bestuur voor elk geval afzonder
lijk, ten behoeve van hun bedrijf elders
dan in het slachthuis der vereeniging
te slachten of te doen slachten, op ver
beurte eener boete van 50 ten behoe
ve van de vereeniging, opeischbaar door
het enkele feit der overtreding."
Naar ons van welingelichte zijde ter
oore kwam, wordt dit slachtgebod reeds
nu aan alle kanten lustig overtreden, be
gunstigd door het feit, dat het heffen van
invoerkeurloon, op formeele gronden, tot
dusverre nog niet mogelijk was.
Het vorenstaande samenvattende,
dienen wij, zoolang ons geen andere ge
gevens en cijfers ter beschikking gesteld
worden, tot deze conclusie te komen:
1. wat de vraag van particuliere of
overheidse x p 1 o i t a t i e betreft, is er,
althans voorzoover het Vlissingsche
openbare slachthuis betreft, geen groot
wezenlijk onderscheid tusschen beiden te
constateeren;
2. wat den financieelen kant van de
zaak aangaat, zijn de voordeelen zoo
zij zouden bestaan onbekend.
Ten aanzien van wat er in Middelburg
nu moet gebeuren, kunnen wij tot dus
verre nog geen enkel argument vinden,
dat pleit voor het te elfder ure zoeken
naar andere wegen dan den weg, door
onzen gemeenteraad uitgestippeld. De
weg die naar een coöperatief vermomd
gemeente-abattoir leidt, heeft voor ons
weinig aanlokkelijks.
Wij volgen de prijsverlagingen en
blijven het laagst in prijs.
(Ingez. Med.)
Het gaat niet door.
Enkele dagen geleden opperden wij
de mogelijkheid van het houden eener
loterij, met het doel binnen korten tijd
een aardig bedragje ten behoeve van het
Plaatselijk crisis-comité bijeen te bren
gen.
Reeds dadelijk gaven we daarbij te
kennen, dat o.i. zulk een plannetje
slechts kans van slagen zou bieden, in
dien in breeden kring instemming daar
voor te vinden ware.
Dit is gebleken niet het geval te zijn.
Slechts een zeer gering aantal betui
gingen van instemming en waardeering
mochten wij ontvangen. Erkentelijk voor
dien steun, en voor den gegeven goeden
raad, moeten we thans vaststellen, dat
de animo niet voldoende groot is. Zoo
dat aan het plannetje, voor wat ons be
treft, niet verder gewerkt zal worden.
EERSTE KAMER.
Justitie.
Bij de behandeling der justitiebegroo-
ting zeide de heer Hermans (s.d.)
verzachting van het lot der gevangenen
te wenschen. Vastere regelen t. o. v. het
vraagstuk der echtscheiding vroeg de
heer P o 11 e m a (c.h.)
De minister van justitie, mr. Don-
ngp r, zeide t. a. v. stichtingen geen be
paalde toezegging tot wetswijziging te
kunnen doen.
De kinderrechters hebben zich bij hun
maatregelen te houden binnen de gren
zen der begrooting.
De kwestie der echtscheiding vindt
haar normen in de maatschappij zelve.
De brochure tegen den heer Kröller
heeft geen schijn of schaduw aan bewijs
opgeleverd. Specialisatie van de oplei
ding der strafrechters acht hij niet noo
dig. Dienstweigeraars zijn in de bijzon
dere gevangenis te Scheveningen niet
onbillijk behandeld. Het vraagstuk van
vervoer van verdachten heeft de aan
dacht van den minister. Een regeling be
treffende Ket dragen van insignes door
ambtenaren zal in het ambtenarenre
glement worden opgenomen.
De justitiebegrooting werd na re- en
dupliek goedgekeurd.
TWEEDE KAMER.
Indische begrooting.
Benoemd wordt in de vacature-Schok
king tot lid van de gemengde commissie
voor de stenografie de heer Snoek Hen-
kemans.
Hierna wordt de behandeling van de
Indische begróoting voortgezet.
Minister De Graaff zegt, dat men
een overzicht van den toestand kan krij
gen, als men de uitkomsten van 1931
vergelijkt met die van andere jaren.
Vergeleken met de jaren 1925 tot 1929,
is er een achteruitgang van de inkomsten
met 43 pet. De Minister wees verder
op den stijgenden salarislast, daar de
laatste jaren het aantal ambtenaren met
25 pet. is gestegen. Voor louter pessi
mistische beschouwingen is intusschen
geen reden, omdat bij eenige verbetering
van den wereldtoestand Indië zich vlug
kan herstellen. De totale schuldenlast
van Indië op 1 Januari 1933 zal 1400 mil-
lioen gulden zijn, welk bedrag aanleiding
moet geven tot een zeer voorzichtige
financieele politiek, ook ten aanzien van
kapitaalscredieten.
Hij besprak voorts eenige onderwijs-
belangen en zeide, dat op het bijzonder
onderwijs niet méér zal worden bezui
nigd dan op het openbaar onderwijs.
Op defensie is reeds 20 millioen be
zuinigd. Er moet echter een militair ap
paraat blijven, dat voldoende is ter ver
zekering van orde en rust.
De motie moet hij ernstig ontraden.
Hij betoogde voorts, dat de salariskor
ting noodzakelijk was en een bezuini
ging brengt van 17 millioen. De eerste
motie-Kupers heeft geen beteekenis, om
dat de korting van den aanvang af als
tijdelijk bedoeld was. De Kamer dient
beide moties te verwerpen.
Inzake een nauwere economische sa
menwerking is zooals bekend, overleg
gaande met den gouverneur-generaal. In
tegenstelling met den heer Joekes is de
minister van meening, dat het college
van gedelegeerden niet kan worden ge
mist. Opheffing zou beteekenen een on
toelaatbare stagnatie in de wetgeving.
Hij gevoelt niets voor stopzetting van
den luchtdienst, welks waarde men
moeilijk in geld kan uitdrukken. In het
rubbervraagstuk is binnenkort een be
slissing te verwachten.
Tot korting op de pensioenen zal
slechts in het alleruiterste geval worden
overgegaan. Een uitvoerrecht op aard
olie is niet wenschelijk. De rechtspositie
der Indische ambtenaren wordt door een
commissie onderzocht.
Bij de repliek diende de heer Cra
mer (s.d.) een motie in om niet te kor
ten op de lage salarissen.
De vergadering werd verdaagd.
WEGENFONDSBEGROOTING 1932,
Aan de Memorie van Antwoord op 't
V. V. der Eerste Kamer van de Wegen-
fondsbegrooting 1932 ontleenen wij:
Op enkele der eenige jaren geleden
aangelegde asfaltwegen heeft bij het
begin van een regenbui gevaar voor slip
pen bestaan en op sommige plaatsen
bestaat dit gevaar nog. Voor bestrijding
door stroef maken van het oppervlak
zijn de noodige maatregelen genomen
12-IlI-'32. Vrijdag hoogste lucht-
temperatuur 3.0 °C (37 °F); laagste 5
°C 23 °F). Heden 9 h: 1% °C;
12 h: 1 °C. Geen regen of neerslag.
Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer:
770
oaoo® 769
768
767
766
765
764
763
762
761
Wat de huiskamerbarometer zegt
"Veranderlijk
of" Wind
Stormachtig
Goed-Wederi
De Bilt (per radio). De depressie in
de Poolzee kwam naar het Zuiden en
verdreef den hoogen druk geheel uit
Scandinavië, Evenwel nam de hooge
druk ten W. van Ierland toe en 'steeg
de barometer regelmatig in het O. en
Z.O. Terwijl over de Noordzee en Scan
dinavië een krachtige strooming van
luchtmassa's uit het Poolgebied zich naar
het N.O. beweegt, transporteert de O.
strooming van uit het binnenland van
Europa nog steeds de continentale kou
de over Duitschland en onze omgeving
tot over de Noordzee en tot in het Ka
naal, De depressie in het Z.W. is sta-
tionnair. De depressie in het N. bracht
neerslag op de Noordzee en verminder
de de strengheid van de vorst in Scan
dinavië. De scheiding van koude O. en
minder koude W. winden zal zich nog
iets naar het Z. verplaatsen, zoodat in
het N. van het land de wind zal krim
pen en de vorst doen afnemen.
Hoogste barometerstand 769.4 mm te
Malinhead, Blacksod en Holihead; laag
ste 737.7 mm te Andanes.
Verwachting tot Morgenavond:
In het N. zwakke veranderlijke, later
N. tot W, wind, toenemende bewolking,
wellicht eenige neerslag en zachter, In
het Zuiden matige tot zwakke O. tot N.
wind, licht tot half bewolkt, droog weer,
aanhoudende vorst.
Zon op: 6 h 24; onder 17 h 58. Licht
op: 1 8h 28. Maan op: 7 h 35.
Zondag 13 Maart. Zon op: 6 h 21; on
der 17 h 59. Licht op: 18 h 29. Maan op:
7 h 54; onder 24 h 11. E.K. 15 Maart.
Hoog- en Laagwater ie Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
Maart.
Hoogwater.
Laagwater.
Za.
12
4.04 16.24
10.33 22.33
Zo.
13
4.35 16.59
11.03 23.07
Ma.
14
5.11 17.37
11.37 23.49
Di.
15
5.57 18.31
12.23
en bij de nieuwere asfaltwegen is de kans
op slippen veel geringer.
De bouw van de bruggen over de groo-
te rivieren zal worden uitgevoerd in zoo
snel tempo als de voorbereiding der
werkzaamheden en de beschikbare gel
den mogelijk toelaten.
Aan den aanleg van den verbindings
weg van Rotterdam naar Noord-Bra
bant over de brug bij Barendrecht is het
bezwaar verbonden, dat bij deze plaats
de weg zou moeten gaan over een vaar
weg voor zeeschepen en dat lange
openingstijden van de brug zouden moe
ten worden gevreesd. Reeds om deze
reden kan deze richting moeilijk in aan
merking komen.
Deze zaak is zoo uitvoerig onderzocht,
dat geen nieuwe gezichtspunten meer
mogen worden verwacht. Voor het in
stellen van een nieuw onderzoek schijnt
dan ook geen aanleiding te bestaan.
Van het feit, dat beperking van lint
bebouwing wettelijke regeling behoeft,
is de minister geheel overtuigd. Het ge
vraagde advies van de Staatscommissie
voor de Waterstaatswetgeving mocht
hij dezer dagen ontvangen. De minister
zal niet nalaten het spoedig tot stand
komen van zoodanige regeling, voor zoo-