^Provinciale %teuw&che
„PRINSES JULIANA".
EDE>£ I ff VLOED
De proeftocht van de Eledrische Veerpont
Wyfoert
rEN
No. 2 4,
Twee Bladen.
VRIJDAG 29 JANUARI 193 2.
Eerste Blad.
175e Jaargang.
WEg.VVf^ND
Hier begint het
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie,
FINANCÏEEL-ECONOMISCH
WEEK-OVERZICHT.
R1? 3ï ?6? T9t ?3y T6H9? tóH
van
hun
ERI-
e 's-
jenJe
eend
rond-
taris.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Abonnementsprijs voor Middelburg en 't agentschap Vlissiagen
2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG. N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels ƒ2.10; elke regel
Lange St. Pieterstraat, Middelburg meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uitdruk-
Telefoonnummers:kelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opge-
Redactie 269 Administratie 139 nomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
Postchèque en Girorekening 43255 „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummer 5 cent.
Prov. Sfoombcotdienst.
Een mensch moest zich nooit scha
lmen zijn ongelijk te erkennen; hij zegt
daarmee slechts, dat hij heden wijzer
is, dan hij gisteren was.
Een mooi en een groot schip. Dat ondanks zijn grootte
zich soepel manoeuvreeren laat. Officieele overname
door de Provincie,
oude
W'ie het wel eens heeft mede
aangezien, hoe het in de zomermaan
den, of op drukke vóór of najaarsdagen,
toegaat o p 't veer VlissingenBres-
kens, dien vertelt men geen nieuws met
te zeggen, dat het zoo niet langer kon.
Een der sprekers heeft het gisteren nog
gezegd ook: dit veer is een der schakels
in den grooten internationalen verkeers
weg Noord-BrabantZeelandBelgië
FrankrijkEngeland. En wanneer het
daar nu voorkwam, dat de Koningin Wil-
helmina eens even uit de vaart moest,
dan zag men daar een strijd tusschen
het in vorm en aantal moderne vervoer:
de auto, autobus en vrachtauto, en het
ouderwetsch geworden vervoermiddel
over 't water: de raderboot. Die incon
gruentie was te groot, dat kon zoo niet
langer en. dat zal zoo ook niet lan
ger!
Want gisteren is de schitterende nieu
we Diesel-electrische veerpont „Prin
ses Juliana", door het eigenhandig
hijschen van des gouverneurs vlag (bij
wijze van „maatschappijvlag") door de
opdrachtgeefster tot den bouw, de pro
vincie, uit handen van de bouwers aan
vaard. Haar indienststelling zal nu, naar
verwacht mag worden, niet lang meer
op zich laten wachten.
Het zij zonder eenige reserve gezegd:
de „Prinses Juliana" is een indrukwek
kend schip. Oppervlakkig zou men zeg
gen: een belangrijk vergroote en op de
tailpunten nog verbeterde en verfraaide
uitgave van de „Koningin Wilhelmina".
Een grondiger beschouwing .leert ech
ter, dat de overeenstemming slechts den
uiterlijken vorm betreft, waarin trou
wens vrijwel alle schepen overeenstem
men een tobbe of een verhuiswagen
vaart er niet of hoogst zelden Maar in
wezen is dit een nieuw schip, niet al
leen voor den Provincialen Stoomboot-
dienst, maar voor heel Nederland en ten
deele zelfs voor heel de wereld!
Wat is dat nieuwe, dat heel bijzon
dere nu wel?
Dit: dat de machinekamer niet meer
is de plaats, waar gemanoevreerd wordt.
Het is nu een electrische centrale, waar
door middel van een 8 cylinder Diesel
motor, direkt gekoppeld aan een zware
dynamo, de electrische stroom wordt op
gewekt, die de schroeven van het schip
doet wentelen.
De e:genlijke aandrijving der schroe
ven. staat heelemaa! piet meer in de
machinekamer, is zelfs van daaruit niet
rechtstreeks te bereiken, zóózeer ligt
deze buiten de direkte bemoeienis van
den machinist! Deze electromotoren
staan nl. in de voor- en achterp;ek op
gesteld, en hun bediening geschiedt zon
der verdere menschelijke tusschenkomst
direkt door den gezagvoerder op de
commandobrug. Twee zware, op machi-
nekamer-telegrafen gelijkende, schake
laren staan daar, en als de kapitein de
een op vol vooruit en den ander op half
achteruit zet, dan begint de electromo
tor in het voorschip vol vooruit te zoe
men, en drijft, via het korte schroefasje
de schroef vóór aan in de gewenschte
richting, en eveneens gaat de in hel
achterschip, geheel vrij van den vóór
motor, opgestelde achter-electromotor
zachtjes achteruit zoemen, en drijft ma.
zijn even korte schroefasje, den achter
motor in tegengestelde richting.
En, zoo vroegen we enkele deskundi
gen, is dat nu absoluut safe? Want niet
waar: als er aan wal met de electriciteit
eens wat gebeurt, nu, dat geeft eenig
ongerief en dan vergeet men 't weer.
Maar op een schip is 100 safe het mi
nimum dat gevraagd kan worden wan
neer een aanvaring dreigt en een elec
tromotor zou er ineens den brui aan ge
ven dan ware een onheil te verwach
ten, een ramp wellicht.
Welnu, de vakmenschen hebben ons
verzekerd dat de electrotechniek de
laatste jaren zoo vooruitgegaan is, dat
de zekerheid en veiligheid waarop wij
hier doelen, aanwezig is.
Het zal duidelijk zijn, dat dan deze
constructie zijn voordeelen meebrengt:
de uitschakeling van personeel in de
machinekamer is èn nautisch èn finan
cieel van belang. Het eerste omdat er
nu een tusschenschakel minder is, en
dus door den gezagvoerder noodzakelijk
geachte manoeuvres sneller, immers on
middellijk, worden uitgevoerd, het twee
de behoeft in deze dagen al gansch geen
nader bewijs.
Een tweede merkwaardigheid van de
nieuwe veerpont is, dat zij met den helm
stok inplaats van het rad gestuui-d wordt!
De stuurinrichting is n.l. electrisch en
de kracht, die tot haar beweging noodig
is, is zoo gering, dat men op het o.i. ver
standige denkbeeld kwam, de meer di
recte weg van den helmstok in de plaats
van het rad te kiezen. Wij hebben ons er
van overtuigd, dat dit handig stuurt, en
dat het schip heel willig reageert op
deze wijze.
Dit zijn wel de het meest en aller
eerst vermeldenswaardige technische bij
zonderheden. Enkele verder genoteerde
gegevens omtrent schip en inrichting mo
gen hier nog volgen.
De „Prinses Juliana" is 65 m lang,
12,7 m breed en zij steekt ongeveer 3%
m. Het maximale aantal passagiers is
3200, er kunnen 50 a 60 auto's op het
enorme rijdek meegevoerd worden en de
snelheid, contractueel 12 mijl, is geble
ken 12,3 mijl 23,1 km) per uur te
zijn. De losse voor- en achterstevens zijn,
(hetgeen ons een groote verbetering lijkt)
als sluisdeuren uitgevoerd nu; op het
rijdek zijn twee kleine kajuiten voor wie
moeilijk naar boven kan. Verder is op
dat dek een postkamer met sorteerge
legenheid. De trappen naar het passa
giersdek zijn meer beschut gebouwd dan
op de „Wilhelmina"; de kajuiten zijn on
geveer als op dat schip. In de eerste
klasse rooksalon is een plaquette van
Prinses Juliana aangebracht, die den
vervaardiger geen eer aandoet! Ook met
het oog op de vele buitenlanders die dit
veer vervoert, ware een vervanging van
dit foei-leelijke ding door iets fraaiers
zeer aan te bevelen.
In de pantry vindt men een electrisch
fornuis; als nieuwtje vermelden we ver
der nog de waschtafelkranen (in de toi
letten) met voetbeweging. En tenslotte
met het oog op 't vele autovervoer
is overal gezorgd voor brandbluschmid-
delen, waarbij het „Foamite" schuimblus
schen toegepast kan worden.
Gistermiddag om half één is de offi
cieele proeftocht gehouden, in tegen
woordigheid van den Commissaris der
Koningin in Zeeland,
Onder de gasten werden opgemerkt:
ir. H. M. Damme, directeur-generaal der
P.T.T.; de heer A. de Vuldert van Noor
den, regeeringscommissaris b. d. Mpij,
„Zeeland" en de P.S.W.S. Het college
van Ged. Staten was vertegenwoordigd
door de heeren Van der Putte, Stieger,
Van Dusseldorp, Van Rompu en Van
Bommel van Vloten, Verder werden op
gemerkt: mr. dr. H. C. W. graaf Van
Lynden; de heeren Th. H. de Meester,
pres.-comm., en J. A. Waller, directeur
van de „Zeeland", de heeren Ruhl, com
mandant van het wachtschip, en Arnt-
zeniüs, inspecteur van het loodswezen te
Vlissingen; ir. J. P. Walland, hoofdin
genieur-directeur van den Rijkswater
staat en diens ambtsvoorganger ir. H.
v. Oordt; ir. J. J. v. Leeuwen, hoofd
ingenieur van den Provincialen Water
staat; de heer J. Slooves en ir. H. Streef
kerk, directeuren van de P.Z.E.M.; de
burgemeesters van Vlissingen en van
Breskens en nog onderscheidene ande
ren.
Aan den maaltijd, die gedurende de
vaart Schelde-opwaarts lot den Bieze-
lingschen Ham, den genoodigden door de
gastvrouwe, de Rotterdamsche Droog
dokmaatschappij, werd geoffreerd, zijn
natuurlijk vele toespraken gehouden.Men
zal ons niet euvel duiden, dat we daar
van geen getrouw verslag uitbrengen
onze plaatsruimte laat dat niet toe en
bovendien zouden deze tafelreden, bui
ten de gezellige sfeer waarin zij werden
gehouden, allicht iets van hun elegantie
verliezen.
Daarom slechts het volgende: de ta
felpresident, de heer D. C. Endert van
de Rotterdamsche Droogdokmaatschap
pij, heeft zijn dank betuigd aan allen, die
hun medewerking tot den bouw verleen
den. Daarop heeft de Commissaris der
Koningin in Zeeland, jhr. mr. Quarles
van Ufford, een rede uitgesproken
waarin ervan gewaagd werd, dat de
thans beschikbare twee moderne veer
schepen het volmaakte toch wel zeer
dicht benaderen, maar dat z. i. ook niets
goed genoeg is voor de brug, die zij
als het ware over de Westerschelde
slaan om Zeeuwsch Vlaanderen met
overig Zeeland te verbinden. Op voor
stel van den spr. werd besloten een te
legram van hulde aan de Peetvrouwe
van deze boot, Prinses Juliana, te zen
den. Tenslotte bracht spr. dank aan al
len, van de vele hooge autoriteiten tot
hem, die den kleinsten spijker in 't schip
sloeg, voor de medewerking, om te ein
digen met een dubbelen dronk: op de
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
en op kapitein Notebaart, die met het
schip zal varen.
Na de Commissaris der Koningin heb
ben nog het woord gevoerd de heeren
De Vuldert van Noorden, ir. Walland,
Van Woelderen, De Meester, ir. Dam
me, van Zuyen, ir. Schoute, van Rompu,
ir. Maas Geesteranus, J. Slooves en De
Jong.
Omstreeks halfzes was de „Prinses
Juliana" weer voor den wal en spoedig
gemeerd.
De Prov. Stoombootdienst op de Wes
terschelde is een kostelijk schip rijker
geworden; dat het in lengte van dagen
moge bijdragen tot een verbetering, ver
snelling en verveelvuldiging van het ver
keer tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en
Wialcheren met zijn achterland!
IndL Stoomvaartlijnen.
Dempo, (thuisreis) 28 10 v.m. Ie Suez.
Sibajak. 28 (8 v.m.) van Rotterdam te
Batavia.
Baloeran, (uitreis) p. 28 n.m. Boek
van Holland.
Stoomvaartlijnen op N.-Amerika.
Statendam. 27 van New-York naar W.
Indië.
Boschdijk, 28 v. N.-Orleans te B'dapi.
Veendam, 27 v. Bermuda n. N.-Yiprk
VoorkomGorgel droog
(Ingez. Med.)
Vacantiekaarten,
Dit jaar zullen de Nedérlan|dsche
Spoorwegen vacantiekaarten verkrijgbaar
stellen: van 25 tot en met 30 Waart
(jPaschen); van 13 tot en met 18 Mei
(Pinksteren) en van 1 Juli tot en met
15 September.
ONS ECHT ZEEUWSCH
BESCHUIT KENMERKT ZÏCH
ALLEEN OM DE KWALITEIT.
BAKKERIJ H. B, WIJTMAN.
HEERENSTRAAT H 170.
(Ingez. Med.)'
Onze deskundige medewerker schrijft
ons dd. 28 Jan. uit Amsterdam:
Op de Amsterdamsche beurs is de
kooplust weer tot een minimum terug
gegaan en vooral op de aandeelenmarkt
vond geen handel van beteekenis plaats.
De obligatie-markt was over het alge
meen prijshoudend. Van Nederlandsche
staatsfondsen konden de 3 stukken
m koers verbeteren, terwijl ook verschil
lende binnenlandsche gemeente-leenin
gen vast gestemd waren. Dat het animo
tot verstrekken van nieuw geld aan de
gemeenten vooralsnog niet groot is, blijkt
wel uit het feit, dat de door de gemeen
te Haarlem aangeboden 2 millioen 5
obligatiën bij inschrijving niet ten
volle konden worden geplaatst, zoodat
met afgifte tegen emissie-voorwaarden
wordt voortgegaan.
Van buitenlandsche fondsen onder
vonden Duitsche obligatiën den gunsti-
gen invloed van het tot stand komen
van de nieuwe Stillhallte-overeenkomst,
waarbij de door de buitenlandsche ban
ken verstrekte credieten op korten ter
mijn verder worden verlengd.
Op de aandeelenmarkt bleven in ver
band met den geringen handel ook de
koerswijzigingen binnen beperkte gren
zen. In de industriëele afdeeling konden
Unilever iets aantrekken, terwijl Philips
goed prijshoudend waren. Uit de dezer
dagen gepubliceerde cijfers betreffende
den buitenlandschen handel in het afge-
loopen jaar blijkt weliswaar, dat zoowel
de uitvoer van radioartikelen als van
gloeilampen in vergelijking met het vo
rige jaar aanzienlijk is teruggegaan, en
wel resp. van 66.32 tot 48,55 mil
lioen en van 22.92 tot 13.30 millioen,
maar men houdt er rekening mede, dat
deze cijfers geen nauwkeurige aanwij
zing vormen van de bedrijvigheid bin
nen het geheele Philipsconcern, aange
zien juist in het laatste jaar een belang
rijk deel van de fabricage van Philips
naar het buitenland is verplaatst, ten
einde de in verschillende landen gehe
ven hooge invoerrechten te ontgaan.
Zoo wordt thans reeds verreweg het
grootste deel van den afzet der Philips-
fabrikaten in Engeland door de Philips
fabrieken daar te lande vervaardigd. In
Frankrijk heeft Philips een overeenkomst
met een Fransche Mij. getroffen inzake
de fabricage van radio-lampen, waar
door zij slechts weinig last heeft van de
dezer dagen ingestelde contingenteering
van radio-artikelen in Frankrijk, Voor
verschillende andere afzetgebieden geldt
hetzelfde. Dit beteekent, dat een ge
deelte van de bestellingen, die anders
aan de fabrieken in Nederland werk ga
ven, in het buitenland worden uitge
voerd, met een overeenkomstige ver
mindering der werkgelegenheid hier te
lande. Of onder deze omstandigheden
het kapitaal, dat in de sterke uitbreiding
der Philips-fabrieken hier te lande is ge
stoken, in de toekomst rendabel zal blij
ken, hangt af van de ontwikkeling van
den afzet van Philips-fabrikaten in het
binnenland en het vinden van nieuwe
débouché's in het buitenland.
Cultuurwaarden blijven gedrukt, in
aansluiting aan den aanhoudend lagen
stand van de suikerprijzen en de gerin
ge kans op verbetering in de naaste toe
komst. De V.I.S.P. heeft in den laatsten
tijd wel weer eenige belangrijke partijen
suiker uit oogst 1931 kunnen afdoen
maar de behaalde prijs van f 6.37 was
opnieuw lager dan de laatstbekende, die
f 6.50 bedroeg. Rubberaandeelen kon
den nagenoeg niet profiteeren van nieu
we geruchten, volgens welke overeen
stemming tusschen de Engelsche en Ne
29-i-'32; Donderdag hoogste lucht-
temperatuur 2 °C; (36 °F); laagste 0
°C (32 °F). Heden 9 h: 1 °C; 12 h: 2%
C. Geen regen of neerslag.
Gisteren (nam.) Heden v.m. Barometer:
782
781
780
779
«®«e©® 778.
777
®e@
Wat de huiskamerbarometer zegt:
w^strWA.
Stormachtig_
Zware Storm
De Bilt (per radio).. Het maximum van
den luchtdruk ligt nog steeds boven
de Alpen, Geleidelijk dalen overal de
barometers, terwijl het luchtdrukverval
weinig veranderde. Die diepe depressie
die gister bij IJsland lag, wordt thans
in N. Scandinavië gevonden en doet de
warme luchtstroom over het Oostzeege
bied, die de dooi in Finland nog deed toe
nemen, en zomerwarmte brengt boven
het gebied van mist en lichte vorst, dat
geheel Centraal Europa en de kustlan
den bedekt aanhouden. Van uit het N,
W. nadert echter een koude inval, die
reeds afkoeling bracht op de Noordzee
en die waarschijnlijk in onze omgeving
bij ruimenden wind opklaring zal bren
gen en de vorst zal doen verdwijen.
Hoogste barometerstand 781.3 mm te
München; laagste 734.9 mm te Rost.
Verwachting tot Morgenavond:
Zwakke tot matige Z.W. tot W. wind,
gedeeltelijk bewolkt, waarschijnlijk droog
weer, iets zachter, nog temperatuur om
het vriespunt in het Z.O.
Zon op: 7 h 50; onder 16 h 37. Licht
op: 17 h 07. Maan onder: 9 h 52. L.K.:
30 Jan.
Hoog- en Laag water te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later,
(S springtij).
Januari 1932.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 29 5.05 17.36 11.52
Za. 30 5.51 18.27 0.00 12.40
Zo. 31 6.45 19.28 0.51 13.33
Ma. 1
Februari.
7.58 20.49
1.53 14.42
derlandsche .regeeringen inzake een
productie beperking tot stand zou zijn
gekomen. Er is dan ook geen enkele re
den, om aan te nemen, dat in deze
kwestie voortgang zou zijn gekomen.
Tabaksaandeelen waren verwaarloosd,
evenals scheepvaartaandeelen, in welke
laatste zich de uiterst ongunstige toe
stand der vrachtenmarkt blijft weer
spiegelen.
Koninklijken konden tegen 't eind van
de week een lichte verbetering boeken,
op aankoopen van Parijs, waar de stem
ming in het algemeen gunstig blijft.
Hieronder laten wij een overzicht
van de voornaamste koerswijzigingen
in de afgeloopen week volgen;
Nederl. Handel Mij. 74 72-74.
Nederlandsche Bank 110116.
Aku 40%43%-41%.
Ned. Ford 177—169.
Philips Gloeilampen 8587)4-85
Unilever 103 107)4,
Alg. Exploratie Mij. 77 80
Koninklijke Petroleum 119 125
Amsterdam Rubber 47 Vk46-48
47
Ned. Scheepvaart Unie 61%62%-
60%-61%.
Handelsver, Amsterdam 176%170%
173%.
N.I.S.U. 87—78.
Senembah 200%190.
Kreuger en Toll 115134.
Steunt bij gelijken prijs en kwaliteit
DE NEDERLANDSCHE INDUSTRIE.
Gij dient daarmede Uw land
En ge bestrijdt de werkloosheid.