^Provinciale Elcdrol»* Vóór de beslissing No. 2 9 5. Twee bladen. DINSDAG 16 DECEMBER 193 0. Eerste Blad. 173e Jaargang. BINNENLAND. Model XUL ONDERWIJS. ZEELAND. MIDDELBURGSCHE COURANT De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg 18 eent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 eent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. Verschillende Nederlandsche brand weercommandanten, waaronder mannen tuurlijk geen ondercommandant of hoofdbrandwacht of zoo-iets uit een beroeps-corps. Die verdienen daar veel meer. Het salaris is dus kennelijk bedoeld, öf als toelage voor iemand, die eigen in van jarenlange ervaring en veelomvat-1 komsten heeft, óf als bijbaantje b.v, voor tende kennis op brandweergebied, heb- - ben ons hunne beschouwingen ten aan zien van enkele hoofdpunten der reorga nisatie onzer brandweer doen toekomen. Het past ons hier een woord van groote een of anderen gemeente-ambtenaar, Nu zal men onder hen, die voor een toelage van 100 per maand het „baantje" van brandweercommandant wel zouden willen waarnemen, mogelijk erkentelijkheid daarvoor neer te schrij-1 iemancj kunnen vinden, die over alle ge ven, want, mocht men onze eigen be-l WenSCrite persoonlijke eigenschappen be voegdheid om ter zake een oordeel uit j ^hikt, en daarbij nog het noodige te spreken, al in twijfel willen trekken en I €nthusiasme voor zijn taak medebrengt, aan den anderen kant de inzichten van I Goed, maar dan blijft de vraag: kent de advies-commissie uit de Kon, Ned, - - - - - Brandweer-Vereeniging als onbereikbare idealen beschouwen dan zal toch nie mand durven volhouden, dat de geza- mentlijke opvattingen van een aantal verschillende ervaren brandweercom mandanten beroeps-, semi-beroeps en vrijwilligers uit alle hoeken van Nederland, geen waarde zouden hebben. Integendeel: het lijkt ons zoo toe dat, wanneer het mogelijk zal zijn uit deze adviezen, welke zonder onderling over leg tot stand kwamen, een „grootste gemeene deeler" af te leiden, aan dat zoo verkregen inzicht een groote waarde zal moeten worden toegekend, ook door de Raadsleden, die straks over deze voorstellen zullen moeten beraadslagen en misschien beslissen Wanneer we verschillende bijkom stige zaken terzijde laten, dan gaat het hoofdzakelijk om twee dingen: de hoofd post en het commando. Ten aanzien van het eerste punt, een centrale hoofdpost, luiden de oordeelen der deskundigen eenparig: zij is absoluut noodzakelijk, Bergen-op-Zoom heeft juist onlangs een kazerne met slangendroogtoren in zoo iemand het vak? Tien tegen een, lat het antwoord „neen" moet luiden. Dan een gemeente-ambtenaar tevens het brandweercommando als bijbaantje geven? Wij betwijfelen daargelaten wederom de mogelijke deskundigheid of dan onder de gegeven omstandighe den sprake zal kunnen zijn van het over 'wicht t.a.v. B. en W., brandweerperso neel en burgerij! Maar wat dan? Nog steeds blijven wij, met de Com missie van financiën uit den gemeente raad van meening, dat in de eerste plaats al het mogelijke moet worden ge daan om, in samenwerking met de pro vincie, met den provincialen brandweer- bond, of desnoods alleen met Vlissingen, te komen tot de benoeming van een brandweercommandant, die volkomen deskundig en in het vak ervaren is. Zee land moet en zal zijn voordeel daarme de doen. Mocht de Raad daarvan echter niet willen weten, of mochten al deze po gingen tot samenwerken mislukken, dan zal het om finantieele redenen een an deren kant uit moeten hoezeer wij dat zouden betreuren. Ook dan nog za men echter, èn in het advies der K.N.B.V., èn in de adviezen die ons blac. gebruik genomen; Delft acht een hoofd-1 mocht publiceeren, waardevolle aanwij post uit brandweeroogpunt een eisch, uit] zingen kunnen vinden, aan welke financieel oogpunt economischer; „Een brandweercommandant" noemt het „een eisch, waarvan onder geen omstandig heid kan of mag worden afgeweken"; Nijmegen zegt „baas in eigen huis; Til burg ,,is bij de reorganisatie van een centraal uitrijpunt uitgegaan, omdat het dit óók voor een middelgroote stad nog van veel belang acht"; Zutphen zegt: „centraliseering van het uitrukkend ma terieel op één enkele post, die bezet is, verdient in het algemeen uiteraard verre de voorkeur boven versnippe ring over diverse plaatsen"; Arnhem schrijft „dat het groote materieel gebor gen moet zijn in een centrale of hoofd post Zwolle acht „een centrale post in de binnenstad zeer verkieselijk"; Groningen geeft de voorkeur aan het advies der K.N.B.V. (met centrale post) boven de voorstellen van B. en W. en Zaandam „zou voor Middelburg eene centrale voorzeker aanbevelen, schoon zij Yoor Zaandam met zijn uitgestrekt- eischen het brandweercommando moeten voldoen. za Tenslotte een practische vraag. De voorstellen van B. en W. zullen ver moedelijk ook in den Raad tot een breede gedachtenwisseling aanleiding geven. Daartegen is niet het minste be zwaar. Maar is het wel verstandig dat het zij met de noodige deferentie gezegd een college van leeken op dit terrein een materieel-organisatie zal gaan be disselen, om daarna een commandant te benoemen en hem te zeggen: ziedaar, wat wij voor u noodig oordeelen, werk daar nu maar mee? Ware het niet veel beter, na het hou den van algemeene beschouwingen op dit punt, slechts over te gaan tot de be noeming van een commandant, en dezen opdracht te geven, een studiereis te ma ken langs een voldoende aantal brand heid„van 2 uren gaans uit den booze zou we er-inrichtingen, hoofdzakelijk in plaat ztjn, Wanneer we nu nog mededeelen, dat dezerzijds geen enkel advies werd ach tergehouden, dan zouden we zoo zeggen: het is duidelijk dat Middelburg op grond van deze eensluidende adviezen niet anders kan doen dan tot den bouw van sen brandweer-hoofdpost te besluiten. Waar geen enkel ter zake kundig man de verantwoordelijkheid voor een reor ganisatie zonder hoofdpost op zich zou durven nemen, kunnen wij ons niet oorstellen, dat de Raad dat wèl zou aandurven. <r Beerscht er dus een volledige een- emmig eid ten aanzien van den hoofd post, anders staat de zaak met het commando. De meeningen zijn hier verdeeld. Vóór noK* F°e Pu con?mandant pleiten I Debt, -Een brandweercommandant", sen van ongeveer gelijke grootte als Middelburg, om daarna, naar zijn dan verkregen, op breeder basis berusten le. kennis, met concrete voorstellen bij B, en W. te komen, die deze dan als definitie:; aan den Raad kunnen voorleggen? Het wil ons toch voorkomen, dat de man, die in de toekomst ermede za' moeten werken, behalve over de perso neelsorganisalie wat reeds in de be doeling van B, en1 W. blijkt te liggen ook over de zoo belangrijke mate rieel-organisatie gehoord za. dienen te worden. Wie een fabriek wil oprichten, zoekt toch ook eerst naar een geschikten en bekwamen directeur? H jr 'VVH.UU11II Groningen. Min of meer tegen een be- I roepscommandant verklaren zich Bergen- op-Zoom Nijmegen; de rest laat de vraag, of het al dan niet een beroeps- HET TARWEWETJE. Verschenen is de memorie van ant -- I woord op het voorloopig verslag over j i ,UI fn beschouwing, I het wetsontwerp houdende bepalingen t.LlTl nadr,U\°P de eischen, 1 in het belang van de inheemsche tarwe- waaraan de commandant moet voldoen teelt tZr.T' ée MnniSi ervaring. brand" De minister merkt daarin o.m. op, dat weerzaken, voldoende overwicht tegen- het hier een regeling betreft, waarbij he enz'»nz €n Gweer en burgerij,! technisch element een groote plaats in j i -1 neemt. Daarnaast moet de regeling zoo aanlpptpninri es yds m een redactioneele soepel zijn, dat zij te allen tijde voor viezen rppH °P 6 ,^ePubllceerde ad-1 wijziging en aanpassing vatbaar is. Daar- on .,nl7o^mer j' l?aa* i ook om ook kan een mime bevoegdheid tot dan v-oï LZ y t herkomst, I het vaststellen van uitvoeringsmaat- van den commandant! skundi^heid regelen bij algemeenen maatregel van I bestuur niet worden gemist, v 1 Z1|nionnCC ln?^ebjkheden 1 Dat krachtens het onderhavige wets 'r Per 'aar krijgt men na-I ontwerp ook de verwerking van aard Doe wel en zie niet om. DE POSTDIENST AMSTERDAM— BATAVIA. DOOR HANS MARTIN. (Alg. Secr, Kon. Luchtvaart Mpij.) appelmeel zou kunnen worden toege staan, moet de minister weerspreken, e allen overvloede wil de minister een jepaling opnemen, welke aan mogelij- ten twijfel een einde maakt. De minister wijst er met grooten na Iruk op, dat het wetsontwerp door de regeering niet zal worden gebruikt om te bewerken, dat „de aanwezige inland- Hans Martin, een der kundige en enthousiaste leiders der K.L.M., is zoo juist van zijn studiereis naar ïndië terug gekomen. Na de studiereis langs de luchtroute AmsterdamBatavia eerst langs den De geruisct^ooze, grond om de organisatie te beoordeelen sche tarwe, van welken aard ook, in het en mogelijk te verbeteren daarna bo- srood komt", doch dat vóór alles zal ven den grond, per vliegtuig, teneinde worden rekening gehouden met de vraag» of de tarwe zich daartoe leent. Slechts in het nauwste verband hiermede en onder opmerking, dat het dus geen richt snoer is, kan de minister vrijheid vin den, een maximumpercentage van 25 pet, in het ontwerp op te nemen. De nadere uitvoering zal men hebben te verwachten in de richting van wat men is gaan noemen een maal en meng- gebod. Een teeltpremie of een hoog invoer recht zou dan een te kunstmatig karak ter dragen. Den voorgestelden maat regel acht de minister krachtig genoeg om tegen incidenteele agrarische ver warringen te waken en dus zoowel den tarweverbouwers eenigszins te helpen als de telers van andere producten voor ongedachte en ondoordachte concurren tie te vrijwaren, terwijl de kracht niet' zóó is, dat agrarische wijzigingen, die het gevolg zijn van wijziging in de we reldconstellatie, kunnen worden tegen gehouden De minister voldoet gaarne aan den eersten wensch, om den duur der rege ling aan een nauwkeurige tijdsbepaling te binden. Een bepaling is daarom nog opgenomen om den verbindingsduur tot 3 jaar le beperken. De regeering verwacht van den voor gestelden maatregelen niet een eenigs zins belangrijke stijging van den brood prijs. Het zwaartepunt in de productie kosten van brood ligt in andere factoren dan in graanprijs De minister zet voorts uiteen, dat het ontwerp voor de meelimporteurs geen ernstige gevolgen kan hebben en dat den graanmaalderijen geen monopolistische positie wordt gegeven. Natuurlijk zullen maalderij zoowel als import eenige be zwaren ondervinden, maar de minister vertrouwt, dat zij die bezwaren zullen weten te overwinnen. De vraag of het Amerikaansche meel een gedumpt artikel is, kan de minister niet bevestigend beantwoorden. Wel is ook den minister ter oore gekomen, dat de uitvoer van tarwebloem uit de Ver. Staten door overeenkomsten tusschen The Grain Stabilisation Corporation en Amerikaansche meelfabrieken tot mid den Augustus van dit jaar zou zijn aan- moedigd. Het denkbeeld van verplichte afne ming verwerpt de minister. Hij acht geen slechtere introductie van het natio nale product denkbaar. Ook het contin genteeringsstelsel acht de minister niet geschikt. Wat het gevaar van uitbreiding van den teelt betreft, meent de minister, dat een voorzichtige hanteering van het per centage en beoordeeling van het in aan merking komende graan een abnormale uitbreiding van den tarweteelt zullen verhoeden. DE BURGEMEESTER VAN GRONINGEN. Tot burgemeester van Groningen benoemd de heer H. P. J. Bloemers, bur gemeester van Rheden, INTELLECTUEELE TOENADERING NEDERLAND—BELGIë. De Belgische regeering heeft een beurs van fres 15.000 ter beschikking ge steld van een doctor, een ingenieur, 'n apotheker, of een gelicencieerde, of van een kunstenaar van naam, van Belgi sche nationaliteit, die zijn studies aan een universiteit of hoogeschool in Ne derland wenscht voort te zetten of al daar onderzoekingen of andere werk zaamheden wenscht te verrichten. een inzicht te krijgen in de omstandig heden, waarmede de bemanningen te rekenen hebben, ben ik nog sterker dan voorheen bevestigd in mijn overtuiging, dat de Indië-lijn reeds thans van het hoogste belang is voor ons Rijk in Europa en in Azië en dat met alle man en macht gewerkt moet worden, om deze lijn ten snelste verder te ontwik kelen. Wij moeten naar 'n wekelijkschen dienst, met groote vliegtuigen, die ook reizigers kunnen vervoeren en die nóg sneller zijn, dan de huidige, zoodat de dagtrajecten langer kunnen worden en dientengevolge het aantal reisdagen korter. Deze zijn nu gemiddeld 12. Zij zouden alras tot 10 teruggebracht kun nen worden, dan tot 9 en 8 endoch dat is een beeld der toekomst, wat niet wegneemt, dat het meer nabij is, dan velen denken, Het heden zegt: de lijn is goed, al zal zoolang radiostations nog niet overal langs de route bestaan de moeson ons in de eerste jaren misschien, nog wel eens moeilijkheden bereiden; de lijn eischt, om tot haar volle recht te komen, grootere frequentie en snellere toestellen. De K. L. M. heeft dit reeds in voor bereiding. Twee groote snelle toestel len, type Fokker F9, zijn reeds gereed Het eerste, dat belangrijke proeven met de radio deed, bevindt zich op den terugweg van Batavia; het tweede komt weldra op de lijn, doch houdt op dit oogenblik den voortreffelijken naam onzer vliegtuigbouwers hoog op de ten toonstelling te Parijs. Voorts wordt een ander, nog sneller type, de Fokker F 12. op Schiphol ingevlogen, het heeft zeer mooie resultaten getoond. De K. L. M. werkt hard genoeg en aan de medewerking van de Posterijen ont breekt niets, integendeel, Posterijen zijn de stuwende kracht bij de ontwik keling van de luchtpostverbinding op en van Indië. Maar een ding is nog onvoldoende: en dat is de medewerking van het pu bliek. Waar blijven de brieven? Wij zijn nog lang niet aan ons volle laadvermo gen toe! Waarom hebben nog bij verre na niet alle zaken, welke belangen in Indië hebben, hun briefwisseling op de luchtpost ingesteld? De finantieele zijde schijnt geen bezwaar, maar men kijkt blijkbaar nog gaarne eenigen tijd de kat uit den boom. Men moest poes maar rustig laten zitten. Hier is een postverbinding bezig te ontstaan, waarvan wel niemand meer het belang zal ontveinzen; hier groeit iets, dat met onze radiotelefonie op In dië en met onze scheepvaart de roem van ons volk gaat vormen. Men kan den groei zelf bevorderen door daadwerke lijken steun: door het verzenden van luchtpost op en van Indië! Middelburg, H. Segeerstr. H 9, Tel. 377, (Ingez. Med.) hier nu eens gesignaleerd worden, om dat ook ons blad als berichtgeefster in de zaak betrokken geweest is. In „De Hotelhouder", off. orgaan van ,Horecaf", van 13 Dec. ƒ.1. komt n.l. onder het opschrift „Hotel Versepntite le Middelburg;", het volgende berichtje voor: „De heer H. de Graaff, Baarn, be richt ons, dat hij met de plannen, die ten aanzien van het Grand Hotel te Middelburg bestaan, niets uitstaande heeft. Zijn naam is ten onrechte in verband hiermede genoemd." ■Wij kunnen ons indenken, dat za'ken- tcktiek wel eens eischt, dat men de dingen door ietwat gekleurden bril ziet of wil doen zien. Maar dit dé/menti is toch wel heel kras! Wij h,ebben zelf met den heer De Graaff gecorrespon deerd, kennen dus zijn handschrift en briefpapier, en de tegenwoordige direc tie van het Grand Hotel heeft ons in originali overgelegd de brieven, welke de heer De Graaff aan die directie omtrent den verkooip gericht had. De zaak móge dan later afgesprongen zijn; hetgeen wij echter destijds publiceerden was toen, op grond van die schriftelijke gegevens, volkomen verantwoord. Dat de naam des heeren De Graaff „ten onrechte" in verband met de plannen tot verkoop en herbouw van Verseput genoemd is dat beweert deze heer; „ten onrechte", om het nu maar eens heel zachtmoedig te zeggen! De afdeeling Middelburg van de Nederlandsche H andel sreiziger s vereeni- ging te Rotterdam, die verleden winter met zulkeen groot succes een kunstavond in den Schouwburg organiseerde, blijft in die lijn en heeft tegen Vrijdag' a.s. we der zulkeen kunstavond uitgeschreven. Ditmaal heeft het bestuur een o.i. niet minder gelukkige keuze gedaan dan ver leden winter. Waren het toen de heer en mevrouw Clinge DoorenbosDe Blé- court, die de aanwezigen van hun lie deren deden genieten, thans zal de Vlaming Emiel Hulïebroeck herwaarts komen en men weet dan vooruit iets "goeds te hooren te krijgen/ Men zal hem weer kunnen hooren getuigen van zijn liefde voor Vlaanderen in zijn woord en bed. Men zie verder de advertentie in dit nummer. Met een enkel woord willen wij cnxpost op en van indië! |er even aan herinneren, dat vlam af Overheid en K.L.M. werken hard, lmorgegn tot en met Woensdag 24 Decem ber de winkelsluitingsverordening niet van kracht is. De voordracht voor de benoeming van een onderwij zer(es) aan de openb. lagere school A te Zierikzee be staat uit 1. de heer A. C. Priem,' te Ce- rooskerke (S.), 2. mej. M. Boorsmiai te Zierikzee, en 3. de heer A. de Nooijer te Goes. Iaat het publiek medewerken. Zendt uw brieven. U zult daarmede helpen aan de totstandkoming van een sneldienst, waarop geen enkel ander volk kan bo gen, over een luchtlijn, welke de lang ste ter wereld is: den wekelijkschen postdienst AmsterdamBatavia. „Nederlands vlag wordt het hoogs', gehouden in de lucht!" Werkt daar aan mede (Nadruk verboden.) MIDDELBURG, Verseput. Wanneer wij alles zouden publicee ren, wat zoogenaamd wei-ingelichte men- schen erover vertetien, dan konden we iederen dag wel een kolommetje aan Versepnt's al of niet wederopbouw wij- den. Dat zou volmaakt waardeloos „nieuws" zijn echter. Want zelfs wat uit al allernaaste bron nen komt, is troebel water. Dat moet VLISSINGEN. In de gisteravond gehouden verga dering van het hoofdcomité voor de feesten bij de opening der nieuwe bui tenhaven is medegedeeld, dat die fees ten niet in Juni of Juli, doch eerst eind Augustus of begin September zullen plaats hebben. Besloten werd de afdracht der buurt- commissies terug te brengen van 25 op 15 pCt. Aan de N.V. Kon. Mij „De Schel de" is de bouw opgedragen van 20 sluis deuren voor de Zuiderzeewerken. Het Volk schrijft: Wederom is een groep arbeiders van de scheepswerf „De Schelde" ontslagen. Zij, die tot op heden steeds om de maand werden te werk gesteld, hebben mededeeling van de directie ontvangen, dat voorloopig van hun diensten geen gebruik meer zal worden gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 1