^Provinciale
Elcdrol»*
Vóór de beslissing
No. 2 9 5.
Twee bladen.
DINSDAG 16 DECEMBER 193 0.
Eerste Blad.
173e Jaargang.
BINNENLAND.
Model XUL
ONDERWIJS.
ZEELAND.
MIDDELBURGSCHE COURANT
De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
f 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 eent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 eent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
Verschillende Nederlandsche brand
weercommandanten, waaronder mannen
tuurlijk geen ondercommandant of
hoofdbrandwacht of zoo-iets uit een
beroeps-corps. Die verdienen daar veel
meer.
Het salaris is dus kennelijk bedoeld,
öf als toelage voor iemand, die eigen in
van jarenlange ervaring en veelomvat-1 komsten heeft, óf als bijbaantje b.v, voor
tende kennis op brandweergebied, heb- -
ben ons hunne beschouwingen ten aan
zien van enkele hoofdpunten der reorga
nisatie onzer brandweer doen toekomen.
Het past ons hier een woord van groote
een of anderen gemeente-ambtenaar,
Nu zal men onder hen, die voor een
toelage van 100 per maand het
„baantje" van brandweercommandant
wel zouden willen waarnemen, mogelijk
erkentelijkheid daarvoor neer te schrij-1 iemancj kunnen vinden, die over alle ge
ven, want, mocht men onze eigen be-l WenSCrite persoonlijke eigenschappen be
voegdheid om ter zake een oordeel uit j ^hikt, en daarbij nog het noodige
te spreken, al in twijfel willen trekken en I €nthusiasme voor zijn taak medebrengt,
aan den anderen kant de inzichten van I Goed, maar dan blijft de vraag: kent
de advies-commissie uit de Kon, Ned, - - - - -
Brandweer-Vereeniging als onbereikbare
idealen beschouwen dan zal toch nie
mand durven volhouden, dat de geza-
mentlijke opvattingen van een aantal
verschillende ervaren brandweercom
mandanten beroeps-, semi-beroeps
en vrijwilligers uit alle hoeken
van Nederland, geen waarde zouden
hebben.
Integendeel: het lijkt ons zoo toe dat,
wanneer het mogelijk zal zijn uit deze
adviezen, welke zonder onderling over
leg tot stand kwamen, een „grootste
gemeene deeler" af te leiden, aan dat
zoo verkregen inzicht een groote waarde
zal moeten worden toegekend, ook door
de Raadsleden, die straks over deze
voorstellen zullen moeten beraadslagen
en misschien beslissen
Wanneer we verschillende bijkom
stige zaken terzijde laten, dan gaat het
hoofdzakelijk om twee dingen: de hoofd
post en het commando.
Ten aanzien van het eerste punt, een
centrale hoofdpost, luiden de
oordeelen der deskundigen eenparig: zij
is absoluut noodzakelijk,
Bergen-op-Zoom heeft juist onlangs
een kazerne met slangendroogtoren in
zoo iemand het vak? Tien tegen
een, lat het antwoord „neen" moet
luiden.
Dan een gemeente-ambtenaar tevens
het brandweercommando als bijbaantje
geven? Wij betwijfelen daargelaten
wederom de mogelijke deskundigheid
of dan onder de gegeven omstandighe
den sprake zal kunnen zijn van het over
'wicht t.a.v. B. en W., brandweerperso
neel en burgerij!
Maar wat dan?
Nog steeds blijven wij, met de Com
missie van financiën uit den gemeente
raad van meening, dat in de eerste
plaats al het mogelijke moet worden ge
daan om, in samenwerking met de pro
vincie, met den provincialen brandweer-
bond, of desnoods alleen met Vlissingen,
te komen tot de benoeming van een
brandweercommandant, die volkomen
deskundig en in het vak ervaren is. Zee
land moet en zal zijn voordeel daarme
de doen.
Mocht de Raad daarvan echter niet
willen weten, of mochten al deze po
gingen tot samenwerken mislukken, dan
zal het om finantieele redenen een an
deren kant uit moeten hoezeer wij
dat zouden betreuren. Ook dan nog za
men echter, èn in het advies der
K.N.B.V., èn in de adviezen die ons blac.
gebruik genomen; Delft acht een hoofd-1 mocht publiceeren, waardevolle aanwij
post uit brandweeroogpunt een eisch, uit] zingen kunnen vinden, aan welke
financieel oogpunt economischer; „Een
brandweercommandant" noemt het „een
eisch, waarvan onder geen omstandig
heid kan of mag worden afgeweken";
Nijmegen zegt „baas in eigen huis; Til
burg ,,is bij de reorganisatie van een
centraal uitrijpunt uitgegaan, omdat het
dit óók voor een middelgroote stad nog
van veel belang acht"; Zutphen zegt:
„centraliseering van het uitrukkend ma
terieel op één enkele post, die bezet is,
verdient in het algemeen uiteraard
verre de voorkeur boven versnippe
ring over diverse plaatsen"; Arnhem
schrijft „dat het groote materieel gebor
gen moet zijn in een centrale of hoofd
post Zwolle acht „een centrale
post in de binnenstad zeer verkieselijk";
Groningen geeft de voorkeur aan het
advies der K.N.B.V. (met centrale post)
boven de voorstellen van B. en W. en
Zaandam „zou voor Middelburg eene
centrale voorzeker aanbevelen, schoon
zij Yoor Zaandam met zijn uitgestrekt-
eischen het brandweercommando
moeten voldoen.
za
Tenslotte een practische vraag.
De voorstellen van B. en W. zullen ver
moedelijk ook in den Raad tot een
breede gedachtenwisseling aanleiding
geven. Daartegen is niet het minste be
zwaar.
Maar is het wel verstandig dat het
zij met de noodige deferentie gezegd
een college van leeken op dit terrein
een materieel-organisatie zal gaan be
disselen, om daarna een commandant te
benoemen en hem te zeggen: ziedaar,
wat wij voor u noodig oordeelen, werk
daar nu maar mee?
Ware het niet veel beter, na het hou
den van algemeene beschouwingen op
dit punt, slechts over te gaan tot de be
noeming van een commandant, en dezen
opdracht te geven, een studiereis te ma
ken langs een voldoende aantal brand
heid„van 2 uren gaans uit den booze zou we er-inrichtingen, hoofdzakelijk in plaat
ztjn,
Wanneer we nu nog mededeelen, dat
dezerzijds geen enkel advies werd ach
tergehouden, dan zouden we zoo zeggen:
het is duidelijk dat Middelburg op grond
van deze eensluidende adviezen niet
anders kan doen dan tot den bouw van
sen brandweer-hoofdpost te besluiten.
Waar geen enkel ter zake kundig man
de verantwoordelijkheid voor een reor
ganisatie zonder hoofdpost op zich zou
durven nemen, kunnen wij ons niet
oorstellen, dat de Raad dat wèl zou
aandurven.
<r
Beerscht er dus een volledige een-
emmig eid ten aanzien van den hoofd
post, anders staat de zaak met het
commando.
De meeningen zijn hier verdeeld. Vóór
noK* F°e Pu con?mandant pleiten I
Debt, -Een brandweercommandant",
sen van ongeveer gelijke grootte als
Middelburg, om daarna, naar zijn dan
verkregen, op breeder basis berusten le.
kennis, met concrete voorstellen bij B, en
W. te komen, die deze dan als definitie:;
aan den Raad kunnen voorleggen?
Het wil ons toch voorkomen, dat de
man, die in de toekomst ermede za'
moeten werken, behalve over de perso
neelsorganisalie wat reeds in de be
doeling van B, en1 W. blijkt te liggen
ook over de zoo belangrijke mate
rieel-organisatie gehoord za.
dienen te worden.
Wie een fabriek wil oprichten, zoekt
toch ook eerst naar een geschikten en
bekwamen directeur?
H jr 'VVH.UU11II
Groningen. Min of meer tegen een be- I
roepscommandant verklaren zich Bergen-
op-Zoom Nijmegen; de rest laat de
vraag, of het al dan niet een beroeps-
HET TARWEWETJE.
Verschenen is de memorie van ant
-- I woord op het voorloopig verslag over
j i ,UI fn beschouwing, I het wetsontwerp houdende bepalingen
t.LlTl nadr,U\°P de eischen, 1 in het belang van de inheemsche tarwe-
waaraan de commandant moet voldoen teelt
tZr.T' ée MnniSi ervaring. brand" De minister merkt daarin o.m. op, dat
weerzaken, voldoende overwicht tegen- het hier een regeling betreft, waarbij he
enz'»nz €n Gweer en burgerij,! technisch element een groote plaats in
j i -1 neemt. Daarnaast moet de regeling zoo
aanlpptpninri es yds m een redactioneele soepel zijn, dat zij te allen tijde voor
viezen rppH °P 6 ,^ePubllceerde ad-1 wijziging en aanpassing vatbaar is. Daar-
on .,nl7o^mer j' l?aa* i ook om ook kan een mime bevoegdheid tot
dan v-oï LZ y t herkomst, I het vaststellen van uitvoeringsmaat-
van den commandant! skundi^heid regelen bij algemeenen maatregel van
I bestuur niet worden gemist,
v 1 Z1|nionnCC ln?^ebjkheden 1 Dat krachtens het onderhavige wets
'r Per 'aar krijgt men na-I ontwerp ook de verwerking van aard
Doe wel en zie niet om.
DE POSTDIENST AMSTERDAM—
BATAVIA.
DOOR HANS MARTIN.
(Alg. Secr, Kon. Luchtvaart Mpij.)
appelmeel zou kunnen worden toege
staan, moet de minister weerspreken,
e allen overvloede wil de minister een
jepaling opnemen, welke aan mogelij-
ten twijfel een einde maakt.
De minister wijst er met grooten na
Iruk op, dat het wetsontwerp door de
regeering niet zal worden gebruikt om
te bewerken, dat „de aanwezige inland-
Hans Martin, een der kundige
en enthousiaste leiders der
K.L.M., is zoo juist van zijn
studiereis naar ïndië terug
gekomen.
Na de studiereis langs de luchtroute
AmsterdamBatavia eerst langs den
De geruisct^ooze,
grond om de organisatie te beoordeelen
sche tarwe, van welken aard ook, in het en mogelijk te verbeteren daarna bo-
srood komt", doch dat vóór alles zal ven den grond, per vliegtuig, teneinde
worden rekening gehouden met de vraag»
of de tarwe zich daartoe leent. Slechts
in het nauwste verband hiermede en
onder opmerking, dat het dus geen richt
snoer is, kan de minister vrijheid vin
den, een maximumpercentage van 25
pet, in het ontwerp op te nemen.
De nadere uitvoering zal men hebben
te verwachten in de richting van wat
men is gaan noemen een maal en meng-
gebod.
Een teeltpremie of een hoog invoer
recht zou dan een te kunstmatig karak
ter dragen. Den voorgestelden maat
regel acht de minister krachtig genoeg
om tegen incidenteele agrarische ver
warringen te waken en dus zoowel den
tarweverbouwers eenigszins te helpen
als de telers van andere producten voor
ongedachte en ondoordachte concurren
tie te vrijwaren, terwijl de kracht niet'
zóó is, dat agrarische wijzigingen, die
het gevolg zijn van wijziging in de we
reldconstellatie, kunnen worden tegen
gehouden
De minister voldoet gaarne aan den
eersten wensch, om den duur der rege
ling aan een nauwkeurige tijdsbepaling
te binden. Een bepaling is daarom nog
opgenomen om den verbindingsduur tot
3 jaar le beperken.
De regeering verwacht van den voor
gestelden maatregelen niet een eenigs
zins belangrijke stijging van den brood
prijs. Het zwaartepunt in de productie
kosten van brood ligt in andere factoren
dan in graanprijs
De minister zet voorts uiteen, dat het
ontwerp voor de meelimporteurs geen
ernstige gevolgen kan hebben en dat den
graanmaalderijen geen monopolistische
positie wordt gegeven. Natuurlijk zullen
maalderij zoowel als import eenige be
zwaren ondervinden, maar de minister
vertrouwt, dat zij die bezwaren zullen
weten te overwinnen.
De vraag of het Amerikaansche meel
een gedumpt artikel is, kan de minister
niet bevestigend beantwoorden. Wel is
ook den minister ter oore gekomen, dat
de uitvoer van tarwebloem uit de Ver.
Staten door overeenkomsten tusschen
The Grain Stabilisation Corporation en
Amerikaansche meelfabrieken tot mid
den Augustus van dit jaar zou zijn aan-
moedigd.
Het denkbeeld van verplichte afne
ming verwerpt de minister. Hij acht
geen slechtere introductie van het natio
nale product denkbaar. Ook het contin
genteeringsstelsel acht de minister niet
geschikt.
Wat het gevaar van uitbreiding van
den teelt betreft, meent de minister, dat
een voorzichtige hanteering van het per
centage en beoordeeling van het in aan
merking komende graan een abnormale
uitbreiding van den tarweteelt zullen
verhoeden.
DE BURGEMEESTER VAN
GRONINGEN.
Tot burgemeester van Groningen
benoemd de heer H. P. J. Bloemers, bur
gemeester van Rheden,
INTELLECTUEELE TOENADERING
NEDERLAND—BELGIë.
De Belgische regeering heeft een
beurs van fres 15.000 ter beschikking ge
steld van een doctor, een ingenieur, 'n
apotheker, of een gelicencieerde, of van
een kunstenaar van naam, van Belgi
sche nationaliteit, die zijn studies aan
een universiteit of hoogeschool in Ne
derland wenscht voort te zetten of al
daar onderzoekingen of andere werk
zaamheden wenscht te verrichten.
een inzicht te krijgen in de omstandig
heden, waarmede de bemanningen te
rekenen hebben, ben ik nog sterker dan
voorheen bevestigd in mijn overtuiging,
dat de Indië-lijn reeds thans van het
hoogste belang is voor ons Rijk in
Europa en in Azië en dat met alle man
en macht gewerkt moet worden, om
deze lijn ten snelste verder te ontwik
kelen. Wij moeten naar 'n wekelijkschen
dienst, met groote vliegtuigen, die ook
reizigers kunnen vervoeren en die nóg
sneller zijn, dan de huidige, zoodat de
dagtrajecten langer kunnen worden en
dientengevolge het aantal reisdagen
korter. Deze zijn nu gemiddeld 12. Zij
zouden alras tot 10 teruggebracht kun
nen worden, dan tot 9 en 8 endoch
dat is een beeld der toekomst, wat niet
wegneemt, dat het meer nabij is, dan
velen denken,
Het heden zegt: de lijn is goed, al
zal zoolang radiostations nog niet
overal langs de route bestaan de
moeson ons in de eerste jaren misschien,
nog wel eens moeilijkheden bereiden;
de lijn eischt, om tot haar volle recht te
komen, grootere frequentie en snellere
toestellen.
De K. L. M. heeft dit reeds in voor
bereiding. Twee groote snelle toestel
len, type Fokker F9, zijn reeds gereed
Het eerste, dat belangrijke proeven met
de radio deed, bevindt zich op den
terugweg van Batavia; het tweede komt
weldra op de lijn, doch houdt op dit
oogenblik den voortreffelijken naam
onzer vliegtuigbouwers hoog op de ten
toonstelling te Parijs. Voorts wordt een
ander, nog sneller type, de Fokker F 12.
op Schiphol ingevlogen, het heeft zeer
mooie resultaten getoond.
De K. L. M. werkt hard genoeg en aan
de medewerking van de Posterijen ont
breekt niets, integendeel, Posterijen
zijn de stuwende kracht bij de ontwik
keling van de luchtpostverbinding op en
van Indië.
Maar een ding is nog onvoldoende:
en dat is de medewerking van het pu
bliek. Waar blijven de brieven? Wij zijn
nog lang niet aan ons volle laadvermo
gen toe! Waarom hebben nog bij
verre na niet alle zaken, welke belangen
in Indië hebben, hun briefwisseling op
de luchtpost ingesteld? De finantieele
zijde schijnt geen bezwaar, maar men
kijkt blijkbaar nog gaarne eenigen tijd
de kat uit den boom. Men moest poes
maar rustig laten zitten.
Hier is een postverbinding bezig te
ontstaan, waarvan wel niemand meer
het belang zal ontveinzen; hier groeit
iets, dat met onze radiotelefonie op In
dië en met onze scheepvaart de roem
van ons volk gaat vormen. Men kan den
groei zelf bevorderen door daadwerke
lijken steun: door het verzenden van
luchtpost op en van Indië!
Middelburg, H. Segeerstr. H 9, Tel. 377,
(Ingez. Med.)
hier nu eens gesignaleerd worden, om
dat ook ons blad als berichtgeefster in
de zaak betrokken geweest is.
In „De Hotelhouder", off. orgaan van
,Horecaf", van 13 Dec. ƒ.1. komt n.l.
onder het opschrift „Hotel Versepntite
le Middelburg;", het volgende berichtje
voor:
„De heer H. de Graaff, Baarn, be
richt ons, dat hij met de plannen, die
ten aanzien van het Grand Hotel te
Middelburg bestaan, niets uitstaande
heeft.
Zijn naam is ten onrechte in verband
hiermede genoemd."
■Wij kunnen ons indenken, dat za'ken-
tcktiek wel eens eischt, dat men de
dingen door ietwat gekleurden bril ziet
of wil doen zien. Maar dit dé/menti is
toch wel heel kras! Wij h,ebben zelf
met den heer De Graaff gecorrespon
deerd, kennen dus zijn handschrift en
briefpapier, en de tegenwoordige direc
tie van het Grand Hotel heeft ons in
originali overgelegd de brieven, welke
de heer De Graaff aan die directie
omtrent den verkooip gericht had. De
zaak móge dan later afgesprongen zijn;
hetgeen wij echter destijds publiceerden
was toen, op grond van die schriftelijke
gegevens, volkomen verantwoord.
Dat de naam des heeren De Graaff „ten
onrechte" in verband met de plannen
tot verkoop en herbouw van Verseput
genoemd is dat beweert deze heer;
„ten onrechte", om het nu maar eens
heel zachtmoedig te zeggen!
De afdeeling Middelburg van de
Nederlandsche H andel sreiziger s vereeni-
ging te Rotterdam, die verleden winter
met zulkeen groot succes een kunstavond
in den Schouwburg organiseerde, blijft
in die lijn en heeft tegen Vrijdag' a.s. we
der zulkeen kunstavond uitgeschreven.
Ditmaal heeft het bestuur een o.i. niet
minder gelukkige keuze gedaan dan ver
leden winter. Waren het toen de heer en
mevrouw Clinge DoorenbosDe Blé-
court, die de aanwezigen van hun lie
deren deden genieten, thans zal de
Vlaming Emiel Hulïebroeck herwaarts
komen en men weet dan vooruit iets
"goeds te hooren te krijgen/ Men zal
hem weer kunnen hooren getuigen van
zijn liefde voor Vlaanderen in zijn woord
en bed. Men zie verder de advertentie in
dit nummer.
Met een enkel woord willen wij
cnxpost op en van indië! |er even aan herinneren, dat vlam af
Overheid en K.L.M. werken hard, lmorgegn tot en met Woensdag 24 Decem
ber de winkelsluitingsverordening niet
van kracht is.
De voordracht voor de benoeming
van een onderwij zer(es) aan de openb.
lagere school A te Zierikzee be
staat uit 1. de heer A. C. Priem,' te Ce-
rooskerke (S.), 2. mej. M. Boorsmiai te
Zierikzee, en 3. de heer A. de Nooijer te
Goes.
Iaat het publiek medewerken. Zendt uw
brieven. U zult daarmede helpen aan de
totstandkoming van een sneldienst,
waarop geen enkel ander volk kan bo
gen, over een luchtlijn, welke de lang
ste ter wereld is: den wekelijkschen
postdienst AmsterdamBatavia.
„Nederlands vlag wordt het hoogs',
gehouden in de lucht!" Werkt daar
aan mede
(Nadruk verboden.)
MIDDELBURG,
Verseput.
Wanneer wij alles zouden publicee
ren, wat zoogenaamd wei-ingelichte men-
schen erover vertetien, dan konden we
iederen dag wel een kolommetje aan
Versepnt's al of niet wederopbouw wij-
den. Dat zou volmaakt waardeloos
„nieuws" zijn echter.
Want zelfs wat uit al allernaaste bron
nen komt, is troebel water. Dat moet
VLISSINGEN.
In de gisteravond gehouden verga
dering van het hoofdcomité voor de
feesten bij de opening der nieuwe bui
tenhaven is medegedeeld, dat die fees
ten niet in Juni of Juli, doch eerst eind
Augustus of begin September zullen
plaats hebben.
Besloten werd de afdracht der buurt-
commissies terug te brengen van 25 op
15 pCt.
Aan de N.V. Kon. Mij „De Schel
de" is de bouw opgedragen van 20 sluis
deuren voor de Zuiderzeewerken.
Het Volk schrijft:
Wederom is een groep arbeiders van
de scheepswerf „De Schelde" ontslagen.
Zij, die tot op heden steeds om de
maand werden te werk gesteld, hebben
mededeeling van de directie ontvangen,
dat voorloopig van hun diensten geen
gebruik meer zal worden gemaakt.