provinciale Zeeuvosche No. 2 6 5. Twee bladen. DINSDAG 11 NOVEMBER 1930. Eerste Blad. 173e Jaargang. Het alom verbeide voorstel BINNENLAND. ZEELAND. l^/ldYeirwenati MIDDELBUR6SCHE COURANT De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE: N.V., MIDDELBURGS CHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postcheque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel» opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" ot „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. 'Elders in dit blad vindt men de defi nitieve voorstellen van B. en W, aan den Raad, ter regeling van ons brand weerwezen. Deze voorstellen bewijzen, dat de mopperaars, die heel de Reorganisatie al via de bekende lange baan in het nir wana zagen verdwijnen, ongelijk hadden; want nog vóór den verjaardag van den grooten brand in de Langedelft is de pu blicatie van het laatste en moeilijkste voorstel inzake de reorganisatie geschied. En wanneer men in aanmerking neemt, 'hoevele instanties alles heeft moeten doorloopen, terwijl tenslotte er ook nog wel iets anders te doen is, dan alsmaar brandweer-reorganiseeren, dan geloo- ven we het veelgehoorde verwijt van den slakkengang inzake deze materie toch niet volkomen rechtvaardig te achten. Met de snelheid van de vliegende zwa luw ging het weliswaar niet, maar daar ligt ook nog wel iets tusschenin! Een duizendpoot b.v. krieuwelt heel wat snel ler vooruit dan een slak.. Mocht er vóór 7 Dec, 1930 nog een Raadsvergadering aan deze zaak gewijd worden, en mocht het lukken over deze voorstellen, al dan niet gewijzigd, het eens te worden, dan zal de latere ge schiedschrijver kunnen getuigen, dat bin nen het jaar na dien schrikkelijken De- cembernacht in 1929, de volledige reor ganisatievoorstellen door den Raad wa ren bekrachtigd; dat daarna de uitvoering niet al te lang meer op zich zal laten wachten, mag redelijkerwijs aangenomen worden. En met het milde oog van den tijd gezien, is dat toch niet een al te langdurige geschiedenis geweest dan, dunkt ons zoo. Althans wat het geheel der voorstellen betreft want dat niettemin de oplos sing van de personeelquaestie rijkelijk laat aan de orde komt, waardoor een steeds toenemende ontstemming is ontstaan, eenerzijds onder het leiders corps der huidige brandweer, anderer zijds in de gelederen van hen, die zich na den grooten brand van 7 Dec. '29 zoo spontaan in een vrijwillige brand- weervereeniging aaneensloten, dat ach ten wij toch ook wel weer verklaar baar. Weliswaar zijn wij er absoluut van overtuigd, dat bij een brand alle rivali teit en mogelijke verstoordheid tijdelijk volledig vergeten zal zijn, omdat men dan voelt den gezamenlijken vijand, het vuur, eendrachtig te moeten bestrijden maar dat neemt niet weg, dat een snellere be handeling van de personeelsquaestie al licht het ontstaan van deze in brand weerkringen ongewenschte, onplezierige gemoedsgesteldheid had kunnen voorko men. Dat ware temeer nuttig geweest, wanneer men bedenkt, dat het nieuwe brandweerpersoneel voor een groot deel toch uit de bestaande gelederen, zoo ka der als manschappen, gekozen zal die nen te worden. Dat overigens, nu hier twee moderne automobielspuiten zijn gestationeerd, naast de toch altijd nog zeer wel als hulpmaterieel bruikbare oude motor spuitjes, de oplossing der materieel- quaestie niet zóó urgent was, dat een gezette overweging der eraan verbonden moeilijkheden een bezwaar te achten ware, zal niemand betwisten. Tot zoover de twee voorloopige alge- meene opmerkingen, waartoe het nu ver schenen voorstel ons aanleiding gaf. In een volgend artikel zijn wij voornemens, enkele onderdeelen van het rapport, met name de vraagstukken van den beroeps- kern en de berging van het materieel, aan een beschouwing te onderwerpen, terwijl we dan tevens willen trachten na te gaan of het juist is, wat het Raads voorstel in zijn inleiding zegt, dat „de Commissie kennelijk een ideale beveili ging zich voor oogen stelde", terwijl het voorstel van B. en W. „Een zeer be hoorlijke en voldoende beveiliging het bepaald noodzakelijke zonder het ook nuttige enz. bevat. DE PACHT-ONTWERPEN. De Ver. van Directeuren van in Ne derland werkende Hypotheekbanken is in een adres aan de Tweede Kamer, op gekomen tegen de nieuwe pachtwetten. Een verbetering is in het ontwerp ge bracht door beroep mogelijk te m'aken te gen de beslissingen van den kantonrech ter. Ten zeerste verslechterd is het ont werp echter door de uitbreiding Van het confmujatierecht en de vaststelling van dé pachtsom voor den verderen duur der pacht door den kantonrechter. De eigenaar is door die amendementen niet alleen het recht ontnomen om! te beslissen of hij het goed nog langer wil verpachten, doch ook aan wïen hij wil verpachten, en eveneens tegen welken prijs hij wil verpachten. Van de door de grondwet gewaarborgde rechten van den eigenaar blijft op- die wijze niet veel' meer over. En de Grondwet eischt voor elk geyajj van onteigening de speciale vergunning van de Staten Generaal en de Kroon. Voorts meent de vereeniging dat de aanneming dezer ontwerpen niet alleen ten nadeele z'al strekken van de grond eigenaren, doch ook v|an den pachter zeiven. In de korte spanne tijds, die sedert de indiening der ontwerpen is verloopen, is de toestand der pachters radicaal ge wijzigd, en k'an zonder overdrijving wor den gezegd, dat de verpachter in vele ge- yallen bij verlenging van pacht over geleverd is aan de genade of ongenade vjan den pachter. De prijzen der landerijen in Zee land, in Groningen en Friesland zijn in de laatste maanden gedaald met 30 pet. d.w.z. tot het vóór-oorlogsche peil en de pachten hebben een evenredige verlaging ondergaan. Het gevolg hiervjan is, d|at, daar ver schillende credietinstellingen, welke gel den verstrekken onder hypothecair ver band, statutair aan limieten zijn gebon den, deze bij verdere prijsdaling onver mijdelijk tot executie yan de onderpan den zullen moeten overgaan. Dit moet tot eiken prijs voorkomen worden, want de gevolgen zijn hieryan niet te over zien. DE ARBEIDSINSPECTIE. Naar aanleiding van liet voorstel' van den minister Van Arbeid om' het aantal ambtenaren der arbeidsinspectie niet 27 uit te breiden, betoogt het Verbond Van Ned. Wterkgevers in een adres aan de Tweede Kamer dat door reorganisatie der Arbeidswet de gewenschte ver sobering en lastenbeperking moet wor den verkregen. Adressant stelt daarbij als voorbeeld de Engels che Bill to regulate the hours of work in industrial under takings". i Dat geheele wetsontwerp telt 16 tegen onze "Wét 101 artikelen. Terwijl' onze Arbeidswet voor vrijwel ieder overwerk een ingrijpen van de Arbeidsinspectie of van het Deprteament voorschrijft, heefjt het ontwerp v)an de Engelsche arbeiders- regeering de (administratieve en andere bemoeiingen der overheidsorganen met het overwerk tot een minim'um beperkt. Adressant verzoekt de Kamer dan ook de door den Minister yan Arbeid, voor gestelde verhooging van artikel 7 Van de begrooting niet te aanvaarden en in de plaats daarvan den Minister in overwe ging te geven, onze Arbeidswet aan een reorganisatie te onderwerpen, waarbij het ontwerp der Engelsche arbeidersre- geering tot leidraad kan dienen. DE INVALIDITEITS- EN OUDER DOMSWET. Op 1 October 1930 werden 16127 we- duwenrenten en 12086 weezenrenten krachtens de Invaliditeitswet genoten, terwijl op genoemden datum krachtens art. 373 dier wet 85282 personen in het genot verkeerden van een als vrucht hunner verzekering verkregen ouder domsrente van drie gulden per week. Voorts genoten 27990 personen een in- validiteitsrente als bedoeld in art, 71 der wet. Krachtens artikel 24 der Ouderdoms wet 1919 waren op vorengenoemden da tum 130619 personen in het genot van een als vrucht hunner verzekering ver kregen ouderdomsrente van drie gulden per week. DE VRIJZ. DEM. BOND. Volgens het door mr. P. J. Oud opge maakte 27e jaarverslag van den V. D. bond, loopende over het tijdvak van 1 October 1929 tot 1 Oct. 1930, bedraagt het aantal afdeelingen 230 te zamen tel lende 10.421 leden tegen 240 afdeelingen met 10.726 leden op 1 October 1929. Het aantal algemeene leden bedraagt 97, het aantal personeele leden 349 tegen respectievelijk 98 en 315 op 1 October 1929. DE „GRAF ZEPPELIN" BOVEN LIMBURG. Op de groote heide ten O. van Venlo was 't vanmorgen al bijzonder druk in verband met de verwachte aankomst van de „Graf Zeppelin". Te 3 min. over zeven kwam het luchtschip in zicht. Te De mensch, die mijne hulp noodig heelt, heh ik noodig voor mijn geluk. 7 u, 13 heeft de „Graf Zeppelin" een postzak, wegende ongeveer- 15 K.G., aan een parachute uitgeworpen. Het lucht schip vloog met geringe vaart over de heide en keerde daarna terug. Boven de hei heeft het luchtschip op ongeveer 60 M. hoogte pl.m. 3 min. nagenoeg stil ge legen. Te 7 u. 28 werd de kabel uitge worpen, en daaraan werd de Nederland- sche post met 13001400 brieven en briefkaarten bevestigd. Daarna verdween het luchtschip naar het Z. en vloog via Roermond, Sittard en Maastricht. DE ARBEIDSDUUR VAN HET WINKELPERSONEEL IN DEN ST. NICOLAASTIJD. De Middenstandsraad heeft bij den Mi nister van Arbeid en N. aangedrongen op verruiming van den werktijd in dier voege, dat gedurende de periode van 28 November tot en met 5 December: le De vrije halve dag komt te ver vallen; 2e de arbeidsduur wordt gebracht op, 65 uur; 3e. de voorgeschreven rustpoos in art. 6 van het werktijdenbesluit (tenminste 11 uren tusschen het einde van den ar beid op een dag en den aanvang van den arbeid op een dag en den aanvang van den arbeid op den volgenden dag) wordt ingeperkt tot 9 uur. Deze bepalingen vereischen een wijzi ging in de voorschriften van het Werk tijdenbesluit, die met een enkele aanvul ling van een tweetal artikelen moge lijk is. Belgische werken nabij de Zeeuwsch- Vlaamsche grens. Naar aanleiding van de artikelen over de strategische werken van België langs de Nederlandsche grens schrijft men uit Zeeuwsch Vlaanderen aan het Dagblad van Noord-Brabant: Vlak bij de Nederlandsche grens aan den kant van Le Zoute ligt het vlieg veld van een particuliere aero-club. Nabij de bezinkingsvijvers van in aanleg zijnde rioleeringswerken was men bezig met een bouwwerk, dat in enkele op zichten deed denken aan den bouw van een kazemat, zooals er langs de Fransche oostgrens tot standgekomen zijn. Nu de bouw voltooid is, vernamen we voor 't eerst, dat er ook een groot aantal mili tairen graafwerk heeft verricht. Daar zulks hij publieke werken over het alge meen niet te doen gebruikelijk is ge woonlijk slechts, wanneer de nooc dwingt was ook dit voor velen, met ons, een reden te meer, om te veronder stellen, dat men hier niet alleen met wa terleidingsweiken voor de stad Knocke doch ook met strategische werken te doen Leeft. Evenals de Fransche kazematten aan de Fransche oostgrens, volgens de be schrijvmg van de Matin, is het. bouw werk te Knocke in een kleine bodemver heffing verborgen. Het bestaat uit één groot blok beton, waarin een vierkante zaal is gelegen van dezelfde afmetingen als in de aangehaalde beschrijving. Even als in Frankrijk moesten ook hier dui zenden kubieke meters zand vervoerc worden en vergde de bouw van de groote massieve deelen zes maanden hare werken. Het bouwwerk is midden in een open vlakte achter de duinen gelegen. Rond om liggen in grooten kring de schuil plaatsen, die indertijd door de Duitschers gebouwd werden. In deze streek zijn er opvallend veel. Komt men van Sluis ge reden, dan ontmoet men ze overal in den Noord-Westelijken hoek van België één zagen we er zelfs staan op een boeren-erf. Naar bewoners der streek vertelden, worden deze nog steeds door militairen onderhouden. Een breede weg met sterk wegdek loopt van Knocke af tot nabij de water- leidingwerken. Op dezen weg komt een door het duin aangelegde betonweg naar het vliegveld uit. Langs -de terreinen van de Compagnie „Le Zoute" loopt voorts de nieuwe tram lijn KnockeRetranchement, welke lijn slechts in gebruik is in de zomermaanden. Dat deze lijn er gekomen is, heeft de bewoners der streek bevreemd. In krin gen, die zich in het bijzonder bezighou den met het epxloitatie-vraagstuk der Belgische badplaatsen, is men van mee ning, dat spoor en tram over het alge meen meer schade dan voordeel brach ten aan de duurdere badplaatsen, waar men zooveel mogelijk het eendagspubliëk wil weren. Oostende en Blankenberghe ondervonden in het verleden, dat door het drukke verkeer van eendagspubliek tengevolge van spoor- en tramaanleg, de in hotels logeerende badgasten de voor keur gingen geven aan rustiger badplaat sen, die zij minder „vulgair" achtten. Dat ook de regeering met deze zijde van het exploitatie-vraagstuk der bad plaatsen rekening houdt, bleek uit de omstandigheid, dat bij het bekend wor den van een plan der Nationale Maat schappij van Belgische Spoorwegen tot aanleg van een spoorweg Maldeghem Knocke, de tegenwoordige minister van verkeerswezen, de heer Lippens, die overigens ook groote particuliere belan gen te Knocke heeft zich krachtig tegen dit plan verzette. Na de totstandkoming van de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen werd door het desbetreffend ministerie opgevraagd, welke plannen tot uitbrei ding van het Belgische spoorwegnet men had van dat tijdstip af tot over tien jaar. Bij deze gelegenheid is ook bekend ge worden het plan tot aanleg van een spoorweg MaldeghemKnocke. De oorzaken der bevreemding met be trekking tot den aanleg -van voorge noemde lijn KnockeRetranchement waren ten eerste, gelegen in het feit, dat men wel Zeeuwsch-Vlaanderen ging aan sluiten, dat toch evengoed als de Belgi sche provincie ééndagspubliek kan bren gen en ten tweede doordat de lijn maar weinig lucratief zou blijken te zijn. Voor het toeristen-vervoer naar Breskens be hoefde men de aansluiting niet tot stand te brengen Dit vervoer geschiedde en geschiedt thans na den aanleg der lijn nog met tallooze auto-cars, waarvan de badgasten, als overal in oorden van toe risme bij voorkeur gebruik maken. Wil men niet aannemen, dat in België's Noord-Westhoek de wegenaanleg ver band houdt met de uitvoering van stra tegische plannen, dan blijft zeer vee onverklaarbaar. Door de aldaar ver schijnende provinciale pers is er langen tijd actie gevoerd voor het verkrijgen van een weg, die Maldeghem met de zeekust verbindt, waardoor vele kleinere plaatsen, die thans nog geïsoleerd liggen, betere verkeersmogelijkheid krijgen en er bovendien de korste verbinding van Brussel met de zeekust over een lengte van 110 K.M. gelegd wordt. Al acht men een spoorwegverbinding Maldeghem— Knocke niet in 't belang van de hotel houders te Knocke, overig België zou er toch wel mee gebaat zijn. Naar men ons mededeelde, ziet het er den eersten tijc evenwel nog niet naar uit, dat er, even min als een spoorwegverbinding, een nieuwe verkeersweg KnockeMalde ghem tot stand zal komen. Mede in verband met de behoefte aan dezen verkeersweg en de bezwaren waarop het plan tot aanleg afstuit, komt het bedrag van tien millioen francs, dat thans besteed gaat worden aan een nieu wen zes meter breeden macadamweg van Brugge naar de Nederlandsche grens al zonderling royaal voor. Nabij dezen weg liggen kleine dorpen als Hoecke Oostkerke, Coolkerke, Lapscheure en Damme, waaronder er zijn, die zes honderd zielen tellen. Bovendien moet men overgaan tot aanleg van een nieu wen weg. Langs het kanaal Brugge Sluis bestaat er slechts een weg van Brugge naar Damme. De bestaande weg SluisBrugge loopt niet langs het kanaa" doch over Dudzoele. Men doet het voor komen of de weg niet alleen wordt aan gelegd om de aanliggende plaatsen uit haar isolement te verlossen, maar ook voor het vreemdelingenverkeer van Brugge uit naar Breskens, daar vandaar uit vooral des Donderdags in het zomer seizoen veel auto-cars naar de markt van Middelburg gaan, die thans de route BruggeMaldeghemOostburg nemen. Om aan te nemen dat men in België f 700,000 beschikbaar stelt om het een deel der toeristen het andere dee volgt den weg KnockeSluis eenigs zins gemakkelijker te maken hun gele elders dan in Brugge en de Belgische badplaatsen te gaan verteeren, is een verbeelding noodig waarover wel geen enkel Nederlander zal beschikken. Zeer duidelijk is dit niet de reden ge weest tot den aanleg van den weg BruggeSluis. In België is men over het algemeen niet zoo royaal met gelden te voteeren voor verbetering van bepaalde wegen. Men denke aan het jarenlange gesukkel met den slechten weg achter (Ingez. Med.) Selzaete, in aansluiting met den prach- tigen weg van Sas van Gent naar Ter- neuzen. Dat men er zich hiër algemeen van overtuigd houdt, dat het plan van den nieuwen weg BruggeSluis géén andere dan strategische bedoelingen voorstelt, is voor de hand liggend. De vaarweg door het Hellegat. Zaterdagavond heeft de heer J. M. Krijger Jr., lid der Tweede Kamer, ge boren te Bruinisse, dajartoe uitgenoodigd door het gemeentebestuur, te Bruinisse een bespreking gehouden, over de plan nen tot verbetering aan den vaarweg door het Hellegat en het gevaar dat men daar aan verbonden acht voor de Zeeuw- sche oester- en mosselcultuur op de Gre- vehngen. Na te zijn ingeleid door den loco bur gemeester, den heer van Vesseimi gaf spr. een kort overzicht, van wat de regeering aanleiding gaf tot het verbeteren yan den vaarweg Antwerpen-Rijn. Tot het verbeteren daarvan staan op het programmahet leggen van een leid[am, van Ooltgensptaat in Ni O. richting dwars door den bovenmond van het Haringvliet, het uitbaggeren van het Brabantsch vaarwater en het verhoogen van de brug over het kanaal door Zuid- Beveland. Spr. wees er pp dat de werken wor den ondernomen iniet tengevolge van in ternationale verwikkelingen maar mis schien o. m. tengevolge van de actie, van Schuttevaer, en den Rijnschippersbond. Spr. mocht reeds ten vorigen jaren van den minister de verklaring ontvangen dat de werken worden uitgevoerd naar haar eigen inzicht van den toestaind en de behoeften zonder dat daarbij vreemde taogendheden invloed uitoefenen. Wa re dit wel het geVal, dan zou hij z'Sch ten sterkste er tegen verzetten. Het ontwerp tot het leggen Van een leidam, ten einde tot verbetering van het Hellegat te komen ii»s verre van nieuw. Reeds in 1871 is daarvoor op de begrooting f 550.000 uitgetrokken dit dit met het oog op de verbetering Van den vaarweg van Rotterdam naar zee, doch in 1873 werd het voorstel ander maal verworpen. Zooals spr. bekend achtte loopen bij1 Willemstad drieërlei stroomingen en thans wordt van het water da|t, per ge tij en bij middelbare rivierstanden, van het Holiiandsch Diep af komt, -c.a. 35.000.000 kub. meter afgevoerd, over het Haringvliet en e.,a, 11.000.000 kub', M. over het Volkerak!. Wlanneer er ech ter z.g. opperwater komt worden deze verhoudingen gewijzigd en wordt b. v. per getij over de W|aal afgevoerd 266.000.000 kub. M. tegen 58.000.000 kub. M. normaal en over de Maas '116.000.1)00 kub. M. tegen 4.000.000 kub. M. normaal. Spr. heeft het onderwerpi reeds lan-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 1