provinciale Zeeuvosche
No. 2 6 5.
Twee bladen.
DINSDAG 11 NOVEMBER 1930.
Eerste Blad.
173e Jaargang.
Het alom verbeide
voorstel
BINNENLAND.
ZEELAND.
l^/ldYeirwenati
MIDDELBUR6SCHE COURANT
De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE: N.V., MIDDELBURGS CHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postcheque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regel»
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" ot
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
'Elders in dit blad vindt men de defi
nitieve voorstellen van B. en W, aan
den Raad, ter regeling van ons brand
weerwezen.
Deze voorstellen bewijzen, dat de
mopperaars, die heel de Reorganisatie
al via de bekende lange baan in het nir
wana zagen verdwijnen, ongelijk hadden;
want nog vóór den verjaardag van den
grooten brand in de Langedelft is de pu
blicatie van het laatste en moeilijkste
voorstel inzake de reorganisatie geschied.
En wanneer men in aanmerking neemt,
'hoevele instanties alles heeft moeten
doorloopen, terwijl tenslotte er ook nog
wel iets anders te doen is, dan alsmaar
brandweer-reorganiseeren, dan geloo-
ven we het veelgehoorde verwijt van den
slakkengang inzake deze materie toch
niet volkomen rechtvaardig te achten.
Met de snelheid van de vliegende zwa
luw ging het weliswaar niet, maar daar
ligt ook nog wel iets tusschenin! Een
duizendpoot b.v. krieuwelt heel wat snel
ler vooruit dan een slak..
Mocht er vóór 7 Dec, 1930 nog een
Raadsvergadering aan deze zaak gewijd
worden, en mocht het lukken over deze
voorstellen, al dan niet gewijzigd, het
eens te worden, dan zal de latere ge
schiedschrijver kunnen getuigen, dat bin
nen het jaar na dien schrikkelijken De-
cembernacht in 1929, de volledige reor
ganisatievoorstellen door den Raad wa
ren bekrachtigd; dat daarna de uitvoering
niet al te lang meer op zich zal laten
wachten, mag redelijkerwijs aangenomen
worden. En met het milde oog van den
tijd gezien, is dat toch niet een al te
langdurige geschiedenis geweest dan,
dunkt ons zoo.
Althans wat het geheel der voorstellen
betreft want dat niettemin de oplos
sing van de personeelquaestie
rijkelijk laat aan de orde komt, waardoor
een steeds toenemende ontstemming is
ontstaan, eenerzijds onder het leiders
corps der huidige brandweer, anderer
zijds in de gelederen van hen, die zich
na den grooten brand van 7 Dec. '29
zoo spontaan in een vrijwillige brand-
weervereeniging aaneensloten, dat ach
ten wij toch ook wel weer verklaar
baar. Weliswaar zijn wij er absoluut van
overtuigd, dat bij een brand alle rivali
teit en mogelijke verstoordheid tijdelijk
volledig vergeten zal zijn, omdat men dan
voelt den gezamenlijken vijand, het vuur,
eendrachtig te moeten bestrijden maar
dat neemt niet weg, dat een snellere be
handeling van de personeelsquaestie al
licht het ontstaan van deze in brand
weerkringen ongewenschte, onplezierige
gemoedsgesteldheid had kunnen voorko
men. Dat ware temeer nuttig geweest,
wanneer men bedenkt, dat het nieuwe
brandweerpersoneel voor een groot deel
toch uit de bestaande gelederen, zoo ka
der als manschappen, gekozen zal die
nen te worden.
Dat overigens, nu hier twee moderne
automobielspuiten zijn gestationeerd,
naast de toch altijd nog zeer wel als
hulpmaterieel bruikbare oude motor
spuitjes, de oplossing der materieel-
quaestie niet zóó urgent was, dat een
gezette overweging der eraan verbonden
moeilijkheden een bezwaar te achten
ware, zal niemand betwisten.
Tot zoover de twee voorloopige alge-
meene opmerkingen, waartoe het nu ver
schenen voorstel ons aanleiding gaf. In
een volgend artikel zijn wij voornemens,
enkele onderdeelen van het rapport, met
name de vraagstukken van den beroeps-
kern en de berging van het materieel,
aan een beschouwing te onderwerpen,
terwijl we dan tevens willen trachten
na te gaan of het juist is, wat het Raads
voorstel in zijn inleiding zegt, dat „de
Commissie kennelijk een ideale beveili
ging zich voor oogen stelde", terwijl het
voorstel van B. en W. „Een zeer be
hoorlijke en voldoende beveiliging
het bepaald noodzakelijke zonder het ook
nuttige enz. bevat.
DE PACHT-ONTWERPEN.
De Ver. van Directeuren van in Ne
derland werkende Hypotheekbanken is
in een adres aan de Tweede Kamer, op
gekomen tegen de nieuwe pachtwetten.
Een verbetering is in het ontwerp ge
bracht door beroep mogelijk te m'aken te
gen de beslissingen van den kantonrech
ter. Ten zeerste verslechterd is het ont
werp echter door de uitbreiding Van het
confmujatierecht en de vaststelling van
dé pachtsom voor den verderen duur der
pacht door den kantonrechter.
De eigenaar is door die amendementen
niet alleen het recht ontnomen om! te
beslissen of hij het goed nog langer wil
verpachten, doch ook aan wïen hij wil
verpachten, en eveneens tegen welken
prijs hij wil verpachten. Van de door
de grondwet gewaarborgde rechten van
den eigenaar blijft op- die wijze niet veel'
meer over.
En de Grondwet eischt voor elk geyajj
van onteigening de speciale vergunning
van de Staten Generaal en de Kroon.
Voorts meent de vereeniging dat de
aanneming dezer ontwerpen niet alleen
ten nadeele z'al strekken van de grond
eigenaren, doch ook v|an den pachter
zeiven.
In de korte spanne tijds, die sedert de
indiening der ontwerpen is verloopen,
is de toestand der pachters radicaal ge
wijzigd, en k'an zonder overdrijving wor
den gezegd, dat de verpachter in vele ge-
yallen bij verlenging van pacht over
geleverd is aan de genade of ongenade
vjan den pachter.
De prijzen der landerijen in Zee
land, in Groningen en Friesland zijn in
de laatste maanden gedaald met 30 pet.
d.w.z. tot het vóór-oorlogsche peil en de
pachten hebben een evenredige verlaging
ondergaan.
Het gevolg hiervjan is, d|at, daar ver
schillende credietinstellingen, welke gel
den verstrekken onder hypothecair ver
band, statutair aan limieten zijn gebon
den, deze bij verdere prijsdaling onver
mijdelijk tot executie yan de onderpan
den zullen moeten overgaan. Dit moet
tot eiken prijs voorkomen worden, want
de gevolgen zijn hieryan niet te over
zien.
DE ARBEIDSINSPECTIE.
Naar aanleiding van liet voorstel' van
den minister Van Arbeid om' het aantal
ambtenaren der arbeidsinspectie niet 27
uit te breiden, betoogt het Verbond Van
Ned. Wterkgevers in een adres aan de
Tweede Kamer dat door reorganisatie
der Arbeidswet de gewenschte ver
sobering en lastenbeperking moet wor
den verkregen. Adressant stelt daarbij als
voorbeeld de Engels che Bill to regulate
the hours of work in industrial under
takings". i
Dat geheele wetsontwerp telt 16 tegen
onze "Wét 101 artikelen. Terwijl' onze
Arbeidswet voor vrijwel ieder overwerk
een ingrijpen van de Arbeidsinspectie of
van het Deprteament voorschrijft, heefjt
het ontwerp v)an de Engelsche arbeiders-
regeering de (administratieve en andere
bemoeiingen der overheidsorganen met
het overwerk tot een minim'um beperkt.
Adressant verzoekt de Kamer dan ook
de door den Minister yan Arbeid, voor
gestelde verhooging van artikel 7 Van de
begrooting niet te aanvaarden en in de
plaats daarvan den Minister in overwe
ging te geven, onze Arbeidswet aan een
reorganisatie te onderwerpen, waarbij het
ontwerp der Engelsche arbeidersre-
geering tot leidraad kan dienen.
DE INVALIDITEITS- EN OUDER
DOMSWET.
Op 1 October 1930 werden 16127 we-
duwenrenten en 12086 weezenrenten
krachtens de Invaliditeitswet genoten,
terwijl op genoemden datum krachtens
art. 373 dier wet 85282 personen in het
genot verkeerden van een als vrucht
hunner verzekering verkregen ouder
domsrente van drie gulden per week.
Voorts genoten 27990 personen een in-
validiteitsrente als bedoeld in art, 71 der
wet.
Krachtens artikel 24 der Ouderdoms
wet 1919 waren op vorengenoemden da
tum 130619 personen in het genot van
een als vrucht hunner verzekering ver
kregen ouderdomsrente van drie gulden
per week.
DE VRIJZ. DEM. BOND.
Volgens het door mr. P. J. Oud opge
maakte 27e jaarverslag van den V. D.
bond, loopende over het tijdvak van 1
October 1929 tot 1 Oct. 1930, bedraagt
het aantal afdeelingen 230 te zamen tel
lende 10.421 leden tegen 240 afdeelingen
met 10.726 leden op 1 October 1929.
Het aantal algemeene leden bedraagt
97, het aantal personeele leden 349 tegen
respectievelijk 98 en 315 op 1 October
1929.
DE „GRAF ZEPPELIN" BOVEN
LIMBURG.
Op de groote heide ten O. van Venlo
was 't vanmorgen al bijzonder druk in
verband met de verwachte aankomst
van de „Graf Zeppelin". Te 3 min. over
zeven kwam het luchtschip in zicht. Te
De mensch, die mijne hulp noodig
heelt, heh ik noodig voor mijn geluk.
7 u, 13 heeft de „Graf Zeppelin" een
postzak, wegende ongeveer- 15 K.G., aan
een parachute uitgeworpen. Het lucht
schip vloog met geringe vaart over de
heide en keerde daarna terug. Boven de
hei heeft het luchtschip op ongeveer 60
M. hoogte pl.m. 3 min. nagenoeg stil ge
legen. Te 7 u. 28 werd de kabel uitge
worpen, en daaraan werd de Nederland-
sche post met 13001400 brieven en
briefkaarten bevestigd.
Daarna verdween het luchtschip naar
het Z. en vloog via Roermond, Sittard en
Maastricht.
DE ARBEIDSDUUR VAN HET
WINKELPERSONEEL IN DEN ST.
NICOLAASTIJD.
De Middenstandsraad heeft bij den Mi
nister van Arbeid en N. aangedrongen
op verruiming van den werktijd in dier
voege, dat gedurende de periode van
28 November tot en met 5 December:
le De vrije halve dag komt te ver
vallen;
2e de arbeidsduur wordt gebracht op,
65 uur;
3e. de voorgeschreven rustpoos in art.
6 van het werktijdenbesluit (tenminste
11 uren tusschen het einde van den ar
beid op een dag en den aanvang van den
arbeid op een dag en den aanvang van
den arbeid op den volgenden dag) wordt
ingeperkt tot 9 uur.
Deze bepalingen vereischen een wijzi
ging in de voorschriften van het Werk
tijdenbesluit, die met een enkele aanvul
ling van een tweetal artikelen moge
lijk is.
Belgische werken nabij de Zeeuwsch-
Vlaamsche grens.
Naar aanleiding van de artikelen over
de strategische werken van België langs
de Nederlandsche grens schrijft men uit
Zeeuwsch Vlaanderen aan het Dagblad
van Noord-Brabant:
Vlak bij de Nederlandsche grens aan
den kant van Le Zoute ligt het vlieg
veld van een particuliere aero-club.
Nabij de bezinkingsvijvers van in aanleg
zijnde rioleeringswerken was men bezig
met een bouwwerk, dat in enkele op
zichten deed denken aan den bouw van
een kazemat, zooals er langs de Fransche
oostgrens tot standgekomen zijn. Nu de
bouw voltooid is, vernamen we voor 't
eerst, dat er ook een groot aantal mili
tairen graafwerk heeft verricht. Daar
zulks hij publieke werken over het alge
meen niet te doen gebruikelijk is ge
woonlijk slechts, wanneer de nooc
dwingt was ook dit voor velen, met
ons, een reden te meer, om te veronder
stellen, dat men hier niet alleen met wa
terleidingsweiken voor de stad Knocke
doch ook met strategische werken te
doen Leeft.
Evenals de Fransche kazematten aan
de Fransche oostgrens, volgens de be
schrijvmg van de Matin, is het. bouw
werk te Knocke in een kleine bodemver
heffing verborgen. Het bestaat uit één
groot blok beton, waarin een vierkante
zaal is gelegen van dezelfde afmetingen
als in de aangehaalde beschrijving. Even
als in Frankrijk moesten ook hier dui
zenden kubieke meters zand vervoerc
worden en vergde de bouw van de groote
massieve deelen zes maanden hare
werken.
Het bouwwerk is midden in een open
vlakte achter de duinen gelegen. Rond
om liggen in grooten kring de schuil
plaatsen, die indertijd door de Duitschers
gebouwd werden. In deze streek zijn er
opvallend veel. Komt men van Sluis ge
reden, dan ontmoet men ze overal in
den Noord-Westelijken hoek van België
één zagen we er zelfs staan op een
boeren-erf. Naar bewoners der streek
vertelden, worden deze nog steeds door
militairen onderhouden.
Een breede weg met sterk wegdek
loopt van Knocke af tot nabij de water-
leidingwerken. Op dezen weg komt een
door het duin aangelegde betonweg naar
het vliegveld uit.
Langs -de terreinen van de Compagnie
„Le Zoute" loopt voorts de nieuwe tram
lijn KnockeRetranchement, welke lijn
slechts in gebruik is in de zomermaanden.
Dat deze lijn er gekomen is, heeft de
bewoners der streek bevreemd. In krin
gen, die zich in het bijzonder bezighou
den met het epxloitatie-vraagstuk der
Belgische badplaatsen, is men van mee
ning, dat spoor en tram over het alge
meen meer schade dan voordeel brach
ten aan de duurdere badplaatsen, waar
men zooveel mogelijk het eendagspubliëk
wil weren. Oostende en Blankenberghe
ondervonden in het verleden, dat door
het drukke verkeer van eendagspubliek
tengevolge van spoor- en tramaanleg, de
in hotels logeerende badgasten de voor
keur gingen geven aan rustiger badplaat
sen, die zij minder „vulgair" achtten.
Dat ook de regeering met deze zijde
van het exploitatie-vraagstuk der bad
plaatsen rekening houdt, bleek uit de
omstandigheid, dat bij het bekend wor
den van een plan der Nationale Maat
schappij van Belgische Spoorwegen tot
aanleg van een spoorweg Maldeghem
Knocke, de tegenwoordige minister van
verkeerswezen, de heer Lippens, die
overigens ook groote particuliere belan
gen te Knocke heeft zich krachtig tegen
dit plan verzette.
Na de totstandkoming van de Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen
werd door het desbetreffend ministerie
opgevraagd, welke plannen tot uitbrei
ding van het Belgische spoorwegnet men
had van dat tijdstip af tot over tien jaar.
Bij deze gelegenheid is ook bekend ge
worden het plan tot aanleg van een
spoorweg MaldeghemKnocke.
De oorzaken der bevreemding met be
trekking tot den aanleg -van voorge
noemde lijn KnockeRetranchement
waren ten eerste, gelegen in het feit, dat
men wel Zeeuwsch-Vlaanderen ging aan
sluiten, dat toch evengoed als de Belgi
sche provincie ééndagspubliek kan bren
gen en ten tweede doordat de lijn maar
weinig lucratief zou blijken te zijn. Voor
het toeristen-vervoer naar Breskens be
hoefde men de aansluiting niet tot stand
te brengen Dit vervoer geschiedde en
geschiedt thans na den aanleg der lijn
nog met tallooze auto-cars, waarvan de
badgasten, als overal in oorden van toe
risme bij voorkeur gebruik maken. Wil
men niet aannemen, dat in België's
Noord-Westhoek de wegenaanleg ver
band houdt met de uitvoering van stra
tegische plannen, dan blijft zeer vee
onverklaarbaar. Door de aldaar ver
schijnende provinciale pers is er langen
tijd actie gevoerd voor het verkrijgen
van een weg, die Maldeghem met de
zeekust verbindt, waardoor vele kleinere
plaatsen, die thans nog geïsoleerd liggen,
betere verkeersmogelijkheid krijgen en
er bovendien de korste verbinding van
Brussel met de zeekust over een lengte
van 110 K.M. gelegd wordt. Al acht men
een spoorwegverbinding Maldeghem—
Knocke niet in 't belang van de hotel
houders te Knocke, overig België zou er
toch wel mee gebaat zijn. Naar men ons
mededeelde, ziet het er den eersten tijc
evenwel nog niet naar uit, dat er, even
min als een spoorwegverbinding, een
nieuwe verkeersweg KnockeMalde
ghem tot stand zal komen.
Mede in verband met de behoefte aan
dezen verkeersweg en de bezwaren
waarop het plan tot aanleg afstuit, komt
het bedrag van tien millioen francs, dat
thans besteed gaat worden aan een nieu
wen zes meter breeden macadamweg
van Brugge naar de Nederlandsche grens
al zonderling royaal voor. Nabij dezen
weg liggen kleine dorpen als Hoecke
Oostkerke, Coolkerke, Lapscheure en
Damme, waaronder er zijn, die zes
honderd zielen tellen. Bovendien moet
men overgaan tot aanleg van een nieu
wen weg. Langs het kanaal Brugge
Sluis bestaat er slechts een weg van
Brugge naar Damme. De bestaande weg
SluisBrugge loopt niet langs het kanaa"
doch over Dudzoele. Men doet het voor
komen of de weg niet alleen wordt aan
gelegd om de aanliggende plaatsen uit
haar isolement te verlossen, maar ook
voor het vreemdelingenverkeer van
Brugge uit naar Breskens, daar vandaar
uit vooral des Donderdags in het zomer
seizoen veel auto-cars naar de markt van
Middelburg gaan, die thans de route
BruggeMaldeghemOostburg nemen.
Om aan te nemen dat men in België
f 700,000 beschikbaar stelt om het een
deel der toeristen het andere dee
volgt den weg KnockeSluis eenigs
zins gemakkelijker te maken hun gele
elders dan in Brugge en de Belgische
badplaatsen te gaan verteeren, is een
verbeelding noodig waarover wel geen
enkel Nederlander zal beschikken.
Zeer duidelijk is dit niet de reden ge
weest tot den aanleg van den weg
BruggeSluis. In België is men over het
algemeen niet zoo royaal met gelden te
voteeren voor verbetering van bepaalde
wegen. Men denke aan het jarenlange
gesukkel met den slechten weg achter
(Ingez. Med.)
Selzaete, in aansluiting met den prach-
tigen weg van Sas van Gent naar Ter-
neuzen.
Dat men er zich hiër algemeen van
overtuigd houdt, dat het plan van den
nieuwen weg BruggeSluis géén andere
dan strategische bedoelingen voorstelt,
is voor de hand liggend.
De vaarweg door het Hellegat.
Zaterdagavond heeft de heer J. M.
Krijger Jr., lid der Tweede Kamer, ge
boren te Bruinisse, dajartoe uitgenoodigd
door het gemeentebestuur, te Bruinisse
een bespreking gehouden, over de plan
nen tot verbetering aan den vaarweg
door het Hellegat en het gevaar dat men
daar aan verbonden acht voor de Zeeuw-
sche oester- en mosselcultuur op de Gre-
vehngen.
Na te zijn ingeleid door den loco bur
gemeester, den heer van Vesseimi gaf spr.
een kort overzicht, van wat de regeering
aanleiding gaf tot het verbeteren yan den
vaarweg Antwerpen-Rijn.
Tot het verbeteren daarvan staan op
het programmahet leggen van een
leid[am, van Ooltgensptaat in Ni O.
richting dwars door den bovenmond van
het Haringvliet, het uitbaggeren van het
Brabantsch vaarwater en het verhoogen
van de brug over het kanaal door Zuid-
Beveland.
Spr. wees er pp dat de werken wor
den ondernomen iniet tengevolge van in
ternationale verwikkelingen maar mis
schien o. m. tengevolge van de actie, van
Schuttevaer, en den Rijnschippersbond.
Spr. mocht reeds ten vorigen jaren van
den minister de verklaring ontvangen
dat de werken worden uitgevoerd naar
haar eigen inzicht van den toestaind en
de behoeften zonder dat daarbij vreemde
taogendheden invloed uitoefenen. Wa
re dit wel het geVal, dan zou hij z'Sch
ten sterkste er tegen verzetten.
Het ontwerp tot het leggen Van een
leidam, ten einde tot verbetering van
het Hellegat te komen ii»s verre van
nieuw. Reeds in 1871 is daarvoor op de
begrooting f 550.000 uitgetrokken dit
dit met het oog op de verbetering Van
den vaarweg van Rotterdam naar zee,
doch in 1873 werd het voorstel ander
maal verworpen.
Zooals spr. bekend achtte loopen bij1
Willemstad drieërlei stroomingen en
thans wordt van het water da|t, per ge
tij en bij middelbare rivierstanden, van
het Holiiandsch Diep af komt, -c.a.
35.000.000 kub. meter afgevoerd, over
het Haringvliet en e.,a, 11.000.000 kub',
M. over het Volkerak!. Wlanneer er ech
ter z.g. opperwater komt worden deze
verhoudingen gewijzigd en wordt b. v.
per getij over de W|aal afgevoerd
266.000.000 kub. M. tegen 58.000.000
kub. M. normaal en over de Maas
'116.000.1)00 kub. M. tegen 4.000.000
kub. M. normaal.
Spr. heeft het onderwerpi reeds lan-