^rotiinciale jJeemusche Mayonnaise ICalvë-DelftsI No. 2 3 5. Twee bladen. DINSDAG 7 OCT ER 19 3 0. Eerste Blad. 173e Jaargang. BINNENLAND. ZEELAND. KERKNIEUWS. ONDERWIJS. BUITENLAND. Algemeen Overzicht. van 12 u. M. Li lemen- jwolkit waar- ver- i lotor- [•tuigen .m. 1317 13 42 14 11 14.44 15.15 15.53 1639 waarh den ^aid aai den loogenr It hem 1 chauf- l-kt dat wiageaa slaian. Turk!- j, dat inge- .lukkem boo- l'ben zij lat was lie ean t-bij tot luffeurs aan de tor den te kij- I de pa in verl- l-chauf- |og een het in lid van pn, met i as mijn Show IJ DE van ling be- |ze ge en na- |n "Raad Itie met volgens ver de oensdag met de •torspuit spuit ge- Ijouw en 10%, en eplaatst svit, St. de be spuiten fcchreven idspuit- iden. po. thouders ter. :cretaris. BOER*. MIDDELBURGSCHE COURANT De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal, Week-abonnementen. in Middelburg 48 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Telefoonnummers: Redactie 269 -:- Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. ARTILLERIE-INRICHTINGEN, Ingediend is een wetsontwerp tot ver- hooging van de begroeting van 'it Staats bedrijf der Artillerie-inrichtingen voor 1930 met f 135.000. Deze verhooginigj be treft verschillende kleinere posten. Zoo zijn bij de overname der piost- (autodiensten te Amsterdam en Rotter dam door het Staatsbedrijf der Rost, Te- (liegrafie en Telefonie de -garages te gen verrekening der waarde aan jdiat Staatsbedrijf overgegeven. Hieronder was ook een zinken garage, staande aanl de De Ruyterkade te Amsterdam, welke oor- ls|p<ronkelijk bestemd was om overge bracht te worden naar de Hembrug. Daar deze ruimte echter voor de auto- tesqploitatie niet gemist kan worden, is een bedrag van f 25.000 noodig voor den bouw van een andere garage. In verband met de uitvoering van Üe .werken tot verbetering van het Noord zeekanaal moeten o.m. de steigers1 bij de Artillerie-Inrichtingen afgebroken wor den en vervangen door eeni kademuur. De door de Artillerie-Inrichtingen bij te dragen kosten zullen f 37.500 bedragen., NEDERLAND-EXPRESS. De speciale trein met post en passa giers, in aansluiting op het motorschip Christiaan Huygens, zal a.s. Woensdag morgen 10.20 van Genua vertrekken. Aap komst Donderdagmorgen 7.37 te Arp- Èdenp 8.48 te Utrecht, 9.50 in Den Haag (S.S.), 9.36 te Amsterdam (W.R.) <en 9.53 Centraal Station en om 10.1 te Rotterdam-Maas. DRAI5I IAVANVALKEHBURG'S-- TIngez. Med,) De minister van financiën rrtëlakl bekend, dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is ontvangen wegens over vot- rige jaren te weinig betaalde beljasltiiijgjen naar inkomen en/of vermogen (gewetens^ geld) bij den ontvanger der directe be lastingen te Hulst f 403; wegens te weinig betaalde personeel© belasting bij den ontvanger der directe belastingen te Goes f 4.40. Het verkeer tusschen de Zeeuwsche eilanden, Z. Holland, en N. Brabant. In de commissie aan wie is' opgedra^ gen te onderzoeken welke aan redelijke eischen beantwoordende verbetering in 't verkeer tusschen de Zeeuwsche eilan den, Zuid-Holland en NaordJBjrabönt on derling cehoort te warden aangebracht zoowel wat betreft de veer ver b i n d ingen als de daarbij aansluitende hoofdwegen, is bij beschikking van den minister vap waterstaat alsnog benoemd tot lid ir. D. A. vap Heyst, hoofd-ingenieur-direc- teur van den Rijkswaterstaat in de direq- tie Zuid|-Holland en Utrecht te 's-Gra- venhage. MIDDELBURG. ,Pe buurt commissie vian de Markt vergaf erde Maandagavond onder voor zitterschap van den heer Leijdesdorff. w„mC„re!anS de heer 'G- M- Mes< las de c ei vorige vergadering voor. hrfliPhrfngmee-ste,r de beer Louwerse bracht het financieel verslag uit de ont vangsten hebben bedragen f 741 fie uit gaven f 25. Afgedragen werd 'aan de Vereeniging „Uit het Volk-Voor het Volk" f 651. Saldo kas f 65. De penningmeester werd gedechageerd over zijn gehouden beheer. Behalve ©en marktbewoner hadden allen hiervoor een bijdrage geschonken. Besloten wordt de buurtcommissie in stand te houden, de aftredende bestuursleden werden bij ac clamatie herkozen. "De minimum contri butie z,al f 2.50 per jaar bedragen te tonen in 4 drie maandelijksche termijnen. In samenwerking met verschillende an dere vereemigingen en met steun van het gemeentebestuur zjal getracht worden een muziektent op de Markt te plaatsen in een stijl Middelburg waardig. VLISSINGEN. De behandeling van de gemeente*- begrooting voor 1931 dóór den gemeen teraad van Vlissingen zal plaats hebben op Vrijdag 17 Oct. a.s. des namiddlagd 2 uur. De opbrengst van dè Ronde Ivruisj- oollecte, die Zaterdag alhier werd ge houden, bedraagt f -246.481/^. ZUID-BEVELAND. KATTENDIJKE. In de Vrijdag ge houden Raadsvergadering werd medege deeld proces-verbaal van gehouden kas- opneming. Op een verzoek van de A.N.W.Bi...toe risten bond om een bijdrage per jaar van minstens f 25 en op een verzoek van de Centrale vereeniging ter behiartii- tiging van maatschappelijke belangen van zenuw- en zielsziekten te 's-Gravenhage om een jaarlijksche bijdrage van min stens f 50 per jaar, werd afwijzend be schikt. Een verordening op het berijden van motorrijtuigen en rijwielen in de koin der .gemeente van 20 K.M. per uur werd definitief vastgesteld. De begrooting voor 1931 voor deze gemeente werd 'vastgesteld op in ontvang en uitgaaf iop f 38.462. Tot onderwijzer aan de O.L. school te Kattendijke werd benoemd met 6 stemmen de heer L. P. Pieterse van den Hoorn, één stem -verkreeg den heer A. d'e Nooijer te Gi:es. De heer Pieterslc^ mej. E. T. Meijaard en de nieuw te be noemen tijdelijke onderwijzeres werden benoemd tot het eventueel geven z.g. Vèrvolgo n derwij s bij een overgelegd schrijven om den De heer H u n d e r s m a r c k stelt voor heer C. van Maris gemeentebouwkundige alsnog te betalen 5 pCt. van de van 1910 af gehouden aanbestedingen, daar een besluit bestaat dat hij daar recht op heeft. Het voorstel wordt verworpen miet 5 tegen 2 stemmen, die van van dier Kemp en den voorsteller- Tien slotte wenscht de heer H unders>- marek, dat A. J. Smits alsnog verb volgd wordt te betalen de betonvoetjes welke pan de aan hem verstrekte ijzeren paaltjes zaten en waar volgens hem gieen recht op was. KAPELLE. Een gedeelte van het op de alhier gehouden tuinbouw,topinstellin|g geëxposeerde fruit is Maandag, na ge keurd te zijn door den Rijkstuiinibouw- comsulent, verzonden naar Antwerpen waar een tentoonstelling wórdt gehou den vian Nederlandsch fruit. KAPELLE. Aam het noordelijk' deel' van den zuid-oostelijken dijk vian den Willem Anna polder zijn een drietal' zinkstuk- kem gelegd. Deze kostbare werkzaamhe den wiaren noodzakelijk doordat dè Schel1- destroom zich daar voortdureridr verlegd. HANSWEERT. Dè 'kommies J. A. Col- paert alhier is met ingang van heden gedetacheerd in de Coöp. Beetwortel- suikerfabriek „Sas van Gent" te Sas van Gènt De kommies A. H. Holtk'almp al hier is met ingang van 10 dezer gede.- tachcera in de Beelwortelsuikerfabriek „jWittouck" te Breda. Die assistent bij dé belastingen C. die Wilde alhier (a.b. Albatros) is met ingang van 1 Nov. a.s. verplaatst naar Rotterdam (Recherche ÏI). THOLEN. SCHERPENISSE. Dè collecte voor het Rood© Kruis heeft alhier opgebracht f 23.86. ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D. Gemeenteraad van Terneuzen. TERNEUZEN. In de Maandagavond ge houden. vergadering werd het voorstel vjan B. en Wi. tot afwijzing van het ver zoek v|am den keuringsveearts om jaar- iWe|ddeverhooging bij tweede stemming, aangenomen. De gemeenterekening over 1929 werd met algemeene stemmen voorloopig vast gesteld. f Ten slotte werd na breedvoerige dis cussie met 8 tegein' 5 stemmen iaangeino- men het voorstel van B. en Wl. om' aan te sluiten bij het beperkte plan. voor een Zeeuwsch-Vlaamsche waterleiding. Voor stemden de heeren Golsen, H.a- melink, Vgn Driel, Van den Bulck, De Jgger, Geelhoedt, Dekker en Vertinde; telgen de heeren Van Aken, Bedel, Scheè- le, De Bruijne en De Bakker. Gelijk ge ontvangen wilt, in die mate moet g' ook geven, Verlangt gij heel een hart, geeft dan ook heel een leven. TERNEUZEN. De Minister van Wai- terstaat heeft bij besluit van 1 October bepaald, dat met ingang van 1 Novem ber a.s. dè hoofdingenieur van den Rijks waterstaat C. J. Witteveen, thans te Terneuzen, zal dienst doen onder de be velen van den hoofdi-ingenieur-directeur in de directie Z uidl-Holland en Utrecht, ten einde te worden belast ipet den dienst in het arrondissement 'si-Graven- hage, ter standplaats 's-Gravenhagedat met ingang van denzelfden datum de in genieur van den Rijkswaterstaat C. Gif tjes, thans te Groningen, zal dienst doen onder de bevelen van den haofdt-ingeni- eun-directeur in de directie Zeeland, ten einde te worden belast met den dienst in het arrondissement Terneuzen, ter standplaats Terneuzen. AXEL. Gisterèn,avond heeft een kort doch hevig on weder gewoed boven Axel, waarbij de bliksem .sloeg in de landbouw!- 'schuur van aen heer J. Dees. De auto brandspuit was spoedig op het terrein van dèn branu en vatte de blusschmg krachtig aan, doch kon niet verhinderen dat de schuur, die totaal gevuld wias met graan en de landbomvm'achines, afr brandde. Hel vee kon worden gered. Oak des nachts kwam er nog een onweersbui op. De bliksem sloeg op verschillende plaatsen in o.a. in den Korenmolen op het Spui, zonder evenwel ernstige scha de teweeg te brengen. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W, D. Vroegere postbestelling te Breskens. BRESKENS. Met ingang van 6 October is in het postvervoer naar Zeeuwsch- Vlaanderen W. D. een belangrijke verbe tering gekomen, doordat de post, mèt dèn laatsten trein te Vlissimgen aangebracht, den daarop volgenden dag met de vroag- boot, d.i. om pl.m. hlalif 7 te Breskens .aankomt. Dit geschiedde anders eerst mót de boot van half 8 uit Vlissingen. Op 't oogenhlik profiteeren alleen de bewo ners van Breskens van deze gewijzigde regeling, doch dit zal, naar wij vernemen, ook tot de .andere gemeenten uitgebreid ■worden. Overwogen wordt n.J. om de post, die 's morgens vroeg te Breskens aankomt, met auto's dadelijk' het land in te voeren. AARDENBURG. Men Schrijft ons: Reeds sedert jaren verkeert hét brand weermateriaal hier ter plaatse in zeer slechten toestand. Het materiaal dat er is, wordt wel goed .onderhouden, doch voor een eenigszins tgroo ten brand is het aanwezige materiaal te gering en boven al te ouderwetsch. Duurt het steeds een heele tijd vóór het materiaal ter plaatse is, dan 'k an men als er bij gèluk water aanwezig is, zich meestal slechts bepalen bepalen tot het beschermen der naastlig gende perceelen. Elk jaar wordt de spuit eeinmaal geprobeerd en zoodra op een 10-tal meters afstand een of ander brani jongen zich heeft laten natspuiteml wordt er weder ingferukt. t De .brandputten in de gemeente ver keeren echter in zeer slechten toestand, zoodat in den zomer de inhoud meer modder dan water is. Door B. en W. is al reeds vóór 'n paar jaren geïnfor- formeerd naar de kosten van artesi sche putten, doch dit kwam te Iduur en ook vva.s er toen vooruitzicht op water leiding. Nu ook deze weinig kalnsen 'geeft, 'schijnt B. en W. .toch afdoende voor brandgevaar te gaa.n zorgen, althans' zijn de raadsleden uit'genoodigd om Donder dag 9 dezer des namiddags' 2 uur een demonstratie te komen bijwonen van1 een fmotorbrandspuit door de firma Rikkers te Rotterdam aan de Schepend om- kreek. naar aanleiding vap' '2 Gor. 3 de verzen 4, 5, 6 en. 18. Aan het slot der predikatie werden, de gebruikelijke toespraken ge houden. Ned. Herv. Kerk. De heer iJ. G. Abringh, cand. te Gro-1 ningen heeft bedankt voor het beroep naar St. Annaland. Gerei. Kerk. Op het viertal te Rotterdam komt voor ds. D. Ringnalda te Middelburg. Zondagmorgen is de nieuwe Ned. Herv. predik, ds. A. N. Pijnacker Hordijk van Sappemeer, onder groote belangitejj- ling in zijn ambt te Zierikzee "beves tigd door ds. H. H. Baudet van Klooster ter-Apel. De bevestiger l|a9 eerst eenige verzen uit den eersten zendbrief van Jo hannes en koos als tekst JacobubJ I 121. Na de bevestiging zong de gemeente haar nieuwen leer,aar 'Gez. 69:4 toe 's Avonds heeft daarop, ds. Pijnacker Hordijk zijn inlreepredika'tie gehouden Zaterdag had de officiëele opening plaats van de Ohr. Nationale school te jueweaorp. Intreerede proi. dr. W. L, L. Carol. Maandagmiddag heeft prof. dr. W. L. L. Carol, benoemd tot gewoon hoogleerl aar in Se leer der huid;- en geslachts ziekten a.an de Universiteit te Amsterdam, zijn ambt aanvaard met het houden van een rede over standpunten en stroov- miingen in de leer van het eczeem. Met het geven van een bepaling van het eczeem en. de gebruikelijke toespra ken besloot sprekèr zijn rede. DE RAMP VAN DE R 101. Nederlandsche deelneming. Aan den Nederlandschen gezant te Londen is Zondag opgedragen, namens de Nederlandsche regeering aan de En- gelsche regeering deelneming te betuigen met de ramp van het Britsche luchtschip R 101. In verband met deze ramp heeft de directeur van den luchtvaartdienst van het ministerie van waterstaat, de heer E. Th. de Veer, namens den minister van waterstaat, die door ambtsbezigheden verhinderd was, een bezoek van rouwbe klag afgelegd bij den Britschen gezant in Den Haag. tr De chapelle ardente in het raadhuis van Alonne bleek te klein om er het groot aantal kisten met het stoffelijk overschot der slachtoffers in te doen plaatsen. Verscheidene kisten staan op elkaar. Aangrijpende bijzonderheden. De verslagen over het ongeluk zelf wijzen uit dat niet, zooals men dacht, de meesten in den slaap door den doot overvallen zijn, maar dat velen, blijkens de houding waarin hun verkoolde licha men gevonden werden, zich tegen der. dood verzet hebben. Drie man zijn ge red, doordat de tanks met waterballast boven hun hoofden barstten Anderen hebben inspannende pogingen moeten doen om de wanden van hun vertrek te vernielen. De overlevenden zijn uit over den hel dendood van Irwin, die men tot op het laatste oogenhlik kalm op zijn post ge zien heeft zonder eenige poging om zich het leven te redden. Bij dit ongeluk zijn vijf van de chefs van het departement omgekomen en bijna al de voornaamste deskundigen op het gebied van construc tie van luchtschepen; ook de man, die het schip zelf ontworpen heeft. Vermei wordt nu, dat Lord Thomson voorbe stemd was om de volgende onderkoning van Indië te worden. Verder dat hij en zijn kamerdienaar zich verzekerd had den, maar dat Sir Sefton Brancker on verzekerd was, evenals de geheele be manning en het schip zelf, dat ongeveer zes millioen gulden gekost heeft. Van de zeven gewonden die nog in leven zijn, is de toestand van twee min der bevredigend. Een der passagiers heeft een gebroken bovenbeen en een groot aantal brand wonden. Vier ernstig gewonden, onder wie twee ingenieurs, zijn in het ziekenhuis te Beauvais opgenomen. Een drietal personen, die lichte kwetsuren hebben opgeloopen en die zich nog in het ziekenhuis bevinden, zullen naar Engeland worden overge bracht. De oorzaak. De indruk overheerscht, ook bij de overlevenden, dat de regen de voor naamste oorzaak is, daar deze het schip veel te zwaar gemaakt heeft. Een deskundige voor luchtscheep- bouw zegt in de Daily Mail echter, dat wanneer het juist is, dat de neus van het schip gedaald was, de eenige oorzaak daarvan, behalve beschadigde conHóle, lekkage kan zijn. Kwam daar zware wind en regen bij, dan kon het schip zich niet in de lucht houden. Volgens de rapporten, werkten de mo toren op hun grootste snelheid Dit zou ook een aanwijzing zijn, dat de officieren het schip daardoor in de hoogte pro beerden te houden. De Daily Express onthult de volledige details van een onrustbarende ervaring, die het zelfde schip tijdens zijn verschij ning bij de laatste vliegdemonstraties van Hendon opgedaan had en die tot nu toe strikt geheim gehouden zijn. Reeds toen was het schip reeds bijna vergaan. Onmiddellijk na het verlaten van Hendon immers bemerkten de diensthebbende officieren, dat het schip begon te zak ken. Alleen de bemanning zag 'oen bij onderzoek, dat de kleine ballons tegen het metalen geraamte aanschuurden en rapporteerden dit aan den gezagvoeren- den officier. Deze gaf toen last om met den grootsten spoed naar Cardington terug te keeren. Daar aangekomen ble ken er in deze ballons meer dan zestig kleine gaten geschuurd te zijn, waardoor het gas ontsnapt was. Enkel door het snelle handelen van Irwin, denzelfden comnxandant die nu omgekomen is en die toen heel wat ballast en twee ton zware olie overboord wierp, was het onheil dezen zomer voorkomen. Het blad oppert de onderstelling dat ook Zondag lekkage misschien de oorzaak geweest is. Na deze gebeurtenis is het luchtschip nog 45 voet langer gemaakt en men zag het algemeen voor het sterk ste schip der wereld aan. En bovendien nog een verklaring uit den mond van Leech. Hij is onder den indruk, dat de staart van het luchtschip in het ongereede ge raakt is. Volgens hem was deze al ge deeltelijk van het schip gescheiden voor het neerviel. Het droeg 25 ton aan brandstof en door de zwaarte van den regen werd dit een gevaar. De Matin verneemt uit Berlijn, dat men in deskundige kringen daar ter stede gelooft, dat de Engelschen onvoldoende technische kennis bezaten en ervaring misten. Men onderstelt, dat de R 101 in dezelfde omstandigheden is vernield als de Zeppelin IV in 1908 en wel door ont ploffing van de gasreservoirs. Het lucht schip zou te zwaar zijn geweest en van verkeerde afmetingen. De beteekenis der ramp voor de luchtvaart der toekomst. Een ramp als deze stemt tot nadenken over de toekomst der luchtvaart per luchtschip. De Engelsche bladen vooral eischen een uitvoerig en vooral ook vol komen onderzoek. Men wil vooral we ten of de weersomstandigheden werke lijk zoo waren, dat de tocht gerechtvaar digd was. Men vraagt of er meteorolo gisch niets van het zware weer te voor zien geweest was, dat het schip bijna onmiddellijk te doorstaan kreeg. De Daily Herald oppert het denkbeeld, dat al de naties die in de lucht pioniers werk hebben verricht en verliezen heb ben geleden (Frankrijk, Italië, Duitsch- land, de Vereenigde Staten en Groot- Britannië) samenwerking zoeken. Ofschoon het luchtschip gebouwd is om 50 passagiers en een bemanning van 42 personen te kunnen meevoeren, wa ren er voor dezen experimenteelen tocht, slechts 54 personen in totaal toegelaten, en men was er zelfs op voorbereid dat dit geringe aantal op den terugweg nog meer ingekrompen zou worden, Want (Ingez. Med^)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 1