^rotiinciale jJeemusche
Mayonnaise
ICalvë-DelftsI
No. 2 3 5.
Twee bladen.
DINSDAG 7 OCT
ER 19 3 0.
Eerste Blad.
173e Jaargang.
BINNENLAND.
ZEELAND.
KERKNIEUWS.
ONDERWIJS.
BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
van
12 u.
M. Li
lemen-
jwolkit
waar-
ver-
i
lotor-
[•tuigen
.m.
1317
13 42
14 11
14.44
15.15
15.53
1639
waarh
den
^aid aai
den
loogenr
It hem
1 chauf-
l-kt dat
wiageaa
slaian.
Turk!-
j, dat
inge-
.lukkem
boo-
l'ben zij
lat was
lie ean
t-bij tot
luffeurs
aan de
tor den
te kij-
I de pa
in verl-
l-chauf-
|og een
het in
lid van
pn, met
i
as mijn
Show
IJ DE
van
ling be-
|ze ge
en na-
|n "Raad
Itie met
volgens
ver de
oensdag
met de
•torspuit
spuit ge-
Ijouw en
10%, en
eplaatst
svit, St.
de be
spuiten
fcchreven
idspuit-
iden.
po.
thouders
ter.
:cretaris.
BOER*.
MIDDELBURGSCHE COURANT
De abonnementsprijs bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders 2.50 per kwartaal, Week-abonnementen. in Middelburg
48 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Telefoonnummers:
Redactie 269 -:- Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
ARTILLERIE-INRICHTINGEN,
Ingediend is een wetsontwerp tot ver-
hooging van de begroeting van 'it Staats
bedrijf der Artillerie-inrichtingen voor
1930 met f 135.000. Deze verhooginigj be
treft verschillende kleinere posten.
Zoo zijn bij de overname der piost-
(autodiensten te Amsterdam en Rotter
dam door het Staatsbedrijf der Rost, Te-
(liegrafie en Telefonie de -garages te
gen verrekening der waarde aan jdiat
Staatsbedrijf overgegeven. Hieronder was
ook een zinken garage, staande aanl de
De Ruyterkade te Amsterdam, welke oor-
ls|p<ronkelijk bestemd was om overge
bracht te worden naar de Hembrug.
Daar deze ruimte echter voor de auto-
tesqploitatie niet gemist kan worden, is
een bedrag van f 25.000 noodig voor
den bouw van een andere garage.
In verband met de uitvoering van Üe
.werken tot verbetering van het Noord
zeekanaal moeten o.m. de steigers1 bij de
Artillerie-Inrichtingen afgebroken wor
den en vervangen door eeni kademuur.
De door de Artillerie-Inrichtingen bij te
dragen kosten zullen f 37.500 bedragen.,
NEDERLAND-EXPRESS.
De speciale trein met post en passa
giers, in aansluiting op het motorschip
Christiaan Huygens, zal a.s. Woensdag
morgen 10.20 van Genua vertrekken. Aap
komst Donderdagmorgen 7.37 te Arp-
Èdenp 8.48 te Utrecht, 9.50 in Den
Haag (S.S.), 9.36 te Amsterdam (W.R.)
<en 9.53 Centraal Station en om 10.1 te
Rotterdam-Maas.
DRAI5I IAVANVALKEHBURG'S--
TIngez. Med,)
De minister van financiën rrtëlakl
bekend, dat ten behoeve van 's Rijks
schatkist is ontvangen wegens over vot-
rige jaren te weinig betaalde beljasltiiijgjen
naar inkomen en/of vermogen (gewetens^
geld) bij den ontvanger der directe be
lastingen te Hulst f 403; wegens te
weinig betaalde personeel© belasting bij
den ontvanger der directe belastingen
te Goes f 4.40.
Het verkeer tusschen de Zeeuwsche
eilanden, Z. Holland, en N. Brabant.
In de commissie aan wie is' opgedra^
gen te onderzoeken welke aan redelijke
eischen beantwoordende verbetering in 't
verkeer tusschen de Zeeuwsche eilan
den, Zuid-Holland en NaordJBjrabönt on
derling cehoort te warden aangebracht
zoowel wat betreft de veer ver b i n d ingen
als de daarbij aansluitende hoofdwegen,
is bij beschikking van den minister vap
waterstaat alsnog benoemd tot lid ir.
D. A. vap Heyst, hoofd-ingenieur-direc-
teur van den Rijkswaterstaat in de direq-
tie Zuid|-Holland en Utrecht te 's-Gra-
venhage.
MIDDELBURG.
,Pe buurt commissie vian de Markt
vergaf erde Maandagavond onder voor
zitterschap van den heer Leijdesdorff.
w„mC„re!anS de heer 'G- M- Mes< las de
c ei vorige vergadering voor.
hrfliPhrfngmee-ste,r de beer Louwerse
bracht het financieel verslag uit de ont
vangsten hebben bedragen f 741 fie uit
gaven f 25. Afgedragen werd 'aan de
Vereeniging „Uit het Volk-Voor het
Volk" f 651. Saldo kas f 65.
De penningmeester werd gedechageerd
over zijn gehouden beheer. Behalve ©en
marktbewoner hadden allen hiervoor een
bijdrage geschonken. Besloten wordt de
buurtcommissie in stand te houden, de
aftredende bestuursleden werden bij ac
clamatie herkozen. "De minimum contri
butie z,al f 2.50 per jaar bedragen te
tonen in 4 drie maandelijksche termijnen.
In samenwerking met verschillende an
dere vereemigingen en met steun van het
gemeentebestuur zjal getracht worden een
muziektent op de Markt te plaatsen in
een stijl Middelburg waardig.
VLISSINGEN.
De behandeling van de gemeente*-
begrooting voor 1931 dóór den gemeen
teraad van Vlissingen zal plaats hebben
op Vrijdag 17 Oct. a.s. des namiddlagd
2 uur.
De opbrengst van dè Ronde Ivruisj-
oollecte, die Zaterdag alhier werd ge
houden, bedraagt f -246.481/^.
ZUID-BEVELAND.
KATTENDIJKE. In de Vrijdag ge
houden Raadsvergadering werd medege
deeld proces-verbaal van gehouden kas-
opneming.
Op een verzoek van de A.N.W.Bi...toe
risten bond om een bijdrage per jaar
van minstens f 25 en op een verzoek
van de Centrale vereeniging ter behiartii-
tiging van maatschappelijke belangen van
zenuw- en zielsziekten te 's-Gravenhage
om een jaarlijksche bijdrage van min
stens f 50 per jaar, werd afwijzend be
schikt. Een verordening op het berijden
van motorrijtuigen en rijwielen in de
koin der .gemeente van 20 K.M. per uur
werd definitief vastgesteld. De begrooting
voor 1931 voor deze gemeente werd
'vastgesteld op in ontvang en uitgaaf iop
f 38.462.
Tot onderwijzer aan de O.L. school
te Kattendijke werd benoemd met 6
stemmen de heer L. P. Pieterse van den
Hoorn, één stem -verkreeg den heer A.
d'e Nooijer te Gi:es. De heer Pieterslc^
mej. E. T. Meijaard en de nieuw te be
noemen tijdelijke onderwijzeres werden
benoemd tot het eventueel geven z.g.
Vèrvolgo n derwij s
bij een overgelegd schrijven om den
De heer H u n d e r s m a r c k stelt voor
heer C. van Maris gemeentebouwkundige
alsnog te betalen 5 pCt. van de van
1910 af gehouden aanbestedingen, daar
een besluit bestaat dat hij daar recht
op heeft. Het voorstel wordt verworpen
miet 5 tegen 2 stemmen, die van van
dier Kemp en den voorsteller-
Tien slotte wenscht de heer H unders>-
marek, dat A. J. Smits alsnog verb
volgd wordt te betalen de betonvoetjes
welke pan de aan hem verstrekte ijzeren
paaltjes zaten en waar volgens hem
gieen recht op was.
KAPELLE. Een gedeelte van het op de
alhier gehouden tuinbouw,topinstellin|g
geëxposeerde fruit is Maandag, na ge
keurd te zijn door den Rijkstuiinibouw-
comsulent, verzonden naar Antwerpen
waar een tentoonstelling wórdt gehou
den vian Nederlandsch fruit.
KAPELLE. Aam het noordelijk' deel' van
den zuid-oostelijken dijk vian den Willem
Anna polder zijn een drietal' zinkstuk-
kem gelegd. Deze kostbare werkzaamhe
den wiaren noodzakelijk doordat dè Schel1-
destroom zich daar voortdureridr verlegd.
HANSWEERT. Dè 'kommies J. A. Col-
paert alhier is met ingang van heden
gedetacheerd in de Coöp. Beetwortel-
suikerfabriek „Sas van Gent" te Sas
van Gènt
De kommies A. H. Holtk'almp al
hier is met ingang van 10 dezer gede.-
tachcera in de Beelwortelsuikerfabriek
„jWittouck" te Breda.
Die assistent bij dé belastingen C.
die Wilde alhier (a.b. Albatros) is met
ingang van 1 Nov. a.s. verplaatst naar
Rotterdam (Recherche ÏI).
THOLEN.
SCHERPENISSE. Dè collecte voor het
Rood© Kruis heeft alhier opgebracht
f 23.86.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D.
Gemeenteraad van Terneuzen.
TERNEUZEN. In de Maandagavond ge
houden. vergadering werd het voorstel
vjan B. en Wi. tot afwijzing van het ver
zoek v|am den keuringsveearts om jaar-
iWe|ddeverhooging bij tweede stemming,
aangenomen.
De gemeenterekening over 1929 werd
met algemeene stemmen voorloopig vast
gesteld. f
Ten slotte werd na breedvoerige dis
cussie met 8 tegein' 5 stemmen iaangeino-
men het voorstel van B. en Wl. om' aan
te sluiten bij het beperkte plan. voor
een Zeeuwsch-Vlaamsche waterleiding.
Voor stemden de heeren Golsen, H.a-
melink, Vgn Driel, Van den Bulck, De
Jgger, Geelhoedt, Dekker en Vertinde;
telgen de heeren Van Aken, Bedel, Scheè-
le, De Bruijne en De Bakker.
Gelijk ge ontvangen wilt, in die
mate moet g' ook geven,
Verlangt gij heel een hart, geeft
dan ook heel een leven.
TERNEUZEN. De Minister van Wai-
terstaat heeft bij besluit van 1 October
bepaald, dat met ingang van 1 Novem
ber a.s. dè hoofdingenieur van den Rijks
waterstaat C. J. Witteveen, thans te
Terneuzen, zal dienst doen onder de be
velen van den hoofdi-ingenieur-directeur
in de directie Z uidl-Holland en Utrecht,
ten einde te worden belast ipet den
dienst in het arrondissement 'si-Graven-
hage, ter standplaats 's-Gravenhagedat
met ingang van denzelfden datum de in
genieur van den Rijkswaterstaat C. Gif
tjes, thans te Groningen, zal dienst doen
onder de bevelen van den haofdt-ingeni-
eun-directeur in de directie Zeeland, ten
einde te worden belast met den dienst
in het arrondissement Terneuzen, ter
standplaats Terneuzen.
AXEL. Gisterèn,avond heeft een kort
doch hevig on weder gewoed boven Axel,
waarbij de bliksem .sloeg in de landbouw!-
'schuur van aen heer J. Dees. De auto
brandspuit was spoedig op het terrein
van dèn branu en vatte de blusschmg
krachtig aan, doch kon niet verhinderen
dat de schuur, die totaal gevuld wias
met graan en de landbomvm'achines, afr
brandde. Hel vee kon worden gered. Oak
des nachts kwam er nog een onweersbui
op. De bliksem sloeg op verschillende
plaatsen in o.a. in den Korenmolen op
het Spui, zonder evenwel ernstige scha
de teweeg te brengen.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W, D.
Vroegere postbestelling te Breskens.
BRESKENS. Met ingang van 6 October
is in het postvervoer naar Zeeuwsch-
Vlaanderen W. D. een belangrijke verbe
tering gekomen, doordat de post, mèt dèn
laatsten trein te Vlissimgen aangebracht,
den daarop volgenden dag met de vroag-
boot, d.i. om pl.m. hlalif 7 te Breskens
.aankomt. Dit geschiedde anders eerst mót
de boot van half 8 uit Vlissingen. Op 't
oogenhlik profiteeren alleen de bewo
ners van Breskens van deze gewijzigde
regeling, doch dit zal, naar wij vernemen,
ook tot de .andere gemeenten uitgebreid
■worden. Overwogen wordt n.J. om de
post, die 's morgens vroeg te Breskens
aankomt, met auto's dadelijk' het land in
te voeren.
AARDENBURG. Men Schrijft ons:
Reeds sedert jaren verkeert hét brand
weermateriaal hier ter plaatse in zeer
slechten toestand. Het materiaal dat er
is, wordt wel goed .onderhouden, doch
voor een eenigszins tgroo ten brand is het
aanwezige materiaal te gering en boven
al te ouderwetsch. Duurt het steeds een
heele tijd vóór het materiaal ter plaatse
is, dan 'k an men als er bij gèluk water
aanwezig is, zich meestal slechts bepalen
bepalen tot het beschermen der naastlig
gende perceelen. Elk jaar wordt de spuit
eeinmaal geprobeerd en zoodra op een
10-tal meters afstand een of ander brani
jongen zich heeft laten natspuiteml wordt
er weder ingferukt. t
De .brandputten in de gemeente ver
keeren echter in zeer slechten toestand,
zoodat in den zomer de inhoud meer
modder dan water is. Door B. en W.
is al reeds vóór 'n paar jaren geïnfor-
formeerd naar de kosten van artesi
sche putten, doch dit kwam te Iduur en
ook vva.s er toen vooruitzicht op water
leiding. Nu ook deze weinig kalnsen 'geeft,
'schijnt B. en W. .toch afdoende voor
brandgevaar te gaa.n zorgen, althans' zijn
de raadsleden uit'genoodigd om Donder
dag 9 dezer des namiddags' 2 uur een
demonstratie te komen bijwonen van1 een
fmotorbrandspuit door de firma Rikkers
te Rotterdam aan de Schepend om-
kreek.
naar aanleiding vap' '2 Gor. 3 de verzen 4,
5, 6 en. 18. Aan het slot der predikatie
werden, de gebruikelijke toespraken ge
houden.
Ned. Herv. Kerk.
De heer iJ. G. Abringh, cand. te Gro-1
ningen heeft bedankt voor het beroep
naar St. Annaland.
Gerei. Kerk.
Op het viertal te Rotterdam komt voor
ds. D. Ringnalda te Middelburg.
Zondagmorgen is de nieuwe Ned.
Herv. predik, ds. A. N. Pijnacker Hordijk
van Sappemeer, onder groote belangitejj-
ling in zijn ambt te Zierikzee "beves
tigd door ds. H. H. Baudet van Klooster
ter-Apel. De bevestiger l|a9 eerst eenige
verzen uit den eersten zendbrief van Jo
hannes en koos als tekst JacobubJ I 121.
Na de bevestiging zong de gemeente haar
nieuwen leer,aar 'Gez. 69:4 toe
's Avonds heeft daarop, ds. Pijnacker
Hordijk zijn inlreepredika'tie gehouden
Zaterdag had de officiëele opening
plaats van de Ohr. Nationale school te
jueweaorp.
Intreerede proi. dr. W. L, L. Carol.
Maandagmiddag heeft prof. dr. W. L.
L. Carol, benoemd tot gewoon hoogleerl
aar in Se leer der huid;- en geslachts
ziekten a.an de Universiteit te Amsterdam,
zijn ambt aanvaard met het houden van
een rede over standpunten en stroov-
miingen in de leer van het eczeem.
Met het geven van een bepaling van
het eczeem en. de gebruikelijke toespra
ken besloot sprekèr zijn rede.
DE RAMP VAN DE R 101.
Nederlandsche deelneming.
Aan den Nederlandschen gezant te
Londen is Zondag opgedragen, namens
de Nederlandsche regeering aan de En-
gelsche regeering deelneming te betuigen
met de ramp van het Britsche luchtschip
R 101.
In verband met deze ramp heeft de
directeur van den luchtvaartdienst van
het ministerie van waterstaat, de heer
E. Th. de Veer, namens den minister van
waterstaat, die door ambtsbezigheden
verhinderd was, een bezoek van rouwbe
klag afgelegd bij den Britschen gezant in
Den Haag.
tr
De chapelle ardente in het raadhuis
van Alonne bleek te klein om er het
groot aantal kisten met het stoffelijk
overschot der slachtoffers in te doen
plaatsen. Verscheidene kisten staan op
elkaar.
Aangrijpende bijzonderheden.
De verslagen over het ongeluk zelf
wijzen uit dat niet, zooals men dacht, de
meesten in den slaap door den doot
overvallen zijn, maar dat velen, blijkens
de houding waarin hun verkoolde licha
men gevonden werden, zich tegen der.
dood verzet hebben. Drie man zijn ge
red, doordat de tanks met waterballast
boven hun hoofden barstten Anderen
hebben inspannende pogingen moeten
doen om de wanden van hun vertrek te
vernielen.
De overlevenden zijn uit over den hel
dendood van Irwin, die men tot op het
laatste oogenhlik kalm op zijn post ge
zien heeft zonder eenige poging om zich
het leven te redden. Bij dit ongeluk zijn
vijf van de chefs van het departement
omgekomen en bijna al de voornaamste
deskundigen op het gebied van construc
tie van luchtschepen; ook de man, die
het schip zelf ontworpen heeft. Vermei
wordt nu, dat Lord Thomson voorbe
stemd was om de volgende onderkoning
van Indië te worden. Verder dat hij en
zijn kamerdienaar zich verzekerd had
den, maar dat Sir Sefton Brancker on
verzekerd was, evenals de geheele be
manning en het schip zelf, dat ongeveer
zes millioen gulden gekost heeft.
Van de zeven gewonden die nog in
leven zijn, is de toestand van twee min
der bevredigend.
Een der passagiers heeft een gebroken
bovenbeen en een groot aantal brand
wonden.
Vier ernstig gewonden, onder wie twee
ingenieurs, zijn in het ziekenhuis te
Beauvais opgenomen.
Een drietal personen, die lichte
kwetsuren hebben opgeloopen en die
zich nog in het ziekenhuis bevinden,
zullen naar Engeland worden overge
bracht.
De oorzaak.
De indruk overheerscht, ook bij de
overlevenden, dat de regen de voor
naamste oorzaak is, daar deze het schip
veel te zwaar gemaakt heeft.
Een deskundige voor luchtscheep-
bouw zegt in de Daily Mail echter, dat
wanneer het juist is, dat de neus van het
schip gedaald was, de eenige oorzaak
daarvan, behalve beschadigde conHóle,
lekkage kan zijn. Kwam daar zware wind
en regen bij, dan kon het schip zich niet
in de lucht houden.
Volgens de rapporten, werkten de mo
toren op hun grootste snelheid Dit zou
ook een aanwijzing zijn, dat de officieren
het schip daardoor in de hoogte pro
beerden te houden.
De Daily Express onthult de volledige
details van een onrustbarende ervaring,
die het zelfde schip tijdens zijn verschij
ning bij de laatste vliegdemonstraties
van Hendon opgedaan had en die tot nu
toe strikt geheim gehouden zijn. Reeds
toen was het schip reeds bijna vergaan.
Onmiddellijk na het verlaten van Hendon
immers bemerkten de diensthebbende
officieren, dat het schip begon te zak
ken. Alleen de bemanning zag 'oen bij
onderzoek, dat de kleine ballons tegen
het metalen geraamte aanschuurden en
rapporteerden dit aan den gezagvoeren-
den officier. Deze gaf toen last om met
den grootsten spoed naar Cardington
terug te keeren. Daar aangekomen ble
ken er in deze ballons meer dan zestig
kleine gaten geschuurd te zijn, waardoor
het gas ontsnapt was. Enkel door het
snelle handelen van Irwin, denzelfden
comnxandant die nu omgekomen is en
die toen heel wat ballast en twee ton
zware olie overboord wierp, was het
onheil dezen zomer voorkomen. Het
blad oppert de onderstelling dat ook
Zondag lekkage misschien de oorzaak
geweest is. Na deze gebeurtenis is het
luchtschip nog 45 voet langer gemaakt
en men zag het algemeen voor het sterk
ste schip der wereld aan.
En bovendien nog een verklaring uit
den mond van Leech.
Hij is onder den indruk, dat de staart
van het luchtschip in het ongereede ge
raakt is. Volgens hem was deze al ge
deeltelijk van het schip gescheiden voor
het neerviel. Het droeg 25 ton aan
brandstof en door de zwaarte van den
regen werd dit een gevaar.
De Matin verneemt uit Berlijn, dat
men in deskundige kringen daar ter stede
gelooft, dat de Engelschen onvoldoende
technische kennis bezaten en ervaring
misten. Men onderstelt, dat de R 101 in
dezelfde omstandigheden is vernield als
de Zeppelin IV in 1908 en wel door ont
ploffing van de gasreservoirs. Het lucht
schip zou te zwaar zijn geweest en van
verkeerde afmetingen.
De beteekenis der ramp voor
de luchtvaart der toekomst.
Een ramp als deze stemt tot nadenken
over de toekomst der luchtvaart per
luchtschip. De Engelsche bladen vooral
eischen een uitvoerig en vooral ook vol
komen onderzoek. Men wil vooral we
ten of de weersomstandigheden werke
lijk zoo waren, dat de tocht gerechtvaar
digd was. Men vraagt of er meteorolo
gisch niets van het zware weer te voor
zien geweest was, dat het schip bijna
onmiddellijk te doorstaan kreeg.
De Daily Herald oppert het denkbeeld,
dat al de naties die in de lucht pioniers
werk hebben verricht en verliezen heb
ben geleden (Frankrijk, Italië, Duitsch-
land, de Vereenigde Staten en Groot-
Britannië) samenwerking zoeken.
Ofschoon het luchtschip gebouwd is
om 50 passagiers en een bemanning van
42 personen te kunnen meevoeren, wa
ren er voor dezen experimenteelen tocht,
slechts 54 personen in totaal toegelaten,
en men was er zelfs op voorbereid dat
dit geringe aantal op den terugweg nog
meer ingekrompen zou worden, Want
(Ingez. Med^)