I
"W
provinciale ^eeutoscKe
I
No. 2 3 4.
Twee bladen.
MAANDAG 6 OCTOBER 193 0.
Eerste Blad.
173e Jaargang.
ZEELAND
WALCHEREN.
SCHOUWEN-DUTVELAND.
RECHTZAKEN.
Handel, Nijverheid en Visscherij
SPORT
BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
MIDDELBURGSCHE COURANT
De abonnementsprijs 'bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen
2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg
18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën
30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel.
Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
T elefoonnummers:
Redactie 269 Administratie 139
Postchèque en Girorekening 43255
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels
opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent.
Op de wereld te n toon s tel ling te Ant
werpen is in 'klastse 86 .grand prir toe,-
jgekend aan de gemeente Vlissingen;
in klasse 82 kreeg de stoom vaar tVnlaat-
schappij „Zeeland" te Vlislsingen een zil
veren medaille, in 'klasse 86 kreeg de
N.V. Houthandel voorheen G. Alberts
(Lzn. en Co. te Middelburg een bron
zen medaille.
MIDDELBURG.
De nieuwe brug over het kanaal.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor de Zeeuwsche eilanden, ge
vestigd te Middelburg, heeft zich met een
adres tot de Tweede Kamer der Staten
Generaal gerichl aangaande de door den
minister toegezegde nieuwe brug over t
Kanaal alhier. Hierin doet zij de tweede
Kamer mededeeling van de in 1927 ge
voerde correspondentie met den minis
ter van Waterstaat, betreffende de door
de Kamer van K< ophandel geuite wen-
schelijkheid van electrificatie van be
doelde brug, daar door het met de hand
bewegen tot openen en sluiten zeer
veel tijd verg', terwijl het steeds toene
mende verkeer een spoedige bediening
van deze brug vergt. De minister heeft
daarop bij schrijven van 23 Oct. 1928 :n
plaats" van electrificatie een nieuwe brug
binnen niec te 'angen tijd toegezegd.
In December da.v. heelt de Kamer bij
den minister op spoed aangedrongen,
herinnerend aan vroegere missives, dat
de groote toename van het verkeer een
spoedige verbetering vereischt.
Tegelijkertijd verzond zij een schrij
ven aan de Wegencommissie van den
A.N.W.B. en de K.N.A.C., waarin zij on
der uiteenzetting van den loop der zaak
die commissie verzocht hare pogingen in
deze bij de regeering krachtig te steunen.
De Commissie berichtte daarop de Ka-,
mer dat de besturen van den A.N.W.B.
en de K.N.A.C, in een gezamenlijk adres
aan den Minister van Waterstaat hadden
verzocht den bouw van eene nieuwe
brug over het kanaal door Walcheren
zoo spoedig mogelijk ter hand te nemen,
terwijl dezelfde Commissie mededeelde,
dat op dit adres de Minister van Water
staat heeft geantwoord, dat opdracht was
verstrekt om een ontwerp voor een
nieuwe brug te maken,
Is de Kamer wel ingelicht, dan is aan
deze opdracht voldaan en zijn de plannen
voor de nieuwe brug gereed,
Tot haar groot leedwezen heeft zij
echter moeten constateeren,. dat op de
ontwerp-begrooting van Waterstaat voor
1931 geen post voor dit werk is uitge
trokken.
Het behoeft zeker geen betoog, dat bij
het steeds toenemend verkeer, de vroe
ger geuite bezwaren, nog onverzwakt
bestaan, ja voortdurend grooter worden.
Telkens wanneer op de drukke uren
de brug voor het scheepvaartverkeer
moet worden geopend, verzamelt zich
een onafzienbare file van voertuigen aan
beide zijden voor de brug en na sluiting
vereischt het telkens geruimen tijd om
deze voertuigen over de voor het tegen
woordig verkeer veel te smalle brug te
loodsen.
Hierbij komt nog, dat sedert het vorig
jaar aan de Stationszijde van het kanaal
een veiling is gevestigd, waarheen zich
telkens voor het aan- en afvoeren van de
te veilen en geveilde artikelen zeer vele
voertuigen begeven.
De Kamer meent dan ook, dat van het
bestaan van een noodtoestand ter plaatse
mag worden gesproken en het een drin-
ro j e'sck 's hierin zoo spoedig moge-
noodige verbetering te brengen.
Zij verzoekt de Tw. Kamer derhalve met
den meesten aandrang bij de behandeling
van het ontwerp-Waterstaatsbegrooting
1931 aan den Minister van Waterstaat
terzake inlichtingen te vragen en alle po
gingen in het werk te stellen, dat op deze
begrooting alsnog de noodige gelden wor
den gebracht, opdat eindelijk in het vol
gende jaar een aanvang zal kunnen wor
den gemaakt met de zoo hoog noodige
verbetering van het landverkeer over
het kanaal door Walcheren te Middel
burg.
SEROOSKERKE. Zondagmiddag is al
hier op den Noordweg, een auto afkom
stig uit Vlissingen, die van Domburg
kwam in een scherpe boht legen een
boom gereden. Een inzittende diam© vloog
met haar hoofd door de voorruit en. be
kw,am daardoor verwondingen, een jon
gentje en de bestuurder werden even
eens gewond.
De auto is zwaar beschadigd.
ZIERIKZEE. De Avro-protestvergja-
dering tegen de zendtijd!verdeeling gehou
den Vrijdagavond j.l. te Zierikzee is een
waar succes gjeweest. De Concertzaal was
tot in alle hoeken gevuld met luistervin
ken om te hooren naar de verscliijlende
muzieknummers uitgevoerd door het
Avro-Octet onder leiding van Louis
Schmidt en de rede van den heer AW8I-
lem Vogt, die de kwestie, ontstaan door
de onbillijke verdeeling uitvdërig behan
delde. Hij gaf een overzicht van hetgeen
sinds 15 Mei door de Avro is gedlaan om
den Minister te bewegen tot een betere
re,geling der zenduren over te 'gaan of het
verstrekken der vergunning tot inrichten
van een eigen zender. W|at dat laatste be
treft, spreker kon wel meidedoelen dat
wij op den goeden weg zijn. Aan' het slot
overhandigde de heer P. Kooijman na
mens het comité den heer Vogt een fraaie
ets in lijst van Zierikzee als herinnering
aan zijn bezoek. De dirigent had den
lauwerkrans in ontvangst te nemen.
HAAMSTEDE. Zaterdagmiddag j.l.
werd in een der lokalen van| de openbare
lagere school' een tentoonstelling gehou
den van aan de leerlingen ter voort-
kweeking uitgereikte potplanten. Niette
genstaande verschillende planten in de
vjrije natuur vertoefd hadden en dus vele
temperatuurswisselingen m'oesten door
staan, waren er mooie exemplaren. Zoo
vel voor Euchsia's als Geraniums1 waren
5 prijzen toegekend; voor Fuchsia's, aan
Leentje van de Velde, Jacob den Haan,
Ploontje Bom, Willem P. Kloet en Joh.
Hendrikse; voor Geraniums aan Nellie
Fokker, Adriaan de Jonge, Ploontje Bom,
Isaac Quaak en Jans Hanse.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D.
Bloemententoonstelling te Biervliet.
BIERVLIET. Zaterdag en Zondag heeft
de verceniging „Floralia" in het gym)-
nastieklokaal der gemeenteschool een
bloemententoonstelling gehouden, waar
aan 'n tentoonstelling van Ooft- en Tuin
vruchten verbonden was.
De Voorzitter van de plaatselijke Ver.
van Ooft- en Tuinbouw, de heer W. P.
Verplante Wz., heetle Zaterdagnamiddag
bij de opening de leden en verschillende
autoriteiten welkom, inzonderheid de
heer I. A. Risseeuw, onder-voorzitter van
de maatschappij tot bevordering van
Ooft- en Tuinbouw in W.Z.-Vlaanderen,
Spr. sprak er zijn blijdschap over uit,'dat
zooveel leden en niet-leden door inzen
dingen vrn hun belangstelling deden blij
ken en hun veerkracht in dezen tijd van
malaise niet hadden verloren, gedachtig,
dat ook' de zon achter de wolken schijnt.
Spreker sprak tenslotte den wensch uit,
dat Biervliet binnen niet te lagg tijdbestek
in aanmerking moge komen voor de ge
westelijk© tentoonstelling.
Daarna voerde de heer Risseeuw
het woord, die verklaarde, dat liet ten
toongestelde een zeer gunstigen jndruk
op hem maakte. Vergeleken bij de vorige
tentoonstelling moge de quantiteit ver
minderd zijn, de kwaliteit is aanmerkelijk
gestegen, wat een verblijdend teeken is.
Hij hoopte verder, aat een drulk bezoek
het werk' der afdeeling moge bekronen.
De heer L. van Dijk, landbouwleeraai'
te Schoondijbe, die met den heer A.
Ilaartsen, de jury vormde, gaf en'kele in
lichtingen, waar bij de beoordeeling spe;-
ciaal op gelet was.
Daarna werd het tentoongestelde be
zichtigd en de zaal voor het publiek' ge
opend. Zondagavond werd de tentoonstel
ling opgeluisterd door muziek! van het
gezelschap „Harmonie". Ofschoon de
lucht dreigend was, hleef het gelukkig
droog en mocht de tentoonstelling zich
in een druk bezoek verheugen, zoodat
ze in alle opzichten geslaagd miag lieelen.
[Wal de door Floralia uitgereikte plan
ten betreft, werden de le, 2e, 3e; 4e;
5e en 6e prijs respectievelijk behaald
door A. FaasBraéke, J. Anthonisse, W.
P, Verplanke Wz„ P. Duchunie, P. W.
Maarleveld en A. van der Walle.
Er waren 4 Standen: le prijs A. Faajs—
Bradk©; 2e pr. W. P. Verplanke Wz.3e
pr. M. E. Pruijssen; 4e pr. ds. Vrijlandt.
Bij de. afdeeling Ooft behaalden de
heeren W. A. Ver franke; Jac. Tliomaes
W. J. Verplanke; A. yan Hoeve en J.
Erasmus respectievelijk den le, 2e, 3e,
4e en 5en prijs.
Bovendien werden bij de afd. vrije ini
zending van bloemen en groenten nog
<een aantal eervolle vermeldingen uitge
reikt.
Maandagavond zal de verloting plaats
Het slechte geweten van den ver
kwister uit zich in gierigheid bij kleine
uitgaven.
hebben van de door Floralia beschikbaar
gestelde prijzen.
G. K. van den B., 45 jaar, directeur
der N.V. Vee- en Vleeschhandel, voor
heen fa. J. Hakker, wonende te Koude
kerk©, heeft cassatie aangeteekend te
gen het vonnis der Rechtbank te( Mid*
delburg van 26 September 1930, waar
bij hij in hooger' berirep terzake van
overtreding der Vleeschkeuringswet is
veroordeeld tot f 200 boete óf -20 d.h.
Faillissement.
Failliet verklaard J. P. Kesteloo, slee
per te Vlissingen, Glacisstraat 80.
Rechter Commissaris mr, J. H. By-
bau. Curator mr. W. H. T. C. haron thoq
Schwartzenbergh en Hohenlansbesrg te
Middelburg.
Voetbal.
Zeelandia—Middelburg 0—0.
De conclusie na dezen eersten plaat-
selijkein wedstrijd kan o.i. geen andere
zijn dan 'dat èn Zeelandia èn Middelburg
met het gelijke spel tevreden kunnen
zijn! Hoewel het spel in de eerste helft
gjelijk opging, heeft "Zeelandia moiOiiere
kansen gehad dan Middelburg, doch daar
na hebben de gasten over het algemeen
gevaarlijker doorwaken gehad dan de
thuisclub. Beide elftallen verschenen met
/een gewijzigde opstelling. De achterhoe-
<die, zoowel ven Middelburg als van Zeej-
landia hebben zich dezen middag 'bizon
der van hun taak' gekweten. Een woord
vain lof aan dien heer v. d. Wijgerd', die
gleein gemakkelijk© taak had' en tot ieders
genoegen dezen wedstrijd leidde.
Over het spelverloop1 het volgende:
Vos wint den toss en Suijkerbuijk trapt
af. De Middelburgers beginnen direct met
de grootst mogelijke geestdrift, maar Zee
landia laat zich natuurlijk evenmin on
betuigd. Ja ti us se geeft een keer goed
door a*i>n Alewjjnse, doch diens' voorzet
wordt door Zwigtman juist naast ge
schoten. Het spel gaat snel van doel tot
doel, waarbij de verdedigingen pal staan.
Wanneer Bosschaart bij Middelburg eens
voor geeft, mist Suijkerbuijk een dot
va;n een kans. Weer een Z.-aanval, Zwigt
man passeert Leijnse en Lindenberg en
ziet zich een mooie kans geschapen; het
schot kan Dingemanse nog juist over-
tip'pe.n. Ter weerszijden worden goede
anvallen opgezet en het snel verplaatsen
va,n het spel maakt dat het voortdurend
de volle aandacht heeft van het publiek.
Dirk'se speelt het leder naar Suiji*
kierbuij'k, 'die echter tegen den paal
schiet. Een schot van den linksbuiten
houdt S-eijbel er goed uit, terwijl een
voorzei va;n Oiling pnbenut wordt gelaten.
Bij een corner op het M<-doel schiet
Zwigtmab juist naast. Kansen tot scoren
worden door het blnnentrio vatn Zee
landia hopeloos verknoeid. Had hier het
binnentrxo van Middelburg gestaan, gej»
Wis zouden er doelpunten gemaakt zijn
geworden. Dan fluit de scheidsrechter
3 min. over tijd' voior de rust.
In de 2e helft heeft Middelburg da;
delijlc het initiatief genomen, doch ook
nu weer vond zij in- Pluijmers en Vepf-
maaren haar mannetjes. Uit een hoekl-
schop op het Zeelandiadcel weet de
Bruijn, die rechtsbuiten speelde en zeer
het ledeer in te koppen,
echter juist in de handen- van Seijbel
Als het spel 20 minuten oud is en een
aanval op het Z,-doel ondernomen wordt,
krijgt Suijkerbuijk het leder van- Dirkse
toegespeeld, die in buitenspelpositie
scoort. De scheidsrechter heeft 'het edit
ter ;nog 'juist geconstateerd, zoo-dat de
stand nog -steeds blank is-. Hevig wordt
er van beide zijden om de overwinning
-gestreden. Beide verdedigingen worden
nog danig op de 'proef gesteld; vooral
ontstaan er voor het Z.-doel gevaarlijke
situaties, die echter -goed afloope.n. Onder
groote spanning komt dan het einde zon'
der dat er gedoelpunt is.
De overige uitslagen in 2a zijn:
Dongen—R. B. C. 30.
Mevo—D.O.S.K.O. 3—2.
De BaronieBreda 2—5.
3e Klasse A.
Sinoto—Zeelandia II 42.
Wissingen II—Middelburg II 2—1»
3e Klasse Bi.
H. K. I.—Vlissingen 1—4.
HET ENGELSCHE LUCHTSCHIP R 101
VERONGELUKT.
46 dooden, acht overlevenden.
Het Engelsche luchtschip R 101, dat
Zaterdagavond te 19.36 uur van Carding-
tons is vertrokken voor zijn eerste vlucht
naar Egypte en Britsch-Indië, is in den
nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks
half drie nabij Beauvais (Dept, Oise),
ruim 80 K.M. ten Noord-Westen van
Parijs, neergestort. Er zijn 46 dooden en
acht overlevenden.
Lord Thomson, de Britsche Minister
voor Luchtvaart, en Sir Sefton Brancker,
de Directeur van den Civielen Lucht
vaartdienst, Kolonel Richmond, de ont
werper van de R. 101, de Wing-Comman-
der Colmore en Majoor G. H. Scott, com
mandant van de R 100, behooren tot de
dooden.
Het luchtschip had een zeer moeilijke
reis gehad, en vele uren tegen den
storm gevochten. Tenslotte was de be
manning niet in staat, het luchtschip
meester te blijven en is hel door den
storm tegen de aarde geslagen. De R 101
vloog onmiddellijk in brand en is totaal
verwoest.
Daar de ramp in het holst van den
nacht geschiedde, duurde het geruimen
tijd voordat hulp aanwezig was.
V.D. meldt nader: De ramp van de R
101 heeft in den vroegen Zondagochtend
duizenden uit de omgeving naar Beauvais
getrokken. Toen wij ter plaatse arriveer
den, bleek ons, dat de ramp had plaats
gehad op ongeveer 5 mijl afstand van het
stadje. Het luchtschip is op een zeer af
gelegen plaats neergekomen, zoodat het
moeilijk was, de plaats van de ramp
spoedig te bereiken.
Toen wij bij het door militairen afge
zette terrein arriveerden, boden de over
blijfselen van het luchtgevaarte een
treurigen aanblik. De ruïne smeulde nog
en het reddingswerk was buitengewoon
moeilijk.
Voor zoover wij bij onze aankomst kon
den vernemen, heeft de ramp plaats ge
had toen de meeste opvarenden in hun
kooien lagen. Voor de navigatie en de
bediening der motoren deden op dat
oogenblik twaalf leden van de beman
ning dienst. Plotseling was het luchtge
vaarte tengevolge van den storm niet
meer te houden, en het sloeg tegen den
grond. De gevolgen waren ontzettend,
daar het luchtschip onmiddellijk in brand
vloog.
Direct na de catastrophe hebben de
plaatselijke autoriteiten de regeering te
Parijs gewaarschuwd, en reeds vroeg in
den morgen vertrokken de Fransche Mi
nister voor Luchtvaart Laurent Eynac
en de Engelsche militaire attaché te Pa
rijs per auto naar Beauvais.
De autoriteiten namen onmiddellijk de
noodige maatregelen om zoo mogelijk
nog opvarenden te redden. De 46 perso
nen, die zijn omgekomen, zijn allen ten
gevolge van het in brand vliegen van
het luchtschip overleden. De meeste
lijken waren onherkenbaar verminkt.
Niet minder dan 25 slachtoffers, werden
in de groote cabine van de R 101 gevon
den. Alle vijf officieren, onder wie de
commandant, Luitenant Irwin, behooren
tot de slachtoffers.
Tegen 12 uur gistermiddag waren 42
lijken geborgen.
De overlevenden-
Acht opvarenden van het luchtschip
zijn aan den dood ontsnapt. Het zijn voor
zoover valt na te gaan allen leden van
de bemanning, die op het oogenblik van
de ramp dienst deden. De namen zijn:
Cook, Disley, Radcliff, Savory, Leech.
Benks, Bell en Church.
Zij zijn echter allen min of meer ernstig
gewond.
De onherkenbaar verminkte slachtof
fers werden voorloopig neergelegd on
der een dek van dicht struikgewas. Zij
bieden 'n vreeselijken aanblik. De inden
tificatie is bijna niet mogelijk en men
moet afgaan op voorwerpen, die op de
lijken gevonden worden.
Politie en gendarmes hebben het ge
bied in de omgeving van de plaats van
de ramp afgezet en 'hebben maatregelen
genomen om het verkeer te regelen.
Duizenden trachten bij de overblijfselen
van het luchtschip te komen.
De lijken der slachtoffers zijn later op
den dag gekist.
De vlag van het luchtschip, die aan
den achtersteven had gewapperd en niet
verbrand teruggevonden is, werd aan
den Britschen militairen attaché uit Pa
rijs overhandigd.
Van andere personen, die kort na de
ramp ter plaatse waren, vernamen wij,
aat het luchtschip, toen het was neerge
stort, een brandende massa vormde.
Thans is 't een nog narookende, gloeien
de ijzermassa van ongeveer 15 meter
hoogte.
In de omgeving van de nlaats, waar
het wrak van de R 101 op Frankrijk's
bodem is neergekomen, liggen tallooze
voorwerpen, van het luchtschip afkom
stig, verspreid. Toiletartikelen, schoe
nen en andere eigendommen van de op
varenden worden overal teruggevonden.
Het bergen der slachtoffers.
Direct bij het aanbreken van den dag
is aangevangen met het bergen van de
slachtoffers.
Aan het reddingswerk namen de
brandweer, gendarmes en vrijwilligers
deel. Zij drongen voor zoover mogelijk
in het luchtschip. Te kwart voor acht
Zondagochtend waren vier lijken gebor
gen. Te half negen waren reeds 20 lijken
te voorschijn gebracht. Met den meesten
ijver werd het reddingswerk voortgezet,
doch te redden viel er slechts weinig.
Nadat de lijken gekist waren, zijn zij
voorloopig naar het Gemeentehuis van
Allone overgebracht.
Vele slachtoffers moesten uitgezaagd
worden.
De geredden bevondenzich in de zij
cabines van het luchtschip.
De overblijfselen van het luchtschip
zullen blijven liggen totdat deskundigen
uit Engeland zijn aangekomen om een
onderzoek in te stellen,
Hgc de ramp geschiedde-
Wij zijn thans in staat, aldus V. D„
nadere bijzonderheden te melden om
trent de wijze, waarop het Engelsche
luchtschip R 101 is ten onder gegaan.
Op de plaats van de ramp ontmoetten
wij den Engelschman George Darling,
die te Beauvais woont. Hij deelde ons
gistermorgen het volgende mede: Het
was mij bekend, dat de mogelijkheid be
stond, dat het Engelsche luchtschip R
101 op zijn vlucht naar Britsch Indië over
het gebied ten Noorden van Parijs ko
mende van het Kanaal, zou vliegen.
Aangezien het luchtschip gisteravond
zou vertrekken, was ik opgebleven in de
hoop, het luchtschip te zien. Ongeveer
te kwart voor twee hedenmorgen zag ik
het luchtschip in de richting van Beau
vais vliegen. Het luchtschip maakte ech
ter vreemde bewegingen: het ging op en
neer en ik veronderstelde, dat het in
moeilijkheden verkeerde. Ik ben met
m'n auto het luchtschip gevolgd. Plotse
ling zag ik de R 101 den grond raken.
Een geweldige slag volgde en op het
zelfde oogenblik sloegen de vlammen
uit het luchtschip. Ik sprong uit mijn
wagen en rende onmiddellijk naar de
plaats waar het gevaarte was néfergeko-
men. Daar vond ik eenige mecaniciens
in half verdoofden toestand, die uit het
luchtschip waren ontsnapt.
De eerste overlevende, die ik sprak,
was de mecanicien Leech. Deze vertelde
mij dat niemand aan boord van het
luchtschip had geweten, dat de R 101 in
moeilijkheden verkeerde, tot enkele
oogenblikken voor de ramp. De opva
renden wisten alleen, dat de comman
dant, Luitenant Irwen, trachtte een
commando naar de machinekamer door
te geven om de motoren te doen stop
pen. Toen stortte het gevaarte plotseling
naar omlaag en sloeg tegen de helling
van een heuvel. Onmiddellijk daarop
volgde een ontploffing, waardoor het
luchtschip in brand vloog.
Darling vertelde ons verder, dat hij
aan de zijde, het verst van de vlammen
verwijderd, in het luchtschip klom, door
een ruit stuk te slaan. Hij kwam in een
der machineruimtes. Hij liep door, maar
werd door de vlammen teruggedreven.
Verslagenheid in Engeland.
Zondagochtend vroeg werd in Londen
het bericht van de catastrophe van het
luchtschip R 101, dat gisteravond voor
de eerste vlucht naar Indië vertrok, be
kend. De mare van de ramp verspreidde
zich snel door het geheele land. Het
bericht heeft in alle kringen groote ver-