I "W provinciale ^eeutoscKe I No. 2 3 4. Twee bladen. MAANDAG 6 OCTOBER 193 0. Eerste Blad. 173e Jaargang. ZEELAND WALCHEREN. SCHOUWEN-DUTVELAND. RECHTZAKEN. Handel, Nijverheid en Visscherij SPORT BUITENLAND. Algemeen Overzicht. MIDDELBURGSCHE COURANT De abonnementsprijs 'bedraagt voor Middelburg en 't agentschap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Week-abonnementen in Middelburg 18 cent per week. De advertentieprijs is, voor de gewone advertentiën 30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement voor beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITGAVE: N.V. MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg T elefoonnummers: Redactie 269 Administratie 139 Postchèque en Girorekening 43255 Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke regel meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 5 regels opgenomen a 85 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven" of „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. Op de wereld te n toon s tel ling te Ant werpen is in 'klastse 86 .grand prir toe,- jgekend aan de gemeente Vlissingen; in klasse 82 kreeg de stoom vaar tVnlaat- schappij „Zeeland" te Vlislsingen een zil veren medaille, in 'klasse 86 kreeg de N.V. Houthandel voorheen G. Alberts (Lzn. en Co. te Middelburg een bron zen medaille. MIDDELBURG. De nieuwe brug over het kanaal. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor de Zeeuwsche eilanden, ge vestigd te Middelburg, heeft zich met een adres tot de Tweede Kamer der Staten Generaal gerichl aangaande de door den minister toegezegde nieuwe brug over t Kanaal alhier. Hierin doet zij de tweede Kamer mededeeling van de in 1927 ge voerde correspondentie met den minis ter van Waterstaat, betreffende de door de Kamer van K< ophandel geuite wen- schelijkheid van electrificatie van be doelde brug, daar door het met de hand bewegen tot openen en sluiten zeer veel tijd verg', terwijl het steeds toene mende verkeer een spoedige bediening van deze brug vergt. De minister heeft daarop bij schrijven van 23 Oct. 1928 :n plaats" van electrificatie een nieuwe brug binnen niec te 'angen tijd toegezegd. In December da.v. heelt de Kamer bij den minister op spoed aangedrongen, herinnerend aan vroegere missives, dat de groote toename van het verkeer een spoedige verbetering vereischt. Tegelijkertijd verzond zij een schrij ven aan de Wegencommissie van den A.N.W.B. en de K.N.A.C., waarin zij on der uiteenzetting van den loop der zaak die commissie verzocht hare pogingen in deze bij de regeering krachtig te steunen. De Commissie berichtte daarop de Ka-, mer dat de besturen van den A.N.W.B. en de K.N.A.C, in een gezamenlijk adres aan den Minister van Waterstaat hadden verzocht den bouw van eene nieuwe brug over het kanaal door Walcheren zoo spoedig mogelijk ter hand te nemen, terwijl dezelfde Commissie mededeelde, dat op dit adres de Minister van Water staat heeft geantwoord, dat opdracht was verstrekt om een ontwerp voor een nieuwe brug te maken, Is de Kamer wel ingelicht, dan is aan deze opdracht voldaan en zijn de plannen voor de nieuwe brug gereed, Tot haar groot leedwezen heeft zij echter moeten constateeren,. dat op de ontwerp-begrooting van Waterstaat voor 1931 geen post voor dit werk is uitge trokken. Het behoeft zeker geen betoog, dat bij het steeds toenemend verkeer, de vroe ger geuite bezwaren, nog onverzwakt bestaan, ja voortdurend grooter worden. Telkens wanneer op de drukke uren de brug voor het scheepvaartverkeer moet worden geopend, verzamelt zich een onafzienbare file van voertuigen aan beide zijden voor de brug en na sluiting vereischt het telkens geruimen tijd om deze voertuigen over de voor het tegen woordig verkeer veel te smalle brug te loodsen. Hierbij komt nog, dat sedert het vorig jaar aan de Stationszijde van het kanaal een veiling is gevestigd, waarheen zich telkens voor het aan- en afvoeren van de te veilen en geveilde artikelen zeer vele voertuigen begeven. De Kamer meent dan ook, dat van het bestaan van een noodtoestand ter plaatse mag worden gesproken en het een drin- ro j e'sck 's hierin zoo spoedig moge- noodige verbetering te brengen. Zij verzoekt de Tw. Kamer derhalve met den meesten aandrang bij de behandeling van het ontwerp-Waterstaatsbegrooting 1931 aan den Minister van Waterstaat terzake inlichtingen te vragen en alle po gingen in het werk te stellen, dat op deze begrooting alsnog de noodige gelden wor den gebracht, opdat eindelijk in het vol gende jaar een aanvang zal kunnen wor den gemaakt met de zoo hoog noodige verbetering van het landverkeer over het kanaal door Walcheren te Middel burg. SEROOSKERKE. Zondagmiddag is al hier op den Noordweg, een auto afkom stig uit Vlissingen, die van Domburg kwam in een scherpe boht legen een boom gereden. Een inzittende diam© vloog met haar hoofd door de voorruit en. be kw,am daardoor verwondingen, een jon gentje en de bestuurder werden even eens gewond. De auto is zwaar beschadigd. ZIERIKZEE. De Avro-protestvergja- dering tegen de zendtijd!verdeeling gehou den Vrijdagavond j.l. te Zierikzee is een waar succes gjeweest. De Concertzaal was tot in alle hoeken gevuld met luistervin ken om te hooren naar de verscliijlende muzieknummers uitgevoerd door het Avro-Octet onder leiding van Louis Schmidt en de rede van den heer AW8I- lem Vogt, die de kwestie, ontstaan door de onbillijke verdeeling uitvdërig behan delde. Hij gaf een overzicht van hetgeen sinds 15 Mei door de Avro is gedlaan om den Minister te bewegen tot een betere re,geling der zenduren over te 'gaan of het verstrekken der vergunning tot inrichten van een eigen zender. W|at dat laatste be treft, spreker kon wel meidedoelen dat wij op den goeden weg zijn. Aan' het slot overhandigde de heer P. Kooijman na mens het comité den heer Vogt een fraaie ets in lijst van Zierikzee als herinnering aan zijn bezoek. De dirigent had den lauwerkrans in ontvangst te nemen. HAAMSTEDE. Zaterdagmiddag j.l. werd in een der lokalen van| de openbare lagere school' een tentoonstelling gehou den van aan de leerlingen ter voort- kweeking uitgereikte potplanten. Niette genstaande verschillende planten in de vjrije natuur vertoefd hadden en dus vele temperatuurswisselingen m'oesten door staan, waren er mooie exemplaren. Zoo vel voor Euchsia's als Geraniums1 waren 5 prijzen toegekend; voor Fuchsia's, aan Leentje van de Velde, Jacob den Haan, Ploontje Bom, Willem P. Kloet en Joh. Hendrikse; voor Geraniums aan Nellie Fokker, Adriaan de Jonge, Ploontje Bom, Isaac Quaak en Jans Hanse. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D. Bloemententoonstelling te Biervliet. BIERVLIET. Zaterdag en Zondag heeft de verceniging „Floralia" in het gym)- nastieklokaal der gemeenteschool een bloemententoonstelling gehouden, waar aan 'n tentoonstelling van Ooft- en Tuin vruchten verbonden was. De Voorzitter van de plaatselijke Ver. van Ooft- en Tuinbouw, de heer W. P. Verplante Wz., heetle Zaterdagnamiddag bij de opening de leden en verschillende autoriteiten welkom, inzonderheid de heer I. A. Risseeuw, onder-voorzitter van de maatschappij tot bevordering van Ooft- en Tuinbouw in W.Z.-Vlaanderen, Spr. sprak er zijn blijdschap over uit,'dat zooveel leden en niet-leden door inzen dingen vrn hun belangstelling deden blij ken en hun veerkracht in dezen tijd van malaise niet hadden verloren, gedachtig, dat ook' de zon achter de wolken schijnt. Spreker sprak tenslotte den wensch uit, dat Biervliet binnen niet te lagg tijdbestek in aanmerking moge komen voor de ge westelijk© tentoonstelling. Daarna voerde de heer Risseeuw het woord, die verklaarde, dat liet ten toongestelde een zeer gunstigen jndruk op hem maakte. Vergeleken bij de vorige tentoonstelling moge de quantiteit ver minderd zijn, de kwaliteit is aanmerkelijk gestegen, wat een verblijdend teeken is. Hij hoopte verder, aat een drulk bezoek het werk' der afdeeling moge bekronen. De heer L. van Dijk, landbouwleeraai' te Schoondijbe, die met den heer A. Ilaartsen, de jury vormde, gaf en'kele in lichtingen, waar bij de beoordeeling spe;- ciaal op gelet was. Daarna werd het tentoongestelde be zichtigd en de zaal voor het publiek' ge opend. Zondagavond werd de tentoonstel ling opgeluisterd door muziek! van het gezelschap „Harmonie". Ofschoon de lucht dreigend was, hleef het gelukkig droog en mocht de tentoonstelling zich in een druk bezoek verheugen, zoodat ze in alle opzichten geslaagd miag lieelen. [Wal de door Floralia uitgereikte plan ten betreft, werden de le, 2e, 3e; 4e; 5e en 6e prijs respectievelijk behaald door A. FaasBraéke, J. Anthonisse, W. P, Verplanke Wz„ P. Duchunie, P. W. Maarleveld en A. van der Walle. Er waren 4 Standen: le prijs A. Faajs— Bradk©; 2e pr. W. P. Verplanke Wz.3e pr. M. E. Pruijssen; 4e pr. ds. Vrijlandt. Bij de. afdeeling Ooft behaalden de heeren W. A. Ver franke; Jac. Tliomaes W. J. Verplanke; A. yan Hoeve en J. Erasmus respectievelijk den le, 2e, 3e, 4e en 5en prijs. Bovendien werden bij de afd. vrije ini zending van bloemen en groenten nog <een aantal eervolle vermeldingen uitge reikt. Maandagavond zal de verloting plaats Het slechte geweten van den ver kwister uit zich in gierigheid bij kleine uitgaven. hebben van de door Floralia beschikbaar gestelde prijzen. G. K. van den B., 45 jaar, directeur der N.V. Vee- en Vleeschhandel, voor heen fa. J. Hakker, wonende te Koude kerk©, heeft cassatie aangeteekend te gen het vonnis der Rechtbank te( Mid* delburg van 26 September 1930, waar bij hij in hooger' berirep terzake van overtreding der Vleeschkeuringswet is veroordeeld tot f 200 boete óf -20 d.h. Faillissement. Failliet verklaard J. P. Kesteloo, slee per te Vlissingen, Glacisstraat 80. Rechter Commissaris mr, J. H. By- bau. Curator mr. W. H. T. C. haron thoq Schwartzenbergh en Hohenlansbesrg te Middelburg. Voetbal. Zeelandia—Middelburg 0—0. De conclusie na dezen eersten plaat- selijkein wedstrijd kan o.i. geen andere zijn dan 'dat èn Zeelandia èn Middelburg met het gelijke spel tevreden kunnen zijn! Hoewel het spel in de eerste helft gjelijk opging, heeft "Zeelandia moiOiiere kansen gehad dan Middelburg, doch daar na hebben de gasten over het algemeen gevaarlijker doorwaken gehad dan de thuisclub. Beide elftallen verschenen met /een gewijzigde opstelling. De achterhoe- <die, zoowel ven Middelburg als van Zeej- landia hebben zich dezen middag 'bizon der van hun taak' gekweten. Een woord vain lof aan dien heer v. d. Wijgerd', die gleein gemakkelijk© taak had' en tot ieders genoegen dezen wedstrijd leidde. Over het spelverloop1 het volgende: Vos wint den toss en Suijkerbuijk trapt af. De Middelburgers beginnen direct met de grootst mogelijke geestdrift, maar Zee landia laat zich natuurlijk evenmin on betuigd. Ja ti us se geeft een keer goed door a*i>n Alewjjnse, doch diens' voorzet wordt door Zwigtman juist naast ge schoten. Het spel gaat snel van doel tot doel, waarbij de verdedigingen pal staan. Wanneer Bosschaart bij Middelburg eens voor geeft, mist Suijkerbuijk een dot va;n een kans. Weer een Z.-aanval, Zwigt man passeert Leijnse en Lindenberg en ziet zich een mooie kans geschapen; het schot kan Dingemanse nog juist over- tip'pe.n. Ter weerszijden worden goede anvallen opgezet en het snel verplaatsen va,n het spel maakt dat het voortdurend de volle aandacht heeft van het publiek. Dirk'se speelt het leder naar Suiji* kierbuij'k, 'die echter tegen den paal schiet. Een schot van den linksbuiten houdt S-eijbel er goed uit, terwijl een voorzei va;n Oiling pnbenut wordt gelaten. Bij een corner op het M<-doel schiet Zwigtmab juist naast. Kansen tot scoren worden door het blnnentrio vatn Zee landia hopeloos verknoeid. Had hier het binnentrxo van Middelburg gestaan, gej» Wis zouden er doelpunten gemaakt zijn geworden. Dan fluit de scheidsrechter 3 min. over tijd' voior de rust. In de 2e helft heeft Middelburg da; delijlc het initiatief genomen, doch ook nu weer vond zij in- Pluijmers en Vepf- maaren haar mannetjes. Uit een hoekl- schop op het Zeelandiadcel weet de Bruijn, die rechtsbuiten speelde en zeer het ledeer in te koppen, echter juist in de handen- van Seijbel Als het spel 20 minuten oud is en een aanval op het Z,-doel ondernomen wordt, krijgt Suijkerbuijk het leder van- Dirkse toegespeeld, die in buitenspelpositie scoort. De scheidsrechter heeft 'het edit ter ;nog 'juist geconstateerd, zoo-dat de stand nog -steeds blank is-. Hevig wordt er van beide zijden om de overwinning -gestreden. Beide verdedigingen worden nog danig op de 'proef gesteld; vooral ontstaan er voor het Z.-doel gevaarlijke situaties, die echter -goed afloope.n. Onder groote spanning komt dan het einde zon' der dat er gedoelpunt is. De overige uitslagen in 2a zijn: Dongen—R. B. C. 30. Mevo—D.O.S.K.O. 3—2. De BaronieBreda 2—5. 3e Klasse A. Sinoto—Zeelandia II 42. Wissingen II—Middelburg II 2—1» 3e Klasse Bi. H. K. I.—Vlissingen 1—4. HET ENGELSCHE LUCHTSCHIP R 101 VERONGELUKT. 46 dooden, acht overlevenden. Het Engelsche luchtschip R 101, dat Zaterdagavond te 19.36 uur van Carding- tons is vertrokken voor zijn eerste vlucht naar Egypte en Britsch-Indië, is in den nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks half drie nabij Beauvais (Dept, Oise), ruim 80 K.M. ten Noord-Westen van Parijs, neergestort. Er zijn 46 dooden en acht overlevenden. Lord Thomson, de Britsche Minister voor Luchtvaart, en Sir Sefton Brancker, de Directeur van den Civielen Lucht vaartdienst, Kolonel Richmond, de ont werper van de R. 101, de Wing-Comman- der Colmore en Majoor G. H. Scott, com mandant van de R 100, behooren tot de dooden. Het luchtschip had een zeer moeilijke reis gehad, en vele uren tegen den storm gevochten. Tenslotte was de be manning niet in staat, het luchtschip meester te blijven en is hel door den storm tegen de aarde geslagen. De R 101 vloog onmiddellijk in brand en is totaal verwoest. Daar de ramp in het holst van den nacht geschiedde, duurde het geruimen tijd voordat hulp aanwezig was. V.D. meldt nader: De ramp van de R 101 heeft in den vroegen Zondagochtend duizenden uit de omgeving naar Beauvais getrokken. Toen wij ter plaatse arriveer den, bleek ons, dat de ramp had plaats gehad op ongeveer 5 mijl afstand van het stadje. Het luchtschip is op een zeer af gelegen plaats neergekomen, zoodat het moeilijk was, de plaats van de ramp spoedig te bereiken. Toen wij bij het door militairen afge zette terrein arriveerden, boden de over blijfselen van het luchtgevaarte een treurigen aanblik. De ruïne smeulde nog en het reddingswerk was buitengewoon moeilijk. Voor zoover wij bij onze aankomst kon den vernemen, heeft de ramp plaats ge had toen de meeste opvarenden in hun kooien lagen. Voor de navigatie en de bediening der motoren deden op dat oogenblik twaalf leden van de beman ning dienst. Plotseling was het luchtge vaarte tengevolge van den storm niet meer te houden, en het sloeg tegen den grond. De gevolgen waren ontzettend, daar het luchtschip onmiddellijk in brand vloog. Direct na de catastrophe hebben de plaatselijke autoriteiten de regeering te Parijs gewaarschuwd, en reeds vroeg in den morgen vertrokken de Fransche Mi nister voor Luchtvaart Laurent Eynac en de Engelsche militaire attaché te Pa rijs per auto naar Beauvais. De autoriteiten namen onmiddellijk de noodige maatregelen om zoo mogelijk nog opvarenden te redden. De 46 perso nen, die zijn omgekomen, zijn allen ten gevolge van het in brand vliegen van het luchtschip overleden. De meeste lijken waren onherkenbaar verminkt. Niet minder dan 25 slachtoffers, werden in de groote cabine van de R 101 gevon den. Alle vijf officieren, onder wie de commandant, Luitenant Irwin, behooren tot de slachtoffers. Tegen 12 uur gistermiddag waren 42 lijken geborgen. De overlevenden- Acht opvarenden van het luchtschip zijn aan den dood ontsnapt. Het zijn voor zoover valt na te gaan allen leden van de bemanning, die op het oogenblik van de ramp dienst deden. De namen zijn: Cook, Disley, Radcliff, Savory, Leech. Benks, Bell en Church. Zij zijn echter allen min of meer ernstig gewond. De onherkenbaar verminkte slachtof fers werden voorloopig neergelegd on der een dek van dicht struikgewas. Zij bieden 'n vreeselijken aanblik. De inden tificatie is bijna niet mogelijk en men moet afgaan op voorwerpen, die op de lijken gevonden worden. Politie en gendarmes hebben het ge bied in de omgeving van de plaats van de ramp afgezet en 'hebben maatregelen genomen om het verkeer te regelen. Duizenden trachten bij de overblijfselen van het luchtschip te komen. De lijken der slachtoffers zijn later op den dag gekist. De vlag van het luchtschip, die aan den achtersteven had gewapperd en niet verbrand teruggevonden is, werd aan den Britschen militairen attaché uit Pa rijs overhandigd. Van andere personen, die kort na de ramp ter plaatse waren, vernamen wij, aat het luchtschip, toen het was neerge stort, een brandende massa vormde. Thans is 't een nog narookende, gloeien de ijzermassa van ongeveer 15 meter hoogte. In de omgeving van de nlaats, waar het wrak van de R 101 op Frankrijk's bodem is neergekomen, liggen tallooze voorwerpen, van het luchtschip afkom stig, verspreid. Toiletartikelen, schoe nen en andere eigendommen van de op varenden worden overal teruggevonden. Het bergen der slachtoffers. Direct bij het aanbreken van den dag is aangevangen met het bergen van de slachtoffers. Aan het reddingswerk namen de brandweer, gendarmes en vrijwilligers deel. Zij drongen voor zoover mogelijk in het luchtschip. Te kwart voor acht Zondagochtend waren vier lijken gebor gen. Te half negen waren reeds 20 lijken te voorschijn gebracht. Met den meesten ijver werd het reddingswerk voortgezet, doch te redden viel er slechts weinig. Nadat de lijken gekist waren, zijn zij voorloopig naar het Gemeentehuis van Allone overgebracht. Vele slachtoffers moesten uitgezaagd worden. De geredden bevondenzich in de zij cabines van het luchtschip. De overblijfselen van het luchtschip zullen blijven liggen totdat deskundigen uit Engeland zijn aangekomen om een onderzoek in te stellen, Hgc de ramp geschiedde- Wij zijn thans in staat, aldus V. D„ nadere bijzonderheden te melden om trent de wijze, waarop het Engelsche luchtschip R 101 is ten onder gegaan. Op de plaats van de ramp ontmoetten wij den Engelschman George Darling, die te Beauvais woont. Hij deelde ons gistermorgen het volgende mede: Het was mij bekend, dat de mogelijkheid be stond, dat het Engelsche luchtschip R 101 op zijn vlucht naar Britsch Indië over het gebied ten Noorden van Parijs ko mende van het Kanaal, zou vliegen. Aangezien het luchtschip gisteravond zou vertrekken, was ik opgebleven in de hoop, het luchtschip te zien. Ongeveer te kwart voor twee hedenmorgen zag ik het luchtschip in de richting van Beau vais vliegen. Het luchtschip maakte ech ter vreemde bewegingen: het ging op en neer en ik veronderstelde, dat het in moeilijkheden verkeerde. Ik ben met m'n auto het luchtschip gevolgd. Plotse ling zag ik de R 101 den grond raken. Een geweldige slag volgde en op het zelfde oogenblik sloegen de vlammen uit het luchtschip. Ik sprong uit mijn wagen en rende onmiddellijk naar de plaats waar het gevaarte was néfergeko- men. Daar vond ik eenige mecaniciens in half verdoofden toestand, die uit het luchtschip waren ontsnapt. De eerste overlevende, die ik sprak, was de mecanicien Leech. Deze vertelde mij dat niemand aan boord van het luchtschip had geweten, dat de R 101 in moeilijkheden verkeerde, tot enkele oogenblikken voor de ramp. De opva renden wisten alleen, dat de comman dant, Luitenant Irwen, trachtte een commando naar de machinekamer door te geven om de motoren te doen stop pen. Toen stortte het gevaarte plotseling naar omlaag en sloeg tegen de helling van een heuvel. Onmiddellijk daarop volgde een ontploffing, waardoor het luchtschip in brand vloog. Darling vertelde ons verder, dat hij aan de zijde, het verst van de vlammen verwijderd, in het luchtschip klom, door een ruit stuk te slaan. Hij kwam in een der machineruimtes. Hij liep door, maar werd door de vlammen teruggedreven. Verslagenheid in Engeland. Zondagochtend vroeg werd in Londen het bericht van de catastrophe van het luchtschip R 101, dat gisteravond voor de eerste vlucht naar Indië vertrok, be kend. De mare van de ramp verspreidde zich snel door het geheele land. Het bericht heeft in alle kringen groote ver-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 1