KUNST EN WETENSCHAP. LANDBOUW. RECHTZAKEN. Verkeerswezen, Post en Telegrafie. 0 SPORT GEMENGD NIEUWS. AFLOOP VERKOOPINGEN BUITENLAND. Ontdekking van een grotstad uit den Ijstijd. Te Bajom bij Eszterjgom .(Gran) in Hongarije, werden reeds 20 jairen geleden in de rots Oreigikö grotten uit den oertijd ontdekt. Thans is het wetenschappelijk weid van de zijde van het Hongaorsche Na-*, iionale, Museum door den hoogleera.ai' aan de universiteit dr. I. Gaal hervat, waarbij igehleken is, dat in de diepte onder den rots Oregkö 10 grotten zijn welke met elkaar meer of minder in verbinding staan en 40.000 jaren geleden ce.ne geheele grottenslad moeten heb hen gevormd. Bij de opgravingen werden de heenderen van de karakteristieke die ven van den ijstijd gevonden: als pool. vos, holenbeer, rendier etc. Er werden ook met leeke.ningen versierde gereed schappen uit heenderen gemaakt gevon den. i Germaansch soldaten grai. Naar uit Praag! wordt gemeld, is hij opgravingen te Gelakowilz in de nabij lieid van de Elbe de voor Bohemen en voor geheel midden Europa zeldzame vondst gedaan van hel graf van oen Ger- maanschen krijgsman te paard. Zoowel het geraamte van den ruiter als het skelet van zijn ros is prachtig" geconser veerd. Ook werden ter plaatse verschil lende waardevolle bronzen en gpuclen voorwerpen ontdekt. Duitschlands invoerrecht op boter. De Directie van den Landbouw deelt mede. ciat, blijkens telegrafisch bericht van onzen gezant te Berlijn, het verhoog de invoerrecht op holer (50 Mark per 100 K.G.j zeer binnenkort^ misschien reeds 15 dezer en uiletrlijk 1 Aug. a.s, in werking zal li-eden. Door den Kantonrechter te Goes zijn veroordeeld wegens overtreding Het als schipper met zijn vaartuig een rijkskanaal bevarende geen reglement aan boord hebben C. V. Temsche (B) 2 maal f2 sub. 2 m.. 2 d. h.; met een auto in een verboden richting in een straat rijden, M. A. P. Goes, f 5 sub. 5 d. h. 's avonds fietsen zonder licht M. C. G. Baarland f 3 sul. 3 d h.; J. d. J 's Hee- renhoek f 5 sub. 5 d. li.; met een rijwiel de veiligheid van het verkeer in gevaar brengen J. A. G. L. N. te Kloetinge f 25 subs 10 d. h,; dronkenschap C. P. Nieuwdorp f 10 subs. 10 d. h. Idooge berroep is aangeteekend door P. R. te Goes veroordeeld tot f 5 boete sub. 5 d. h. wegens het met een drie wieler rijden in een verboden richting op een weg. Ondeugdelijk vleesch. De kantonrechter Ie Delft veroordeel de een landbouwer uil Naaldwijk tot f 250 boete sub. 50 dagen liechteniï, wegens het op zijn zolder in voorraad hebben van een hoeveelheid blijkbaar voor de consumptie 'bestemd vleescli, dat later werd afgekeurd als zijnde bei- dorven. Het O.M. had een boete geëischt van f 200 subs. 20 dagen. Beklaagde was reeds meermalen veroordeeld voor der gelijke delicten. Verduistering door een Gemeente- Ontvanger, Voor de Arr. rechtbank te Dordrecht werd -behandeld de zaak le^en C. A. vroeger .gemeente-ontvanger le Papen- drecht die zich in hel tijdsverloop van 10221930 had schuldig gemaakt aan verduisteringen 'ten nadeele der ge meente Pap end recht, ten bedrage van I'36.935.63. De Officier van justitie eischic een (gevangenisstraf van Ijl aar en 9 m.^ Richtingaanwijzers voor de tram. Art. 4 van het Motor- en Rijwielregle ment legt den bestuurder van een mo torrijtuig de verplichting op om ingeval hij voornemens is van richting te veran deren, daarvan tijdig te doen blijken. Deze bepaling geldt niet voor rij- of voertuigen, die langs spoorstaven wor den voortbewogen. De ondervinding heeft echter geleerd, dat meermalen on gelukken zijn voorgekomen doordat een tram onverwachts van richting veran dert, zonder dat met name de bestuurder van een achterop rijdende auto daarop verdacht kan zijn. De B. B. N., Bond van Bedrijfsautohou ders -in Nederland, heeft een uitvoerig adres gericht tot den Minister van Wa terstaat, waarin gewezen wordt op de dringende noodzakelijkheid om bestuur ders van tramrijtuigen eveneens te ver plichten tijdig ervan te doen blijken, als zij voornemens zijn van richting te ver anderen. Nachtsneltreinen bij de Ned, Spoorwegen, Gelijk men weet zullen met ingang van 0 October a.s. 's nachts tusscjhen. de' be- lanei-iike verkeerscentra hier te lande speciale r.achtpostlreinen worden inge legd, waardoor de avondpost den vol genden moQgen in de eerste bestelling kan worden opgenomen. Deze treinen zullen i loopen tusschen Amsterdam, Rotieraam en Groningen, Leeuwarden,; Hengelo en Maastricht. Deze treinen ,die eigenlijk goederen treinen zijn. zoodal het goederenvervoer er ook mee gebaat zal zjjn, zullen met ■een snelheid van 75 'K.M. rijden en maar wij thans in j,Spoor- en Tram wegen" lezen zullen in de treinen van Amsterdam C.S. en Rotterdam D.Pl. naar Maastricht en Groningen niet in om gekeerde richting bij wijze van proef te ,2e en 3e klas rijtuigen worden ge plaatst voor het vervoer van reizigers. Wanneer men om 0.18 uur 's nachts uit Amsterdam vertrekt of om 0.00 uur (wij noemen dat nog altijd twaalf uur) uit Rotterdam D.P. is men 's morgens om 5.09 uur in Groningen of om 5.i20 uur in •Maastricht. Het station Utrecht—Malie baan is het knooppunt waar de ver «Schillende treinen samenkomen. Kampioenschappen Zeeuwschen Athletiekbond. Gisterenavond had op het voetbalveld aan den Koudekerkschen weg te Vli'ssin- igen onder flinke helangsfölilang van de zijde van hel publiek, het tweede deel van bovengenoemde wedstrijden plaats en wel de loopnummers. Bij de' 100 M. voor heeren was de uitslag 1. Jac. Bool, E.M.M. Middelburg in 11.G sec.; 2. J. van Peenen, Mai'alhon VlisMnigeu3 A. de Pag ter, Wilhel'mina,. Middelburg. Bij 100 M. voor dames was 1. mejj A. J. Bos, in 14.8 Sec.; 2. mefj. ,T. -de nge in 15 sec.; 3. mejj. C. H. San- tifort in 15.0 see. Al deze dames zijn leden van Marathon. Bij 400 M. voor heeren was 1. Bon gerd van Marathon in 59.8 sec.; 2. G. v. d. Fellz, E.M.M. in GO sec.; 3. f. van Wijk, Marathon in 61 sec. Bij 800 M. voor heeren kwam; 1 aian P. Zuidweg, E.M.M. in! 2 min. 18.0 sec.; J. Enklaar, E.M.M. in 2 min. £2 sec. P. Parent, Marathon. Voor 1500 M. voir heeren was de uit slag 1. P. Zuidweig,- E.M.M. in 4 min. 46.0 seconden; 2. J. Enk laar. E. M. M. 52 s.ec.; 3. J. van Songe, Marathon in min. 54 sec. Op de lange baan nml. 5000 M. was eersteA. Kambier, E.M.M. in 17 min. 55.6 sec.; tweede J. Jantssen in 18 min. sec. Tegen deze beslissing der jury werd van de ziide van Marathon met klem geprotesteerd om dat haar lid, Lefebre, eerst aan kwam, maar gedisqualifieeerd werd, op grond, dat hij Kambier ver eerd gepasseerd was. Van de zijde van Marathon beweerde men, dat juist Kam bier hun looper Lefebre hinderde. Bij de, estafette voor heeren, 4 maial 100 Al. was eerste E.M.M. in 51 sec.; tweede Marathon in 51.2 sec. en derde Wilhelmina 52 sec. Voor de *01 arnes werd door Marathon een lijd gemaakt van 01.6 sec. Aan dit nummer had ook Achilles uit Middelburg moeten, mede doen, doch door dal ccn der deelneemsler's1 zich aam een der voelen gebles'sieerd had, kon Aciiilles niet mede loopen en kon bejdoeld lid, me'jvan Driel, ook niet uitkomen in de finale over 100 AI. Behalve dc verwikkeling bij de 5000 M. baan. werd later nojg door Mara thon aanmerking1 gemaakt op dc wijze van lijdopneming'. Het was voor ons als bui Lens tjajander een avond, waarbij op gebied van alh- lelick veel gepresteerd werd, maar waar bij de .sportieve gee'st af en toe zoek was. Wij const aleer en dit zonder ons partij te stellen wie der vereenigingen gelijk had. Straatroover (onbewust dat zijn col- ega op de vlucht is geslagen, en een agent achter hem staat): „Nou maat, ik gooi, en jij grijpt (Humorist). UITGEBROKEN. Dinsdagnacht is de Duitscher Th. uit de rel van het nieu we politie bureau le Venlo, waarin hij was opgesloten verdacht van eenige rij wieldiefstallen. uitgebroken. Vermoedelijk is hij' naar Duitschland gevlucht. ROOFMOORD, Sedert vier dagen werd te Gütersloh (Duitschl.) een chauffeur vermist, die Vrijdag j.l. met zijn auto van het station met twee passagiers naar het Slot Holte moest rijden. Een groepje kurgasten vond het lijk van den chauffeur in een bosch in de murt van Holte, met hoofdwonden, die den ongelukkige met een zwaar voor werp zijn toegebracht en waaraan hij is Dezweken. De misdadigers bleken hun slachtoffer te hebben beroofd. DOOR SLANGEN AANGEVALLEN. Een zeldzame gebeurtenis overkwlam dc zer dagen een landbouwer F. le Wlie len bacli, een reusachtige streek, door haar slangfen.plaag nog al berucht. De boer ruimde met zijn zoon een hooiberg' op, welke den geheelen winter gestaan had. Plotseling' werden zij door een groo te 'massa, wel 200 slangen aangevalljen welke uit het hooi sissend en Mazend te voorschijn kwamen. De oude F. werd door adders verscheidene mlalen in de hand gebeten. Toch trachtte hij gchol pen door zijn zoon en eenige toegesnelde buren, de dieren van kant le maken. On middellijk bracht men het vee in den stal in vrijheid, en de liooibergl werd in brand gestoken. Een (andere manier om dit ongedierte le verdelgen was er niet HOTEL RAT AAN HET WERK. In het hotel ^Imperial" te Karlsbad1 heeft één of meer hotelratlen een dief stal gepleegd len bedrage van onig|e veer 21/2 millioen gulden. De dief lieeft uil de kamer vanj teen voor haar gezondheid le Karlsbad ver toevende Amerikaansche een paarlen halssnoer gestolen, een plalinja-rimg met g'rootc diamanten en een ring met klei; ne briljanten. De politic volgt een. bepaald spopr Zij heeft de overheid der naburige landen reeds gewaarschuwdda,ar zij vermoedt, dat de dief, die in hetzelfde hotel' ige*- logeerd heeft, over de grens gevlucht is TREIN-TYPE 1837 PARIJS—ST. GER MAIN. De Fransche Bond van Han delsreizigers heeft de gewoonte élk jaar een weldadigheidsfeest le organiseeren, waarvan de opbrengst heit rusthuis en de weer&tandskas der vereeniiging ten goede komt. Elk dezer feesten lis een reconsti- lutbe van een bepaalde periode uit het verleden. Dit jaar kreeg de Bond de medewer king van den. directeur-generaal der spoorwegen, die het eerste stoomtreintje dat in 1837 tusschen Parijs en Saint- Germain reed, weer voor den dag deed halen 0111 nogmaals' dienst tei doen. Het treinpersoneel, evenals de 150 handels- reiziers met hun familie, die het tra ject zouden afleggen, hadden zich in de ldeedij dier dagen gestoken. 't Afoet een vermakelijk gezicht zijn geweest, Zondagochtend j.l., toen het kleurig uitgedoste reisgezelschap oip een van de perrons v.a.n de Gare St. La- zare zich opmaakte om de reis in het iet wat benauwd treintje te ondernemen. Na veertig minuften. arriveerden het gezelschap te Saint-Germain, waar het door den maire, in moderne ldeedij', .aan het s tation ontvangen werd. Daarna be gonnen verscheidene feestelijkheden. EEN AFSCHUWELIJK AVONTUUR De Engelsche duiker Harry Rogers, te Portsmouth, heeft een afschuwe lijk avontuur doorleefd. Hij bevond zich in een duikerpak in het water, 't welk zich bevond in een van boven afgedekte ruimte. Het water stond dus onder een gewelf. In de zoldering van dat gewelf bevindt zich een loodrechte vrij wijde buis, waardoorheen lucht kan worden gezogen. Toen de duiker zich juist onder de opening bevond was de „trek" in de buis zoo geweldig, dat hij er in gezogen werd en er - in bleef steken. Gelukkig was zijn toevoerleiding voor de lucht- verversching niet verbroken. De door snede van de buis was 50 c.M. en de duiker zat er in vastgeklemd als een kurk in den hals van een flesch. Nadat men uren lang getobd had om hem te bevrijden, bleef er niets anders over dan de buis door te snijden, hetgeen ge schiedde. Toen kon vriend Rogers er uit worden gehaald; maar dit ging ook nog niet glad. Hij werd n.l. met het stuk pijp om zich heen naar boven getakeld en toen moest hij nog uit de pijp worden geperst. Men kon het stuk pijp niet ver der breken of snijden zonder Rogers te bezeeren. Daarom werd de pijp van bin nen, boven Rogers hoofd, schoongemaakt en niet vet ingesmeerd. Toen werd hij er naar boven uitgedrukt, In het geheel had de man zes uur ge vangen gezeten. Alles in aanmerking genomen kwam hij er nog goed af. En zoodra hij vrij was dronk hij een glas bier, dat hem echt verkwikte. KRANKZINNIGE WjORGT EEN MEISJE. Een patiënt van het krank zinnigengesticht te G r a z heeft in den tuin het elfjarig dochtertje van den di recteur, een eenig kind, vermoord. Ver plegers vonden het lijk van het meisje, dat eerst geworgd was en daarna met een mes bewerkt. Den dader vond men op een bank elders in den tuin. Toen de verplegers op hem toekwamen riep hij hun lachend toe of zij het kind al ge vonden hadden. De man, iemand van 59 jaar, die al 21 jaar in het gesticht ver toefde, bleek den moord bedreven te hebben uit wrok tegen den directeur, die hem dienzelfden dag een gunst ge weigerd had. De bevolking van het ge sticht was zoo gebeten op den moorde naar, dat zij herhaaldelijk getracht heeft de isoleerkamer, waarin deze was opge sloten, te bestormen om den man te lynchen. Een droevige bijkomstigheid van het geval is nog, dat de moordenaar, die als gevaarlijk bekend stond, feitelijk steeds bewaakt had moeten worden, maar dat zulks tengevolge van het ont slag van personeel ter bezuiniging niet mogelijk was. GEVAARLIJK ZONNEBAD. Te Hackney, Engeland, is een tweejarig meisje tengevolge van de felle zonne schijn van de laatste dagen overleden De lijkschouwer waarschuwde uitdruk kelijk tegen het groote gevaar, dat er voor kinderen bestaat in een hitte- periode. EEN BUITENKANSJE. In het laatst van den oorlog, in 1918, heeft een Amerikaansch soldaat, met gevaar voor eigen leven, een zwaar gekwetsten Franschen soldaat, Renault geheeten, naar een hulppost gedragen. Beide jonge mannen brachten er het leven af. Na den oorlog keerde Bingham, de Ameri kaansche soldaat, naar Californië terug. Den len van deze maand heeft hij een brief van een Parijschen notaris ontvan gen, den notaris van de familie Renault, waarin hein werd medegedeeld dat de vader van den Franschen soldaat, wien hij'. Bingham., het leven had gered, hem een vijfde van zijn vermogen naliet. De Amerikaan erft nu het aardige bedrag van ongeveer anderhalf millioen frank llf - uo« orj oames zeer I' v ge/iefet; ver krijg baar'per ffesch et gedeponeerd etiket ofOer d/as, beréid van spuit-, mïneraat- Door Notaris J. L. van der Harst te Middelburg werden gisteren in Mer- curius publiek verkocht 17 perceelen bouw- of weiland in de gemeente Rit- them. Verkocht werden de perceelen 12 tot en met 15, bouwland aan den Dorpsweg samen groot 1.80.60 EI.A. (4 gemeten 180 'A roeden) aan J. de Graaf, landbou wer te Oost- en West Souburg voor f 2775 en perceelen 16 en 17 samen groot 2.42.60 H.A. (6 gemeten 54)4 roeden) aan A. Pluijmers te Middelburg voor f 3000 De overige 11 perceelen werden alle ook bij samenvoegingen, ingehouden. Notaris A. de Neeling te Middel burg heeft Woensdag in het Café van den heer Gabriëlse te Zoutelande verkocht: In de gemeente Zoutelande: Perceel 1 een woonhuis gemerkt 108, schuur, erf en verderen timmer, staande en gelegen te Zoutelande op het Dorp, aan den Mo tenweg, groot plm. 4 aren, 63 centiaren (pl.m. 35 y, roeden) en perceel II, een perceel bouwterrein aldaar naast per ceel I groot (ongev. 2 aren 20 centiaren, (pl.m. 17 roeden). Kooper W. Koppejan Czn. te Zoutelande voor f 2335. Perceel III, een perceel bouwland al daar, nabij den Molenweg, groot 32 aren 70 centiaren (250 roeden). Kooper A. Koets te Zoutelande voor f 855. Perceel IV een perc. bouwland aan den Molenweg, groot 45 aren 20 centiaren (1 gemet 4554 roeden). Grondlasten f 2.58 Dijkschot f 11.30. Tiendrente f 3.45 Koopster mej. S. Moens-Janse, Zoute lande voor f 1050. DAMES IN HET BOOGERHUIS. De Engelsclie voorrechts Iers van de rechten voor de vrouw' hebben MacDo- ïiald meegedeeld dat ze de vrouweneman cipatie in Engeland nog niet volledig ach ten als niet 23 dlimes van den hoogen adel zitting' hebben in hel Hoogerbuis. aldus een eigen brief in het V.ad. Zooiand dat niet geschied is, zeggen ze, kan dc Labourregteering zich geen waarachtige socialistische regeering noe men en blijft op lia,ar de smet van een ongehoord communisme kleven. Omdat op het oogen'blik nog; geen vrou wen worden toegelaten in hel House of Lords is eigenlijk die overgebleven zetel daar alleen, nog een struikelblok op den weg' naar do volledige emancipatie van de Engelsclie vrouw. Die zetel möet 1111 g'ew'onuen worden, t kost wat 't wil. De beslissende storm zal reeds over eenige dagen op 16 Juli, losbarsten. En zelfs zal deze aanval op de laatste bezit ting van 't mannenrijk gedaan worden door iemand uit hetzelfde kamp door een die zelf een m'an en een Lord is. Burggraaf Astor zal dan de volgende mo tie indienen: „dat het Huis, in aanmerking genomen de in Engeland reeds lang bestaande ge lijke rechten voor man. en vrouw', in aan merking genomen haar aanwezigheid in het Lagerhuis en haar mede-zitiiig-he'h- ben in de regeering van Z. M. desbetref fende maatregelen wil goedkeuren, die de vrouwen in de toekomst den loégang tot dit Huis onder gelijke voorwaarden als den mannen zullen verteenen Viscount Astor (diLtot toelichting) is de man der befaamde Lady Astor, die reeds lang in het Lagerhuis zit en haar man. lot deze motie geïnspireerd heeft. De derde in 't complot is Viscountess Rhondda, eigenares vian een invloedrijk weekblad Time and Tide", presidente van talrijke N.V.'s en verwoed feministe. Als het wets ontwerp aangenomen wordt, dan komt Lady Rhondda het eerst in het Ilooger mil's Zooals men weet zijn hel de „peeres ses in their own right" die de zitting zouden kunnen nemen, namelijk erfgena men uit geslachten, waarin geen vrou welijk nakomeling' meer aanwezig is. On der deze zijn de hertogin van Norfolk, de hertogin van Five (gemalin van Prins Arthur v. Connaught), Gravin Roberts (dochter van den veldmaarschalk), Gra vin Wolseley, de docliler van den veld maarschalk), Barones Ravensdale (doch ter van Lord Curzon). Zij allen zijn zeer gesteld op „den zetel en het stem recht" in het Hoog'erhuis, waaraan een jaarlijksch inkomen van vele duizenden ponden verbonden is. Ladv Rhondda is zeer oplimistiseh on verwacht van de huidige regeering, dat zij dan 23 dames „recht" zal verschaffen. (Ingez. Med.) DORPEN DIE NIET HERBOUWD WORDEN. Het is weinig 'bekend dat meer dan twintig Fransche dorpen, die in den oorlog werden verweest, nooit meer zul len worden opgebouwd o.a Douiaumont., Graonne, Flcury. Thans duidden de nog steeds niet opgeruimde ruines de pielt aan, waarop zij eens stonden. De Tourinig Club de France heeft het plan opgevat op deze plekken gedenk zuilen (e plaatsen, ter herinnering aan het bestaan dezer dorpen. Reeds heeft de Tourinig Club kleine grenspaa(lt(jesi doen zetten langs de igeheele lijn, valniheti kanaal tot de Zwitsensche grens, tot welke in 1914 dc Duilschebs waren door- igledrongen. Een beeldhouwer, tot de oorlogsver minkten behjorend, Moreau-Vanthier, heeft een zeer simpel monument ont worpen: een ongeveer twee mietér hoo gte zuil van I.olharingseh 'steen, die zal worden geplaatst op een voetstuk, ver vaardigd uil steen/en der verwoeste hui zen. Op de zuil zal worden igebeitejld; ..(Hier lag X verwoest in HET VLIEGONGELUK bij BORNHOLM. De commandant van het verongelukte Dornier-vliegboot bij Bornholm heeft de volgende mededeelingen gedaan omtrent de juiste toedracht van het ongeluk. Maandag om 20 uur werden eenige sterke slagen in de machine waargeno men. De achterste motor werd afgezet, waarna bleek, dat men de schroef ver loren had. Zonder ongelukken kon op zee gedaald worden. De motor om het toestel voort te bewegen, was echter be schadigd en de schroef was eveneens afgevlogen. Ook de schroef, die den electrischen stroom voor de radio-instal- lat:e moest opwekken, was vernield, zoodat van de draadlooze installatie geen gebruik gemaakt kon worden. Een mo- torzeilboct had echter de noodsignalen gezien en kwam op hcri toestel af. Te ongeveer half vijf nam de boot het vliegtuig op sleeptouw en sleepte het in de richting Bornholm. Tengevolge van de hooge zee was het onmogelijk de pas sagiers aan boord van het motorschip te brengen. Gedurende 2 54 uur bleef het schip zonder moeilijkheden het toestel sleepen. De passagiers hadden de zwem- festen aangedaan en waren op de hoogte gesteld van de wijze waarop deze func- tionneerden. Er heerschte een opgewekte stemming en niemand maakte zich over iets ongerust. Tegen zeven uur stak plot seling een hevige windvlaag op, die het toestel zoodanig deed hellen, dat de stuurboordvleugel geheel onder water dook. De commandant, kapitein Kuh- ring, gaf het bevel „Alle menschen van boord waarop alle passagiers het toestel verlieten. Hij seint, nog te hebben gezien, dat de sleepboot „Maja" bij draaide om te trachten, de menschen te helpen. Toen dook hij in zee. Toen de commandant weer boven kwam, lag de vliegboot met de kiel naar boven. Na zijn jas te hebben uitgetrokken, maakte kapitein Kuhriug! zijn zwemvest gereed. Ongeveer 5 meter voor hem, zwom een dame rustig naar het wf'ak van het vlieg tuig toe. De kapitein probeerde baai- er op te trekken, maar zij dreef af. Ook een der Zweedsche passagiers, waar schijnlijk de beer Ericson, was op het wrak geklommen en trachtte, een bejaar den heer aan boord te trekken, waarin hij echter niet slaagde. De motor-zeil boot had inmiddels lijnen uitgeworpen en trachtte, de ronddrijvende menschen aan boord te trekken. Het einde van de romp van de vliegboot was afgebroken. Om 8 uur 's avonds werd kapitein als laatste aan boord van het motor-zeil schip genomen, dat tegen 9 uur het red dingswerk staakte en naar Nexoe terug keerde, met een geringe vertraging wegens een defect aan de schroef. ENGELAND, De supplementaire begrooting van 208.000 ppnd sterling voor aanbouw van de vloot is thans gepubliceerd. De be grooting dekt de kosten van het loopen- dc begrootingsiaar voor ten eerste de Wit duikbooten van het programma voor .929, waarvan de aanbouw wa3 uitge steld tot na afloop van de vlootconferen- tie en vervolgens voor .het programma voor 1930. In dit jaar wil de admiraliteit vereenkomstig de resultaten ter vloet- conferentie de volgende schepen op jtapel zetten: Drie kruisers met zes- duimskanonnen, flotielje torpedoboot- jagers, bestaande uit één flottieljeleider en acht jagers, drie duikbooten, vier flottieljevaartuigen (sloops) en een anti- torpedoschip (netlayer). Eleclr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1930 | | pagina 6