KUNST EN WETENSCHAP.
LANDBOUW.
RECHTZAKEN.
Verkeerswezen, Post en
Telegrafie.
0
SPORT
GEMENGD NIEUWS.
AFLOOP VERKOOPINGEN
BUITENLAND.
Ontdekking van een grotstad uit den
Ijstijd.
Te Bajom bij Eszterjgom .(Gran) in
Hongarije, werden reeds 20 jairen geleden
in de rots Oreigikö grotten uit den oertijd
ontdekt.
Thans is het wetenschappelijk weid
van de zijde van het Hongaorsche Na-*,
iionale, Museum door den hoogleera.ai'
aan de universiteit dr. I. Gaal hervat,
waarbij igehleken is, dat in de diepte
onder den rots Oregkö 10 grotten zijn
welke met elkaar meer of minder in
verbinding staan en 40.000 jaren geleden
ce.ne geheele grottenslad moeten heb
hen gevormd. Bij de opgravingen werden
de heenderen van de karakteristieke die
ven van den ijstijd gevonden: als pool.
vos, holenbeer, rendier etc. Er werden
ook met leeke.ningen versierde gereed
schappen uit heenderen gemaakt gevon
den. i
Germaansch soldaten grai.
Naar uit Praag! wordt gemeld, is hij
opgravingen te Gelakowilz in de nabij
lieid van de Elbe de voor Bohemen en
voor geheel midden Europa zeldzame
vondst gedaan van hel graf van oen Ger-
maanschen krijgsman te paard. Zoowel
het geraamte van den ruiter als het
skelet van zijn ros is prachtig" geconser
veerd. Ook werden ter plaatse verschil
lende waardevolle bronzen en gpuclen
voorwerpen ontdekt.
Duitschlands invoerrecht op boter.
De Directie van den Landbouw deelt
mede. ciat, blijkens telegrafisch bericht
van onzen gezant te Berlijn, het verhoog
de invoerrecht op holer (50 Mark per
100 K.G.j zeer binnenkort^ misschien
reeds 15 dezer en uiletrlijk 1 Aug. a.s,
in werking zal li-eden.
Door den Kantonrechter te Goes zijn
veroordeeld wegens overtreding
Het als schipper met zijn vaartuig een
rijkskanaal bevarende geen reglement
aan boord hebben C. V. Temsche (B)
2 maal f2 sub. 2 m.. 2 d. h.;
met een auto in een verboden richting
in een straat rijden, M. A. P. Goes, f 5
sub. 5 d. h.
's avonds fietsen zonder licht M. C. G.
Baarland f 3 sul. 3 d h.; J. d. J 's Hee-
renhoek f 5 sub. 5 d. li.;
met een rijwiel de veiligheid van het
verkeer in gevaar brengen J. A. G. L. N.
te Kloetinge f 25 subs 10 d. h,;
dronkenschap C. P. Nieuwdorp f 10
subs. 10 d. h.
Idooge berroep is aangeteekend door
P. R. te Goes veroordeeld tot f 5 boete
sub. 5 d. h. wegens het met een drie
wieler rijden in een verboden richting op
een weg.
Ondeugdelijk vleesch.
De kantonrechter Ie Delft veroordeel
de een landbouwer uil Naaldwijk tot
f 250 boete sub. 50 dagen liechteniï,
wegens het op zijn zolder in voorraad
hebben van een hoeveelheid blijkbaar
voor de consumptie 'bestemd vleescli,
dat later werd afgekeurd als zijnde bei-
dorven.
Het O.M. had een boete geëischt van
f 200 subs. 20 dagen. Beklaagde was
reeds meermalen veroordeeld voor der
gelijke delicten.
Verduistering door een Gemeente-
Ontvanger,
Voor de Arr. rechtbank te Dordrecht
werd -behandeld de zaak le^en C. A.
vroeger .gemeente-ontvanger le Papen-
drecht die zich in hel tijdsverloop van
10221930 had schuldig gemaakt aan
verduisteringen 'ten nadeele der ge
meente Pap end recht, ten bedrage van
I'36.935.63.
De Officier van justitie eischic een
(gevangenisstraf van Ijl aar en 9 m.^
Richtingaanwijzers voor de tram.
Art. 4 van het Motor- en Rijwielregle
ment legt den bestuurder van een mo
torrijtuig de verplichting op om ingeval
hij voornemens is van richting te veran
deren, daarvan tijdig te doen blijken.
Deze bepaling geldt niet voor rij- of
voertuigen, die langs spoorstaven wor
den voortbewogen. De ondervinding
heeft echter geleerd, dat meermalen on
gelukken zijn voorgekomen doordat een
tram onverwachts van richting veran
dert, zonder dat met name de bestuurder
van een achterop rijdende auto daarop
verdacht kan zijn.
De B. B. N., Bond van Bedrijfsautohou
ders -in Nederland, heeft een uitvoerig
adres gericht tot den Minister van Wa
terstaat, waarin gewezen wordt op de
dringende noodzakelijkheid om bestuur
ders van tramrijtuigen eveneens te ver
plichten tijdig ervan te doen blijken, als
zij voornemens zijn van richting te ver
anderen.
Nachtsneltreinen bij de Ned,
Spoorwegen,
Gelijk men weet zullen met ingang van
0 October a.s. 's nachts tusscjhen. de' be-
lanei-iike verkeerscentra hier te lande
speciale r.achtpostlreinen worden inge
legd, waardoor de avondpost den vol
genden moQgen in de eerste bestelling
kan worden opgenomen. Deze treinen
zullen i loopen tusschen Amsterdam,
Rotieraam en Groningen, Leeuwarden,;
Hengelo en Maastricht.
Deze treinen ,die eigenlijk goederen
treinen zijn. zoodal het goederenvervoer
er ook mee gebaat zal zjjn, zullen met
■een snelheid van 75 'K.M. rijden en
maar wij thans in j,Spoor- en Tram
wegen" lezen zullen in de treinen van
Amsterdam C.S. en Rotterdam D.Pl. naar
Maastricht en Groningen niet in om
gekeerde richting bij wijze van proef
te ,2e en 3e klas rijtuigen worden ge
plaatst voor het vervoer van reizigers.
Wanneer men om 0.18 uur 's nachts
uit Amsterdam vertrekt of om 0.00 uur
(wij noemen dat nog altijd twaalf uur)
uit Rotterdam D.P. is men 's morgens om
5.09 uur in Groningen of om 5.i20 uur in
•Maastricht. Het station Utrecht—Malie
baan is het knooppunt waar de ver
«Schillende treinen samenkomen.
Kampioenschappen Zeeuwschen
Athletiekbond.
Gisterenavond had op het voetbalveld
aan den Koudekerkschen weg te Vli'ssin-
igen onder flinke helangsfölilang van de
zijde van hel publiek, het tweede deel
van bovengenoemde wedstrijden plaats en
wel de loopnummers.
Bij de' 100 M. voor heeren was de
uitslag 1. Jac. Bool, E.M.M. Middelburg
in 11.G sec.; 2. J. van Peenen, Mai'alhon
VlisMnigeu3 A. de Pag ter, Wilhel'mina,.
Middelburg.
Bij 100 M. voor dames was 1. mejj
A. J. Bos, in 14.8 Sec.; 2. mefj. ,T. -de
nge in 15 sec.; 3. mejj. C. H. San-
tifort in 15.0 see. Al deze dames zijn
leden van Marathon.
Bij 400 M. voor heeren was 1. Bon
gerd van Marathon in 59.8 sec.; 2. G.
v. d. Fellz, E.M.M. in GO sec.; 3. f. van
Wijk, Marathon in 61 sec.
Bij 800 M. voor heeren kwam; 1 aian
P. Zuidweg, E.M.M. in! 2 min. 18.0 sec.;
J. Enklaar, E.M.M. in 2 min. £2 sec.
P. Parent, Marathon.
Voor 1500 M. voir heeren was de uit
slag 1. P. Zuidweig,- E.M.M. in 4 min.
46.0 seconden; 2. J. Enk laar. E. M. M.
52 s.ec.; 3. J. van Songe, Marathon in
min. 54 sec.
Op de lange baan nml. 5000 M. was
eersteA. Kambier, E.M.M. in 17 min.
55.6 sec.; tweede J. Jantssen in 18 min.
sec.
Tegen deze beslissing der jury werd
van de ziide van Marathon met klem
geprotesteerd om dat haar lid, Lefebre,
eerst aan kwam, maar gedisqualifieeerd
werd, op grond, dat hij Kambier ver
eerd gepasseerd was. Van de zijde van
Marathon beweerde men, dat juist Kam
bier hun looper Lefebre hinderde.
Bij de, estafette voor heeren, 4 maial
100 Al. was eerste E.M.M. in 51 sec.;
tweede Marathon in 51.2 sec. en derde
Wilhelmina 52 sec.
Voor de *01 arnes werd door Marathon
een lijd gemaakt van 01.6 sec.
Aan dit nummer had ook Achilles
uit Middelburg moeten, mede doen, doch
door dal ccn der deelneemsler's1 zich
aam een der voelen gebles'sieerd had,
kon Aciiilles niet mede loopen en kon
bejdoeld lid, me'jvan Driel, ook niet
uitkomen in de finale over 100 AI.
Behalve dc verwikkeling bij de 5000
M. baan. werd later nojg door Mara
thon aanmerking1 gemaakt op dc wijze
van lijdopneming'.
Het was voor ons als bui Lens tjajander
een avond, waarbij op gebied van alh-
lelick veel gepresteerd werd, maar waar
bij de .sportieve gee'st af en toe zoek
was. Wij const aleer en dit zonder ons
partij te stellen wie der vereenigingen
gelijk had.
Straatroover (onbewust dat zijn col-
ega op de vlucht is geslagen, en een
agent achter hem staat): „Nou maat, ik
gooi, en jij grijpt
(Humorist).
UITGEBROKEN. Dinsdagnacht is
de Duitscher Th. uit de rel van het nieu
we politie bureau le Venlo, waarin hij
was opgesloten verdacht van eenige rij
wieldiefstallen. uitgebroken. Vermoedelijk
is hij' naar Duitschland gevlucht.
ROOFMOORD, Sedert vier dagen
werd te Gütersloh (Duitschl.) een
chauffeur vermist, die Vrijdag j.l. met zijn
auto van het station met twee passagiers
naar het Slot Holte moest rijden.
Een groepje kurgasten vond het lijk
van den chauffeur in een bosch in de
murt van Holte, met hoofdwonden, die
den ongelukkige met een zwaar voor
werp zijn toegebracht en waaraan hij is
Dezweken.
De misdadigers bleken hun slachtoffer
te hebben beroofd.
DOOR SLANGEN AANGEVALLEN.
Een zeldzame gebeurtenis overkwlam dc
zer dagen een landbouwer F. le Wlie
len bacli, een reusachtige streek, door
haar slangfen.plaag nog al berucht. De
boer ruimde met zijn zoon een hooiberg'
op, welke den geheelen winter gestaan
had. Plotseling' werden zij door een groo
te 'massa, wel 200 slangen aangevalljen
welke uit het hooi sissend en Mazend te
voorschijn kwamen. De oude F. werd
door adders verscheidene mlalen in de
hand gebeten. Toch trachtte hij gchol
pen door zijn zoon en eenige toegesnelde
buren, de dieren van kant le maken. On
middellijk bracht men het vee in den
stal in vrijheid, en de liooibergl werd in
brand gestoken. Een (andere manier om
dit ongedierte le verdelgen was er niet
HOTEL RAT AAN HET WERK. In
het hotel ^Imperial" te Karlsbad1
heeft één of meer hotelratlen een dief
stal gepleegd len bedrage van onig|e
veer 21/2 millioen gulden.
De dief lieeft uil de kamer vanj teen
voor haar gezondheid le Karlsbad ver
toevende Amerikaansche een paarlen
halssnoer gestolen, een plalinja-rimg met
g'rootc diamanten en een ring met klei;
ne briljanten.
De politic volgt een. bepaald spopr
Zij heeft de overheid der naburige landen
reeds gewaarschuwdda,ar zij vermoedt,
dat de dief, die in hetzelfde hotel' ige*-
logeerd heeft, over de grens gevlucht is
TREIN-TYPE 1837 PARIJS—ST. GER
MAIN. De Fransche Bond van Han
delsreizigers heeft de gewoonte élk jaar
een weldadigheidsfeest le organiseeren,
waarvan de opbrengst heit rusthuis en de
weer&tandskas der vereeniiging ten goede
komt. Elk dezer feesten lis een reconsti-
lutbe van een bepaalde periode uit het
verleden.
Dit jaar kreeg de Bond de medewer
king van den. directeur-generaal der
spoorwegen, die het eerste stoomtreintje
dat in 1837 tusschen Parijs en Saint-
Germain reed, weer voor den dag deed
halen 0111 nogmaals' dienst tei doen. Het
treinpersoneel, evenals de 150 handels-
reiziers met hun familie, die het tra
ject zouden afleggen, hadden zich in de
ldeedij dier dagen gestoken.
't Afoet een vermakelijk gezicht zijn
geweest, Zondagochtend j.l., toen het
kleurig uitgedoste reisgezelschap oip een
van de perrons v.a.n de Gare St. La-
zare zich opmaakte om de reis in het iet
wat benauwd treintje te ondernemen.
Na veertig minuften. arriveerden het
gezelschap te Saint-Germain, waar het
door den maire, in moderne ldeedij', .aan
het s tation ontvangen werd. Daarna be
gonnen verscheidene feestelijkheden.
EEN AFSCHUWELIJK AVONTUUR
De Engelsche duiker Harry Rogers,
te Portsmouth, heeft een afschuwe
lijk avontuur doorleefd. Hij bevond zich
in een duikerpak in het water, 't welk
zich bevond in een van boven afgedekte
ruimte. Het water stond dus onder een
gewelf. In de zoldering van dat gewelf
bevindt zich een loodrechte vrij wijde
buis, waardoorheen lucht kan worden
gezogen. Toen de duiker zich juist onder
de opening bevond was de „trek" in de
buis zoo geweldig, dat hij er in gezogen
werd en er - in bleef steken. Gelukkig
was zijn toevoerleiding voor de lucht-
verversching niet verbroken. De door
snede van de buis was 50 c.M. en de
duiker zat er in vastgeklemd als een
kurk in den hals van een flesch. Nadat
men uren lang getobd had om hem te
bevrijden, bleef er niets anders over dan
de buis door te snijden, hetgeen ge
schiedde. Toen kon vriend Rogers er uit
worden gehaald; maar dit ging ook nog
niet glad. Hij werd n.l. met het stuk pijp
om zich heen naar boven getakeld en
toen moest hij nog uit de pijp worden
geperst. Men kon het stuk pijp niet ver
der breken of snijden zonder Rogers te
bezeeren. Daarom werd de pijp van bin
nen, boven Rogers hoofd, schoongemaakt
en niet vet ingesmeerd. Toen werd hij
er naar boven uitgedrukt,
In het geheel had de man zes uur ge
vangen gezeten. Alles in aanmerking
genomen kwam hij er nog goed af. En
zoodra hij vrij was dronk hij een glas
bier, dat hem echt verkwikte.
KRANKZINNIGE WjORGT EEN
MEISJE. Een patiënt van het krank
zinnigengesticht te G r a z heeft in den
tuin het elfjarig dochtertje van den di
recteur, een eenig kind, vermoord. Ver
plegers vonden het lijk van het meisje,
dat eerst geworgd was en daarna met
een mes bewerkt. Den dader vond men
op een bank elders in den tuin. Toen de
verplegers op hem toekwamen riep hij
hun lachend toe of zij het kind al ge
vonden hadden. De man, iemand van 59
jaar, die al 21 jaar in het gesticht ver
toefde, bleek den moord bedreven te
hebben uit wrok tegen den directeur,
die hem dienzelfden dag een gunst ge
weigerd had. De bevolking van het ge
sticht was zoo gebeten op den moorde
naar, dat zij herhaaldelijk getracht heeft
de isoleerkamer, waarin deze was opge
sloten, te bestormen om den man te
lynchen. Een droevige bijkomstigheid van
het geval is nog, dat de moordenaar, die
als gevaarlijk bekend stond, feitelijk
steeds bewaakt had moeten worden,
maar dat zulks tengevolge van het ont
slag van personeel ter bezuiniging niet
mogelijk was.
GEVAARLIJK ZONNEBAD. Te
Hackney, Engeland, is een tweejarig
meisje tengevolge van de felle zonne
schijn van de laatste dagen overleden
De lijkschouwer waarschuwde uitdruk
kelijk tegen het groote gevaar, dat er
voor kinderen bestaat in een hitte-
periode.
EEN BUITENKANSJE. In het
laatst van den oorlog, in 1918, heeft een
Amerikaansch soldaat, met gevaar voor
eigen leven, een zwaar gekwetsten
Franschen soldaat, Renault geheeten,
naar een hulppost gedragen. Beide jonge
mannen brachten er het leven af. Na
den oorlog keerde Bingham, de Ameri
kaansche soldaat, naar Californië terug.
Den len van deze maand heeft hij een
brief van een Parijschen notaris ontvan
gen, den notaris van de familie Renault,
waarin hein werd medegedeeld dat de
vader van den Franschen soldaat, wien
hij'. Bingham., het leven had gered, hem
een vijfde van zijn vermogen naliet. De
Amerikaan erft nu het aardige bedrag
van ongeveer anderhalf millioen frank
llf - uo« orj oames zeer
I' v ge/iefet; ver krijg baar'per ffesch
et gedeponeerd etiket ofOer
d/as, beréid van spuit-, mïneraat-
Door Notaris J. L. van der Harst
te Middelburg werden gisteren in Mer-
curius publiek verkocht 17 perceelen
bouw- of weiland in de gemeente Rit-
them.
Verkocht werden de perceelen 12 tot
en met 15, bouwland aan den Dorpsweg
samen groot 1.80.60 EI.A. (4 gemeten
180 'A roeden) aan J. de Graaf, landbou
wer te Oost- en West Souburg voor
f 2775 en perceelen 16 en 17 samen groot
2.42.60 H.A. (6 gemeten 54)4 roeden) aan
A. Pluijmers te Middelburg voor f 3000
De overige 11 perceelen werden alle
ook bij samenvoegingen, ingehouden.
Notaris A. de Neeling te Middel
burg heeft Woensdag in het Café van den
heer Gabriëlse te Zoutelande verkocht:
In de gemeente Zoutelande: Perceel 1
een woonhuis gemerkt 108, schuur, erf
en verderen timmer, staande en gelegen
te Zoutelande op het Dorp, aan den Mo
tenweg, groot plm. 4 aren, 63 centiaren
(pl.m. 35 y, roeden) en perceel II, een
perceel bouwterrein aldaar naast per
ceel I groot (ongev. 2 aren 20 centiaren,
(pl.m. 17 roeden). Kooper W. Koppejan
Czn. te Zoutelande voor f 2335.
Perceel III, een perceel bouwland al
daar, nabij den Molenweg, groot 32 aren
70 centiaren (250 roeden). Kooper A.
Koets te Zoutelande voor f 855.
Perceel IV een perc. bouwland aan den
Molenweg, groot 45 aren 20 centiaren (1
gemet 4554 roeden). Grondlasten f 2.58
Dijkschot f 11.30. Tiendrente f 3.45
Koopster mej. S. Moens-Janse, Zoute
lande voor f 1050.
DAMES IN HET BOOGERHUIS.
De Engelsclie voorrechts Iers van de
rechten voor de vrouw' hebben MacDo-
ïiald meegedeeld dat ze de vrouweneman
cipatie in Engeland nog niet volledig ach
ten als niet 23 dlimes van den hoogen
adel zitting' hebben in hel Hoogerbuis.
aldus een eigen brief in het V.ad.
Zooiand dat niet geschied is, zeggen
ze, kan dc Labourregteering zich geen
waarachtige socialistische regeering noe
men en blijft op lia,ar de smet van een
ongehoord communisme kleven.
Omdat op het oogen'blik nog; geen vrou
wen worden toegelaten in hel House of
Lords is eigenlijk die overgebleven zetel
daar alleen, nog een struikelblok op den
weg' naar do volledige emancipatie van
de Engelsclie vrouw.
Die zetel möet 1111 g'ew'onuen worden,
t kost wat 't wil.
De beslissende storm zal reeds over
eenige dagen op 16 Juli, losbarsten. En
zelfs zal deze aanval op de laatste bezit
ting van 't mannenrijk gedaan worden
door iemand uit hetzelfde kamp door
een die zelf een m'an en een Lord is.
Burggraaf Astor zal dan de volgende mo
tie indienen:
„dat het Huis, in aanmerking genomen
de in Engeland reeds lang bestaande ge
lijke rechten voor man. en vrouw', in aan
merking genomen haar aanwezigheid in
het Lagerhuis en haar mede-zitiiig-he'h-
ben in de regeering van Z. M. desbetref
fende maatregelen wil goedkeuren, die
de vrouwen in de toekomst den loégang
tot dit Huis onder gelijke voorwaarden
als den mannen zullen verteenen
Viscount Astor (diLtot toelichting) is de
man der befaamde Lady Astor, die reeds
lang in het Lagerhuis zit en haar man. lot
deze motie geïnspireerd heeft. De derde
in 't complot is Viscountess Rhondda,
eigenares vian een invloedrijk weekblad
Time and Tide", presidente van talrijke
N.V.'s en verwoed feministe. Als het wets
ontwerp aangenomen wordt, dan komt
Lady Rhondda het eerst in het Ilooger
mil's
Zooals men weet zijn hel de „peeres
ses in their own right" die de zitting
zouden kunnen nemen, namelijk erfgena
men uit geslachten, waarin geen vrou
welijk nakomeling' meer aanwezig is. On
der deze zijn de hertogin van Norfolk, de
hertogin van Five (gemalin van Prins
Arthur v. Connaught), Gravin Roberts
(dochter van den veldmaarschalk), Gra
vin Wolseley, de docliler van den veld
maarschalk), Barones Ravensdale (doch
ter van Lord Curzon). Zij allen zijn
zeer gesteld op „den zetel en het stem
recht" in het Hoog'erhuis, waaraan een
jaarlijksch inkomen van vele duizenden
ponden verbonden is.
Ladv Rhondda is zeer oplimistiseh on
verwacht van de huidige regeering, dat
zij dan 23 dames „recht" zal verschaffen.
(Ingez. Med.)
DORPEN DIE NIET HERBOUWD
WORDEN.
Het is weinig 'bekend dat meer dan
twintig Fransche dorpen, die in den
oorlog werden verweest, nooit meer zul
len worden opgebouwd o.a Douiaumont.,
Graonne, Flcury. Thans duidden de nog
steeds niet opgeruimde ruines de pielt
aan, waarop zij eens stonden.
De Tourinig Club de France heeft het
plan opgevat op deze plekken gedenk
zuilen (e plaatsen, ter herinnering aan
het bestaan dezer dorpen. Reeds heeft
de Tourinig Club kleine grenspaa(lt(jesi
doen zetten langs de igeheele lijn, valniheti
kanaal tot de Zwitsensche grens, tot
welke in 1914 dc Duilschebs waren door-
igledrongen.
Een beeldhouwer, tot de oorlogsver
minkten behjorend, Moreau-Vanthier,
heeft een zeer simpel monument ont
worpen: een ongeveer twee mietér hoo
gte zuil van I.olharingseh 'steen, die zal
worden geplaatst op een voetstuk, ver
vaardigd uil steen/en der verwoeste hui
zen. Op de zuil zal worden igebeitejld;
..(Hier lag X verwoest in
HET VLIEGONGELUK bij BORNHOLM.
De commandant van het verongelukte
Dornier-vliegboot bij Bornholm heeft de
volgende mededeelingen gedaan omtrent
de juiste toedracht van het ongeluk.
Maandag om 20 uur werden eenige
sterke slagen in de machine waargeno
men. De achterste motor werd afgezet,
waarna bleek, dat men de schroef ver
loren had. Zonder ongelukken kon op
zee gedaald worden. De motor om het
toestel voort te bewegen, was echter be
schadigd en de schroef was eveneens
afgevlogen. Ook de schroef, die den
electrischen stroom voor de radio-instal-
lat:e moest opwekken, was vernield,
zoodat van de draadlooze installatie geen
gebruik gemaakt kon worden. Een mo-
torzeilboct had echter de noodsignalen
gezien en kwam op hcri toestel af. Te
ongeveer half vijf nam de boot het
vliegtuig op sleeptouw en sleepte het in
de richting Bornholm. Tengevolge van
de hooge zee was het onmogelijk de pas
sagiers aan boord van het motorschip te
brengen. Gedurende 2 54 uur bleef het
schip zonder moeilijkheden het toestel
sleepen. De passagiers hadden de zwem-
festen aangedaan en waren op de hoogte
gesteld van de wijze waarop deze func-
tionneerden. Er heerschte een opgewekte
stemming en niemand maakte zich over
iets ongerust. Tegen zeven uur stak plot
seling een hevige windvlaag op, die het
toestel zoodanig deed hellen, dat de
stuurboordvleugel geheel onder water
dook. De commandant, kapitein Kuh-
ring, gaf het bevel „Alle menschen van
boord waarop alle passagiers het
toestel verlieten. Hij seint, nog te hebben
gezien, dat de sleepboot „Maja" bij
draaide om te trachten, de menschen te
helpen. Toen dook hij in zee. Toen de
commandant weer boven kwam, lag de
vliegboot met de kiel naar boven. Na
zijn jas te hebben uitgetrokken, maakte
kapitein Kuhriug! zijn zwemvest gereed.
Ongeveer 5 meter voor hem, zwom een
dame rustig naar het wf'ak van het vlieg
tuig toe. De kapitein probeerde baai-
er op te trekken, maar zij dreef af. Ook
een der Zweedsche passagiers, waar
schijnlijk de beer Ericson, was op het
wrak geklommen en trachtte, een bejaar
den heer aan boord te trekken, waarin
hij echter niet slaagde. De motor-zeil
boot had inmiddels lijnen uitgeworpen
en trachtte, de ronddrijvende menschen
aan boord te trekken. Het einde van de
romp van de vliegboot was afgebroken.
Om 8 uur 's avonds werd kapitein als
laatste aan boord van het motor-zeil
schip genomen, dat tegen 9 uur het red
dingswerk staakte en naar Nexoe terug
keerde, met een geringe vertraging
wegens een defect aan de schroef.
ENGELAND,
De supplementaire begrooting van
208.000 ppnd sterling voor aanbouw van
de vloot is thans gepubliceerd. De be
grooting dekt de kosten van het loopen-
dc begrootingsiaar voor ten eerste de
Wit duikbooten van het programma voor
.929, waarvan de aanbouw wa3 uitge
steld tot na afloop van de vlootconferen-
tie en vervolgens voor .het programma
voor 1930. In dit jaar wil de admiraliteit
vereenkomstig de resultaten ter vloet-
conferentie de volgende schepen op
jtapel zetten: Drie kruisers met zes-
duimskanonnen, flotielje torpedoboot-
jagers, bestaande uit één flottieljeleider
en acht jagers, drie duikbooten, vier
flottieljevaartuigen (sloops) en een anti-
torpedoschip (netlayer).
Eleclr. Drukkerij G. W. DEN BOER,
Middelburg.