9
Zaterdag 13 Augustus 193?
Zonnebrand
3No. 189
HMRff
170' Jaargang
MIDDELBURGSGHE COURANT.
«j dit nummer behoort een BijvoegseL
BINNENLAND.
VERKEERSGEVAREN VOOR PLATTE-
LAND EN STEDEN.
De drie centrale landbouworganisaties
fhet Kon. Ned. Landbouw-domilé, de B
K. Ned. Boeren- en Tuindérsbond en
de Olir. Bioeren- en Tnindersibond) liebi-
iben bij den minister van justitie erop
aangedrongen te overwegen, op welke
wijze het roekeloos rijden op den .open
baren Weg ware te voorkomen, althans
toooveel mogelijk binnen de perken te
'Monden en alle middelen, die daartoe
"dienstig kunnen zijn, aan te wenden.
Onder de moeilijkheid op den openba
ren weg tengevolge van. heit toenemen
de gebruik van motorrijwielen en auto
mobielen lijdt vooral de bevolking van
bet platteland en die der kleine ste
den, omdat daar veel minder dan d!it in
de gnootere bevolkingscentra mogelijk is,
jverldeersregelingen getroffen en vooral
gehandhaafd kunnen wlorden Streng
dient, aldus adressanten, te worden op
getreden tegen de kleine; minderheid van
ppekelooze rjjders^ die den openbaren
weg berijden zónder zich aan de gestelde
regels te storen.
Adressanten maken den minister op
merkzaam op de mogelijkheid van een
brief zijnerzijds aan de verschillende par
ketten tom strafbare feiten van dien aard
gestreng te ver viol gen.
VOOR AFSCHAFFING VLEESCH-
ACCIJNS.
De drie centrale landbouworganisaties
(het Kon. Nederi. Landbpuwcomité, de
R. K. Nederl. Boeren- en Tuindersbond
en de Chr. Boeren- en Tuindersbond
hebben aan den minister van financiën
verzocht het daarheen te willen leiden,
dat overgegaan wordt tot afschaffing van
den accijns op het geslacht.
Gewezen wordt op de moeilijke om
standigheden van den Vee- en v'.eesclï-
handel. De opbrengst van O mililioeii is
zeker een aanzienlijke bate, maar daar
gaat af de aanzienlijke lcoste van de in
ning. Bij afschaffing komt Mandsch'
vleesch binnen het hereik van hreede
lagen der bevolking. De accijns drukt bel
meest op vleesch van tweede en derde
kwaliteit
Uit Stad an Provincie.
Uit Vliasingan.
Te Vlissingen werden in de
-week van 6 tot 12 Augustus 4258 ge
wone en 1273 volksbadcn genomen.
-— O1--1 1
Uit Zuid-Beveland.
Te Wolfaartsd.ijlc kwam Don
derdag door ^ïcl breken van een sport
van een ladder de timmermansknecht T.
S. te vallen. Per rijtuig van den landbou
wer Adiiaanse, op wiens hofstede hij
werkzaam was, werd hij naar zijn woning
vervoerd. Bij geneeskundig onderzoek,
bleek dal er niets was gebroken of ge
kneusd.
Uit Scnouwen en DuivelanA
In de Maandag gehouden vergadering
van den gemeenteraad van Bruinis-
s e, die door alle leden behalve den heer
van den Berg werd bijgewoond, werden
tot afgevaardigden naar de op 10 Aug.
te Zierikzee te houden vergadering van
aandeelhouders der N. V. Waterleiding
Mij. de beide wethouders benoemd.
Óe rekening der gemeente wordt vast
gesteld met 'n ontvangst van 61202.06r\
een uitgaaf van 63.530.58 gewone
dienst; 'n ontvangst van 5000, een uit
gaaf van f3170 kapitaaldienst.
De rekening van het Burgerl. Armbe
stuur wordt goedgekeurd in ontvang op
3404.57fl, in uitgaaf op 3213.77"', De
begrooting van het Burgerl. Armbestuur
voor 1928 wordt goedgekeurd in ontvang
en uitgaaf op 3423.20; het gemeentelijk
subsidie bedraagt ƒ2400,
De begrooting der gemeente voor 1928
zal ter visie worden gelegd, terwijl ieder
lid van den Raad een uittreksel van die
begrooting zal worden ter hand gesteld.
Tot lid van het Burgerl. Armbestuur
(vacature door het overlijden van Lev.
de Waal) wordt met 5 stemmen benoemd
no. 1 der door B. en W. opgemaakte
voordracht, de heer C. Hoogerheide Zz.,
één stem verkreeg de heer L. Kik Az.
Bij de rondvraag zegt de heer Padmos
dat een klacht is ingediend door C, Ju-
melet, dat zijn zate in de haven sterk is
opgehoogd, tengevolge van het doen
wenken van den motor van J. de Waal,
wiens zate daarnaast ligt. De voorzitter
zal de Waal aanzeggen dat de zate moet
"worden afgenomen.
De heer van Vessem acht het wen.
schelijk om alle motorschippers aan te
schrijven niet te vroeg uit de haven te
vertrekken, omdat bij niet genoegzaam
water de werking der motoren zeer na-
deelig is voor de glooiing en den kaai
muur. Het is toch dezer dagen weer ge
bleken, dat tengevolge van hef te dicht
bij den kaaimuur doen werken der mo
toren, deze geheel is verzakt, zoodat de
herstelling daarvan (Ie gemeente eenige
honderden guldóns zal kosten.
De heer de Waal zegt, dat het zeer
zeker noodig is den schippers te verbie
den te dicht bij den kaaimuur met de
schroeven der motoren te komen, doch
wat betreft het bepalen van een tijd om
de haven te verlaten, daar is hij sterk
tegen, omdat iedere schipper zoo vlug
mogelijk naar buiten wil.
Na eenige besprekingen wordt beslo
ten B. en W. uit te noodigen de politie
verordening te wijzigen, omdat deze op
dat punt geen enjcele bepaling bevat.
De heer Wemmers zegt, dat het den
laatsten tijd treurig is gesteld met den
postdienst. In de eerste plaats moet men
op het kantoor veel te lang wachten eer
men geholpen wordt; dit is echter niet
de schuld van den kantoorhouder, doch
een tekort aan pejsoneel is er de oor
zaak van. De bediening van de telefoon,
die tegenwoordig druk is en den loket-
dienst alles door één persoon te doen
verrichten is onverantwoordelijk. Ver
volgens 'is het ook met de bestelling
droevig gesteld. De post ontvangt men
tegenwoordig twee uur later dan voor
heen, ook al tengevolge van inkrimping
van personeel. Spreker vraagt of hier
van niet een klacht kan worden inge
diend bij de autoriteiten. Op voorstel van
den voorzitter wordt besloten een en
ander' ter kennis te brengen van den
Inspecteur te Middelburg en hem te ver
zoeken verbetering in den bestaanden
toestand te brengen.
DE BIOSCOPEN.
Electro.
Onder de vele goede films, die de
atsle jaren in de Bioscope op de
Markt hebben gedraaid, neemt „De
Sbeik een zeer goede plaats in en
het is zeker goed gezien, hen, die deze
film van liefde en hartstocht, van strijd
en daartegenover geluk, nog niet zagen,
daartoe in de gelegenheid te stellen, Dc
reprise vati deze film, waarin Rudolph
Valentino de rol van den Sheik en Agues
Ayres, die van Diana Mayo, het meisje
vom wie liet geheele gebeuren zich af
speelt, vervult, loopt tot en met Don-
dcro'ag.
Men heeft het echter ditmaal niet bij
een hoofdnummer gelalen, en er een aan
toegevoegd, getiteld „Wie is mijn schat"
met Leatriee Joy en Raymond Griffith
in dc hoofdrollen. De naam van dezen
laatste, zooals bekend een komiek, geeft
reeds de zekerheid, dat liet een film is
vol van vroolijkhcid, en dat bleek ook,
want de verwarring in eikaars, op elkan
der sprekend gelijkende beminden, die
echter daarom nog niet dezelfde karak
ters hebben, geeft 'tol typische laferee-
len aanleiding.
Flora.
Als eerste film gaat in de Flora ,,Juf
pas op je zeehond", met in de hoofdrol
Sidney Chaplin. Een film vol van humor
niet alleen, maar interessant door het
meewerken van een zeehond, die bij
zonder goed gedresseerd is, en die door
dat èn de hoofdpersoon, èn de zeehond
beiden denzelfden naam dragen, n.i
„Benny", dikwijls lot allervermakelijkste
vergissingen aanleiding geven, waardoor
de lachspieren flink los kunnen komen.
De tweede hoofdfilm is van ecu heel
ander genre en getiteld „De Circus-
koning'". De hoofdrol wordt gespeeld
door Eddo Polodie, wij behoeven het
niet te zeggen, als filmster geen onbe
kende is, en die ook, in deze film, die
o.a. een kijkje geeft op het leven achter
de schermen in een circus, ziclii -een
uitstekend panrdrijdsler toont
Het is een film vol spanning van het
begin tot het eind en de bezoeker zal
verlangend uitzien naar hel tweede deel
dezer seriefilm,
Ben door de zou verbrande Huid,
Stukgeloopen Voeten, Schrijnen en
Smetten verzacht en geneest men met
Doos 30-60, Tube 80 ct. PUKOL
(Ingez. MedA
APOTHEKEN.
Zondag en de nachten der volgende
week zijn de navolgende apotheken ge
opend
Middelburg- J. W. v. d. Garde.
Vlissingen. A. J. van Ockcnburg, KI.
Markt.
DE FERUYBOOT VOOR DEN DIENST
VLISSINGEN—RRF.SKENS.
Zooals gisteren reeds in bet kort ge
meld, heeft Vrijdag de officicete proef
tocht plaats gehad met de ferryhoot, be
stemd voor de lijil Vlissingen-Breskens
van don Provincialen sLoombooldiensl op
dc Wesler-Sclielde. i 1
Alvorens over heit verloop van dien
tocht, dien wij konden medeoiaken een
01) ander te melden, willen wij een be
schrijving van bet schip geveih, dat ze-
kor in ieder opzicht afwijkt van de sche
en, die lol nu toe ill den vaart zijn,
niol alleen bij genoemden dienst, maar
tevens iu geheel ons land.
De hoordarmelingen der ferrybool zij#
Jongt tusschen de loodlijnen 53 Mleng
te over alles 53.80 M., breedte, grootste,
op buitenkant spanten op waterlijn 2.50
M. boven den kiel) 9.75; breedte, groot
ste, over bordessen hoofddeki 12 M.;
breedte, grootste, op buitenkant berg
houten 12 10 M.; in de zij midscheeps
van boveiivkjant kiel tot onderkant stria"
gcrplaat 3.95 M.hoogte promenadedek,
van bovenkant ba'.k tot bovenkant balk
3,75 M.; hoogte slaependek 2.175 M. Bij
een diepgang, voor en achter van 2 63 Mi,
heeft het schip een gemiddelde snelheid
van 11 75 Engeüsche 'zeemijlen per Uur
volgens het voorschrift
De voortbeweging van het schip ge
schiedt door vier voortsluwers, twee vóór
en twee achter, bevestigd op twee aslei-
dingen en gedreven door twee Smit M.
A. W. Dieselmotoren. Het schip is voor
zien van 4 roerein, twee voor en twee
achter. In voor- en achterruim lussclien
de asleidingen bevindt zich voor berging
van water ballast een dubbele bodem 1800
mM. hoog en verdeeld in 6 afzonderlijk^
tanks. Er zijn vier waterdichte schotten
in heil schip aangebracht.
De verschansing in 1.10 M, hoog en bo-
■cn afgemaakt met 2 half ronden 65 bij
32 mM., over de geheele leng,lc zijn yaek-
slays aangebracht voor hel vastzetten van
vee en sjorring van auto's
In de verschansing bevinden zich 1
dubbele laadpoorten breed 2 90 M. en 4
toegangspoorten breed 1.20 M Deze toe
gangen worden gebruik! als de boot moet
aanleggen aan de gewone pontons, en
nic/t aan dc lo VMssingein en te Breskeus
bij den Rijkswaterstaat in aanbouw zijn
de nieuwe bruggen, waarvoor de toegang
achter- en de uitgang voor aan hel
schip is, wat vooral voor heil op- en af
laden van auto's en andere vervoermid
delen juist zulk een groot gemak biedt
In een der dubbele bodems bevind!
zich een drink,watertank van 5 kub M.
inhoud.
Het promenadedek en het s oependek
zijn van moulmain teakhout en het dek
in de dekhuizen van Amerikaanseh gre
nen. liet hoofddeli, is bedekt met .Jar-
rahbllokjes, de vloeren iu dc benedenka-
juiten (onder het hoofddekj zijn van ko-
perwijksch vuren.
Als wij thans lol de beschrijving van de
deksalons en kajuiten overgaan, dan vul
len wij eerst vevkjlaren, dat die. zijn in
gericht met groote luxe, dio het eigenlijk
jammer doen zijn, dat dit schip slechts
voor een overvaart van ongeveer 25 mi
nuten is bestemd Maar terecht heeft
men ingezien, dat een boot, die toch wel
ccn 40 jaar zal moeten medegaan, ge
heel naar dc cischein des tijds moet
worden ingericht, en dat de bezuiniging
daarop nimmer groot zou kunnen zijn,
waar op massa vervoer op drukke zomer
dagen moet worden gerekend
In de deksalons eersle klasse doen de
banken denken aan die iu eerste
Massse spoorwegwagons, zoowél wat
model en vulling der kussens als wal be
treft do veëren, die er onder zijn aange
bracht. Terwijl de banken en stoelen in
dc rooksalon met imitatieleder zijn be-
kjlecd, is dit voor die in de deksalon Ve
lours de Utrecht Boven de dwarsscbeep-
sche banken zijn stevige bagagenetten
aangebracht.
De benedenkajuil eerste klasse heeft
een beschieting van kopcrwijlcschvmen
met teakhouten Jambrïseeiirig van 1 10
M. hoog. Ook hier boven de dwars-
scheepsche banken slevjgc bagagenetten.
Een aantal klaptafels zijn in deze kajuit
aanwezig. De deksalon 2c klasse is be"
timmord als de beneden kajuit eerste,
klasse. De benéden kajuit tweede klasse
is ook zoo betimmerd alleen, dat in
plaats van gelakt teakhout, gelakt "une-
rikaansch grenen is gebruikt.
Het bulfet lusschen de eersle en twee
de klasse is betimmerd in gepolitoerd
teakhout. Speciaal mag pok worden ge
wezen op de keurige en hygiënische in
richting der verschillende dames en
hccren toiletten en w.c.'s.
Tusschen het promenade- en het sloe-
peiidek zijn 3 dwarsseheepsche locbt-
scliotten met zijvleugels aangebracht. Van
het hoofddek voeren vier dubbc'e teak
houten trappen naar bet promonadodek
alle met teakhouten leuningen. Ook zijn
er 2 teakhouten trappen Van hel prome
nadedek naar het stoependek Op het
promenadedek zijn vele dwarsseheepsche
banken geplaatst en in de beschutte dek-
ruimten tevens tafels.
Met voldoening ziet de huis
vrouw terug op het resultaat van
den Rinso waschdag. Gewasschen
en gestreken gaan de stapeltjes
linnengoed in de kast. Keurig hel
der en frisch is alles geworden
in een minimum van tijd. Volg ook
de Rinso wasQhmethode l Koop
nog heden een pakl
Van uit de stuurhuizen (er zijn er na
melijk 2 om dat de boot natuurlijk als
ferrybool na ar beide richtingen kan va
ren' kan door middel van eleclirisclie
overbrenging naar de béide cleclrische
sliui.rraaehines in de motorkamer met
beide stellen roeren gestuurd worden.
Ieder stel van 2 roeren is gekoppeld aan
een afzonderlijke sluurmachine met rol
cn afzonderlijke motor. Beide motoren
worden door dezelfde molórgeuei'ator ge
dreven.
Op het sloependek bevinden zich 1
flinke, sleVige reddingsbooten groot 7.25
M. bij 2 10 M bij 0-85.
Een goede maatregel is ook het aan
brengen van twee draaiende ventilal «-s
in elic compartiment der benedenhalen
wal trouwens ook in de \V. (..'s, de
flinke hutten der opvarenden en liet
buffel het geval is.
Voor dc opwekking van eleclrischen
stroom zijn in de motor kamer 3 dy ntr-
rno's elk 40 Kilo Watt bij 110 volt, opge
steld voor dc levering* van stroom voor
de electxische verlclitiing en verwarming
van het geheele schip, voor de schelin-
richtiug, de stuurmachines. ankerspil
enz. Niet minder dan 220 lol 230 gloei
lampen, vier reflectors van 200 N'. K. en
twee van 300 X. K. moeten stroom voor
licht ontvangen. Voor verwarming is het
geheele schip van apparaten voorzien
die in staat zijn om' bij een buiten tem
peratuur van - - 5o Fde ruimten binnen
korrten lijd tot plus 70o F. te verwarmen.
Alom zijn bovendien noodlampen aan
gebracht. waarin olie wordt gebrand,
In de motorkamer zijn als hoofdmo
toren opgesteld *2 zcscilinder, enkehver
kende viertact, direct omkeerbare eom-
p'rcssorlooze Smit-M A. X. Dieselmoto"
ren met 300 omwentelingen per minuut
en 500 A. P. IC. per machine. Deze mo
toren zijn gekoppeld aan asleidingen, die
door het geheele schip loopen en aan
beide einden voorzien zijn van een voor-
sluwer. Verder zijn er 'drie di'iecyliuder
eökelwerkende viertact comprcssorlooze
Sraif-M. A X". Dieselmotoren met 100
om wei lelingen per minuut en 78 A. P.
K. per machine. Deze motoren drijven
elk een dynamo van 40 K. W aan. Ten
slotte ééncylïnder enkelwerkendc viertact
comprcssorlooze Smit-M. A X. Diesel
motor. welke met de hand wordt aange
zet en die een kleinen luchlcompressor
drijft voor 't eerste oppompen der lucht-
vateri en vervanging van den hoofdcom-
pressor in geval van nood. Een olec. ge
dreven zoutwaterpomp met 'n opbrengst
van 500 L. per minuut; een elcctriseh ge-
da-even zoetwaterpomp opbrengst 50 L
per minuut.
D e pro e f lo c h t.
Vrijdagmiddag te 2 uur waren aan
boord van dc Koningin Wilhelm ina, zoo
als de Ferrybool is gedoopt, aanwezig de
leden van Gcd. Staten de hecren .1 A.
van Rompu, A. v. d. Weijde en mr P.
Bieleman, dc eerste en tweede resp
voorzitter en lid der booteommissie, de
griffier der Staten, de heer 11. .1 G.
Hartman. de lioofdcommis. chef der
vierde afdeeling, tevens secretaris der
hootconimissie, de heer A. J. van Lu ijk
do regeeringscommissaris, de heer A de
Vulder van Xoorden; de directeur van
den dienst, de heer de Jonge, de leden
van de scheepvaartinspectie, de heeren
D van Diricl, scheepsbouwkundig in
genieur on P. S. v. d. Haalt, adj. hoofd
inspecteur van de scheepvaart Verder
lieeren directeuren, ingenieurs enz van de
J. en K. Smit's scheepswerven te ICin-
I derdijk, waar het schip is gebouwd, de
(lzigv<. Alea.j
heer M. A. Corneiis.se», den ontwerpei-
der boot en zijn helpers en enkele ver
tegenwoordigers der pers en der fólo-
pers.
Tc ruim half drie zette de hooi zich
in beweging en direct werd nog in de
buitenhaven mei do hooi gezwaaid en dit
zeer vlug. als een bewijs dal het schip
uitstekend naar het roer luistert Dit
kon nog eenige malen gedemonstreerd
woyden toen langs de Walchersche kust
op den mijl proefgevaren werd en dit
wel driemaal heen en weer. waarbij tel
kens wercl gedraaid, cu waarbij' kon wor
den geconstateerd, dal hel schip 11.96
E. M. '22.15 K, M. per uur liep dus
0.21 E. M meer dan was voorgeschreven.
Terwijl het schip nu koers zette fangs de"
stad Vlissingen werd de Xederlandsche
driekleur gelieschen als een bewijs. daL
het schip was goedgekeurd, en door de
Provincie kon worden overgenomen. .Vi
le genoemde personen verecnigden zich
in de eersle klasse deksalon, waar ten
eersle dc- heer J. A. van Rompu
het woord nam en hulde bracht aan
don lieer Cornellssen on zijn staf voor
het ontwerpen van dit type schip, het
eersle van deze soort, en ook aan de
bouwers, de firma J. en K Smit te
Kinderdijk. Twee firma's voor welke spr.
steeds allo respect heeft gehad.
De viool is nu met dit schip versterkt
en alle schepen, uitgezonderd de Zuid-
Beveiand en dc Kleine Walsoorden, zijn
door dc firma Smit gebouwd. Van af
den beginne van hol plan tol het bouwen
van hel schip heeft het commentaren
geregend. Als men steeds met keisteen
tjes gegooid wordt, voelt men hel ten
slotte niet moer.
Het schip hoeft ruimschoots voldaan
aan de gestelde eischen. Dank brengt
spr. ook aan dc scheepvaartinspectie,
die Ged. Sinten ter wille was en die haar
volle tevredenheid betuigde Dit geeft ook
tevredenheid aan Ged Stalen, omdat men
zich in de Prov. Staten alleen veilig
voelde, als de scheepvaartinspectie ge
kend was. Xu zijn alle opmerkingen
slop gezel. Het is spr. een groot genoe
gen dit te kunnen uitspreken, omdat hij
er niet veel meer zal helpen bouwen Het
is wellicht hel laatste schip. Spr. ver
klaart nu, dat het schip door cle pro
vincie is overgenomen en wijdt een dronk
aan de ontwerpers, de bouwers en de
scheepvaartinspectie.
De heer A. de Vulder van Xoor
den, regeerjngscommissarfs, zeide, dat
als dc Minister van Waterstaat aanwe
zig kon zijn, bij zeker zijn groote vreug
de zou uitspreken, dat dit schip vol
doet, cn mede zal kunnen werken lot
versterking van den band tusschen Z.
Vlaanderen en overig Nederland. Spr.
hoopt, dal de opoffering, die ook het rijk
zich getroostte, dit doel zal bevorderen
De heer A. Smit uitte den wensch,
dat het schip in den dienst zal voldoen,
zooals wordt verwacht, en hoopt, dat
het een vooruitgang voor hel autover
voer met zich zal brengen
De heer A. v. d. "W e ij d e, lid der boot
commissie, wenschle den directeur van
den stoombooldicnst geluk met dit nieu
we schip en den groei van dc vloot.
De heer mr. P. Dieleman her
innerde er als eenig lid van Ged. Staten,
niet lid der boo kommissie, die dc reis
(meemaakte, aan, dat hel in 1618 een
vooruitziende» blik is geweest Zeeuwsch
Vlaanderen aan Nederland toe te kennen,
J anders was deze boot nu zeker niet
aai» den Kinderdijlk gebouwd
Spr. hoopt, dat zij de verbinding met
lii 'I