No, $32
Woensdag 8 Juni 1881,
184* Jaarga-g
MIDDELBURGSCHE COURANT.
Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel.
EEN GEVAARLIJKE
NEIGING.
De Tweede Kamer heeft gisteren géén
beslissing genomfen inzake de verbete
ring van onzen loodsdienst in die Wie
lingen. De stemming men zie heft
Kameroverzicht is uitgesteld, voorna
melijk omdat de Minister aanvoerde, dat
bij de voorloopige niet tot stand ge
komen regeling met België, de loods-
dienst in de -Wielingen aan België was
toegewezen en in hejt Oostgat aan ons.
Fn de hefer Troelstra steunde dat met
het betoog, dat Njederland nu alleen te
zorgen he(eft voor een goeden 1 Gods
dienst in het gjebied, waarvan men ze
ker is dat het tot den Nedterlandschen
loodsdienst behoort.
We noemjen de neiging die uit die
opvatting spreekt, gevaarlijk.
Men bedenke wel dit
Toen in Maart 1920 de regeling was
getroffen, waarvan de bekrachtiging door
België later in klei werd geweigerd van
wege de inmiddels opgekomen Wielin-
genkwesitie, was in die regeling1 inders
daad bepaald, dat voor uitgaande sche
pen de concurrentie zou blijven bestaan,
maar dat voor binnenkomende schepen
de Nedlerlanders het Oostg&t zouden krij
gen, maar de Btelgen die Wielinglen,
een rbgeling, die die Nederlanders reéds
in 't nadeel zou sjtelleu wegens het
kleiner aantal schepen dat door het Oost-
gat 'binnen komt, vergeleken bij die wel
ke de WÜelingen binnen varen.
Maar er is nog iets vfeel erns(tiger,s.
Die regteling werd getroffen vóór heft
geschil over dfe Wielingen die nationale
beteekenis aan dpt vaarwater in zulk een
helder licht speldje. Alles wat daarover ge
schreven en gesproken werd, kwam eerst
later
We zijn er zfeker van, dat als1 die Wie
lingen-kwestie vóóraf zulk een beteekenis
had gekregen, onze vertegenwoordigers er
nóóit in zouden hebben toegestemd de
beloodving van dat vaarwater gfeheeliajan
België over te laten. Alles wat onze Mi-
nisier van Buitenlandsche Zaten latei-
heeft gfezeg'd over het Nederlandsch' be-
l&ug bij dien vaargeul we herinneren
aan zijn verklaring wie Wielingen zegt,
zegt Scheldfe; wie Schelde zegjt, zegjt
Nederland is nüet te vereenigen met
dat gehetel aan België laten van dien
loodsdienst daar.
Terwille van de Wielingenkwestie wer
den die onderhandelingen afgebroken. En
die afbreking' wijerp een geheel nieuw
licht op de Wielingjen.
Maar dan is het ook nijet van zlelf
sprekend djat bij hforvjajtting vaa de on
derhandelingen juist op dalt punt der
Wielingen de ontworpen regeling der be-
loodsing onveranderd weer wordt aan
vaard alsof er niets gebeurd is.
Neen, is er veel gebeurd, juist ter zalm
van dat jgfebiedj
We betreuren het daaro-m zeer uit
den mjond van den Minister gehoord te
hebben dat hij dale voorloopige, niet uit
gevoerd^ regeling! als grondslag neemt
voor den organiseering van onzen lobds
dienst. Dajt kan niet anders leiden dan
tojt zeer bedenkelijke consequenties bij
een hfervatting der ondlerhandelingjen
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Zitting; van Dinsdag.
Bet Hydra "-ongevalen de loodsen
kwestie in de Schelde, zijn de twee om
derwerpem die we uit de tallooze reek.
van gister besproken aangelegenheder
naar voren willen brfengen.
In ons vorig numïner hebben we trou
wens reeds eten aantal beslissingen var
de Kamfer vermeld. De twee zpoeven g|e
njoemde kwesties kwamen ter sprake bij
de behandeling der suppl. Marinebegroo-
tinfc t i
Over de Hydra was de heer H u
genhpltz bezadigd in zijn woorden.
Hjj erkende dat men een ei moet stuk
slahn lolm' een omfelet te bakken. Maar
hij vrjoeg of het niet beter was voor der
gelijke oefeningen een oud schip te ge
bruik»* in plaats van een kostbaren bo
dem' als de Hydra. Tegfenpiver de bewe
rinig van den Minister dat dit niet kom,
omdat zulk een doelschip niet bemand
kon worden, vroeg hij of 't niet mogelijk
was, een schip te gebruiken dat draadloos
van den wal bestuurd wordt. Hij' meende
dat zoo iets in Amerika gebeurt.
De heer A. P. Staa lm'an was als
naar gewoonte wèl heftig. Hij! trok uit het
feit, daJt de tv^eede officier van de Z III
in den duisteren nacht een onjuist oor
deel van de positie van de Hydra had,
de doticlusie dat deze officier niet snug
ger en voor zijd taak volkomen onbere
kend was.
De spreker kreeg een afstraffing van
den voorzitter omdat hij het als ongeken
de brutaliteit kwalificeerde, dat de sa
mensteller van de Mem. van Antw. be
weerd heeft dat blijkens de ervaring! het
risicp' niet zoo groot is dat men niet we-,
der een schip als dat bij lanceterplefenin-
igen zoiU mogen gebruiken. De spreker
njoemde het gebeurde een kras bewijs
vam onduldbare roekeloosheid en geld
verspilling bij de Marine.
Ten opzichte van de aanvaring "der
Hydra met ile Ellenórah, sprak de heer
Staalman van de onbedrevenheid, stom
miteit ®n roeküUïoshteid, waarmee is op
getreden. In het bijzonder kritiseerde hij1
het feit dat er geen loods aan boord was.
Het was een flater met een schip als de
Hydra tegen opkomend tij' op te tornen in
dit vaarwater zonder loods, en dat mei
'een vaart van 9 mijl.
Minister P.pipbeg'on mtet te pro
testeeren tegen de door den heer Staal
man gebruikte qualificaties. Waar hout
gekloofd wordt vallen spaanders. Men
mag niet overzien, dat aan alle oefeningen
een zeker risicp is verbonden. Dat men
geen oud schip gebruikt voor doelschip
is hieraan te wijten, dat fiien daardoor
aan het in dienst houden kosten zou ma
ken die niet gerechtvaardigd zonden zijn.
Mocht bet m-ogfelijk zijn ëen stelsel van
bestuurbaarheid van 'den wal af toe t©
pasisen, dan zou dat aanbeveling ver
dienen.
Bij de aanvaring1 van de Ellenórah door
de Hydra was, zooals van zelf spreekt,
geen loods aan boord, ómdat dit niet noo-
dig is bij marinevaartuigen. De aanvaring
is het gevtolg van de omstandigheid, dat
het schip niet gehoorzaamde aan het
stuur op zeker oogenblik. Zulke zaken
kunnen nooit geheel weggecijferd wor
den, al komfen ze niet reel voor.
Ten tweede de loodsdienst op dje
Schelde.
De heer De Kanter wijdde daar biji-
zondere aandacht aan. Hij gaf een uil
eenzetting van de bekende positie van lipt
Nederlandsche en het Beïgjschë loodsj-
wezen. in het bijzonder van de tegfenstel
ling, dal in de Wielingen liggen 2 Belgi
sche stootalo-odsbooi pn en 1 Nedeq-
landsch zeilschip, terwijl ook te Dunigfe-
ness een zeilscheepje ligt. Dezer dagjeji
is aan de orgjanisiatie in de Wielingen dfe
Dolphijn. een stoomboot, toegevoegd. Dat-
is een verbetering'. Maar met de Dolphijn,
alleen is niets te bereiken. Het sCbipj
moet vaak worden binnejngiehajaM. HetJ
kolen vermogen is 23 ton, terwijl een nor
male loodsboot móet laden 60 ton, om top
50 'a 60 mijlen van Vlissinlgien te kunnen'
opereeren.
De toestand in ide zeegjaten van de
Schelde is aldus, dat we te mlakèn heb
ben met volkomen vrije concurrentie tus-
schen Nederlandsche en Belgische lood
sen. De plicht van onze regleering is dus,
de vrije concurrentie volledig! uit te voe
ren.
Het is vernedjerend voor ons en onf-
moediglend vopr onze loodsen, dat zij
gleen concurrentie kunnen voeren. Wind
stilte en tegenwind belemmeren hen daar
in reeds. Het loon blijft voor de loodsen
blijft voor de loodsen hetzelfde of zij
veel of weinig schepen loodsen.
Ten 'slotte kwam' de spreker met een
motie, het oordeel uitsprekend:
dat op de Schelde en de daarbij
behoorende zeegjaten de loodsdienst
zoodanig behoort te worden gere
geld, dat hij, wat het aantal en de
soprt der LoOdsbooten en de vaar-
capiaciteit daarvan betreft, aan mo
derne eischen voldoet.
Minister Pop zettte voorop dat dé
vraaig, af we al of niet gelijk gerechtigd
zijn, geen vraag is. Op de Schelde bestaat
,elijkge>echtigdhe id voor beide partijen,
Dat is, cpntructueel aan ,geen twijfel on
derhevig'. De vraag is hoever wij onzel
rechten zulten (gebruiken niet het reog
op de kosten.
In de voorloopigte overeenkomst, mefi
België getroften, is de gedachte neergje)-
legld, diat het Loodsen 'door het Oostgat
zou zijn voosr de "Nederlandsche loodsen;
dat door de Wielingten voor de Belgen.
Daarom ïs er voor 'gezorgd, dat wij in ltetl
Oostgat aan alle eischen kónden voldoen,-
er is daar gelijkheid van middelen. Ten
aanzien van de Wielinglen dag de vraag
anders. Daar zouden de Belgen loodsen,
volgens het oorspronkelijk plan. Daar isj
gestationneerd een zeilloodsvaartuig, dat
volstrekt niet hit (dien tijd is, al zijn spook
schepen gemakkelijker voor den loods
waar hij1 passagier is. Op de zeilschepen
moet del(opds in (gteval von nood mee aam-
pakken. i
Dat is daarom van belang',, otmdat er nog
tal van zeilschepen zijn. Om' de manoeuf
vres daarvan te kunnen beootrldeelen, moe
ten de loodsten zelf er op kunnen va
ren.
Toen de concurrentie in de Wielin
gen scherper werd, legde ^preker bij Durt-
geness een vooruitgeschoven post, waai
men zich rejeds van een loods kjan voor
zien. Dat geeft voordeel uit een oogpunt
van concurrentie, omdat men verzekerd
is een loods aan hoord "te hebben bij
slecht weer vóór de kust. Deze loodd-
post heeft in de laatste maanden reeds
50 en 44 schepen van loodsen voorzien
Om d« gelegenheid nog te vprbeïer^tn,
om in de Wielingen een Loods aan te wijT-
zen, heeft spreker daar nog een Staatsj-
Lopdsboot 'gestationneerd.
De Dolphijn en een zeilschip zijn daar
in de Wielinjgfen en te Dungeness ligt een
vopjruit|geschpven post.
Spreker raadt dé Kamer af te wachten,
wat van dit alles het resultaat is.
Wij moeten ons niet door gevoelens
die spreker respecteert, laten leidjefci totl
uitgaven die niet onbeteekenendi zijn.
Drie nieuwe stoomvaarttuigen kosten
ieder jeen half inillioen en twee ton ex
ploitatiekosten pier jaar.
De héér J. ter Laan: Wat hebben de
Belgien in de Wielingen?
Minister Pop: Twee stoomiopdst-
vaartuigfen. Spreker geeft de Kamer in
overweging af te wachten wat deze pos-
teering' zal geven. De uitkomsten zullen
zeer (g)(p|ed zijn. De loodsen hebben er
gleen belang bij, zegt de heer de Kanter,
maar spreker heeft de stellige zekerheid
gekregen vian uitgebreid fooiensysteem*)
Daarom is men niet gfeheel zonder belang
bij' de zaak. De vraag is echter alleen of
men niet kan afwachten of de resultaten;
voldponde zijn. Spreker meent, dat dit
het geval zal zijn.
De béér de Kanter stemde niet mpt
de beweringen van den Minister in. Te
genover diens verklaring 'dat de positie
ran ons Land in de Wielingen anders
bedoeld was dan in het Oostgiat, hield spr.
vol. dat de toestand in de Wielingen (die
zelfde' is. Wp hebben daar dezelfde rech-
ten als in België. En dezen toestand heb
ben we te aanvaarden.
De cijfers van de beloodste schepen
wijzen óp een totaal onvoldoende bezet
ting door ons van de Wielingen. Een zeil
schip rnjoge best zijn voor een loodsposf
met vier schepen in de week. Maar de
toestand in de Wielingen is niet houdbaar
en een schande voor ons land. Wij moe
ten dus handelfen overeenkomstig de
taotie.
Van den heer Troels tra kreeg de
Minister een vermoedelijk niet verwach
ten steun, die blijkbaar e'en uitvloeisel1
was van het overleg der Belgische en Ne-
derslnjdsche socialisten inzake de Wie
lingen. Hij achtte het standpunt volkomen
juist om alleen in het gebied waarvan
men zeker is, dat het behport tot den Ne-
derlanidschen Loodsdienst, dezen dienst
zoo goed mogelijk in te richten. Hij' achltte
het zeer te btetreuren dat door de
niet aan de Nederlandsche regeering te
wijten storing in de onderhandelingen!
de overeeqgjekbmen regeling van het
loodswezen niet is verwezenlijkt.
Aan den anderen kant is het volstrekt
niet zeker of de onderhandelingen bin
den niet al te langen tijd worden opgeno
men. En daaróm verdient het, z. i. geen
aanbeveling' maatregelen te nemen die
daarop zouden vooruitloopen. De heer
Troelstra drong daarom' aan op verdaging
van verder debat en van de stemming'
lover de mótie.
De heer Heemskerk daarentegen
achtte het slechjts in schijn juist dat er
geen nieuwe uitgaven worden gedaan
hangend het tot een 'feit worden der
nieuwe regeling met België. Door onze
schandelijke 1 verwaarloozing van den
loodsdienst op de Schelde is mén en
kele jaren geleden gekomen tot de voor
ons nadeel ige o Ve reien om'st be
treffende den loodsdienst op de Schelde.
Gene*< buiten onze schuld zijn deze
onderhandelingen afgebroken. Werden ze
weer opgevat, en België erkent dat ze
zonder pnze schuld zijin afgebroken, dan!
zullen wij móeten toegeven om op de
voorloopigte. regteling in te gaan. Zorgen
wij nu goed voor de bfeloodsing in de
Wielingen, dan zulten wijf, als een andere
overeenkomst wprdt gesloten, er op kun
nen wijzen dat wij de Wielingen met
evenveel succes' beloodsen als België.
Daarvoor zijn stoomtoodsVaprtiuigèn
noodig, wat spr. nog nader in het licht
stelde. Het is. de zwaarste beproeving
van onze Loodsen, dat ze den post;
in de Wielingen met een zeilschip moes
ten bedienen, volkomen de speelbal van
de 'concurrentie melt een stoomloodsdienst
Daarom moet de Katojbr de motie aan
vaarden.
Minister Pop voegde aan het reeds
gesprokene nog toe, dat het een ver
keerde voorstelling van zaken is als men
meent da't van onzle gelijkberechtigheid
steeds vol gebruik is gemaakt. Het per
cenxage thans van ons aandeel in dert
lioodsjdiensl scheelt niet veel van dat in
1913. De schepen, die ide Wielingen-
binnenkomen, bestemd voor Belgische ha
vens, hebhjen belang bij een Belgischen
loods, Men wachte dip resultaten ran
de verbeteringen af. De mptie is op
het oogenblik niet gemotiveerd door de!
omstandigheden.
De heer De Kantel' meende dat lie
jammer is, c|at de Minister pogingen lieef
gedaan om den toestand in de Wielingen'
te verdedigen, want die is werkelijk nie
te verdedigen.
Het speet den heer De Kanter, wajtj
de heer Troelstra in het debat bracitj,
omdat spreker deze zaak wil beschouwen
los van diplomatieke kwesties.. Deze zaak
moet vrij beschouwd worden uit een oog
punt van cjoncurrenlie. De Minister wil
nu npg' eens afwachten en zien, wat hij
er aan kan doen. Spreker Vraagt den.
Minister zich hieromtrent te verduidelij
ken, wat hij vpornemtens is te doen, als
deze proef niet voldoet, en te zeggen of
hij het tmiateriaal zoodanig wil verbete
ren, dat we 'de concurrentie mtel België
kumtnen doorstaan.
De Minister móet niet vergeten, dat
het hier geen werken geldt die nutte
loos kunlnen wordenhet geldt hier maat
regelen, die tijdejïjk geld kunnen kos
ten. De schepen zijn altijd in 's lands
dienst te gebruiken.
Wanneer de Minister 'een duidelijke
verklaring' geeft, wil spreker "de mbtie
intrekken.
Minister Ppip antwoordde, reeds
duidelijk gezegd te hebben Hat hij! de
resultaten van de genomen maatregelen
wil afwachten. Een loodsvaartuig is niet
uit een winkel te haten. Spreker heeft
er vier óp de begrooting staan, maar
daarmtede heeft hij ze njog niet en de
loodsen' evenmin.
De heer D e Kanter Dan haalt u
ze imiaar uit het Ylie!
Minister Pp,p: Neen, dat kan niet,"
Ook voor Harlingfen dringt men op een
stoomloodsdienst aan. Men kan een loods
uit het Vlie maar niet naar de Schelde
brengen. 11 1 1
De voorzi tter stelde voor, de vér.
dere behandeling der motie uit te stel
len tot een nader 'ie bepalen dag.
Aldus wórdt besloten,.
*)We willen hier dadelijk laten vol
gen wat de hoefijizercórrespóndent van
het Hand. hierover schrijft.
Hij zegt dat deze IeteKjke insituaitie,
die |de Minister ook in de bla
den heeft gelanceerd, een in haar al
gemeenheid, bedriegelijke en in haar
strekking boosaardigebewering is. Al
leen de "Nederlandsche kantoren, de
groote dan nog alleen, sluiten geregeld
een bankje yan f 10 in bij het loods-
certificaat, Op vreemde schepen ge
beurt het nooit, dan alleen voor bui
tengewone diensten. En dan nog niet
een-s altijd. Het is in elk geval een
zeer pmbeteekfenende factor in de hee-
le quaestie, en de Minister, die g|een
woord van waardeering voor het werk
der loodsen over had (dat hij trouwens
alleen zal kennen door 'den Inspecteur-
Generaal, die er al e ven weinig waar
deering voor heeft), had zich' althans
te gloed moeten achten om met zulke
middelen te strijden.
wordt door 21.000 affeen erkend
aio hot besto versterkingsmiddel
voor Zenuwen en Lichaam.
(Ingez. Med.J
Uil Stad en ?!revincie
Uit Middelburg.
Zoowel stadgenoot als vreemdeling
kunnen weer veel gemak hebben van de
Wa'Lch er.se he Zak gids (uitg. fa-
P,. M. Smits alhier) waarvan de zomer
dienst 1921-editie zpo juist is verschenen.1
•Wie in Zeeland woont of reist, hoeft
nergens naar dienstregelingen van boo
ten, trams te informieeren, want alle in
lichtingen over allfe openbare middelenj
van vervoer wordfen hem in dezen za'k-
gids verstrekt. Ook de nieuwe auto-om' ïi-
busüiensten van Middelburg naar Dom
burg en van Middelburg naar Vee re zijn
natuurlijk opgenomen.
Hel 'boekje is voor de groote stemma
van 15 ct. overal in den bolekhandel
verkrijgbaar.
-n
Uit Vlissingen.
Bij- Kon. besluit is, met inigang van 1
Juni 1921, aan den heer M. T. Slagter,
vroeger te Vlissingen, op zijte ver
zoek, eervol ontslag' verleend als adjunct-
Commies bij het Departement v. Oorlog.
Volgens het jaarverslag vau de ge
zondheidscommissie te Vl'issingen
bedroeg bet aanjtal overledenen in het af-
geloopen jaar 220 of 9.8 pet. op 1000 in
woners. tegjen 9.49 in 1919 en 13.30
in 1918.
Aan tuberculo-se .ovierleden 23 perso
nen te^en 42 in 1919 en 39 in 1918.
In de volkshuisvesting is tot het leed
wezen van dte oommissie nog geen veran
dering ten gotede gekomen. Nog stteedó
worden huwelijkjen Aitgesfteld en wordt de
ve1-liging van eldfers wonende personen,
die in Ide g)emeente werkzaam zijn, belem
merd doord|at er geen woningen disponi"
bel zijn.
Het aantal besmfettelijke ziekten, waar
mede de commissie in kennis werd ge
steld bedrojeg 32 gevallen van rondvonk,
4 van diphtheritus, 2 van febris typhoi-
dea.
De malaria, die hfet vorig jaar slechts
sporadisch 'voorkwam, heeft in bet ver
slagjaar zich zeer belangrijk uitgebreid.
Uit Tholen
Te O u d-V o s s e m eer werd Dins
dag j.l. in een raadsvergadering- afwij
zend beschikt op een verzoek om sub
sidie voor de politieschool te Hilversum;
voor den tijd van twee jaren werd be
sloten vrijstelling te vragen tot het ge
ven van lichaamsoefeningen aan de O.
L. ischool. De vakken Fransch en wis
kunde zullen van htet leerplan dier schotel
worden afgevolerd. Verder werden de gje-
m'eenfebegrooting 1921 gewijzigd en dei
reclames Hondenbelasting 1921 behan
deld. Besprokfen werd de electrificiaitie"
van de gemieente; de desbetreffende rap
porten zullen eerst bij de gemeenteraads
leden circulieeren, voor men tot "defini
tieve bfehandeling overgjaat.
In de j.l. Zaterdag' gehouden verga
dering van den gemeenteraad te St. An-
n a land, waarbij alleen de heer Bierens
afwezig w^s, werd .o. a. n^edegedepld dat
de verplfegingskósten van een aan vallen
de ziektp lijdend meisje te Haarlem zijn
verhoogd tot f 200 per kwartaal.
Met algemfeene stemmen werd opnieuw
besloten gjeen subsidie te verleenen aan
de politieschool te Hilversum. I
Een voorstel van dien heer Cr. Goede-
gebuure tot afschaffing der kermis werd
aangenomen mtet 4 tegen 2 stemmen, zijn
de die van dfe heeren D. Quakkelaar en
L. Poldermian. De heer Elenbaas, die
ten vorigen jarie een lans brak voor
het behoud d|er kermis, was nu van
standpunt veranderd en was nu sterk'
voor afschaffing daarvan.
Besloten wferd om voor 1922 weder
een subsidise te verleenen van f ,250
aan de Rolterd. Tram Maatschappij voor
de trambootverbinding Stavtennisse-Zijpe.
Nog werd besoltfeD een gemeente-op
zichter aan te stellen en hiervoor een
oproeping van sollicitanten te doen.
Uit Zeeuwsch Vlaande'ren W. D.
Maand,ag vierde dó Kon. Muziekso-
cieteil „Aardenburgsclie fanfaren"
wederom feest. Op dien dag herdachten
de muzikanten I. A. de Brauwer, J. Jl
Pleys en P. C. Pinters het feit, dat zij
25 jaren onafgebroken werkend lid wa
ren van bovengenoemde vereeniging.
Des avonds werd hien, onder veel be-
belang'stelling' van het publiek', aan hun
ne huizen een serenade gebracht, waarna
men zich naar het lokaal der Socië
teit „Spoor tot Vriendschap" btegóf, al
waar onder hartelijke toespraken aan
elk der jubilarissjen een fraai diploma
in lijst werd overhandigd, waarna dje
avond verder -gezellig werd doorgebracht
Werd vroeijèr het vervaardigen d|er
diploma's (de verfeeniging telt nu twee
muzikanten-met mleer dan 50-jarigeu en
12 met meer dan 25-jarigen onafgebro-
i en dienst) 'altijd opgedragen aan de ujebr.
Grevenstuk te Amsterdam, waai* nu htet
muziekgezelschap in den heer M. 'Aal-
bragtse ondier zijn werkende leden eten
bekwaam calligraaf telt, wanen de nu uit
gereikte diploma's' door dezen vervaar
digd op een wijzje, dïe allen lof ver
dient.
KERKNIEUWS.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen naar Ierseke: ds. G. A. den
Hertog te Ketel (Z.-H.)
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
In de gisterenmiddag onder voor
zitterschap van (den hjeer mr. A. A. de
Veer gehouden vergadering van de Ge
schied- en Letterkundige vereeniging,
werd door de secretaresse, mej. M. M.
.Jungius, liet jaarverslag uitjgóhrajdht,
waaruit blijkt, dat het ledental der veree
niging belangrijk is toegpnomen en met
sprekers gelukkig was.
Het jaarverslag werd goedgekeurd,
evenals de rekening! van den penningj-
meester, den heer mr. W,. F. baron van
der Feltz, welke rekening een góed slot
aanwijst van f 49.72. De genoemde be
stuursleden, alsmede de heeren dr. L. A.
J. Burgersdijk en dr. W|. S Ungier, werden
herkozen; de heer Burgersdijk verklaarde
zich bereid, het penningmeesterschap op
zich te nemen.
In de 148sle alig. vergadering vaa
het Provinciaal Utrechtsch 'Gen. van Kun
sten en Weten schappen, te Utrecht gehoor
den, zijn o. a. tot nieuwe leden benoemd
in de sectie letterkunde, wijsbegeerte^ 6a
geschiedenis de heer dr. K. Heeringa,
rijksarchivaris te Utrecht, vroeger al
hier; in de sectie rechtsgeleerdheid en
staatswetenschappen de heeren jhr. mr.
J. W. Quaries nan Uffferd, commissaris-
der Koningin in Zeteland., t« Middelburg,
en W. A. Kleijja. vMa dte Toll, inspecteur