126.
Woensdag 1 Juni iSM*
164® Jaargang
Uit Stad en Provincie,
Imperiale
g"1" g
Bij Idit-nummer behoort een Bijvoegsel.
'Abonnementsprijs per kwartaal
gen f 2.30;
op üe buitenwegen om' Middelburg, en
voor de andere gemeenten per post f 2.50
voor Middelburg en agentschap Vlissin-
weekaboniiementen in Middelburg 18
cent per week.
Advertentiëu: 30 ct. p. r^gel, Inge
Bonden Mededeelingieb: 50 dent per re
gel, Bij abonnement veel lager.
Famlltebericihten en dankbetuigingen
van 1—7 regels f 2.10, elke regel mftei
80 «ent.
Kleine ad vertentEën niet groor
ter dan vijf regels druks en waarbij! i
aangegeven, dat zij ln deze rubriek mo»
«en geplaatst worden, 85 cent bij vOOrü»
betaling'. Adrerteatiën onder "brieven of
bevragen bureau dezer Courant 10 cent
extra.
Bewijsnummers 5 cent plus 2 cent voor
port per stuk.
'Advertentiën moeten, willen ze nog I
ons Mad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 UUR en des
ZATERDAGS uiterlijk HALF, ELF aan
ons Bureau bezorgd zïjh.
en 7 uur 58 min. De dienst pver de; Iloek-
ro.ute is evenveel verlengd.
4p. De minister noemde dó stopplaatsen
pp, die noodig! zijn omdat de mailtreinen
dienstbaar gtemaakt móeten worden aan
het binnenlandsch vlerkeer.
5p„ De stoppingen te Vlake en Krab-
bepjdijke zijn geschrapt vpor trein 72;
die te Breda, en Tilburg van trein 71 die
in het eerste ontwerp niet voorkwamen
en daarin zijn ppgenomjen op verzoek van
de Maatschappij „Zeeland".
6o. De vrachtprijzen naar Londen over
Vlissingen en Hoek van Holland waren
.„xvisi. Thans is de vracht van 'de sta-
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Zitting! van Dinsdag, i
De „Zeeland" en de spoorwegen,
het onderwerp dat werkelijk niet alleen
hier in deze provincie de aandacht heeft
getrokken kwam' gister aan de orde
in den vorm van een interpellatie van
den heer v. B e r e s t e ij n.
Deze heeft na een korte inleiding! die
zaak bekeken van nationaal stjandpunt.
Hij lieert groote belangen van het bij
houd van de „Zeeland" nog! eens nage
gaan: de zakelijke belangen, de- post-
belangjen en de beteekenis die deze nar
tionale lijn aan de Schelde geeft Voor
Nederland.
Iedereen mocht verwachten, dat, na
dat parlement en regeering gezegld had
den, dat de „Zeeland "moest blijven waar
zij was, de spoorwegmaatschappijen
ondanks èen andere meening zich
daarbij laadden neergelegd en mtedógpj-
werkt om den wtenseh te vervullen. Maar
dal is niet gebeurd.
De spr. sprak het uit dat de „Zeeland"
wordt vermoord, vooral door de ellendige;
dienstregeling, waarvan hij! een (Uitvoerig
Overzicht gaf.
Ten slotte stelde hij de volgtende vra
gen
1. Is het juist, dat de a.s. zomerdienst^
rejgleling 1921 voor een aantal plaatsen in
Nederland de post veel later brengt dan
volgtens de winterdiensfregteling 1920?
2. Hoe laat was men met de nachtboot
Vóór den oorlog' volgens den wïnterdienst
1920 en is men volgens den zomerdienst
1921 te Amsterdam, Groningen, Ensche
dó, Utrecht en Nijmegen?
3. Hoe lang duurde de reis Vlissingen—
Berlijn en Vlissingen—Keulen vóór den
oorlog; en thans?
4. Op welke plaatsfen stopt de Duitslche'
mail trein in Nederland volgens den win,-
terdienst 1920, die vóór den oorlog! wer
den voorbijgjerle[den, komónde van en
Iglaande naar «Vlissingen?
5. Heeft de (minister in het belang! van
liet verkeer van en naar de mailbtootleii
van de „Zeeland" wijzigingen aange
bracht, in het ontwerp zo me rdiejn sltpregó-
ling 1921? Zoo ja, waarin bestaajn die?
r6. IWaren de tarieven via Vlissingen en!
Hoek van Holland naar Londen vóór dep
Oorlog' gelijk Is daarin verandering aan
gebracht zoodat de reis via Vlissingen'
voor bijna alle plaatsen in Nedferland
duurder is?
7. Is het juist, dat het sta/lion VlisJsinj
gfen is teruggebracht van een 1ste tot
een 2de klasse station en de betrtekkingfe(n!
van ingenieur van tractie en van adjunct)-
tchef te Vlissingten zijn opgeheven?
8. Hoe laat kwam' vóór den oorlog idte
gjoed^ïóhtrein 'des avonds' aan en hoe
laat thans? Moeten nu de reizigers wach
ten op de overlading der goederen?
9. Wat stelt de 'Minister zich voior terj
verbetering' van de zomter diensttregteling
alsnog te doen
10. Is het juist, dat 'de BelgisChe auto
riteiten meer faciliteiten verleejnen voor
ipasvisa aan over Ostende door België
naar Engeland reizende passagiers dan.'
de Nederlandsche autoriteiten, en is1 de
Reigjetering voornemens in dit opzicht min
der belemmering' aan een doorreis door
Nederland in den weg! te. leggen?
Minister König heeft allerteersjt
de vragen zakelijk beantwoord:
1?' De late post is een gevolg van de
«otmterdienktregieling en feitelijk een ge
volg van den zomertijd.
2o. Bij den zomerdienst 1914 kon men
te Amsterdam zijn te 8 uur 10; thans kan
men er zijn te 10.57.
3o. De reis Vlissingen—Berlijn duurde
vóór den Oorlog' 11 uur 38 min., thans 14
ifur 53 min.naar Keulen 5 uur 1 min
tions Dordrecht, Rotterdam Utrecht, Arn
hem en de noordelijke stations lager over
den Hoek, als een .gevolg van het feit
dat de vrachtprijzen thans worden bere
kend naar den kilpmtetrischen afstand.
7o. Het station 'Vlissingten behoort nóg
tot klasse Ia.
8p. Vóór den oorlog' kwamen de ijl-
g|oeidereMtreinen 'te Vlissingen aan om!
'10.20, thans te 11.45. Bij grooten aanvoer
van goederen kan het gebeuren dat de
afvaart van de bdot móet Wachten op
de overlading. Doch dfan moet men snel
ler varen in verband unlet de bederfelijk
heid der ig|öëderen.
9,o. Getracht zal worden de vterbindin-
gen Oiver Nederland voor beide ^route's
zooveel mógelijk te verbeteren. De Great-
Eastern Railway, die de bootverbinding
over den Hoek exploiteert, "klaagt even
zeer over concurrentie van Ostende.
lOoi. Het transito-verkeer en pasrege
ling zal zóóveel mogelijk Worden verge
makkelijkt.
'En daarna gaf de Minister nog teen
iaöntal de(tailmeded(3elingjen, o. a. over
de vermindering Van hfet reizigers'-aan|tal.
Hij wees er op, dat tusschjen Enge
land en Duitstehland tegenwoordig al
leen teenig verkteer vian beteeknis be-
slaa|l naar het bezette gebied, doch diat
gaat hoofdzakelijk ovter Osftendte. De mail-
trein moet daarom samenvallen met het
binnenlandsch verkeer.
De Engel sche kust is voor den Hoek
gunstiger gelegen d,an Vlissingen. Het
aanlal reizigers was dan ook 3 maal
Zöo groot. Het wordt gewoonte te klaJ
gen over de achteruitstelling. van Vlis
singen.
Voor de Zeeland zal m(eL Juni ge
reden worden Imfst een trein Vlissingten—
Roozendaal, Waarin niet mteer zullen rei
zen dan 34 reizigers. Bovfendien een:
trein Boxtel—Wes'el met Ï6 reizigers,
w.aarvan de kosten op f 1616 per 'dag
worden geraamid, Iwat de spoorweg
maatschappijen matig gerekend per
jaar zal kosten 4 ton. Zullen deze nu
niet trachten zooveel mógtelijk die treinen)
met reizigers te vullen? liet is dus ge-
wensCht, dat het binnenlandsch vjer-'
keer daarvan ook profiteert.
Met groote verbazing zeide de heer v.
Boreste^n geluisterd te hebben naar
hel betoog vian den Ministjer die met
groote juistheid als een boekhouder
voorrekent wat alles kost. Spr. had
verwiacht dajt de Minister de groote
spoorwegpoUtiek en die Schelde-belangen
z'ou verdedigen
Spr. verwijt den Minister dat hij mee
werkt om de „Zeeland" kapot te maken.
Zorg eerst voor jgpedfe treinverbinding,
don komen de reizigers van zelf wel.
Waaro'm moet/ de Harwichlijn op ote-
z'elfde 'ty'ijze word/en behandeld als dof
Zeeland? Laat de eerste maar wat slech
ter behandeld worden, opdajt de Minister
het verkeer dwingt naar Vlissingen te
gaan.
De spreker stalde de volgende m o-
tie vóór:
„De Kamer,
Piet de Regeering1 van oordeel, diajt
de nationlale Scheldjelijn zooveel' mo
gelijk tot bloei gebracht moet wor
den. opdat zoowel dte reizigers
als de verztenders van goederen
èn naar Nederland èn naar het bui
tenland, daarvan gebruik kunnen ma
ken, zonder door dfe hoogere ta
rieven of onnoodig Latfere aankomst
en onnoodig vroegjer vertrek daar
van terug|gehoudjen te worden, en
de postdienst beter verzorgd be-,
hoort te worden
noodigt de Regiering uit stap
pen te doten:
lo. tot herstel vian mlailtrfeinen
in den gje^st v|an de vorige dienst
regeling1;
i 2o. tot herstel vian gtelijke tarie
ven vian Nedlerlandsche stations naar
Londen Via .Vlissingen en via Hoek
van Holland;
en g|aat over tot dje orde van den
dag."
De heer De Muralt zei mtet voor
beeldjen te kunnen aanftoonen dat de
Nederlandschg spoorweglen niet te jgóe
der trouw zijn gtewfeest tegenover de
Zeeland Uit die nieuwe staaltjes van
den he^er v. Beresteijn blijkt dat met
de sabotage wordt voortgjegaan.
Er zijn verbtet|eringen noodig'. Er be
staat een nauw vferbOnd tusschen de
uitbreiding Van de havpn van Vlissingen
en het behoud vjan de maatschappij
Zeeland.
Spr. wil naast de vragen van dien
interpellate! nog een vraag' stellen, nl.
deze: Is dó Minister bereid), te bevor
deren dat .dfe uitvoering, van de uitbrei
ding der haven Van «Vlissingten, waarvoor
de nooJige subsides door de publieks
rechterlijkte lichamen zijn toegestaan, zoo
snel mógtelijk zal plaats htebben?
Met inblies' zijn wij niet altijd klaar en
daarom zou spreker willen vragen: is de
Minister bereid een oommissie te benoe
men v|an drie dteskundigen, die niet be
vooroordeeld zijn, bij voorbjeeldi de heer
Kalff zóu er niet in mogjën zitten of
liever van drie mensehen ,in staat dei»
Minister advies te geven over wat er
móet ge-s'chicden?
De heer D r e s s e l h u ij s verklaarde
zich ook geërgerd te hebben over de
wijZe waaróp tmen de reizigers overbrengt
haar de boot, en wees er op<, dat, als
Imen iets van de haven van Vlissingten wil
verwachten, er een snelle spfoorwegVer-
binding mtet Vlissingen motet komen. Re
geering, spoorwegdirectie en particulieren
móeten samenwerken voor de verbete
ring' van de haven van Vlissingen.
De heer Heemskerk sloot zich bij
de sprekers aan. De natuurlijke toestand
is, dat men via Vlissingten eerder in
Duitschland móet zijn dan via Hoek van
Holland. De zeereis via "Vlissingen is 174
K. M.id ie via Hoek van Holland 250 K.M.
Had men nog de oude concurrentie
tusschen de Staatsspoor èn de Holland-
sche spóor, dan zou de eerste kunnen
probeeren de gelijkheid te Goch te laten
schieten vo.or de kortere verbinding! mtet
de Pruisisch-Hessisjche lijn via Venlo of
Roermónd.
Na de samensmelting' der spoorweg
directies is die concurrentie Vervallen,
en men kijkt nu alleen naar 'de "theore
tische gelijkheid oim de reizigers van
Londen via Vlissingen en via Hoek van
Holland tegelijk te Goch te brengen.
De praktijk is echter, dat de reis naar
Zuid-Duitschland zo;o kort mogelijk wiordt
gemaakt. Die quaestie is volstrekt niet,
dat de reizigters de reis via Ostenlde ver
kiezen; men prefereert de lijn over Vlis
singen, mits men zorgt v.oor snelle
treinverbindingen met doorgaande wa
gens.
Als mten ieder Oogenblik moet overstapt
pen, de aansluitingen allerdroevigst zijn
en mten een station heeft als Vlake, da|t
als er geen verbinding is met Zeeuw'sch
Vlaanderen, niets meer is .dan een halte
als Piet-Gij'zetebrug; dan denkt natuur
lijk geen enkele spoorwegdirectie er aan,
eeh trein te leggen midden in den nacht.
Daarom moet de minister door 'Onderhan
deling' met het buitenland deze zaak be
ter in orde zien te krijgen.
De heer Brautiig'am is door 's Mi
nister antwoord zeer teleurgesteld. Dat
antwoord wees op. het gemis aan hbesef
welke belanjgen er mee gemloeid z'ijn,
tem de „Zeeland" van Vlissingen uit in
.stand te houden. De heer van Beres.teyn
Wees Op. de nationale route en de postver
binding, maar spreker wil er op wijzen
dat de provincie Zeeland, vooral Walche
ren, de „Zeeland" uit Vlissingen niet kan
ontberen voor den export van haar ejgon
producten. Als de „Zeeland" er niet meer
was, zou dat voor haar fnuikend zijn.
Is deze minister \vel de man, die in
staat zou z'ijn. om tegen de s'poorwegmaafil-
schappijen voor de belangen van de „Zee
land" op te komten? Het zou best mogelijk
z'ijn de ochtendaansluitingten met Gro
ningen te krijgen, als men maar de dienst
regelingen beborlijk inrichtte.
Sprekers vertrouwen in dezen minister
is echter absoluut geschokt.
Zoowel deze spreker als de heer B o n-
a e r t s wezen op het feif, dat de H.
IJ. S. M. gteïnteresseert is' bij de Great
Eastern. En laatstgenoemde drong er op
aan, een proef te nemen door g(0iedje|
treinen.
De heter Mar chant ten slotte pro
testeerde er tegen dat hier veter eén ge
legenheid is, waarbij de Kamer niet vol
ledig is ingelicht, en dat de regeerimg|
niet de indertijd door Minister v. IJsL
selsteijn toegezegde waarborgen hleóft)
verkregen, dat de belangen der „Zteejand"
niet zouden wordten benadeeld.
In zijn dupliek besprak Minis'ter
K ritg TWg enkele on'dferldeelem. Hij' die(ej-
de o. a. mee aan den directeur-gcnefiiaall
der posterijen opdracht gegeven te heb
ben te iondjerzoeken hjoe groot het post
verkeer is naar de plaatsten die in het [ge
drang zijbi gekomen. Blijkt dit groot dan
zal hij nadere maatregelen nemen.
Wat (de vragen in de motie-van Bere-
steyn betreft, wil spreker wel verklaren
dat hij daaraan zooveel mogelijk)
zal voldoen. Of daarvóór eten commissie
zal worden benoómld, kan spreker nu
niet- toezeggen. Hij zal overwegen of dat
mógelijk is.
De motie werd toen z. li. si. aan-
genome n.
De rest yan den middag werd besteed
aan de interpellatie van den heer D u y S
betreffende de verhoudingen btestjaandte
in het college van B. en 'W. te Worm er-
(Ipjgi Med.)
veer in verband met het, beleid Van den
burgemietester dier gemeente.. Omtrent de
Wij'ze waarop in die gtemteente het beljeiid
wordt gevoerd in zakte de volkshuisvesj-
tinjg; en de houding, die de regeering in
deze zakten heeft aangenomen, en voorts
omtrent de vraag; of (dte regteering bereid
is onmiddellijk maatregelen te nemen, dat
de woningbouw terstond wordt voortge
zet.
NIEUWE DJAMBI-NOTA VAN
AMERIKA.
De regiering der Vereen. Staten heeft
een nieuwe nota naar Den Haag. gezon
den ,protes(teerend tegen de bewering
\an het te l,aat indienen van hun verzet
tegen de petroleumpolitiek in Djarabi,
en de vroegere verklaringen handhavend
HAD-JE-MEMAAR.
Het bedankten van Had-je-me-maar yooT)
lid Van den Amsterdamschlen Gemeente
raad nièn zie het bijvoegsel is door
hem geschied toen hem in de .gevangenis
de voorgeschreven stukken van zijn ver
kiezing werden gebracht. Hij heeft toen
geheel uit eigen- beweging verklaard niets
me! de vferkiezing te doen te willen heb
ben, en ondierteektende heit formulier,
dal hij zijn benoeming nilet aanneemt.
brand zulk een apparaat góede diensten
kan doen, al zal mten steeds goed doen
ook onmiddellijk de brandweer te waar
schuwen.
Nog zij opgemterkt, dat na gebruik der
apparaten voor brand deze gratis pp
nieuw worden gevuld. De heer Nol ver
strekt. aan belangstellenden gaarne alle
verdere inlichtinglen.
- Directe belastingen. Verplaatst met
1 Juni A. J. Eekman rijksklerk san'Ber-
neuzen naar Hulst; D. Jansen, rijks-
klerk vfan Hulst naar Sas van Gent;
mtet '1 Augustus de kommies 2e kl. J. P
Slager vian Amsterdam naar Aarden-
burg.
o
Uit Middelburg.
Onder groote belangstelling van de
zijde van het publiek en in tegenwoordig
heid óm. van den commissaris van politie
benevens den gemeente-bon wmeester en
enkele brandmeesters werden gisteren
,aan den Kanaalweg alhier, bij' de zwem
school proeven genomen met het vuur-
bluschapparaat „De Vuurdooder", hoofd
vertegenwoordiger voor Zteeland, de heer
A. A. Nol, Gravenstraat alhier.
Dit apparaat is een Lange buis, welke
men aan het oog aan een kram aan de
muur ophangt. Breekt er brand uit dan
trekke mten het met kracht naar beneden
en blijft het deksel aan den kram1 hangen.
Het apparaat is nu voor het gebruik ge
reed, en de poeder, die er in is, kan
op de vlammen worden geworpen.
Om een bewijs te leveren, wat dit vpor
uitwerking heeft, werd eerst een hoevteep
heid teer op den grond gestort en ontsto
ken, waarbij telkens benzine in de vlam1-
men werd gespoten. Toen alles in vollen
gloed stond was slechts een deel van
den inhoud van een apparaat noodig' om
de vlammen in een paar seconde te doo-
ven. Ditzelfde bleek 'tot tweemaal toe
bij het in brand steken van een ton
met teer, eveneens met petroleum en
bezine bespoten, maar het sterkste staal
tje werd gteleverd, toen een vrij ruim
gebouwtje, geheel gevuld met houten
latten, en van binnen geteerd, door
middel van papier, benzine en petro
leuih in brand gestoken werd. De lie
vige hitte, daardoor veroorzaakt, deed
de lOim'staniderS tot op een eerbiedigen'
afstand wegvluchten. Ook nu was slechts
één apparaat noodig om' 'de vlammen
geheel te dooven.
De proef heeft o.a. getoond, 'dat bij
zelfs meer dan een eerste begin van
U11 Z MI d-B te v e 1 a n d.
Bij Kon .•besluit is ingevolge de be
palingen der IWoningiwfet tegen een rente
van 5 pet. een voorschot uit :s rijks kgs
verleend.
aan de gemfeente Goes van ten hoog
ste f 25.400 (annuïteit 5.132 pet., jgfedu-
irende 75 jaar tie völdoen) en van ten hoog
ste f 220.000 (annuïteit 5.478 pet., gjflH
durentte 50 jaar le vjoldoen), ten behoeve
Van de Goesche W oningbo uw vereen iging
„Algemeen Belang"aldaar, voor' het ver-
laijgeii van bouwterrein en den bouw van
35 arbeiderswoningen; jaaiiijksche 'bij
drage in de b|etaling. van de annuïteit
vhn het bouwvoorschot van ten hoogste
f 5842.60.
In de Maandag' gehouden al-
igtemeCne vergadering' van 'ingelanden
van het waterschap W aard e werd de
rekening gofedgekeurd met een .göedl slot
van f 736.61; en de nieuwe begrooting
vastgesteld op f 19.889.656 met f 1308 895
.onvoorzien. Het dijkgesehot met f 4per
H.A. en alzoo gebracht van f 14 op f 18
per H.A.
Eene Verhooging van het salaris van
den polderopzichtjer werd niet goedge
keurd.
De gtestfelde vergjopding voor gemis
van vrije woning aan den genoemden
opzichter werd goedgekeurd. Het salaris
blijft f 1500, terwijl goedgekeurd werd
dat de opzichter zoo mogelijk bijverdien
sten mag' maken.
Uit de rekfeningi blijk,! ,dat de nieuwe
s'puiboezem f 251.63 mfeer gekost heeft
dan de djaarvóor uitgetrokken som. ten
bedrage vian f 12000. Besloten werd dat
de oude spuibójezem mag opgeruimd wor
den. De vrijigiekomen steen zal aan de
beslaande Iglooiïngjen moeten worden ver
werkt,
Dinsdagnamiddag sprong te 's-Gra
ven polder de 7-jarige W. Nieuwdorp
uit een toom',«waarin hij geklommen was
en 'brak zijn rechtfcr been. Zijn kameraad
jes brachten bóm thuis, Waar de dokter
een voorloopig vferband legde.
In de Maandag' te Borssele ge
houden vergad/ering van ingelanden van
den Koningspolder w(erd de rekening!
viastgesteld als volgt: ontvangsten waren
f 948.93®, uitgaven f 505.53®, góed slot
dus f 443.40. Het dijkgesehot wterd be
paald op f 8.90 voor de schotbare gron
den en f 7.40 voor de vroonen. De be
grooting werd Vastgesteld op f 1321.15
in ontvlang1 en uitglaaf.
Maandag vergladerdfe te Borssele
de ingelandjen Van den Citterspolder. Op
de UFiibtAteling voor dijkglraaf werden ge
plaatst 1. H. van 't Westeinde, 2. Jac. v.
't Westeind'e, 3. M. van 'l Westeinde en
op die van plaatsvervangjend dijkgraaf 1.
J van de Veldje, 2. L. de Winter, 3. D.
Ges'chiere. De rekening werd vastgesteld
in ontvangsten f 1618.65 in uitg|aven öp
f 1211.89®. Het goed slot is dus f 406.75®*
Hel dijklges'chot zal Wedragen f 7 per
H.A. De begrootin.g bedraagt in ontvang
en uitglaaf f 1363.61®.
o
Uit Tholen.
Te Thol en wjbrd Dinsdag verga
dering gehoudfen van die polders- Broek
en Riooland, in eten vorige verga
ring werd het voorstel om een stoomge
maal te stichten Hen behoeve dezer twéé
polders met 12 tegen 12 stemmen Onbe
slist gelalen: vtdgtens het reglement had