MIDDELBERGSOHE ('OUR A ST.
I*. 224.
156° Jaargang.
Maandag
22 September.
De plannen van minister
Trenb.
Uit Stad en Provincie.
1918
Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon» en Feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoowel voor Middelburg als voor alle plaatsen in Nederland Iranco pp. f 2.
Afzonderlijke nummers kosten 5 cent.
AdvextentiKn bij abonnement op vooideelige voorwaarden.
Prospectussen daarvan zijn aan het bureau te bekomen.
Advertentiën voor het eerstvolgende nummer moeten des middags vóór één uur
aan het bureau bezorgd zijn.
Advertentiën 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en
alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50; elke regel meer
20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters naar de plaats, die zij innemen.
Tot de plaatsing van advertentiën en reclames, niet afkomstig nit Z e e 1 a njd, betreffende
Handel, Nijverheid ea Geldwezen, is gerechtigd het Algemeea Adverteiitle-Bnrea*
A. DE EA HAK Az., Jf.Z. Voorbargwal 266, Amsterdam.
Ba
i courant behoort een bjjvoegi
Zij, die zich thans op ons
blad abonneeren, ontvangen de
nummers tot 1 October gratis.
Wat in dc Troonrede werd aangekon
digd als „nel kosteloos verleenenvan
ouderdomsrente aan behoeftige ze
ventigjarigen die gedurende een te be
palen termijn geen ondersteuning
genoten van een instelling van weldadig
heid", was duidelijk, en de door ons ge
spatieerde woorden geven scherp de lij
nen aan, waarin de plannen van minister
Treub gaan.
Hetzelfde kan gezegd worden van het
aangekondigd voornemen om de verze
kerden volgens de Ziekte-wet ook een
recht'pp geneeskundige hulp te verleenen.
Maar wat bedoeld wordt met de aan
gekondigde wetsontwerpen tot vereen
voudiging van de Invaliditeitswet en Ra-
denwet, was uit die zinsnede der Troon
rede niet op te maken, en is ook nog
niet duidelijk geworden uit de nadere
toelichting, gegeven eigenaardig ge
noeg! in de Finahcieele nota van mi
nister Bertling.
iWe hebben dat gedeelte reeds meege
deeld, maar willen nog eens herbalen,
dat volgens die nota de regeering zich
ten opzichte van de invaliditeitsverzeke
ring voorstelt „niet alleen te vereenvou
digen maar ook een regeling te treffen
waardoor de invaliditeitsrenten, rekening
houdend met den leeftijd, zich tot een
noodzakelijk minimum zullen bepalen dat
verband houdt met de ouderdomsrente."
Dat kan moeilijk iets anders beteeke-
nen dan een verlaging van de invalidi
teitsrenten van de wet-Talma.
Maar daarop volgde dan in de Finan-
cieele nota nog een andere belangrijke
meedeeling, nl. dat „hetgeen boven dit
minimum noodig zal zijn, moet gevonden
worden door vrijwillige verzekering."
Evenwel zal met de voorstellen tot aan
moediging van zoo'n vrijwillige verzeke-i
ring „gewacht worden tot eerst de her
ziening der Invaliditeitswet zal zijn tot
stand gekomen."
En hier moet nog aan worden toege
voegd dat deze herziening van de Invali
diteitswet, gevoegd bij „de vermindering
der administratiekosten", en dan ook het
jaarlijks op de begrooting brengen van de
kosten der ouderdomsrente dat dit
alles de rijksbijdrage van art. 20 der In
validiteitswet tot omstreeks de helft zal
verminderen.
W.e zouden niet graag geroepen worden
om nu aan een ander te vertellen hoe
hij zich het stelsel-Treub heeft te den
ken. En er is trouwens ook weinig aan
verbeurd dat „men" nog een poosje moet
wachten vóór men weet wat deze minis
ter zal voorstellen.
Maar toch hebben de gedane aankondi
gingen ons genoopt nu reeds in de
„Handelingen" op te slaan wat de heer
Treub betoogd heeft in de groote rede
voering door hem 16 en 17 October van
het vorig jaar gehouden bij de algemeene
beschouwingen over de Invaliditeitswet.
Immers in die redevoering v— getuigend
van buitengewone kennis en hoog staande
opvatting van het onderwerp heeft hij
zijn standpunt ten opzichte Van het vraag
stuk der verplichte verzekering aange
geven.
In het eerste deel van die rede heeft
heeft hij om zijn eigen samenvatting
te gebruiken uiteengezet waarom hij
zich niet vereenigen kon noch met de
staatspensionneering gelijk die door den
Bond van Staatspensionneering wordt
voorgesteld en verdedigd, noch met de
staatspensionneering die niet anders be-
■doedt te. zijn dan staatsarmenzorg, aan
gevuld door vrijwillige verzekering met
staatshulp. Evenwel met deze toevoeging,
dat hij wel bereid zou zijn als overgangs
maatregel voor de ouderen, Wie ,men langs
den weg der verzekering niet kan helpen,
een lijdelijke slaatspensioneering naar
Deensch model te steunen, mits die
maatregel vastgekoppeld werd aan een
reeds Van den aanvang af ingevoerde ver
zekering.
Het is niet overbodig dat weer eens
in herinnering te brengen, nu de af
scheiding van Iden heer Treub van de con
centratie zoo vaak tot een verkeerde be
oordeeling van zijn opvattingen heeft ge
leid*)
In het vervolg van diezelfde rede heeft
de heer Treub bepleit verplichte verzeke
ring met vrijstelling der lage loonklassen
van premiebetaling, waarbij hij wel er
kende dat men met die vrijstelling in
principe te doen heeft met een element
an armenzorg, maar tevens er op wees
dat Uier het practische moreele nadeel
van staatspensioneering ontbreekt, omdat
arbeider dier lage klassen zou nala
ten naar hooger loon te streven, alleen
ter wille van den stuiver of het dubbeltje
dat hij dan zou moeten afstaan.
.Voorts heeft hij, onder nog veel andere
dingen meer, getra,cht, de bezwaren te
ontzenuwen, aangevoerd tegen uitbrei
ding der verzekering lot niet-a^beiders.
M^ar tevens heeft hij betoogd dat men
„er niet komt" in het systeem van minis-
ler-Ta,lma met zijn Radenwet. Hij was het
er mee eens:
„dat men met de controle, zonder
het belang van de verzekerden zelf,
bij het tegengaan van simulatie en
het ontduiken van bijdragen er
niet komt. Ik geloof dus ook dat in
dien er van deze wet in de uitvoe-
wet in de uitvoering iets zal komen,
en vooral wanneer deze wet zal wor
den uitgebreid tot niet-arbeïders,
men noodzakelijk het systeem van de
Radenwet op zij zal moeten zetten."
Maar omdat hij toen geen kans zag dien
sta-in-den-weg op zij te zetten d.w. z.
bij amendement had hij geen princi
pieel amendement op dit punt ingediend.
Dat zijn belangrijke woorden in den
mond van iemand, die nu geroepen is
die invaliditeitswet toe te passen.
En in verband daarmee is ook zeer
gewichtig de daarop volgende bekende
uitval over den bureaucratischen geest
vap het ministerie van Landbouw, en
speciaal aan de afdeeling voor arbeid
het ministerie aan welks hoofd hij nu als
minister geplaatst is.
Hij erkende dat het de bureaucratische
inrichting dier Radenwet is geweest,
welke hem de overtuiging ontnam, dat
men door organen, door de wet ingesteld,
„een regeling zou krijgen, waarbij men
zooveel mogelijk den geest van de coöpe
ratie, den geest van het zelfdoen bij de
inenschen opwekt."
En daarop liet hij de onderstaande toe
lichting volgen, welke een zeer eigenaar
dige beteekenis krijgt in den mond van den
man die nu zelf de door hem hierin
bedoelde opvolger is
Ik behoef niet te zeggen waardoor
ik er toe gekomen ben, maar ik
heb den indruk gekregen, dat aan
het geheele ministerie van Land
bouw, en speciaal aan de afdeeling
Arbeid, het begrip bureaucratie zoo
diep zit, dat als er een volgende
minister komt in de plaats van den
heer Taima, wij toch niets anders
waarbij aan de inenschen geen me
dezeggenschap bij de uitvoering
wordt gegeven), en dat deed de deur
bij mij dicht
Ik ben overtuigd dat, wanneer wij
moeten krijgen een organisatie van
het Ministerie van Landbouw uil-
gaande, welke Minister er ook zit,
die even bureaucratisch zal blijven,
eu men even .weinig besef zal hebben
van de noodzakelijkheid om de
krachten, in het volk levende, voor
deze belangrijke zaak te gebruiken.
Altijd zal men van uit het Ministerie
den opzet krijgende ambtenaren
moeten het doen, die ziju per slot
van rekening de eenigen die dat
kunnen.
Vandaar dat ik tot de conclusie
ben gekomen, dat men niet moet
loslaten de verplichte verzekering,
maar dat, als er iets van terecht
zal komen, de uitvoering zooveel mo
gelijk moet wezen bij de vrije orga
nisaties, opkomend uil liet volksleven
zelf.
Zou de heer Treub bij het uitspreken
van die woorden ook maai* een zweem
van vermoeden hebben gehad dat hij het
wel eens kon zijn, die met dat bureau
cratisch departement zou moeten werken?
Maai-, wat van meer belang is: Zou
men in die woorden niet een aanwijzing
hebben te zien van de richting waarin
minister Treub de aangekondigde vereen
voudiging van de Radenwet wil tot stand
brengen? En tevens, hoe hij een vermin
dering der administratie-kosten zal trach
ten te verkrijgen?
Hel is van iemand van de karakter
vastheid van den heer Treub, en die zos
terdege weet wat hij zegt, niet te ver
wachten dat hij in zijn voorstellen ver zal
afwijken van zijn zoo kort te voren ver
kondigde meening, al zal ook in aanmer
king moeten worden genomen dat hij
toen sprak als Kamerlid over een wets
ontwerp, en nu staat als minister voor
aangenomen, en reeds ten deele in
staat van uitvoering zijnde wet.
Maar wanneer het hem lukt een bevre
digende regeling te vinden, die werkelijk
gebruik maakt van hetgeen er in het volk
leeft, en nog tot sterker leven gebracht
kan worden, dan kan hij er van verze
kerd zijn, dat hij de instemming zal heb
ben van allen, die juist het gebrek daar
van in de wet-Talma een der ernstigste
fouten vonden.
Dat geldt zeker voor een groot deel
der vrijzinnigen, ook van hen die liever
de geheele wet-Talma wilden op zij
schuiven.
En wellicht ook voor velen rechts, die
het vorig jaar, dank zij dien, allesbehalve
verheffenden, dwang van het politiek
partij-belang, maar alles lieten passeeren
waJt hun in Talma's ontwerp tegenstond
HET AFLATEN VAN HET KANAAL.
We zijn nu weer voor een poosje be
vrijd van den ergsten last, ondervonden
door het aflaten van het Kanaal door
Walcheren. Heden was het water in Ka
naal en aansluitende grachten weer op
normaal peil.
Maar al is de misère voor ditmaal
achter den rug, het is nu juist de tijd
om, met het oog op een volgende afla
ting, openlijk uiting te geven aan de veel
vuldige klachten die opgaan over de wijze
waarop bij deze aflatingen de belangen
van anderen worden benadeeld.
We stellen natuurlijk voorop dat al-
terstaat vrij aanzienlijke kosten en veel
ongemak hebben.
In de eerste plaats allen die moeten
lossen en laden aan de kaden. Een deel
der stoomboolen kan niet op haar ge
wone plaats aanleggen, en moet naar de
Loskade. Gevolg: aanzienlijke uitgaven
voor sleeploon. De verschillende hande
laars, die pakhuizen bezitten aan den
Korendijk, kunnen de schepen en booten
niet voor hun deur krijgen, maai* moe
ten het aangevoerde ook per wagen over
brengen, wat natuurlijk geld kost, en aan
sommigen gedurende een volle week
zeer veel.
En behalve de kosten: het groote on
gemak. Als alles tegelijk aan de Loskade
koint is daar natuurlijk plaatsgebrek,
wal moet leiden tot eindeloos verhalen
der booten en schepen, en tot groote
vertraging. We hoorden van winkeliers,
die daardoor eenige dagen te Iaat in
het bezit van hun goederen kwamen. Bo
vendien is het laden in die laag onder
de kaai liggende schepen, zeer lastig,
en soms bij zware dingen niet mogelijk.
Telt dal alles niet mee Zouden al die
extra-onkosten van die velen niet grooten-
deels, zoo niet geheel opwegen tegen de
bezuiniging die de Waterstaat verkrijgt
door 'l uilsparen van een afdamming?
En bovendien, wat voor aanspraak kan
de Waterstaat er op maken, dat anderen
zich telkens weer uitgaven en ongerief
getroosten alleen om den Waterstaat of
een aannemer zuiniger te doen werken?
iWe weten wel dat de Waterstaat tel
kens aan enkele der meest belanghebben
den vraagt of ze ook „bezwaren" hebben.
We weten ook dat die enkele ge
meente, houthandelaars, meelfabriek en
misschien nog een zich meestal bepa
len tot de verzuchting dat hel erg las
tig is, maar dan verder maai* toegeven.
Niemand verzet zich graag tegen zoo iets.
Maai* de scheepvaart heeft geen advies
uit le brengen, en !de handelaars evenmin
We maken ons daarom tot tolk van him
klachten.
En mogen we dan ook nog eens de be
langen bepleiten van hen, die den last
hebben gehad van den afschuwelijken
slank, welke zich ditmaal eenige straten ver
an de kade af verspreidde Het was een
smeerboel! En nu is hel misschien niet
wetenschappelijk uitgemaakt dat men van
stank ziek wordt. Maar de aan de lucht
gekomen vuiligheid die men daar onder
langs de kaaimuren zag liggen, gevoegd
bij wat men rook, waren toch werkelijk
wel voldoende voor de overtuiging dat
zoo'n toestand niet gezond kón zijn. De
Gezondheidscommissies gaan wel aan
'l werk voor slankverspreidende wantoe
standen van heel wat minder omvang
Hier wordt door den Waterstaat zelf
zoo'n toestand geschapen.
Uit Middelburg.
Naai* wij vernemen, zal de heer mr.
E. E. van Raalte lid der Tweede Kamer
voor het kiesdistrict Middelburg, in het
eind dezer week alhier vertoevende, dege-
Zaterdag was het bezoek nog tamelijk
groot geweest.
Terwijl binnen de voorstelling steeds
voortging was men buiten reeds aan het
afbreken. Toen de bezoekers buitenkwa
men was van liet geheele circus niet
veel meer dan de hoofdtent over en wa
ren reeds verscheidene convooien op weg
naar Vlissingen, waar reeds hedenavond
de openingsvoorstelling wordt gegeven
Het viel velen op dat dit circus blijk
baar vergunning had gekregen om met
twee wagens aaneengckoppeld te rijden,
wal hier anders bij politieverordening
erboden is.
Door de politie alhier is een uiin-
jarige vreemdeling aangehouden, die
zwervende werd aangetroffen. Daarna is
de man over de grenzen gezet.
Zaterdagmiddag is iu hel Militair Te
huis alhier op een door belangheb
benden belegde vergadering definitief be
sloten lol de oprichting eener onderlinge
brandwaarborgmaatschappij voor geheel
Walcheren (voor onroerende goederen).
Als voorzitter treedt op de heer F
Maas Wz te Koudekerke.
Hel Middelburgscli Muziekkorps zal
Vrijdag 26 Sept. 1913 des avonds te 7i/s'
uur op het Molenwater een concert geven.
Te beginnen met Zondag 5 October zal
de leeszaal alhier weer des Zondags
geopend zijn.
Op de bibliotheekvoordracht van 15
Oct. zal dr. Van Rijswijk een beschrijving
geven van een reis door Bretagne door
hem zelf gemaakt
De lezing wordt opgeluisterd door licht
beelden.
U.it .Vlissingen.
Het „Hbld. van Antw." deelt mee, dat
de heer Hellepuüe, Belgisch minister van
openbare werken, dezer dagen te Vlis
singen aan boord van de Lapland is
gekomen om getuige le zijn van de moei
lijkheden, welke groote schepen te over
winnen hebben bij het opvaren dei*
Schelde
De dagboot „Koningin Wilhelmina"
Zaterdagavond verwacht, heeft ter hoogte
van den Wandelaar aan het anker moe
ten komen, tengevolge averij aan een der
raderen Den volgenden nacht is het
schip door twee sleepbooten te V l i s-
singen op de haven gesleept.
De boot kwam eerst 's nachts tegen 2
uur op de haven. De Berlijnsche mail-
trein vertrok te half drie. De reizigers
voor Holland bleven in de wachtkamer
van het station wachten op den trein van
4.45 u.
De heer J. H. Hemelrijk, klerk-telegra
fist bij de Maatschappij tol exploitatie van
staatsspoorwegen te Scheveningen wordt
met 1 October a. s. overgeplaatst naan
station Vlissingen.
Uit Walcheren.
Bij een twist tusschen twee jongelieden
„en die hem over ïïgem'betogêr'mod.- le S e r o O s k e r t e op Zalerdag 11 kreeg
ten wenschen te spreken daartoe in de een ter twistenden met een spa snik een
f. wj i_slae tepen het hoofd, dat er een
tijd een of ander bezuinigingsbelang voor
een of ander werk de aanleiding is voor
zullen krijgen (dan nl. een regeling den Rijkswaterstaat om maatregelen te
nemen tot aflating van 't kanaal. We spre-
Dit artikel moesten we Zalerdag ken hier van den Rijkswaterstaat, omdat
aanhouden omdat er geen plaats was. het duidelijk is dat het ten slotte de Rijks-
Maar inmiddels hebben we een nieuw waterstaat is, die daarover beslist. Naar
bewijs gekregen dat het niet overbodig is we vernamen zijn het ditmaal de werk-
nog eens aan de juiste woorden van den zaamheden aan de spoorwegbrug over de
heer Treub te herinneren. In het Zater- Ax*ne geweest, ten behoeve waarvan het
dagnummer van „De Zeeuw" wordt in kanaal werd afgelaten. Het doet er ech-
een artikel over hetzelfde onderwerp ge- ter niet toe waarvoor het gebeurtde
zegd dat de heer Treub, die in October hoofdzaak is dat men gebruik maakt van
van het vorig jaar tegen staatspension- de door dit kanaal geboden en elders
neering was, er dan nu beslist vóór is. meestal afwezige gelegenheid om door
Men ziet uit het bovenstaande dat hij toen verlaging van den waterstand het werk
wel degelijk een pensionneering volgens van den Waterstaat of van den aannemer
het Deensche stelsel goedkeurde als over- te vergemakkelijken,
gangsmaatregel bij de invoering van een Maar nu de andere kant: de perso-
verzekering, iets wat hij nu nog voorstaat, nen die door de zuinigheid van den Wa-
gelegenheid stellen te Middelburg ho
tel Verseput Vrijdag 26 Sept. a. s. tus
schen tien en twaalf uur v.m. en te V1 i s-
s i n g e n Bad-hotel Zaterdag 27 Sept. zelf
den tijd.
Men verzoekt ons de kiezers voor de
Provinciale Staten in het district Mid
delburg, die mede willen werken de
vrijzinnigen in dat college de absolute
meerderheid le verschaffen, er nu reeds
aan te herinneren, hoe noodzakelijk het
daarvoor is, dat op 30 September ieder
zorgt in de stad te zijn. Indien een,
lezer mocht vernemen dat een ander
plannen maakt dien dag weg te zijn, dan
wordt hij verzocht, hiervan aan het be
stuur van de vrijzinnige kiesvereeniging
kennis te geven, liefst tijdig en schrifte
lijk. Ook opgave van hen die moei
lijk loopen of die te weinig tijd heb
ben om naar de stembus te gaan, is drin
gend noodig. Door deze opgaven te doen
vergemakkelijkt men liet werk van ge
noemd bestuur en draagt men een steen
tje bij aan de pogingen om de vrijzinnige
gedachten te doen zegevieren.
Gisteravond gaf het circus Wilke |op het
Molenwater alhier zijn afscheidsvoor-
stelling. Het bleek dat het uitgaande pu
bliek hier niet groot genoeg is om
avonden achtereen het circus te vullen,
slag tegen liet hoofd, dat er een ga
pende wonde ontstond. Geneeskundige
hulp moest ingeroepen worden. De rech
ter zal uitmaken of de dader er voor aan
sprakelijk is.
Uit Zuid-Beveland.
Zalerdag was voor de afdeeling Ier-
se ke van het Leger des Heils een ge
wichtige dag. Het aanmerkelijk ver groote
en verbeterde vereenigingslokaal is onder
leiding van commandant Ridsdel feestelijk
ingewijd
Deze week is te Ierseke een post-
duivenwedstrijd-vereeniging tot stand ge
komen onder den meer weiluidenden dan
toepasselijken naam van „De groene olijf
tak".
Zondagraogren werd te Waarde aan
den Scheldedijk in de onmiddellijke nabij
heid van het dorp een lijk van een zee
man gevonden. Men heeft liet in een lijk
kist geborgen voorloopig in het lijken
huisje op de begraafplaats, geplaatst. Het
lijk was gekleed in een oliejas, terwijl
er niets anders op gevonden werd dart
een knipmes. Vermoedelijke ouderdom:
tusschen veertig t\ vijftig jaar.
Met ingang van 13 Oct. a. s. is de teta-
grafist Mar. Roovers bij de S S. te Ril-
het was erg leeg en daardoor ongezellig, land Bath verplaatst naar Breda