MIDDELBÜRGSCHE
COURANT.
am
r 267.
Zaterdag
1872.
9 lovember,
Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2tB Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
De prijs per 3/m.;, franco is ƒ3.50.
BIJ DEZE COURANT BEHOORT EEN BIJVOEGSEL.
Middelburg
November.
EEN ENGELSCHMAN OVER VLISSINGEN'S TOEKOMST.
Voor allen die van de welhaast voltooide spoorweg
en havenwerken op Walcheren de zekere verwachting
koesteren, dat zij een nieuw tijdperk van bloei zullen
openen voor Vlissingen in de eerste plaats, maar
daardoor ook de welvaart van de stad onzer inwoning,
onze provincie en ons vaderland zal bevorderen, is
het een verblijdend verschijnsel en een goed omen,
wanneer van verschillende zijden de aandacht gevestigd
wordt op de groote voordeelendie Vlissingen als zee
haven en als stapelplaats voor het internationale han
delsverkeer biedt. Het is toch niet voldoende dat ton
nen gouds worden ten offer gebracht om aan kwijnen
den handel en verslapte energie nieuw leven te
schenken. Ook de beste wil en de grootste volharding
zijn, vooral in den tegenwoordigentijd, niet voldoende
om de omvangrijkste werken aan hun doel te doen be
antwoorden en leven en vertier te brengen op plaatsen,
die tengevolge van de veranderde tijdsomstandigheden
den rang verloren, dien zij vroeger op eervolle wijze
bekleedden. Ook de belangstelling van andere natiën
moet daartoe medewerken en is evenzeer eene voor
waarde als eene goede natuurlijke gesteldheid en de
sterke prikkel van het eigenbelang.
Wat eene goede natuurlijke gesteldheid betreft, wij
gelooven dat er niemand is die dit voorrecht aan Vlis
singen betwisten zal. De belangstelling echter kan
eerst van lieverlede komen, en juist de gunstige lig
ging van Vlissingen zal daartoe noodzakelijk het hare
bijdragen. Geen wonder dan ook, dat vóór eenigen
tijd het wel is waar nog zeer vage, maar geenszins
onuitvoerbare plan, door den heer Alexander Brog-
den in the Times medegedeeld, om door eene stoom
bootverbinding van Vlissingen met de Engelsche kust
de kortste en gemakkelijkste route tusschen Londen en
Berlijn tot stand te brengenvooral bier in Zeeland met
vreugde begroet werd. Ai heelt men van dit plan later
niets meer vernomen, eene verwezenlijking daarvan
behoort toch zeker niet tot de onmogelijkhedenvooral
nu de minister van binnenlandsche zaken in beginsel
tot de spoorwegverbinding van Nijmegen en Arnhem en
de overbrugging van Waal en Rijn in het oosten van
ons land besloten heeft. In elk geval heeft het denk
beeld van den briefschrijver aan the Times de aandacht
van den Engelschen handel op Vlissingen en zijne
havenwerken gevestigd. Engeland toch en Amerika
zijn de landen, waarvan Vlissingen den bloei verwach
ten moet, dien het zich in de toekomst voorstelt.
Uit dien hoofde mag een artikel ia het November-
nommer van de Ocean Highways, een te Londen ver
schijnend geographisch tijdschrift, niet onopgemerkt ge
laten worden. Daarin toch wordt gewezen op het groote
belang dat Vlissingen's haven voor den Engelschen han
del op het vasteland heeft. „Er 13 geen haven op het
geheele vasteland van Europa, zegt de schrijver, die
grootere natuurlijke voordeelen bezit dan Vlissingen, de
stad den beoefenaars der Engelsche geschiedenis als de
cautionary torn bekend, gelegen op het voormalig eiland
Walcheren, dat sedert de verbinding van Walcheren
en Zuid-Beveland met den vasten wal een schiereiland
is geworden.
„De nabijheid van Engeland is voor Vlissingen eene
zaak van onbeschrijfelijk belang. Margate is slechts 80
en Dover niet meer dan 90 mijlen van de stad verwij
derd. Dit voordeel zal volmondig erkend worden door
allen, die de Noordzee en hare tallooze gevaren, hare
stormen gedurende den winter en de jaarlijks weêrkee-
rende treuimaren van schipbreuken en andere rampen
kennen.
„Van Vlissingen kan een stoomboot in weinige uren
de Engelsche kust of den mond van de Theems berei
ken zonder een enkel oogenblik van een of meer kust
lichten verstoken te zijn. Nergens op de geheele
Noordzee zijn zóóvele lichten zóo gunstig voor de
scheepvaart geplaatst. De gevaren waaraan de zeeman
op de Noordzee blootstaat zijn natuurlijk geringer naar
mate van den korteren afstand, en vaak moet een
stoomboot haar vaart verminderen om aan die gevaren
te ontsnappen. Bovendien, tijd is geld in onze dagen,
en een korte zeereis is een onwaardeerbaar voorrecht
voor den belangrijken veehandel van Engeland met
het vasteland."
De schrijver wijst daarna op de voordeelen welke
Vlissingen boven Bremen en Hamburg aanbiedt. De
zeereis alleen maakt een verschil van 30 uren. Boven
dien moeten b. v. de Duitsch-Amerikaansche booten al
tijd onderweg te Havre, Southampton of Plymouth
kolen innemeneen bezwaar dat voor een stoomvaart
van Vlissingen uit niet zou bestaan. Geen haven kan
zooals Vlissingen schepen van elk kaliber opnemen;
laag water of ijs zijn hinderpalen die daar nier bekend
zijn. Wanneer Antwerpen onbereikbaar is, biedt Vlis
singen in ieder jaargetijde een veilige rêe, „zelfs voor
the Great Eastern tot aan zijn waterlijn." Maar niet
alleen wegens zijn haven is Vlissingen van belang. Zijn
communicatie te water met het binnenland van Europa
is niet minder uitstekend. Niet alleen staat deze bevoor
rechte haven in directe verbinding met Schelde, Maas en
Rijn, maar zelfs met de Main en door het Ludwigska-
naal met de Donau. „Zoo kan van Vlissingen een stoom
boot door de binnenwateren van Europa direct naar de
Zwarte zee stoomen."
Die groote voordeelen zouden nog van weinig belang
zijn, wanneer er geen spoorwegen waren. Vroeger was
de industrie van het binnenland afhankelijk van de ener
gie der kustbewoners, maar heden hebben spoorwegen
en stoombootlijnen de bewoners van de verst verwijderde
streken van dien last bevrijd. Zwitserland, Beieren of
Wurtemberg vragen niet meer wat de zeesteden willen
exporteeren. Zij exporteeren en verkoopen zelf volgens
de hoogste markt aan de consumenten en koopen direct
wat zij van de vreemde industrie behoeven. Door den
spoorweg naar Vlissingen heeft deze haven daarom
vooral een onbeschrijfelijke waarde gekregen.
„Wanneer wij eene lijn trekken zoo gaat de schrijver
voort van Duinkerken naar Rijssel, DouaiValen
ciennes LuxemburgMetz en Mülhausen en verlengen
die naar Bazel, Munchen en Weenen en wederom terug
naar Bamberg en Casseldan is voor alle plaatsen die
binnen dezen wijden kring zijn gelegen Vlissingen de
kortste, snelste en gemakkelijkste route naar Engeland
en Amerika," Deze weg is beter en verkieslijker dan die
over Havre of Hamburg en Bremen. Wat deze laatste ste
den betreft weegt het bezwaar eener langere spoorweg-route
niet op tegen de veel grootere zeereis van meer dan 250
mijlen. Met goede booten kan de reis van Vlissingen
naar Dover in zeven uren gedaan worden. Wanneer
slechts Margate even goed en diep was als deVlissing-
sche haven dan zou een geheele spoortrein gemakkelijk
van de eene naar de andere plaats vervoerd kunnen
worden. Voor de postverbinding met Berlijn zou de weg
over Vlissingen eeue tijdbekortiug van 6 a 7 uren geven
tegen de thans gevolgde route over Ostende of Calais.
„De aanleg van een spoorweg van Vlissingen naar
het binnenland zegt de schrijver verder, en dit ge
deelte van het artikel verdient niet het minst de aan
dacht de aanleg van een spoorweg getuigt van den
helderzienden politieken blik der Nederlandsche regee
ring; bovendien heeft zij compensatie gegeven voor bet
verlies van twee vaarwaters door de verbinding van
Walcheren en Zuid Beveland aan den vasten wal, door
het maken van twee vrije scheepskanalen." De
goede dunk dien de Engelsche schrijver van onze regee
ring heeft zou misschien wel eenigszins minder werden,
wanneer hij kennis genomen had van het onlangs ver
schenen reglement voor het kanaal door Walcheren van
Veere naar Middelburg. Die „helderziende politieke
blik" schijnt voor het oogenblik een weinig beneveld.
Dit reglement, waarmede Middelburg na lange jaren van
gespannen verwachting en na het ten offer brengen vau
niet onbelangrijke sommen begiftigd wordt, is echter van
weinig invloed op het betoog van den Engelschen schrij
ver. Want al zal Middelburg vooral de gevolgen van
dezen maatregel ondervindon, voor het internationaal
verkeer blijft althans het kanaal door Zuid-Beveland
open.
„Maar hiermede niet tevreden zoo vervolgt hij zyne
voor Nederland en onze regeering hoogst vleiende uiteen
zettingen maakt het Hollandsche gouvernement een
prachtige haven met uitgestrekte dokken aan de uitmon
ding van den spoorwegvoorzien van alle verdere gemak
ken welke een groote stoomvaart slechts verlangen kan.
Stoombooten zullen hier uitstekende loskaaien vinden,
mailbooten goede aanlegplaatsen met alle inrichtingen om
hare ladingen in den kortst mogelijken tijd te lossen
en te laden. De nieuwe havenwerken zullen in Juni 1873
geopend worden; de spoorweg naar Vlissingen is echter
reeds in deze maand in exploitatie gebracht."
Met den wenschwaarmede het artikel sluitzal
Zeeland, ja geheel Nederland niet alleen gaarne in
stemmen maar het zal de blijkbaar welmeenende poging
van den anoniemen schrijver op prijs weten te stellen, om
oaze Engelsche naburen op Vlissingen's haven opmerk
zaam te maken en zoodoende den bloei van onze zuster
stad te bevorderen. „De opening vau den spoorweg
schrijft hij is eene gebeurtenis waardig om in het
jaar te vallen, waarin de Nederlanders het 300jarig
feest hunner nationale onafhankelijkheid vierden. Toen
evenals nu hadden onze Hollandsche vrienden voor hun
toekomstigen voorspoed den blik op de zee gericht.
Toen wendden zij zich tot haar, en niet te vergeefs,
om hunnerzijds de Spaansche tyrunnen te bestrijden.
Thans hebben zij het oog op haar gevestigd tot ver
meerdering van de stoffelijke welvaart. Te Amsterdam
en Rotterdam trachten zij hunne communicatie met de
zee korter en beter te maken, terwijl zij te Vlissingen
een uitstekende haven met het Europeesche spoorweg
net in verbinding brengen. Laat ons hopen dat zij
thans evenals hunne voorvaderen vroeger zegen mogen
ontvangen op hun verbond met de Noordzee."
„Het Vaderland meent te weten zoo schreven wij
in ons nominer van 6 dezer dat eene poging, door
den minister van oorlog gedaan, om gevolg te geven
aan de uitnoodiging der tweede kamer, tot herstel van
het gepleegde onrecht aan den ex-kapitein Janssen,
inderdaad de strekking en de bedoeling had om deze
zaak allengs tot een goed en gewenscht einde te bren
gen, indien de beer Janssen daartoe wilde medewerken,
hetgeen blijkens de uitkomst niet het geval schijnt te
zijn geweest."
Het genoemde blad komt hiertegen op; niet van
Het Vaderland maar van het Handelsblad was het
overgenomen bericht afkomstig, en de redactie van
Het Vaderland stelt er prijs op dat wij onze vergissing
herstellen wij doen dit gaarne daar zij „in het
aanbod, den heer Janssen gedaan, volstrekt geen poging
ziet, om de zaak tot een goed einde te brengen, maar
wel een poging om den ex-kapitein met een kluitje in
't riet te sturen.
„Aan de hem aangeboden betrekking bij den maga
zijndienst zou een schraal traktement van, naar Het
Vaderland meent, nog geen ƒ1000 zijn verbonden, en
den heer Janssen werd zelfs niet het vooruitzicht ge
opend op eervol ontslag uit zijn vroegere betrekking.
Heeft het niet allen schijn dat het aanbod slechts gedaan
is om aan de tweede kamer te kunnen zeggen: Aan
uwe uitnoodiging is gevolg gegevenmaar mijn poging
is afgestuit op den onwil van den betrokkene?"
In de heden gehouden zitting der provinciale staten
van Zeeland is de gisteren aangevangen behandeling van
het ontwerp-algemeen reglement voor de polders of wa
terschappen in Zeeland voortgezet en ten einde gebracht.
Het geheele reglement is met 30 tegea 5 stemmen aan
genomen en zal alsnu tot goedkeuring aan den koning
worden opgezonden.
Morgen voormiddag te 10 uren wordt weder eene
openbare zitting gehouden.