MIDDELBURGSCHE
COURANT.
F 129.
Zaterdag
1872.
1 Juni.
Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2en Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
■De prijs per 3/m.francois f 3.«30.
Middelburg 31 Mei.
In the Times werd dezer dagen de aandacht geves
tigd op de voorkeur, die eene geregelde stoomvaart-
verbinding HarwichVlissingen verdient boven de
thans bestaande verbindingen DoverCalais en Dover
Ostende.
De bevoegde schrijver deelt mede dat de Croat
Eastern Railway Company aan het parlement vergunning
heeft gevraagd tot verbetering en vergrooting der ha
ven van Harwich, in verband met haar plan om tus-
schen die haven en Vlissingen een pakketvaart te ope
nen met zeer groote stoomschepen, die den overtocht in
4i uur zouden kunnen volbrengen. Een spoorweglijn
TilburgArnhem zou dan den kortsten weg leveren
tusschen Engeland en Noord-Duitschland. Het traject
tusschen Londen en Berlijn zou over die lijn niet langer
duren dan 23 urenterwijl men voor diezelfde reis over
Calais 37 en over Ostende 27 uren noodig heeft; bovendien
is de zee tusschen Harwich en Ylissingen veel kalmei
en de overtocht derhalve gemakkelijker dan in het zeer
nauwe kanaal, waar de Fransche en Belgische kust geen
voor groote schepen toegankelijke havens hebben.
Hij deelt verder mede dat de thans te Ylissingen uit
gevoerde werken die haven voor de allergrootste
schepen toegankelijk zullen maken, dat met het bouwen
van de spoorweglijn TilburgArnhem reeds een begin
is gemaakt en dat bij onze regeering op het oogenblik
de plannen in onderzoek zijn voor de beide groote brug
gen bij Nijmegen en bij Arnhem, waardoor de door
hem bedoelde kortste weg zou tot stand worden gebracht.
Wij bespreken dit bericht niet om er de onjuistheden
uit op te halen, schoon het ons wel bevreemdt dat de
schrijver, wiens naam (A. Brogden) eene merkwaardige
overeenstemming heeft met dien van den concessionaris
van de na te noemen spoorweglijn TilburgNijmegen,
niet beter ingelicht is. Men weet immers dat concessie
is verleend voor eene lijn van Tilburg benoorden 's Her
togenbosch over Ravestein naar Nijmegen, en voor eene
lijn van Nijmegen naar Arnhem, dat er alle kans
bestaat op eene totstandkoming der eerstgemelde lijn,
waarvoor sedert eenigen tijd de plannen bij de regee
ring moeten zijn ingediendmaar men weet ook dat de
spoorweglijn NijmegenArnhem hoogst waarschijnlijk
niet, en wanneer de staat geen bijstand verleent stel
lig nooit zal tot stand komen, juist wegens de hooge
kosten der beide in the Times genoemde bruggen, te
Nijmegen en bij Arnhem. Die kosten toch, op 2,0 mil-
lioen geraamd, zijn bijna driemaal zoo hoog als de
kosten van alle andere werken van den weg, die op
1^ raillioen geraamd werden: en het is bekend dat de
rege'ering met hare gebruikelijke économie de bouts de
chandelle tot heden weigeren blijft bij die zeer hooge
kosten' dadelijke hulp uit de schatkist te verleenen.
Toch is deze hulp in dit geval wel gemotiveerd. Zoo
als uit het stuk in the Times blijkt, zal inderdaad
nadat de lijn TilburgArbhem zal zijn gelegd, de
kortste weg tusschen Londen en Berlijn over Nederland
loopen. De zuiderliju der staatsspoorwegen geeft den
kortsten toegang over de haven Vlissingen naar het
welvarendste en nijverste gedeelte van Westfalen en
Rijn-Pruisen, tot zekere hoogte ook tot Zuid-Duitsch-
land, de lijn BoxtelWesel zal aan deze zuiderlijn
als verbinding van Vlissingen met Rijn-Pruisen eene
(ook voor de staatsspoorwegen heilzame en lang niet
overbodige) concurrentie aandoendoch de meest
directe verbinding LondenBerlijn, de weg die voor
zooveel Nederland aangaat althans het dichtste nadert
aan de rechte lijn, is de door den Engelschman ge
noemde spoorweg die met Vlissingen als uitgangspunt
zich te Amsterdam aan het noordernet der staatsspoor
wegen aansluit, om langs den kortsten weg naar Osna-
briick, Minden, Bremen, Hamburg, Hanover, Berlijn
enz.te komen. Al moge de winst in tijd voor deze
lijn' en sommige concurreerende Nederlandsche lijnen
slechts enkele uren bedragen, men bedenke dat men
juist voor de verste vervoeren het zuinigste op den tijd
woi^dt, zooals de boven vermelde becijfering leert,
j waarbij sterk gedrukt wordt op eene winst van 4 uren,
op een traject van 27 uren lang.
Door die winst in tijd zal men aan Nederland de
aanzienlijke voordeelen verzekeren van het directe ver
keer Harwich-Noord-Duitschlandeen verkeer van welks
verbazenden omvang ieder zich een denkbeeld vormen
kan die Ostende of Galais heeft bezocht. De staat is
tbans daartoe in de gelegenheid door eene uitgave van
diie milliocn voor zijne rekening te nemen, een goede
geldbelegging voorzeker, niet alleen om die indirecte
voordeden van welvaart en ontwikkeling, maar om de
groote winsten die hem zijn contract met de staats
spoorwegen wegens het verhoogd verkeer op de lijnen
verzekert.
Het is te bejammeren dat de hooge politiek al weder
een spaak in 't wiel van de „kar van staat"' gesto
ken heeft; was er geen ministcrieele crisis, en was
de tweede kamer een weinig meer vatbaar voor het
proza van 's lands materieel belang dan voor de poëzie
der politieke bespiegelingen, dan bestond er eenige
hoop dat men de gunstige gelegenheid zou aangrijpen
om een goed besluit te nemen. Hopen wij nu slechts
dat de nieuw optredende regeering, wie zij dan ook
zijn moge, zoodra het status quo ante weder is hersteld,
het door ons aangeroerd punt in aandachtige overwe
ging nemen zal.
Daar de directe verbinding van Londen met Berlijn
over ons land in het belang is van de schatkist, valt
er niet aan te twijfelen of wij hebben hier te doen met
een gemeen belang, niet met een locaal belang van het
land tusschen Rijn en Waal of van Nijmegen, zooals
men 'twel eens heeft doen voorkomen. In het bijzon
der echter geldt het hier ook nog een Zeeuwsch belang.
Het totstandkomen der pakketlijn HarwichVlissin
gen zal in de eerste plaats aan onze Zeeuwsche zeeha
ven ten goede komen envan Ylissingen als middelpunt,
zijne gevolgen van welvaart en ontwikkeling in steeds
ruimer kringen verspreiden. En bovendien, is eenmaal
de kortste internationale verbinding over Vlissingen
gelegd, dan zijn wij ook eene groote schrede nader
aan de stoompakketvaart op Amerikawaarvoor zeker
veel geringer hulp van den staat zal noodig zijn zoodra
Vlissingen een afvaarthaven voor groote stoompakket-
booten geworden is en een punt waarover de brieven
malen en passagiers uit Noord-Duitschland gewoon zijn
hunnen weg over de zee te kiezen.
Den 27en Juni a. zal te 's Gravenhage, ten behoeve
der staatsspoorwegen, worden aanbesteed: 1° het leve
ren, maken en stellen van meerpalen, wrijfhouten en
aanvaarrooaters aan de buiten- en binnenhavens en slui
zen te Vlissingen, langs het kanaal tusschen Middelburg
en Vlissingen en aan de loskaden te Middelburg, bene
vens eenige verdere werken; 2» het maken van gebou
wen, het leveren en stellen van aanvaarroosters, wrijf
houten en meerpalen aan de buitenhaven en de sluizen
te Veere en langs het kanaal tusschen Veere en Mid
delburg, benevens eenige verdere werken en leveringen,
het onderhouden van al deze werken en van desluizen
en de pont op het kanaal te Veere.
In de eergisteren te Amsterdam gehouden vergade
ring der Maatschappij tot exploitatie van staatsspoor
wegen is het dividend over het vorige jaar vastgesteld
op 14.17 per aandeel van f 250.
Als commissarissen zijn herkozen de heereu Storm
van 's Gravesande, Haitink en A. L. Wurfbain.
Bij beschikking van den minister van financiën is de
opdracht aan den directeur van het rijks-telegraaf kan
toor te Oss van het beheer van het postkantoor aldaar
ingetrokken.
De Staats-courant van gisteren bevat de aankoadigln:
gen vanwege den minister van binnenlandsche zaken,
dat gelegenheid zal gegeven worden tot het afleggen
van examens: in de maand. Juli a. ter verkrijging van
akten van bevoegdheid als leerling-apotheker (apothe
kersbediende)af te nemen te Middelburgen te Meppel;
in de maand Juli a. ter verkrijging van akten van be
voegdheid als vroedvrouw, af te nemen te Utrecht
en te Leeuwarden; den llen Juni a. en volgende dagen,
te Leiden, voor hen die het diploma vermeld in art. 10
der wet van 1 Juni 1865, Staatsblad nJ 59, wenschen
te verkrijgen; dea 3en Juni a. en volgende dagen, te
Amsterdam, voor hen die eene akte van bevoegdheid
als arts verlangen of hun vroeger verkregen bevoegd
heid verder wenschen uit te breiden; den 17en Juni a.
en volgende dagen, te Utrecht, voor hen die eene akte
van bevoegdheid als hulp-apotheker of als apotheker
wenschen te verkrijgen.
De Nieuwe Rotterdamsche courant is ten hoogste ver
wonderd over den brief van den minister van binnen
landsche zaken aan den burgemeester van 's Heerenberg.
Met weet, dat die burgemeester bij besluit van gede
puteerde staten van Gelderland is geschorst in zijne
betrekking, op grond van merkelijke achteloosheid,
omdat hij op 1 April, tijdens de wanordelijkheden in
zijne gemeente voorgevallenvan daar afwezig was.
Uit den brief nu van den minister van binnenlandsche
zaken blijkt, dat hij na nauwkeurig onderzoek dat
besluit afkeurt. Het blad vraagt waarom dat besluit
dan niet aan den koning tot vernietiging is voorgedragen.
De minister zegt dat hij de vernietiging had willen uit
lokken, maar daarin verhinderd werd door de vertra
ging die de beantwoording zijner brieven van de zijde
van gedeputeerde staten ondervond. Wanneer de bur
gemeester werkelijk ten onrechte is geschorst, dan is
de brief van den minister hem een schrale troostwant
dan heeft hij aanspraak op herstel in zijn ambtseer, en
dit kan niet anders geschieden dan door de vernietiging
van het besluit. „AI kon zegt de Nieuwe Rotterdam
sche courant door de ondervonden vertraging (een
vertragingdie in dit geval een burger zijn eer kostte,
en daarom te minder had moeten gedoogd worden) de
schorsing zelve niet worden verhinderd of verkort, een
koninklijk besluit tot vernietiging van het besluit dei-
gedeputeerde staten zou niettemin voor den betrokken
burgemeester groote waarde hebben gehad en zijn recht
zijn geweestomdat het hem zou hebben gerehabili
teerd: een doel dat de minister zich schijnt te hebben
voorgesteld met zijn brief, doch dat alleen te bereiken
was door de vernietiging van het onrechtmatig besluit.
Een brief van den minister heeft geen rechtskracht. AI
heeft de burgemeester er in eene raadsvergadering
voorlezing van gedaanals om zich te zuiveren van de
blaam door gedeputeerde staten op hem geworpen, de
brief heeft geen andere waarde dan die van een parti
culier advies. Het besluit van gedeputeerde staten blijft
bestaan. „Of de brief van den minister een officieel
karakter draagt of van vertrouwelijken aard is, ver
andert aan de zaak niets en lost volstrekt de vraag niet
op, waarom het besluit van gedeputeerde staten niet ter
vernietiging is voorgedragen. Evenmin kan tot veront
schuldiging strekken dat het onrecht toch niet geheel
voorkomen kon worden. Om deze reden achten ook
wij het zeer wenschelijk dat „deze vreemde zaak vol
doende kunne worden opgehelderd."
BENOEMINGEN EN BESLUITEN.
rechterlijke macht. Benoemd tot rechter in de
arrondissements-rechtbank te Haarlem mf. F. L. L. Prins,
thans rechter-plaatsvervanger in die rechtbank.
GEMENGDE BERICHTEN.
Jl. Maandag avond is te Breda in het Hof van
Holland een lang uitgesteld feest gevierd, namelijk
de verbinding van Noord-Brabant met Holland dooi
de overbrugging van het HoIIandsch diep. Aan
den ingenieur die met den bouw van de brug belast
was, den heer van den Bergh, werd als huldeblijk een
gedenkstuk geschonkendoor den heer J. Gravente
's Hertogenboschvervaardigd. Het stelt Mercurius
voor benevens de Nederlandsche Maagd, in de eene