Zaterdag 4 April 1914, Antirevolutionair 291,te Jaargang N\ 1960. Orgaan voor de Zuidliollandsclie en Zeeuwselie Eilanden. EB BLEI. 18. IN HOC SIGNO VINCES OP OEN UITKIJK. Reclames - iededeeïimjen Nachtmei1 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maasden fr, p. p. 50 Cast. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. W. BOEKHOVEN. Telelooi latere©**». Wo. t. Advertentiës 10 cent per rogol en reaal, Beelames 80 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Blenstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sij beslaan Advertenties! worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. AIS© stokken vimsf de MedaetÊ© besteiaad, Adverteisfiëo ©ai verdere Administratie franco toe te Eenden Mi den Uitgever Hotel Restaurant „HET GOUDEN HERT". Botterdam. 8. C. F. T. i LEE-Moonen. te - r ÜITGHBVBB 2 SOMMELSD1JK. De fusie der drie Liberale fracties is door mr. Borgesius, voor wat de Lib. Unie aan gaat, afgewimpeld. Een fusie (dit ter toelichting) is een sa mensmelting van partijen, die dan in plaats van elk een eigen program, voortaan, na die fusie, één algemeen program tot grond slag bezitten. Op 't oogenblik zijn er drie •programséén van de Unieliberalenéén van den Bond van Vrij Liberalen, en één van den Vrijzinnig-democratischen bond. Deze drie programs zijn de beginselen van elk der drie afzonderlijk b.v. over Kiesrecht, Onderwijs, Oorlog en Marine, Sociale wet geving, Rechtswezen, Koloniën, Pinantiën enz. Deze drie fracties kunnen nu drie wegen inslaan: of ieder op eigen risico ten strijde en ten propaganda trekken öf ieder met eigen zelfstandige propaganda nochtans in verkiezingsdagen elkaar steunen, al con- centreerend al hun kracht tegen een Rechts Kabinet; öf ze kunnen één Bond worden, één groote Liberale partij, in 't laatste ge val is er fusie en verandert ook de naam der partijen. De drie fracties hebben den tweeden weg gekozen bij Kamerverkiezingen; en den eersten weg, volgens de aanhoudende in de wielenrijderij, bij de Raadsverkiezingen. Bij deze laatste zitten de drie fracties el kaar steeds in 't haar. A Zoo dus is bij Links de toestand aldus ~Er zijn drie groepen; buiten de verkiezing propageert ieder haar eigen program; in de verkiezing werken ze allo drie met een algemeen stembusprogram, dat doelt en mikt op de gezamenlijke omverwerping van een Rechts Kabinet; na de verkiezing be kijkt iedere groep de wetsontwerpen van liet bevriende Kabinet weer uit eigen stand en oogpunt en stemt soms de Unieliberaal tegen den Vrijz. Democraat, of deze twee weer tegen de Oud-Liberalen, tenzij er in de Kamer watersnood is; dan komen ze weer alle drie den hachelijken Minister met een sleeptouw redden of ze maken een brug, waarop 't veege lichaam nog een poos kan blijven hangen. Al lang hangt die fusiekwestie in de lucht. Maar geen der drie fracties durft 't aan. In de Algem. vergad. van den Vrijz. Dem. Bond Nov. '13 zei de Bondsvoorzitter, de heer Herman Snijders: In meer dan een af deeling van den Bond en in meer dan een der partijor ganen is de vrees uitgesproken, dat de voortzetting der samenwerking tot een fusie der drie partijen zal leiden. Maar zij die dat meenen, zien spoken. Nie mand heeft dat verdedigd. Hoogstens zijn eenige voorspelen van toekomstmuziek, schuchter, in verband met de fusieidee, ten gehoore gebracht. Te spreken van stelselmatig aansturen op fusie, zooals men in een der afdeelingen heeft gedaan, lijkt dan ook nogal overdreven. In het Centraal-Comilé der drie par tijen heeft niemand een fusieplan verde digd: het is van alle zijden zelfs onmo gelijk genoemd. Ook het hoofdbestuur van dezen bond, nl. de Vrijz. Dem. Bond. acht 't vormen van een groote vrijzinnige partij onge- wenscht en onmogelijk. De Vrijz, Dem. wenscht haar zelfstan digheid onverzwakt te handhaven. Wij zijn en blijven van oordeel, dat 't vrijzinnig beginsel alleen dan nog vruchtbare en heilzame toepassing kan vinden, als 't van democratisch inzicht innig gehuwd is. De Bond moet dus voorloopig van fusie niets hebben. Ze achtte die ongewenscht en onmogelijk: hij wenschte zelfstandig heid en onverzwakt. En op welken eenigen grond wil hij de fusie niet? Omdat dan de Liberale partij klappen zou krijgen, die raak waren. En vanwaar die klappen? Omdat door een fusie de Bond van Vrijliberalen zou ingesmolten zijn in de ééne, algemeens partij; een Bond, die nog nooit eenigen waarborg voor democratisch inzicht ge schonken heeft. Fusie met den Vrij-Liberalen Bond is achteruitzetting van den wijzer des tijds; is inhalen 't Conservatisme, terwijl juist alleen de Democratie nog voor de Liberalen winst kan leveren. Ter wille van dit Democratisch beginsel wil de Bond van geen fusie weten. Naderhand heeft die gedachte van fusie de hoofden der Liberalen toch nog bezig gehouden en 't is pas eenige weken ge leden, dat in Drente de wensch werd uit gesproken om er toch maar toe over te gaan. Maar èn van Vrij-Lib. zijde èn van Unie- Liberalen kant is 't Drentsche voorstel gewezen van de hand. De tijd was er niet voor rijp. De fracties zaten elkaar veel te veel in de wielen tot op dezen dag. 'tWas en bleef een mogelijk afgrissen van zetels bij Raadsverkiezingen. Er was verdeeldheid in de gelederen, die voor fusie geen mooie beloften had. En de programs waren nog te verscheiden. Daarom: wel concentratie, maar geen fusie. De S. D. A. P. en haar succes? Wat heeft nu toch eigenlijk na de be faamde Herstemmingsfanfares, die de S. D. A. P. zoo liet schitteren, deze partij met al haar lawaaierigheid van af dien tijd uitgevoerd. Ze had 18 zetels en verloor er drie; een te Hoogezand, een te Rotterdam en één te Amsterdam, nog al in district III, nog al de zetel van Mr. Troelstra, waar men op Rood zou stemmen, al was 't een lantaarn paal. Ze weigerde de drie portefeuilles of Mi nisterszetels. Ze liet onhandig genoeg, voorbijgaan de gunstige gelegenheid om 't door haar zoo vertroetelde Algemeene Kiesrecht, uit de de kens te halen, waarin 't nu al zoo onge veer een 20 jaar lag te broeien en 't door haar invloed in 't Kabinet, nu eens flink in de buitenlucht te zetten, bestand tegen weer en wind. Ze liet onhandig genoeg voorbij gaan de gunstige gelegenheid om de uitsluiting der bedeelden tegen te gaan. En Algemeen Kiesrecht èn Staatspensi oen, die twee hoofdpunten van haar pro gram, waar ze al jaar en dag over loopt te klagen, dat ze niets opschietendie twee hoofpunten, waarmee ze de Concentratie bij de Herstemming aan den pols voelde in de bekende briefjes; die twee hoofdpunten, waarmee ze nog dagelijks te koop loopt tot vervelens toe, juist omdat zewelblaft, maar niet bijten kan tegenover Cort v. d. Linden en Treub; die twee hoofd punten heeft ze geen stap nader gebracht tot hun verwezelijking. Wat er van A. R. terecht komt en wat er dan nog van Staats pensioen wordt geleverd .'tis niets van haar't is alles van Cort en van Treub. Zij kon toezien. En nog eens toezien. Maar een hand uitsteken, neen! En wat aangaat de belasting plannen van Bertling. Ze zwijgt als een mof. Over de 20 opcenten op de Bedrijfsbelasting: je hoort ze niet. Over de Bierbelasting: je hoort ze niet. Over de Tabaksbelasting: je hoort ze niet. En toch: anti-democratisch zijn deze ontwerpen. Maar de S. D. A. P. heeft niet kunnen beletten, dat Bertling zoo optreedt en ze heeft ingediend. Ze moet zwijgen. Wat is er nu van al die fanfares en die hoogoplaaiende drukte in Juni van S. D. A. P. terecht gekomen? Dit: dat geen en kele arbeider dankie hoeft te zeggen aan die partij. Dat in elke Soc. vergadering nog sprekers op moeten treden om de porte feuille weigering goed te praten. Dat er zetels verloren gingen. Dat Oorlog en Ma rine ministers geen stap voor Troelstra en Hugenholz op zij gaan. En dat ze wel als partij haar roode tong laat zien, maar de tanden afgestompt zijn. Dat 't A. R. nog verder van huis is dan verleden jaar. Dat de salarissen noch van de postambtenaren, noch van de onderwij zers der Op. School, ook maar één cent zijn verhoogd. Dat de Gouv. Generaal Iden- Gedempte Boerensteller 63A, 63B Direct nabij de Hoofdsteeg, DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1,25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 10595. Aanbevelend, door leder aanbevolen adres. CD Het burg nog in Batavia zit en Douwes Dekker met zijn twee kornuiten zoete broodjes bak ken na al don ophef, dien ze vroeger maakten. Heel de actie der S. D. A. P. na Juni 1913 is een doodgeboren kind. Dat is door Liberalen gezegd, toen ze nog vóór de Verplichte Verzekering wareD, Aan de Liberale Unie is een Rapport uit gebracht in 1899 door de heeren Fokker, Kruseman, Molengraaff en Teilegen. Wat zeggen deze heeren: In 't stelsel van verplichte verzekering worden dus allereerst de belanghebbenden zelf opgeroepen, om d9 middelen bijeen te brengen, welke de nadeelige gevolgen van invaliditeit en ouden dag kunnen ver zachten. Hierin onderscheidt zich de verplichte verzekering van het zuivere verzorgings stelsel door den Staat, waarbij de be langhebbenden niet tot het rechtstreeks storten van bijdragen worden verplicht, maar de kosten der pensioneering uit de belastingopbrengst worden voldaan en dus door de geheele gemeenschap wor- dën gedragen. Aan dit stelsel heeft men den naam van Staatspensioneering ge geven. In Nederland wordt het voornamelijk door de vertegenwoordigers der S. D. A, P, aanbevolen. De theoretische grondslag, waarop voor hen de leer der Staatspensioneering steunt, is de overweging, dat in de tegen woordige maatschappij den loontrekken- den' ten b.ate van het kapitaal minder arbeidsloon wordt uitgekeerd, dan 't be drag, waarop ze recht hebben, 't loon hierdoor onvoldoende moet worden ge acht voor de verzorging van het geheele arbeidersbestaan en dit tekort door de gemeenschap moet worden bijgepast als herstel van het den arbeiders wegens deze loonderving gepleegde onrecht. Deze redeneering staat in nauw ver band met de waarde theorie van Karei Marx. De rapporteerende Unieleden beschouwden dus 't Staatspensioen, zooals 't door de S. D. A. P. werd gepropageerd, als een uit vloeisel van Marx beginselen. En nu kan 't huidige Liberalisme een andere reden opgeven voor hun Staats pensioen, een zoogenaamd «recht*, dat in de lucht hangt; maar 't Staatspensioen is en blijft een Staatsverzorging, dat alleen op Socialisten bodem haar wortelen inslaan kon. In 't Socialistische stelsel met zijn Staatsalvermogen èn zijn zoo verreikende Staatsbemoeiing ten dienste van de ge meenschap en vooral van de werkmans klasse, behoort de Staatspensioneering en dies ook Treubs ontwerp thuis. Wie de Alvermogende Staat, de kapita listische Staat met zijn zoogenaamde uit- buiterij aanhangt, kan en moet ook van dien Staat teruggave eischen van de ver loren menschelijke krachten; in den vorm van Staatszorg op hoogen leeftijd. In ondergrond. Telkens duiken weer zulke artikeltjes op, waarin men vraagtMaar waar is toch uw Christelijk politiek beginsel Gij Rechtschen, zijt 't oneens over dat beginsel. Het Re- gresrecht is voor den eenen Rechtsche een Christelijk; voor den anderen een niet Christelijk beginsel. Algemeen Kiesrecht is voor den een Christelijk; voor den ander niet. De ziek tewet is voor den een Christelijk, voor den ander niet. Wat is eigenlijk Christelijk? Zulke vragers zouden we willen ant woorden, of er dan geen Christelijke poli tiek mogelijk is, al gaan enkele dier Chris tenen elkanders argumenten als waardeloos voorbij. Is er dan niet een liberale politiek, een vrijzinnig democratische politiek, een vrij liberale politiek, een sociaaldemocrati sche politiek, waarin dezelfde belijders 't niet eens zijn? Er is te Zwolle een Socialistisch Congres geweest om de portefeuilles. Allen waren Sociaaldemocraten; allen aanhangers van een zelfde grondbeginsel; en toch stond 't op die vergadering half om half, engeveer. De Liberalen in Drente spraken over fusie, maar mr. Borgesius antwoordde: wel con centratie, maar geen fusie. En toch is mr. Borgesius liberaalis mr Drucker liberaal en is Tydeman liberaal; alle drie Links. Maar niet op alle pqlitieke vraagstukken geeft hun Rede eën zelfde ant woord. En daarom noemt de een zich Unie- Liberaal; de ander Oud-Liberaal en de derde Vrijzinnig-Democraat. Nochtans allen in wortel één, En zoo is 't ook met de Christelijke po litiek. Wenschelijk ware één opbouw op 't zelfde fundament. Maar dat is niet zoo. De een wil op 't fundament een huis met een trapgevel, - zoo iets uit de Middeleeuwen; een ander wil een modern huis met ramen in gekleurd glas en loodeen derde wil er een van beton. Maar op 't zelfde funda ment nl. dat aan Gods Woord worde vast gehouden en dat Woord beslisse door de Rede, die God aan elk Christen gegeven heeft. Het Woord blijve de gids en over dat Woord ga dan zoo noodig de discus sie. De Liberale politiek wil van dit Woord niets weten. Wat is dus Christelijke politiek? Een Staatkunde, die zich neerlegt bij Gods Woordzich laat overtuigen door dat Woord naar elks individueel of persoonlijk inzicht arbeidt naar dat Woord. En daartegenover de Rationalistische politiek of die der Rede. En in beide gevallen blijft het waar: Uit den strijd der meeningen wordt de waarheid geboren. 't Is wel een kwarteeuw geleden, denk ik zoo, dat de «uitgaande wereld*, die den schouwburg bezocht, zich daar verkneuke len kon aan 'n blijspel, «fijne beschuiten* geheeten. Men raadt den inhoud. De «fijnen*, de «kwezels*, de »kat-in- donkor-knijpers* werden in dat stuk op een bespottelijke wijze voorgesteld, dapper door gestreken en aan de lachlust van het be schaafde, ontwikkelde en door den invloed der kunst van dag tot dag meer veredelde schouwburg-publiek prijs gegeven. Och, zoo is 't altijd gegaan. De kunst, zooals de wereld zich daarvan meester maakt, als ze pikant zijn wil, tapt schuine moppen en smaalt op de fij nen. Dan heeft ze succes. En aan 't souper, na de voorstelling, als de champagne stroomt, worden de moppen nog wat aangedikt en krijgt het portret van de fijnen nog een flinke streep verf erbij. 't Laatste deed «vader Vondelal in de 17e en zoo deden het Wolf en Deeken in de 18e eeuw, hoewel de waarheid gebiedt te erkennen, dat zij heilig waren bij wat de «kunst* in de 19e eeuw heeft aangedurfd en in de 20e voortgaat te doen. Nu is er onderscheid. Daar zijn kunstenaars, die in den diop- sten haard van hun hart gloeien van haat en vijandschap tegen de ware religie en de belijders met mond en pen en teekenstift bezwadderen, waar ze maar kunnen. Doch er zijn ook anderen. Die het doen uit onwetendheid. Onder hen reken ik b.v. den bekenden, geestigen teekenaar Braakensiek. Waarom moest nu toch de predikant in zijn jongste >Groene*-plaat, weer iemand zijn van zulk een onmogelijke type, met z'n lange, sluike haren, z'n ietwat fanatiek, zelfvoldaan gelaat, zoo heelemaal een man, niét van onzen tijd, niet van déze eeuw, 'n antiquiteit, 'n pendant van den «Nurks*, dien dezelfde Braakensiek teekende voor het Hildebrandt-comité? Waarom moest dat nu? Of er dan nergens in ons vaderland zul ke predikanten rondloopen? Of ook niet vaak de predikant iets «iek- en-weet-niet-wat's« over zich heeft, waar door men hem van den koekebakker in bonijs of den gepensioneerden en verdef- tigden zeekapitein op 't eerste gezicht on derscheiden kan? Ja, op beide vragen: ja. Dat is zoo met allqrlei menschen. Onderwijzers b.v. kent men aan hun gang, aan hun oogopslag, aan hun gansehe wijze van doen. Zelfs in den trein hoorden we meermalen van een wild-vreemden mede reiziger raden: U bent zeker schoolmeester Wat de aangeduide dan als een compliment op móést vatten, wilde hij de eer van zijn ambt ophouden, maar wat hem thuis wel eens voor den spiegel deed staan met de vraag in het hart, wat het dan toch was, dat hem teekende. Zoo is 't vaak ook met dominees. Ook zonder witte das raadt men den pastor dikwijls, al wandelt hij ook incog nito door onze straten hoewel ik er bijvoegen moet, dat sommigen het met 'n lichten deukhoed, kleurige das, modieuse schoenen en 'n licht vest een heel eind brengen, om een mensch te zijn van gelijke beweging als wij allen en ze zijn er mij tenminste geen haar minder om, als ze maar weten te spreken naar het hart van Jeruzalem. Edoch ik koos weer 'n dwaalpad. Braakensiek heeft niet het recht, als hij den Hervormden dominee teekent, die zich gereedmaakt voor de reis naar de a.s. «Groote vergadering* in Den Haag, het type zóó toe te takelen. Als type is het onwaar. En het blijft onwaar, al heeft hij, gelijk uit alles blijkt, den strijdhaftigen predikant willen teekenen, die ter vergadering wenscht op te komen voor de «waarheid*. Ook Braakensiek moet waar blijven. Er is op 't oogenblik wel geen strijdlus tiger predikant in 't vaderland, wat tenmin ste die vergadering betreft, dan zijn stad genoot dr. P. J, Kromsigt, Die heeft verzamelen geblazen. Alle man op 't appèl geroepen. Op den trommele geslagen van dirre-dom- dijne, met de taaiheid en de overtuiging van den~oud-vaderlansche geus, waarvoor we allen eerbied hebben. Welnu, -vergelijk de figuur van dr. Kromsigt nu eens met den taaien Achter hoeker, dien Braakensiek teekende! Geen zweem van gelijkenis. Braakensiek schetst, als hij 't over de «fijnen* heeft, de verou derde, verleugende traditie, maar hij heeft 20 cent per Regel. -otfS De nachtmerrie is meestal een moeilijke spijsvertering ning der gevoeligheid in <4$fmatej®k nachtmerrie zijn dus in het r - gesteld de lijders aan spijsyp, j. lieden wier maag van st)V-vo- achtigen, de neurasthenie ,j p''. '1' Er is geen direct mid^hjfl merrie, dat is begrijgeh it- van die zoo lastige kw."J(v T'Vks&fi r» door de oorzaak er vf'j ÜL T' %kb- wil zeggen W'eenTJH7 N neurasthenie. w. aan door de t - V'-Ü_ zorgd hebben i r - **•••*- van hebt}1; 1 De en vg t>4 pncu -4-.,,aas ko' G R 4, VerSt un/T 'ere at "|j 7304 .ge' B r*verst V, m Q X I '™iu paatffi||~ t zt'ffi Kieril- - X «m*-1 Pi." Da,1 *\lk% A jAeiifc-. ^aweegs 1 rige ongeh •Ti Ttn- t;tf- iljl •iie r iSjMf "j .cl

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 1