Oraaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
advert in tien.
I
No. 50.
Zaterdag 29 Juni 1918.
Ie Jaargang.
Waarvoor en waartegen de Anti
revolutionaire partij strijdt.
onzen IDENBURG.
Stemt dan Idenburg.
IDENBURG.
ABONNEMENT:
Verkiezingsnummer
Sruen van Prinsierer.
i t inNsnAG- en VRIJDAGAVOND, 'uitgezonderd op Feestdagen,
D*&VIEÏÏ1. H ïmoou ZL TKH neuzen - TELEFOON Kr. 20.
Per drie maande,, bij bezorging f 1,-, Franco per port voor Nederland 1.10.
ini
Van 1-4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel m. ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee
kolom 6 cent per regel. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie
wordt de prijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen.
ra) oplage.
Tegen bet vloeken en mis
bruik van sterken drank.
Voor Zondagsheiliging.
Voor neutraal, b 1 ij v e rr in
den oorlog.
Tegen liet geheim gekonkel van diplo
maten.
Voor h e t C li r i s t e 1 ij k o n d e r -
w ij s.
Voor bet geven van gelegenheid tot
onderwijs tot bet veertiende jaar.
Vo'or uitvoering der soci
ale wetten van Tal m a.
Voor opneming van niet-
arbeiders in cke sociale wet
g e v i-jn g.
Voor v r ij e gene^pkund
behandeling.
Vooi uitbouw van bet collectief
beidscontract.
Voor bescherming van volwassen
beiders.
Voor zoo spoedig MOGELIJK
herstel van v r ij h e i d van lian
del eai bedrijf.
Voor onbekrompen distri
butie.
"Tegen prijsopdrijving.
Tegen vrouwenkiesrecht.
Tegen verwaarloozing van onze ver
dediging.
Tegen liet opiummisbruik in Indiö
Voor de Zending.
Voor bezuiniging van Staats
uitgaven.
Voor goede salarissen van
a in b t e n a r e n.
Voor belasting naar draag-
krac li t.
Tegen on bill ij k e grondbe
lasting.
Voor het platteland, voor
boeren en arbeiders.
ar-
ar-
J)e arbeiders zagen hun mannen in
't Zuiden des lands misschien gaarne
liooger geplaatst. De landbouwende be
volking misschien eveneens.
Maar, wanneer we liet geheel oyer
zien, en dat moeien we toch om billijk
te kunnen oordeelen, dan hebben zij die
meer de arbeidersbelangen vertegenwoor
digen en zij die meer geacht worden te
zijn de vertegenwoordigers van den
Landbouw, een goede plaats gekregen
Alleen echter, een goei^p plaats, wan
neer 't advies overal wordt gevolgd en
men steeds op No. I van de lijst stemt.
Wijkt men daarvan af, en gaat elk
op eigen handje visschen, dan is de uit
slag niet te overzien. Dan zal een groo-
te verwarring bet gevolg zijn.
Daarom Antirevolutionaire arbeiders,
uw man dien gij 't liefst hebt, komt door
de westelijke groep zeker in de Kamer.
En gij landbouwende bevolking, tot
wie voornamelijk mijn woord komt,
en die gaarne een landbouwer gekozen
zaagt, ook uw man zal gekozen worden
al is 't niet in uw groep. INDIEN,
en hierop vestig ik nogmaals uw aan
dacht, indien ALLEN stemmen in elke
groep op No. I. Hij zal dan evengoed
uw belangen bepleiten, als wanneer bij
op uw lijst was gekozen. Want hij zit
voor 't h'eele land, dus ook voor Zeeland
'al hebben de Noordelijke provincies hem
in de Kamer gebracht.
Uw verlangen naar een meer speciaal
landbouwdeskundige kan ik in dezen^
abnormalen tijd volkomen billijaen. En
zooals hierboven gezegd, hij kan er ge
makkelijk komen, indien allen stemmen
door ons geheele" land op No. I dus in
Zeeland op Idenburg.
Voor U, is dit dunkt mij zoo bijzonder
gemakkelijk. Een candidaat toch als in
uw groep boven staat, behoeft niet na
der te worden aanbevolen.
Ieder woord zou hierbij schaden.
Daarom mannen broeders ten platte-
lande, indien ge hecht aan mijn advies,
indien mijn woord bij U eenigen invloed
heeft, stemt dan allen, ALLEN als één
man, zonder uitzondering No. I van
de lijst,
A. CÜLIJN.
Voorzitter Ned. Akkerbouwers.
v Lid der Tweede Kamer.
Candidaat voor de Tweede
Kamer op de Antirevolutionaire
lijst in de Noordelijke
Provinciën.
dit gedoogen,
in hare
eere hersteld".
arbeiders
Kiezers, denkt aan het woord van
„In beginsel is elk christen Antirevo
lutionair. Alleen wanneer hij op politiek
„terrein zich in den aard en de verhou
ding der partijen vergist, kan de chris
ten voor het' Evangelisch beginsel in
„den antirevolutionairen vorm, beducht
Lijst 11.
A. W. F. IDENBURG
C. VAN DER VOORT VAN ZIJP
J. VAN DER MOLEN
F H. DE MONTÈ VER LOREN
Dr. E. J. BEUMER
Mr. V. H. RUTGERS
Mr. J. A. DE WILDE
Mr. A. A. DE VEER
L. F. DUYMAER VAN TWIST
J. SCHOUTEN.
Het socialistische kamerlid Schaper
verklaarde in 1913
„Duizenden en duizenden zullen wor
den teleurgesteld, als er weer niets tot
stand zal komen,- dan wat alledaagsche
dingetjes.
De anarchie van de onverschilligheid
zal reusachtig toenemen.
Alleen de kerkelijken zullen toonen,
iets te kunnen doen.
En op ons (S. D. A. P.) zal het odium
te liggen komen. Wij (de socialisten)
hebben partijbelangen gesteld boven de
groote heilige belangen van het nu le
vende, ontberende geslacht."
Inderdaad hebben de afgeloopen vijf
jaren bewezen dat links niets kan doen.
1.
2.
3.'
4.
5.
6.
7.
8.
Van den lieer A. Colijn ontvingen we
onderstaand schrijven ter plaatsing in
een verkiezingscourant
Woord van een landbouwer
aan onze boetgn.
Velen vragen zich af, (en onder onze
plattelandsbevolking doet men dat niet
't minst) wie zullen we stemmen
Zullen we stemmen op de lijst, en
daarbij onze stem uitbrengen, op den
man die ons 't liefst is, of zullen we
volgens het ons gegeven advies steeds
stemmen op No. I.?
Het Distributie-gevaar
Het maatschappelijtr leven is thans op
allerlei wijzen aan banden gelegd
De boer heeft geen beschikking ineer
over zijn land en zijn oogst de koop
man vóelt aan alle kanten zijn vrijheid
beperkt; ieder burger staat onder gebod
op gebod, en regel op regel.
Meer dan ooit is het volk onmondig
verklaard en viert het ambtenaarswezen
hoogtij.
Heel de maatschappij is omgekeerd.
Dc tegenwoordige toestand geeft, ons
een duidelijk beeld van Staatssocialisme.
Nu klagen wij daarover niet te liari^
't Moest. Thans,' nu we als een belegerde
vesting zijntussclien de groote oorlog
voerende machten ingesloten.
We dragen bet distributie-juk als een
van God opgelegdeu last. En liet is goed
dat we dar, juk dragen. Het moet ons
verootmoedigen.
We hadden erger verdiend.
Daarom klagen we niet.
Maar de socialisten roemen en juichen.
Voor hen is de Distributie geen last,
maar een last! Hun leus is:
„Alles aan den Slaat! Alle opbrengst
onder de DistributieAlle handel in één
band Alle fabrieken aan den Sta^tAl
het land onteigend
Geen boer meer eigenaar of pachter
geen winkelier meer een eigen bedrijf.
Alle vrijheid weg! Alles in de macht
van den StaatEn deze heeft voor iede-
ren tak van bedrijf zijn ambtenaars
Dat is de leus van de Sociaal-demo
cratie 1
Wilt gij dat ook
Of ziet gij biddend uit naar den tijd,
dat bet juk weer van onze schouders
wordt genomen
Pas dan op, dat gij niet luistert naar
de looze beloften van Links
Art. 10 van het A. R. Program van
Actie spreekt aldus
„De vrijheid van bedrijf en handel,
welke in de laatst verloopen jaren aan
zoo knellende banden werd gelegd,
WORDE, zoodra liet einde van den oor
log en liet wegvallen van zijne gevolgen
Wat aan onze
onthouden is.
Minister Talma wist er in de Tweede
Kamer zijn Invaliditeitsverzekering door
te krijgen.
Hadden de liberalen cn socialisten die
wet uitgevoerd, dan hadden onze werk
lieden kunnen profiteeren van die wet.
De heeren hebben liet btflet, hoewel ze
bet verplicht waren. De wet had'immers
aDin het Staatsblad gestaan.
Door echter de benoodigde gelden te
weigeren, hield de linkerzijde de uitvoe
ring tegen.
Uit het verslag over 1916 vau de
Daitsche verzekeringswetgeving, dat,
thans is gepubliceerd, blijkt, dat er
(hoewel er door den oorlog minder
arbeiders werkten) werden uitgekeerd
107,796 invaliditeitsrenteu, 83,392 zie-
kenrenten, 13,255 weduwenrenteii en
112,665 weezenrenten. Te zamen dus
317,108 nilkeeringen. Daarnaast worden
uitgekeerd 96,694 ouderdomsrenten. Dus
nog niet het vierde deel van het geheel.
Gemiddeld worden 3 uitkeeringen ver
leend wegens invaliditeit pf dood, tegen
1 wegens ouderdom.
Die verhouding zou ook voor ons land
len hebben.
Öm een kleiner aantal personen een
premie-vrij ouderdomspensioen te geven,
heeft links dus aan drie maal zooveel
arbeiders, weduwen en weezen, bun
uitkeering, waarop ze volgens de wetten
van Talma recht hadden, onthouden.
Zullen onze kiezers dat onthouden?
Links deed dat, terwijl volgens de
wetten van Talnva, de ouden van dagen
óók ouderdomsrente kregen, tegen be
taling van een geringe premie.
Volgens Talma's wetten hadden de
oudjes evenals de invaliden er recht op.
Ze hadden er iets voor betaald.
Nu krijgen èn de ouden liun Staats
pensioen niet, èn de invaliden, weduwen
en weezen hun rente niet.
En dab enkel en alleen, omdat links,
teneinde de kiezers te lijmen, geen af
stand wou doen, van do vroeger eenparig
veroordeelde en gesmade Staatsbedeeling.
Als dus straks de linksche propagan
disten den kiezers komen vertellen, dat
door de schuld van rechts liet Staats
pensioen mislukt is, zal t goed zijn, hen
er op te wijzen, dat ze
le. in de verloopen 5 jaren niets voor
de werklieden hebben gedaan, en nu op
't laatste nippertje nog een poging hebben
gewaagd, waarvan ze wisten, dat die
misiukiteu moest;
2e. aan onjc arbeiders hebben ont
houden de invaliditeits-, ouderdoms-,
weduwenen weezenrente, waarop deze
recht hadden volgens de wetten van
Talma.
Het socialisme gaat bij heel zijn streven
uit van den mensch en de stofVoor
God is in het socialistische stelsel geen
plaats. Het staat vijandig tegenover den
godsdienst.
De leider der Duitselie socialisten
verklaarde dan ookChristendom eu
Socialisme staan tegenover elkaar als
vuur en water.
Gerhard zegt, dat het socialisme erger
voor den godsdienst is, dan rattenkruit
voor den mensch.
Troelstra verklaarde, dat er voor geen
arbeider, die het ernstig meent met zijn
geloof, plaats is in de socialistische be
weging.
Eu let ook maar eens op bet spotten,
dat men in den socialistisclien kring
doet met dén godsdienst.
Nog onlangs schreef de Baanbreker,
dat uit Bethlehem niets goeds was ge
komen dan de kindermoord.
Het FoIk spotte over de geschiedenis,
waarin ons verhaald wordt, dat de
twaalf-jarige Jezus drie dagen zoek was
in Jeruzalem, dat Jozef en Maria zeker
dachten, dat hij onder de eledrische
tram was geraakt.
Het Onze Vader verdraaide men als
volgt: Verlos ons van Posthuma."
In Enschedé droeg men bij een optocht
een vaandel mee het opschriftDe kerk,
de kermis en de kroeg zijn de drie
vijanden der menschheid.
Voor enkele dagen schreef Ivleerekoo-
pcr in Het Volk dat de Zone Gods was
„den allerbesten Bolsjewiki-Jood allei
eeuwen."
Is 't niet gruwelijk zulk spotten?
We deelen enkele staaltjes mee, om
u te laten voelen, dat gij niet met de
socialisten mee kunt doen. Het ook niet
moogt.
In bet roode kamp is voor onze
arbeiders geen plaats, hoe zoet de socia
listische vogelaar ook moge lokken
Zij hooren bij de Antirevolutionaire
partij, die in het verleden méér voor de
werklieden deed dan de socialistische,
en het óók in de toekomst zal doen.
Bij spotters als de socialisten kan geen
christen zich thuis gevoelen. Hier past
het psalmwoord
't Verkeerde hart, in wien 't mij ook
[moog blijken,
Zal uit mijn buis en van mijn omgang
[wijken
Mijn gunst zal lien die booze wegen
[gaan
Nooit gadeslaan."
lieid, omdat zij minvermogenden zoo goed
als meervermogenden in staat stelt, zon
der onevenredige geldelijke lasten, de
school voor hunne kinderen te zoeken,
die zij naar hunne overtuiging wenschen.
Zij is eene rechksactie, omdat zij er op
uit is alle ouders, onverschillig welke
lujnne godsdienstige richting zij, naar
hijn inkomen, gelijkelijk te bezwaren met
de geldelijke lasten van het onderwijs
en eik in de gelegenheid te stellen daar
voor een school, overeenkomstig zijn over
tuiging, te verkrijgen.
Zij is eene vrijheidsactie, omdat zij
ons tracht af te helpen van een stelsel
van opvoeding, dat uitgaat van de utopie
van een christendom boven geloofsver
deeldheid en dit als een soort dwang-
paedagogiek den onderwijzers oplegt.
Zij is eene Christelijke actie, omdat zij
beoogt duizenden van de kindei en van
ons volk op de school in kennis te bren
gen met den Bijbel en daarmede aan de
voeten te brengen van den Besten.Kin
dervriend, den Eenigen Opvoeder, liun
Heiland Jezus Christus.
Om al deze redenen is deze actie er
eene van de hoogste orde, waarop Gods
zegen kan worden afgebeden en ver
wacht."
Laten we ten opzichte van deze actie
onzen plicht doen.
Onze christelijke school is een warme
strijd waard. Op 3 Juli mag geen onzer
ontbreken op het appélmag geen onzer
een ander hokje zwart maken, dan het
eerste van de elfde lijst.
Want achter dat hokje staat de naam
ding
Het socialisme.
Het socialisme keert zich tegen de
persoonlijke belijdenis van uw christelijk
geloof met zijn evolutieleer (van flor-
winniet door God geschapen is de
wereld maar alles heeft zich langzamer
hand ontwikkeld) en zijn historisch-ma
terialisme (de stof, niét' God bepaalt en
bestuurt alles).
liet socialisme keert zich tegen uw
beschouwing van het huisgezin, waar
het de vrije liefde verdedigt, de echt
scheiding wil vergemakkelijken, hetNeo-
Mallhusianisme (beperking van het aan
tal kindereu) helpt verbreiden, en liet
vrouwenkiesrecht eisclit.
Het socialisme verzet zich tegen de
christelijke vakorganisatie, door zijn
klassenstrijd.
Het keert, zich tegen den christelijken
staat door zijn leer van de staatsalmacht
die alle burgers tot ambtenaren maakt.
Het socialisme keert zich tegen de
christelijke Kerk door zijn spotten en
zijn stofvergoding.
Het keert zich tegen Gods souvereini-
teit door het loochenen van zijn bestaan
cn het verheffen van den menscli tot
middelpunt en doel der schepping.
Bindt den strijd aan tegen het socia
lisme. In de Antirevolutionaire partij
vindt ge de belichaming van bet krach
tigst verzet tegen alle revolutie. Stemt
daarom Idenburg.
Socialisme en Christendom.
Ook in deze verkiezingsdagen doen de
socialisten bun best, om de christelijke
arbeiders onder hun vaandel te vereeni-
gen.
Om strijd verzekeren ze dan, dat een
christen gerust bij de socialisten zich
kan aansluiten en rood gaan stemmen.
Is dat waar
Het Revolutie-gevaar.
Zullen de socialisten straks onder lei
van Troelstra een revolutie uitlok
ken
Neen, dat niet. Want Troelstra ge
looft niet, dat een revolutie in Neder
land thans nog veel kans van slagen
zou hebben. Hij voelt er meer voor,
om door krasse wetten, „bet kapitaal"
en ook de kleine middenstanders zóó te
knijpen, dat de kapitalistische !- iders"
er 'moedeloos 't bijltje bij neerl gen en
we zoodoende eerst een steeds krasser
staatssocialisme krijgen, en dan. ..delijk
een zuivere socialistische maatscliapp
Geen eigen bedrijf en onderneming "meer
De staat doet dan alles.
Maareen profeet is Troelstra niet.
En te Amsterdam zei bij dan ook
ronduit:
„Als er werkelijk revolutie komt, dan
hoop ik er bij te zijn".
Als dus werkelijk een algemeenc sta
king om do macht te veroveren of ern
stige onlusten uitbraken.... terwijl Mr.
Troelstra eerste minister is
Dan hoopt hij er bij te zijn.
Legt dan natuurlijk zijn ambt neer.
Maar brengt daardoor dan op 't meest
kritieke oogenblik, wanneer het bestaan
des lands en van het vorstenhuis op
het spel staan, de Regeering in de
meest schrommelijke verwarring.
Mat al de kennis en wetenscbapp van
zijn booge ministerspositie, loopt hij
dan over naar 't kamp der revolutionai
ren, die alles 't, onderst boveh willen
keeren.
Hebt gij kiezer dit onder de oogen
gezein Denk er eens over na.
Dan stemt ge zeker op do lijst der
ANTI-Revolutionairen, die de volksvrij
heden willen handhaven; in gebonden
lieid aan Gods Woord.
IDENBURG is dan UW man!
Wat onze actie is.
Met volle instemming nemen we uit
Ouderrechtover het volgende woord
van Dr. de Visser
„De actie voor de finale oplossing van
den schoolstrijd is eene van de hoogste
orde.
Zij is eene sociale actie bij uitnemend
V Geen kerkelijke verschillen
in de politiek.
Er is eeiT fabeltje, dat telkens weer.
opnieuw geloofd wordt. Ontelbare malen
is al in pers en vergadering betoogd en
bewezen, dat een lid der Ned. Herv.
Kerk heel goéd Antirevolutionair kan
wezen.
Dat een groot deel van ozen partij,
en de meerderheid van bet bestuur,
Hervormd is.
En toch zijn er telkens nog weer een
voudige kiezers die liet zich laten wijs
maken, dat ze als Nederlandsch Her
vormde niet Antirevolutionair kunnen
stemmen.
Voor dezulken geven we hier weer
het woord van den NedeHandscli Her
vormden predikant, Ds. Knap, de be
kende hoofdredacteur van Oude Paden.
Ds. Knap heeft in een rede te Gro
ningen, thans in druk verschenen, het
volgende gezegd
„Men zal u meermalen zeggen, dat een
lid der Hervormde Kerk niet bij de
Antirevolutionairen behoort. Weerleg,
vermaan, onderricht I Wat mij aangaat,
ik ben met vele partijgenooten Hervormd.
Maar dit wil ik toch openljjk uitspreken
Ik zegen het oogenblik, dat ik mij pu
bliekelijk onder het Antirevolutionaire
vaandel geschaard hebomdat juist deze
groep zoo kloek opkomt voor de heer
schappij des heilige ordinantiën in t
menschelijk leven en daarmede voor
de eer onzes tiods."
Laten alle Nederlandsch-Hervormden
dit woord van bun voorman overdenken,
vóór ze -op 3 Juli ter stembus gaan.
Velen hunner zullen dan doen als Ds.
Knap.
Want de belangen der Hervormde
Kerk zijn niet veilig bij liberalen en
socialisten, die behalve tijdens de ver
kiezingen, niets van de kerk moeten
hebben; er nooit inkomen ook.
Maar wel veilig zijn de belangen der
Kerk bij de Antirevolutionaire partij, die
voor een groot deel uit Hervormden
bestaat, en die bet duidelijk in haat-
program beeft neergeschreven, dat ze
ile Herv. Kerk niet wil to kort doen.
Al wie tegen de revolutie partij kiest,
wie opkomt voor de eerc Gods in bet
staatkundig leven, stemme op Idenburg,
„omdat de"Antirevolutionaire partij zoo
kloek opkomt voor de eerc onzes Gods."
Door op Idenburg te stemmen, helpen
de Hervormde broeders mee tot het
verkiezen vau vier Hervormde Antire
volutionairen op onze lijst,nl. Van Voort
van Zijp, Beniner, Duymaer van Twist
en De Mor.té Verloten.
Weg dus met alle kerkelijke verschil
len in de politiek.
Alfeen en allen gestemd op IDENBURG.
Stemmen
Ge zoudt misschien liever thuis blijven
op 3 Juli? 't Mag niet. Ge moet naar
de stembus, indien ge niet door ziekte
verhinderd zijt.
De wet eisclit bet van alle kiezers en
bedreigt de onwiliigen met straf.
ZEEUWSCH-VLAAND
in n7nvn A, a o»rl r»n F.»«sf rlawn. ADVERT N i I N.\