Hntirmlutionair voor nieuws- en Advertentieblad Zeeland. Gemeenteraad. FEUILLETON. De Katacomben te Valkenburg. Uit de Pers. Biimenlandsch Nieuws. No. 958. Woensdag 16 October 1912, 10e Jaargang. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen. Ter Neuzen ƒ1,Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op eestdagen, bij den Uitgever D. H. L1TT001J Az. te TER NEUZEN. Inzending van advertentiën vóór uren op den dag der uitgave. INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIE'i ADVERTENTIËN: Van 1 4 regels 0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER. -===- ~rff ■ing van den Gemeenteraad zal worden g< ien op Donderdag den 17 October I9i2,d< e- es De Burgemeester der gemeente TE<R NEUZEN maakt bekend, dat eene Openbare Verga der houden op voormiddags te 9'/i ure- Ter Neuzen, den 15 Oct. 19L2. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. V Niet gelukkig begonnen. Het wil ons voorkomen, dat het eerste op treden van de Ter Neuzensche Feestcommissie voor 1913 niet bijzonder gelukkig mag genoemd worden. Allereerst^ reeds vinden we de wijze van samenstelling dezer commissie zonderling en allesbehalve gelukkig. De pers had niet de eer, uitgenoodigd te worden om deel uit te maken van het Feest comité, anders zou waarschijnlijk bij de eerste vergadering op die wijze van samenstelling zijn gewezen. Thans heeft de samensteller van het Comité op eigen houtje uitgemaakt, wie al dan niet uitgenoodigd zou worden, in plaats van zoo als gebruikelijk is, alle belangstellenden op te roepen. Was dit slim van iemand, die reeds zijn eerste optreden in de gemeente misbruikte, om opzettelijk een groot deel zijner gemeentenaren geheel onnoodig te grieven Men laadt op (lie wijze zoo licht den schijn op zich, alsof men zelfs bij een nationaal feest zijn roeping als overheid over allen niet ver staat. Gevolg van deze wijze van samenstelling is geweest, dat men er mannen miste, die anders nooit ontbreken, als er een feest wordt georganiseerd. We spraken na de vergadering iemand, die altijd hard heeft meegedaan en vroegen hem, waarom hij ditmaal niet tegen woordig was geweest. „Ik heb van niets geweten" was 't antwoord. Niet uitgenoodigd was de vertegenwoordiger eener maatschappij, die bij 't volksfeest ter gelegenheid van 't bezoek van Hare Majesteit kosten noch moeite heeft ontzien, om in de Grenulaan een versiering aan te brengen, ge heel eenig in haar soort. Niet uitgenoodigd was de commandant der eerewacht, nog wel een Ridder, die bij elk feest, dat we meevierden, in de voorste rijen (8 Ook zij er de aandacht op gevestigd, dat meer nog als verblijfplaats der levenden dan wel als begraafplaatsen der dooden, de Kata comben ook de bewondering der Protestantsche Christenen tot zich moeten trekken. Immers de eerste twee eeuwen na Christus hebben zijn volgelingen hier in de onderaardsche ge welven niet alleen hunne dierbaren, van wie de meesten een geweldadigen dood gestorven waren, begraven, maar hier in de onmiddellijke nabijheid hunne godsdienstoefeningen gehou den, omdat die boven den grond verboden waren; hebben-zich hier gesterkt in den han gen strijd tegen hun verbitterde vervolgers, of er zelfs een schuilplaats gezocht, waar ze zich aan de vervolgingen van de handlangers des Keizers onttrokken. Bij een bezoek, zelfs van de nabootsing der heusche Katacomben, komt men onwillekeurig onder den invloed dier oprijzende gedachten, die u met eerbied vervullen voor den lijdens- en stervensmoed dezer getuigen, door wier bloed de kerk is gevestigd. En eindelijk njen moet terdege onderscheid maken tusschen al wat in de Katacomben stond en al zijn best deed, het feest op te luisteren. De doctoren zijn uitgenoodigd, waarom niet de apothekers? zou men kunnen vragen. Waarom wel enkele Rijksambtenaren en niet den Agent der Rijksverzekeringsbank en den Griffier uitgenoodigd Toch ook Rijksambtenaren. Het lust ons niet onze vragen voort te zetten, doch er zijn ongetwijfeld meer zulke te doen. Nu versta men ons wel. We maken geen aanmerking op de uitnoo- digingen die mei gedaan zijn. Ook willen we niet beweren, dat de niet-genopdigden bepaald met opzet zijn uitgesloten. Doch waar de samensteller 'reeds bij zijn intrede in de ge meente zulk een vergissing beging, had hij o. i. verstandiger gehandeld «door bij de voor bereiding voor een nationaal feest niet van de gebruikelijke wijze van uitnoodigen af te wijken. Hij had daarmede een kwaden schijn ver meden en de Commissie was eenige mannen rijker geweest, wier gemis, blijkens bun vroe gere medewerking, als een leemte zal gevoeld worden. En voorzooveel ons zelf aangaat, spreken wij er onze teleurstelling over uit, dat de pers bij de uitnoodiging werd buitengesloten. Geeft de wijze van samenstelling der Com missie o.i. reeds aanleiding tot gegronde aan merkingen, erger nog is het, dunkt ons, ge steld met de samenstelling van bet Bestuur. Van de anti-revolutionairen mocht niemand tot het uitverkoren negental belmoren. N11 kunnen we het best verstaan, dat men sommige anti-revolutionairen, die gewoon zijn wat al te vrijmoedig hun,mecning te zeggen, liever buitensluit. Doch dan zijn er wel ancjpren. Dat eene vergadering, waarin de vrijzinnigen de overgroote meerderheid hebben, voor liet gewichtig ambt van Bestuurslid eener Com missie voor een Nationaal feest geen enkel anti-revol. burger van Ter Neuzen geschikt vindt, werpt een eigenaardig licht op den aard hunner vrijzinnigheid. We zullen er ditmaal maar niet meer van zeggen de feiten zelf spreken duidelijk genoeg. We vreezen echter, dat er op deze wijze van algemeene deelneming aan het feest niet veel komen zal. Zou het niet beter zijn, dat het Comité zich eenvoudig ontbond en men opnieuw begon bij het beginmaar dan op de steeds gebruikte wijze We geven het ernstig en welgemeend in overweging. wordt aangetroffen, en dat dagteekent uit de beide eerste eeuwen der Christelijke jaartel ling, en dat 't welk herinnert aan de eeuwen die daarop volgden. Vooral in de 3e en 4e eeuw werden er veel versieringen en opschriften aangebracht, o.a. door bisschop Damasus, die oorspronkelijk niet bij en op de nissen werden aangetroffen. De oudste crypten zijn dan ook zeer eenvoudig, zelfs dragen de versieringen en opschriften hier een half-heidensch, half-Christelijk karak ter. Zoo ziet men er overal den wijngaard en zijn ranken, welke wel herinnert aan Christus, die zelfs zich er eenmaal mee vergeleek, doch ook. een geliefd thema was bij de heidensche Romeinen. De personen, zelfs de Bijbelsche personen als Jona, Mozes e. d. ziet men hier geheel in Romeinsche kleeding, zonder baard, enz., alleen Paulus en Petrus, die men per soonlijk gekend heeft, niet, en Christus zelfs als Caesar voorgesteld. Ook eenvoudige pop petjes, putto's, vindt men ter versiering aan gebracht. Later, na Constantijn de Groote, werd de Byzantijnsche kunst toegepast, o.m. bij de schildering der madonna's, oranten enz. Na deze algemeene opmerkingen een en ander over wat we bij ons laatste bezoek aan het nieuwe gedeelte van de Valkenbutgsche Katacomben mochten aanschouwen. Hoewel we slechts hier en daar een greep kunnen doen uit het vele, dat we gedurende Herbergiers enPredikanten. Nederland telt bijna 45.000 Drank- en Bier huishouders. Het Protestantsche Nederland ongeveer 2500 Predikanten. Amsterdam telt 2416 Drankhuizen, 23 Hervormde en GereformeerdeKerkge bouwen, 41 Predikanten, op 568.000 inwoners, van welke 232.430 Hervormden en Gerefor meerden, dat is éen drankhuis op 234 zielen, éen predikant op 5669 Protestanten, éen kerkgebouw op 10105 Rotterdam telt 1920 Drankhuizen, 23 Hervormde en Gereformeerde Kerkgebouwen, 36 Predikanten, op 417.000 inwoners, van welke 272.700 Hervormden en Gereformeerden, dat is: éen drankhuis op 217 zielen, éen predikant op 6992 Protestanten, éen kerkgebouw op 11856 Den Haag telt 1125 Drankhuizen, 16 Her vormde en Gereformeerde Kerkgebouwen, 23 Predikanten op 270.000 inwoners, van welke 129.000 Hervormden en Gereformeerden, dat is: éen drankhuis op 240 zielen, éen predikant op 5608 Protestanten, éen kerkgebouw op 8062 Utrecht telt 436 Drankhuizen, 11 Her vormde en Gereformeerde Kerkgebouwen, 16 Predikanten op 118.000 inwoners, van welke 65.140 Hervormden en Gereformeerden, dat is éen drankhuis op 270 zielen, éen predikant op 4070 Protestanten, éeu kerkgebouw op 5921 Valsche vergelijking. Het Centrum schrijft De heer Roodhuijzen, die in het begin dezer week de jonge vooruitstrevenden te\ Haarlem op zijn politieke wijsheden ver gastte, heeft gisteravond dezelfde rede nog eens gehouden te 's Hage in de Nieuwe Vrijzinnige Kiesvereeniging. Óok thans, zegt het verslag in het Hbl., schetste hij in groote trekken de politieke geschiedenis sedert Thorbecke en Groen van Prinsterer tot op onzen tijd, en den invloed, dien de heer Kuyper enzoovoort, enzoovoort. Maar in het debat, dat volgde, kwam de politicus met iets nieuws voor den dag. E11 iets belangrijks een argument, waar door aan den geheelen strijd voor finantieele gelijkstelling van liet bijzonder met liet openbaar onderwijs alle recht zou worden ontnomen. de bijna twee uren, die we er in vertoefden, zagen, zoo hopen we toch dat het voldoende zij, om het beeld der Katacomben, gevormd door wat we in ons tweede artikel van liet eerste gedeelte meedeelden, te verhelderen. De ingang met zijn Christus-monogram werd voor ons geopend we daalden weer de reeds beschreven ingangstrap af en kwamen aller eerst links houdende in een galerij, op welker muur aan de linkerhand, eene teekening is aangebracht, voorstellende eene moeder, wedu we, die haar kind geleidt naar het Katacom- begraf zijns vaders. Door een smalle gang komt men nu in de Katacombe, genaamd „Coemeterium Majus", d'.w.z. „de groote begraafplaats". Deze groote crypte of kappelle heeft den vorm van een basiliek. De eerste Christenen gaven aan hunne kerken den basiliek vorm van de Romeinsche Beurs en andere publieke gebouwen. Later vervormden zij die, toen zij de kerken bóven den grond mochten bouwen, tot de zoogenaamde kruiskerken en legden zoo den grondslag voor den gothischen kerkbouw. Hier benéden den grond vulden zij de zuilen rij aan door er o.m. den bisschopzetel te plaat sen, terwijl weer een andere diende voor plaat sing van liet licht of bewaarplaats van andere benoodigheden voor de godsdienstoefeningen. 't Spreekt van zelf, dat men hier ook aan de wanden nissen vindt van vroegere graven. Zou worden ontnomen, als liet waar was. Dwaasheid namelijk achtte spreker liet, te zeggen, dat de voorstander van liet bi zonder onderwijs ten onrechte betaalt voor de openbare school in zijn belastingpennin gen. Zoo zou iemand, die geen schepen heeft, kunnen klagen, dat zijn belasting ook wordt gebruikt voor de verbetering van den Rotterdamschen Waterweg. Vermoedelijk „applaus", al staat het er niet bij. Want was het niet prachtig, dat zoo maar opeens, met een eenvoudige en duidelijke vergelijking, de geheele Rechtsche School politiek den bodem werd ingeslagen Wat klagen die lui Ze klagen toch ook niet dat de Nieuwe Waterweg wordt ver beterd. Het is voor een kind duidelijk waar de fout in deze redeneering schuilt. Ouders van Christelijk beginsel klagen niet omdat de Staat openbare scholen bouwt en onderhoudt. Maar wel, omdat de Staat niet hetzelfde doet voor de scholen, waar hun kinderen thuis belmoren. De Amsterdamsche belastingbetalers ach ten het niet verkeerd,, dat de Nieuwe Wa terweg zich in goeden staat bevindt, of dat dit uit de Rijkskas wordt betaald. Maar als tegelijkerlieid het Noordzeeka naal werd verwaarloosd, zoodat zjj zeiven groote sommen uit eigen zak daaraan ten koste moesten leggen, dan zouden ze klagen, en met alle recht. Zóó nu staat het ten opzichte der school De Staat zorgt geheel en ten volle voor liet onderwijs van een deel des volks. Voor een ander deel doet hij dat niet. Dit moet zelf bijpassen. Daar schuilt de onrechtvaardigheid. Maar de Nieuwe Vrijzinnigen in de Resi dentie schijnen het sopliisme van den heer Roodhuijzen voor logica te hebben aange zien. Het pleit niet voor hen. Om van den spreker zeiven te zwijgen. Mejuffrouw Van der Vlies tegen C.-H. Bond. De bond van christen-socialisten heeft be sloten, het gesprokene door Enka op de bonds vergadering te Apeldoorn, wat door de spreek ster in brochure-vorm zal worden uitgegeven, te bestrijden. De bond zal daartoe een ge schrift uitgeven. Een weinig verwijderd van deze „grootere begraafplaats" vindt men de „kleinere kata combe der „H. Agnes", die herinnert aan de Romeinsche martelares van dien naam, uit den eersten tijd. Vervolgens krijgen we de Katacomben van Commodilla, die onderscheidene crypten bevat. I11 een gedeelte, dezer katacombe, dagtee- kenend uit de 3e eeuw zijn bijgezet de lijken der beide martelaren Felix en Adauctus, d.i. toegevoegde. Deze jonge man, wiens naam men niet kende, wilde- met Felix sterven, en uit eerbied werd nu zijn lijk bij dat van Felix bijgezet. Ook deze crypte heeft den vorm van een basiliek. In een der ronde nissen vindt men de begraafplaatsen der beide bloedgetuigen. Ook vindt men hier liet graf van zekere Merita, terwijl nog een derde graf van een onbekende wordt aangetroffen. Onderscheiden schilde ringen, dagteekenend uit het vereeringstijd- perk" der Katacomben (eind der 3e en 4e eeuw) worden hier aangetroffen. O.a. Lucas de Evan gelist met zijn primitieve geneeskundige in strumenten, maar ook Christus, zetelend op den aardbol, Petrus de sleutels van het rijk der hemelen overreikend, terwijl Paulus de Schriftrol houdt en deze op zijn beurt Christus aanbiedt. Felix, Adauctus en een beeld van Stephanas voltooien het geheel. (Wordt vervolgd.) Advertentiën voor dit blad worden aangenomen tot 's namiddags I UUR op den dag der uitgave. Ü.L UCiVCXlU, UttU COilO V/ p t u u a i T V/X0.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1912 | | pagina 1