flntirmlutionair ooor nieuws* en Advertentieblad Zeeland. Uit de Pers. Biimenlandsch Nieuws. Biiiteiilaiidscli Overzicht. No. 890. Woensdag 14 Februari 1912 9e Jaargang. r .1 ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feestdagen, bij den Uitgever D. H. LI TT./OU Az, te TER NEUZEN. Inzending van advertentiën vóór uren op den dag der uitgave. ADVERTENTIËN: Van 14 regels 0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10 Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemanI berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. INQEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIËN TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER. Advertentiën voor dit blad worden aangenomen tot 's namiddags 1 uur op den dag der uitgave. V Herziening-Leerplichtwet. Verschenen is de Memorie van Toelichting op een gedeeltelijke herziening van de Leer plichtwet. De Minister van Binnenlandsche Zaken vangt zijn toelichting aan met er op te wijzen, dat de practijk der Leerplichtwet verschil lende leemten in het licht heeft gesteld, welke uit den aard der zaak een eerste proeve van wetgeving op dit gebied moesten aankleven. Hij is tot de overtuiging gekomen, dat een technische herziening van deze Wet nood zakelijk is te achten. Een eenvoudige berechting der overtredingen wordt echter niet voorgesteld. De Minister van Justitie is van meening, dat, nu een her ziening van het Wetboek van Strafvordering in onderzoek is en vereenvoudiging van de kantonnale rechtspraak in het bijzonder over wogen wordt, het oogenblik voor een inci- denteele regeling niet gelukkig gekozen zou zijn. Daarentegen is de gelegenheid wei benut om een misstand te herstellen, waartoe de thans bestaande bepalingen leiden. Doordat name lijk geen minimumleeftijd is vastgesteld, welke voor de toepassing van deze Wet in aanmer king komt, bestaat de mogelijkheid, dat leer jaren, volbracht vóór het bereiken van den zesjarigen ouderdom, meetellen bij liet be rekenen van den verplichten leeftijd. Voor gesteld wordt daarom den minimumleeftijd voor deze Wet op 6 jaar te bepalen. Afgezien van deze nadere omlijning is liet gebied, door de Wet bestreken, niet uitgebreid. De Minister eerbiedigt de in 1900 gevallen beslissing, maar wenscht in de toen ingeslagen richting niet verder voort te gaan. Van de verder voorgestelde wijzigingen ver melden wij de volgende Voorgesteld wordt een andere redactie van artikel 1, zoodat steeds een aansprakelijk per soon kan worden aangewezen. De vader, de moeder, de voogd en de persoon bij wie een kind inwoont, zullen, ieder voor zooveel hij daarvoor verantwoordelijk kan worden ge steld, aansprakelijk zijn. Naar omstandigheden zal dus tegen één persoon, tegen meerderen, ja zelfs tegen allen kunnen worden opgetreden wegens dezelfde nalatigheid ten aanzien van hetzelfde kind. Teneinde den administratieven arbeid te verminderen, wordt voorgesteld uit de wet te doen vervallen het aanwijzen van een be paald stelsel, dat bij de registreering van het volstrekt en betrekkelijk verzuim zal worden gevolgd. Slechts is een wettelijke bepaling voorgesteld om boven twijfel te stellen, de bevoegdheid der Regeering om te zorgen, dat door de hierbij betrokken organen de gegevens zullen worden verschaft, welke voor de uit voering van de Wet noodig zijn, en wel op de wijze als het meest wenschelijk is. oorts zijn nog verschillende andere wijzi gingen aangebracht, die beperking van den administratieven arbeid beoogen. V De eerste tocht per [stoomboot over het Kanaal. In eene oude Belgische courant komt eene uitvoerige beschrijving voor van den eersten tocht per stoomboot van Londen naarjllavre. De reis begon den 9 Maart 1816 en duurde negen dagen. Hoe men tot zulk eene „koene onderneming" kwam? Wel, de heer Laffitte, de latere minister van financiën in Frankrijk, in die dagen directeur van een bank, reeder en ondernemer van snelpostvervoer in Parijs, vvenschte er zich van te vergewissen, of de nieuwe uitvinding, (beweging door stoom) ook van practische waarde was. Tot dat doel gaf hij aan een der officieren zijner zeilvaarl maat schappij, Andriel genaamd, opdracht om tot eiken prijs een stoomboot uit Engeland te halen en naar Parijs te brengen. In de haven van Londen vond Andriel drie van de bedoelde booten en kocht de grootste, die zestien meter lang en vijf meter breed was en eene machine van zes paardenkrachten bezat. Hij doopte het bootje Elise, en ving 9 Maart de reis aan. Nauwelijks in zee, werd de Elise door een zuidwesterstorm overvallen. De verschrikte bemanning begon te morren en Andriel zag zich genoodzaakt zijn schip te Dungeness in veiligheid te brengen. Den löden Maart scheen de zee kalmer de worden en de stoomboot verliet de veilige haven, maar weldra stak een nieuwe storm opde zee werd geweldig ontstuimig en door den golfslag braken van een der raderen van de boot vier schoepen. Met veel moeite wist Andriel er zich doorheen te slaan tot Newhaven, waar de geleden averij werd hersteld en den 17en Maart koos hij in tegenwoordigheid van eene groote massa toeschouwers ten derde male zee. Ter middernacht verhief de storm zich opnieuw en de bemanning drong er sterk op aan, naar Engeland terug te keeren. Andriel echter besloot verder te gaan en liet de vuren nog eens goed aanblazen. Het slechte weer nam hand over hand toe, de boot slingerde en stompte ontzettend van tijd tot tijd rolden stortzeeën over boord, waardoor de ontstelde bemanning telkens tegen dek werd geslingerd. Toen Andriel zich eenige oogenblikken in zijne hut ophield, viel daar de kachel om, waardoor een begin van brand ontstond dat echter gelukkig spoedig gebluscht werd. Nogmaals deed de beman ning een poging, den kapitein tot terugkeeren te bewegen deze had hier echter geen ooren naar en bezwoer de steeds aangroeiende on tevredenheid met de belofte, dat hij dengene, die land meldde, drie flesschen rum zou geven! En tegen den morgen weerklonk de lang verwachte roep men had Havre in 't zicht. Het was toen 18 Maart, 6 uur in den morgen. In de verte kruiste een loodsboot, maar nauwelijks had de bemanning daarvan het vreemdsoortige vaartuig opgemerkt, of, in weerwil van de noodseinen, die Andriel gaf, ging de boot zoo spoedig mogelijk een andere richting zeewaarts. Andriel poogde nu zonder loods binnen te komen, dat gelukte hem en om acht uur lag de Elize, aangegaapt door eene reusachtige volksmenigte, aan de kade. De vertegenwoor diger zijner reederij was er evenwel niet en Andriel moest hem in zijne woning in Havre opzoeken, en zijne mededeeling, dat hij met eene stoomboot uit Engeland was aangekomen, vond in den beginne heel geen geloof. De agent meende, dat zijn bezoeker hem iets op de mouw spelddehij zou wel met de post over Calais zijn gekomen. Dat een stoomboot met zulk stormweer eene dergelijke zeereis kon doen, hield hij voor onmogelijk. Den volgenden morgen ging Andriel verder de Seine op naar Parijs, Den 22en Maart lag de Elise voor het Champs de Mars voor an ker hier kreeg de boot twee kanonnen om saluutschoten te kunnen lossen, voer daarop de Tuilerieën langs en vuurde de voorgeschre ven 20 schoten af. Koning Lodewijk XVIII gaf bij deze begroeting persoonlijk zijne in genomenheid te kennen, door in de handen te klappen. Invaliditeit en ouderdom. Onder dit opschrift lezen wij in de N. Pr. Gr. Crt. In het Centrum wijst Mr. Paul J. Reijmer op een misvatting omtrent de invaliditeits- en ouderdomsverzekering. De tegenstan ders van de sociale verzekeringswetgeving van dit Kabinet meenen, dat er allereerst moet gezorgd worden voor de ouderdoms verzekering. De nooden van den ouden dag zijn het grootst. Zij moeten op den voorgrond worden gesteld. Mr. Reijmer zegt Met cijfers is aan te tooneu, dat men hier leidt op den verkeerden weg. Van algemeene bekendheid mag het heeten, dat de bezwaren van de invaliditeit grooter zijn dan die van den ouden dag. Het veelvuldig voorkomen eener vroeg tijdige invaliditeit was juist een der re denen, waarom liet ontwerp ouderdoms wet van 1907 de invaliditeitsverzekering achterwege liet. Van belang zijn de officieele cijfers, onlangs uitgegeven door de „Amtliche Nachrichten des Reichs- versicherungs-amtes" Invalidit.renten Ouderd.renten 1897 1898 1899 1900 1901 1902 1903 1904 1905 1906 1907 1908 1909 1910 161,970 210,859 264,899 324,319 405,335 486,915 547,842 633,140 734,955 780,761 814,575 814,992 868,036 893,585 203,955 203,644 200,329 195,133 188,472 179,450 168,550 155,620 145,466 134,000 125,603 116,887 103,637 102,362 Uit deze statistiek blijkt overduidelijk, dat de invaliditeitsverzekering zeer zeker niet minder belangrijk is dan de ouder domsverzekering. In Duitschland omvatten de invaliditeitsrenten bijna negenmaal zooveel personen als de ouderdomsrenten. Opmerkenswaardig is eveneens de in Duitschland voortdurende vermindering der ouderdomsrenten, en de voortdurende stijging der invaliditeitsrenten. Uit Frankrijk gaan eveneens waar schuwende stemmen op. In Frankrijk werd in het jaar 1910 een wet op de verplichte ouderdomsverzekering inge voerd. Nu reeds geldt als bezwaar tegen deze wet, dat men niet begonnen is met de regeling van de invaliditeit-, in plaats van de ouderdomsverzekering. Dit alles klemt te meer voor ons land, omdat volgens het verslag der Staats commissie, ingesteld bij Koninklijk Besluit van 31 Juli 1895, het aantal werklieden, tegen invaliditeit verzekerd, vermoedelijk zeer gering is. Invaliditeitsverzekering is voor den werkman en zijn gezin even noodig als brood en water voor liet leven. Moest men een keuze doen tusschen in validiteits- en ouderdomsverzekering, dan zou zonder twijfel aan invaliditeits verzekering de voorrang moeten worden toegekend. Eene keuze behoeft evenwel niet gedaan te worden, nu door minister Talma de goede weg werd ingeslagen, die in zijne ontwerpen eene combineering van de twee gewichtige volksbelangen heeft gevonden, zonder voor de moeilijkheden eener regeling te zijn afgeschrikt. Zorgvuldig worde alles vermeden wat eene spoedige totstandkoming der inva liditeitsverzekering in gevaar zou kunnen brengen, te meer nu een ontwerp-Talma gereed ligt voor practische bespreking, behandeling en uitvoering. Het is zoo jammer, dat, juist nu er kans bestaat, dat we tot een invaliditeitsverzekering komen, men van alle zijden roept: neen,juist ouderdomshulp moeten we hebben. Ja, dat zelfs zij, die zeggen steeds voor de nooden des volks op te komen, nu hun best doen een spaak in het wiel te steken. Wij hopen, dat men in de Kamer alle krachten zal inspannen, om de sociale ver zekering tot stand te brengen. Zij had reeds lang er kunnen zijn. Er is zooveefander werk dat wacht. Gisteren 12 Februari was het juist vier jaar, dat het tegenwoordige kabinet-Heemskerk aan het bewind is. De leden der Tweede Kamer zijn tegen Dinsdag a. s. ter openbare vergadering bijeen geroepen. Lotelingen van de lichting 1912. Het Prov. Blad no. 24 bevat een circulaire van den Commissaris der Koningin in Zeeland, waarin deze, gezien het kon. besluit van 5 Januari 1912 (Staatsblad no. 4). waarbij is bepaald, dat in het tijdvak van 1 tot 15 Maart door de provincie Zeeland afgeleverd moeten worden 269 lotelingen, die ter volledige oefe ning zijn bestemd, besluiten liet door elke gemeente of samenvoeging van gemeenten te dragen aandeel in het in het tijdvak van 1 tot 15 Maart af te leveren gedeelte van de ter volledige oefening in te lijven lotelingen der lichting van 1912 vast te stellen als volgt Aardenbnrg 3, Biervliet 2, Breskens 3, Cad- zand en Retranchement 2, Eede en St. Kruis 2, Groede en Nieuwvliet 3, Hoofdplaat 2, IJzen- dijke 3, Oostburg en Zuidzande 3, Schoondijke en Waterlandkerkje 2, Sluis 2, Axel 7, Bosch- kapelle 2, Clinge 3, Graauw-en-Langendam 2, Hoek 3, Hontenisse 6, Hulst 3, St. Jansteen 2, Koewacht 3, Neuzen 16, Ossenisse en Hengst dijk 2, Philippine 2, Sas van Gent 1, Stoppel dijk 2, Westdorpe 2, Zaamslag 4, Zuiddorpe en Oyerslag 2. DUITSCHLAND. Haldane te Berlijn. Zelfs de spannende stemmingsstrijd in den Rijksdag over de voorzittersbenoeming ver dwijnt achter liet belang van liet bezoek, dat Haldane, de Engelsche minister van oorlog, op bot oogenblik te Berlijn brengt. Niemand durft meer te verbloemen, dat dit bezoek zonder eenige staatkundige beteekenis is, nu de rijks kanselier verleden week op uitnoodiging van Erigelsc.be zijde in liet Engelsche gezantschap 's middags langdurig met Haldane getafeld heeft, wat voorafgegaan en gevolgd werd door sainensprekingen van den rijkskanselier met den Keizer. Ook de geheime raad van legatie v. Stumm, die op liet departement van buiten laudsclie zaken directeur van de politieke afdeeling is en de afdeeling Engeland onder zicli heeft, beeft Lord Haldane een bezoek van een uur gebracht. Stumm kent den En gelsche n minister uit den tijd, dat hij te Londen als lid van liet gezantschap werkzaam was en gaat door voor den candidaat met de meeste kans voor den post van gezant te Londen. Vrijdag is Haldane aan het tweede ontbijt de gast van den Keizer geweest en heeft daar aan tafel aangezeten met den rijkskanselier, den staatssecretaris van marine, den Pruisi- schen minister van oorlog en den chef van het marine-kabinet des Keizers. Men zou liet opmerkelijk kunnen vinden, dat v. Kiderlen, de staatssecretaris van buitenlaudsclie zaken, bij deze tafelronde ontbrak. Maar deze moest in het Pruisische Huis van Afgevaardigden over liet motu proprio het woord voeren, en verder was de samenstelling van het tafelge zelschap misschien een aanwijzing in deze richting, dat de kern van liet tafelgesprek niet zoozeer van politieken en diplomatieken als wel van militair-technischen aard was. Voor de Keizer aan tafel ging, had hij een onderhoud met Kiderlen gehad, dien l'iij op het departement van buitenlaudsclie zaken opzocht. Kiderlen zelf schijnt met Haldane totnutoe geen persoonlijke aanraking gehad te hebbenook Solf, de staatssecretaris van koloniën, niet, daar deze nu te Antwerpen en Amsterdam zijne diamantenstudiën op in liet oog loopende wijze voortzet. Zoowel innerlijke als uiterlijke redenen pleiten er voor, dat Haldane's zending in het wezen der zaak hierop neerkomt, dat hij de 1 ,S*

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1912 | | pagina 1