FLUITTOON Wat is een turbo? Een turbo is een duw in je rug. Een maag in je keel. Een beest onder de motorkap dat een angstaanjagende fluittoon produceert zodra je je rechtervoet laat zakken. Klinkt spannend. Maar klopt 't ook? Niet als 't aan Per Gillbrand, hoofd motorontwikkeling bij Saab, ligt. Gillbrand, overigens geen man die je zult betrappen op een dijenkletser, zegt 't zo: "Een turbo is een slimme manier om het vermogen van de motor te verhogen zonder dat het brandstofverbruik of de emissies toenemen." En nu komt 't: "Bij een geluidsniveau dat lager ligt dan bij een 'gewone' motor." En dat klinkt dan misschien niet zo dynamisch, het klopt wel. Tenminste bij Saab. Het heet Saab Ecopower. En het stoelt op vier pijlers. Om te beginnen een turbolader, die een hoog koppel levert over een groot toerengebied. Verder vier kleppen per cilinder. Spreekt voor zich. Als derde een emissieregelingssysteem, dat de uitstoot van schadelijke gassen tot 'n absoluut minimum beperkt (u mag gerust even geeuwen...). En als laatste de Saab Trionic-computer, die als het ware in de motor kijkt en het verbrandingsproces checkt. Fijn, al die techniek. Knap ook. Maar gebeurt er nog wat als ik het gaspedaal intrap? Ja hoor, maakt u zich niet ongerust. Onze 2.0 turbo levert 136 kW/185 pk. Zonder dat u een duw in de rug krijgt. En zonder dat u de inhoud van uw maag moet gaan herkauwen. Maar een beest blijft het. Al zal u er zelf bij moeten fluiten. Er is al een Saab 900 Turbo vanaf f 73.950,- en een Saab 900 vanaf f 49.950,-. Bel 0800-0991100 voor uw dichtstbijzijnde dealer of voor meer informatie. SAAB. ZICHZELF SINBS 1947.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1997 | | pagina 4