n dialoog met het ecosysteem Vette jaren voor bouwers PROFIEL 7 5 1997 WA rtKIktKINOj [4] NRCHANDELSBLAD 39 WATERSNOOD Enkele grote watersnoodrampen uit de Nederlandse geschiede nis. 838 De enige betrouwbare mel ding van een grote stormvloed aan de Nederlandse kust vóór het jaar duizend. Een Franse bis schop schri jft dat op 26 decem ber bijna geheel Frisia, ofwel het gehele Nederlandse kustgebied, onderloopt en het water tot de toppen van de duinen reikt. Vol genseen naar middeleeuwse maatstaven nauwkeurige telling vallen er 2.437 doden 1404 Eerste St. Elisabethsvloed. Op 19 november, de dag gewijd aan Elisabeth, komen grote de len van Vlaanderen en Zeeland onder water te staan, evenals en kele dorp|es rond het U- Als die hef volgende jaar nog onder staan, roept hertogin Marga- retha iedereen op 'mit gemeenen wercke' deel te nemen aan het herstel van de Udijken 1421 Tweede St. Elisabeths vloed. Bekend door hef ontstaan van de Biesbos, toen de Grote Zuidhollandse Waard onder wa ter liep. Een eeuw later steken de torenspitsen nog boven het water uit. De polder is echter voorbe schikt om ten onder te gaan we gens de problematische ligging en het achterstallige onderhoud aan de dijken ten gevolge van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Ook de kerk van Petten in Noord- Holland verdwijnt in zee. 1530/32 In deze beide jaren zijn er hevige stormvloeden waarbij opnieuw Zeeland en Holland worden geteisterd. Noord-Beveland bli jft de komen devijftig jaar onder water staan en St. Philipsland nog ruim een eeuw 1570 De Allerheiligenvloed 1 november). Enkele dagen lang houdt een orkaan in Europa huis. In Scheveningen verdwijnen de Heerenstraat, de Oude Pastoors- straat, het Westeinde en de Zee straat. Maar de meeste slachtof fers vallen in Friesland In Zuid- Holland blijft de schade beperkt doordat de Schielandse Maas dijk onlangs is opgehoogd. De steden Rotterdam en Schiedam hebben daaraan niet meege werkt en bij die plaatsen klotst het water dan ook over de dijk. 1610 Zware stormvloed die vooral Noord-Holland treft. Ook de Zuiderzeedijk bij Diemen breekt door, waardoor een groot gebied tot aan Leiden onder loopt. Naar aanleiding van deze ramp geven de Staten van Hol land opdracht een dijk op te wer pen in het noordelijkste deel van Holland. Deze 'dijk van Olden- barnevelt' is in de loop der tijd ondergestoven en lijkt nu op een duinenrij. 1717 De Kerstvloed zorgt voor een van de grootste rampen uit de Nederlandse geschiedenis. In het totale Noordzeegebied ko men twaalf- tot zestienduizend mensen om. Vooral de kustvan de Zuiderzee en Friesland wor den zwaar getroffen. In Gronin gen komt het water als een volsla gen verrassing midden in de nacht. Na de ramp wordt beslo ten het Dokkumerdiep af te slui ten. 1775/76 In 1775 komt het wa ter van de Zuiderzee hoger dan ooit, het jaar daarop komt het zo mogelijk nog hoger. Met kunst en vliegwerk weet men de bin nenstad van Amsterdam te red den. Scheveningen wordt 'ter helfte door de zee overdekt'. 1809 Het gehele rivierengebied van Nijmegen tot de Alblasser- waard loopt onder doordat ijs- dammen de stroom blokkeren. In totaal komen 275 mensen om. Koning Lodewijk Napoleon kan nog net van de dijk worden ge red als er zich tijdens zijn bezoek aan het rampgebied een tweede doorbraakgoTfvoordoet Nog datzelfde jaar richt hij het Comité Central du Waterstaat op en stelt hij voor de dijken te slechten en de dorpen op terpen te bouwen. 1825 Het water van de Zuider zee bereikt opnieuw recordstan den. Op de Wadden blijven al leen de duintoppen boven water Een groot deel van Noord-Hol land loopt onder evenals de lage delen van Gelderland en Overijs sel. 1855/61 Weer zorgen de dichtgevroren rivieren voor grote inundaties. Na deze twee ram pen ziet men in dat het zo niet langer kan. De suggesties voor het reguleren van de rivieren door middel van strekdammen uit het rapport-Van der Kun van 1 850 worden overgenomen door de regering. 1916 De laatste van de reeks Zuiderzeerampen. Naar aanlei ding van de stormvloed van 13 en 14 januari wordt besloten tot de uitvoering van de Zuiderzee werken waarvoor het plan van ir. Lely al enkele jaren in de kast ligt 1953 De Watersnoodramp in Zeeland. In Zuidwest-Nederland komen 1.835 mensen om. Het Deltaplan waaraan al sinds 1929 wordt gewerktwordt aangepast en de uitvoering ver sneld. De aanleg van de Deltawerken is niet zo verwoestend geweest als men denkt. Ondieptes zijn kraamkamers voor zeegras en jonge geep. MennoSteketee Het is druk op de Aardappelen- bult: meeuwen maken ruzie met elkaar, aalscholvers wapperen hun vleugels droog en strandlopers doen hun naam eer aan. Het meetschip Argus van Rijkswaterstaat directie Zee land koerst behoedzaam langs de recent ontstane zandplaat op zo'n drie kilome ter uit de kust van de Brouwersdam, tussen Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee. Over de intercom van de Argus deelt de schipper op gezette tijden mee hoeveel meter water er nog onder de platte bodem staat. Bij „één meter zestig" laat de bemanning een grote metalen grijper naar beneden val len. Even hierna ploft een stinkend hoopje zand in een grote metalen zeef. De oogst: drie mesheftschelpen en een aantal onduidelijke wurmen. Op een tweede bemonsteringsplaats zo'n tien kilometer ten westen van de storm vloedkering in de Oosterschelde zijn zelfs helemaal geen sporen van bodem leven te ontdekken. .„Allemaal inge- spoeld spul", duidt de bemonsteraar de lege schelpen. Het gebied van platen en geulen voor de Zeeuwse kust, de Voordelta, is zicht baar en meetbaar volop in bewe ging. De ondieptes en zandbanken met een totale oppervlakte van zo*n 900 vierkante kilometer vormen een kraam kamer voor plat- en andere vis. De Voordelta is een van de verrassingen van de Deltawerken. De getijden- stroom die vroeger ongehinderd land inwaarts schuurde, is door dammen en stormvloedkeringen beteugeld. Eb en vloed bewegen zich nu, met uitzonde ring van de Westerschelde, vooral pa rallel langs de kustlijn, waardoor een nieuw patroon van geulen en ondieptes ontstaat. Ook de vogels zijn er blij mee: niet al leen is de Voordelta een met vis en an dere fruits de mer gedekte tafel, de ver wachting is dat banken zoals de Aard- appelenbult weieens zouden kunnen uitgroeien tot permanente eilanden, zo dat zich ook nieuwe broedgelegenheid zal voordoen. Nu al overschrijdt de Voordelta voor verschillende vogel soorten de zogeheten Ramsar-norm. Volgens dit criterium verblijft meer dan één procent van de mondiale vogelpo- Zeegrosveld. Foto Willem Kolvoort/Foto Noturo pulatie in de betreffende regio. „Er wordt wel gezegd dat de Delta werken een verwoestend effect hebben gehad op de hele ecologie van het Oos- terscheldc-estuarium", zegt prof.dr. H. Saeijs, hoofddirecteur van Rijkswater staat Directie Zeeland. „Maar dat is om twee redenen niet waar. In de eerste plaats is de meest ingrijpende stap niet in het kader van de Deltawerken gezet, maar al veel eerder, toen door de aanleg van de Kreekrakdam ten behoeve van de spoorlijn tussen Zuid-Beveland en Noord-Brabant in 1867 het zoete Schel- dewater vanuit België de Oosterschelde niet meer kon bereiken." De Ooster schelde werd hierdoor een 'gewone" zoute zeearm en geen estuarium meer. „Estuaria, waarin zoet en zout water volgens een geleidelijk gradiënt in el kaar overgaan, behoren namelijk tot de rijkste ecosystemen ter wereld", legt - Saeijs uit. Ze produceren wel zo'n drie kilo koolstof per vierkante meter per jaar." Koolstof is aanwezig in organi sche stof. De produktie in de Ooster schelde ligt nu op zo'n 250 gram. De Oosterschelde is door de aanleg van de stormvloedkering nauwelijks aange tast, het getij heeft nog een grote invloed en het areaal van zandbanken en slik ken is met slechts een gering percentage afgenomen. Alleen de Westerschelde is nu nog een écht estuarium. In de tweede plaats, zegt Saeijs. heb ben we ondanks de aanleg van de Delta werken veel fraais in de plaats gekregen voor die open zeearmen zoals de Voordeltaen met de juiste maatrege len kan er nog veel meer worden verwe zenlijkt. Saeijs doelt hierbij vooral op zijn eigen geesteskind: het zoute Greve- lingenmeer, een ecologisch unicum. Na de afsluiting in 1971 vielen eb en vloed weg, waardoor een deel van de leefgemeenschap in de intergetijdenzo- ne permanent droog kwam te liggen en er grote oppervlakten ondiepe gebieden ECOLOGIE ontstonden. Rottende schelpdieren, waren het resultaat. Het Grevelingen- mcer verzoette langzaam met regen- en landbouwwatcr, wat de flora en fauna niet ten goede kwam. Tot Saeijs in 1978 voorstelde om zeewater door een sluis in de Brouwersdam binnen te laten stro men. „Er volgde een explosie van pro- duktiviteit." De populaties oesters en mosselen namen zo explosief toe, dat het hele volume van het meer per jaür zevenmaal door deze filterfeeders werd gezuiverd. Met behulp van ecologische model len en metingen in de praktijk „we gingen in dialoog met het ecosysteem", zegt Saeijs was een volkomen helder zoutwatermeer met zichtdieptes tot wel tien meter, het gevolg. Een van de op merkelijkste ecologische effecten hier van was een explosieve groei van het zeegras, een plant die in de jaren dertig door een ziekte uit de Nederlandse kustwateren was verdwenen. In het Grevelingenmeer ontwikkelde de plant zich voorspoedig. Aan het eind van de jaren zeventig was een oppervlakte van meer dan vierduizend hectares bereikt. Veel vissen, zoals allerlei soorten grondels en stekelbaarzen vonden in de •zeegrasvlakten' een goede schuilplaats, waardoor visetende vogels als door een magneet tot de binnenzee werden aan getrokken. „Op een gegeven moment had ik zelfs de hele Westeuropese futen populatie op het Grevelingenmeer zit ten." Inmiddels is het zeegras groten deels weer verdwenen, maar de vissen en de vogels zijn gebleven. Recent werd zelfs melding gemaakt van de aanwezig heid van jonge geep, een trekvis, waar van het broed zelden in onze kustwate ren wordt aangetroffen. Wijzend op het succes van de ecolo gische ingrepen in het Grevelingen meer, zou Saeijs ook het Haringvliet en wellicht zelfs het Brielse Meer het getij willen teruggeven. Maar dat ligt niet zo eenvoudig. Doordat het sterk vervuilde Rijnslib in deze waterweg kon bezin ken, kan de bodem niet al te veel wor den beroerd. „Er ligt daar een gifpukkel waar we eigenlijk geen raad mee we ten", aldus Saeijs. Toch heeft Rijkswa terstaat Directie Zuid-Holland pas geleden een proef gedaan waarbij zeewater de waterweg door spuisluizen kon binnendringen. Indien het experiment een vervolg krijgt, zal dit grote gevolgen hebben voor de achterliggende gebieden, die sinds 1970 van getij en zout water ver stoken zijn gebleven. Niet alleen kun nen wadvogels er nieuwe voedselgron- den vinden, maar ook zouden trekvis- sen, zoals de elft, de fint, de zalm en de zeeforel via de Haringvlietsluis stroom opwaarts richting het Hollands Diep en de Biesbosch kunnen reizen. Met het Grevelingenmeer in gedach te zou ook het Volkerakmeer, het zoete water tussen het Grevelingenmeer, de Oosterschelde en het Hollands Diep een ecologisch juweel in de Delta kun nen worden. Het Volkerakmeer was aanvankelijk zout, maar w erd zoet door het sluiten van de Philipsdam en de Oesterdam. Ook hier ontstond een ui terst helder meer, waarin het fontein kruid de flora domineerde en de baars de fauna. Het Volkerakmeer is echter niet in evenwicht. „Zoutwatersystemen houd ik wel helder, zoete systemen zijn een heel ander verhaal." Saeijs zet uiteen dat de hoge concentratie fosfaten, af komstig van de landbouw, in de water bodems tot een explosieve groei van al gen kan leiden. In deze groene mist ge dijt uitsluitend witvis, zoals voorn en brasem, en van deze soortenarme erw tensoepsystemen zijn er in Nederland al genoeg te vinden. Door in de ondieptes paaiplaatsen aan te leggen voor de snoek en door deze roofvis ook uit te zetten, hoopt Rijkswaterstaat de witvis 'eronder te houden'. De kleine popula ties witvis geven op hun beurt water vlooien een kans de algen weg te eten. Tot op heden is de helderheid van het zoete meer nog maar gestaag vermin derd. maar daarachter steekt geen eco logische drijfveer. „We kwamen er kort geleden achter dat stropers jaarlijks zo'n negentig ton snoek en snoekbaars wegvangen. Het uitzetten van deze vis is dus water naar de zee dragen geweest." Inmiddels zijn tegen deze illegale activi teiten maatregelen genomen. „Door een geleide ontwikkeling van al deze ecosystemen, zie de success-story van het Grevelingenmeer, kunnen we in een win-winsituatie terechtkomen", besluit Saeijs. „We ontwikkelen de ecosyste men, ook tot voordeel van de economie. Sterker nog: de recreatie en de vissers zijn allemaal gediend bij een mooie, produktieve natuur." ATTRACTIES Waterland Neeltje Jans Voorheen Delta Expo. Tentoon stelling over de Nederlandse wa terbouw, met onder andere een film over de bouw van de Ooster- scheldedam. Een bezoek aan de dam is ook mogelijk. Een rond vaart van 45 minuten toont het ecologisch belang van de dam. Voorts zijn er een dolfi jnensta- fion, een centrum voor de Ooster- scheldenatuuren een waterspeel plaats Openingstijden dage lijks van 10.00 tot 17.30 uur. Toegangsprijzen tot 29 mei. 16,50 gulden voor volwassenen en 11,50 gulden voor kinderen (5 t/m 12 jaar) en 65-plussers. Vanaf 29 mei: respectievelijk 20 en 15 gulden. Gevestigd op het vroegere 'werkeiland' Neeltje Jans, naast de dam. (0111)65 2702 Monument Afsluitdijk Werd in 1982, vijftig jaar na sluiting van de dijk onthuld. Informatie zuilen naast het monument geven een beeld van de Zuiderzeewer ken. De bus Alkmaar-Leeuwar den rijdt langs het monument. Texel Op het noorden van het Waddeneiland Texel (bij paal 30,5) wordt een dam in zee ge bouwd van ruim een halve kilo meter lang. Deze beschermt het duingebied bij Eierland. Nieuw Land Poldermuseum Tentoonstel ling over de strijd tegen het wa ter, met objecten, film-en geluids fragmenten, modellen, maquettes, interactieve com puterprogramma's en een multi- mediashow. Er is ook een buiten expositie met machines en werk tuigen. Openingstijden, maan dag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, in de weekeinden en tijdens feestdagen van 11.30 tot 17.00 uur. Toegangsprijzen: vol wassenen 8,50 gulden, 65-plus sers 7,50 gulden en kinderen van 4 tot 16 jaar 4 gulden. Adres: OostvaardersaijkOl-13, Lely stad.® (0320) 260799. Keringhuis Nieuwe Waterweg Tentoonstelling over de Waterkering in Nieuwe Waterweg met computeranima ties, bewegende maquettes. In de weekeinden zijn er rondlei dingen. Openingstijden: 11 mei van 1 1.00 tot 17.00 uur, daarna tijdens werkdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur en in de week einden van 1 1.00 tot 17.00 uur. In het weekeinde van de opening (9 en 10 mei) is het Keringnuis gesloten voor publiek. Adres: Nieuw Oranjekanaal 139, 3151 XL Hoek van Holland. 5 (0174)51 1222 markt voor hun rekening. En door expertise te bundelen kun nen de bouwers beter inspelen op grote infrastructurele projec ten in het buitenland. Zo heeft Ballast Nedam onlangs de drie divisies civiele techniek, wegen bouw en baggeren onderge bracht in één aparte poot. Infra structuur. Ballast Nedam speelde de af gelopen jaren een leidende rol bij de aanleg in zee van het Chep Lap Kok-vliegveld van Hong kong. Om het 'het baggerwerk van de eeuw' te creëren werden de rotsachtige eilandjes Chek Lap Kok (302 ha) en Lam Chau r~A*c ECONOMIE Een sleephopperzuiger die gebruikt wordt bij het baggeren. Foto Rob de Wind Projecten als de Deltawerken hebben veel bijgedragen aan de sterke internationale positie van de Nederlandse waterbouwers en baggeraars. Paul Wessels De nederlandse bouwers zijn vast van plan hun toonaangevende rol bij grote infrastructurele projecten overal ter wereld uit te breiden. Zo bestelde Boskalis-dochter Westminster Dredging eind vo rig jaar bij de Verolme Scheeps werf Heusden een tweede sleep hopperzuiger, een van de groot ste baggervaartuigen ter wereld. Dit zusterschip van de al in aan bouw zijnde wd Fairway kost 160 miljoen gulden. Deze nieu we klasse van jumbo-trailers zet Boskalis in bij landaanwinning en baggcrprojecten in onder meer Singapore, Taiwan, Zuid- Korea en Maleisië. Voor de grote Nederlandse bouwers zijn vette jaren aange broken, zo venvachten markt- kenners. In de rapporten van cf- fectenbanken worden de aande len van de grote Nederlandse bouwers hbg. Boskalis en Bal last Nedam steevast van een buy- advies voorzien. In Europa, het Verre Oosten en Latijns Ameri ka staan grote infrastructurele projecten op stapel, waarvan Nederlandse bedrijven optimaal kunnen profiteren. De expertise van de bouwers kan verder worden versterkt door de plannen van het kabinet om miljarden guldens te steken in versterking van de infrastruc tuur. De mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte en de bouw van een tweede nationale lucht haven, mogelijk in de Noordzee, klinken de bouwers als muziek in de oren. Behalve een grote hoeveelheid werk zouden derge lijk megaprojecten, vergelijk baar met de Deltawerken, hun prestige verder verhogen. En dat kan weer nieuwe buitenlandse opdrachten opleveren. Geen wonder dat de voorzitter van het Algemeen Verbond Bouwbe drijf (avbb), voormalig cda-po- liticus E. Brinkman, het kabinet oproept de knoop zo snel moge lijk door te hakken. De Nederlandse baggerindus trie is vanouds een van de be langrijkste spelers op de wereld markt. Boskalis, iibg's bagger- dochter ham en Ballast Nedam nemen samen de bulk van de (8 ha), met toppen tot 120 meter, met behulp van 56.000 ton springstof geëgaliseerd. Van het tussenliggende stuk zee werd eerst onder leiding van Ballast Nedam een weke sliblaag van vijftien meter weggebaggerd. Daarna werd het gebied boven water gebracht met de restanten van de beide eilanden en met van elders aangevoerd zand. In'to taal werd een miljard kubieke meter grond verzet en ontstond 1.700 hectare nieuw land. Het gereedkomen van Chep Lap Kok was de belangrijkste reden voor een korte terugval van de baggerindustrie in 1995. Maar sindsdien herstelt de markt zich. Vooral vanuit Zuid- oost-Azië. waar de economische groei hoog is en de infrastruc tuur moet worden verbeterd, stromen de orders binnen. Ook landen met een traditie op het gebied van handelsprotectie stellen hun wateren open voor buitenlandse baggeraars. India, Taiwan en Venezuela zijn daar van voorbeelden. De verwach ting is dat de wereldmarkt tot 2000 met circa 12 procent zal groeien. Waar in Nederland voorlopig alleen nog wordt gepraat over luchthavens in zee. worden die in Azië dus gewoon aangelegd. Een ander voorbeeld is Inchon International Airport, op 50 ki lometer van de Zuidkoreaanse hoofdstad Seoul, dat 15 kilome ter uit de kust wordt gebouwd. Het project moet in 2000 gereed zijn, ruim voor het begin van het wk-voetbal dat in 2002 in Korea en Japan wordt gehouden. Daarbij worden eilandjes voor de kust bij Seoul via landopspui- ting aan elkaar verbonden, waardoor een platform van 5.600 hectare ontstaat. Het ei land wordt met het vasteland verbonden door een 15 kilome ter lange dijk waarover een vier baanssnelweg en een spoorlijn lopen. De winst voor de Nederlandse bouwers bij buitenlandse pro jecten blijft niet beperkt tot het baggeren. Ook bij andere tech nieken. zoals tunnelbouw, sco ren Nederlandse bouwers hoog. Nederlandse bedrijven zijn we reldwijd leidend bij de traditio nele methode om caissons te la ten afzinken. Inmiddels hebben de Nederlanders een nieuwe me thode ontwikkeld om in zachte bodem tunnels te boren. Deze methode zal onder meer worden toegepast bij de tunnel onder de Westerschelde en zal ook wor den gebruikt bij de bouw van een negen kilometer lange tunnel voor de hogesnelheidslijn (hsl) bij Hoogmade. Dergelijke pro jecten dragen eraan bij dat Ne derlandse bouwers ook in de toekomst internationaal voorop blijven lopen. De effectenbank MeesPier- son schreef in een recent rapport te verwachten dat de wegen bouw- en waterbouwdivisies van de bedrijven de komende ja ren sterk zullen profiteren van de vele weg- en waterbouwprojec ten in en buiten Europa. Zo heeft hbg zijn mogelijkheden deel te nemen aan de grote infrastruc tuurprojecten in Europa sterk verbeterd met de overname be gin dit jaar van de Duitse aanne mer Wayss Freytag en de Brit se bouwer Higgs Hill. Wayss Freytag staat bekend om zijn expertise bij de bouw van brug gen. Wayss en hbg waren al part ners bij de bouw van de grote brug over de Grote Belt in Dene marken. De ontzet van hbg nam door deze overnames toe tot ruim 10 miljard gulden, waar mee het bedrijf nummer zeven in Europa is geworden achter de schier onaantastbare Franse en Duitse aannemers. Tekening van Louis Rhead uit 'Hans Brinker or the silver skates', editie 1924. HANSBRINKER Met haar kinderboek Hans Brin ker or the silver skates heeft de Amerikaanse Mary Mapes Dod ge het beeld van Nederland over de gehele wereld beïnvloed. Het jongetje met zijn vinger in de dijk als symbool van een natie die eendrachtig tegen het water strijdt. De schrijfster biedt het Amerika van 1 865 de idylle waar het naarsnakt. Zij houdt haar door burgeroorlog verscheurde natie het beeld voor van een land waar de mensen netjes hun gebedje zeggen en vlijtig samenwerken, In hoofdstuk 1 8 wordt het verhaal verteld van het naamloze achtja rige zoontje van de Haarlemse sluiswachter dat de hele nacht zijn vinger in de dijk houdt om een overstroming te voorkomen. Dit verhaal heeft eigenlijk niets te maken met Hans Brinker, de hoofdpersoon van het boek, maar Mapes Dodge wil het erg graag kwijt omdat het de Neder landse volksgeest zo mooi ty peert: that little boy repre sents the spirit of the whole coun try. Not a leak can show itself anywhere, either in its politics, honor, or public safety, that a mil lion fingers are not ready to stop it, at any cost." Haar beeld van het land is voor een groot deel gevormd door het boek van de negentiende-eeuw- se Amerikaanse historicus John Lothrop Motley over de Neder landse opstand Volgens de Utrechtse cultuurhistoricus Jaap Verheul was Motley op zijn rei zen in Nederland geobsedeerd geraakt door het water. In zijn correspondentie vergelijkt Mot ley Nederland met een schip na de storm dat voortdurend moet pompen om niet te vergaan Mary Mapes Dodge ontleent veel van de verhalen in haar boek aan gesprekken met de familie Scharff en andere Nederlandse immigranten in New York. Het is dus niet onmogelijk dat het ver haal van de vinger in de dijk uit Nederland zelf afkomstig is. Het verhaal van Mapes Dodge is echter een eigen leven gaanlei- den en 'Hans Brinker' is door de verschillende vertalingen ook in Nederland een bekend begrip geworden; in 1950 is in Spaarn- dam op de Woerdensluis een monument voor 'Hansie' Brinker onthuld. En de Amerikanen zijn hem ook nog lang niet vergeten. Iedere zomer wijzen de Spaarn- dammers hun weer geduldig de weg naar het beeldje.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1997 | | pagina 3